Rectificare de carte funciară
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia civilă, decizia nr. 1710
din 19 aprilie 2012
Prin acţiunea înregistrată pe
rolul Judecătoriei Cluj Napoca reclamanta
D.C.L. a solicitat instanţei
anularea încheierii de CF nr.125787/2010 şi în consecinţă dezmembrarea
imobilului cu nr.cadastral 256736, nr.topo10211/1/1, înscris în CF 256736 (
provenită din conversia de pe hârtie a CF nr.9044) UAT Cluj Napoca şi
întabularea dreptului de proprietate al petentei asupra imobilelor care îi
revin.
Prin precizare şi extindere
de acţiune reclamanta a chemat în judecată Statul Român prin Consiliul Local al
Municipiului Cluj Napoca, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se
dispună rectificarea înscrierii din Partea I a a CF nr.256736 ( provenită din
conversia de pe hârtie a CF nr.9044 Cluj Napoca) UAT Cluj Napoca, prin
modificarea suprafeţei imobilului teren cu nr.cadastral 256736, nr.topo
10211/1/1 de la suprafaţa de 3395 mp cât este înscrisă, la suprafaţa reală de
3359 mp.
Prin Sentinţa civilă nr.
14348 din 22.09.2011 pronunţată în dosar nr. 39519/211/2010 al Judecătoriei
ClujNapoca, sa admis acţiunea precizată formulată de reclamanta D.C.L., în
contradictoriu cu Statul Român prin Consiliul Local al Municipiului ClujNapoca,
şi sa dispus rectificarea înscrierii din Partea I a din CF nr.256736
(provenită din conversia de pe hârtie a CF nr.9044 Cluj Napoca) UAT ClujNapoca
prin modificarea suprafeţei imobilului teren cu nr. cadastral 256736, nr. topo
10211/1/1 de la suprafaţa de 3395 mp cât este înscrisă la suprafaţa reală de
3359 mp. Fără cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunţa această
hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin Sentinţa civilă
nr.1192/2006, pronunţată de Tribunalul Cluj în dosar nr.17/117/2004,
reclamantei i sa restabilit dreptul de proprietate în ceea ce priveşte terenul
şi construcţia situate în Cluj Napoca, str.G. nr.106.
Imobilul din str.G. a fost
înscris iniţial în CF nr.9044 Cluj Napoca sub nr.topo 10211/1/1, iar în
prezent, în urma conversiei de pe hârtie a CF 9044 acesta a devenit CF
nr.256735, nr.cadastral 256736.
Având în vedere că asupra
imobilului menţionat mai sus sau săvârşit erori de identificare în regim CF,
prin cererea de chemare în judecată ce a făcut obiectul dosarului
nr.aaa/211/2009 al Judecătoriei Cluj Napoca, reclamanta a solicitat instanţei
rectificarea înscrierilor din CF 256736 Cluj Napoca şi CF 4958 Cluj Napoca.
Prin Sentinţa civilă
nr.1106/2010, pronunţată de Judecătoria Cluj Napoca îîn dosar nr.aaa/211/2009 sa
admis acţiunea reclamantei şi sa dispus rectificarea înscrierilor operate în
CF, conform raportului de expertiză şi a completării la raport întocmit de
expert C.D.M..
Prin cererea nr.111337/2010
reclamanta a solicitat OCPI Cluj întabularea în CF a dreptului de proprietate
conform hotărârilor judecătoreşti şi a documentaţiei cadastrale întocmite de
exp.C.D.M..
Prin încheierea de CF
nr.125787/12.11.2010, cererea reclamantei a fost respinsă, motivat pe aceea că
una dintre parcele, respectiv parcela 10211/1/1/4 nu se regăseşte în cuprinsul
sentinţei şi că în cuprinsul completării la raportul de expertiză se
menţionează că aceasta reprezintă o suprafaţă care nu se regăseşte în teren ci
doar în cartea funciară.
Se mai arată că, prin
hotărâri judecătoreşti nu sa dispus modificarea suprafeţei imobilului cu
nr.topo 10211/1/1, astfel că înainte de depunerea spre întabulare a
prevederilor din dispozitiv se impune rectificarea cărţii funciare operaţiune
ce cade în sarcina petenţilor.
Raportat la precizarea de
acţiune formulată de reclamantă instanţa reţine că, în dosar nr.aaa/211/2009,
expertul C.D.M. a întocmit un raport de expertiză judiciară pentru efectuarea
operaţiunilor de carte funciară necesare îndreptării erorilor strecurate cu
ocazia întabulării în CF 256736 Cluj Napoca a Sentinţei civile nr.9805/2006 a
Judecătoriei Cluj Napoca.
Din cuprinsul tabelului de
mişcare parcelară rezultă că expertul a dezmembrat topograficul din CF 256736
Cluj Napoca în mai multe parcele, printre care şi parcela în suprafaţă de 36
mp, căruia ia atribuit nr.topo10211/1/1/4.
Prin completarea la raportul
de expertiză, efectuat de expert C.D.M. şi care face parte integrantă din
Sentinţa civilă nr. nr.1106/2010, pronunţată de Judecătoria Cluj Napoca în
dosar nr.aaa/211/2009, expertul a concluzionat că suprafaţa de 36 mp căreia ia
fost atribuit numărul topo 10211/1/1/4 reprezintă o suprafaţă care nu se mai
regăseşte în teren ci doar în cartea funciară, ea se încadrează în cota de
rectificare de 2% din suprafaţa parcelei cu nr.topo 10211/1/1 de 3395 mp, care
este o diferenţă acceptată conform normelor de cadastru. Se arată că această
lipsă a rezultat din faptul că str.G.sa mai extins în prezent faţă de momentul
în care sau înscris pentru prima dată imobilele în cartea funciară, astfel în
prezent cei 36 mp sunt ocupaţi de trotuarul străzii.
Drept urmare, expertul
propune rectificarea de CF în sensul radierii parcelei de 36 mp.
Din cele enunţate rezultă că,
la data efectuării raportului de expertiză tehnică judiciară întocmit de expert
C.D.M., suprafaţa topograficului 10211/1/1 era mai mică decât cea înscrisă în
cartea funciară cu 36 mp, astfel încât, în temeiul art.42 din Legea nr.7/1996
se impune rectificarea acestuia.
În concluzie, faţă de
argumentele de fapt expuse mai sus şi având în vedere dispoziţiile art.9,art.19
şi art.33 din Legea nr.7/1996, rep. a cadastrului şi publicităţii imobiliare,
prevederile art.89 din Regulamentului de organizare şi funcţionare a birourilor
de cadastru şi publicitate imobiliară, aprobat prin Ordinul nr.633/2006,
prevederile art.19 alin.(1) lit.k şi art.2528 din Regulamentul privind
conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale în vederea
înscrierii în cartea funciară aprobat prin Ordinul nr.634/2006, instanţa de
fond, constatând că în speţă, obiectul litigiului se referă la schimbări
privitoare la aspecte tehnice ale imobilului, care nu afectează esenţa dreptului
care poartă asupra imobilului, a admis acţiunea astfel cum a fost precizată de
reclamanta D.C.L. şi în consecinţă a dispus rectificarea înscrierii din Partea
I a din CF nr.256736 ( provenită din conversia de pe hârtie a cF nr.9044 Cluj
Napoca) UAT Cluj Napoca prin modificarea suprafeţei imobilului teren cu
nr.cadastral 256736, nr.topo 10211/1/1 de la suprafaţa de 3395 mp cât este
înscrisă la suprafaţa reală de 3359 mp.
Fără cheltuieli de judecată,
având în vedere că nu sau solicitat.
Prin decizia civilă nr. 26
din 13.01.2012 pronunţată de Tribunalul Cluj sa admis excepţia lipsei
calităţii procesuale active a Consiliului local al Municipiului ClujNapoca.
Sa respins apelul promovat
de către CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CLUJNAPOCA în contra Sentinţei civile
nr. 14348 din 22.09.2011 a Judecătoriei ClujNapoca, pe care a menţinuto în
totul.
A fost obligat apelantul să
plătească intimatei suma de 620 lei cheltuieli de judecată în apel.
Pentru a pronunţa această
hotărâre, instanţa de apel a reţinut următoarele:
Sentinţa atacată a fost
pronunţată în contradictoriu cu pârâtul Statul Român. Consiliul local a stat în
judecată doar ca reprezentant al pârâtului, dar prin aceasta nu a dobândit
calitatea de parte în dosar.
Neavând calitatea de parte la
judecata în fond, Consiliul local nu are calitate procesuală activă în a
formula apel în cauză.
Prezentul apel a fost
formulat de către Consiliul local al municipiului ClujNapoca în nume propriu
şi nu în calitate de reprezentant al Statului Român, astfel încât, faţă de
considerentele de mai sus instanţa a admis excepţia lipsei calităţii procesuale
active a Consiliului local al Municipiului ClujNapoca şi a respins apelul
promovat de acesta, ca fiind formulat de o persoană juridică fără calitate
procesuală activă.
În temeiul art. 274
C.pr.civ., apelantul a fost obligat să plătească intimatei Dragoş Liliana Clara
suma de 620 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată în apel, reprezentând
onorariul avocaţial justificat prin chitanţa depusă la dosar.
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CLUJNAPOCA prin PRIMAR
solicitând modificarea deciziei pronunţate de tribunal în sensul respingerii
acţiunii formulate de reclamantă, în principal pe cale de excepţie, a lipsei
calităţii procesuale pasive a Statului Român prin Consiliul Local al
municipiului ClujNapoca, iar în subsidiar ca nefondată.
În motivare sa arătat că
soluţia instanţei de apel este nelegală, în nicio prevedere legală nefăcânduse
distincţie între Statul Român reprezentat prin consiliul local şi consiliul
local, fiind în fapt de acelaşi subiect de drept, invocânduse prevederile
Legii nr. 215/2001 şi ale Legii nr. 213/1998. În consecinţă, se solicită
instanţei de recurs să constate identitatea între cele două entităţi şi să
respingă excepţia lipsei calităţii procesuale active a pârâtului Consiliul
Local al municipiului ClujNapoca.
Se invocă de asemenea prin
cererea de recurs excepţia lipsei calităţii procesuale pasive şi lipsa
capacităţii procesuale de folosinţă a consiliului local şi implicit a Statului
Român reprezentat prin Consiliul Local al municipiului ClujNapoca, invocânduse
faptul că reclamanta nu a indicat nici un temei legal pentru chemarea în
judecată a Statului Român prin Consiliul Local al municipiului ClujNapoca.
În motivarea excepţiei sa
arătat că potrivit art. 20 şi art. 21 din Legea nr. 215/2001 doar unităţile
administrativ teritoriale, respectiv comunele, oraşele, municipiile şi judeţele
sunt persoane juridice şi au capacitate juridică, în lumina acestor prevederi
exprese şi în lipsa unor prevederi contrare neputânduse reţine faptul că un
consiliu local sau judeţean ar putea fi persoană juridică cu capacitate
juridică.
Deoarece imobilul în litigiu
a fost potrivit înscrierilor din CF în folosinţa Sfatului Popular al oraşului
Cluj continuator în drepturi al acestuia este unitatea administrativ
teritorială, respectiv Municipiul ClujNapoca, numai acesta putând avea
calitate procesuală pasivă în cauză.
Pe fondul cauzei sa arătat
că raportat la dispoziţiile art. 22 alin. 1 din Legea nr. 7/1996 şi art. 61 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor de cadastru şi
publicitate imobiliară, dreptul de proprietate asupra imobilelor se înscrie în
CF numai în baza actelor prin care sa constituit ori sa transmis un asemenea
drept, şi nu în baza unor prezumţii legale. Soluţia instanţei de fond este
nelegală, nefiind în situaţia existenţei unei diferenţe între situaţia reală
existentă în teren şi înscrierea din CF pentru a se putea dispune rectificarea
de CF.
În apărare, reclamanta D.C.L.
a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea recursului ca
neîntemeiat, cu cheltuieli de judecată.
În motivare sa arătat că
este nefondată critica referitoare la greşita reţinere a excepţiei lipsei
calităţii procesuale active de către tribunal, din chiar prevederile legale
invocate de recurent rezultând că autoritatea publică locală Consiliul Local al
municipiului ClujNapoca este doar reprezentant al Statului şi stă în judecată
în această calitate. Nu se poate echivala un raport de reprezentare cu a
considera că cele două entităţi ar fi în fapt doar una şi aceeaşi, adică
acelaşi subiect de drept.
Promovarea căii de atac de
către reprezentant în nume propriu, fără a acţiona în numele celui pe care îl
reprezintă rămâne un demers făcut de o persoană fără calitate procesuală. Acest
lucru nu aduce atingere unităţii şi indivizibilităţii statului aserţiunile de
acest fel din cuprinsul recursului neavânduşi locul.
Referitor la celelalte
excepţii invocate în recurs, lipsa calităţii procesuale pasive şi lipsa
capacităţii de folosinţă sa arătat că probabil sa dorit a se susţine lipsa
calităţii de reprezentant a Consiliului Local al municipiului ClujNapoca
pentru Statul Român. Reclamanta a fost ţinută să cheme în judecată Statul Român
având în vedere că acesta are calitatea de proprietar tabular pentru parcela cu
nr. topo. 10211/1/1, CF nr. 256736 ClujNapoca, deşi este real că acest teren
este considerat a fi în patrimoniul unităţii administrativ teritoriale. Fiind
vorba despre o rectificare de suprafaţă pentru parcela de teren atribuită în
proprietate, în acord cu rigorile legii de publicitate imobiliară a fost chemat
în judecată proprietarul tabular. Consiliul Local al municipiului ClujNapoca
este continuatorul Sfatului Popular al oraşului.
Pe fondul cauzei sa arătat
că prin corectarea înscrierii din partea I a CF nu este afectată esenţa
dreptului de proprietate asupra imobilului, fiind stabilit indubitabil prin
lucrarea tehnică efectuată că lipseşte suprafaţa de 36 m.p. din suprafaţa cu
care nr. topo. 10211/1/1 este încă înscris în CF.
În drept au fost invocate
prevederile art. 115 C.pr.civ. şi art. 312 alin. 1 teza a IIa C.pr.civ.
Analizând recursul declarat
de pârâtul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI CLUJNAPOCA prin PRIMAR împotriva
deciziei civile nr. 26 din 13.01.2012 a Tribunalului Cluj, Curtea reţine
următoarele:
Prin decizia atacată sa
admis excepţia lipsei calităţii procesuale active a Consiliului Local al
municipiului ClujNapoca, respingânduse apelul declarat de către acesta
împotriva sentinţei civile nr. 14348/2011 a Judecătoriei ClujNapoca.
Având în vedere soluţia
pronunţată de către instanţa de apel, se impune a se analiza, în principal,
critica formulată referitor la aceasta,numai în condiţiile în care această
critică este apreciată ca fiind întemeiată putând fi analizate motivele
referitoare la fond, însă aceasta de către instanţa de apel raportat la
prevederile art. 312 alin. 3 şi 5 C.pr.civ., instanţa de apel nesoluţionând cauza
pe fond.
În ceea ce priveşte soluţia
pronunţată de către tribunal, pârâtul Consiliul Local al municipiului ClujNapoca
susţine prin cererea de recurs că aceasta este nelegală având în vedere că sa
făcut în mod greşit distincţie între Statul Român reprezentat prin Consiliul
Local şi Consiliul Local, fiind vorba despre acelaşi subiect de drept. Nu sa
contestat faptul că apelul a fost promovat de către Consiliul Local al
municipiului ClujNapoca în nume propriu, iar nu în calitate de reprezentant al
Statului Român.
Având în vedere faptul că
prin cererea de chemare în judecată reclamanta a înţeles să împrocesueze în
calitate de pârât Statul Român, indicat a fi reprezentat de către Consiliul
Local al municipiului ClujNapoca, în mod cert acesta are calitate de parte în
dosar.
Textele de lege invocate de
către pârât în recurs pentru a justifica identitatea dintre Statul Român
reprezentant prin Consiliul Local al municipiului ClujNapoca şi Consiliul
Local al municipiului ClujNapoca, respectiv cele din Legea nr. 215/2001 şi
Legea nr. 213/1998 nu sunt în măsură să facă acest lucru.
Astfel cum sa arătat mai
sus, calitate de pârât în cauză o are Statul Român, proprietarul tabular al
imobilului în litigiu, referitor la care se solicită rectificarea de CF, consiliul
local având calitatea de reprezentant al pârâtului. În aceste condiţii, apelul
declarat de către Consiliul Local al municipiului ClujNapoca în nume propriu a
fost declarat de către o persoană fără calitate procesuală activă, în mod
corect fiind respins de către tribunal din acest considerent.
Lămurinduse faptul că în
cauză calitatea de pârât o are Statul Român, excepţia lipsei calităţii
procesuale pasive şi a lipsei capacităţii procesuale de folosinţă a Consiliului
Local al municipiului ClujNapoca, excepţii invocate în recurs, nu pot fi
apreciate raportat la motivele invocate în susţinerea excepţiilor decât ca
fiind vorba despre lipsa calităţii de reprezentant a Consiliului Local al
municipiului ClujNapoca, acesta neavând calitate de parte în nume propriu.
Chemarea în judecată a
Consiliului Local al municipiului ClujNapoca în calitate de reprezentant al
Statului Român este justificată de către reclamantă prin aceea că în CF este
înscris ca şi proprietar al imobilului în litigiu Statul Român în administrarea
Sfatului Popular al oraşului Cluj, continuatorul acestei instituţii fiind în
prezent Consiliul Local al municipiului ClujNapoca, iar nu Municipiul ClujNapoca.
Prevederile incidente în cauză în materie de CF impun chemarea în judecată a
proprietarului tabular în acţiunile având ca obiect rectificarea de CF, astfel
cum se arată în mod pertinent de către reclamanta intimată.
Prin urmare se apreciază că
excepţiile invocate de către pârât în recurs sunt nefondate, soluţia pronunţată
de către tribunal pe excepţie fiind legală, nemaipunânduse deci cercetarea
motivelor de recurs care privesc fondul cauzei în considerarea celor menţionate
mai sus. Recursul va fi respins deci ca nefundat în temeiul art.312 alin.1
C.pr.civ.
În temeiul art. 274 alin. 1
C.pr.civ. instanţa va obliga recurentul Consiliul Local al municipiului ClujNapoca
la plata în favoarea intimatei D.C.L. a sumei de 648 lei, cheltuieli de
judecată în recurs, reprezentând onorariu avocaţial. (Judecător Anamaria
Câmpean)
Întocmit,
Judecător TRAIAN DÂRJAN Preşedintele Secţiei |