Spor
pentru vechime în muncă. Cuantum prevăzut în contractul colectiv de muncă unic
la nivel national. Îndreptătire.
Curtea de Apel
Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr. 202/R din 22 ianuarie 2013
Prin cererea înregistrată la numărul de mai sus, reclamantul
M.V.P. a chemat în judecată pe pârâta S.C. „G.R.A.R.” S.A. Bucureşti,
solicitând instantei obligarea acesteia la plata sumei reprezentând diferenta
dintre sporul de vechime acordat (5 %) şi cel cuvenit în cuantum de 25 %,
începând cu data de 1 iulie 2009, cu cheltuieli de judecată.
În motivare sau dispozitiile art. 41 alin. 1, 2, 3 din contractul
colectiv de muncă unic la nivel national pe anii 2007 2010, art. 241 alin. 1
lit. d şi 238 alin. 2 din vechiul Cod al muncii şi art. 11 alin. 1 lit. d, din
Legea 130/1996, cu specificarea că se încadrează la nivel maxim, având vechimea
în muncă de peste 20 de ani.
Pârâta, prin întâmpinare, a invocat exceptia prescriptiei
dreptului material la actiune pentru perioada iulie 2009decembrie 2011,
raportat la prevederile art.268 alin.1 lit.e Codul muncii, iar pe fondul cauzei
a solicitat respingerea actiunii ca neîntemeiată, cu specificarea că prin art.
41 alin. 3 lit. d din contractul colectiv de muncă unic la nivel national pe
anii 20072010 sau prevăzut limite maxime şi minime ale sporurilor, fără însă
a se detalia modalitatea aplicării lor, legiuitorul lăsând la latitudinea
părtilor ca prin negocieri, să stabilească sporul de vechime care trebuie
acordat salariatilor, fără ca acesta să fie sub limita minimă de 5% şi peste
limita maximă de 25%.
Prin sentinta
civilă nr. 1610/F din 04.10.2012 a Tribunalului BistritaNăsăud, a
fost respinsă exceptia prescriptiei dreptului la actiune şi a fost respinsă ca
neîntemeiată actiunea, fără cheltuieli de judecată.
Pentru a hotărî
astfel, prima instantă a retinut, în esentă, următoarele:
Examinând în prealabil, în conditiile art. 137 C.proc.civ.,
exceptia invocată, tribunalul a apreciat că drepturile solicitate au natura
juridică a unor drepturi salariale, caz în care termenul de introducere a
actiunii este de 3 ani conform art.268 alin.1 lit.c Codul muncii republicat
(art.283 alin.1 lit.c vechiul cod).
Ori de câte ori obiectul conflictului individual de muncă îl
constituie plata unor drepturi salariale neacordate, indiferent de izvorul lor,
termenul de prescriptie este cel prevăzut de art. 268 alin. 1 lit. c din Codul
muncii (art.283 alin.1 lit.c vechiul cod), prevederile art. 268 alin. 1 lit. e
(art.283 alin.1 lit.e vechiul cod) fiind incidente numai în situatia
neexecutării unor clauze ale contractului colectiv de muncă, altele decât cele
privitoare la drepturi salariale neacordate, termen care nu era încă împlinit
la momentul înregistrării actiunii.
Analizând actele şi lucrările dosarului, tribunalul a retinut că
cererea este neîntemeiată.
Reclamantul a fost angajatul pârâtei S.C. A.R.A. S.A. Bucureşti –
Sucursala Transilvania Agentia Bistrita, începând cu data de 15 ianuarie 1996,
societate care urmare reorganizării sa transformat prin fuziune în S.C.
„G.R.A.R.” S.A şi la care a functionat până la data concedierii colective, în
calitate de inspector asigurări, sef birou şi coordonator daune şi, în perioada
01 iulie 2008
– 31
ianuarie 2012, a beneficiat de un spor de vechime în procent de 5% pentru o
vechime în muncă mai mare de 20 de ani. Începând cu data de 1 februarie 2012,
reclamantul nu a mai beneficiat de sporul de vechime în cuantum de 5 % din
salariul de bază, acesta fiind inclus în sporul de fidelitate.
Acordarea sporului de vechime este prevăzută în contractul
colectiv de muncă încheiat la nivelul unitătii pârâte pentru anii 20092011 şi
înregistrat la DMPS Bucureşti la nr. 3941/01.07.2008, contract care fiind
încheiat cu respectarea dispozitiilor legale constituie legea părtilor, în
conformitate cu art.229 C.muncii republicat (art.236 alin.4 vechiul cod al
muncii).
Prin articolul 29 alin. 1 lit. m din contractul
colectiv de muncă anterior evocat se prevede că salariatii beneficiază de un
spor de vechime de 5 % pentru o vechime în muncă de 3 ani sau mai mare, iar
prin articolul 41 alin. 3 lit.”d” din contractul colectiv de muncă unic la
nivel national pe anii 2007 2010, sporurile minime ce se acordă sunt: „lit. d
pentru vechime în muncă se acordă următoarele sporuri minime: minimum 5 %
pentru 3 ani vechime şi maximum 25% pentru vechime de peste 20 de ani din
salariul de bază”.
Sub aspectul modului de reglementare a sporului de vechime,
contractul colectiv de muncă la nivel de unitate respectă contractul colectiv
de muncă la nivel national, prevederea evocată neexcluzând posibilitatea ca
pentru o vechime în muncă de peste 20 de ani să se acorde sporul de vechime în
cuantumul minim prevăzut de 5 % şi stabilit de contractul colectiv de muncă
unic.
Chiar dacă prin articolul 238 alin.1 din Codul muncii sa stabilit
că contractele colective de muncă nu pot contine clauze care să stabilească
drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de
muncă încheiate la nivel superior, cele de la nivelurile inferioare adaptânduse
contractelor colective de la nivel superior, acolo unde prevederile minimale
ale acestora nu au fost atinse, aşa cum prevede articolul 3 alin.3 din
contractul colectiv de muncă unic la nivel national, tribunalul a retinut că
limita minimă obligatorie impusă de acesta este de 5 %, context în care
reclamantul este îndreptătit doar la plata acestuia, de 5 % din salariul de
bază şi pe care pârâta i la acordat în perioada de 1 iulie 200931 ianuarie
2012.
La data de 16 ianuarie 2012, pârâta a înregistrat la Directia de
Muncă şi Protectie Socială Bucureşti contractul colectiv de muncă încheiat pe
anii 20122014 nr.3/16.01.2012, în care sa prevăzut la articolul 54 că
„societatea va acorda salariatilor pentru vechimea în cadrul societătii un spor
de fidelitate aplicat la salariul de bază, conform grilei de fidelizare,
prezentată în Anexa 2, parte integrantă a contractului colectiv de muncă”,
sporul de vechime nemaifiind prevăzut.
Fată de prevederile art. 4 din Contractul colectiv de muncă unic
la nivel national pe anii 20072010 şi raportat la data intrării în vigoare a
acestuia, respectiv 29 ianuarie 2007, tribunalul a constatat că valabilitatea
acestuia a încetat la data de 29 ianuarie 2011. Anterior împlinirii termenului
de valabilitate, la data de 01.12.2011, contractul colectiv de muncă unic la
nivel national a fost denuntat de către unul dintre partenerii sociali, astfel
că valabilitatea acestuia nu a mai fost prelungită şi alt contract colectiv de
muncă la nivel national nu a fost înregistrat, astfel că nu mai există niciun
text de lege care să impună limita minimă şi maximă a sporului de vechime, în
baza căruia să solicite sporul de vechime.
Cheltuieli de judecată nu au mai fost solicitate.
În baza art.55 alin. 2 din Legea nr. 304/2004, republicată, sa
solicitat votul consultativ al asistentilor judiciari, care au exprimat aceeaşi
opinie.
Împotriva acestei
hotărâri a declarat recurs reclamantul, solicitând modificarea în
totalitate a sentintei în sensul admiterii actiunii, iar în subsidiar,
obligarea pârâtei la plata sumei reprezentând diferenta dintre sporul de
vechime acordat (5%) şi cel cuvenit (25%) de la data de 01.07.2009 până la data
intrării în vigoare a dispozitiei contractului colectiv de muncă 20122014 la
nivel de angajator.
În motivare sau invocat dispozitiile art. 238 alin.2, art. 241
alin. l lit. „d” din Codul Muncii şi ale art. 11 alin. 1 lit. „d” din Legea
130/1996.
Coroborând cuprinsul contractului individual de muncă al
recurentului cu continutul celorlalte acte ale dosarului rezultă că sporul de
vechime cuvenit acestuia potrivit prevederilor contractului colectiv de muncă
la nivel national nu a fost acordat pe de o parte, iar, pe de altă parte nici
nu a fost inclus în salariul negociat de parti.
Cu toate că în contractul colectiv de muncă la nivel national se
precizează doar limita minimă şi cea maximă a sporului de vechime ce poate fi
stabilit, consideră că în cauză este indiscutabilă incidenta prevederilor sale
şi cuantificarea pretentiilor la nivelul său maxim.
Apreciază că prevederile art. 41 alin.3 lit. „d” din contractul
colectiv de muncă pe anii 20072010 justifică acordarea beneficiului sporului
de vechime în procent de 25%, având o vechime în muncă mai mare de 20 de ani în
caz contrar subzistând ipoteza înfrângerii vointei legiuitorului de către
angajator, care ar avea posibilitatea de a acorda angajatului un spor de
vechime mai mic.
Consideră că până la data încheierii contractului de muncă la
nivel de angajator după aparitia Legii nr. 62/2012, cea a dialogului social,
respectiv cel pe anii 20122014 (16 ianuarie 2012) era îndreptătit a i se
acorda sporul de vechime în procent de 25%.
Prin întâmpinare, pârâta a solicitat respingerea ca
nefondat a recursului, cu cheltuieli de judecata pe cale separată, arătând în
esentă că sunt corecte cele retinute de tribunal în solutionarea cauzei la
fond, cu sublinierea că la nivelul G. sau purtat negocieri între Patronat şi
reprezentantii salariatilor, care sau finalizat prin încheierea CCM unitate pe
anii 20082009, înregistrat la DMPS Bucureşti sub nr. 3941, şi care a început
săşi producă efectele din data de 01.07.2008, dată de la care acesta se aplica
cu prioritate fată de CCM national, în măsura în care nu reglementează
drepturi contrare, sau sub limita celor stabilite prin CCM national.
Întrucât dispozitiile CCM national nu reglementează în mod
concret modul de acordare a sporului de vechime, în functie de anii de
încadrare în muncă, ci stabileşte numai limita minimă şi maximă, de 5% şi,
respectiv, 25%, rămâne la latitudinea părtilor să stabilească, prin dialog social,
cuantumul sporului de vechime ce trebuie acordat fiecărui salariat, însă nu mai
putin de 5% pentru o vechime în munca de 3 ani şi nu mai mult de 25% pentru o
vechime de 20 ani.
Stabilirea în mod concret a sporului de vechime acordat fiecărui
salariat se face în cadrul negocierilor care se finalizează prin încheierea
unor contracte colective la nivel de unitate sau nivel de ramura, conditia
esentiala în ceea ce priveşte legalitatea clauzelor negociate vizând numai
respectarea limitelor minime stabilite prin CCM national (de 5% pentru sporul
de vechime).
Legislatia muncii prevede ca în raporturile de munca se aplica cu
prioritate CCM unitate, în măsura în care acesta este adoptat, acesta
reprezentând vointa părtilor, astfel încât instanta nu poate cenzura
prevederile acestui contract, care se încadrează în rigorile dispozitiilor art.
8 alin. (2) din Legea nr. 130/1996.
Reprezentantii sindicatelor, în calitate de reprezentanti ai
salariatilor au semnat CCM unitate, achiesând la prevederile referitoare la
procentul de 5% reprezentând sporul de vechime, ce se calculează la vechimea în
munca de 3 ani sau mai mare.
Instanta de judecata nu poate sa stabilească un procent de 25%
pentru o vechime mai mare de 20 de ani de munca, atâta timp cât dispozitiile art.
41 alin. (3) lit. d) din CCM national prevăd ca procentajul de 25% reprezintă
doar un maximum ce poate fi acordat. CCMnational stabileşte un interval în
care părtile trebuie sa se încadreze, nicicum nu se prevăd limite fixe pe care
părtile sa le aplice ca atare ci, la dialogul social, se va negocia procentul
aplicabil, ceea ce sa şi întâmplat, iar părtile au negociat nivelul minim
pentru acest spor, având în vedere ca salariatii, tocmai pentru ca au acceptat
un cuantum mic al acestui spor, au primit alte beneficii (mai multe zile
libere, tichete cadou, salarii compensatorii în caz de concediere, etc.).
Dacă părtile au stabilit un echilibru la nivelul unitătii între
beneficii şi obligatii, acesta trebuie respectat de instanta, care nu se poate
interpune şi modifica vointa reala a părtilor si, deci, nu poate modifica
procentul unui spor, atât timp cât el este între limitele pe care legea le
permitea.
În ce priveşte solicitarea acordării diferentei de spor de vechime
după data de 01.01.2011, cum în mod corect a retinut şi instanta de fond, la
01.01.2011 contractul colectiv de nivel national 20072010 a fost denuntat de
confederatiile patronale (conform adresei de la Ministerul Muncii depusa la
dosarul cauzei), iar începând cu acea data nu mai exista nici un temei legal în
baza căruia să poată fi solicitata diferenta de spor de vechime, iar singurele
prevederi care se aplica sunt cele prevăzute de CCM la nivel de unitate, aşa
cum sa şi acordat.
La nivel de unitate, G. a încheiat un nou CCM pe anii 20122014
(depus la dosarul cauzei), opozabil recurentului începând din data de
16.01.2012 (data înregistrării acestuia la ITM Bucureşti), care prin art. 54
desfiintează sporul de vechime, care urmează sa fie inclus în sporul de
fidelitate.
Cu titlu de practica judiciara favorabila, sa depus la dosarul de
fond mai multe decizii ale Curtii de Apel Cluj în sensul ca sporul de vechime
de 5% a fost acordat în mod corect de către intimată. Tot astfel, sa depus
jurisprudenta favorabilă de la Curtea de Apel Braşov şi Curtea de Apel laşi.
Analizând sentinta
atacată prin prisma motivelor de recurs formulate şi a apărărilor invocate,
Curtea retine următoarele:
Recursul este întemeiat şi urmează a fi admis, cu consecinta
modificării în parte a sentintei în sensul admiterii în parte a actiunii pentru
perioada 01.07.200929.12.2010.
Se retine, în acest sens, caracterul nefondat al sustinerii
pârâtei, confirmată prin sentinta pronuntată în cauză, în sensul că sporul de
vechime de 5 % prevăzut ca minim de art. 41 alin. 3 lit.”d”
din contractul colectiv de muncă unic la nivel national pentru
anii 20072010 ar putea reprezenta totodată şi maximul acestui spor, inclusiv
pentru persoanele cu o vechime în muncă de peste 20 de ani.
Textul supus interpretării stipulează: „(3) Sporurile minime ce se
acordă în conditiile prezentului contract sunt: (…) d) pentru vechime în muncă
se acordă următoarele sporuri minime: minimum 5 % pentru 3 ani vechime şi
maximum 25% pentru vechime de peste 20 de ani din salariul de bază”.
În mod evident, acest text nu permite interpretarea acestui spor
ca permitând aplicarea unui procent fix de 5 %, indiferent de vechimea în muncă
acumulată, în intervalul de peste 3 ani şi nelimitat în sus, întrucât sensul
dispozitiei este tocmai acela de a se face o diferentiere în remunerarea
salariatilor în functie de vechimea în muncă, prin acordarea unui spor de
vechime progresiv, în functie de vechimea acumulată.
Vechimea în muncă reprezintă, sub auspiciile contractului colectiv
de muncă unic la nivel national pentru anii 20072010, un atu al angajatului,
care cu cât dobândeşte o mai mare vechime în muncă, se presupune că dobândeşte
un plus de experientă, câştigând astfel o mai bună calificare, fiind
reglementată ca o consecintă obligatia de remunerare suplimentară, în functie
de această vechime, prin acest contract colectiv de muncă unic la nivel
national.
Nu trebuie omisă, în interpretarea textului, precizarea făcută în
partea introductivă a alineatului din care face parte textul propriuzis
relevant pentru acest spor, unde se instituie caracterul minimal al sporurilor
reglementate în continuare.
Prin urmare, dacă în partea introductivă a alineatului se face
precizarea caracterului minimal al drepturilor reglementate în cuprinsul său,
chiar dacă la litera d) se reglementează ca un maxim sporul de vechime de 25 %
peste 20 de ani, acest din urmă fapt nu poate fi privit ca o anulare a primei
determinări. Suprapunânduse, aşadar, caracterul minim al dreptului cu cel
maxim stabilit prin dispozitiile următoare, se deduce de aici intentia părtilor
contractante de a stabili un spor de vechime fluctuant, ce porneşte de la
procentul minim de 5 % pentru 3 ani vechime în muncă şi merge până la 25 %
pentru o vechime de peste 20 de ani, acest din urmă procent fiind exact, nesupus
negocierii.
Cu alte cuvinte, întrucât matematic, o valoare ce nu poate fi nici
mai mică, nici mai mare decât alta, trebuie să fie egală cu aceasta, aplicând
această logică textului de interpretat, rezultă că pentru o vechime în muncă de
peste 20 de ani, sporul de vechime nu poate fi nici mai mic, dar nici mai mare
decât 25 %, rămânând deci a fi egal cu acest procent.
Fată de această interpretare a dispozitiilor aplicabile din
contractul colectiv de muncă unic la nivel national pentru anii 20072010,
apare cu evidentă că cele referitoare la sporul de vechime din contractul
colectiv de muncă încheiat la nivelul angajatorului pentru anii 20092011 sunt
mai defavorabile pentru reclamant, situatie în care, fată de dispozitiile art.
238241 Codul muncii, varianta în vigoare în acea perioadă, se impune aplicarea
dispozitiilor mai favorabile din contractul colectiv de muncă încheiat la nivel
superior, national.
Este considerentul pentru care urmează a fi admis recursul şi
admisă actiunea pentru perioada de valabilitate a contractului colectiv de
muncă unic la nivel national pentru anii 20072010, adică până la 29.12.2010
(data când expiră termenul de 4 ani reglementat de art. 4 din acest contract,
raportat la data publicării acestuia în Monitorul Oficial).
Ulterior acestei perioade este temeinică solutia tribunalului de
respingere a actiunii, nemaiexistând un temei juridic contractual pentru
acordarea altor drepturi decât cele achitate de angajator reclamantului, pe
care de altminteri, acesta le recunoaşte prin chiar petitul actiunii, prin care
solicită obligare angajatorului la plata diferentei dintre sporul de vechime
acordat de 5 % şi cel cuvenit în cuantum de 25 %.
Aplicabile sunt
prevederile art. 312 alin. 13 raportat la art. 304 pct. 9 C.proc.civ.
|