Revocarea
hotărârii consiliului local. Nelegalitate. Act administrativ care nu mai poate
fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. Remediu.
Act susceptibil de a fi atacat cu acţiune în anulare în temeiul şi în
condiţiile procedurale prevăzute de art. 1 alin. 6 din Legea nr. 554/2004
Curtea de Apel Cluj, Secţia a
II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, decizia
nr. decizia nr. 1641 din 1 martie
2012
Prin sentinţa
civilă nr. 5527/12.10.2011, a Tribunalului Maramureş, a fost admisă acţiunea în
contencios administrativ precizată de reclamanta S.I. în contradictoriu cu pârâtul
Consiliul Local Vişeu de Sus şi, în consecinţă s-a anulat hotărârea nr. 23 din
26.03.2009 adoptată de Consiliul Local Vişeu de Sus prin care s-a revocat HCL
178/2008.
A fost
obligat pârâtul să plătească reclamantei 304,3 lei cheltuieli de judecată. Pentru a hotărî astfel, prima
instanţă a reţinut următoarele:
Examinând
acţiunea în contencios administrativ precizată în rejudecare, prin prisma
susţinerilor reclamantei, din coroborarea apărărilor pârâtului, a probelor
existente la dosar şi a dispoziţiilor legale incidente în cauză, tribunalul a
reţinut următoarele:
Prin hotărârea
nr. 23 din 26.03.2009, adoptată de Consiliul Local al oraşului Vişeu de Sus,
s-a revocat H.C.L. nr. 178/2008 având în vedere că soţii S.I. şi A. deţin în
proprietate un al doilea imobil în natură casă de locuit situată pe str. R. nr.
197 Vişeu de Sus, înregistrată în evidenţele Registrului Agricol, la poziţia
nr. 181, vol.47, casă care nu a fost afectată de calamităţile naturale din
perioada iulie 2008 şi care figurează ca domiciliu al celor doi soţi.
La baza
adoptării acestei hotărâri a stat expunerea de motive la proiectul de hotărâre
iniţiat de către primarul localităţii şi referatul nr. 2192 din 19.02.2009
întocmit de şeful Biroului impozite şi taxe.
Trebuie precizat
că hotărârea care a fost revocată, respectiv cea cu nr. 178 a fost adoptată de
Consilul Local al oraşului Vişeu de Sus în şedinţa ordinară din 23.XII.2008, consilierii locali aprobând darea
în proprietate cu titlu gratuit a unei locuinţe doamnei S.I., urmare distrugerii
locuinţei proprietate personală situată pe str. Str. V.R. nr. 115 Vişeu de Sus,
ca efect al calamităţilor naturale din perioada iulie 2008, iar locuinţa
aprobată spre a fi atribuită este situată în Vişeu de Sus str. D., compusă din
2 camere, baie şi bucătărie cu o suprafaţă desfăşurată construită de 60,05 mp.,
care se predă urmare încheierii procesului verbal de predare - primire.
Prin cererea
înregistrată la Primăria oraşului Vişeu de Sus sub nr. 6849 din 11.06.2009,
reclamanta S.I. a solicitat eliberarea contractului pentru locuinţa menţionată
însă răspunsul primit a fost negativ, iar prin notificarea cu nr. 2313 din
17.02.2010 pârâtul a solicitat eliberarea locuinţei.
Dat fiind faptul
că reclamanta locuieşte la imobilul situat în Vişeu de Sus str. D. nr. 42 D şi
că aceasta a întreprins o serie de demersuri, efectuând cheltuieli pentru
racordarea imobilului la energie electrică, este justificată susţinerea
acesteia conform căreia hotărârea din 2008 a fost pusă în aplicare şi ca atare
nu mai putea fi revocată de pârât.
Pe de altă
parte, cu actele depuse în probaţiune în rejudecare, reclamanta a dovedit că
proprietarii imobilului în natură casă de locuit situată pe str. R. nr. 197
sunt fiii reclamantei rezultaţi din două căsătorii diferite.
Din perspectiva
considerentelor de fapt şi de drept expuse, acţiunea a fost întemeiată şi a
fost admisă în baza dispoziţiilor art. 18 al. 1 din Legea nr. 554/2004 privind
contenciosul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit dispozitivului.
Văzând şi
prevederile art. 274 Cod pr. civilă privind cheltuielile de judecată, a fost
obligat pârâtul să plătească reclamantei cu acest titlu taxa judiciară de
timbru, timbru judiciar şi onorariul avocatului desemnat din oficiu.
Împotriva
acestei hotărâri a declarat recurs pârâtul CONSILIUL LOCAL VIŞEU DE SUS
solicitând schimbarea în tot a sentinţei atacate şi pe cale de consecinţă
admiterea acţiunii aşa cum a fost formulată la fond.
În motivarea
recursului pârâtul a arătat că instanta de fond, in admiterea actiunii
introduse de catre reclamanta S.I., pe considerentul ca "reclamanta
locuieste la imobilul situat in Viseu de Sus, str. D., nr,42/D si că acesta a
intreprins o serie de demersuri efectuand cheltuieli
pentru
racordarea imobilului la energie electrica......
este justificata sustinerea acesteia conform
careia hotararea din 2008 a fost pusa in
aplicare si ca atare nu mai poate fi revocata de parat" fara a arata
temeiul de drept pe care se bazeaza respectivul rationament.
Mai mult decat
atata instanta considera ca reclamanta este indreptatita pe considerentul ca
"proprietarii imobilului in natura casa de locuit situata pe str. R.,
nr.197 sunt fiii reclamantei rezultati din doua casatorii diferite" din
nou fara a arata temeiul de drept in baza caruia isi intemeiaza convingerea.
Avand in vedere
cele de mai sus consideră ca recursul se întemeiază pe art. 304, pct.7 si 304
pct.9 deoarece potrivit art. 260, pct.5 c.proc.civ., hotararea trebuie sa
cuprinda motivele de fapt si de drept care au format convingetrea instantei
precum si cele care pentru care s-a inlaturat cererile partilor, ceea ce nu se
regaseste in cuprinsul sentintei recurate, in opinia nostra motivarea fiind
superficiala si cuprinde considerente care nu au legatura cu dezlegarea
pricinii.
Subliniază acest
fapt deoarece. asa cum am aratat in nenumarate randuri si tinand seama de
situatia speciala creata urmare a evenimentelor meteo din iulie 2008 Consiliul
local Viseu de Sus, in unanimitate. a adoptat H.C.L. nr. 178/2008 precum si o
serie de alte asemenea hotarari, de buna credinta fiind, a considerat ca dana
S.I. impreuna cu familia dumneaei sunt pe deplin indreptatiti sa primeasca o
locuinta noua pe considerentul ca cea veche a fost avariata de apa incat a
facut imposibila locuirea. Dar conditia de a fi repartizata o locuinta noua era
aceea ca cea veche sa se afle in imposibilitatea de a fi reabilitata pentru a
permite locuirea acesteia in siguranta .
Urmare a
constatarilor efectuate la fata locului de catre functionari publici din cadrul
Aparatului de specialitate al Primarului orasului Viseu de Sus cat si de catre
functionari publici din cadrul Prefecturii Judetului Maramures se arata ca
familia d-nei S. se afla in imposibilitatea de a locui in conditii de siguranta
urmare a distrugerii locuintei. proprietate personala. situata str. R., nr.
115, Viseu de Sus.
Acesta este
motivul pentru care, Consiliul local Viseu de Sus emite, cu buna credinta si
fara a efectua verificari, datorita situatiei critice creata urmare a
inundatiilor din iulie 2008, H.C.L. nr. 178/2008 privind repartizarea unei
locuinte, cu titlu gratuit, d-nei S.I., urmare a distrugerii locuintei,
proprietate personala situata in Viseu de Sus, str. R., nr. 115.
La data emiterii
H. C.L. nr.17812008 nu se ştia ca d-na S. nu avea stabilit domiciliul la adresa
unde s-a aflat locuinta care a facut obiectul acestei hotarari - R. nr.115, ci
ulterior s-a constatat ca domiciliul fam. S. era situat pe str. R., nr.197 iar
locuinta de la adresa amintita nu a fost afectata de evenimentele meteo din
iulie 2008.
In concluzie,
Consiliul local a fost dus in eroare.
Acest fapt a
fost constatat mai tarziu si facut cunoscut Consiliului local prin referatul
nr. 2192/19.02.2009 intocmit de catre S.I., sef birou Impozite si Taxe si F.V.,
referent impozite si taxe incheiat urmare a verificarii lor in teren, a
referatului cu nr. 2192/19.02.2009 si referatul cu nr. 2788/04.03.2009 a
Comisie numita de catre Consiliul local Viseu de Sus, dupa deplasarea la adresa
de pe str. R.. nr. 197, Viseu de Sus se constata ca sotii S.I. si A. detin in
proprietate doua imobile de natura casa, un imobil de natura casa situata la
adresa de pe str. R., nr. 197, Viseu de Sus, inregistrata in evidentele
Registrului Agricol, la pozitia nr. 181, voi. 47, casa care nu a fost afectata
de calamitatile naturale din perioada iulie 2008 si care figureaza ca
domiciliu, al doilea imobil de natura casa fiind situata pe str. V.R., nr. 115,
Viseu de Sus, inregistrata in evidentele Registrului Agricol, la pozitia nr.
115, vol. 47 si care a fost afectata de calamitatilor naturale din perioada
iulie 2008, fam. S. locuind la adresa de pe str. V.R. nr.l97, impreuna cu cei
doi copii, minori la acea data.
Grav este faptul
ca locuinta repartizata d-nei S. a fost construita urmare a finanţării din
bugetul de stat, in temeiul H.G.R. nr. 801/2008, H.G.R. nr. 864/2008 şi privind
alocarea unor sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului,
pentru acordarea de ajutoare băneşti destinate reparaţiilor locuinţelor
afectate de calamităţi. Deci se discută despre fonduri speciale alocate de
către Guvernul României urmare a situaţiei de urgenţă creată urmare a
inundaţiilor din iulie 2008.
Tine sa arate
din nou faptul ca locuinţa, imobilul de natura casa, situata pe str. R. nr. 197
si aleasa ca domiciliu de catre petenti nu a suferit nici o modificare urmare a
inundatiilor din iulie 2008, deci NU indeplineau conditiile de persoana
calamitata pentru ai fi atribuita o noua locuinta, neavand statut de familie
calamitata,
Instanta de fond
nu a tinut seama de starea de fapt la data la care a fost emisa hotararea
Consiliului local Viseu de Sus si de situatia existenta, de buna credinta la
emiterea hotararilor ci s-a raportat la situatia anului 2011 fara a tine cont
de data la care a făcut şi facem referire. De asemenea nu se tine seama de
faptul ca au fost indusi in eroare, nu se tine seama de faptul ca banii
folositi in construirea caselor, inclusiv a celei repartizate d-nei S., s-au
constituit ca fonduri speciale de care puteau beneficia numai aceia care corespundeau
calitatii de sinistrati si care nu aveau locuite, in speta d-na S. si familia
dansei nu se regaseste, domiciliul ales la aceea data, asa cum am aratat in
actiunea introductiva s-a regasit pe str. V.R., nr.197 si nici de cum V.R. nr.
115.
În situaţia
prezentata d-na S. şi familia dânsei nu aveau calitate de persoane sinistrate
si deci carora sa le fie atribuita casa construita urmare a alocării de fonduri
din bugetul de stat, în temeiul HGR nr.801/2008 H.G.R. nr. 864 /2008 şi HGR nr.
865/2008 privind alocarea unor sume din fondul de rezerva bugetara la
dispoziţia Guvernului, ventru acordarea de ajutoare banesti destinate
reparatiilor locuintelor afectate de calamităţi.
Acestea au fost
considerentele care au determinat Consiliul local Viseu de Sus sa revoce H.C.L.
nr.178/2008.
2. În ceea ce
priveste modul lacunar prin care instanta de fond admite actiunea reclamantei,
respectiv "rec1amanta locuieste la imobilul situat in Viseu de Sus, str.
D., nr.42/D pentru
racordarea
imobilului la energie electrica ..... este justificata sustinerea acesteia conform
careia
hotararea din 2008 a fost pusa in
aplicare si ca atare nu mai poate fi revocata de parat" face acest
considerent fara a cerceta cele prezentate cu incalcarea principiului
disponibilitatii si fara a respecta principiul rolului activ al instantei.
Recurentul mai
arată faptul ca toate cheltuielile pentru construirea caselor, caci in afara de
casa atribuita d-nei S. au fost construite 6 astfel de case, au fost facute
urmare a alocarii de fonduri din bugetul de stat, in temeiul H.G.R. nr.
801/2008, H.G.R. nr. 864/2008 si H.G.R. nr. 865/2008 privind alocarea unor sume
din fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru acordarea de
ajutoare banesti destinate reparatiilor locuintelor afectate de calamitati si
din donatii.
În afirmarea
celor arătate depunem factura cu nr. 17280/16.03.2009, procesul verbal de
receptie la terminarea lucrarilor de construire a aductiunii de apa si
canalizarii la adresa D. nr, 41, Viseu de Sus (la data racordarii, in
evidentele Registrului Agricol al orasului Viseu de Sus, casele au primit un
singur nr. cadastral, respectiv D. nr.41, dupa predarea caselor fiecare
proprietar a primit un alt nr, administrativ, d-na S. primind nr. administrativ
42/D) a devizului de lucrari a instalatie canaliza re exterioara reiese fara
urma de dublu ca plata a fost facuta de la bugetul local al orasului Viseu de
Sus, valoarea fiind de 21.000 lei, si nici de cum de catre d-na S. De asemenea
din factura cu nr. 9310016117/D3627641T din data de 11.12.2008, referatul
intocmit de catre d-nul H.G., referent in cadrul Aparatului de Specialitate a
Primarului orasului Vis de Sus, incheiat la data de 16.12.2008, aprobat de
catre Primarul orasului Viseu de Sus reiese ca plata pentru racordarea la
energie electrica la casele situate pe str. D. (case sociale Viseu de Mijloc,
Scvoala Veche) in cuantum de 7521,23 lei a fost platita tot de catre noi din
fondurile alocare din bugetul de stat, in temeiul H.G.R. nr. 801/2008, H.G.R.
nr. 864 12008 si H.G.R. nr. 865/2008 privind alocarea unor sume din fondul de
rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru acordarea de ajutoare banesti
destinate reparatiilor loeuintelor afectate de calamitati si din donatii.
Mai arată faptul
ca pentru a beneficia de aceste fonduri trebuia ca persoana sau persoanele
beneficiare sa aiba calitate de persoana calamita, adica fără locuinta, urmare
a inundatiilor din iulie 2008, calitate pe care d-na S. si familia acesteia, nu
o avea, locuind la adresa de pe V.R., nr.197 si nici de cum pe V.R., nr.115.8.
In concluzie,
solicită instanţei, pentru motivele aratate admiterea recursului si schimbarea
in totalitate sentinta civila nr. 5527/12.10.2011 data in dosarul mai sus
aratat si mentinerea H.C.L. nr. 23/2009 ca legala.
Prin
întâmpinarea depusă la dosar reclamanta S.I. a solicitat respingerea recursului
formulat de pârât şi menţinerea în întregime a sentinţei atacate.
În motivare reclamanta
a arătat că prin Sentinţa atacată s-a admis acţiunea formulată de către
intimată şi s-a anulat hotărârea nr. 23 din 26.03.2009 adoptată de către
Consiliul Local Vişeu de Sus prin care s-a revocat HCL 178/2008. Consideră
sentinţa atacată temeinică şi legală.
Prin recursul
formulat, Consiliul Local Viseul de Sus menţionează că a fost "dus în
eroare", fără a dovedi acest lucru prin actele de la dosar. Astfel se
susţine că la momentul emiterii hotărârii Consiliului Local nr. 178/2008
intimata "nu avea stabilit domiciliul" la adresa imobilului afectat
de calamităţi.
Intimata la
momentul emiterii hotărârii Consiliului Local nu avea domiciliul la imobilul de
pe strada R. nr. 197, iar acest lucru este cunoscut de emitentul hotărârii.
Astfel citarea intimatei atât în primul ciclu procesual cât şi în rejudecare
s-a făcut la adresa de pe str. R. nr. 115. Raţiunea pentru care s-a emis
hotărârea Consiliului Local nr. 178/2008 este că locuinţa intimatei, cea în
care avea domiciliul şi în fapt, a fost distrusă şi a rămas fără adăpost. S-a
susţinut la instanţa de fond şi în continuare în recurs că intimata mai are o
locuinţă în proprietate, lucru neadevărat. Mai mult recurenta nu a făcut şi nu
face dovada celor susţinute. Actele care stau la baza emiterii hotărârii nr.
23/2009, prin care se revocă Hotărârea 178/2008 nu fac această dovadă şi chiar
dacă acest lucru ar fi fost dovedit nu ar conduce la revocarea primei hotărâri.
Astfel o simplă deplasare în teren şi încheierea unui proces verbal de către
funcţionari ai Primăriei nu fac dovada existenţei unui drept de proprietate
asupra unui imobil, iar înscrierea în Registru agricol este declarativă. In
cuprinsul hotărârii iniţiale nu se prevede ca şi condiţie ca beneficiarul să nu
deţină în proprietate un alt imobil, iar hotărârea de revocare nu are ca temei
de drept existenţa unei condiţii de asemenea natură. Dacă veţi binevoi a
observa pozele de la dosarul cauzei veţi vedea şi starea În care se află
imobilul de pe str. R. nr. 197.
Mai mult aceiaşi
funcţionari din cadrul aceleiaşi instituţii au încheiat atât procesul verbal
care a stat la baza emiterii hotărârii nr. 178/2008 cât şi cel care a stat la
baza emiterii hotărârii nr. 23/2009. Se susţine cu impertinenţă că recurenta a
fost indusă în eroare de funcţionarii din cadrul Aparatului de specialitate al
Primarului şi că nu a efectuat cercetări în teren şi mai mult la revocarea
hotărârii 178/2008 au luat în considerare un referat întocmit tot de
funcţionarii din cadrul Aparatului de specialitate al Primarului. Cum este posibil
ca recurenta să constate că imobilul de pe str. R. nr. 197 este în proprietatea
intimatei, doar printr-o simplă deplasare în teren, în condiţiile în care un
drept de proprietate se dovedeşte/constată prin alte mijloace legale. Printre
documentele depuse în vederea emiterii există o declaraţie dată de defunctul
S.A., soţul intimatei în care arată că la adresa str. R. nr. 197 locuieşte fiul
său şi o adeverinţă eliberată de primărie din care reiese că în fapt locuieşte
pe str. R. nr. 115.
Nu înţelege care
este relevanţa susţinerii şi reiterării în recursul formulat, că locuinţa
acordată intimatei este construită din fonduri alocate de la bugetul de stat,
în condiţiile în care au fost respectate toate condiţiile la momentul emiterii
Hotărârii nr. 178/2008, altfel aceasta nu s-ar fi emis. De asemenea motivarea
în drept, respectiv H.G. 810/2008, H.G. 864/2008, H.G. 865/2008 nu are
relevanţă şi nu poate fi socotită temei de drept justificativ pentru revocarea
hotărârii nr. 178/2008.
Se pare că
întreg fundamentul susţinerilor recurentei constă în faptul că intimata mai are
în proprietate o altă locuinţă, fapt pe care aceasta înţelege să îl probeze cu
referat întocmit de personal angajat în cadrul Aparatului de specialitate al
Primarului, cu o deplasare în teren şi cu faptul că se susţine că avea
domiciliul legal pe str. R. nr. 197. Ceea ce nu menţionează recurenta în
recursul formulat este că intimata are încă din anul 2010 domiciliul legal pe
str. D. nr. 42/D, iar domiciliul în fapt încă de la data acordării acestei
locuinţe, lucru ce susţine apărările formulate. Astfel Hotărârea Consiliului
Local nr. 178/2008 a fost realizată material. Mai mult recurenta, locuind în
acest imobil, a făcut cheltuielile necesare pentru a-i racorda la utilităţi.
Acesteia i s-a deschis poziţie în Registru agricol, iar imobilul dat în
proprietate a fost trecut la impozitare, ceea ce denotă cu atât mai mult că
hotărârea a fost pusă în aplicare.
Nu se poate
contesta de către recurentă factura fiscală emisă pe numele intimatei din care
rezultă că aceasta a plătit taxa de racordare la energia electrică la imobilul
acordat, respectiv cel de pe str. D. nr. 42/D atâta timp cât aceasta deşi
susţine că ea a plătit racordurile la utilităţi nu a dovedit acest lucru,
înscrisurile alăturate nu fac dovada efectuării acestor lucrări la imobilului
de pe str. D. nr. 42/D. Din factura depusă la dosarul cauzei rezultă fără dubiu
lucrările menţionate mai sus şi realizate de către intimată pe cheltuiala
acesteia.
Motivarea
instanţei de fond rezultă din doctrina în materie. Astfel este bine ştiut că
revocarea unui act poate interveni pentru condiţii de ilegalitate sau
referitoare la oportunitatea, dar de la acest principiu există mai multe
excepţii. Una dintre acestea este imposibilitatea de revocare a actului care a
fost executat material. Din punctul nostru de vedere nu numai cheltuielile pe
care le- a făcut intimata, dar şi stabilirea domiciliului atât în fapt cât şi
în drept demonstrează acest lucru.
Din punctul
nostru de vedere Hotărârea atacată este adoptată cu încălcarea normelor legale
întrucât nu este motivată în drept, neindicându-se nici un temei de drept care
să justifice revocarea hotărârii nr. 178/2008. In conformitate cu art. 82 din
legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă "In formula
introductiva a proiectului de act normativ adoptat sau emis de autoritatile
administratiei publice locale se mentioneaza, pe langa temeiurile juridice,
prevazute la art. 42 alin. (4), si temeiul legal din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, republicata*), cu modificarile si completarile
ulterioare. "
Susţine că
intimata nu a dovedit că petenta ar deţine în proprietate un alt imobil
locuibil, actele care stau la baza hotărârii nr. 23/2009 nu fac această dovadă
şi chiar dacă acest lucru ar fi fost dovedit nu ar conduce la revocarea primei
hotărâri. Astfel o simplă deplasare în teren şi încheierea unui proces verbal
de către funcţionari ai Primăriei nu fac dovada existenţei unui drept de
proprietate asupra unui imobil, iar înscrierea în Registru agricol este
declarativă.
In cuprinsul
hotărârii iniţiale nu se prevede ca şi condiţie ca beneficiarul să nu deţină în
proprietate un alt imobil, iar hotărârea de revocare nu are ca temei de drept
existenţa unei condiţii de asemenea natură. Hotărârea nr. 178/2008 nu poate fi
revocată întrucât a fost realizată material prin simplul fapt al locuirii în
imobil, dar şi prin cheltuielile efectuate cu racordarea la utilităţi şi de
asemenea prin realizarea formalităţi lor legale de stabilire a domiciliului
legal care a avut la bază o adeverinţă eliberată În acest sens de Primăria
Vişeul de Sus.
În drept
reclamanta invocă dispoziţiile legii 554/2004, Legea 24/2000.
Analizând
sentinţa atacată prin prisma motivelor de recurs şi a apărărilor formulate,
Curtea reţine următoarele:
Dincolo de alegaţiile
recurentului, principala problemă de drept asupra căreia Curtea urmează să
răspundă este în ce măsură Hotărârea adoptată de Consiliul Local al oraşului
Vişeu de Sus sub nr. 178/2008 era susceptibilă de revocare, sau altfel spus,
dacă Hotărârea adoptată de Consiliul Local al oraşului Vişeu de Sus sub nr. 23
din 26.03.2009 prin care a fost revocată HCL nr. 178/2008 este legală.
Principiul
revocabilităţii actului administrativ este de esenţa acestuia, cu excepţiile
prevăzute de lege.
Una din aceste
excepţii este circumscrisă dispoziţiilor art. 1 alin. 6 din Legea nr.
554/2004.
Astfel, conform acestui text legal
autoritatea publică emitentă a unui act administrativ unilateral nelegal poate
să solicite instanţei anularea acestuia, în situaţia în care actul nu mai poate
fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice. În
cazul admiterii acţiunii, instanţa se pronunţă, dacă a fost sesizată prin
cererea de chemare în judecată, şi asupra validităţii actelor juridice
încheiate în baza actului administrativ nelegal, precum şi asupra efectelor
juridice produse de acestea. Acţiunea poate fi introdusă în termen de un an de
la data emiterii actului.
Prin Decizia nr. 638 din 3 octombrie 2006 publicată
în Monitorul Oficial al României nr. 903 din 7 noiembrie 2006, Curtea
constituţională a statuat pe marginea controlului de constituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. 6 că „...acestea reglementează un caz
de contencios administrativ obiectiv, care se referă la analizarea în abstract
a unei chestiuni de legalitate, având în vedere realizarea unui interes public,
caracterizându-se prin generalitate şi impersonalitate.
Justificarea
constituţională a unui asemenea text apare cu claritate în prevederile art. 1
alin. (5) din Constituţie, potrivit cărora, "În România, respectarea
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie". Astfel,
Curtea reţine că posibilitatea autorităţii publice emitente a unui act
administrativ nelegal să solicite instanţei constatarea nulităţii acestuia, în situaţia
în care actul nu mai poate fi revocat, întrucât a intrat în circuitul civil şi
a produs efecte juridice, este o expresie a textului art. 1 alin. (5) din
Constituţie. Curtea constată că un act administrativ emis cu nerespectarea
legii este nul, iar în lipsa art. 1 alin. (6) din Legea nr. 554/2004 s-ar putea
ajunge la menţinerea în sistemul normativ a unor acte nelegale care, în lipsa
unei persoane interesate în mod direct şi personal sau vătămate, nu ar putea fi
atacate în justiţie, rămânând definitive şi putând pe această cale să
pericliteze anumite interese de ordin public."
Astfel fiind, în
situaţia în care actul administrativ nu mai poate fi revocat întrucât a intrat în circuitul
civil şi a produs efecte juridice este susceptibil de a fi atacat
cu acţiune în anulare în temeiul şi în condiţiile procedurale prevăzute de art.
1 alin. 6 din Legea nr. 554/2004.
Că acest act
administrativ irevocabil pentru autoritatea emitentă este susceptibil de
control de legalitate pe calea contenciosului administrativ s-a decis cu
elocvenţă şi de către jurisdicţia de contencios constituţional printr-o altă
decizie prin care a examinat constituţionalitatea prevederilor ar. 1 alin. 6
din Legea nr. 554/2004.
În acest context, prin Decizia nr. nr. 478 din 12
aprilie 2011 publicată în Monitorul Oficial nr. 419 din 15 iunie 2011
jurisdicţia de contencios constituţional a statuat în esenţă că: „... susţinerea
autorului excepţiei de neconstituţionalitate în sensul că aceste prevederi
încalcă principiul separaţiei puterilor în stat, prevăzut la art. 1 alin. (4)
din Constituţie, prin faptul că se dă posibilitatea instanţelor judecătoreşti
de a anula un act administrativ intrat deja în circuitul civil, este
neîntemeiată, deoarece, pe de-o parte, potrivit art. 126 alin. (1) din Legea
fundamentală, justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
şi prin celelalte instanţe judecătoreşti, iar, pe de altă parte, principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat presupune exercitarea atribuţiilor
specifice de către fiecare putere în parte, în mod independent. Or,
dispoziţiile de lege criticate dau expresie acestui principiu constituţional,
prevăzând că, în cazul în care actul administrativ unilateral nu mai poate fi
revocat de autoritatea publică emitentă întrucât a intrat în circuitul civil şi
a produs efecte juridice, anularea acestuia se poate dispune numai de
instanţele judecătoreşti."
Totodată prin aceeaşi decizie s-a mai reţinut şi
că:"...în ceea ce priveşte critica referitoare la încălcarea principiului
stabilităţii raporturilor juridice prin posibilitatea instanţei judecătoreşti
de a anula actul administrativ care a intrat în circuitul civil şi a produs
efecte juridice, Curtea reţine că principiul stabilităţii raporturilor juridice,
deşi nu este în mod expres consacrat de Constituţie, se deduce atât din
prevederile art. 1 alin. (3), potrivit cărora România este stat de drept,
democratic şi social, cât şi din preambulul Convenţiei pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, astfel cum a fost
interpretat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în jurisprudenţa sa. Acest
principiu al stabilităţii raporturilor juridice nu poate implica însă
promovarea unui drept prin intermediul unei ilegalităţi. Obţinerea sau apărarea
unui drept ori protejarea unui interes, chiar legitim, nu se poate fonda pe un
act a cărui legalitate este îndoielnică şi care nu ar putea fi dovedită altfel
decât prin soluţionarea cauzei de către instanţa judecătorească, chiar şi
atunci când actul administrativ a intrat deja în circuitul civil şi a produs
efecte juridice. Posibilitatea recunoscută instanţelor judecătoreşti de a anula
actul administrativ, în situaţia în care actul nu mai poate fi revocat întrucât
a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice, se justifică prin
necesitatea exercitării unui control de legalitate, care reprezintă însuşi
fundamentul statului de drept, neputând fi acceptată teza potrivit căreia actul
administrativ ar trebui să-şi producă efectele în continuare, chiar dacă este
nelegal, din moment ce a intrat în circuitul civil."
Din cele ce
precedă, rezultă fără tăgadă că atunci când actul administrativ este irevocabil
pe considerentul că a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice nu
poate fi suspus reanalizării de către autoritatea publică emitentă în senul
revocării sale chiar dacă aceasta apreciază că este nelegal, ci această
autoritate are obligaţia legală de a sesiza instanţa competentă în vederea
examinării legalităţii actului administrativ pretins nelegal şi nesusceptibil
de revocare.
În speţă, Curtea
reţine că statuarea instanţei de fond conform căreia actul administrativ din
litigiu respectiv a HCL nr. 178/2008 privind repartizarea unei locuinţe, cu
titlu gratuit, în proprietate reclamantei intimate S.I. nu era susceptibil de
revocare de către autoritatea publică pârâtă şi că astfel actul administrativ
de revocare materializat în HCL nr. 23/26.03.2009 este anulabil, este corectă.
Astfel,
reclamantei i s-a predat în natură, faptic şi juridic, locuinţa din litigiu
care a început să fie efectiv ocupată de aceasta împreună cu familia sa, că
aceasta a întreprins demersuri şi a suportat cheltuieli în vederea racordării
imobilului la energie electrică, sunt tot atâtea temeiuri corecte că actul
administrativ a fost efectiv pus în aplicare, a intrat deci în circuitul civil
şi a produs efecte juridice, reclamanta comportându-se faţă de toţi ceilalţi ca
proprietar asupra imobilului respectiv prin efectuare de acte juridice şi
săvârşirea de fapte juridice.
Din această
perspectivă, se poate reţine fără teama de a greşi că actul administrativ
materializat în HCL nr. 178/2008 nu mai putea fi revocat unilateral de
autoritatea emitentă oricât pare de nelegal în optica acesteia ci legalitatea
acestuia era susceptibilă de a fi analizată exclusiv pe calea acţiunii în
anulare în contencios administrativ în condiţiile prevăzute de art. 1 alin. 6
din Legea nr. 554/2004.
Dat fiind că
actul de revocare a fost găsit emis cu încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin. 6
din Legea nr. 554/2004 în mod corect a fost anulat de instanţa de fond la
cererea îndreptăţită a persoanei vătămate prin acest act administrativ, astfel
că soluţia instanţei de fond este legală şi temeinică.
Din această
perspectivă, Curtea reţine că motivele invocate de recurent care tind să
dovedească nelegalitatea actului administrativ revocat de autoritate nu sunt
întemeiate în circumstanţele prezentului litigiu deoarece atari motive nici nu
pot fi examinate dat fiind că autoritatea nu a procedat conform dispoziţiilor
art. 1 alin. 6 din Legea nr. 554/2004.
Faţă de cele ce
precedă, Curtea urmează ca în temeiul art. 1 alin. 6 din Legea nr. 554/2004 să
respingă ca nefondat recursul pârâtului cu consecinţa menţinerii în întregime a
sentinţei atacate.
Dat fiind soluţia din recurs, în temeiul
art. 274 alin. 1 C.pr.civ. va obliga recurentul să plătească intimatei S.I.
suma de 500 lei, cheltuieli de judecată în recurs, reprezentând onorariu
avocaţial. (Judecător Liviu Ungur) |