21.Obligarea autorităţii publice la
înmatricularea autoturismului second-hend fără plata taxei de poluare.
Examinarea aspectelor privind lipsa procedurii prealabile.
Art.109 – Cod pr.civilă
Art.7
– Legea nr.554/2004
Decizia civilă nr.65/26.01.2011
Dosar nr.2318/88/2010
Prin cererea înregistrată la data de
21.07.2010 pe rolul Tribunalului Tulceasub
nr.2318/88/2010 reclamantul A.S.I a
solicitat, în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Tulcea - Serviciul
Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor
Tulcea, obligarea la înmatricularea autoturismului marca SAAB, an de
fabricaţie 1998, cu număr de identificare YS3DC55D9W2062844, fără plata taxei
de poluare pentru autovehicule.
În motivare, reclamantul a arătat că a
achiziţionat autoturismul mai sus menţionat din Italia, că acesta a fost
înmatriculat pentru prima dată în această ţară în anul 1998, iar pentru a fi
înscris pentru prima dată în România este nevoit să plătească taxa de poluare.
A mai susţinut reclamantul că
ilegalitatea taxei de poluare se concretizează sub dublu aspect: în primul rând
prin raportarea art.148 alin.2 din Constituţia României la art.90 alin.1 din
Tratatul Comunităţii Europene; în alt doilea rând nu există nici un act
administrativ fiscal prin care această taxă să fie încasată.
A invocat caracterul ilegal al taxei de
poluare şi concluzionând că stabilirea taxei de poluare încalcă principiile
legislaţiei comunitare, prevederile art.4 lit.a din OUG 50/2008 fiind contrare
Tratatului de Aderare a României la
UE.
În drept reclamantul şi-a întemeiat
cererea pe dispoziţiile Legii nr.554/2004, Tratatului de Constituire al U.E.,
pe practica C.J.C.E., art.21 şi 148 din Constituţie coroborate cu dispoziţiile
Codului de Procedură Civilă.
Pârâta a depus la dosar întâmpinare prin
care a invocat excepţia inadmisibilităţii acţiunii motivată de lipsa procedurii
prealabile.
Prin Sentinţa civilă nr.2525/15.10.2010
Tribunalul Tulcea a respins ca nefondată excepţia inadmisibilităţii acţiunii, a
admis acţiunea formulată de reclamant şi a obligat pârâtul Serviciul Public
Comunitar - Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare Autovehiculelor din
cadrul Instituţiei Prefectului Jud. Tulcea să înmatriculeze autoturismul marca
SAAB, an de fabricaţie 1998, cu număr de identificare YS3DC55D9W2062844, fără
plata taxei de poluare pentru autovehicul, precum şi la plata cheltuielilor de
judecată către reclamant.
Asupra excepţiei inadmisibilităţii
formulării acţiunii, tribunalul a apreciat că este neîntemeiată în raport de
faptul că reclamantul a făcut dovada efectuării procedurii prealabile în
conformitate cu dispoziţiile Legii nr.554/2004, prin cererea din 20.08.2010
adresată Prefectului Jud. Tulcea.
În ceea ce priveşte fondul litigiului
tribunalul a reţinut că reclamantul a achiziţionat un autoturism marca Saab din Italia, fiind obligat ca
pentru înmatricularea acestuia în ţară să achite taxa de poluare pentru
autovehicule în conformitate cu art.4 din O.U.G. nr.50/2008 prin care s-a
prevăzut că obligaţia de plată a taxei de poluare intervine cu ocazia primei
înmatriculări a autovehiculului în România sau la repunerea în circulaţie a
unui autovehicul, după încetarea unei exceptări sau scutiri dintre cele
reglementate de art.3 şi 9 din ordonanţă.
Prin urmare, taxa de poluare se
datorează atât pentru autoturismele noi cât şi cele pentru cele înmatriculate
anterior în celelalte state comunitare, şi reînmatriculate în România, după
aducerea lor în ţară, începând cu data de 1 iulie 2008 aceeaşi taxă fiind
percepută pentru autoturismele deja înmatriculate în România.
Potrivit art.90 paragraful 1 din
Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, nici un stat membru nu aplică
direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice
natură, mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor
similare.
Tribunalul a reţinut că dispoziţiile
art.4 lit.a din O.U.G. nr.50/2008 creează o discriminare fiscală şi un regim
diferit între produsele importate şi cele similare autohtone care este în
contradicţie şi cu jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie care a decis în
cauze similare că o taxă de înmatriculare este interzisă dacă este percepută
asupra autovehiculelor second hand puse pentru prima dată în circulaţie pe
teritoriul unui stat membru şi ca valoarea taxei, determinată în funcţie de
caracteristicile tehnice ale autovehiculului, nu ţine cont de gradul de
depreciere al autoturismului, astfel încât această valoare excede valorii
reziduale a unor autoturisme second-hand similare care sunt deja înmatriculate
în statul membru, în care au fost importate.
În consecinţă, dispoziţiile interne care
stabilesc obligaţia de plată a taxei de poluare la înmatricularea second-hand
încalcă principiul liberei circulaţii a mărfurilor, art.90 paragraful 1 din
Tratatul de Instituire a Comunităţii Europene, precum şi dispoziţiile art.148
al.2 din Constituţia României, conform cărora legislaţia comunitară cu caracter
obligatoriu are caracter prioritar şi prevalează legii interne.
Împotriva acestei hotărâri, în termen
legal, a declarat recurs pârâtul Serviciul Public Comunitar - Regim Permise
de Conducere şi Înmatriculare Autovehiculelor din cadrul Instituţiei
Prefectului Judeţului Tulcea,
în temeiul art.304 pct.9 şi 3041 Cod de procedură civilă,
criticând-o pentru nelegalitate sub aspectul obligării pârâtei la plata
cheltuielilor de judecată, motivat de faptul că:
Astfel, arată că în cauză culpa nu poate
fi reţinută în sarcina Serviciului Public Comunitar, Direcţia Regim Permise de
Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Tulcea, entitate care nu face altceva
decât să respecte prevederile legale în vigoare, nu efectuează operaţiunea de
înmatriculare decât şi sub condiţia impusă de legea fiscală aceea de a se face
dovada plăţii taxei speciale.
Plata acestei taxe de poluare este o
operaţiune obligatorie şi prealabilă înmatriculării stabilită în mod operativ
prin OUG nr. 50/2008.
Serviciul Public Comunitar, Direcţia
Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Tulcea, nu poate,
contrar prevederilor legale în vigoare, să procedeze la înmatricularea în
circulaţie şi eliberarea certificatului de înmatriculare, fără plata taxei de
poluare, întrucât plata acestei taxe este o operaţiune obligatorie şi
prealabilă înmatriculării şi care ţine de aspectul fiscal – DGFP – AFP Tulcea
fiind emitentul deciziei de calcul al taxei de poluare pentru autovehicule,
taxă rezultată din aplicarea elementelor de clacul prevăzute pentru instituirea
taxei de poluare.
Arată recurentul că se poate proceda la
înmatricularea autoturismelor cu scutire de la plata taxei de poluare doar în
situaţiile expres prevăzute de legislaţia în vigoare.
În continuare se mai arată că nu
recurentul impune achitarea taxei de poluare şi nici nu este în final
beneficiarul plăţii acestei taxe, beneficiar fiind DGFP - AFP Tulceaşi respectiv Administraţia Fondului pentru
Mediu Bucureşti, motiv pentru care nu poate fi obligat la plata cheltuielilor
de judecată.
Serviciul de specialitate din cadrul
Prefecturii, pe lângă taxa de poluare mai are de verificat şi alte condiţii de
natură juridică sau tehnică privitoare la autoturismul a cărui înmatriculare se
solicită.
Examinând recursul prin prisma
criticilor aduse hotărârii şi care au fost încadrate în dispoziţiile art.304
pct.9 dar şi potrivit art.3041 din Codul de procedură civilă, Curtea
constată că este fondat, pentru următoarele considerente:
În conformitate cu
dispoziţiile art.274 din Codul de procedură civilă„partea
care cade în pretenţiuni va fi obligată, la cerere, să plătească cheltuielile
de judecată.”
În conformitate cu
dispoziţiile art.109 din Codul de procedură civilă:
„Oricine pretinde un drept împotriva unei
alte persoane trebuie să facă o cerere înaintea instanţei competente.
Sesizarea instanţei se poate face numai după îndeplinirea unei
proceduri prealabile, dacă legea prevede în mod expres aceasta. Dovada
îndeplinirii procedurii prealabile se va anexa la cererea de chemare în
judecată.
Neîndeplinirea procedurii prealabile nu poate fi invocată decât de către pârât
prin întâmpinare, sub sancţiunea decăderii.”
În conformitate cu dispoziţiile art.7 al.1 din Legea nr. 554/2004 „
Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente,
persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes
legitim printr-un act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii
publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în
termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în
parte, a acestuia.”
În speţă, Curtea
constată că până la data de 21.07.2010, când reclamantul a introdus la tribunal
cererea de chemare în judecată a pârâtului, acesta nu adresase nici o cerere de
înmatriculare a autoturismului fără plata taxei de poluare. Abia la data de
20.08.2010, după promovarea acţiunii la tribunal, când instanţa i-a pus în
vedere să facă dovada îndeplinirii procedurii prealabile, reclamantul s-a
adresat pârâtului cu o astfel de cerere, considerând că a îndeplinit cerinţele
din art.109 din Codul de procedură civilă.
Ori, procedura
prevăzută de legiuitor trebuie să fie prealabilă cererii de chemare în
judecată, constituind un fine de neprimire lipsa acesteia, îndeplinirea în
cursul procesului neechivalând cu respectarea normelor legale.
În considerarea
dispoziţiilor art.109 al.3 din Codul de procedură civilă o astfel de excepţie
însă nu poate fi pusă în discuţie din oficiu de instanţa de recurs, nefiind de
ordine publică, deşia fost invocată
prin întâmpinare de către pârât nu constituie motiv de recurs pentru a fi
examinată.
Examinând critica formulată prin cererea de recurs Curtea constată că
pârâtul nu a fost pus în întârziere înainte de chemarea în judecată astfel că
nu poate fi obligat la plata cheltuielilor de judecată efectuate de reclamant
cu ocazia prezentului proces.
Independent de această situaţie Curtea mai reţine un argument în
favoarea recurentului, respectiv faptul că nu acesta este autoritatea care
determină şi încasează taxa specială de poluare, pentru a se susţine că refuzul
de a înmatricula un autoturism fără dovada plăţii acesteia reprezintă refuz nejustificat de a soluţiona o cerere,
cu exces de putere, câtă vreme prin Ordinul MAI nr.1501/2006 se prevede
în art.7 că înmatricularea autovehiculelor se efectuează pe baza documentelor
expres enumerate la lit.a – n, lit.j vizând că „începând cu data de 1.01.2007, dovada plăţii taxei speciale pentru
autoturisme şi autovehicule, stabilită potrivit legii”.
Concluzionând, Curtea reţine că hotărârea tribunalului este nelegală sub
aspectul reţinerii culpei procesuale a pârâtului motiv pentru care în temeiul
art.312 din Codul de procedură civilărecursul va fi admis, urmând a fi modificată în parte hotărârea
recurată, în sensul respingerii ca nefondată a cererii reclamantului privind
plata cheltuielilor de judecată.