Raport de inspecţie fiscală şi
decizie de impunere fiscală. Deductibilitate. Documente justificative. Noţiune.
Facturi fictive, agenţi fiscali inexistenţi.
Art.6 alin.1 din Legea nr.82/1991
Art.11 (1^2) şi 21 alin.4 lit.f) şi r) din
Legea nr.571/2003, privind Codul fiscal
Nu pot fi reţinute susţinerile
recurentei în sensul că nu-i poate fi imputat faptul că un agent economic, care
i-a eliberat o factură pentru operaţiunea efectuată, nu-şi declară veniturile.
În realitate, recurenta putea cu
uşurinţă să verifice realitatea datelor din factura emisă, neputându-se susţine
că era în imposibilitate să cunoască faptul că societatea nu figura
înregistrată în registrul comerţului şi la organele fiscale.
Prin urmare, calitatea de
document justificativ nu poate fi reţinută unei facturi fictive, emise de către
un agent economic inexistent, care nu figurează nici în Registrul Comerţului şi
nici la organele fiscale (Anexa 2 la raportul de expertiză contabilă întocmit
în cauză).
(Decizia nr. 1599/R-CONT/18 iunie
2012)
La data de 15 octombrie 2010
contestatoarea S.C. O. P. S.R.L. a chemat în judecată intimata Direcţia
Generală A Finanţelor Publice A Judeţului Vâlcea, solicitând instanţei anularea
Raportului de inspecţie fiscală nr.87362/8 iunie 2010, a Deciziei de
impunere nr.772/7 iunie 2010 şi a Deciziei nr.112/27 iulie 2010, emise de
pârâtă cu nerespectarea dispoziţiilor legale în ceea ce priveşte suma de 83.878
lei, reprezentând impozit pe profit, T.V.A. şi accesorii aferente, pe care nu o
datorează.
În motivarea acţiunii s-a arătat
că petenta a făcut obiectul unei inspecţii fiscale materializate prin Raportul
de inspecţie fiscală nr.87362/8 iunie 2010 şi Decizia de impunere nr.772/7
iunie 2010 prin care au fost stabilite obligaţii fiscale suplimentare în
cuantum de 83.878 lei, reprezentând impozit pe profit – 23.603; majorări de
întârziere impozit pe profit 1.137 lei; T.V.A. – 43.429 lei şi majorări de
întârziere T.V.A. 12.709 lei.
S-a precizat că impozitul pe
profit stabilit în sarcina petentei este nelegal, întrucât organul fiscal nu a
ţinut cont de documentele justificative prezentate care fac dovada efectuării
de operaţiuni sau intrări în gestiune şi nicio prevedere legală nu o obligă să
solicite furnizorilor a face dovada veridicităţii datelor de identificare,
situaţie în care actele emise de furnizorii S.C. R. S.R.L. şi S.C. O. S.R.L.
îndeplinesc cerinţele prevăzute de lege.
De asemenea, s-a arătat că nu îi
este imputabil petentei faptul că furnizorii îşi declară sau nu veniturile
realizare sau că operaţiunile pe care aceştia le efectuează, sunt sau nu
consemnate în contabilitate cât timp documentele eliberate au fost înregistrate
în evidenţa contabilă acesteia, respectându-se prevederile legale.
Cu privire la taxa pe valoarea
adăugată se arată că organul fiscal a calculat sume care contravin
dispoziţiilor legale, întrucât potrivit art.146 alin.1 lit.”a” din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal „pentru taxa datorată sau achitată aferentă
bunurilor care ia-u fost ori urmează să-i fie livrate sau serviciilor care i-au
fost ori urmează să-i fie prestate în beneficiul său”, petenta avea obligaţia
să deţină o factură care să cuprindă informaţiile prevăzute la art.155 alin. 5.
Pentru considerentele arătate,
petenta a considerat că produsele au fost achiziţionate în folosul
operaţiunilor taxabile, operaţiuni consemnate în facturi fiscale care
îndeplinesc cerinţele de documente justificative şi, ca atare, actele
administrativ-fiscale prin care a fost obligată la plata sumei de 83.878 lei
sunt nelegale, impunându-se anularea acestora.
Tribunalul Vâlcea, Secţia a II-a
civilă, prin sentinţa nr.742/6.03.2012, a respins ca nefondată acţiunea
formulată de contestatoare, reţinând următoarele:
Referitor la impozitul pe profit
suplimentar stabilit de organul fiscal rezultă că acesta a fost calculat în conformitate
cu prevederile Legii nr.571/2003, privind Codul fiscal cu modificările şi
completările ulterioare pentru perioada 1 iulie 2007-31 decembrie 2009.
Astfel, în anul 2009 petenta a
evidenţiat în contabilitate prestări de servicii şi achiziţii de mărfuri,
facturate de S.C. R. S.R.L. în valoare totală de 121.472 lei, pentru care nu
s-a acordat drept de deducere pentru cheltuielile efectuate întrucât cu ocazia
verificărilor făcute s-a constatat că pe facturile respective apare înscris
codul de înregistrare în scopuri de T.V.A. RO 13119489, iar la rubrica „sediu”
este înscris „Rm.Vâlcea, judeţul Vâlcea”, date care nu sunt reale, întrucât
agentul economic cu acest cod de identificare este R. D., cu sediul în Sibiu şi
care a fost radiat din evidenţă la data de 10 noiembrie 2003, iar în baza de
date O.R.C. Vâlcea nu este înmatriculată nicio societate care să poarte
denumirea de S.C. R. S.R.L.
De asemenea, petenta a
înregistrat în evidenţa contabilă facturi reprezentând prestări servicii în
sumă de 23.950 lei, emise de SC O. S.R.L., care la data de 11 iunie 2009 a fost declarată
inactivă, iar data anulării codului de înregistrare în scopuri de T.V.A. este 1
iulie 2009, situaţie în care în mod justificat organele fiscale nu au acordat
drept de deducere pentru serviciile respective.
În perioada iunie-decembrie 2009
petenta a evidenţiat în contabilitate venituri din lucrări amenajări Hotel „O.”
Călimăneşti în valoare fără T.V.A. de 57.143 lei, facturate de S.C. A. S.R.L.,
pentru ca în urma controlului încrucişat să se constate că a emis facturi în
valoare de 140.249 lei, fără T.V.A. către beneficiar înregistrate în evidenţa
contabilă a acestuia aşa cum rezultă fon procesul verbal înregistrat la D.G.F.P. Vâlcea-Activitatea de
Inspecţie Fiscală sub nr.87152/2.06.2010.
Totodată, petenta a prezentat
organelor de inspecţie fiscală contractul de execuţie lucrări nr.727.1 din 26
iunie 2009, în care sunt înscrise lucrări în valoare de 166.950 lei, precum şi
actul adiţional din 24 iulie 2010, prin care se consemnează finalizarea
lucrărilor la data de 25 octombrie 2009 existând o diferenţă în sumă de 83.151
lei între suma facturilor înregistrate de petentă şi cele înregistrate de S.C.
A. S.R.L..
Aşadar, pentru anul 2009,
Tribunalul a reţinut că rezultă un debit suplimentar în sumă totală de 26.603
lei, rezultat din 382.231 lei-venituri minus 298.373 lei-cheltuieli, la care se
adaugă 150.321 lei-cheltuieli nedeductibile, 100 lei-rezerva legală, 49.889
lei-pierdere de recuperat din anii precedenţi x 16% minus 2.867 lei-impozit minim
declarat.
Pentru neplata la termenele
scadente a debitului suplimentar au fost calculate accesorii până la data de 4
iunie 2010, conform art.115 şi urm. din Codul de procedură fiscală, în sumă de
1.137 lei.
Cu privire la taxa pe valoarea
adăugată s-a constatat pentru perioada 1 iulie 2007-31 martie 2010, un debit
suplimentar în valoare de 43.429 lei.
Astfel, în anul 2009 petenta a
evidenţiat în contabilitate prestări de servicii în sumă totală de 117.647 lei
şi achiziţii de mărfuri care ulterior au fost vândute şi înregistrate ca şi
cheltuieli privind mărfurile în sumă de 3.825 lei, facturate de S.C. R. S.RL.
pentru care s-a exercitat dreptul de deducere pentru T.V.A. aferentă acestora,
în sumă totală de 23.080 lei.
Din verificările efectuate,
furnizorul de servicii nu a putut fi identificat, motiv pentru care inspecţia
fiscală nu a acordat dreptul de deducere pentru T.V.A. aferentă acestor facturi
în sumă totală de 23.080 lei, conform art.146 alin.1 lit.”a” din Legea
nr.571/2003, privind Codul fiscal.
În lunile iunie şi decembrie
2009, petenta a înregistrat în evidenţa contabilă facturi reprezentând prestări
de servicii în sumă de 23.950 lei şi T.V.A. în sumă de 4.550 lei, emise de S.C.
O. S.R.L., societate care a fost declarată inactivă la data de 11 iunie 2009,
iar data anulării codului de înregistrare în scopuri de T.V.A. este 1 iulie
2009.
Pentru perioada iunie-decembrie
2009 petenta a evidenţiat în contabilitate lucrări amenajări Hotel „O.”
Călimăneşti, în valoare fără TVA de 57.143 lei, facturate către S.C. A. S.R.L.
pentru care a colectat T.V.A. în sumă de 10.157 lei, însă din verificările
efectuate a reieşit că între sumele facturilor înregistrate de aceasta şi cele
înregistrate de S.C. A. S.R.L. există o diferenţă în minus de 83.151 lei ceea
ce justifică T.V.A.-ul aferent datorat
în sumă de 15.799 lei.
Prin urmare, pentru perioada 1
iulie 2007-31 martie 2010 în mod corect s-a calculat de către pârâtă un debit
suplimentar reprezentând T.V.A. în valoare totală de 43.429 lei (23.080 lei +
4.550 lei + 15.799 lei), pentru care au fost calculate accesorii până la data
de 04 iunie 2010 în sumă de 12.709 lei.
Expertiza contabilă întocmită în
cauză (filele 102-113 dosar) stabileşte că în urma verificării şi centralizării
documentelor justificative prezentate de petentă reiese un prejudiciu în sumă
totală de 83.878 lei, aşa cum a fost calculat de organul fiscal, întrucât a
înregistrat în evidenţa contabilă facturi fiscale care nu îndeplinesc calitatea
de document justificativ, pe acestea fie sunt înscrise coduri de identificare
fiscală, altele decât cele ale furnizorului, fie furnizorul nu există
înregistrat pe raza judeţului unde apare înscrisă adresa, ori la data emiterii
facturilor furnizorul era inactiv.
În aceste condiţii, documentele
prezentate de petentă nu au putut fi considerate documente justificative pentru
a da dreptul de deducere a cheltuielilor, iar faptul că furnizorul societăţii
îşi declară sau nu veniturile realizate sau că operaţiunile pe care acesta le
efectuează sunt sau nu consemnate în contabilitatea acestuia, nu este de natură
a justifica admiterea contestaţiei.
Baza impozabilă la stabilirea
impozitului pe profit nu poate fi diminuată dacă documentele justificative nu
conţin sau nu furnizează toate informaţiile prevăzute de dispoziţiile legale în
vigoare la data efectuării operaţiunii.
Faţă de cele arătate mai sus,
tribunalul a reţinut că actele administrativ-fiscale ce au fost contestat au
fost emise cu respectarea dispoziţiilor legale, iar criticile formulate de
către petentă nu se justifică.
Aşa fiind, tribunalul a respins
acţiunea formulată de reclamantă ca neîntemeiată.
Împotriva sentinţei
nr.742/6.03.2012, pronunţată de Tribunalul Vâlcea a formulat recurs
contestatoarea S.C. O. P. S.R.L. invocând dispoziţiile art.304 pct.7, 8 şi 9 şi
art.3041 Cod procedură civilă, prin prisma următoarelor motive de recurs:
1. În ce priveşte obligaţia
suplimentară la impozitul pe profit, recurenta arată că este nelegală în
condiţiile în care organul fiscal a reţinut ca şi temei de drept al măsurii
luate dispoziţiile art.6 alin.1 din Legea nr.82/1991, precum şi dispoziţiile
art.11 (1^2) şi 21 alin.4 lit.f) şi r) din Legea nr.571/2003, privind Codul
fiscal, potrivit cărora, fără ca ea să se încadreze în această situaţie,
întrucât cheltuielile efectuate au la bază documente justificative-facturi
fiscale completate potrivit legii şi mai mult produsele şi serviciile
achiziţionate au intrat în gestiunea societăţii, aspect necontestat atât de
către organul de control, cât şi de către expertiza contabilă.
În aceste condiţii, consideră că
măsura înlăturării de la deducere a sumelor înscrise în respectivele facturi şi
implicit a diminuării pierderii fiscale este nelegală.
Greşită este şi susţinerea
intimatei, potrivit căreia nu pot beneficia de drept de deducere, întrucât în
situaţia S.C. R. S.R.L. lichidatorul judiciar nu şi-a însuşit operaţiunile
consemnate în facturile eliberate de societate atât timp cât aceasta este doar
o supoziţie.
Recurenta a susţinut că, faptul
că un furnizor al său îşi declară sau nu veniturile realizate sau că
operaţiunile pe care acesta le efectuează sunt sau nu consemnate în
contabilitatea acestuia nu îi poate fi imputabil, atât timp cât operaţiunea s-a
realizat şi acesta i-a eliberat un document de provenienţă legală – factura fiscală.
De asemenea, s-a arătat că nu
există o dispoziţie legală care să instituie obligativitatea sa de a verifica
legalitatea înregistrării unei societăţi, situaţie în care nu poate verifica
nici realitatea datelor menţionate de furnizorul S.C. R. S.R.L. şi nici a S.C. .
S.R.L.
2. Reţinerea instanţei de fond
potrivit căreia ar exista diferenţe între înregistrările în contabilitate din
lucrările de amenajare Hotel O., facturate de S.C. A. S.R.L., S.C. O. S.R.L. şi
respectiv S.C.R. S.R.L. nu poate fi primită în condiţiile în care documentele
puse la dispoziţia organelor de control au calitatea de documente justificative
în condiţiile legii.
Or, atât prin actul de control,
cât şi prin expertiza contabilă, însuşite în totalitate de instanţa de fond se
afirmă în mod tendenţios că „contractele comerciale încheiate de S.C. O. P.
S.R.L. şi S.C. R. S.R.L. şi S.C. O. S.R.L. nu sunt documente justificative”,
fără a argumenta de ce aceste contracte ar trebui să fie şi documente
financiar-contabile în înţelesul probabil al pct.17 şi nu art.17 din Ordinul
nr.3512/2008, ordin care nu există.
Câtă vreme toate aceste contracte
încheiate cu aceste societăţi, prezentate atât inspectorilor, cât şi expertizei
şi instanţei de fond au număr de înregistrare, au dată, sunt înregistrate în
contabilitate, în baza lor s-au derulat relaţii de afaceri materializate prin
situaţii de lucrări acceptate la plată de către beneficiari, acestea au
calitatea de documente justificative şi astfel sunt deductibile aprovizionările
cu materiale şi prestările de servicii executate în baza lor.
3. Recurenta a mai arătat că din
cuprinsul actelor pe care le-a contestat nu a rezultat modul în care acestea au
fost calculate, modalitate în care acestea sunt transpuse în cuprinsul deciziei
de impunere, conducând la ideea că acestea au fost aplicate pentru perioada
verificată la întreaga obligaţie stabilită suplimentar, încălcându-se astfel
dispoziţiile art.199 şi art.120 Cod procedură fiscală, instanţa
nepronunţându-se în cuprinsul considerentelor hotărârii.
Curtea de Apel Piteşti, Secţia a
II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, prin decizia
nr.1599/R-Cont/18 iunie 2012,
a respins ca nefondat recursul reţinând următoarele:
1. În ceea ce priveşte
susţinerile recurentei din primul motiv de recurs, acestea sunt nefondate.
Astfel, prin Raportul de
inspecţie fiscală nr.87362/8 iunie 2010 şi Decizia de impunere nr.772/7 iunie
2010 s-au stabilit în sarcina petentei obligaţii fiscale suplimentare în sumă
totală de 83.878 lei, reprezentând 26.603 lei – impozit pe profit; 1137 lei –
accesorii aferente impozitului pe profit; 43.428 lei – T.V.A.; 12.709 lei
majorări de întârziere aferente T.V.A.
Contestaţia formulată de petentă
împotriva actelor administrativ-fiscale menţionate a fost respinsă de pârâtă
prin Decizia nr.112/27 iulie 2010, în totalitate, întrucât obligaţiile fiscale
stabilite se justifică în raport de dispoziţiile legale aplicabile.
Cu privire la susţinerea
recurentei în sensul că toate cheltuielile efectuate au la bază documente
justificative, respectiv facturi fiscale completate potrivi legii şi că
produsele şi serviciile achiziţionate au intrat în gestiunea societăţii,
aceasta nu poate fi primită.
Astfel, aşa cum rezultă din
raportul de inspecţie fiscală depus în recurs, din verificarea efectuată asupra
documentelor justificative de evidenţă contabilă, a modului de determinare,
înregistrare, declarare a profitului impozabil şi a impozitului pe profit,
organele de inspecţie fiscală au constatat că nu se poate acorda drept de
deducere pentru cheltuielile înregistrate în contabilitate drept prestări de
servicii şi achiziţii de mărfuri facturate de S.C. R. S.R.L. în anul 2009, în
valoare de 121.472 lei, întrucât pe facturile emise de acest agent economic
apare înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA RO 13119489, iar la
rubrica „sediu” este înscris Rm.Vâlcea, judeţul Vâlcea, iar din verificarea
bazelor de date ale Ministerului Finanţelor reiese că agentul economic cu acest
cod de identificare este R. D., cu sediul în Sibiu şi care a fost radiat din
data de 10.11.2003.
De asemenea, potrivit bazei de
date de O.R.C. Vâlcea, nu există înmatriculată o societate care să poarte
denumirea S.C. R. S.R.L.
Organul fiscal a reţinut ca şi
temei de drept al măsurii luate dispoziţiile art.6 alin.1 din Legea nr.82/1991,
precum şi dispoziţiile art.11 (1^2) şi 21 alin.4 lit.f) şi r) din Legea
nr.571/2003, privind Codul fiscal, potrivit cărora:”(4) Următoarele cheltuieli
sunt deductibile: (...)
f) cheltuielile înregistrate în
contabilitate, care nu au la bază un document justificativ, potrivit legii,
prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii sau intrării în gestiune,
după caz potrivit normelor; (...)
r) cheltuielile înregistrate în
evidenţa contabilă, care au la bază un document emis de un contribuabil inactiv
al cărui certificat de înregistrare fiscală a fost suspendat în baza ordinului
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală”.
Potrivit art.11 din Legea
nr.571/2003, „Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal”, în forma în
vigoare la momentul întocmirii raportului de inspecţie fiscală, respectiv data
de 8.06.2010: „(1) La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în
înţelesul prezentului cod, autorităţile fiscale pot să nu ia în considerare o
tranzacţie care nu are un scop economic sau pot reîncadra forma unei tranzacţii
pentru a reflecta conţinutul economic al tranzacţiei.
(11) Autorităţile fiscale pot să
nu ia în considerare o tranzacţie efectuată de un contribuabil declarat inactiv
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(12) De asemenea, nu sunt luate
în considerare de autorităţile fiscale tranzacţiile efectuate cu un
contribuabil declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi
stabilită prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală. Ordinul şi lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică
contribuabililor cărora le sunt destinate şi persoanelor interesate, prin
afişarea pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală”.
Nu pot fi reţinute susţinerile
recurentei în sensul că nu-i poate fi imputat faptul că un agent economic, care
i-a eliberat o factură pentru operaţiunea efectuată, nu-şi declară veniturile.
În realitate, recurenta putea cu
uşurinţă să verifice realitatea datelor din factura emisă, neputându-se susţine
că era în imposibilitate să cunoască faptul că societatea nu figura
înregistrată în registrul comerţului şi la organele fiscale.
Prin urmare, calitatea de
document justificativ nu poate fi reţinută unei facturi fictive, emise de către
un agent economic inexistent, care nu figurează nici în Registrul Comerţului şi
nici la organele fiscale (Anexa 2 la raportul de expertiză contabilă întocmit în
cauză).
Aceleaşi concluzii şi dispoziţii
legale sunt incidente şi în privinţa facturii emise de către S.C. O. S.R.L.,
dat fiind că din analiza „listei contribuabililor declaraţi
inactivi/reactivaţi” rezultă că a fost declarată inactivă de la data de 11.06.2009,
conform prevederilor O.P. A.N.A.F. nr.1167/29.05.2009, iar data anulării
codului de înregistrare în scopuri de TVA este 1.07.2009 (Anexa 1 la raportul
de expertiză contabilă întocmit în cauză).
În acelaşi sens sunt şi
concluziile raportului de expertiză contabilă judiciară întocmit în cauză de
expert contabil B. I.
Susţinerile din motivul de recurs
referitoare la dreptul de deducere faţă de S.C. R. S.R.L. sunt apreciate de
Curte ca străine de prezenta cauză, dar fiind că în raportul de inspecţie fiscală
nu se regăseşte vreo referire la această societate.
2. În ceea ce priveşte
diferenţele între înregistrările în contabilitate din lucrările de amenajare
Hotel O., facturate de S.C. A. S.R.L., Curtea reţine că, prin raportul de
expertiză contabilă întocmit în cauză s-a reţinut că documentele prezentate de
recurentă nu reflectă realitatea operaţiunilor financiar-contabile conform
art.17 din O.M.E.F. nr.3512/2008, Anexa 1 privind întocmirea şi utilizarea
documentelor financiar-contabile şi că situaţiile de lucrări care stau la baza
facturilor nu sunt însuşite de către comisii tehnice, nu viza dirigintelui sau
inginerului de şantier, ci sunt doar semnate indescifrabil şi ştampilate, fără
a se menţiona realitatea şi responsabilitate pentru operaţiunile efectuate pe
şantier.
În ceea ce priveşte contractul
încheiat cu S.C. A. S.R.L., nr.727.1/24.06.2009, acelaşi raport de expertiză
contabilă a reţinut că facturile recurentei nu se poate stabili dacă serviciile
au putut contribui la realizarea de operaţiuni taxabile, întrucât nu cuprind
informaţii despre temeiul prestării serviciului şi elementelor de
individualizare ale fiecărei lucrări executate.
Prin urmare, concluziile
organelor fiscale care au constatat, ca urmare a controlului încrucişat
efectuat la S.C. O. P.
S.R.L. şi S.C. A. S.R.L., o diferenţă în sumă de 83.151 lei, între suma
facturilor înregistrate la cele două societăţi, precum şi faptul că facturile
înregistrate la recurentă aveau înscrise alte numere decât cele înregistrate de
S.C. A. S.R.L., iar cele din urmă, aferente perioadei 25.06.2009-13.10.2009 au
înscrisă seria cu toate că cele evidenţiate la
S.C. O. P. S.R.L. au seria ONP, se
coroborează cu concluziile expertului contabil desemnat în cauză şi conduc la o
concluzie diametral opusă faţă de susţinerile recurentei din prezenta cale de
atac.
3. În ceea ce priveşte calculul
sumelor în cuprinsul deciziei de impunere, contestat în cadrul motivului trei
de recurs, Curtea constată că acest calcul a fost confirmat de către expertiza
contabilă întocmită în cauză (obiectivul nr.3, filele 102-113 dosar fond), iar
recurenta în motivele sale de recurs se limitează să invoce încălcarea
dispoziţiilor 199 şi art.120 Cod procedură civilă, fără a arăta care sunt
motivele pentru care expertul contabil ar fi procedat greşit în efectuarea
acestui calcul.
Pentru aceste motive în baza art.312 alin.1 Cod
procedură civilă, recursul a fost respins ca nefondat, iar sentinţa instanţei
de fond menţinută ca legală şi temeinică.