Tardivitatea formulării cererii
de precizare a acţiunii.
Art.132 alin.1 Cod pr. civilă
După cum rezultă din actele de la
dosar, reclamanta şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile Legii nr.221/2009,
acţiune introdusă la data de 24 iunie 2010.
Prin cererea depusă la dosar la
data de 17 martie 2011, în temeiul art.132 Cod pr.civilă, a adăugat la
dispoziţiile Legii nr.221/2009, ca temei juridic al acţiunii, şi dispoziţiile
art.998 şi 999 din Codul civil.
Pârâtul-recurent Statul Român,
prin notele de şedinţă depuse la dosar la 18 martie 2011, a invocat
tardivitatea formulării cererii de precizare a acţiunii, întrucât a trecut de
mult prima zi de înfăţişare, astfel că este depăşit termenul de modificare a
acţiunii.
Prima instanţă a respins această
excepţie, cu motivarea că nu sunt aplicabile prevederile art.132 alin.1 Cod
pr.civilă, întrucât modificarea a fost determinată de conjunctura legislativă
actuală.
Curtea reţine, însă, că această
excepţie a primit o soluţionare greşită.
Potrivit art.132 alin.1 Cod
pr.civilă, „la prima zi de înfăţişare instanţa va putea da reclamantului un termen
pentru întregirea sau modificarea cererii, precum şi pentru a propune noi
dovezi. In acest caz, instanţa dispune amânarea pricinii şi comunicarea cererii
modificatoare pârâtului, în vederea facerii întâmpinării”.
Conform alin.2 al aceluiaşi
articol, „cererea nu se socoteşte modificată şi nu se va da termen, ci se vor
trece în încheierea de şedinţă declaraţiile verbale făcute în instanţă:
1. când se îndreaptă greşelile
materiale din cuprinsul cererii;
2. când reclamantul măreşte sau
micşorează câtimea obiectului cererii;
3. când cere valoarea obiectului pierdut sau pierit;
4. când înlocuieşte cererea în constatare printr-o
cerere pentru realizarea dreptului sau dimpotrivă, în cazul în care cererea în
constatare poate fi primită”.
Cererea formulată de către
reclamantă, de schimbare a temeiului juridic al acţiunii, mai exact de adăugare
la dispoziţiile Legii nr.221/2009 şi a dispoziţiilor art.998 şi 999 Cod civil,
nu se regăseşte printre cazurile sus menţionate, de natură a nu atrage
modificarea acţiunii.
Prin modificarea temeiului
juridic al acţiunii s-a schimbat cauza acţiunii.
Deşi iniţial reclamanta a invocat
în susţinerea acţiunii dispoziţiile Legii nr.221/2009, cu încălcarea
prevederilor art.132 alin.2 Cod pr.civilă, şi-a modificat temeiul juridic al
dreptului pretins, respectiv cauza.
Astfel fiind, modificarea
acţiunii având ca temei de drept dispoziţiile art.998 şi 999 Cod civil este
tardivă, considerent faţă de care capătul de cerere privind acordarea daunelor
morale nu putea fi analizat din punct de vedere al acestor dispoziţii legale.
Decizia civilă nr. 263/03.02.2012
Prin
acţiunea înregistrată la data de 24 iunie 2010, reclamanta S.I. a chemat în judecată pe pârâtul Statul
Român reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice şi Direcţia Generală a
Finanţelor Publice V. solicitând pronunţarea unei hotărâri prin care să se
constate caracterul politic al măsurii condamnării autorului său S.V.; să se
dispună obligarea pârâtului la acordarea despăgubirilor pentru prejudiciul
moral suferit prin condamnarea politică a lui S.V. în cuantum de 250.000 euro, cu cheltuieli de
judecată.
În motivare reclamanta a arătat
că autorul său a suferit represaliile regimului comunist, motivul arestării
constituindu-l „vederea şi citirea” unui manifest calificat „contra
revoluţionar” fără a anunţa autorităţile în drept despre aceste manifestări.
Conform sentinţei nr.
291/3.04.1954 a Tribunalului Militar Teritorial B., dată în dosarul nr.
535/1954, S.V. a fost condamnat la un an închisoare corecţională pentru omisiunea
denunţării.
S-a mai arătat că un fost
luptător în cadrul celui de-al doilea război mondial decorat cu ”bărbăţie şi
credinţă” cu spade, clasa III-a, OZ nr. 605/1945, a trebuit să suporte repercusiunile
regimului comunist datorită nedenunţării citirii unui manifest,
Daunele morale constau în dureri
fizice şi psihice suferite de cel în cauză.
Astfel, pe lângă măsura
distrugerii unei familii, precum şi privarea de libertate, datorită unor
convingeri contrare, se încerca o
„spălare a creierului” urmărindu-se adoptarea noilor convingeri şi idealuri
prin măsuri abuzive.
S-au mai solicitat daune morale
pentru prejudiciul de agrement şi daune pentru prejudicii care aduc atingere
onoarei, demnităţii, prestigiului sau cinstei unei persoane.
În drept, au fost invocate
prevederile Legii nr. 221/2009.
În cauză a formulat întâmpinare
pârâtul Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice , solicitând
respingerea acţiunii ca neîntemeiată.
La data de 17 martie 2011,
reclamanta S.I. a formulat cerere de precizare a temeiului de drept al acţiunii
în sensul că solicită acordarea despăgubirilor pentru prejudiciul moral suferit
ca efect al condamnării politice al autorului său S.V. şi pe disp.art. 998 şi
urm Cod civil, privind răspunderea civilă delictuală.
De asemenea, au fost invocate
dispoziţiile art. 3, 5, 6 şi 13 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
La fila 73 dosar, pârâtul Statul
Român prin Ministerul Finanţelor Publice a formulate note scrise prin care a
invocat excepţiile tardivităţii cererii de precizare, prescripţiei dreptului
material la acţiune şi inadmisibilităţii acţiunii.
Tribunalul Vâlcea, Secţia I
civilă, prin sentinţa civilă nr.980 din 30 septembrie 2011 a respins excepţiile
invocate de pârâtul Statul Român privind tardivitatea formulării cererii,
prescripţiei dreptului material la acţiune şi inadmisibilităţii acţiunii şi a
admis în parte acţiunea, în sensul că a constatat caracterul politic al măsurii
condamnării autorului S.V. şi a obligat pe pârâtul Statul Român, prin
Ministerul Finanţelor, la 10.000 euro despăgubiri morale faţă de reclamantă, cu
1.000 lei cheltuieli de judecată.
Pentru a se pronunţa această
hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Cu privire la excepţia
tardivităţii formulării cererii de completare, tribunalul a apreciat-o ca fiind
neîntemeiată, având în vedere că modificarea a fost determinată de conjunctura
legislativă actuală, respectiv declararea ca fiind neconstituţional a textului
de lege pe care, iniţial, reclamanta şi-a întemeiat acţiunea, care a intervenit
ulterior primei zile de înfăţişare.
Într-o atare situaţie nu se poate
reţine culpa reclamantei în nerespectarea termenului prescris de art.132
alin.1, astfel încât a fost respinsă excepţia tardivităţii modificării
acţiunii.
De altfel, precizarea temeiului juridic
al cererii de chemare în judecată nici nu poate fi considerată o modificare a
cererii sau obiectului acţiunii în sensul dispoziţiilor art. 132 Cod procedură
civilă.
Referitor la excepţia
prescripţiei, tribunalul, de asemenea, a respins-o, pentru următoarele
considerente:
Decretul nr. 167/1958, în art. 1
alin. 1, consacră efectul prescripţiei extinctive „dreptul la acţiune având un
obiect patrimonial se stinge prin prescripţie dacă nu a fost executat în
termenul stabilit prin lege.”
În speţă, momentul de la care
curge termenul de prescripţie de 3 ani, prevăzut de decretul sus amintit, este
cel al apariţiei Legii nr. 221/2009, pentru că în baza acestuia reclamanta a
formulat acţiune şi nu cel de 22 decembrie 1989, cum susţine pârâtul.
Faţă de momentul apariţiei Legii
nr. 221/2009, respectiv 2 iunie 2009, termenul de prescripţie de 3 ani nu este
depăşit, astfel că excepţia prescripţiei este neîntemeiată, urmând a fi
respinsă.
Pârâtul a mai invocat excepţia
inadmisibilităţii acţiunii faţă de noul temei juridic invocat de reclamant,
susţinând că numai persoanele fizice pot răspunde pentru pagubele produse.
Tribunalul a constatat că şi
această excepţie este neîntemeiată întrucât statul, în raporturile de drept
privat, are aceleaşi obligaţii ca a oricărei alte persoane, astfel că motivarea
invocată nu poate fi primită.
Pe fondul cauzei, acţiunea
formulată de reclamantă este întemeiată şi a fost admisă în parte.
Prin cererea de chemare în
judecată introdusă la data de 24 iunie 2010, reclamanta a solicitat să se
constate caracterul politic al măsurii condamnării autorului său S.V. şi
obligarea Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice la plata de daune
morale în cuantum de 250.000 euro reprezentând prejudiciul moral suferit de
acesta.
Din actele aflate la dosar reiese
că autorul reclamantei a fost condamnat la un an închisoare corecţională pentru
omisiunea denunţării prin sentinţa nr. 291/3.04.1954 a Tribunalului Militar
Teritorial B.
Motivul arestării l-a reprezentat
citirea unui manifest fără a anunţa autorităţile în drept, manifestul fiind
scris de superiorul său maior I.Gh.
În cursul judecăţii, Curtea
Constituţională, prin deciziile nr. 1354 din 20 octombrie 2010, nr. 1358 şi
1360 din 21 octombrie 2010, publicate în Monitorul Oficial nr. 761 din 15
noiembrie 2010, a
admis excepţii de neconstituţionalitate invocate în diverse dosare aflate pe
rolul instanţelor judecătoreşti şi a constatat că prevederile art. 5 alin. 1,
lit. a teza întâi din Legea nr. 221/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. I pct. 1 şi art. II din O.U.G. nr. 62/2010 sunt
neconstituţionale.
Dispoziţiile legale a căror
neconstituţionalitate a fost declarată se refereau la posibilitatea persoanelor
condamnate politic sau împotriva cărora au fost luate măsuri administrative cu
caracter politic de a beneficia de despăgubiri morale pentru prejudiciul
suferit prin astfel de măsuri, în cuantumul prevăzut de legea de modificare.
Cele trei decizii au afectat
astfel temeiul juridic al capătului de cerere din acţiune referitor la obligarea
pârâtului la plata daunelor morale şi nu au afectat în nici o măsură capătul de
cerere privitor la constatarea caracterului politic al măsurilor administrative
la care a fost supus autorul reclamantei, care intră sub incidenţa art. 4 din
Legea nr. 221/2009, în vigoare şi în prezent.
Rezultă astfel că după
introducerea cererii de chemare în judecată întemeiată pe aceste dispoziţii
legale, a fost înlăturată aplicarea lor ca efect al publicării celor trei
decizii ale Curţii Constituţionale şi expirării termenului de 45 de zile
prevăzut de art. 31 din Legea nr. 47/1992 republicată.
Cauza a suferit amânări pentru
împlinirea termenului de 45 de zile prevăzut de textul legal menţionat, însă
nici-o autoritate cu iniţiativă legislativă nu a procedat la punerea de acord a
dispoziţiilor declarate neconstituţionale cu prevederile Constituţiei.
Dată fiind această situaţie şi
constatând că a fost sesizată cu o cerere referitoare la un drept subiectiv
civil constând în dreptul de a fi despăgubit pentru prejudiciul nepatrimonial
pretins a fi fost suferit, instanţa a pus în discuţie temeiul juridic al
pretenţiilor băneşti ale reclamantei, cu privire la care va reţine
considerentele care vor fi expuse în continuare.
Cu privire la caracterul politic
al măsurilor luate împotriva autorului reclamantei, în limitele care rezultă
din conţinutul cererii de chemare în judecată, tribunalul a constatat că măsura
condamnării autorului S.V. se încadrează în dispoziţiile art. 1 din Legea nr.
221/2009, având caracter politic.
În consecinţă, sub acest aspect,
tribunalul a admis cererea şi a constatat caracterul politic al măsurii de condamnare al autorului reclamantei.
Fiind sesizată cu o cerere
referitoare la un drept subiectiv civil şi în prezenţa situaţiei legislative
generată de cele trei decizii şi de neintervenţia autorităţii legiuitoare,
tribunalul a apreciat că prezenta acţiune trebuie soluţionată pe baza
prevederilor legale de drept comun, aplicabile în materia daunelor morale
pentru prejudiciul cauzat ca urmare a unei fapte ilicite şi nu poate refuza
soluţionarea în fond a cauzei, întrucât ar încălca prevederile art. 6 din
Convenţia europeană pentru apărarea drepturilor omului şi a,libertăţilor
fundamentale şi ale art. 3 din Codul civil.
În privinţa art. 6 din Convenţie,
tribunalul a reţinut că potrivit jurisprudenţei constante a Curţii europene a
drepturilor omului, dreptul de acces la justiţie implică posibilitatea unei
persoane de a supune orice pretenţie a sa cu caracter civil, analizei unei
instanţe, care este obligată să analizeze pretenţia cu care a fost învestită.
În speţă, reclamanta a uzat de
calea cea mai avantajoasă la momentul introducerii acţiunii, respectiv cea
prevăzută de Legea nr. 221/2009, iar modificările de natură legislativă
intervenite pe parcursul soluţionării cauzei datorate în principal lipsei
intervenţiei autorităţii legiuitoare, deşi reglementată de art. 31 din Legea
nr. 47/1992 republicată, nu poate fi de natură să-i creeze acesteia un
dezavantaj.
Soluţionarea în fond a cauzei,
presupune a stabili şi a analiza dacă în raport de situaţia de fapt din speţă
şi de caracterul politic al măsurilor la care a fost supus autorul reclamantei,
sunt îndeplinite cerinţele legale pentru repararea pretinsului prejudiciu
suferit de autorul reclamantei,ca urmare a acestor măsuri.
În primul rând, tribunalul reţine
că Legea nr. 221/2009 a avut menirea de a recunoaşte şi a acorda persoanelor
persecutate politic în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, o reparaţie
morală, constând în recunoaşterea caracterului politic la condamnărilor sau
măsurilor administrative, şi o reparaţie pecuniară, prin plata unor despăgubiri
morale, ori a restituirii în natură sau prin echivalent a bunurilor de care au
fost lipsite acele persoane.
Este cert că la data adoptării
Legii nr. 221/2009, existau mai multe acte normative cu caracter reparator
(avute în vedere la pronunţarea deciziilor de către Curtea Constituţională),
însă nici unul dintre acestea nu au prevăzut posibilitatea persoanelor
persecutate politic în sensul Legii nr. 221/2009 de a beneficia de daune
morale.
Astfel, Decretul-lege nr.
118/1990 a recunoscut dreptul persoanelor persecutate politic de a beneficia de
recunoaşterea vechimii în muncă pentru perioada detenţiei sau oricărei măsuri
restrictive de liberate, de scutire de la plata impozitelor şi taxelor şi de
acordare a unor indemnizaţii periodice.
În speţă, măsura luată împotriva
autorului reclamantei privind condamnarea, faptul că a fost supus
chinurilor fizice şi psihice, a fost
supus oprobiului public, a constituit încălcarea unor drepturi fundamentale
reglementate de legea supremă de la acea vreme .
În acest sens, tribunalul a
constatat că în perioada de referinţă, mai multe texte din Constituţia din anul
1948 şi din cea din 1952 consacrau dreptul la inviolabilitatea domiciliului, la
libertatea individuală, la condiţiile în care o persoană era ţinută să execute
o pedeapsă. Se reţin, cu titlu de exemplu art. 28, 29 şi 30 din Constituţia din
anul 1948, art. 88 din Constituţia din anul 1952.
De asemenea, prin Declaraţia Universală
a Drepturilor Omului, inclusiv prin preambulul acesteia, au fost consacrate
expres dreptul persoanelor la libertatea de circulaţie, la libertatea
opiniilor, precum şi interzicerea torturii şi a tratamentelor inumane (art. 5,
9, 13, 19).
Condamnarea autorului reclamantei
a avut caracter politic şi a îngrădit
libertatea de mişcare,precum şi dreptul acestuia de a-şi stabili domiciliul .
Toate aceste încălcări formează
elementul material al faptei ilicite de natură a produce persoanei supuse lor
prejudicii morale rezultate tocmai din încălcarea acestor drepturi
fundamentale, dar şi membrilor familiei sale, prin lipsirea copiilor şi
părinţilor de sprijin atât din punct de vedere moral, cât şi material.
În raport de aceste considerente,
tribunalul a apreciat că în privinţa capătului de cerere referitor la
pretenţiile băneşti, sunt aplicabile prevederile art. 998, 999 din Codul civil
care reglementează răspunderea civilă delictuală.
Mai mult, faţă de împrejurarea că
prezenta acţiune a fost formulată la data la care era în vigoare Legea nr.
221/2009 şi că pe parcursul judecăţii intervenţia instanţei de contencios
constituţional nu a fost urmată şi de intervenţia legislativă care să
reglementeze raporturi de natura celor avute în vedere de textele declarate neconstituţionale,
tribunalul a apreciat că pretenţia reclamantei se argumentează şi pe
prevederile art. 1 din protocolul adiţional nr. 1 la Convenţia Europeană
a Drepturilor Omului.
În acest sens, tribunalul a
constatat că prin anumite decizii de speţă Curtea Europeană a Drepturilor
Omului a interpretat şi dezvoltat prevederile art. 1 din Protocol, statuând,
spre exemplu, că nici o dispoziţie din Convenţie nu impune statelor
contractante o obligaţie specifică de a repara nedreptăţile sau prejudiciile
cauzate anterior ratificării convenţiei de către statul respectiv.
Cu toate acestea, dacă statele
decid să adopte legi având un asemenea scop, acele legi trebuie aplicate cu o
claritate şi o coerenţă rezonabile, de natură să evite insecuritatea şi
incertitudinea, inclusiv legislativă (Hotărârea din 6 decembrie 2007, în Cauza
B. contra R.).
Potrivit aceloraşi considerente,
dreptul la despăgubiri morale pretins prin prezenta acţiune este un drept
patrimonial în sensul art. 1 din Protocol, iar în măsura în care el era
prevăzut în legislaţia naţională la momentul introducerii acţiunii trebuie să
se considere că reclamantul avea o „speranţă legitimă” la obţinerea creanţei
pretinse, cu atât mai mult cu cât caracterul politic al măsurilor la care a
fost supus era deja recunoscut în baza decretului din 1990.
Sub aspectul cuantumului
pretenţiilor, tribunalul a apreciat că deşi reparaţiile unor prejudicii de
ordin moral nu sunt supuse unei cuantificări pe baza unor criterii clare sau
imuabile, ele trebuie să fie de natură a asigura în primul rând recunoaşterea
dreptului la reparaţie şi mai apoi reparaţia în sine.
În contextul tuturor formelor de
reparaţie care au fost recunoscute reclamantei de-a lungul timpului şi al
pretenţiilor solicitate prin acţiune, tribunalul a apreciat că acestea din urmă
sunt într-un cuantum excesiv de mare, motiv pentru care le va acorda numai până
la limita de 10.000 euro.
Pentru aceste considerente, s-a
admis în parte acţiunea, aşa după cum s-a arătat cu ocazia reproducerii
dispozitivului hotărârii.
Împotriva acestei sentinţe au
declarat recurs în termen legal reclamanta, Ministerul Public – Parchetul de pe
lângă Tribunalul V. şi pârâtul Statul Român, prin Ministerul Finanţelor
Publice, reprezentat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului V.
Reclamanta S.I. invocă
dispoziţiile art.3041 Cod procedură civilă şi arată, în esenţă, că se impunea
acordarea de daune morale în cuantum de 250.000 euro, întrucât autorul a fost
victima torturii, tratamentelor şi pedepselor inumane şi degradante, arestarea
sa a intervenit în mod intempestiv, pe criterii politice, privarea de libertate
s-a exercitat în condiţii abominabile, fără a i se aduce la cunoştinţă motivele
lipsirii sale de libertate.
Ministerul Public – Parchetul de
pe lângă Tribunalul V., critică sentinţa pentru nelegalitate şi netemeinicie şi
arată că dreptul la acţiune în temeiul art.998-999 Cod civil este prescris,
întrucât acţiunea trebuia introdusă în 3 ani începând din decembrie 1989.
În altă ordine de idei, suma de
10.000 euro este nejustificată faţă de prejudiciul efectiv suferit de către
reclamantă, drept pentru care se impune reducerea acestei sume într-un cuantum
mai mic de natură să constituie o reparaţie echitabilă.
Pârâtul Statul Român, prin
Ministerul Finanţelor Publice, reprezentat de Direcţia Generală a Finanţelor
Publice a Judeţului V. invocă motivele de nelegalitate prevăzute de art.304
pct.8 şi 9, precum şi art.304/1 Cod pr.civilă, după cum urmează:
- Întrucât acţiunea a fost
întemeiată pe dispoziţiile art.5 lit.a) din Legea nr.221/2009, iar aceste
dispoziţii au fost declarate neconstituţionale prin Decizia nr.1358 din 21
octombrie 2010 a
Curţii Constituţionale, instanţa trebuia să aibă în vedere dispoziţiile art.31
alin.1 din Legea nr.47/1992 şi art.147 din Constituţie şi să respingă acţiunea.
- Cererea de precizare a acţiunii
este tardiv formulată, întrucât a trecut prima zi de înfăţişare, potrivit
art.132 alin.1 Cod pr.civilă.
- Greşit a fost respinsă excepţia
prescripţiei dreptului la acţiune, întrucât este depăşit cu mult termenul de
trei ani prevăzut de art.1 alin.1 din Decretul nr.167/1958, termen care curge
din 22 decembrie 1989, odată cu căderea regimului comunist.
- Dispoziţiile art.998-999 Cod
civil nu pot constitui temei pentru antrenarea răspunderii statului, întrucât
aceste prevederi legale stipulează expres că numai persoanele fizice pot
răspunde pentru pagubele produse.
Răspunderea statului este o
răspundere directă, limitată însă doar la prejudiciile cauzate prin erori
judiciare săvârşite în procesele penale.
Mai mult, lipsa normei interne nu
este o condiţie de admisibilitate a acţiunii. Pentru a beneficia de protecţia
legii interne, cât şi a normelor europene, un drept trebuie să-şi aibă izvorul
într-un act normativ, ori în lipsa unei norme legale, instanţa nu poate
recunoaşte dreptul pretins, deoarece instanţa trebuie să aplice legea, nu să o creeze.
In speţa de faţă, legislaţia
naţională nu este suprimată de către cea a dreptului comunitar, întrucât ne
aflăm pe tărâmul neconstituţionalităţii legii.
In final, solicită recurentul a se avea în vedere şi
faptul că reclamanta nu avea o „speranţă legitimă” să obţină despăgubiri,
cererea ei fiind incompatibilă cu dispoziţiile art.1 din Protocolul nr.1, de
vreme ce legea care îi dădea dreptul la despăgubiri a fost declarată
neconstituţională.
Verificând actele de la dosar, în
raport cu criticile formulate, Curtea a constatat că recursurile declarate de
Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice şi de Ministerul Public –
Parchetul de pe lângă Tribunalul V. sunt fondate, pentru cele ce urmează:
După cum rezultă din actele de la
dosar, reclamanta şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile Legii nr.221/2009,
acţiune introdusă la data de 24 iunie 2010.
Prin cererea depusă la dosar la
data de 17 martie 2011, în temeiul art.132 Cod pr.civilă, a adăugat la
dispoziţiile Legii nr.221/2009, ca temei juridic al acţiunii, şi dispoziţiile
art.998 şi 999 din Codul civil.
Pârâtul-recurent Statul Român,
prin notele de şedinţă depuse la dosar la 18 martie 2011, a invocat
tardivitatea formulării cererii de precizare a acţiunii, întrucât a trecut de
mult prima zi de înfăţişare, astfel că este depăşit termenul de modificare a
acţiunii.
Prima instanţă a respins această
excepţie, cu motivarea că nu sunt aplicabile prevederile art.132 alin.1 Cod
pr.civilă, întrucât modificarea a fost determinată de conjunctura legislativă
actuală.
Curtea reţine, însă, că această
excepţie a primit o soluţionare greşită.
Potrivit art.132 alin.1 Cod
pr.civilă, „la prima zi de înfăţişare instanţa va putea da reclamantului un
termen pentru întregirea sau modificarea cererii, precum şi pentru a propune
noi dovezi. In acest caz, instanţa dispune amânarea pricinii şi comunicarea
cererii modificatoare pârâtului, în vederea facerii întâmpinării”.
Conform alin.2 al aceluiaşi
articol, „cererea nu se socoteşte modificată şi nu se va da termen, ci se vor
trece în încheierea de şedinţă declaraţiile verbale făcute în instanţă:
1. când se îndreaptă greşelile
materiale din cuprinsul cererii;
2. când reclamantul măreşte sau
micşorează câtimea obiectului cererii;
3. când cere valoarea obiectului pierdut sau pierit;
4. când înlocuieşte cererea în constatare printr-o
cerere pentru realizarea dreptului sau dimpotrivă, în cazul în care cererea în
constatare poate fi primită”.
Cererea formulată de către
reclamantă, de schimbare a temeiului juridic al acţiunii, mai exact de adăugare
la dispoziţiile Legii nr.221/2009 şi a dispoziţiilor art.998 şi 999 Cod civil,
nu se regăseşte printre cazurile sus menţionate, de natură a nu atrage modificarea
acţiunii.
Prin modificarea temeiului
juridic al acţiunii s-a schimbat cauza acţiunii.
Deşi iniţial reclamanta a invocat
în susţinerea acţiunii dispoziţiile Legii nr.221/2009, cu încălcarea
prevederilor art.132 alin.2 Cod pr.civilă, şi-a modificat temeiul juridic al
dreptului pretins, respectiv cauza.
Astfel fiind, modificarea
acţiunii având ca temei de drept dispoziţiile art.998 şi 999 Cod civil este
tardivă, considerent faţă de care capătul de cerere privind acordarea daunelor
morale nu putea fi analizat din punct de vedere al acestor dispoziţii legale.
Pe de altă parte, daunele morale
nu puteau fi acordate nici în baza prevederilor Legii nr.221/2009, întrucât
art.5 alin.1 lit.a teza I din această lege care reglementa posibilitatea
acordării de daune morale persoanelor condamnate politic a fost declarat
neconstituţional, prin deciziile nr.1354 din 20 octombrie 2010, nr.1358 şi 1360
din 21 octombrie 2010, aşa încât, în prezent nu mai există temei legal pentru a
se putea admite o asemenea acţiune.
Mai exact, a dispărut norma
internă care permitea acordarea de despăgubiri pentru daunele morale suferite
de foştii deţinuţi politici, astfel că acestea nu mai reprezintă un drept
patrimonial în sensul art.1 din Protocolul nr.1 adiţional la Convenţia pentru Apărarea
Drepturilor Omului şi Libertăţilor Fundamentale.
Potrivit dispoziţiilor art.20 din
Constituţie, dacă există neconcordanţe între Pactele şi Tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte şi legile
interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului în
care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai favorabile.
In speţă, în absenţa prevederilor
legale referitoare la modul de stabilire prin norma internă a unei atare
despăgubiri, nu se poate vorbi despre neconcordanţa prevăzută în art.20 din
Constituţie, deci „bunul” nu este definit şi nici nu se poate naşte, în
privinţa reclamantei, nicio speranţă legitimă în a-l obţine, aşa cum greşit a
reţinut instanţa de fond.
Chiar dacă dreptul la despăgubiri
morale era prevăzut în legislaţia naţională la momentul introducerii acţiunii,
pe parcursul judecării litigiului norma respectivă a fost declarată
neconstituţională, iar la data soluţionării în fond a cauzei dispăruse temeiul
legal care permitea acordarea de despăgubiri sub forma unor daune morale,
astfel că acţiunea nu putea fi admisă.
In acest sens, s-a pronunţat şi
Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauza S. şi alţii împotriva B.,
stabilind că reclamanta nu poate susţine că are o speranţă legitimă ca cererea
lui să fie soluţionată în temeiul unei legi, după invalidarea acesteia. De
asemenea, reclamanta nu poate spera ca soluţionarea cererii sale să se facă în
temeiul unei legi în forma de la data introducerii acţiunii, iar nu în forma de
la data soluţionării.
In consecinţă, faţă de
considerentele sus arătate, în mod greşit a fost admis capătul de cerere
privind acordarea daunelor morale în sumă de 30.000 lei, impunându-se
respingerea acestuia, atât în baza dispoziţiilor art.998-999 Cod civil (cererea
formulată în baza art.132 Cod pr. civilă fiind tardivă), cât şi în baza
dispoziţiilor Legii nr.221/2009 (în prezent neexistând normă internă care să
reglementeze acordarea acestor despăgubiri).
Faţă de cele sus arătate, în baza
art.312 alin.1 şi 3 Cod procedură civilă, au fost admise aceste recursuri
şi modificată în parte sentinţa, în
sensul că a fost respins capătul de cerere din acţiune privind acordarea
daunelor morale, fiind menţinută în rest sentinţa recurată.
Pe cale de consecinţă, în baza
art.312 alin.1 Cod procedură civilă, a fost respins ca nefondat recursul
declarat de reclamantă împotriva aceleiaşi sentinţe.