8. Acţiuneavând ca obiect contestaţie împotriva
actului administrativ emis de autoritatea publică, privind validarea unei
hotărâri a comisiei judeţene pentru aplicarea Lg.9/1998. Condiţii de
admisibilitate. Examinare condiţii pentru acordare măsuri compensatorii.
Art.318 – Cod pr.civilă
Decizia
civilă nr.86/10.02.2011
Dosar nr.1521/36/2010
Prin acţiunea adresată Tribunalului Constanţa şi
înregistrată sub nr.3105/ 118 din 20.03.2009 reclamanta C.M a formulat
contestaţie împotriva Deciziei nr.98/13.01.2009 emisă deA.N.R.P, prin care a fost validată Hotărârea
nr.2885/13.06.2006 a Comisiei Judeţene pentru Aplicarea Legii nr.9/1998,
solicitând anularea acesteia, cu consecinţa acordării măsurilor reparatorii.
Motivând
acţiunea, reclamanta a învederat în esenţă că, în baza Legii 9/1998 a
formulat cererea nr. 994/ L/ 07.04.2005 adresată Comisiei Judeţene pentru
aplicarea Legii nr.9/1998, solicitând compensaţii băneşti pentru bunurile
abandonate de autorul R.I în Bulgaria.
Arată reclamanta că, în condiţiile în
care solicitarea de acordare a despăgubirilor - un imobil, pentru care nu au
fost acordate compensaţii, imobilul identificat ca fiind proprietatea
autorului, atât prin Declaraţiunea din 10.09.1940 cât şi în „Tabelul de
locuitori din judeţul Constanţa”, soluţia adoptată de pârâtă nu este în acord
cu legea.
Se invocă faptul că, atâta timp cât, în
condiţiile art.5 din Legea 9/1998, a făcut dovada dreptului de proprietate
asupra bunurilor solicitate, hotărârea pârâtei nu poate fi susţinută.
În cauză a fost depusă Decizia 98/2009
şi documentaţia aferentă acesteia.
Prin
întâmpinare, pârâta solicită respingerea acţiunii, ca nefondată.
La
data de 26.01.2010 C.E a formulat cerere de intervenţie în interes alăturat
reclamantei, cerere ce a fost admisă în principiu la termenul de judecată
din 25.02.2010.
Prin
Sentinţa civilă nr.340/25.03.2010, pronunţată de Tribunalul Constanţa – Secţia contencios administrativ, a fost respinsă
acţiunea formulată de reclamanta C.M şi cererea de intervenţie în interes alăturat reclamantei formulată de
intervenienta C.E, ca nefondate.
Pentru a pronunţa sus-menţionata
hotărâre, prima instanţă a reţinut în esenţă că, prin Hotărârea
2885/13.06.2006, Comisia Judeţeană Constanţa a respins cererea reclamantei,
întrucât autorul nu figurează pe listele cu posesori de imobile în oraşul
Bazargic anexat la Tratat,
eliberată de Ministerul Afacerilor Externe.
Prin Decizia 98/2009 A.N.R.P a validat
Hotărârea 2885/2006, în cuprinsul acesteia figurând şi intervenienta C.E, în
calitate de moştenitoare a autorului R.I.
S-a reţinut că, în declaraţiunea din
10.09.1940 autorul R.I figura la acel moment cu proprietăţi urbane, respectiv:
casă şi teren 600 m2
în oraşul Bazargic, iar în Situaţia Comisiei Mixte Româno-Bulgare din
13.12.1940 autorul nu figurează cu bunuri.
Apreciază instanţa de fond că,
sus-menţionata situaţie se explică din dispoziţiile Tratatului din 1940, care,
în art.4 alin.c anexa C din 1940 prevede că: „proprietatea imobiliară urbană, aparţinând populaţiunilor făcând
obiectul prezentului Acord, rămâne proprietate privată a actualilor proprietari
şi în consecinţă, supusă legii ţării unde se află situată”, fapt ce face
ca, proprietatea urbană a autorului, conform dispoziţiilor Tratatului după 1940
să fi rămas în proprietatea acestuia.
Totodată, se arată că, prin Decretul
513/03.12.1953 s-a prevăzut la art.2 alin.2 că, statul bulgar obţine dreptul de
proprietate asupra bunurilor urbane situate pe teritoriul Bulgariei,
proprietatea persoanelor fizice sau juridice române care au făcut obiectul lucrărilor
Comisiei Mixte Româno - Bulgară instituită în 1949.
Pentru considerentele sus-expuse,
apreciază instanţa de fond că, în speţă, reclamanta şi intervenienta nu au
făcut dovada că, autorul a figurat pe listele eliberate de Ministerul
Afacerilor Externe, anexă la
Tratat.
Autorul putea înstrăina imobilul în
perioada cuprinsă între 1940 şi data la care proprietăţile urbane ale
persoanelor fizice române au trecut în proprietatea Bulgariei, actele invocate
de reclamantă respectiv: declaraţiunea din 1940 şi extras, fiind anterioare
întocmirii listelor anexei la
Tratat.
Totodată, instanţa a reţinut că,
autorului nu îi era aplicabilă disp. Legii 715/1946 ce reglementează stabilirea
despăgubirilor cuvenite populaţiei evacuate în urma Tratatului din 1940, motiv
pentru careOficiul Naţional al
Colonizării a refuzat vinderea locuinţei din România.
Împotriva
sus-menţionatei sentinţei civile în termen legal, au formulat recurs reclamanta C.M şi intervenienta C.E, criticând-o
pentru netemeinicie şi nelegalitate, în temeiulprev. art. 3041 Cod procedură civilă, solicitând:
-în principal,
casarea hotărârii pentru nerespectarea prev. art. 304 pct. 5 Cod procedură
civilă, şi trimiterea cauzei la instanţa de fond, pentru soluţionarea cauzei şi
în contradictoriu cu Comisia Judeţeană pentru Aplicarea Legii nr. 9/1998 –
Instituţia Prefectului Judeţului Constanţ
-în subsidiar,
admiterea recursului, modificarea hotărârii recurate, în sensul anulării
Deciziei nr.98/13.01.2009, emisă de A.N.R.P şi a Deciziei nr.2885 a Comisiei judeţene,
şi a se constata că, sunt persoane îndreptăţite în sensul Legii nr.9/1998, sub
aspectul obligării pârâteide a acorda
despăgubiri, sub forma de compensaţii băneşti pentru imobilul proprietatea
autoruluiR.I , din satul Dobrici,
comuna Bazargic, judeţul Caliacra, abandonat statului bulgar.
Prin motivele de recurs s-a susţinut că,în cauză are calitate procesuală pasivă şi
Comisia Judeţeană pentru Aplicarea Legii nr.9/1998, care a emis Hotărârea
nr.2885/13.06.2006, ca instituţie a Prefectului Judeţului Constanţa, care,
potrivit art.7 din lege, verifică şi rezolvă cererile de acordare a
compensaţiilor şi stă în proces pentru opozabilitatea hotărârii instanţei
judecătoreşti.
S-a arătat că, în mod eronat instanţa de fond a
apreciat că, averea lui R.I era urbană şi a interpretat că, este incident art.4
alin.c, anexa C a Tratatului, deducând că, imobilul a rămas în proprietatea
autorului reclamantei, atât timp cât, din înscrisurile privind Declaraţia şi
Situaţia deavere rurală a locuitorului
R.I , rezultă că, proprietatea autorului era rurală.
Prin Decizia
civilă nr.504/CA/06.09.2010, Curtea de Apel Constanţa a respins ca nefondat
recursul reţinând în esenţă că, în
mod corect prima instanţă a apreciat că, autorul recurentelor –R.I- a avut în
proprietate o casă de locuit şi 600 mp în oraşul Bazargic cartier CFR, atât
declaraţiunea, cât şi tabloul de locuitorilor care posedă bunuri imobiliare,
menţionând bunul imobil ca proprietate urbană.
Se reţine că, potrivit art.4 alin.5 din Anexa C din
Tratatul din 1940 încheiat între România şi Bulgaria, respectiv Acordul privind
schimbul de populaţiune română şi bulgară: „
proprietatea imobiliară urbană, aparţinând populaţiunilor făcând obiectul
prezentului Acord, rămâne proprietatea privată a actualilor proprietari şi, în
consecinţă, supusă legilor ţării unde se află situată”.
Faţă de dispoziţia legală sus-citată,
concluzionează Curtea că, bunurile imobile urbane, chiar după părăsirea
teritoriilor cedate, rămâneau proprietatea privată a deţinătorilor.
Acest drept de proprietate s-a menţinut
până în anul 1953 când, prin Decretul nr.513/3.12.1953, Statul Bulgar a obţinut
dreptul de proprietate asupra bunurilor urbane situate pe teritoriul Republicii
Populare Bulgaria, în Dobrogea de Sud, proprietatea persoanelor fizice sau
juridice româno-bulgare, care au făcut obiectul lucrărilor Comisiei Mixte
româno-bulgare instituită în mai 1949.
Se reţine că, declaraţiunea şi Tabloul
de locuitori întocmit în anul 1948, menţionate în contestaţie şi depuse în
dovedirea susţinerilor, nu constituie acte doveditoare cu privire la acordarea
despăgubirilor pentru proprietăţilor din mediul urban deoarece, autorul a
beneficiat de prevederile art.5 din Tratatul din 1940, fiind liber să dispună
neîngrădit de proprietatea lui, o perioada de 18 luni, ulterior aceasta
prelungindu-se până la apariţia Decretului 513/ 3.12.1953, prin care se
definitiva situaţia juridică a imobilelor din mediul urban, care nu fuseseră
înstrăinate de proprietarii lor şi care, au făcut dovada existenţei acestora cu
acte autentice.
Listele - anexă de la Tratatul de la Craiova sunt deţinute de
Arhiva Ministerului Afacerilor Externe întrucât, pentru proprietarii de bunuri
urbane s-a întocmit, ulterior anului 1940, o altă situaţie decât cea a Comisiei
Mixte, din listele - anexă rezultând situaţia persoanelor din mediul urban,
bunurile deţinute în mediul urban şi abandonate în teritoriile cedate, altfel
că, nu se poate face dovada circulaţiei juridice în condiţiile în care,
persoanele respective (inclusiv autorul recurentelor), au deţinut proprietatea
bunurilor urbane până în anul 1953, timp în care bunul ar fi putut fi
înstrăinat.
Se reţine că, nici critica referitoare la cadrul
procesual şi calitatea procesuală pasivă a Comisiei nu poate fi reţinută, atât
timp cât, reclamanta a stabilit prin cererea de chemare în judecată, limitele
investirii instanţei, iar judecătorul fondului a respectat, în conformitate cu
art.129 Cod proc civilă aceste limite, pronunţând hotărârea recurată în
contradictoriu cu partea chemată în judecată.
Aşa fiind, reţine Curtea că, în condiţiile în care
reclamanta, prin contestaţia formulată, a fixat cadrul procesual şi obiectul
cauzei, nu poate invoca, în recurs, nelegalitatea hotărârii pronunţată în
aceste limite şi cu respectarea procedurii stabilite de legea specială
respectiv, Legea 9/1989.
Prin urmare, faţă de aceste
considerente Curtea, apreciind că, nu sunt motive temeinice care să atragă
reformarea hotărârii recurate, în conf.cu art.312
alin.1 Cod proc civilă, a respins recursul ca nefondat.
Împotriva
acestei hotărâri a formulat contestaţie în anulare contestatoarele C.M şi C.E,
invocând ca temei de drept aplicabil disp.art.318 al.1 Cod pr.civilă, cu
referire la art.320 Cod pr.civilă, cu
următoarea motivaţie, în esenţă:
Din considerentele hotărârii atacate rezultă că,
instanţa de recurs a reţinut că autorul lor – R.I – a avut în proprietate o
casă de locuit şi 600 m.p
în oraş Bazargic, cartier CFR, situaţie ce ar rezulta, atât din declaraţiunea
(fila 15 dos.fond), cât şi din tabloul locuitorilor care posedă bunuri
imobiliare, menţionând bunul imobil ca proprietate urbană.
Instanţa de fond, motivând că, proprietatea autorului
era urbană şi reţinând că, sunt incidente prevederile art.4 al.5 din Anexa C a
Tratatului din 1940, a
săvârşit o eroare substanţială prin
confundarea unor elemente importante şi a unor date materiale ale
dosarului, care au determinat soluţia pronunţată, eroare ce se referă la confundarea averii rurale a autorului Radu Ion
cu proprietatea urbană.
Arată contestatoarele că, din actul oficial al
judeţului Caliacra, comuna Bazargic emis la 10.09.1940 intitulat „Declaraţiune”, certificat de notarul
comunei, cu aplicarea sigiliului şi din înscrisul oficial al autorităţii
bulgare denumit „Situaţie de avere
imobilă rurală a locuitorului Radu Ion”, cu ştampila Comisiei mixte şi
parafa „Executat la Arhivele Naţionale”,
rezultă că, averea locuitorului Radu Ion este rurală, în satul Bazargic, judeţ
Caliacra.
Solicită admiterea contestaţiei, anularea deciziei
atacate şi reluarea judecăţii deoarece, prin confundarea averii imobiliară
rurală a locuitorului Radu Ion, cu avere imobiliară urbană şi ignorarea datelor
din cuprinsul actelor autentice, instanţa de recurs şi-a întemeiat soluţia dată
pe o eroare materială involuntară.
Prin
întâmpinare, A.N.R.P a solicitat respingerea contestaţiei în anulare, ca
nefondată, cu motivaţia în esenţă că,
singurele documente doveditoare pentru bunurile deţinute în mediul urban sunt
Listele anexe la Tratat
eliberate de Ministerul Afacerilor Externe, verificate de Comisia mixtă
româno-bulgară şi deoarece, autorul beneficia de prev.art.5 din Tratatul din
1940, fiind liber să dispună neîngrădit de proprietăţile sale, cum imobilul s-a
aflat în mediul urban, nefiind înstrăinate în vreun fel, susţinerile
contestatoarelor sunt nefondate.
Examinând
actele şi lucrările dosarului, prin
prisma criticilor formulate, văzând şi dispoziţiile art.318al.1 Cod
pr.civilă, Curtea respinge contestaţia în anulare, ca nefondată, pentru
următoarele considerente, în esenţă:
Contestatoarele reclamante au dedus judecăţii cererea
având ca obiect contestaţie împotriva Deciziei nr.98/13.01.2009 emisă deA.N.R.P, prin care a fost validată Hotărârea
nr.2885/13.06.2006 a Comisiei Judeţene pentru Aplicarea Legii nr.9/1998,
solicitând anularea acesteia, cu consecinţa acordării măsurilor reparatorii.
Prin contestaţia în anulare formulată împotriva
Deciziei civile nr.504/CA/06 septembrie 2010 pronunţată de Curtea de Apel
Constanţa în dosar nr.3105/118/2009, în temeiul art.318 al.1 Cod pr.civilă, contestatoarele au susţinut în esenţă
că, pronunţând sus-menţionata decizie, instanţa de recurs a săvârşit greşeli
materiale prin confundarea unor elemente importante şi a unor date materiale
ale dosarului, ce au determinat soluţia pronunţată.
Reţine Curtea că, contestaţia
în anulare specială, cu prim motiv de admisibilitate – dezlegarea dată
recursului este rezultatul unei greşeli materiale – are în vedere erori materialeîn legătură cu aspecte formale ale judecării recursului şi care au
avut drept consecinţă darea unor soluţii greşite.
Este deci vorba despre acea greşeală pe care o comite
instanţa prin confundarea unor elemente importante sau a unor date materiale şi
care determină soluţia pronunţată, textul vizând greşeli de fapt, involuntare, iar nu greşeli de judecată, respectiv de
apreciere a unor probe, de interpretare a unor dispoziţii legale sau de
rezolvare a unui incident procedural.
În speţă, s-a susţinut că, „greşeala materială” se
referă la confundarea averii rurale a autorului contestatoarelor R.I cu
proprietatea urbană, arătându-se că, în actul oficial intitulat „Declaraţiune” s-ar fi consemnat averea
imobiliară a locuitorului, autor al contestatoarelor, ca fiind rurală, în satul Bazargic, comuna Bazargic,
judeţ Caliacra.
Examinând susţinerea contestatoarelor Curtea reţine
că, într-adevăr în antetul actului oficial s-a consemnat „judeţul Caliacra, comuna
Bazargic”, însă în conţinutul actului indicat existent la filele 15-17
dos.fond, la rubrica „Avere imobiliară –
a) Proprietăţi rurale” nu apar indicate nici un fel de
proprietăţi, pentru ca, la rubrica „b)Proprietăţi urbane” să fi fost
identificată ca şi compunere „casă de 60 m.p şi teren în suprafaţă de 440 m.p în oraşul Bazargic
– Cartier CFR”, cu menţiunea că, aceeaşi situaţie rezultă şi
din Tabloul locuitorilor care posedă bunuri imobiliare, întocmit în anul 1948,
eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi verificat de Comisia mixtă
româno-bulgară.
În contextul dat, Curtea apreciază că, în mod corect
prima instanţă şi ulterior, instanţa de recurs, au reţinut că autorul
contestatoarelor – R.I – a avut în proprietate o casă de locuit şi 600 m.p teren în oraşul
Bazargic – Cartier CFE, aspect ce rezultă din actele oficiale sus-precizate.
Pe de altă parte, într-adevăr, potrivit art.4 al.5 din Anexa C din Tratatul din
1940 intervenit între România şi Bulgaria, respectiv Acordul privind schimbul de populaţie româno-bulgar, s-a statuat
că, „proprietatea
imobiliară urbană, aparţinând
populaţiunilor făcând obiectul prezentului Acord, rămâne proprietatea privată a actualilor proprietarişi, în consecinţă, supusă legilor ţării unde
se află situată”, deci, bunurile
imobile urbane, chiar după părăsirea teritoriilor cedate, rămân proprietatea
privată a deţinătorilor.
Prin urmare, Curtea reţine că, susţinerile făcute de
contestatoare prin contestaţia în anulare specialădedusă judecăţii, sunt nefondate şi, pe cale
de consecinţă, urmează a fi respinse, atât timp cât, „greşeala materială” în raport cu situaţia existentă la
dosar la data pronunţării hotărârii, deoarece faţă de ceea ce judecătorii aveau
la dispoziţie la acest moment se poate aprecia dacă soluţia este rezultatul
unei greşeli materiale, nu există.
Pe cale de consecinţă, văzând şi dispoziţiile art.318 al.1 Cod pr.civilă, Curtea respinge contestaţia în anulare, ca
nefondată.