13.
Procedura lichidării voluntare. Înregistrare menţiuni în Registrul Comerţului.
Radiere. Art.260 – Legea nr.31/1990
Art.VI – OUG nr.43/2010
Decizia civilă nr.205/16.02.2011
Dosar nr.2819/88/2010
Prin cererea
înregistrată sub nr.2819/88/25.08.2010 la Tribunalul Tulcea,
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, a solicitat radierea SC A. AMS SNC,
înregistrarea în registrul comerţului a menţiunii de radiere, comunicarea şi
efectuarea publicităţii încheierii, în condiţiile prevăzute de lege.
Prin
sentinţa civilă nr.370/21.10.2010 pronunţată de Tribunalul Tulcea s-a admis
cererea formulată de reclamanta Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
Bucureşti prin Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Tulcea şi,
în temeiul art.VI alin.2 din OUG nr.43/2010,
coroborat cu art.3 din OUG nr.116/2009, cu modificările ulterioare, s-a dispus
radierea din Registrul Comerţului a SC A. AMS SNC şi înregistrarea în Registrul
Comerţului a încheierii de radiere.
Pentru a pronunţa această soluţie, instanţa de fond a
reţinut că prin hotărârea asociaţilor din 17 octombrie 1993 autentificată sub
nr.8119/21.10.1993 asociaţii SC A. AMS SNC au decis dizolvarea societăţii
începând cu 17 octombrie 1993, precum şi lichidarea, fiind stabilită totodată
şi componenţa comisiei de lichidare.
Din certificatul emis de Oficiul
Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Tulcea rezultă că menţiunea
privitoare la dizolvarea societăţii a fost înregistrată în Registrul
Comerţului.
S-a reţinut că, potrivit art.VI alin.1
din OUG nr.43/2001, prevederile art.260 din Legea nr.31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se
aplică în mod corespunzător şi procedurilor de dizolvare sau lichidare
voluntară aflate în derulare la data intrării în vigoare a acesteia, dată de la
care curg termenele prevăzute la art.260 din Legea nr.31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, fiind data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
De asemenea, s-a motivat că art.VI alin.2 din acelaşi
act normativ stipulează că, prin excepţie de la dispoziţiile alin.1,
societăţile comerciale care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă se află în dizolvare sau lichidare voluntară de mai mult de 3 ani
sunt radiate din oficiu din registrul comerţului. Radierea se dispune prin
sentinţă a tribunalului comercial sau a secţiei comerciale a tribunalului în a
cărui circumscripţie se află sediul societăţii, la cererea Oficiului Naţional
al Registrului Comerţului. Soluţionarea cererii se face cu citarea societăţii
şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a direcţiei generale a finanţelor publice
judeţene sau a municipiului Bucureşti,
după caz. Procedura prevăzută de art.3 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului
nr.116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare
în registrul comerţului se aplică în mod corespunzător.
Din verificarea înscrisurilor anexate, s-a constatat
că societatea în discuţie se află în lichidare voluntară de mai mult de 3 ani,
procedura de lichidare demarând în baza hotărârii asociaţilor societăţii din
data de 17.10.1993.
Făcând aplicarea prevederilor legale menţionate,
instanţa a admis cererea şi a dispus radierea din Registrul Comerţului a SC A.
AMS SNC.
Împotriva
acestei hotărâri a declarat recurs pârâta DGFP Tulcea, care a criticat soluţia
primei instanţe ca fiind nelegală.
Recurenta a susţinut, în esenţă, că art.VI din Legea
nr.31/1990 modificată prin OUG nr.43/2010, alin.(1) prevede că, se aplică în
mod corespunzător şi procedurilor de dizolvare sau lichidare voluntară aflate
în derulare la data intrării în vigoare a acesteia, data de la care curg
termenele prevăzute la art.260 fiind data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă.
Consideră că excepţia prevăzută la alin.(2) potrivit
căreia societăţile comerciale care la data intrării în vigoare a OUG nr.43/2010
se află în dizolvare sau lichidare voluntară de mai mult de trei ani sunt
radiate din oficiu din registrul comerţului este discriminatorie pe de o parte
faţă de restul agenţilor economici ce parcurg toate etapele de
dizolvare/lichidare voluntară, respectiv radierea, iar pe de altă parte, faţă
de creditorii ce nu şi-au recuperat datoriile restante pe care societatea
aflată în dizolvare/lichidare voluntară le are faţă de aceasta.
Astfel, potrivit legislaţiei în vigoare, după ce
lichidarea voluntară a fost efectuată la
ORC, reprezentantul firmei trebuie să depună cererea însoţită
de o serie de documente, cum ar fi bilanţul de lichidare aprobat de asociaţi,
certificatul de atestare fiscală din care rezultă că societatea nu are datorii
la bugetul de stat şi la contribuţiile sociale, certificatul de înregistrare şi
dovada privind plata taxelor legale.
La data solicitării radierii de către ORC de pe lângă
tribunalul Tulcea debitoarea SC A. AMS SNC figura în evidenţele fiscale cu un
debit în cuantum de 312 lei, reprezentând obligaţii fiscale restante la bugetul
de stat.
Solicită admiterea recursului, modificarea sentinţei
recurate în sensul respingerii cererii ORC Tulcea privind radierea societăţii.
Intimatul reclamant ORC, prin întâmpinare, a solicitat
respingerea recursului declarat de pârâtă ca nefondat şi menţinerea sentinţei
pronunţate de instanţa de fond ca fiind legală şi temeinică.
Analizând
cauza sub aspectul motivelor invocate, Curtea constată că recursul este
nefondat.
Astfel, potrivit disp. art.VI din
OUG nr.43/2010 de modificare a Legii nr.31/1990, „(1) Prevederile art.260
din Legea nr.31/1990 (referitoare la procedura de lichidare voluntară)
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se aplică în mod corespunzător şi
procedurilor de dizolvare sau lichidare voluntară aflate în derulare la data
intrării în vigoare a acesteia, data de la care curg termenele prevăzute laart.260 din Legea nr.31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, fiind data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe
de urgenţă.
(2)Prin excepţie de la dispoziţiile
alin.(1), societăţile comerciale care la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se află în dizolvare sau lichidare voluntară de mai mult
de 3 ani sunt radiate din oficiu din registrul comerţului. Radierea se
dispune prin sentinţă a tribunalului comercial sau a secţiei comerciale a
tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul societăţii, la cererea
Oficiului Naţional al Registrului Comerţului. Soluţionarea cererii se face cu
citarea societăţii şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi a
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti,
după caz. Procedura prevăzută de art.3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr.116/2009 pentru instituirea unor măsuri privind activitatea de
înregistrare în registrul comerţului se aplică în mod corespunzător.
3)
Dispoziţiile alin.(2) se aplică în mod corespunzător şi societăţilor care se
află în lichidare voluntară de mai mult de 5 ani, în urma prelungirii
termenului de 3 ani, dispusă de tribunal, potrivit legii.”
La solicitarea Oficiului Naţional al
Registrului Comerţului, prin ORC Tulcea, s-a constatat de către prima instanţă
că societatea pârâtă s-a aflat în lichidare mai mult de 3 ani, procedura de
lichidare fiind declanşată încă din anul 1993, situaţie în care în mod corect a
reţinut incidenţa dispoziţiilor legale menţionate, dispunând radierea
societăţii din registrul comerţului.
Curtea apreciază lipsite de relevanţă
susţinerile recurentei referitoare la existenţa unei datorii către DGFP Tulcea,
precum şi la crearea prin art.VI din OUG nr.43/2010 a unei situaţii
discriminatorii între societăţile comerciale aflate în lichidare.
Lichidarea reprezintă a doua fază a
procesului de dispariţie a personalităţii juridice a societăţii comerciale,
fază în care se desfăşoară operaţiunile necesare încheierii afacerilor
societăţii, respectiv stabilirea, identificarea şi cuantificarea activelor şi
transformarea lor în numerar, stabilirea pasivului, plata creditorilor sociali
şi împărţirea rezultatelor lichidării între asociaţi.
Legea impune un anumit termen pentru
finalizarea lichidării, termen justificat tocmai de situaţia specială în care
se află societatea, caracterizată printr-o capacitate de folosinţă limitată la
nevoile lichidării şi înlocuirea organelor sociale cu lichidatorul, dar şi de
necesitatea de a clarifica cât mai rapid raporturile cu creditorii.
Procedura de lichidare se
finalizează cu cererea de radiere a societăţii din registrul comerţului, cerere
formulată de către lichidator.
Prin dispoziţiile art.VI alin.2 şi
alin.3 din OUG nr.43/2010, legiuitorul a impus ca societăţile comerciale care
la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă se află în dizolvare sau
lichidare voluntară de mai mult de 3 ani, respectiv 5 ani dacă termenul a fost
prelungit în condiţiile legii, să fie radiate din oficiu din registrul
comerţului.
Raţiunea unor astfel de dispoziţii
este aceea de a reglementa situaţia societăţilor comerciale pentru care
operaţiunile de lichidare s-au desfăşurat sub imperiul legii vechi, nefiind
încă finalizate în termenul prevăzut de lege. Astfel, potrivit disp. art.260,
anterior modificărilor aduse prin OUG nr.43/2010, termenul pentru finalizarea
lichidării era de trei ani, cu posibilitatea de prelungire cu 2 ani, iar
radierea societăţii din registrul comerţului se putea dispune la solicitarea lichidatorului sau din
oficiu.
Prin urmare, dispoziţiile art.VI
alin.2 şi alin.3 din OUG nr.43/2010, nu fac altceva decât să sancţioneze
pasivitatea lichidatorilor sau a asociaţilor atunci când societatea s-a aflat
în lichidare ori dizolvare pe o perioadă mai mare decât cea impusă de lege,
sancţiunea fiind aceea a radierii din oficiu a societăţii din registrul
comerţului.
Ori, nu se poate invoca în această
fază împrejurarea că anumite debite către creditori nu au fost stinse prin
lichidare şi nici că se creează o situaţie diferită, discriminatorie pentru
societăţile aflate în lichidare. Aceste societăţi au beneficiat de un termen de
3 ani sau chiar 5 ani pentru efectuarea operaţiunilor de lichidare, iar
creditorii au avut posibilitatea de a urmări aceste operaţiuni şi de a acţiona
în scopul satisfacerii creanţelor, aşa încât nu pot invoca la acest moment
faptul că sunt prejudiciaţi prin radierea societăţii din oficiu.
Pentru considerentele expuse,
apreciind că motivele invocate de recurentă sunt nefondate, urmează a respinge
recursul ca atare, în baza art.312 alin.1 Cod procedură civilă. |