4. Acţiune
având ca obiect constatarea încetării de drept a mandatului de primar.
Art.15 , art.16, – Legea
nr.593/2004 privind Statutul aleşilor locali
Art.69 – Legea nr.215/2001
Art.21 al.1 şi 2 –
Constituţia României
Decizia civilă nr.19/19.01.2011
Dosar
nr.734/88/2010
Prin cererea înregistrată la Tribunalul Tulcea
sub nr.734/88/2010, reclamantul D.A. a solicitat în contradictoriu cu pârâtul
Prefectul Judeţului Tulcea anularea Ordinului nr.118/24 februarie 2010, prin
care s-a constatat încetarea calităţii sale de primar al comunei Horia, ca
fiind nelegal.
S-a susţinut în motivarea acţiunii că,
prin Sentinţa penală nr. 1088/10.10.2008 a Judecătoriei Tulcea, rămasă
definitivă în dosarul nr. 6368/327/2007 a Judecătoriei Tulcea, a fost condamnat
la o pedeapsă de 1 an şi 6 luni închisoare, cu suspendarea condiţionată a
executării pedepsei privative de libertate.
S-a mai arătat că prin Ordinul
Prefectului judeţului Tulcea nr.118/24 februarie 2010 s-a constatat în mod
nelegal, încetarea de drept a mandatului de primar, făcându-se o interpretare
greşită a Legii nr.393/2004, fără a se face o distincţie între cele două moduri
de existenţă ale pedepsei închisorii, respectiv modul privativ de libertate şi
modul de suspendare a executării pedepsei închisorii.
Totodată, s-a solicitat şi suspendarea
executării actului administrativ atacat.
In dovedirea acţiunii, reclamantul a
depus la dosar, Ordinul nr.118/24 februarie 2010 emis de Prefectul judeţului
Tulcea.
Prefectul judeţului Tulcea a depus la
dosar actele care au stat la baza emiterii Ordinului nr.118, respectiv adresa
nr.P.783/14.12.2009, referat nr. 2550/21.12.2009, Sentinţa penală nr.1088/10
octombrie 2008 a
Judecătoriei Tulcea, pronunţată în dosarul nr.6368/327/2007, Decizia penală
nr.639/P/29 octombrie 2009.
Prin
Sentinţa civilă nr. 2249/17.09.2010 pronunţată de Tribunalul Tulcea s-a
respins acţiunea promovată de reclamantul D.A., ca nefondată.
Pentru a pronunţa această hotărâre
instanţa de fond a reţinut că prin Sentinţa penală nr.1088 din 10 octombrie
2008 pronunţată de Judecătoria Tulcea în dosarul nr.6368/327/2008, reclamantul
a fost condamnat la o pedeapsă de 1 an şi 6 luni închisoare, cu suspendarea
condiţionată a executării pedepsei, pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în
serviciu contra intereselor persoanelor.
Prin Decizia penală nr.81/26.06.2009 a
Tribunalului Tulcea, s-a menţinut hotărârea instanţei de fond, hotărâre ce a
rămas definitivă prin Decizia penală nr. 639/P/29.10.2009 a Curţii de Apel
Constanţa, respingându-se recursul declarat de D.A.
Prin Ordinul nr.118/24.02.2010 emis de
Prefectul judeţului Tulcea, s-a constatat încetat de drept mandatul de primar
al comunei H., judeţ Tulcea, avându-se în vedere referatul secretarului comunei
întocmit conform art.16 alin. 2 din Legea nr.393/2004 privind Statutul aleşilor
locali.
Ordinul Prefectului privind încetarea
calităţii de primar a reclamantului este emis legal, în conformitate cu
dispoziţiile art.15 alin. 2 lit. e) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
aleşilor locali şi art.69 alin.2 din Legea nr.215/2001 privind administraţia
publică locală potrivit cărora calitatea de primar încetează de drept în cazul
condamnării prin hotărâre judecătorească la o pedeapsă privativă de libertate.
Tribunalul a reţinut că reclamantul a
fost condamnat la o pedeapsă cu închisoarea, iar faptul că instanţa a dispus
suspendarea condiţionată a executării pedepsei pe o anumită durată, conform
art.81 Cod penal, nu înseamnă că modalitatea de executare a pedepsei închisorii
are efect asupra dispoziţiilor art. 15 alin. 2 lit. e) din Legea nr.393/2004 şi
art.69 alin. 2 din Legea nr.215/2001.
Şi aceasta pentru că, dispoziţiile
Legii nr.393/2004 nu fac distincţie dacă modalitatea de executare este cu
închisoare ori cu suspendare a executării pedepsei ci prevăd doar situaţia
condamnării la o pedeapsă privativă de libertate fără a interesa modalitatea de
executare, pentru că relevantă este aplicarea pedepsei care atrage încetarea
mandatului de ales local nu şi forma în care se execută pedeapsa.
Interpretarea pe care reclamantul o dă
dispoziţiilor art.15 alin.2 lit.e) din Legea nr.393/2004, respectiv că,
încetarea de drept a mandatului de primar ar interveni doar în situaţia în care
pedeapsa închisorii s-ar executa cu detenţie şi nu în situaţia suspendării
executării pedepsei închisorii, nu a fost reţinută de instanţă pentru că
aplicarea pedepsei închisorii, indiferent în ce modalitate se execută, face ca
primarul să devină incompatibil cu funcţia de demnitate publică pe care nu o
poate exercita o persoană condamnată pentru o faptă penală.
Pentru considerentele arătate, a fost
respinsă acţiunea reclamantului în totalitate, atât în ce priveşte anularea
Ordinului Prefectului, cât şi a suspendării executării acestuia.
Împotriva acestei hotărâri a declarat
recurs reclamantul D.A, care a
criticat-o ca fiind nelegală.
În motivarea recursului s-a arătat că,
atât prefectul ca si prima instanţa şi-au îngăduit, printr-un exces de
interpretare în detrimentul legii, sa facă o echivalenţă totală şi absolută,
între noţiunea de "pedeapsa privativa de libertate" si aceea de
"suspendare condiţionata a executării pedepsei Închisorii" .
Consideră că instanţa de fond a reţinut greşit ca
legea aleşilor locali nu distinge între modalităţile pedepsei închisorii atunci
când se refera la încetarea calităţii de primar, apreciind că numitorul comun
al suspendării condiţionate a executării pedepsei închisorii este privarea de
libertate şi nu pedeapsa închisorii, ca pedeapsă principala.
În codul penal, noţiunea de pedeapsă privativă de
libertate este reglementată în mod distinct şi nu se confundă sub nici o formă
cu regimul juridic al suspendării condiţionate a pedepsei cu închisoarea, iar
ambele sunt doar doua forme de existenta ale pedepsei închisorii, ca pedeapsă
principală.
Într-adevăr Legea nr.393 din 28 septembrie 2004
privind Statutul aleşilor locali în art. 15.(1) arata „calitatea de primar
încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului când are
loc condamnarea, acestuia prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, la o
pedeapsă privativă de libertate. Persoanele condamnate la o pedeapsa privativa
de libertate executa pedeapsa cu închisoarea în secţii anume destinate în
cadrul penitenciarelor, în funcţie de regimul de executare stabilit potrivit
legi.
Persoanele condamnate cu suspendarea condiţionata a
executării pedepsei închisorii se supun unui cu totul alt regim juridic decât
cel reglementat pentru executarea pedepsei privative de libertate.
De aceea, precizarea din Legea nr.393/2004, după care
calitatea de primar încetează de drept, când are loc condamnarea, la o pedeapsă
privativă de libertate, trebuie înţeleasă, tocmai prin distincţia evidentă
dintre aceste două moduri de existenţă ale pedepsei închisorii - modul privativ
de libertate şi modul de suspendare al pedepsei închisorii.
Daca legiuitorul ar fi făcut trimitere la
"pedeapsa închisorii” într-adevăr in cauza de fata nu conta modalitatea de
individualizare a pedepsei închisorii, dar in textul legal nu se face o
trimitere la general ci dimpotrivă se menţionează o modalitate particulara a
pedepsei închisorii, respective privarea de libertate.
Daca legiuitorul ar fi precizat in textul legal
"calitatea de primar încetează de drept, înainte de expirarea duratei
normale a mandatului când are loc condamnarea prin hotărâre judecătorească
rămasă definitivă, la o pedeapsă cu închisoarea", atunci într-adevăr legea
se referea, la oricare dintre modalităţile de individualizare ale pedepsei
închisorii, la privarea de libertate sau la suspendarea condiţionata sau la suspendarea
sub supraveghere.
Dimpotrivă legiuitorul s-a referit limitativ si
exclusiv, numai la una din formele de individualizare a pedepsei închisorii,
respectiv, la cazul special al pedepsei închisorii, privarea de libertate nu si
la cazul special al pedepsei închisorii, suspendarea condiţionata a executării
acesteia.
Cum legiuitorul s-a referit limitativ si exclusiv
numai la una din formele de individualizare a pedepsei închisorii si nu s-a
referit în general, la pedeapsa cu închisoarea, rezulta ca legiuitorul a
particularizat, ca a precizat în mod special numai o anumita forma a pedepsei
închisorii, ca netăgăduit a desprins din general, particularul, adică din
pedeapsa închisorii - ca pedeapsa prevăzuta de codul penal a reţinut doar o
forma de existenta a acesteia, aceea referitoare la pedeapsa privativa de
libertate.
Rezultă aşadar, că legiuitorul nu a intenţionat să
dispună încetarea mandatului de primar în cazul în care acesta a fost condamnat
definitiv la pedeapsa închisorii cu suspendarea condiţionată şi că textul legal
invocat nu se aplică în cazul primarului condamnat la pedeapsa închisorii cu
suspendarea executării acesteia, motiv pentru care solicităadmiterea recursului, modificarea hotărârii
atacate în sensul admiterii acţiunii si anularea Ordinului nr.118/24 februarie
2010.
Intimatul pârât legal citat a depus la dosar
întâmpinare, invocând pe cale de excepţie inadmisibilitatea recursuluideclarat
de intimatul reclamant, întrucât dispoziţiile art.69 alin.5 din Legea
nr.215/2001 privind administraţia publică locală, prevăd că hotărârea primei
instanţei este definitivă şi irevocabilă.
În acest sens invocă Decizia Curţii Constituţionale
nr.239/02.03.2008, din care rezultă că, legiuitorul poate institui, în
considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, precum şi
modalităţi de exercitare a drepturilor procesuale, fără ca prin aceasta să fie
îngrădit accesul liber şa justiţie. Or, excluderea căilor de atac în cazul
examinat a fost impusă de necesitatea soluţionării prompte a unei situaţii
foarte importante pentru orice comunitate dintr-un stat democratic, cea a
încetării înainte de termen a mandatului de primar. mai mult decât atât,
accesul liber la justiţie nu presupune accesul la toate structurile
judecătoreşti şi la toate căile de atac.
Modalitatea de contestare în justiţie a Ordinului
Prefectului nr. 118/2010 de constatare a încetării de drept a mandatului de
primar reprezintă o procedură specifică de contestare şi soluţionare a unui
astfel de litigiu, natura cauzelor suspuse controlului judecătoresc impunând o
rezolvare promptă şi definitivă pentru trecerea la etapa următoare, cea a
declanşării procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale.
Apreciază intimatul că, dispoziţiile art.69 alin.5 din
Legea nr.215/2001, conţin norme de procedură specială, derogatorii de la
dreptul comun, adoptate de legiuitor în temeiul art.126 alin.2 din Constituţie
şi care nu îngrădesc exercitarea dreptului la folosirea căilor de atac legale
şi nu contravin principiului accesului liber la justiţie.
Pe fond,
solicită respingerea recursului declarat de reclamant ca neîntemeiat şi
menţinerea hotărârii pronunţată de instanţa de fond ca fiind legală şi
temeinică.
Solicită să se observe că, Ordinul nr.118/2010 emis de
pârât,şi prin care s-a constatat
încetarea de drept a mandatului de primat al reclamantului a avut în vedere
referatul secretarului comunei Horia întocmit conform art.16 alin.2 din Legea
nr.393/2004 privind statutul aleşilor locali.
Dispoziţiile Legii nr.393/2004 se referă la condamnarea
la o pedeapsă privativă de liberate şi nu fac distincţie asupra executării
acestei pedepse sau a suspendării acesteia. Condiţia esenţială este ce a
condamnării la o pedeapsă privativă de libertate fără a interes modalitatea de
executare, pentru că relevantă este aplicarea pedepsei care atrage încetarea
mandatului de ales local, şi nu forma în care se execută pedeapsa.
Analizând cu
prioritate, în temeiul dispoziţiilor art. 137 (1) Cod procedură civilă excepţia
inadmisibilităţii recursului, Curtea constată următoarele:
Prin Ordinul nr.118/24.02.2010 emis de Prefectul
judeţului Tulcea s-a constatat încetat de drept mandatul de primar al comunei
H., judeţ Tulcea, avându-se în vedere referatul secretarului comunei întocmit
conform art.16 alin. 2 din Legea nr.393/2004 privind statutul aleşilor locali.
Ordinul Prefectului privind încetarea
calităţii de primar a reclamantului a fost emis în conformitate cu dispoziţiile
art.16 alin.1 din Legea nr.393/2004 privind statutul aleşilor locali şi art.69
alin.2 teza I din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală,
potrivit cărora calitatea de primar încetează de drept în cazul condamnării
prin hotărâre judecătorească la o pedeapsă privativă de libertate.
În conformitate cu dispoziţiileart.15 din Legea nr.393/2004 privind statutul aleşilor locali:
(2) Calitatea de primar
şi, respectiv, de preşedinte al consiliului judeţean încetează, de drept, înainte de expirarea duratei normale a
mandatului în următoarele cazuri:
a)
demisie;
b) incompatibilitate;
c) schimbarea domiciliului într-o altă unitate
administrativ-teritorială;
d) *** Abrogată
e) condamnarea, prin hotărâre judecătorească
rămasă definitivă, la o pedeapsă privativă de libertate;
f) punerea sub interdicţie judecătorească;
g) pierderea drepturilor electorale;
g1)
pierderea, prin demisie, a calităţii de membru al partidului politic sau al
organizaţiei minorităţii naţionale pe a cărei listă a fost ales;
h) deces.
În conformitate cu
dispoziţiileart.69 al.2-5 din Legea
nr. 215/2001:
(2) Mandatul primarului încetează de drept în condiţiile legii
statutului aleşilor locali, precum
şi în următoarele situaţii:
a) dacă acesta se află în imposibilitatea
exercitării funcţiei datorită unei boli grave, certificate, care nu permite
desfăşurarea activităţii în bune condiţii timp de 6 luni pe parcursul unui an
calendaristic;
b)
dacă acesta nu îşi exercită, în mod nejustificat, mandatul timp de 45 de zile
consecutiv.
(3)
În cazurile prevăzute la alin. (2),
prefectul, prin ordin, ia act de încetarea mandatului primarului.
(4)
Ordinul prefectului poate fi atacat de primar la instanţa de contencios
administrativ în termen de 10 zile de la comunicare.
(5)
Instanţa de contencios administrativ este obligată să se pronunţe în termen de
30 de zile. În acest caz, procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instanţe este definitivă
şi irevocabilă.
Dispoziţiileart. 16din Legea nr. 393/2004 stabilesc că:
(1)În toate cazurile de încetare înainte de
termen a mandatului de primar, prefectul emite un ordin prin care constată încetarea mandatului
primarului.
(2)Ordinul
va avea la bază un referat semnat de secretarul comunei sau al oraşului, precum
şi actele din care rezultă motivul legal de încetare a mandatului.
Procedura emiterii actului, prin care se constată intervenită cauza care
determină încetare de drept, ope legis,
a mandatului de primar este aceeaşi atât în situaţiile prevăzute de art.69 al.2-5 din Legea nr.215/2001 cât şi în situaţiile prevăzute de art.15
din Legea nr.393/2004. În atare situaţie şi procedura contestării în instanţă,
precum şi căilede atac reglementate de
legiuitor sunt aceleaşi.
Prevederile art.21 alin.(1)
şi (2) din Constituţia României, permit oricărei persoane
accesul la justiţie pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a
intereselor sale legitime şi interzic îngrădirea prin lege a exercitării
acestui drept. Totodată, normele constituţionale ale art. 129 garantează
dreptul la folosirea căilor de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, drept
exercitat însă în formele şi modalităţile prevăzute de lege.
Aşadar, potrivit art.69 alin.(4) din Legea nr.215/2001, ordinul
prefectului poate fi atacat de primar la instanţa de contencios administrativ,
contestaţia adusă spre soluţionare în faţa instanţei de judecată constituind
însăşi modalitatea specifică şi concretă prevăzută de legiuitor pentru a ataca
în justiţie actul administrativ vătămător - în speţă, ordinul prefectului.
Totodată, este de remarcat că pe parcursul soluţionării contestaţiei de către
instanţa de contencios administrativ ambele părţi din litigiu - atât primarul,
cât şi prefectul - îşi pot exercita neîngrădit drepturile şi garanţiile
procesuale specifice procesului echitabil într-un stat democratic, astfel că nu
se poate susţine încălcarea accesului liber la justiţie sub toate aspectele
sale.
Controlul judecătoresc reprezintă dreptul şi obligaţia pe care le au
instanţele judecătoreşti de a verifica, în cazurile, în condiţiile şi cu
procedura stabilite de lege, legalitatea ori temeinicia, sau numai legalitatea
unor acte care emană de la organe ce nu fac parte din sistemul judiciar. Atât
timp cât, sub imperiul garanţiei constituţionale, legea prevede o modalitate
concretă şi efectivă de acces la instanţă a părţii interesate, nu sunt
încălcate prevederile art.21 alin. (1) din Constituţie.
În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia
nr.239/4.03.2008 care a concluzionat că modalitatea de contestare în justiţie a
ordinului prefectului de constatare a încetării de drept a mandatului de
primar, procedura specifică de contestare şi de soluţionare a acestor litigii
este în mod firesc caracterizată prin celeritate, natura cauzelor supuse
controlului judecătoresc impunând o rezolvare promptă şi definitivă pentru
trecerea la etapa următoare, cea a declanşării procedurii pentru organizarea şi
desfăşurarea alegerilor locale.
Aceasta este raţiunea pentru care termenele ce caracterizează această
procedură specială sunt mai scurte decât cele întâlnite în procedura de drept
comun şi tot din aceleaşi considerente este admisă excepţia de la obligaţia
parcurgerii procedurii prealabile, specifică, de altfel, contenciosului
administrativ.
Concluzionând, Curtea reţine că faţă de dispoziţiile art.69 al.5 din Legea nr. 215/2004,
excepţia invocată de intimat este fondată, astfel că urmează a fiadmisă şi, pe cale de consecinţă, în
conformitate cu art.312 din Codul de procedură civilărecursul va fi respins ca fiind inadmisibil.