Suspendare
executare şi anulare acte administrative fiscale.
Legii nr.82/1991 OMFP
nr.3055/2009 Directiva a IVa a Comunitătilor Economice Europene
Prin dispozitiile Legii
nr.82/1991 a contabilitătii şi OMFP nr.3055/2009 sa reglementat punerea în
acord a dispozitiilor fiscale nationale cu Directiva a IVa a Comunitătilor
Economice Europene, care prevăd fără dubiu că: „prestarea de servicii cuprinde
inclusiv executarea de lucrări şi orice alte operatiuni care nu pot fi
considerate livrări de bunuri”, sustinerile recurentei conform cărora în mod
corect sau evidentiat în contul „331 productie în curs de executie” active
circulante de natura stocurilor, respectiv bunuri imobile detinute spre
revânzare, astfel încât în mod legal sa procedat la evidentierea cheltuielilor
efectuate pentru productia/producerea lor în contul de stoc, sunt nefondate,
deoarece după cum sa arătat, textul de lege prevede foarte clar: „Din grupa 33
„productie în curs de executie” fac parte: contul 331 – cu ajutorul acestui
cont se tine evidenta stocurilor de produse în curs de executie (care nu au
trecut prin toate fazele de prelucrare prevăzute de procesul tehnologic,
respectiv productia neterminată) existente la sfârşitul perioadei, şi în
debitul contului 331 se înregistrează: valoarea la cost de productie a stocului
de produse în curs de executie la sfârşitul perioadei, stabilită pe bază de inventar
(711), iar în creditul contului 331, se înregistrează: scăderea din gestiune a
valorii produselor în curs de executie la începutul perioadei următoare (711),
soldul contului reprezentând valoarea la cost de productie a produselor aflate
în curs de executie la sfârşitul perioadei.
Acestea fiind reglementările
contabile, corelate cu cele ale Uniunii Europene, fiind neîndoielnic ce anume
se înregistrează în contul 331, ca şi în contul 332, nu se poate sustine că
lucrările executate de recurentă trebuie înregistrate în contul 331, sa
retinut in mod corect că organul de control legal a stabilit că acestea trebuie
înregistrate în contul 332, lucrările de infrastructură executate reprezentând
executie de lucrări.
Decizia civilă nr.
429/CA/05.03.2013 Dosar nr. 13881/118/2011
Prin cererea înregistrată pe
rolul Tribunalului Constanta sectia contencios administrativ şi fiscal la data
de 28.10.2011 sub nr.13881/118/2011, reclamanta
F.C.G.R.O. Catania Italia,
Sucursala Romania, în nume propriu şi în calitate de reprezentanta a
F.C.G.R.O., în contradictoriu cu pârâta DGFP Constanta, a formulat cerere de
anulare şi cerere de suspendare a executării dispozitiei privind masurile
stabilite de organele de inspectie fiscală nr.2330/22.03.2011 şi a Deciziei
privind solutionarea contestatiilor nr.1 din 16.05.2011, emise de pârâtă,
solicitând, ca pe baza probelor ce vor fi administrate, să se dispună
suspendarea executării actelor administrative fiscale atacate, in temeiul
art.15 din Legea nr.554/2004, până la solutionarea cauzei, anularea actelor
administrativ fiscale mentionate, cu cheltuieli de judecată.
In motivarea în fapt a
cererii, a arătat reclamanta că, la data de 21.03.2011, ca urmare a inspectiei
tematice desfăşurate de inspectori din cadrul DGFP Constanta, i sa comunicat
procesul verbal şi Dispozitia privind masurile stabilite de organele de
inspectie fiscala nr.2330/22.03.2011, prin care sau stabilit: reflectarea
distinctă, in evidenta contabila, a costurilor lucrărilor efectuate in contul
Primăriei Municipiului Constanta, în baza sentintei civile
nr.4853/COM/27.05.2004 şi HCLM nr.258/2009, prezentarea documentatiei către
Primăria Constanta, în vederea recuperării cheltuielilor efectuate in contul
acesteia.
Arata reclamanta că împotriva
acestei dispozitii de masuri a formulat contestatie, în temeiul art.205 şi urm.
Cod pr.fiscală, contestatie care a fost respinsa ca „nemotivată”, prin Decizia
de solutionare a contestatiilor nr.1/16.05.2011.
Apreciază reclamanta că, atât
dispozitia privind măsurile stabilite de organele fiscale nr.2330/2011, cât şi
Decizia privind solutionarea contestatiilor nr.1/2011 sunt acte administrativ
fiscale nelegale, întrucât in contabilitatea societătii, in mod corect sau
evidentiat în contul 331 productie in curs de executie, active circulante de
natura stocurilor, respectiv bunuri imobile detinute spre revânzare.
Sustine reclamanta că organul
fiscal, in mod tendentios, nu numai că nu a tinut seama de forta probantă a
evidentelor contabile şi a actelor doveditoare, dar a emis o dispozitie de
masuri, prin care a dispus corectarea evidentei contabile prin înregistrarea
operatiunilor din contul 332 servicii in curs de executie, prin corespondenta
cu contul 711venituri aferente costurilor stocurilor de produse.
In ceea ce priveşte cererea
de suspendare a executării dispozitiei privind masurile stabilite de organele
de inspectie fiscală nr. 2330/2011, formulată în temeiul art.15, raportat la
art.14 din Legea nr.554/2004, opinează reclamanta că sunt îndeplinite
conditiile referitoare la existenta unui caz bine justificat şi necesitatea
prevenirii unei pagube iminente.
Cazul bine justificat,
sustine reclamanta, se referă la faptul că dispozitia de măsuri a fost emisă cu
încălcarea evidenta a prevederilor OMFP nr.3055/2009, ceea ce constituie o
împreunare de natura sa creeze o îndoiala serioasa in privinta legalitătii
acestei dispozitii de masuri.
Prejudiciul iminent, a cărui
prevenire impune necesitatea suspendării, se refera la greşita obligare a
reclamantei de a se conforma unor dispozitii nelegale ale organului fiscal şi
la toate pierderile viitoare.
In drept, au fost invocate
dispozitiile Legi nr.554/2004, OG nr.92/2003, OMFP nr.3055/2009.
Parata, deşi legal citată, nu
a formulat întâmpinare, dar a depus la dosar documentatia aferentă deciziilor
contestate.
Prin încheierea de şedintă
din data de 19.01.2012, instanta a admis exceptia inadmisibilitătii cererii de
suspendare a deciziei de solutionare a contestatiei nr.1/2011 şi a respins
cererea de suspendare a deciziei nr.1/2011 ca inadmisibilă, a respins exceptia
inadmisibilitătii cererii privind anularea dispozitiei nr.2330/2011 privind
masurile stabilite de organul fiscal .
Prin Sentinta civilă
nr.1367/12.04.2012, Tribunalul Constanta a respins cererea de suspendare a
dispozitiei nr. 2330/22.03.2011 formulată de reclamanta F.C.G.R.O., ca
neîntemeiată.
Prin aceeaşi hotărâre, a
respins cererea de anulare a dispozitiei nr. 2330 din 22.03.2011 şi a deciziei
nr.1/16.05.2011 privind solutionarea contestatiei .
Analizând actele si lucrările
dosarului, instanta a retinut următoarele:
Asupra cererii de suspendare
a executării dispozitiei nr.2330/22.03.2011:
Prin dispozitia
nr.2330/22.03.2011 sa dispus reflectarea distinctă, în evidenta contabila, a
costurilor lucrărilor efectuate in contul Primăriei Municipiului Constanta, în
baza sentintei civile nr.4853/COM din 27.05.2004 pronuntată de Tribunalul
Constanta în dosarul nr. 2652/COM/2001 şi HCLM 258/2009 şi prezentarea
documentatiei înaintată de F.C.G.R.O. Catania Italia sau de F.C.G.R.O. Catania
Italia Sucursala România către Primăria Municipiului Constanta, în vederea
recuperării cheltuielilor efectuate in contul acesteia, potrivit sentintei
civile nr. 4853/COM din 27.05.2004 pronuntată de Tribunalul Constanta.
Actele administrative sunt
executorii din oficiu şi prin ele insele, fără a fi necesara interventia unui
alt organ, pentru a le investi cu formula executorie.
Datorita acestui specific,
devine necesara suspendarea lor, atunci când sunt contestate din punct de
vedere al legalitătii si când, prin executarea lor, ar putea crea o paguba
persoanelor protejate prin institutia contenciosului administrativ.
Legea nr.554/2004 consacra,
ca regula generala, suspendarea judecătorească, la cerere, odată cu
introducerea recursului administrativ prealabil sau a actiunii in fata
instantei de contencios administrativ, in spetă cererea de suspendare vizând
cea de a doua ipoteză.
In conformitate cu
dispozitiile art.15 alin.1 din Legea nr. 554/2004, „suspendarea executării
actului administrativ unilateral poate fi solicitata de reclamant si prin
cererea adresata instantei competente pentru anularea, in tot sau in parte a
actului atacat. In acest caz, instanta va dispune suspendarea actului
administrativ atacat pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei.
Cererea de suspendare se poate formula o data cu actiunea principala sau printro
actiune separata pana la solutionarea actiunii in fond. ”
Din interpretarea coroborata
a acestor prevederi cu cele ale art. l4 alin.1 din Legea 554/2004, rezulta ca
suspendarea executării actului administrativ poate opera numai daca sunt
îndeplinite cumulativ doua conditii: să fie vorba de un caz bine justificat şi
suspendarea executării actului administrativ să fie necesară pentru prevenirea
unei pagube iminente.
Conditia cazului bine
justificat este definita de lege in art.2 alin.l lit.t din Legea nr.554/2004 ca
fiind „ împrejurările legate de starea de fapt si de drept, care sunt de
natura sa creeze o îndoiala
serioasa in privinta legalitătii actului administrativ”, iar „ paguba iminenta
– definita prin art.2 lit.ş – „prejudiciul material viitor si previzibil sau,
după caz, perturbarea previzibila grava a functionarii unei autoritati publice
sau a unui serviciu public”.
Astfel, motivele suspendării
trebuia să apară de la prima vedere ca fiind temeinice, altfel spus trebuie să
creeze de la început o îndoiala puternica asupra legalitătii actului contestat.
Pe de alta parte, nu se poate concepe analiza acestor doua conditii aparent
distincte decât împreună, deoarece nu se poate discuta despre un caz bine
justificat daca nu se învederează, in acelaşi timp, iminenta producerii unei
pagube semnificative si reciproc, prefigurarea unei pagube iminente, reprezintă
un element esential pentru a motiva existenta cazului justificat de admitere a
suspendării.
Ori in spetă de fată, actele
dosarului nu atesta îndeplinirea cumulativa a conditiilor prevăzute de art. 15,
raportat la art. l4 din Legea 554/2004, executarea dispozitiei privind masurile
stabilite de organele de inspectie fiscala nr. 2330/22.03.2011, nefiind de
natura să producă o paguba însemnată in patrimoniul reclamantului, fapt ce ar
produce consecinte negative de neînlăturat.
Constată instanta că „indiciile
de nelegalitate” invocate de reclamantă prin concluziile scrise depuse la dosar
nu reprezintă veritabile indicii, ci elemente de natura sa prejudece fondul
cauzei. In ceea ce priveşte paguba iminentă, dispozitia de impunere nr.3755,
invocata de reclamantă, nu face obiectul judecătii de fată.
Pentru aceste motive,
instanta a respins cererea de suspendare a executării dispozitiei de masuri
nr.2330/22.03.2011.
Pe fondul cauzei , instanta a
retinut următoarele:
La data de 21.03.2011 sa
efectuat o inspectie tematica la sediul Sucursalei România a F.C.G.R.O. Catania
Italia, având ca obiect verificarea modului de respectare a prevederilor Legii
nr.82/1991 şi OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea reglementarilor contabile
conforme cu directivele europene, cu modificările si completările ulterioare,
referitoare la înregistrarea in evidenta contabila a costurilor lucrărilor de
sistematizare si utilităti edilitare, efectuate in contul Primăriei
Municipiului Constanta in baza sentintei civile nr. 4853/Com din 27.05.2004
pronuntată de Tribunalul Constanta.
In urma efectuării
inspectiei, sa emis Dispozitia nr.2330/22.03.2011, prin care sau dispus
masuri privind reflectarea distincta, in evidenta contabila, a costurilor
lucrărilor efectuate in contul Primăriei Municipiului Constanta, în baza
sentintei civile nr.4853/COM din 27.05.2004 pronuntată de Tribunalul Constanta
in dosarul nr.2652/COM/2001 şi HCLM 258/2009 şi prezentarea documentatiei
înaintată de
F.C.G.R.O. Catania Italia sau
de F.C.G.R.O. Catania Italia Sucursala România către Primăria Municipiului
Constanta, în vederea recuperarii cheltuielilor efectuate in contul acesteia,
potrivit sentintei civile nr. 4853/COM din 27.05.2004 pronuntată de Tribunalul
Constanta.
La data de 19.04.2011
F.C.G.R.O. Catania Italia Sucursala România, a formulat contestatie împotriva
dispozitiei privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala
nr.2230/22.03.2011.
Prin Decizia nr.1/16.05.2011,
contestatia a fost respinsă ca nemotivată.
Potrivit art.1 (1) din Legea
nr.82/1991 legea contabilitătii „Societătile comerciale,
societătile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de
cercetaredezvoltare, societătile cooperatiste şi celelalte persoane juridice
au obligatia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, respectiv
contabilitatea financiară, potrivit prezentei legi, şi contabilitatea de
gestiune adaptată la specificul activitătii.
(3) Subunitătile fără
personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care apartin persoanelor
prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum şi
subunitătile fără personalitate juridică din România care apartin unor persoane
juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligatia să organizeze şi
să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi”.
Conform Pct. 259 din OMFP nr.
3055/2009 privind REGLEMENTĂRI CONTABILE conforme cu Directiva a IVa a
Comunitătilor Economice Europene :
„(1) Veniturile din prestări
de servicii se înregistrează în contabilitate pe măsura efectuării acestora. Prestarea
de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrări şi orice alte operatiuni
care nu pot fi considerate livrări de bunuri.
(2) Stadiul de executie al
lucrării se determină pe bază de situatii de lucrări care însotesc facturile,
proceseverbale de receptie sau alte documente care atestă stadiul realizării
şi receptia serviciilor prestate.
(3) În cazul lucrărilor de
constructii, recunoaşterea veniturilor se face pe baza actului de receptie
semnat de beneficiar, prin care se certifică faptul că executantul şia
îndeplinit obligatiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale
documentatiei de executie.
(4) Contravaloarea lucrărilor
nereceptionate de beneficiar până la sfârşitul perioadei se evidentiază la
cost, în contul 332 "Servicii în curs de executie", pe seama contului
712 "Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de executie".
Conform cap.VII din OMFP
nr.3055/2009 privind functiunea conturilor:
„GRUPA 33 "PRODUCłIE ÎN
CURS DE EXECUłIE"
Din grupa 33 "Productie
în curs de executie" fac parte:
Contul 331 "Produse în
curs de executie"
Cu ajutorul acestui cont se
tine evidenta stocurilor de produse în curs de executie (care nu au trecut prin
toate fazele de prelucrare prevăzute de procesul tehnologic, respectiv
productia neterminată) existente la sfârşitul perioadei.
Contul 331 "Produse în
curs de executie" este un cont de activ.
În debitul contului 331
"Produse în curs de executie" se înregistrează:
valoarea la cost de
productie a stocului de produse în curs de executie la sfârşitul perioadei,
stabilită pe bază de inventar (711).
În creditul contului 331
"Produse în curs de executie" se înregistrează:
scăderea din gestiune a
valorii produselor în curs de executie la începutul perioadei următoare (711).
Soldul contului reprezintă
valoarea la cost de productie a produselor aflate în curs de executie la
sfârşitul perioadei.
Contul 332 "Servicii în
curs de executie"
Cu ajutorul acestui cont se
tine evidenta serviciilor în curs de executie existente la sfârşitul perioadei.
Contul 332 "Servicii în
curs de executie" este un cont de activ.
În debitul contului 332
"Servicii în curs de executie" se înregistrează:
valoarea la cost de
productie a serviciilor în curs de executie la sfârşitul perioadei (712).
În creditul contului 332
"Servicii în curs de executie" se înregistrează:
scăderea din gestiune a
valorii serviciilor în curs de executie la începutul perioadei următoare (712).
„
Atât timp cat punctul 259 din
OMFP 3055/2009 prevede că „prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea
de lucrări şi orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrări de
bunuri”, instanta a apreciat că, in mod corect, organul de control a dispus
înregistrarea in contul 332 şi nu in contul 331, cum a sustinut reclamanta.
Critica reclamantei in sensul
că nu detine niciun contract de prestări servicii cu niciun subiect si in
consecintă nu poate înregistra in contabilitate prestări servicii, nu a putut
fi primită, atât timp cât, din actele depuse la dosar de pârâtă, a rezultat că,
reclamanta Sucursala România, a emis factura proformă către Primăria
Municipiului Constanta, însotita de borderoul productiei la 30.11.2010 si
situatii de lucrări executate.
Lucrările de infrastructura
astfel cum sunt denumite in cuprinsul facturii proforme nu pot fi considerate
produse în curs de executie prevăzute in contul 331.
Critica reclamantei în sensul
că, decizia nr.1/16.05.2011 a fost respinsă ca nemotivată, in loc de
neîntemeiată, nu poate constitui un motiv de nulitate a acestei decizii.
Dând eficientă juridică
considerentelor de fapt şi de drept expuse, instanta a respins ca neîntemeiată
cererea de anulare a dispozitiei nr.2330/22.03.2011 şi a deciziei
nr.1/16.05.2011.
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs F.C.G.R.O. CataniaItalia, Sucursala România, criticândo
pentru nelegalitate şi netemeinicie, cu indicarea temeiului de drept prevăzut
de dispozitiile Legii nr. 554/2004, OG nr. 92/2003, Legii nr.571/2003 şi ale
Ordinului MFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme
cu directivele europene şi dispozitiile Directivei a VIa a 77/388/CEE.
Arată recurenta că, la data
de 21.03.2011, ca urmare a inspectiei tematice desfăşurate de inspectori din
cadrul DGFP Constanta, i sa comunicat procesul verbal (Anexa 1) şi Dispozitia
privind măsurile stabilite de organele de inspectie fiscală nr.2330/22.03.2011
(Anexa 2), prin care sa stabilit:
reflectarea distinctă, în
evidenta contabilă a costurilor lucrărilor efectuate în
contul Primăriei Constanta în
baza sentintei civile nr.4853/COM/27.04.2004
pronuntată de Tribunalul
Constanta în dosarul 2652/COM/2001 şi HCLM
nr.258/2009 (pct.1.1);
prezentarea documentatiei
înaintată de F.C.G.R.O. Catania – Italia sau
F.C.G.R.O. Catania – Italia,
Sucursala România (situatii de lucrări, rapoarte de lucru sau alte documente
similare, expertize tehnice) către Primăria Constanta, în vederea recuperării
cheltuielilor efectuate în contul acesteia. Împotriva acestei dispozitii,
recurenta a formulat contestatie, în temeiul art.205
şi urm. Cod pr.fiscală,
înregistrată la organul fiscal sub nr.3548/19.04.2011 (Anexa 3), ce a fost
respinsă ca „nemotivată” prin Decizia privind solutionarea contestatiilor
nr.1/16.05.2011 (Anexa 4).
Sustine recurenta că atât
Dispozitia nr.2330/22.03.2011, cât şi Decizia nr.1 din 16.05.2011, sunt acte
administrativfiscale nelegale, întrucât au fost emise cu încălcarea actelor
normative incidente în cauză.
În contabilitatea societătii,
în mod corect sau evidentiat în contul „331productie în curs de executie”,
active circulante de natura stocurilor, respectiv bunuri imobile detinute spre
revânzare, astfel încât în mod legal sa procedat la evidentierea cheltuielilor
efectuate pentru productia/producerea lor în contul de stoc.
Organul fiscal, nu a tinut
seama de forta probantă a evidentelor contabile şi a actelor doveditoare,
emitând o dispozitie de măsuri prin care a dispus corectarea evidentei
contabile a recurentei, prin înregistrarea operatiunilor în contul 332 –
servicii în curs de executie, prin corespondenta cu contul 711 – Venituri aferente
costurilor stocurilor de produse.
Se arată că, această
dispozitie a organului fiscal este greşită şi aducerea ei la îndeplinire ar
avea ca efect înregistrarea eronată a unei/unor operatiuni, deoarece: contul
332 – servicii în curs de executie, nu are corespondentă cu contul 711, ci doar
cu contul 712 – venituri aferente costurilor serviciilor în curs de executie;
contul 711 – venituri
aferente costurilor stocurilor de produse, este contul deja
utilizat de recurentă, prin
corespondenta corectă cu contul 331 – produse în curs
de executie.
Organul fiscal a înteles că
recurenta realizează venituri din productia în curs de executie şi nu din
servicii în curs de executie, fără nici o fundamentare temeinică şi legală din
punct de vedere contabil şi/sau fiscal, tratând activitatea acesteia ca şi
prestare de servicii pe bază de contract.
Arată recurenta că, având în
vedere interpretarea dată de Curtea Europeană cu privire la normele cuprinse în
Directiva a VIa, edificarea căilor de acces şi construirea taluzului, se
circumscriu notiunii de „livrare de bunuri” şi nicidecum aceleia de „prestări
de servicii”, cum greşit a calificat operatiunea organul fiscal, acestea fiind
bunuri imobile corporale, situânduse în sfera de aplicare a art.5 alin.1 din
Directivă.
Recurenta a edificat aceste
căi de acces şi taluzul în nume propriu, dar pe seama Municipiului Constanta,
astfel cum a fost stabilit prin hotărârea instantei şi, actionând astfel, arată
că a realizat o operatiune pe care Codul fiscal o asimilează în art.2 notiunii
de „livrare de bunuri”.
Precizează recurenta că o
operatiune complexă, cum este cea din prezenta cauză, urmează a fi calificată
prin prisma finalitătii ei, iar instanta a mentionat faptul că trebuie avut în
vedere care dintre operatiuni este cea principală şi care sunt cele accesorii
acesteia.
Consideră recurenta că toate
lucrările executate de ea sunt subsumate „livrării” finale, nereprezentând
pentru Primărie „un scop în sine, ci mijlocul de a beneficia în cele mai bune
conditii de serviciul principal al prestatorului”, astfel încât Primăria
Constanta să dispună de aceste bunuri ca şi un proprietar.
Solicită admiterea
recursului, modificarea în tot a sentintei recurate.
Recursul este nefondat.
În cauză este de necontestat
că în urma efectuării unei inspectii tehnice la sediul Sucursalei în România,
F.C.G.R.O. – Catania Italia, ce a avut ca obiect respectarea Legii nr.82/1991
şi OMFP nr.3055/2009 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu
directivele europene, în referire la înregistrarea în evidentele contabile a
costurilor lucrărilor de sistematizare şi utilităti edilitare efectuate în
contul Primăriei Municipiului Constanta, în baza Sentintei civile nr.
4853/COM/27.04.2005 a Tribunalului Constanta, constatânduse anumite nereguli,
prin Dispozitia nr. 2330/22.03.2011, sau dispus măsuri de reflectare
distinctă, în evidenta contabilă, a acestor lucrări şi prezentarea
documentatiei înaintată de F.C.G.R.O. Catania Italia sau
F.C.G.R.O. Catania Italia –
Sucursala România către Primăria Municipiului Constanta, în vederea recuperării
cheltuielilor efectuate în contul acesteia, conform hotărârii judecătoreşti susmentionate.
Potrivit art.1 alin.3 din
Legea nr.82/1991 a contabilitătii, „subunitătile fără personalitate juridică,
cu sediul în străinătate, care apartin persoanelor prevăzute la alin.1 şi
alin.2, cu sediul sau domiciliul în România, precum şi subunitătile fără
personalitate juridică din România, care apartin unor persoane juridice cu
sediul sau domiciliul în străinătate, au obligatia să organizeze şi să conducă
contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi”.
Conform punctului 259 din
OMFP nr.3055/2009 privind Reglementări contabile conforme cu Directiva a IVa a
Comunitătilor Economice Europene:
„(1) Veniturile din prestări de
servicii se înregistrează în contabilitate pe măsura efectuării acestora. Prestarea
de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrări şi orice alte operatiuni
care nu pot fi considerate livrări de bunuri.
(2) Stadiul de executie al
lucrării se determină pe bază de situatii de lucrări care însotesc facturile,
proceseverbale de receptie sau alte documente care atestă stadiul realizării
şi receptia serviciilor prestate.
(3) În cazul lucrărilor de
constructii, recunoaşterea veniturilor se face pe baza actului de receptie
semnat de beneficiar, prin care se certifică faptul că executantul şia
îndeplinit obligatiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale
documentatiei de executie.
(4) Contravaloarea lucrărilor
nereceptionate de beneficiar până la sfârşitul perioadei se evidentiază la
cost, în contul 332 "Servicii în curs de executie", pe seama contului
712 "Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de executie".
Contul 332 "Servicii în
curs de executie"
Cu ajutorul acestui cont se
tine evidenta serviciilor în curs de executie existente la sfârşitul perioadei.
Contul 332 "Servicii în
curs de executie" este un cont de activ.
În debitul contului 332
"Servicii în curs de executie" se înregistrează:
valoarea la cost de
productie a serviciilor în curs de executie la sfârşitul perioadei (712).
În creditul contului 332
"Servicii în curs de executie" se înregistrează:
scăderea din gestiune a valorii
serviciilor în curs de executie la începutul perioadei următoare (712).
Conform cap.VII din OMFP
nr.3055/2009 privind functiunea conturilor:
„GRUPA 33 "PRODUCłIE ÎN
CURS DE EXECUłIE"
Din grupa 33 "Productie
în curs de executie" fac parte:
Contul 331 "Produse în
curs de executie"
Cu ajutorul acestui cont se
tine evidenta stocurilor de produse în curs de executie (care nu au trecut prin
toate fazele de prelucrare prevăzute de procesul tehnologic, respectiv
productia neterminată) existente la sfârşitul perioadei.
Contul 331 "Produse în
curs de executie" este un cont de activ.
În debitul contului 331
"Produse în curs de executie" se înregistrează:
valoarea la cost de
productie a stocului de produse în curs de executie la sfârşitul perioadei,
stabilită pe bază de inventar (711).
În creditul contului 331
"Produse în curs de executie" se înregistrează:
scăderea din gestiune a
valorii produselor în curs de executie la începutul perioadei următoare (711).
Soldul contului reprezintă
valoarea la cost de productie a produselor aflate în curs de executie la
sfârşitul perioadei.
Prin raportare la aceste
dispozitii legale şi la situatia de fapt, se constată că legal prima instantă a
respins cererea de anulare a Dispozitiei nr.2330 din 22.03.2011 şi a Deciziei
nr.1/16.05.2011 de solutionare a contestatiei, atâta vreme cât dispozitiile
Legii nr.82/1991 a contabilitătii şi OMFP nr.3055/2009, prin care sa
reglementat punerea în acord a dispozitiilor fiscale nationale cu Directiva a
IVa a Comunitătilor Economice Europene prevăd fără dubiu că: „prestarea de
servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrări şi orice alte operatiuni care
nu pot fi considerate livrări de bunuri”, sustinerile recurentei conform cărora
în mod corect sau evidentiat în contul „331productie în curs de executie”
active circulante de natura stocurilor, respectiv bunuri imobile detinute spre
revânzare, astfel încât în mod legal sa procedat la evidentierea cheltuielilor
efectuate pentru productia/producerea lor în contul de stoc, sunt nefondate,
deoarece după cum sa arătat, textul de lege prevede foarte clar: „Din grupa 33
„productie în curs de executie” fac parte: contul 331 – cu ajutorul acestui
cont se tine evidenta stocurilor de produse în curs de executie (care nu au
trecut prin toate fazele de prelucrare prevăzute de procesul tehnologic,
respectiv productia neterminată) existente la sfârşitul perioadei, şi în
debitul contului 331 se înregistrează: valoarea la cost de productie a stocului
de produse în curs de executie la sfârşitul perioadei, stabilită pe bază de
inventar (711), iar în creditul contului 331, se înregistrează: scăderea din
gestiune a valorii produselor în curs de executie la începutul perioadei
următoare (711), soldul contului reprezentând valoarea la cost de productie a
produselor aflate în curs de executie la sfârşitul perioadei.
Acestea fiind reglementările
contabile, corelate cu cele ale Uniunii Europene, fiind neîndoielnic ce anume
se înregistrează în contul 331, ca şi în contul 332, nu se poate sustine că
lucrările executate de recurentă trebuie înregistrate în contul 331 (sa
detaliat ce anume se înregistrează în acest cont), instanta de fond corect
stabilind că, organul de control legal a stabilit că acestea trebuie
înregistrate în contul 332, lucrările de infrastructură executate, reprezentând
executie de lucrări.
Lucrările respective au fost
executate fără a avea un contract expres încheiat în acest sens, ceea ce nu le
schimbă caracterul de prestări servicii – executare de lucrări, întrucât au
avut la bază Sentinta civilă nr.4853/27.05.2004, pronuntată expres în acest
sens.
Reglementările contabile
corelate fiind fără dubiu, în sensul celor susexpuse, critica privind neluarea
în seamă a complexitătii operatiunii care urmează a fi calificată prin prisma
finalitătii, toate lucrările executate fiind subsumate „livrări” finale,
reprezentând de fapt, mijlocul de a beneficia în cele mai bune conditii de
serviciul principal al prestatorului, astfel încât Primăria Constanta să
dispună de aceste bunuri ca un proprietar, va fi înlăturată, deoarece în
cuprinsul său nu se arată care este ratiunea pentru care lucrările respective,
odată executate, nu ar putea avea aceeaşi finalitate, în situatia înregistrării
acestora în contul 332 şi nu 331, cum urmăreşte recurenta.
Pentru aceste considerente şi
în temeiul art.312 alin.1 Cod pr.civilă, recursul va fi respins, ca nefondat.
|