13. Acţiune având ca obiect obligarea
autorităţii publice la comunicarea unor acte administrative – procese verbale
de contravenţie. Refuz nejustificat.
Art.2 lit.”b”, art.8 – Legea
nr.554/2004
Art.32 – OG nr.2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, R
Art.118 – OUG nr.195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice,R
Decizia civilă nr.207/17.03.2011
Dosar nr.3043/118/2010
Prin acţiunea adresatăTribunalului Constanţa - Secţia comercială, contencios administrativ şi
fiscal, şi înregistrată sub nr.3043/118 din 18.03.2010, reclamantul B.V.A a
solicitat instanţei în contradictoriu cu MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI
ADMINISTRATIVE - INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE ŞI INSPECTORATUL DE
POLIŢIE AL JUDEŢULUI CONSTANŢA şi MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI
ADMINISTRATIVE - INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE, DIRECŢIA POLIŢIEI
RUTIERE, ca prin hotărâre judecătorească să se dispună:
1.) - obligarea pârâtelor la comunicarea unei copii de
pe procesele verbale menţionate în cazierul auto nr.122573/14.10.2008;
2.) - obligarea celor 2 pârâte să înainteze plângerile
contravenţionale instanţelor judecătoreşti competente sau inspectoratelor
judeţene competente.
Motivând
acţiunea, reclamantul învederează în
esenţă că, la 14.10.2008 a luat la cunoştinţă că, figurează în evidenţele
Serviciului Poliţiei Judeţene Constanţa cu un număr de 14 contravenţii,
sancţionate prin tot atâtea procese verbale.
Pretinde reclamantul că, aceste procese verbale nu
i-au fost comunicate, împrejurare faţă de care a solicitat comunicarea, pentru
a fi în măsură să le conteste, dar nici până la momentul investirii instanţei
nici SERVICIUL POLIŢIEI RUTIERE CONSTANŢA, nici DIRECŢIA POLIŢIEI RUTIERE, nu
au dat curs solicitării sale, aceasta chiar în condiţiile în care după ce a
înţeles că i se refuza comunicarea, dată fiind o dispoziţie a comisarului sef
Constantin Dancu, a procedat la 21.08.2009, lanotificarea prin intermediul executorului judecătoresc.
Se susţine că, s-a adresat Judecătoriei Constanţa,
formulând plângeri împotriva unora din procesele verbale menţionate în cazierul
auto, însă „unele instanţe” au
suspendat deja plângerile, întrucât SERVICIUL POLIŢIEI RUTIERE CONSTANŢA nu a
depus o copie a procesului verbal.
Apreciază reclamantul că, se află în ipoteza
consacrată de art.8 alin.1 teza finală din Legea nr.554/2004, deoarece prin
refuzul pârâtelor de a-i comunica o copie de pe procesele verbale sau de a
înainta instanţelor competente plângerile formulate, accesul său la justiţie
este inexistent, fiind pur şi simplu în situaţia de a nu se putea plânge unei
instanţe (drept garantat de CEDO).
Pentru termenul de judecată din 16.04.2010, la dosarul
cauzei a fost înaintă cererea formulată de INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI
ROMÂNE, prin care se solicita instanţei, ca reclamantul să precizeze „ cu cine înţelege să se judece”.
Prin „Precizările”
depuse la termenul de judecată din 28.05.2010, reclamantul menţionează că,
înţelege să poarte judecata în contradictoriu cu INSPECTORATUL GENERAL AL
POLIŢIEI ROMÂNE şi cu INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI CONSTANŢA.
La termenul de judecată din 10.09.2010, instanţa a
solicitat reclamantului, în acord cu disp.art.129 alin.4 Cod pr.civ, „precizări scrise” în referire la
obiectul pricinii, prin care să arate care au fost instanţele competente ce
trebuiau a fi sesizate cu plângerile contravenţionale formulate şi totodată, să
de pună la dosarul cauzei dovada înregistrării acestor plângeri, respectiv
dovada comunicării de către birourile executorilor judecătoreşti a
notificărilor adresate pârâţilor.
S-a dispus, totodată, luarea interogatoriului
reclamantului, probă care a fost administrată la termenul de judecată din
12.11.2010.
Pârâţii nu au înaintat la dosarul cauzei întâmpinare.
INSPECTORATUL JUDEŢEAN AL POLIŢIEI CONSTANŢA a
solicitat prin „notele scrise” şi
concluziile orale expuse de reprezentantul convenţional, respingerea ca a
inadmisibilă a acţiunii deduse judecăţii, „motivat
de faptul că instituţia nu are calitatea de organ constatator pentru a da curs
cererii”, iar în ipoteza cenzurării apărărilor formulate pe cale de
excepţie, respingerea ca nefondată.
Prin Sentinţa
civilă nr.1465/CA/12.11.2010, Tribunalul Constanţa, a respins excepţia
inadmisibilităţii acţiunii, invocată de pârât şi acţiunea formulată de reclamantul B.V.A, ca nefondată.
Pentru a aprecia de această manieră, instanţa de fond,
în considerarea disp.art.137 Cod
pr.civ., potrivit cu care „ instanţa
se va pronunţa mai întâi asupra excepţiilor de procedură şi asupra celor de fond
care fac de prisos, în totul sau în parte cercetarea în fond a pricinii” a
analizat cu prioritate excepţia
inadmisibilităţii, reţinând următoarele:
Excepţia
este neîntemeiată, pentru următoarele
considerente:
Mijloc de apărare specific, caracterizat prin
trăsături ce o apropie şi în acelaşi timp o deosebesc atât de excepţiile de
procedură, cât şi de apărările de fond, inadmisibilitatea se circumscrie
excepţiei numai în măsura în care, dreptul sau pretenţiile reclamantului nu pot
fi ocrotite pe calea procesuală aleasă sau pentru valorificarea lor se cere
parcursă o procedură prealabilă, care face incidentă prevederea art.109
alin.(2) Cod pr.civ.
În raport de limitele investirii, obiectul acţiunii în
contencios, astfel cum a fost precizat de reclamant, îl constituie refuzul de
a-i fi comunicată o copie a proceselor verbale de contravenţie, respectiv de a
fi înaintate plângerile instanţelor judecătoreşti competente.
Art.8
alin.(1) din Legea nr.554/2004 prevede
că :
„Persoana
vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim printr-u
act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la plângerea
prealabilă sau care nu a primit nici un răspuns în termenul prevăzut la art.2
alin.1 lit.”h”, poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă,
pentru a solicita anularea în tot sau în parte a actului, repararea pagubei
cauzate şi, eventual, reparaţii pentru daune morale. De asemenea, se poate
adresa instanţei de contencios administrativ şi cel care se consideră vătămat
într-un drept sau interes legitim al său prin nesoluţionarea în termen sau prin
refuzul nejustificat de soluţionare a unei cereri, precum şi prin refuzul de
efectuare a unei anumite operaţiuni administrative necesare pentru exercitarea
sau protejarea dreptului sau interesului legitim”.
Din analiza dispoziţiei legale menţionate, reţine
instanţa de fond că ar rezulta faptul că, actul atacat în justiţie poate fi,
atât actul administrativ tipic, cât şi actul atipic, adică tăcerea
administrativă, respectiv refuzul nejustificat, ca acte asimilate actului
administrativ unilateral.
Prin urmare, apreciază instanţa de fond că, apărarea
procesuală formulată de pârât, sub motiv că IPJ Constanţa nu are calitatea de
organ constatator al contravenţiilor, pentru a da curs cererii reclamantului, a
fost cenzurată, fiind respinsă excepţia inadmisibilităţii şi analizate, pe
fond, pretenţiile reclamantului.
Analiza cererii reclamantului, prin prisma
argumentelor invocate şi a apărărilor formulate de pârât şi a materialului
probator administrat în cauză, relevă caracterul nefondat al pretenţiilor
deduse judecăţii, apreciază instanţa, deoarece:
Susţinerile din cererea introductivă de instanţă
privitoare la „tăcerea administraţiei
publice” desprinsă din atitudinea funcţionarilor care nu au dat curs
solicitărilor sale de comunicare a informaţiilor solicitate, din ordinul
comisarului şef D.C, au rămas la nivel de simple afirmaţii, nefiind susţinute
probator.
Deşi în cuprinsul cererii, reclamantul a arătat că, în
probaţiune înţelege să se folosească de interogatoriu şi martori, acesta nu a
indicat numele martorilor şi nici nu a depus interogatoriu, iar la termenul de
judecată la care s-a prezentat în instanţă spre a-i fi administrat
interogatoriul dispus în temeiul art.129 alin.5 Cod pr.civ., nu a stăruit în
cererea de probaţiune.
Înscrisurile depuse de pârât, infirmă existenţa unei „tăceri administrative” în referire la
pretinsa lipsă de răspuns la solicitările adresate prin notificările transmise
prin intermediul birourilor executorilor judecătoreşti.
INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI CONSTANŢA a
răspuns cu adresa nr.15357/24.10.2008, la notificarea transmisă prin
intermediul biroului executorului judecătoresc, comunicând-o reclamantului prin
scrisoare recomandată, cu confirmare de primire, la adresa sa de domiciliu.
Expediţia poştală a fost avizată/reavizată, însă
reclamantul nu a ridicat corespondenţa, fapt ce nu poate fi imputat
autorităţii.
Este adevărat că, reclamantul a invocat şi notificarea
adresată copârâtului INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE, înregistrată sub
nr.448/21.10.2008 la BEJ
„D.V şi G.A”, însă nu s-a făcut dovada, sub aspect probator a comunicării
acestei notificări.
Se mai reţine că, nici critica
privitoare la „ refuzul nejustificat”
al pârâţilor de a-i rezolva cererea, respectiv „de a-i fi comunicată o copie a proceselor verbale de contravenţie sau
de a înainta instanţelor competente plângerile” nu se verifică.
„Refuzul nejustificat” – în accepţiunea
art.2 lit.”i” din Legea nr.554/2004, semnifică „exprimarea explicită, cu exces de putere, a voinţei de a nu rezolva
cererea unei persoane”, în vreme ce „ excesul
de putere” este definit la lit.”n” din art.2 ca fiind „ exercitarea dreptului de apreciere al
autorităţilor publice prin încălcarea limitelor competenţelor prevăzute de lege
sau prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor”.
Urmare sus-menţionatelor reţineri,
instanţa apreciază că, în speţă, nu se află în ipoteza unui refuz nejustificat,
în raport de dispoziţiile legii cadru a contravenţiilor - OG.2/2001, nerevenind
nici unuia din pârâţi obligaţia de a da curs cererilor reclamantului, de vreme
ce nici una dintre entităţi nu avea calitatea de organ constatator al faptelor
contravenţionale constatate prin procesele verbale dresate pe numele reclamantului.
Pentru considerentele expuse, instanţa
de fond a apreciat întemeiată susţinerea din „Notele scrise” formulate de INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI
CONSTANŢA, potrivit cu care, prin cererea sa reclamantul urmăreşte „suspendarea executării sancţiunilor
contravenţionale stabilite în procesele verbale”.
Astfel, chiar dacă scopul declarat al
acţiunii este sancţionarea refuzului apreciat ca nejustificat, de soluţionare a
cererii, instanţa constată că, scopul imediat al demersului judiciar declanşat
de reclamant îl reprezintă, practic, repunerea în termenul de contestare al
proceselor verbale, care curge – după cum se dispune de art.31 din OG.2/2001,
de la data înmânării sau comunicării acestora.
Împotriva
acestei hotărâri, în termen legal a declarat recurs B.V.A, criticând-o
pentru nelegalitate şi netemeinicie, cu următoarea motivaţie, în esenţă:
-în mod greşit
instanţa de fond a apreciat că, în cauză nu sunt incidente disp.art.8 din Legea
nr.554/2004, atât timp cât, cererea însoţită de plângere împotriva fiecărui
proces verbal a fost trimisă către pârâta intimată, prin intermediul
executorului judecătoresc, solicitând comunicarea unei copii de pe fiecare
proces verbal, precum şi înaintarea plângerilor instanţei competente.
Se arată că, recurentul nu are cunoştinţă de
organulconstatator, întrucât nu i-au
fost comunicate procesele verbale şi nici nu are cum să intre în posesia lor
pentru a cunoaşte cine ar fi instanţa competentă a le soluţiona.
Prin
întâmpinare, pârâtul INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI CONSTANŢA,
solicită a se constata că, instanţa de fond în mod corect a reţinut
inadmisibilitatea cererii reclamantului, apreciind că, hotărârea pronunţată de
aceasta este temeinică şi legală.
Examinând
actele şi lucrările dosarului, prin prisma susţinerilor părţilor, văzând şi
dispoziţiile art.312 Cod pr.civilă,
Curtea respinge recursul, ca nefondat, pentru următoarele considerente, în
esenţă:
Instanţa a fost investită de către
recurentul B.V.A cu soluţionarea
cauzei având ca obiect:
1.) - obligarea
pârâtelor la comunicarea unei copii de pe procesele verbale menţionate în
cazierul auto nr.122573/14.10.2008;
2.) - obligarea
celor 2 pârâte să înainteze plângerile contravenţionale instanţelor
judecătoreşti competente sau inspectoratelor judeţene competente,
invocându-se
ca temei de drept aplicabil, dispoziţiile art.8
din Legea nr.554/2004.
Potrivit sus-menţionatului text de lege „Persoana
vătămată într-un drept recunoscut de lege sau într-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, nemulţumită de răspunsul primit la
plângerea prealabilăsau care nu a
primit nici un răspuns în termenul prevăzut la art.2 alin.1 lit.”h”, poate
sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, pentru a solicita
anularea în tot sau în parte a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual,
reparaţii pentru daune morale. De asemenea, se poate adresa instanţei de
contencios administrativ şi cel care se consideră vătămat într-un drept sau
interes legitim al său prin nesoluţionarea
în termen sau prin refuzul nejustificat de soluţionare a unei cereri,
precum şi prin refuzul de efectuare a
unei anumite operaţiuni administrative necesare pentru exercitarea sau
protejarea dreptului sau interesului legitim”.
Faţă de conţinutul textului de lege sus-citat, Curtea
reţine că, formularea „Nu a primit nici unrăspuns în termenul prevăzut de al.1 lit.”h”
din teza I al al.1 al art.8 din Legea
nr.554/2004, şi, respectiv, formularea „prin nesoluţionarea în termen”
teza II a aceluiaşi alineat, evocă, în esenţă, ceea ce tradiţional se
exprimă prin sintagma „tăcerea administraţiei publice” .
Totodată, Curtea reţine că, aşa după cum corect a
apreciat şi instanţa de fond, al.1 al textului de lege sus-citat, se referă,
atât la atacul în justiţie al actului
administrativ tipic, adică al manifestării unilaterale exprese de voinţă, cât şi la atacul în justiţie al actului administrativ atipic, adică a tăcerii, respectiv a refuzului nejustificat, dispoziţiile
venind să contureze şi sfera subiectelor obligate să introducă plângere prealabilă.
În practică s-a statuat că, acţiunile reglementate de teza II a al.1 din legea contenciosului sunt,
în primul rând, în constatare, în sensul că, prin ele se solicită a se
constata că nu s-a primit nici un răspuns în termen de 30 de zile de la înregistrarea
cererii, iar conform art.2 al.1 lit.”h”
din lege,să se constate că există
un refuz nejustificat de soluţionare a unei cereri, în sensul art.2 al.1
lit.”i” din lege.
Această distincţie, foarte tranşantă în dreptul comun,
unde operează regula după care nu se poate introduce o acţiune în constatare
dacă există posibilitatea unei acţiuni în realizarea dreptului, nu este
relevată în acţiunile de contencios administrativ, care au ca obiect „tăcerea administraţiei” sau „refuzul nejustificat”, reclamantul, cum
este situaţia din speţă, putând cereobligarea administraţiei să elibereze un act, un înscris etc.
Cu toate acestea, reţine Curtea că, susţinerile
recurentului făcute prin acţiunea dedusă judecăţii, cât şi prin motivele de
recurs, au rămas la nivel de simple afirmaţii, nefiind susţinute probator, în
sensul că, nu aui fost produse dovezi în sensul art.1169 Cod civil, din care să rezulte veridicitatea lor.
Mai mult decât atât, apreciază Curtea
că, în mod legal şi temeinic instanţa de fond a reţinut c ă, înscrisurile
depuse de recurentul pârât infirmă existenţa unei „tăceri administrative”în referire la pretinsa lipsă de răspuns la solicitările adresate prin
notificările trimise prin intermediul birourilor executorilor judecătoreşti.
Astfel, INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL
JUDEŢULUI CONSTANŢA, a răspuns
solicitării recurentului cu adresa nr.15357 din 24.10.2008, la notificarea
transmisă prin BEJ D.V, comunicând-o recurentului prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, la adresa de domiciliu indicată şi la sediul BEJ, în
care a menţionat că „Nu IPJCONSTANŢA este emitentul
proceselor verbale pe care acesta le contestă”, cu recomandarea de a se
adresa potrivit prevederilor legale în vigoare instituţiilor emitente.
Probatoriul administrat în cauză
determină Curtea a reţine că, o parte din procesele verbale reclamate a nu fi
comunicate, au ca organ emitent IPJ Prahova – exemplu PV seria CC nr.1054352,
ori, o astfel de situaţie face veridică reţinerea instanţei de fond precum că, în speţă, nu ne aflăm în ipoteza unui refuz
nejustificat, în raport cu dispoziţiile legii cadru a contravenţiilor OG nr.2/2001, republicat, nerevenind nici uneia dintre părţi
obligaţia de a da curs cererilor recurentului, de vreme ce, cele două entităţi
nu aveau calitatea de organ constatator al faptelor contravenţionale constatate
prin procese verbale dresate pe numele recurentului.
Curtea apreciază că, susţinerile
recurentului privind aplicabilitatea în speţă a disp.art.32 al.2 din OG nr.2/2001 republicat, privind regimul juridic al contravenţiilor, sunt nefondate
deoarece, IPJ CONSTANŢA nu este organul
din care face parte agentul constatator, intimata nu are cum să deţină
procesele verbale de contravenţie contestate şi nici documentaţia ce a stat la
baza încheierii acestora, pentru a le putea înainta instanţei competente, iar
în lipsa actului constatator, aceasta nu poate înainta nici eventuala plângere
a petentului întrucât nu cuprinde date cu privire la locul săvârşirii
contravenţiei, pentru a identifica instanţa competentă teritorial să
soluţioneze plângerea, conform prevederilor art.118 al.1 din OUG nr.195/2002 republicată, privind circulaţia pe
drumurile publice.
Pentru toate
considerentele sus-expuse, cum nu sunt motive pentru a se dispune reformarea
hotărârii recurate, văzând şi dispoziţiile art.312
Cod pr.civilă, Curtea apreciază în sensul respingerii recursului, ca nefondat.