Prin dispoziţiile art. 69 Codul muncii
este reglementată obligaţia informării sindicatului asupra intenţiei de
realizare a unor concedieri colective, prin iniţierea în acest sens de
consultări între partenerii sociali, cu prezentarea tuturor informaţiilor
necesare identificării soluţiilor (motivaţia măsurii preconizate, numărul şi
categoriile de salariaţi afectaţi etc.). Această obligaţie legală vine în
concordanţă cu cele statuate prin art. 70 şi art. 711 Codul muncii,
referitoare la emiterea notificărilor scrise.
Societatea
a furnizat o parte a informaţiilor solicitate, respectiv cele cu privire la
persoanele care cumulează pensia cu salariul şi persoanele care urmează să iasă
la pensie, însă cu privire că la faptul că nu ar exista în niciuna din
subdiviziunile afectate persoane care să aibă calitatea de asociaţi în
societăţi comerciale nu a furnizat nici o probă în acest sens.
În şedinţa Consiliului de Administraţie din
27.11.2009, ca urmare a finalizării consultărilor cu Sindicatul şi având în
vedere şi propunerile acestuia s-a pus în discuţie aprobarea numărului final de
posturi indirect productive ce urmează a fi reduse şi s-a aprobat noua structură
a organigramei societăţii.
În ceea ce priveşte criteriile avute în
vedere la dispunerea concedierii, competenţa profesională şi conduita
disciplinară nu a fost singurul criteriu avut în vedere.
În deciziile de concediere s-au indicat în
ordine criteriile care vor fi avute în vedere la aplicarea efectivă a
reducerilor de personal.
Din corespondenţa purtată între angajator şi
sindicat rezultă că aceste criterii au fost respectate, iar lista cu persoanele
propuse pentru concediere colectivă au fost înaintate spre consultare
sindicatului.
În ceea ce priveşte daunele morale,
solicitate de către recurenţii reclamanţi, acestea nu se justifică atât timp
cât deciziile de concediere au fost emise cu respectarea dispoziţiilor legale
şi fără săvârşirea vreunui abuz din partea angajatorului.
Prin
cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Constanţa sub nr.720/118/2010
reclamantul D.A. a chemat în judecată pe pârâta S.C. D.M.H.I. S.A., solicitând
instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să constate nulitatea deciziei de
concediere nr. 2616/21.12.2009, să dispună reintegrarea reclamantului în postul
anterior deţinut şi obligarea pârâtei la plata tuturor drepturilor salariale
cuvenite de la data emiterii deciziei şi până la efectiva reintegrare, precum
şi la plata de daune morale în cuantum de 1500 lei.
În
motivarea cererii, reclamantul a arătat că la data de 02.11.2009, sindicatul
reprezentativ la nivel de unitate a primit din partea pârâtei o notificare prin
care era informat că un număr de 261 persoane urmează a fi concediate începând
cu data de 04.02.2009. În răspunsul transmis pârâtei, sindicatul a apreciat că
societatea poate supravieţui din punct de vedere economic fără concedierea de
personal, fiind totodată propuse o serie de măsuri menite a conduce la evitarea
soluţiei preconizate. S-a atras de asemenea atenţia pârâtei asupra necesităţii
de raportare la criterii obiective de selecţie a personalului, întrucât prin
aplicarea doar a art. 127 alin.2 din contractul colectiv de muncă la nivel de
unitate, care se referă la competenţa profesională şi conduita disciplinară,
măsura concedierii ar fi nelegală.
Reclamantul
a mai susţinut că prin concedierea colectivă pe care a dispus-o, pârâta a
încălcat prevederile art. 79 ali.1 lit. c din Contractul colectiv de muncă la
nivel naţional şi art.69 din Codul muncii, ambele reglementând obligaţia
angajatorului de a iniţia consultări cu sindicatul şi a furniza acestuia toate
informaţiile relevante. Astfel, pârâta a înţeles să se conformeze doar parţial
cererilor sindicatului prin care se solicitau relaţii referitoare la lista
salariaţilor din subdiviziunea vizată de desfiinţare, cu evidenţierea vechimii
fiecăruia;lista cu salariaţii care au calitatea de asociaţi ai unei societăţi
comerciale, care mai au loc de muncă sau cumulează pensia cu salariul, care
îndeplinesc condiţiile de pensionare, au în întreţinere copii sau alte
persoane, sunt unici întreţinători ai familiei sau au mai puţin de 3 ani până
la pensionare.
Prin
urmare, nerespectarea textelor legale menţionate, atrage nulitatea decizii
pentru vicii de fond ale procedurii.
A mai
învederat reclamantul că pârâta a încălcat şi prevederile art. 69 din Codul
muncii, art. 79 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional şi art. 181
alin.2 din contractul colectiv de muncă la nivel de ramură, întrucât nici un
moment nu a prezentat persoanelor vizate de concediere o listă cu posturile
disponibile din societate şi nu a sprijinit în nici un fel angajaţii în sensul
recalificării ori reconversiei profesionale.
De
asemenea, a apreciat reclamantul că pârâta a omis să supună spre analiză şi
avizare consiliului de administraţie justificarea tehnico-economică, împreună
cu obiecţiile şi propunerile sindicatului, astfel cum prevede art. 79 din
contractul colectiv de muncă la nivel naţional.
În
apărare, pârâta a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea
cererii ca nefondată.
Pe
această cale, pârâta a susţinut că în şedinţa Consiliului de Administraţie din
data de 18.09.2009 a fost adoptat planul managerial anticriză prin care s-a
stabilit măsura concedierii colective a unui număr de 280 de salariaţi,
pensionarea a 101 salariaţi, reducerea sporului de conducere, diminuarea
numărului de personal expatriat, reducerea numărului de ore suplimentare pentru
toţi salariaţii, somajul tehnic pentru salariaţii care nu au front de lucru
etc.
La data
de 30.10.2009 Consiliul de Administraţie a aprobat Proiectul de concediere
colectivă înregistrat sub nr. 417/30.10.2009, prin care viza spre desfiinţare
261 de posturi, prin adresa nr. 918/02.11.2009 fiind notificat sindicatul,
potrivit art. 69 Codul muncii. Ulterior, prin adresa nr. 933/05.11.2009 s-a
comunicat sindicatului şi lista nominală cu persoanele propuse pentru
concediere, numărul acestora fiind scăzut la 178.
Pârâta a
mai susţinut că prin adresa nr. 127/10.11.2009 sindicatul a propus o serie de
măsuri de evitare a concedierilor colective, măsuri cu care administraţia a
fost de acord, dar care în mare majoritate fuseseră deja implementate.
În urma
finalizării consultărilor cu sindicatul, s-a pus în discuţie aprobarea
numărului final de posturi indirect productive ce urmau a fi reduse, respectiv
de 118, ca urmare a excluderii din lista iniţială a cazurilor sociale, aîncă 27 de posturi, ale căror titulari au
fost transferaţi în sectorul direct productiv, numărul posturilor desfiinţate
fiind stabilit în cele din urmă la 69.
Prin
urmare, a învederat pârâta, societatea a urmat întreaga procedură prevăzută de
lege în cazul concedierilor colective, a făcut eforturi pentru menţinerea unui
număr cât mai mare de locuri de muncă şi s-a consultat permanent cu sindicatul,
ale cărui propuneri au fost de asemenea implementate.
În
dovedirea celor susţinute, pârâta a depus la dosar întreaga documentaţie pe
baza căreia a emis decizia contestată.
Prin
cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Constanţa sub nr. 721/118/2010,
reclamanţii G.I. s.a. prin SINDICATUL LIBER N. au chemat în judecată pe
pârâtaSC D.M.H.I. SA, solicitând
instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să constate nulitatea deciziilor
de concediere din data de 21.12.2009, să dispună reintegrarea lor în funcţiile
anterior deţinute, cu obligarea pârâtei la plata drepturilor salariale cuvenite
până la efectiva reintegrare, precum şi la plata de daune morale în cuantum de
1500 lei pentru fiecare.
În
motivarea cererii, reclamanţii au susţinut că au fost concediaţi de societatea
pârâtă la data de 21.12.2009, în cadrul unei proceduri de concediere colectivă
lovite de vicii de fond ce atrag sancţiunea nulităţii.
Astfel,
au susţinut reclamanţii că pârâta a încălcat prevederileart. 79 ali.1 lit. c din Contractul colectiv
de muncă la nivel naţional şi art.69 din Codul muncii, referitor la
obligativitatea consultărilor cu sindicatul, prevederile art. 79 din contractul
colectiv de muncă la nivel naţional şi art. 181 alin.2 din contractul colectiv
de muncă la nivel de ramură, privind obligaţia de a acorda salariaţilor
concediaţi sprijin pentru recalificare sau reconversie profesională, precum şi
dispoziţiile art. 79 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional, care
reglementează obligaţia avizării situaţiei tehnico-economice şi a propunerilor
sindicatului, de către consiliul de administraţie sau adunarea generală.
În
apărare, pârâta a formulat întâmpinare prin care a invocat excepţia lipsei de
obiect a cererii formulate de reclamanţii M.E., R.C. şi M.I.D., întrucât
aceştia nu au fost concediaţi şi nu au primit decizii de concediere.
Pe
fondul cauzei, pârâta a solicitat respingerea cererii, apreciind că a fost
respectată întreaga procedură legală a concedierii colective.
La
termenul din 19.05.2010 instanţa a dispus conexarea Dosarului nr. 721/118/2010
la Dosarul nr. 720/118/2010, apreciind că sunt îndeplinite condiţiile art. 164 C.proc.civ., prin prisma
obiectului celor două acţiuni, ce supune analizei instanţei legalitatea
procedurii de concediere colectivă din cadrul societăţii pârâte.
Prin sentinţa
civilă nr.1536/04.10.2010 Tribunalul Constanţa a admis excepţia lipsei de
obiect a cererii conexe formulate de reclamanţii M.E., R.C. şi M.I.D.;
A respins
cererea principală formulată de reclamantul D.A. prin Sindicatul Liber N. în
contradictoriu cu pârâtaSC D.M.H.I. SA, ca nefondată.
A respins
cererea conexă formulată de reclamanţii M.E., R.C. şi M.I.D. prin Sindicatul
Liber N. în contradictoriu cu pârâtaSC D,M,H.I.
SA, ca lipsită de obiect.
A respins
cererea conexă formulată de restul reclamanţilor G.I. prin Sindicatul Liber N.,
în contradictoriu cu pârâtaSC D.M.H.I. SA, ca nefondată.
A respins
cererea pârâtei de obligare a reclamanţilor la plata cheltuielilor de judecată
ca nedovedită.
Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a
avut în vedere următoarele:
În temeiul art. 137 C.proc.civ., instanţa s-a pronunţat cu
prioritate asupra excepţiei lipsei de obiect a cererii conexe formulate de
reclamanţii M.E., R.C. şi M.I.D.
Din
examinarea înscrisurilor depuse la dosar de ambele părţi, rezultă că
reclamanţii menţionaţi nu au fost afectaţi de procedura de concediere colectivă
desfăşurată la nivelul societăţii pârâte, în cazul acestor reclamanţi nefiind
emise decizii individuale de concediere.
Cum
obiectul cererii conexe deduse judecăţii de reclamanţi l-a reprezentat tocmai
contestarea deciziilor de concediere, decizii a căror existenţă nu a fost
dovedită, urmează a se reţine că excepţia invocată de pârâtă prin întâmpinare
este fondată.
Pe cale
de consecinţă, aceasta excepţie a fost admisă, iar cererea conexă formulată de
reclamanţii M.E., R.C. şi M.I.D a
fost respinsă ca lipsită de obiect.
Analizând
actele şi lucrările dosarului, asupra fondului acţiunii instanţa de fond a
constatat următoarele:
Reclamanţii
au fost salariaţi ai societăţii pârâte, prin deciziile contestate, emise la
data de 21.12.2009, fiind concediaţi în temeiul art. 68 şi urm. Codul muncii şi
art. 59 lit.a din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, cu plata
unor compensaţii băneşti ce au variat în funcţie de vechimea în muncă.
În motivarea în fapt a deciziei,
societatea pârâtă a reţinut că situaţia economico-financiară prezentă şi perspectiva
anilor următori cu privire la piaţa naţională şi internaţională de nave, precum
şi numărul scăzut de contracte şi comenzi de construcţii de nave conduc la
imposibilitatea menţinerii structurii de personal existente.
De asemenea, s-a evidenţiat o
scădere a portofoliului de comenzi cu 40% având ca rezultat direct reducerea
volumului de activitate în zona funcţiunilor de pregătire a fabricaţiei.
În cuprinsul deciziilor de concediere au fost
menţionate criteriile pe baza cărora s-a stabilit ordinea concedierilor, în
condiţii de competenţă profesională şi conduită disciplinară egală fiind vorba
despre: salariaţii care mai au un loc de muncă sau cumulează pensia cu
salariul; salariaţii care îndeplinesc condiţiile de pensionare, la cererea
unităţii şi la cererea lor; salariaţii care au cea mai mică vechime în
societate şi cei care sunt asociaţi la alte societăţi comerciale.
Prin dispoziţiile
art. 69 Codul muncii este reglementată obligaţia informării sindicatului
asupra intenţiei de realizare a unor concedieri colective, prin iniţierea în
acest sens de consultări între partenerii sociali, cu prezentarea tuturor
informaţiilor necesare identificării soluţiilor (motivaţia măsurii preconizate,
numărul şi categoriile de salariaţi afectaţi etc.). Această obligaţie legală
vine în concordanţă cu cele statuate prin art. 70 şi art. 711 Codul
muncii, referitoare la emiterea notificărilor scrise.
Obligaţia angajatorului în acest sens
se poate considera îndeplinită în condiţiile în care au existat efectiv consultări
între cele două părţi, chiar dacă angajatorul îşi menţine poziţia iniţială, el
nefiind obligat să adopte poziţia sindicatului, respectiv a reprezentanţilor
salariaţilor. Or, în cauza de faţă această obligaţie a fost îndeplinită de
societatea pârâtă.
Astfel,
prin adresa nr. 918/02.11.2009, societatea pârâtă a comunicat Sindicatului Liber
N. o notificare fondată pe disp. art. 69 alin. 2 Codul muncii, reprezentatul
sindicatului primind sub semnătură acest înscris. Aceeaşi notificare a fost
înregistrată sub nr. 1983/04.11.2009 la
A.J.O.F.M. Constanţa şi sub nr. 16086/04.11.2009 la I.T.M Constanţa.
Prin adresa nr. 933/05.11.2009, sindicatului i-a fost
comunicată lista nominală cu cele 178 de persoane propuse pentru concediere,
prin aceeaşi adresă fiind propusă organizarea de întâlniri mixte Administraţie
- Sindicat în perioada 06-11.11.2009, în vederea discutării problemelor legate
de punerea în aplicare a măsurilor preconizate. La data de 16.11.2009, prin
adresa nr. 968-fila 70, societatea a comunicat sindicatului şi listele cu
salariaţii pensionaţi pentru limită de vârstă, cu cei care îndeplineau
condiţiile de pensionare, cu salariaţii care cumulau pensia cu salariul şi cei
angajaţi pe durată determinată.
Ca urmare a formulării de către sindicat, prin adresa nr.
967/11.11.2009, a unor propuneri concrete de măsuri de diminuare a numărului de
salariaţi care să fie concediaţi, pârâta a răspuns prin adresa nr.
967/16.11.2009, prin care a arătat că cele mai multe dintre soluţiile propuse
au fost deja implementate, fiind totodată detaliat răspunsul pentru fiecare
dintre măsurile anticriză propuse de sindicat.
Având în vedere tot acest schimb de
corespondenţă între administraţie şi sindicat, dublat de organizarea unor
întâlniri mixte ce au vizat posibilele măsuri menite să diminueze concedierile
de personal, instanţa apreciază că pârâta şi-a îndeplinit obligaţia de a iniţia
consultări legate de măsura concedierii colective, furnizând sindicatului toate
informaţiile solicitate şi aplicând chiar o parte dintre măsurile anticriză
propuse de salariaţi.
Reclamanţii au invocat de asemeneanerespectarea prevederilor art. 69 alin.1 lit.b Codul muncii, art.
79 din contractul colectiv de muncă la nivel naţional şi art. 181 alin.2 din
contractul colectiv de muncă la nivelul de ramură, potrivit cu care unitatea
care efectuează concedieri colective este obligată să iniţieze negocieri cu
sindicatul cu privire la măsuri care vizează printre altele sprijinirea
salariaţilor concediaţi pentru recalificarea sau reconversia profesională.
Trebuie subliniat că textul de lege impune obligaţia
angajatorului de a iniţia negocieri
concentrate pe identificarea de măsuri sociale vizând printre altele şi
sprijinul pentru reconversia profesională, nu şi obligaţia de a asigura în orice
condiţii această recalificare a salariaţilor. Pe de altă parte, textul are în
vedere o astfel de negociere în scopul atenuării consecinţelor concedierii,
deci cu efecte ulterioare măsurii de concediere, când fostul salariat urmează a
fi sprijinit pentru o eventuală recalificare, în vederea încheierii unui nou
raport de muncă.
Or, în cauza de faţă, nu se poate aprecia că pârâta nu
a iniţiat astfel de discuţii cu sindicatul, din moment ce recalificarea unora
dintre salariaţii vizaţi iniţial de măsura concedierii s-a realizat chiar pe
parcursul derulării procedurii reglementate de art.68-71 din Codul muncii,
astfel că măsura concedierii a fost evitată prin trecerea în producţie a unor
salariaţi din sectorul indirect productiv.Acest aspect a fost confirmat de
reclamanţi prin chiar cererea de chemare în judecată, prin întâmpinare pârâta
susţinând de asemenea că 27 de salariaţi au fost transferaţi în sectorul direct
productiv, pentru a se evita concedierea lor.
Cu privire la ignorarea disp.art. 79 lit. b din Contract colectiv de muncă
unic la nivel naţional pe anii 2007, s-a reţinut că potrivit textului invocat - În cazul în care unitatea este pusă în
situaţia de a efectua concedieri colective, părţile convin asupra respectării
următoarelor principii:
b) justificarea tehnico-economică, împreună cu
obiecţiile şi propunerile sindicatului, va fi supusă spre analiză şi avizare
consiliului de administraţie sau, după caz, adunării generale.
Din analiza înscrisurilor depuse la dosar de către
pârâtă, rezultă că această obligaţie a fost respectată de patronat, prin
Hotărârile Consiliului de Administraţie din datele de 18.09.2009, 30.10.2009 şi
27.11.2009 fiind aprobate atât situaţiile financiare ale societăţii la data de
30.09.2009, cât şi reducerea numărului de posturi indirect productive şi noua
structură a organigramei societăţii.
Pentru toate considerentele expuse, instanţa a reţinut
că procedura de concediere colectivă desfăşurată la nivelul societăţii pârâte
îndeplineşte condiţiile de legalitate impuse de prevederile art. 69-712
Codul muncii, criticile formulate de reclamanţi referitoare la vicii de fond
ale acestei proceduri nefiind întemeiate. Prin urmare, şi deciziile individuale
de concediere emise în privinţa reclamanţilor concediaţi în cadrul acestei proceduri
sun legale, motiv pentru care contestaţiile deduse judecăţii pe cale principală
şi conexă vor fi respinse ca nefondate.
Asupra capătului de cerereavând ca obiect obligarea pârâtei la plata de
daune morale, s-a reţinut că în analiza condiţiilor cumulative ale răspunderii
civile delictuale, nu se poate aprecia că pârâta a săvârşit o faptă ilicită
aptă să atragă obligaţia de despăgubire a reclamanţilor pentru eventualele
daune suferite. Chiar dacă pierderea locului de muncă reprezintă incontestabil
o sursă de disconfort psihic, societatea pârâtă, emitentă a unor decizii de
concediere legale şi temeinice,nu are
obligaţia de a repara suferinţa morală a reclamanţilor, aceasta fiind
consecinţa unei proceduri derulate cu respectarea dispoziţiilor legale incidente
şi fără săvârşirea vreunui abuz din parteaangajatorului.
Deşi
pârâta, prin apărătorul ales, a formulat cerere de obligare a reclamanţilor la
plata cheltuielilor de judecată, nu a depus la dosar dovezi din care să rezulte
efectuarea unor cheltuieli ocazionate de judecarea litigiului de faţă. Pentru
aceste motive, cererea pârâtei având ca obiect plata cheltuielilor de judecată
a fost respinsă ca nedovedită.
La data de 22.11.2010 Sindicatul Liber N. a
formulat în numele membrilor săi – reclamanţii: G.I. s.a. au declarat recurs
împotriva sentinţei civile nr.1536 din 4 octombrie 2010, pronunţată de
Tribunalul Constanţa, apreciind hotărârea ca nelegală şi netemeinică.
Critica
sentinţei prin motivele de recurs a vizat în esenţă următoarele motive:
În data
de 02.11.2009, sindicatul a primit în temeiul însă nu şi în scopul art.69 din
Legea 53/2003 privind codul muncii, o notificare din partea pârâtei, prin care
erau informaţi că un număr de 261 de persoane urmează să fie concediate
începând cu data de 04.02.2009, menţionându-se faptul că lista nominală cu
persoanele care vor fi afectate de această măsură urma să le fie comunicată în
cel mai scurt timp posibil, după efectuarea de verificări de către
compartimentul de resort.
Conformându-se
termenelor legale şi apreciind de bună credinţă că pârâta se va manifesta în
acelaşi mod nu doar din punct de vedere formal, a fost transmis pârâtei un
răspuns la această notificare.
Considerând
că scopul iniţierii negocierilor cu recurenţii este chiar acela instituit atât
de codul muncii cât şi de contractele colective de muncă la nivel naţional şi
de ramură şi anume acela prioritar de a se încerca evitarea luării măsurii
concedierilor colective, a fost transmis pârâtei răspunsul reclamanţilor, aflat
la dosarul cauzei.
În
cuprinsul acestuia s-a argumentat faptul că societatea pârâtă poate supravieţui
din punct de vedere economic, fără a concedia din personal.
Deşi
prin comunicare, s-a comunicat reclamanţilor faptul că societatea DMHI
traversează o perioadă de dificultăţi economico-financiare, au apreciat că
justificarea prezentată, în lipsa unor înscrisuri din care să reiasă cele
relatate, este insuficientă şi nu cuprinde în mod exhaustiv motivele,
justificările şi previzia reducerilor de costuri pe care concedierea unui număr
de 261 salariaţi le-ar produce, eventual prin comparaţie cu alte măsuri de o
gravitate socială mai restrânsă.
În
cadrul aceluiaşi răspuns, au fost propuse o serie de măsuri care odată luate,
ar fi putut conduce la evitarea concedierilor colective în societate.
Au
solicitat de asemenea pârâtei să furnizeze o evaluare comparativă a impactului
economic pe care aceste măsuri le-ar avea asupra societăţii, prin comparaţie cu
măsura concedierii.
De
asemenea, prin răspunsul formulat, a fost atenţionată pârâta în sensul că având
în vedere susţinerea acestora conform căreia singurul criteriu avut în vedere
la selecţia persoanelor urma să fie competentă, în sensul art. 127 alin.2 din
contractul colectiv de muncă la nivel de unitate; „ Art. 127(2) La aplicarea
efectivă a reducerilor de personal, vor înceta în condiţii de competenţă
profesională şi conduita disciplinară egală, în ordine: „concedierea ar urma să
fie nelegală din acest punct de vedere, întrucât competenţa este un criteriu
care ţine strict de persoana
salariatului, iar concedierea colectivă ca măsură trebuie să fie una cu
caracter obiectiv, pentru motive care nu ţin de persoana salariatului. Totodată
s-a semnalat faptul că evaluările de competenţă de la nivelul unităţii nu au
fost efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare, chiar dacă s-ar aplica
acel criteriu inserat în contractul colectiv de muncă la nivel de unitate.
Arată recurenţii că au formulat o nouă adresă prin
care au încercat în mod amiabil să identifice modalităţi de evitare ori
diminuare a numărului de angajaţi afectaţi, apreciind că la acel moment
procedural al consultărilor, o discuţie despre listele cu persoanele ce ar urma
să fie concediate este prematură, în condiţiile în care din punctul lor de
vedere consultările nu se puteau finalizadecât în urma furnizării unor informaţii relevante, astfel cum au fost
solicitate.
Încă de la acea dată, fără a lua în considerare vreun
punct de vedere al recurenţilor, pârâta înţelege să susţină că măsura
concedierilor colective nu poate fi evitată, eludând în acest sens scopul
legii, consultările fiind limitate din partea pârâtei la caracterul formal şi
nu vizând fondul problemei.
Deşi
apreciază că normele legale şi contractual colective în vigoare sunt suficient
de clare, înţelege să conteste în acest sens modul în care pârâta a înţeles să
se conformeze următoarelor texte legale: art. 79 CCM la nivel naţional, art. 69
Codul muncii, art. 181(2) CCM la nivel de ramură, art. 126 CCM la nivel de
unitate.
Se arată
că s-a solicitat în două rânduri pârâtei informaţii în scopul formulării unui
punct de vedere pertinent şi pentru ca împreună să poată identifica acele
posturi care ar urma să fie desfiinţate şi ce persoane ar urma să fie afectate
de această măsură.
Menţionează
că pârâta a înţeles să se conformeze doar parţial cererilor formulate,
încălcând astfel textele legale invocat, nerespectate care, în opinia
recurentului atrage nulitatea pentru vicii de fond a procedurii.
Societatea
DMHI nu a înţeles să facă aplicarea art. 69 alin.1 lit.b din Legea 53/2003 şi a
prevederilor din contractele colective de muncă aplicabile, în sensul că în
nici un moment nu a prezentat persoanelor vizate de concediere o listă cu
posturile disponibile în societate, nu a sprijinit în nici un fel angajaţii, în
sensul recalificării ori reconversiei profesionale.
Un alt
viciu de procedură, pe care recurentul înţelege să-l invoce îl reprezintă
încălcareaart. 79 din CCM la nivel
naţional, care prevede faptul că „justificarea tehnico-economică, împreună cu
obiecţiile şi propunerile sindicatului, va fi supusă spre analiză şi avizare
consiliului de administraţie sau, după caz, adunării generale”, fapt pe care
pârâta a omis să-l realizeze.
Se
critică şi modul în care societatea a înţeles să manifeste transparenţa faţă de
proprii angajaţi, afişând în holul clădirii administraţiei în data de
05.11.2009 o primă listă cu 261 de persoane vizate de măsura concedierii,
creând în rândul angajaţilor o stare de teamă, incertitudine în legătură cu
propriul viitor precum şi cel al familiei.
Consideră
că atât angajaţii vizaţi, cât şi cei care nu vor fi afectaţi, sunt victime ale
unei hărţuiri, ale unui abuz din partea pârâtei, motiv pentru care se solicită
în petitul acţiunii şi obligarea pârâtei la plata de daune morale.
Instanţa
de fond a reţinut faptul că art.69 din Codul Muncii prevede o singură obligaţie
a angajatorului şi anume aceea de a „prezenta toate informaţiile necesare
identificării soluţiilor (motivaţia măsurii preconizate, numărul şi categoriile
de salariaţi afectaţi etc”, când în fapt, în opinia sa, norma legală indicată
cuprinde două obligaţii distincte, anume prima de a furniza toate informaţiile
relevante şi a doua, de a notifica informaţiile enumerate.
Argumentează
faptul că pârâta a iniţiat consultările prevăzute de art.69 pur formal, şi nu
„în scopul ajungerii la o înţelegere”, astfel cum prevede art. 79 lit.c din CCN
la nivel naţional pe anii 2007-2010.
Societatea
a furnizat o parte a informaţiilor solicitate, respectiv cele cu privire la
persoanele care cumulează pensia cu salariul şi persoanele care urmează să iasă
la pensie, însă cu privire că la faptul că nu ar exista în niciuna din
subdiviziunile afectate persoane care să aibă calitatea de asociaţi în
societăţi comerciale nu a furnizat nici o probă în acest sens.
Cu
privire la persoanele care au în întreţinere copii sau alte persoane ori sunt
unici întreţinători ai familiei, şi afirmaţia societăţii că nu există o bază de
date completă, aspect de o deosebită importanţă la luarea acestor măsuri şi
peste care instanţa de fond a trecut uşor, se arată că nici în acest caz, în
lipsa unei „baze de date complete”, societatea nu ar fi avut posibilitatea
aplicării acestui criteriu în procesul de identificare a posturilor ce urmau a
fi desfiinţate.
Angajatorul
a înţeles să transfere în producţie doar o parte dintre acei salariaţi vizaţi
de măsură şi care au solicitat acest lucru, ceilalţi solicitanţi rămânând fără
răspunsuri la cererile adresate în acest sens societăţii, fără a arăta
criteriile de selecţie a celor „salvaţi” prin trecerea în sectorul productiv.
Din
înscrisurile depuse la dosarul cauzei nu reiese că în acel răstimp societatea a
convocat o şedinţă extraordinară a Consiliului de Administraţie, decizia cu
privire la propunerile sindicatului fiind luată la nivel de management de nivel
2, şi nu aşa cum partenerii sociali au convenit prin CCM, la nivel de
management de nivel 1, respectiv Consiliul de Administraţie sau chiar Adunarea
Generală a Acţionarilor, singurele stabilite ca având căderea să analizeze şi
avizeze propunerile recurentului.
Analizând sentinţa recurată din prisma
criticilor formulate, Curtea a respins recursul ca nefondat pentru următoarele
considerente:
Prin deciziile contestate emise la data
de 21.12.2009 s-a dispus concedierea reclamanţilor în temeiul art.68 şi urm.
codul muncii, şi art.59 lit.a) din contractul colectiv de muncă, cu plata unor
compensaţii băneşti potrivit art.125(5.2) din contractul colectiv de muncă, ce
au variat în funcţie de vechimea în muncă.
La data de 02.11.2009, cu adresa nr.918,
societatea a comunicat Sindicatului notificarea obligatorie conform art. 69 din
codul muncii, care cuprinde punctual informaţiile prevăzute deacest text de lege.
Cu adresa 933/5.11.2009 pârâta a comunicat
sindicatului lista nominală cu persoanele propuse pentru concediere colectivă.
Prin aceeaşi adresă pârâta a propus ca în perioada 06-11.11.2009 să aibă loc
întâlniri mixte Administraţie – Sindicat pentru a se discuta orice problemă
referitoare la concediere.
Prin adresa 968/16.11.2009 societatea a comunicat
sindicatului listele cu salariaţii pensionaţi pentru limită de vârstă, cu cei
care îndeplineau condiţiile de pensionare, cu salariaţii care cumulau pensia cu
salariul şi cei angajaţi pe perioadă determinată.
Ca urmare a formulării de către sindicat a adresei
967/11.11.2009 prin care se făceau propuneri concrete de măsuri de diminuare a
numărului de salariaţi care să fie concediaţi, pârâta a răspuns prin adresa
nr.967/16.11.2009, prin care a arătat că cele mai multe din soluţiile propuse
au fost deja implementate, fiind detaliat răspunsul pentru fiecare dintre
măsurile anticriză propuse de sindicat.
Prin adresa nr.1003/25.11.2009 societatea a comunicat
sindicatului lista cu informaţii despre vechimea salariaţilor în companie,
precizând totodată că în subdiviziunile afectate de concediere nu există
salariaţi care să aibă calitatea de asociaţi în societăţile comerciale, iar în
privinţa salariaţilor care au în întreţinere copii sau alte persoane, ori sunt
unici întreţinători ai familiei, nu există o bază de date completă.
Este evident că aceste consultări nu au avut un
caracter formal din partea pârâtei, atât timp cât aceasta a implementat aproape
toate măsurile propuse de sindicat şi s-a diminuat numărul salariaţilor propuşi
pentru concediere de la 280 la 70 de salariaţi.
În cadrul acestor consultări pârâta a luat măsuri
sociale pentru atenuarea consecinţelor concedierii.
Astfel, s-au întreprins demersuri pe lângă Agenţia
Teritorială de Ocupare a Forţei de Muncă, în vederea identificării de oferte de
locuri de muncă corespunzătoare pentru salariaţii care urmează a fi concediaţi,
acordarea de informaţii necesare pentru obţinerea ajutorului de şomaj, o parte
dintre salariaţi au fost transferaţi în sectorul productiv, acordarea de
compensaţii băneşti în funcţie de vechimea în muncă.
Textul de lege impune obligaţia angajatorului de a
iniţia negocieri concentrate pe identificarea de măsuri sociale vizând printre
altele şi sprijinul pentru reconversia profesională şi nu obligaţia de a
asigura în orice condiţii recalificarea salariaţilor.
Pe de altă parte textul are în vedere o astfel de
negociere în scopul atenuării consecinţelor negocierii, deci cu efecte
ulterioare măsurii de concediere, când fostul salariat urmează a fi sprijinit
pentru o eventuală calificare, în vederea încheierii unui nou raport juridic de
muncă.
Chiar recurenţii au arătat prin cererea de recurs că
angajatorul a transferat în producţie o parte dintre salariaţii vizaţi de
măsura concedierii şi care au solicitat acest lucru.
În şedinţa Consiliului de Administraţie din
27.11.2009, ca urmare a finalizării consultărilor cu Sindicatul şi având în
vedere şi propunerile acestuia s-a pus în discuţie aprobarea numărului final de
posturi indirect productive ce urmează a fi reduse şi s-a aprobat noua
structură a organigramei societăţii.
În ceea ce priveşte criteriile avute în vedere la
dispunerea concedierii, competenţa profesională şi conduita disciplinară nu a
fost singurul criteriu avut în vedere, astfel cum susţine recurenta.
În deciziile de concediere s-au indicat în ordine
criteriile care vor fi avute în vedere la aplicarea efectivă a reducerilor de
personal.
Din corespondenţa purtată între angajator şi sindicat
rezultă că aceste criterii au fost respectate, iar lista cu persoanele propuse
pentru concediere colectivă au fost înaintate spre consultare sindicatului.
Recurenţii, prin sindicat, nu au arătat care anume
dintre aceste criterii nu au fost respectate şi cu privire la care dintre
reclamanţi.
În ceea ce priveşte daunele morale, solicitate de
către recurenţii reclamanţi, acestea nu se justifică atât timp cât deciziile de
concediere au fost emise cu respectarea dispoziţiilor legale şi fără săvârşirea
vreunui abuz din partea angajatorului.
Pentru considerentele arătate mai sus, potrivit art. 312 C.pr.civ., Curtea a
respins recursul ca nefondat şi a menţinut sentinţa recurată ca legală şi
temeinică.
Potrivit art.274 C.pr.civ. Curtea a obligat recurenţii
la 300 lei cheltuieli de judecată către intimata pârâtă.