Prin cererea
înregistrată sub nr.2884/118/16.03.2010 la Tribunalul Constanţa, reclamanta SIF „T.” SA, a solicitat în contradictoriu
cu pârâta SC T.E2002 SA Mangalia, să se
dispună anularea Hotărârii Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor SC
T.E 2002 SA din data de 12.02.2010 cu privire la decizia de împuternicire a
consiliului de administraţie, în condiţiile art.241 din Legea nr.297/2004, de a
încheia contracte de închiriere, asociere în participaţiune, colaborare şi
orice modalităţi de externalizare a serviciilor societăţii privind exploatarea
activului Complex Hotelier M. Olimp, contracte ce se vor încheia cu terţe
persoane fizice sau juridice, în baza condiţiilor de eligibilitate stabilite de
către consiliul de administraţie al societăţii şi comunicarea hotărârii
pronunţate la ORC
de pe lângă Tribunalul Constanţa, în vederea menţionării acesteia în registrul
comerţului şi publicării în Monitorul Oficial al României, cu obligarea pârâtei
la plata cheltuielilor de judecată.
În
motivarea acţiunii reclamanta a arătat că, are calitatea de acţionar al
societăţii pârâte cu o participare de 11,14% din capitalul social.
Reprezentantul reclamantei a participat la şedinţa adunării generale a
acţionarilor în care a fost adoptată hotărârea atacată şi a votat împotriva
acesteia, pentru motivul că este contrară legii. Societatea pârâtă este
societate emitentă, acţiunile acesteia fiind tranzacţionate pe piaţa valorilor
mobiliare, astfel încât analiza condiţiilor de adoptare a hotărârii AGA urmează
a se face raportat la prevederile Legii nr.297/2004 privind piaţa de capital şi
prevederile Regulamentelor CNVM, ca norme speciale.
Reclamanta a invocat, în esenţă,
următoarele motive de nulitate a hotărârii atacate: încălcare dreptului la informare al acţionarilor, astfel cum este
reglementat prin prevederile art.243 alin.5 din Legea nr.297/2004, art.134
alin.2 şi art.136 alin.1 din Regulamentul nr.1/2006, Regulamentul nr.6/2009; încălcarea principiului priorităţii
interesului societar şi a principiului aplicării unui tratament egal pentru
toţi acţionarii instituit prin prevederile art.209, art.210 din Legea
nr.297/2004 şi cum rezultă şi din interpretarea prevederilor art.1491 şi
art.1492 Cod civil; încălcarea
prevederilor art.127 din Legea nr.31/1990, modificată; desfăşurarea
lucrărilor adunării generale cu încălcarea
dispoziţiilor legale incidente în această materie; încălcare prevederilor art.241 alin.2 din Legea nr.297/2004 care
consacră adunării generale a acţionarilor competenţe exclusive în închirierile
de active corporale, pentru o perioadă mai mare de un an, a căror valoare
individuală sau cumulată faţă de acelaşi co-contractant sau persoane implicate
ori care acţionează în mod concertat depăşeşte 20% din valoarea totalului
activelor imobilizate, mai puţin creanţele la data încheierii actului juridic, precum
şi asocierile pe o perioadă mai mare de un an, depăşind aceeaşi valoare; nerespectarea dispoziţiilor legale în
acordarea împuternicirii de către acţionarul majoritar, în vederea
exercitării dreptului la vot.
Prin
Sentinţa civilă nr.1020/com/23.11.2010 pronunţată de Tribunalul Constanţa,s-a admis acţiunea şi s-a dispus anularea
Hotărârii AGEA a SC T.E 2002 SA adoptată în data de 12.02.2010 şi comunicarea
hotărârii judecătoreşti Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul
Constanţa, în vederea menţionării în registrul comerţului a hotărârii, devenită
irevocabilă, şi publicării în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala
titularului acţiunii în anulare. Instanţa a obligat pârâta la plata
cheltuielilor de judecată în sumă de 12 lei.
Pentru a pronunţa această hotărâre,
instanţa de fond a reţinut că, în conformitate cu prevederilor art.132 alin.2
din Legea nr.31/1990 rep., hotărârile adunării generale contrare legii sau
actului constitutiv pot fi atacate în justiţie, în termen de 15 zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, de oricare dintre acţionarii care
nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat contra şi au cerut să
se insereze aceasta în procesul verbal al şedinţei. Verificândîndeplinirea condiţiilor legale de sesizare a
instanţei cu soluţionarea acţiunii de faţă, instanţa a constatat respectarea
prevederilor legale relative la termenul de sesizare a instanţei şi calitatea
procesual activă a reclamantei SIFT.SA.
Din
probatoriile administrate, respectiv documentaţia întocmită în vederea
desfăşurării şedinţei adunării generale extraordinare a acţionarilor SC T.E
2002SA, instanţa a constatat că atât
convocarea adunării generale, asigurarea respectării dreptului acţionarilor la
informare, cât şi exprimarea dreptului la vot s-au făcut cu respectarea
prevederilor legale.
S-a
considerat însă că, sub aspectul legalităţii deciziei de delegare în favoarea
consiliului de administraţie a dreptului de a încheia actele juridice
menţionate, criticile reclamantei sunt întemeiate.
S-a
reţinut astfel că, SC T.E2002 SA este
societate emitentă, acţiunile sale fiind tranzacţionate pe piaţa valorilor
mobiliare, activitatea sa fiind supusă prevederilor art.297/2004 privind piaţa
de capital şi Regulamentelor Comisiei Naţionale de Valori Mobiliare, ca norme
speciale ce completează prevederile Legii nr.31/1990 modificată. Prin hotărârea
AGEA din data de 12.02.2010 a fost împuternicitconsiliul de administraţiede a
încheia contracte de închiriere, asociere în participaţiune, colaborare, precum
şi orice alte modalităţi de externalizare a serviciilor societăţii privind
exploatarea activului „Complex HotelierM.Olimp” contracte ce urmează a
se încheia cu terţe persoane fizice sau juridice, în baza condiţiilor de
eligibilitate stabilite de către consiliul de administraţie al societăţii. Deşi
textul din hotărâre face trimitere la prevederile art.241 din Legea
nr.297/2004, în sensul că împuternicirea consiliului de administraţie se acordă
în condiţiile art.241 din Legea nr.297/2004, enumerarea actelor juridice pentru
a căror încheiere se acordă împuternicire nu distinge conform prevederilor
menţionate. Astfel, prin art.241, legiuitorul a înţeles
să impună exercitarea controlului asupra încheierii actelor menţionate prin
organul suprem deliberativ al societăţii, instituindu-se o limitare a puterii
administratorilor societăţii în ceea ce priveşte încheierea unor acte de
dispoziţie sau chiar de administrare, referitoare la tipul de active
menţionate, de o valoare mare.
Instanţa a apreciat că împuternicirea consiliului de administraţie
pentru încheierea acestor acte juridice, chiar dacă este acordată de adunarea
generală, constituie un mijloc de eludare a prevederilor legale menţionate.
Acordarea împuternicirii se transpune, în fapt, prin renunţarea la dreptuladunării generale a acţionarilor de a
exercita controlul asupra condiţiilor încheierii unui astfel de act juridic.
Nu a
fost reţinută apărarea pârâtei potrivit căreia împuternicirea se referă la
găsirea de către consiliul de administraţie a modalităţilor de externalizare a
serviciilor societăţii, motivându-se că prevederile hotărârii sunt neechivoce,
în sensul că s-a acordat împuternicirea de a încheia actele juridice
respective, nu doar de a identifica posibilităţi de încheiere a acestora,
urmată de supunerea spre aprobare de către adunarea generală.
Instanţa a considerat că, deşi sancţiunea nulităţii hotărârii adunării
generale a acţionarilor nu este expres prevăzută, aplicarea acestei sancţiuni
rezultă şi din interpretarea Legii nr.31/1990, dar şi din perspectiva naturii
intereselor ocrotite prin norma încălcată.
Pentru aceste considerente, instanţa a admis
acţiunea şi a anulat hotărârea adunării generale extraordinare a acţionarilor
societăţii comerciale T.E 2002 SA, în temeiul art.131 din Legea nr.31/1990.
Împotriva sentinţei menţionate a declarat
recurs pârâta SC T.E 2002 SA, care a criticat soluţia instanţei de fond ca
fiind nelegală şi netemeinică.
A susţinut
recurenta că, în analiza cererii
deduse judecăţii, instanţa a reţinut, din probatoriile administrate constând în
documentaţia întocmită în vederea desfăşurării şedinţei adunării generale
extraordinare a acţionarilor, că atât convocarea, asigurarea respectării
dreptului acţionarilor la informare cât şi exprimarea dreptului la vot s-au
făcut cu respectarea prevederilor legale.
Consideră recurenta că doar asupra acestor aspecte
instanţa de fond ar fi trebuit să se pronunţe, reţinerile în ceea ce priveşte
legalitatea hotărârii AGA contestate excedând posibilităţii instanţei, care nu
se poate substitui organului de conducere al societăţii.
Ori, în condiţiile în care hotărârea atacată
realizează o reiterare a dispoziţiilor art.241 din Legea nr.297/2004, reluând
textual acestor prevederi, rezultă în mod clar că hotărârea AGA este legală, o
susţinere contrară ar reprezenta în fapt o critică a dispoziţiilor art.241 din
Legea nr.297/2004.
Solicită să se observe că textul de lege menţionat în
cuprinsul hotărârii stabileşte că închirierile activelor corporale a căror
valoare depăşeşte 20% din totalul activelor imobilizate se realizează de AGA.
Or, această hotărâre contestată a fost aprobată în prealabil de către AGA.
Raţiunile pentru care legiuitorul a stabilit posibilitatea delegării de
competenţă către Consiliul de Administraţie în vederea încheierii contractelor
de închiriere este generată de principiul celerităţii ce guvernează actele
comercianţilor.
Nu apar astfel ca fondate sau suficiente argumentările
instanţei în ceea ce priveşte admiterea acţiunii, atâta timp cât aceasta reţine
că este necesară aprobarea AGA pentru împuternicirea Consiliului de
administraţie în sensul dispoziţiilor art.241 alin.2 din Legea nr.297/2004, în
condiţiile în care împuternicirea AGA s-a dat tocmai prin hotărârea contestată.
Astfel, în cuprinsul procesului verbal de şedinţă se menţionează că
împuternicirea Consiliului de administraţie al societăţii s-a făcut pentru
închirierea activelor societăţii în condiţiile art.241 alin.2.
Intimata
reclamantă, prin întâmpinare, a
solicitat respingerea recursului declarat de pârâtă ca nefondat şi menţinerea
sentinţei pronunţate de instanţa de fond ca fiind legală şi temeinică.
Susţine intimata că simpla reiterare în hotărâre a
dispoziţiilor unui text legal nu echivalează cu respectarea acestor dispoziţii.
Dacă s-ar accepta această logică ar însemna că orice hotărâre AGA care face
trimitere la un text legal este de plano luată în spiritul acelui text legal şi
este exclusă orice încălcare a acestuia.
Concluzionează intimata că Hotărârea AGEA criticată nu
s-a circumscris dispoziţiilor art.241 din Legea nr.297/2004, închirierea
activelor fiind un atribut exclusiv al AGEA. Acest atribut nu se poate delega
decât cu aprobarea punctuală şi prealabilă a AGEA, prin adoptarea unui mandat
special acordat administratorilor de a încheia şi semna un act juridic
determinat, un contract de închiriere sau de asociere individual stabilit,
acest mandat neputând întruni condiţiile de transfer general, în abstract, al dreptului
de dispoziţie existent doar în competenţa exclusivă a AGEA.
Consideră intimata că acordarea către consiliul de
administraţie a unui mandat în alb excede sensului şi limitelor prevăzute de
art.241 din Legea nr.297/2004.
Analizând
cauza sub aspectul motivelor invocate, Curtea constată că recursul este fondat.
Astfel, prin hotărârea adunării generale extraordinare
a acţionarilor recurentei din data de 12.02.2010, s-a decis împuternicirea
consiliului de administraţie, în condiţiile art.241 din Legea nr.297/2004,
de a încheia contracte de închiriere, asociere în participaţiune, colaborare şi
orice modalităţi de externalizare a serviciilor societăţii privind exploatarea
activului Complex Hotelier M. Olimp, contracte ce se vor încheia cu terţe
persoane fizice sau juridice, în baza condiţiilor de eligibilitate stabilite de
către consiliul de administraţie al societăţii.
Singurul motiv de nulitate reţinut de prima instanţă
pentru hotărârea menţionată este acela al încălcării dispoziţiilor imperative
ale art.241 din Legea nr.297/2004.
Potrivit acestor dispoziţii, “(1) Actele
de dobândire, înstrăinare, schimb sau de constituire în garanţie a unor active
din categoria activelor imobilizate ale societăţii, a căror valoare depăşeşte,
individual sau cumulat, pe durata unui exerciţiu financiar, 20% din totalul
activelor imobilizate, mai puţin creanţele, vor fi încheiate de către administratorii sau directorii societăţii numai
după aprobarea prealabilă de către adunarea generală extraordinară a
acţionarilor.
(2) Închirierile de active corporale, pentru
o perioadă mai mare de un an, a căror valoare individuală sau cumulată faţă de
acelaşi co-contractant sau persoane implicate ori care acţionează în mod
concertat depăşeşte 20% din valoarea totalului activelor imobilizate, mai puţin
creanţele la data încheierii actului juridic, precum şi asocierile pe o
perioadă mai mare de un an, depăşind aceeaşi valoare, se aprobă în prealabil de adunarea generală extraordinară a
acţionarilor.
(3) În cazul
nerespectării prevederilor alin. (1) şi (2), oricare dintre acţionari poate
solicita instanţei judecătoreşti anularea
actului juridic încheiat şi urmărirea administratorilor pentru repararea
prejudiciului cauzat societăţii.”
Prin
dispoziţiile menţionate se instituie, în cazul societăţilor deţinute public, o
limitare a mandatului acordat administratorilor pentru încheierea unor acte
juridice, inclusiv a actelor de administrare, de o anumită valoare şi
însemnătate, în sensul condiţionării lor de existenţa unui acord prealabil al
AGEA. Aceasta nu înseamnă că încheierea unor astfel de acte este atributul
exclusiv al adunării generale, astfel cum afirmă intimata reclamantă, şi nici
că aprobarea prealabilă necesară reprezintă o delegare de competenţă ce ar
încălca disp. art.114 din Legea nr.31/1990.
Încheierea actelor menţionate rămâne
în continuare atributul administratorilor sau directorilor, în temeiul
puterilor conferite de calitatea de reprezentanţi ai societăţii, însă
exercitarea acestei competenţe este îngrădită de voinţa adunării generale a
acţionarilor. Scopul unor astfel de dispoziţii este acela de a apăra interesul
societar de eventualele acte abuzive ale administratorilor sau directorilor, de
aceea norma legală este una imperativă, iar încălcarea ei este sancţionată cu
nulitatea actului încheiat şi obligarea administratorilor la repararea
prejudiciului cauzat societăţii.
Se observă că, în cauză, voinţa
adunării generale a fost exprimată prin hotărârea atacată tocmai în sensul de a
aproba încheierea de către consiliul de administraţie, în condiţiile art.241
din Legea nr.297/2004, de contracte de închiriere, asociere în
participaţiune, colaborare şi orice modalităţi de externalizare a serviciilor
societăţii privind exploatarea activului Complex Hotelier M. Olimp aparţinând
societăţii recurente.
Nu se poate susţine că aprobarea dată
de AGEA, în maniera prezentată, constituie un mijloc de eludare a dispoziţiilor
legale imperative, prin renunţarea la dreptuladunării generale a acţionarilor de a
exercita controlul asupra condiţiilor încheierii unui astfel de act juridic.
Atâta
timp cât, dispoziţiile legale
invocate, nu impun acordarea unui mandat special, individualizat pentru fiecare
act ce se încheie în condiţiile art.241, interpretarea dată de prima instanţă
apare extrem de restrictivă, fiind contrară voinţei exprimate de adunarea
generală prin însăşi hotărârea atacată.
Curtea
apreciază că, prin împuternicirea dată consiliului de administraţie de către
adunarea generală extraordinară, de a încheia actele prevăzute la art.241 din
Legea nr.297/2004 cu privire la un anumit activ, scopul legii a fost atins, în
sensul că administratorii vor acţiona în deplina cunoştinţă a adunării
generale, cu acordul şi în limitele trasate de aceasta.
Faţă
de cele reţinute, instanţa de recurs apreciază că motivul de nulitate reţinut
de prima instanţă este nefondat, astfel că, în baza art.312 alin.1 şi 304/1 Cod
procedură civilă, urmează a admite recursul şi a modifica în tot hotărârea în
sensul respingerii acţiunii ca nefondată.