11.Acţiune având ca obiect refuzul
nejustificat al autorităţii de a pune la dispoziţia unei persoane aflate în
executarea pedepselor privative de libertate a unei serii de acte normative
considerate ca făcând parte din categoria informaţiilor de interes public.
Condiţii de admisibilitate
Art.2, art. 6 – Legea nr.544/2001
Art.41,
art.43 – Legea nr.275/2006
Decizia civilă nr.185/16.03.2011
Dosar nr.3292/88/2010
Prin cererea formulată la data de 14.09.2010 şi
înregistrată la
Tribunalul Tulcea sub nr.3292/88/2010, reclamantul G.Ş a
chemat în judecată pe pârâţii F.I, în calitate de Director al Penitenciarului
T. şi D.I, în calitate de Şef secţie deţinere interioară în Penitenciarul T.
pentru a fi obligaţi să îi pună la dispoziţie mai multe acte normative şi
decizii ale Directorului General al ANP.
În motivarea cererii, reclamantul a
arătat că, a solicitat Directorului Penitenciarului T. cu cererea înregistrată
sub nr.1375 din 19.07.2010, să îi pună la dispoziţie contra cost mai multe
documente de interes public şi documente privind executarea pedepselor
privative de libertate, însă nu i s-a dat curs solicitării.
Prin
sentinţa civilă nr.2738/04.11.2010 pronunţată de Tribunalul Tulcea s-a respins
acţiunea ca nefondată.
Pentru a pronunţa această hotărâre,
instanţa a reţinut că, prin cererea înregistrată sub nr.1375/19.07.2010
reclamantul a solicitat conducerii Penitenciarului T. să îi acorde contra cost
mai multe acte normative, respectiv: Legea nr.544 din 2001 privind liberul
acces la informaţiile de interes public; Legea nr.546 din 14 octombrie 2002
privind graţierea şi procedura acordării graţierii; Legea nr.27 din 13 ianuarie
2003 pentru înfiinţarea comunei T., judeţ B., prin reorganizarea comunei B.;
Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale; Ordinul nr.340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a
prevederilor Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale; Legea nr.687/2006 – Ordin al ministrului
justiţiei – nu există; Legea nr.349/2002 pentru prevenirea şi combaterea
efectelor consumului produselor din tutun; Legea nr.61/1991 pentru sancţionarea
faptelor decălcare a unor norme de
convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice; Hotărârea Guvernului
nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public; HG nr.1897
din 2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr.275/2006
privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în
cursul procesului penal; Ordonanţa nr.244 din 2002 – nu există; Deciziile
directorului general al ANP nr.430/2006, nr.323/2009 (abrogată prin Decizia ANP
nr.430/2009) şi nr.499/2007.
A motivat prima
instanţă că, în conformitatecu
prevederile Legii nr.544 din 2001, prin informaţie de interes public se
înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din
activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de
suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei. Astfel, actele
normative emise de Parlament, Guvern sau ministere solicitate nu fac parte din
informaţiile de interes public pe care pârâţii aveau obligaţia să le comunice în
baza Legii nr.544/2001. În conformitate cu prevederile art.5 alin. (1) lit.a)
coroborate cu dispoziţiile art.5 alin. (5) din acelaşi act normativ, accesul la
informaţiile de interes public care privesc organizarea şi funcţionarea
instituţiilor publice se realizează prin afişarea sau prin consultarea la
sediul unităţii.
La susţinerea reclamantului potrivit cu care i-a fost
încălcat dreptul la informaţiile de interes public prevăzut de art.41 din Legea
nr.275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispune de organele
judiciare în cursul procesului penal, instanţa a considerat că pârâţii nu aveau
obligaţia de a pune la dispoziţia persoanelor private de libertate decât actele
normative prevăzute la art.43, respectiv cele care privesc numai executarea
pedepselor private de libertate şi liberul acces la informaţiile de interes
public, respectiv: prevederile Codului penal şi ale Codului de procedură penală
referitoare la executarea pedepselor privative de libertate, prezenta lege,
regulamentul de aplicare a dispoziţiilor acesteia, ordinele emise în temeiul
legii, Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes
public şi Hotărârea Guvernului nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001 privind liberul acces la
informaţiile de interes public, precum şi regulamentul de ordine interioară a
penitenciarului; aceste acte sunt puse la dispoziţie persoanelor aflate în
executarea pedepselor privative de libertate, în limba română sau în limba pe
care o înţeleg, imediat după primirea în penitenciar, în locuri accesibile.
Accesul la actele
normative enunţate mai sus se realizează în două moduri: la venirea în penitenciar, prin aducerea la cunoştinţă a actelor
normative prevăzute la art.43 din Legea nr.275/2006. În acest sens,
reclamantului i-au fost puse la dispoziţie prevederile Codului penal şi ale
Codului de procedură penală referitoare la executarea pedepselor private de
libertate, ale Legii nr.275/2006 şi regulamentul de aplicare a dispoziţiilor
acesteia, ordinele emise în temeiul legii, Legea nr.nr.544/2001 şi HG
nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
nr.544/2001 prin intermediul mapei de cameră. Mapa de cameră reprezintă un
dosar în care sunt actele normative mai sus menţionate şi care este permanent
la dispoziţia persoanelor private de libertate; la primirea în unităţile
penitenciare se încheie un proces-verbal cu privire la faptul că i-au fost
pusela dispoziţie actele normative enunţate
mai sus şi că le are la dispoziţie prin intermediul mapei de cameră. Un astfel
de proces-verbal a fost încheiat şi cu reclamantul la data de 08.07.2010 cu
ocazia primirii în Penitenciarul T.; în
timpul detenţiei, fiecare persoană privată de libertate poate solicita
accesul oricând la textele actelor normative enumerate mai sus la
supraveghetorul secţiei care le are la dispoziţie.
Reclamantul
a uzat de cele două moduri de acces la informaţiile la care are acces potrivit
legii.
Instanţa a reţinut că nu există
obligaţia legală a pârâţilor de a-i furniza reclamantului copii ale actelor
normative solicitate prin cererea nr.1375 din 19 iulie 2010 deoarece acestea nu
sunt informaţii de interes public astfel cum le defineşte Legea nr.544/2001.
Împotriva
sentinţei menţionate a declarat recurs reclamantul G.Ş , care a criticat
hotărârea pronunţată de instanţa de fond ca fiind nelegală.
A susţinut recurentul că, în şedinţa din
21.10.2010 s-a discutat de Legea nr.544/2001, iar în încheiere s-a consemnat cu
totul altceva, respectiv Legea nr.554/2004.
A arătat că, pârâţii nu au aplicat legea din 2001 şi până în anul 2010,
şi că nu sunt afişate legile, ci numai Legea nr.275/2006, care se găseşte la
supraveghetor şi nicidecum Legea nr.275/2005, cum s-a consemnat în încheiere.
Învederează instanţei că, la intrarea
în penitenciar, cadrele desemnate îi pun pe deţinuţi să semneze că au luat
cunoştinţă de acele acte normative de la art.43 din Legea nr.275/2006 nu şi
pentru faptul că au primit acele acte aceasta fiind şi situaţia sa. Astfel, a
intrat în posesia unora din acte în luna octombrie 2010 la Spitalul PNT C.,
contract cost.
Mai arată că, în hotărâre, se
menţionează Legea nr.544/2001 art.5 alin.1 lit.a, coroborate cu dispoziţiile
art.5 alin.5 din acelaşi act normativ, însă nu a solicitat acte normative
prevăzute la acest articol. A solicitat acte normative emise de autorităţi şi
instituţii publice prevăzute la art.2 din Legea nr.544/2001, aducând la
cunoştinţă că Guvernul României, Camera Deputaţilor, Senatul României,
Parlamentul României, conform art.2 din Legea nr.544/2001 sunt autorităţi şi
instituţii publice, deoarece utilizează resurse financiare publice, aceste
instituţii funcţionează şi utilizează bani pentru autofinanţare şi investiţii,
utilizează bani publici, banii contribuabililor la bugetul de stat. În
consecinţă, art.1 din Legea nr.544/2001 prevede că accesul liber şi neîngrădit
al persoanei la orice informaţii de interes public, definite astfel prin
prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relaţiilor
dintre persoane şi autorităţile publice, în conformitate cu Constituţia
României şi cu documentele internaţionale ratificate de Parlamentul României.
Conform art.15 din Legea nr.275/2006
ANP este instituţie publică, iar potrivit art.8 alin.1 din Hot. 1897/2006
penitenciarele sunt subordonate ANP. În art.2 din Legea nr.544/2001 lit.a se
precizează că prin autoritate sau instituţie publică se înţelege orice
autoritate publică, orice societate comercială aflată sub autoritatea unei
autorităţi publice centrale ori locale. Deci Penitenciarul T. este instituţie
care se subordonează ANP, care este instituţie publică.
A mai susţinut recurentul că toate penitenciarele, ca
instituţii publice, au obligaţia conform art.6 alin.1 şi 2 din Legea
nr.544/2001 să pună la dispoziţie persoanelor private de libertate orice
informaţie solicitată, cu excepţia celor prevăzute la art.12 din Legea
nr.544/2001, precizând că nu a solicitat acte normative exceptate conform
art.12. Mai arată că ANP are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru
asigurarea aplicării dispoziţiilor legale privind liberul acces la informaţiile
de interes public pentru persoanele aflate în executarea pedepselor privative
de liberate, în conformitate cu art.41 alin.3 din Legea nr.275/2006. Alin. 4 al
aceluiaşi art. prevede că informaţiile de interes public în penitenciar se
realizează şi prin publicaţii, emisiuni radiofonice şi televizate sau prin
orice alte mijloace autorizate de către administraţia penitenciarului: în
Penitenciarul T. la nicio cameră nu este şi nu funcţionează niciun difuzor.
Există difuzoare numai la curtea de plimbare la care se ascultă KISS FM. În
camera în care locuieşte din 22.11.2010, conducerea nu vrea să-i dea televizor,
nu a primit nicio revistă din 2008. Din luna septembrie au început să dea câte
un ziar pentru că este Adevărul de seară care este gratuit.
Mai arată recurentul că, în privinţa ROI şi a mapei de
cameră pe care le-a depus în instanţă ca probă, a dorit să dovedească ce există
în mapa de cameră. A primit şi raport pentru că a trimis acele acte din mapa de
cameră, conform art.13 din Legea nr.544/2001.
Intimatul
pârât Directorul Penitenciarului T. – F.I, legal citat, a depus la dosar
întâmpinare, prin care a solicitat
respingerea recursului declarat de recurentul reclamant ca nefondat şi
menţinerea sentinţei pronunţate de instanţa de fond ca fiind legală şi
temeinică.
Analizând
cauza sub aspectul motivelor invocate, Curtea constată că recursul este
nefondat.
Astfel, acţiunea reclamantului
vizează refuzul nejustificat al pârâţilor, director
al Penitenciarului T. şi, respectiv, Şef secţie deţinere interioară în cadrul
Penitenciarului T.de a pune la dispoziţia reclamantului o serie de acte
normative, considerate ca făcând parte din categoria informaţiilor de interes
public.
Art.2 lit.i din Legea nr.554/2004 a
contenciosului administrativ, defineşte refuzul nejustificat de a soluţiona o
cerere ca fiind exprimarea explicită, cu exces de putere, a voinţei de a nu
rezolva cererea unei persoane, iar excesul de putere este definit la lit.n a
aceluiaşi articol şi reprezintă exercitarea dreptului de apreciere al
autorităţilor publice prin încălcarea limitelor competenţei prevăzute de lege
sau prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor.
În cauză, reclamantul a invocat încălcarea
dreptului său de a avea acces la informaţiile de interes public, drept recunoscut, atât de Legea
nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cât şi de
Legea nr.275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de
organele judiciare în cursul procesului penal.
Curtea constată că, instanţa de fond a
analizat în mod corect limitele în care dreptul pretins a fi vătămat poate fi
exercitat, apreciind în mod legal şi temeinic că, faţă de ceea ce reclamantul a
solicitat, refuzul pârâţilor este unul justificat.
Astfel, art.6 din Legea nr.544/2001
consacră dreptul oricărei persoane de a solicita şi obţine de la autorităţile
şi instituţiile publice, în condiţiile
prezentei legi, informaţiile de interes public, precum şi obligaţia
corelativă a autorităţilor şi instituţiilor publice de a asigura persoanelor,
la cererea acestora, informaţiile de interes public solicitate în scris sau
verbal.
Art.2 lit.b din lege stabileşte că
prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte
activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau
instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de
exprimare a informaţiei, iar la art.5 alin.1 lit. a se prevede că „Fiecare autoritate sau instituţie publică
are obligaţia să comunice din oficiu următoarele informaţii de interes public: actele
normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau
instituţiei publice”
În acord cu dispoziţiile menţionate, care
constituie de altfel cadrul normativ general în care se exercită dreptul de a
avea acces la informaţii de interes public, art.41 din Legea nr.275/2006
reglementează, în mod special,dreptul
persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de libertate de a avea
acces la informaţiile de interes public, stabilindu-se totodată că „accesul persoanelor aflate în executarea
pedepselor privative de libertate la informaţiile de interes public se realizează în condiţiile legii”.
În ceea ce priveşte obligaţia de a
comunica acte normative, aceasta se reduce la actele care reglementează
organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice, iar la art.43
din lege se enumeră dispoziţiile legale şi documentele pe care penitenciarul
este ţinut să le pună la dispoziţia persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate, precum şi modalităţile în care se realizează accesul la
informaţii.
Prin urmare, recurentul reclamant nu
are dreptul de a solicita orice acte normative, ci doar acelea prevăzute de
lege, iar pârâţii au obligaţia de a furniza doar acele informaţii care se
încadrează în dispoziţiile legale. Ori, astfel cum a reţinut şi prima instanţă,
conform procesului verbal încheiat, recurentul reclamant a fost informat în
legătură cu actele normative prevăzute la art.43 din Legea nr.275/2006.
Curtea apreciază că celelalte
susţineri ale recurentului, referitoare la modul în care se respectă drepturile
deţinuţilor în penitenciar nu pot fi analizate de instanţa de contencios
administrativ, fiind în căderea judecătorului delegat pentru executarea
pedepselor privative de libertate, astfel cum se prevede în art.39 din Legea
nr.275/2006.
Pentru considerentele
expuse, apreciind că motivele invocate de recurent sunt nefondate, urmează a
respinge recursul ca atare, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă.