Prin Hotărârea nr.1/28.03.2008 a Consiliului
de Administraţie al societăţii s-a hotărât implementarea unui sistem informatic
de organizare a contabilităţii potrivit metodei cantitativ valorice.
La
începutul sezonului estival 2008, reprezentantul societăţii a propus ca
gestiunea să fie ţinută cantitativ valoric şi că programul de calculator a fost
întocmit pentru valorificarea gestiunii după sistemul cantitativ valoric.
În
sezonul estival 2009, s-a menţinut acelaşi sistem de ţinere a gestiunii
cantitativ valorice, fapt ce l-a determinat să refuze funcţia de gestionar,
rămânând numai pe funcţia de bucătar şef.
În
vederea implementării noului sistem informatic, la nivelul societăţii a avut
loc în program de pregătire a personalului implicat în operarea acestui sistem,
printre cei instruiţi aflându-se şi bucătarul şef, respectiv recurentul pârât. Odată
implementat noul sistem de organizare a contabilităţi după metoda
cantitativ-valorică, pârâtul era obligat să folosească acest sistem de evidenţă
a gestiunii.
Potrivit
art.270 din Codul muncii, incident la data producerii prejudiciului, (actual
art.254): „salariaţii răspund patrimonial în temeiul normelor şi principiilor
răspunderii civile contractuale pentru pagubele materiale produse angajatorului
din vina şi în legătură cu munca lor.
Evaluarea
prejudiciului adus angajatorului se face potrivit principiilor şi normelor
dreptului comun, deci ale codului civil.
În
dreptul comun, evaluarea se efectuează în raport cu preţul existent în momentul
în care instanţa judecătorească pronunţă hotărârea de stabilire a
despăgubirilor, având la bază principiul reparării integrale a prejudiciului.
Conform
O.M.F.P. 1753/2004, pentru pagubele constatate în gestiune răspund persoanele
vinovate de producerea lor. Imputarea lor se va face la valoarea de înlocuire.
Art.270
din Codul muncii (actual art.254)
Art.25 din Legea nr.22/1969
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului
Constanţa sub nr.8192/118/2009 reclamanta S.C. S. România S.R.L. a chemat în judecată pe pârâtul T.F.,
solicitând instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să oblige pârâtul la
plata sumei totale de 43.403,44 lei, cu titlu de despăgubiri.
În
motivarea cererii, reclamanta a arătat că pârâtul a fost angajatul său pe
postul de bucătar-şef, iar în urma
inventarierilor efectuate la gestiunea sa la datele de 07.08.2008 şi
12.09.2008, s-a constatat un minus în gestiune de 43.403,44 lei, reprezentând
preţul de cumpărare al mărfurilor, adaosul comercial şi T.V.A.
Reclamanta
a mai susţinut că obligaţia pârâtului era aceea de a gestiona bunurile
încredinţate, atât din punct de vedere al conservării şi păstrării acestora,
cât şi prin vânzarea în condiţii corespunzătoare ca sortiment, calitate şi
preţ. Pentru îndeplinirea acestei obligaţii, pârâtul trebuia să întocmească
documentele de intrare şi ieşire a bunurilor şi să ţină la zi raportul de
gestiune, în caz contrar urmând a fi angajată răspunderea sa patrimonială .
A mai
învederat reclamanta că pârâtul avea cunoştinţă de faptul că evidenţa
mărfurilor în cadrul gestiunii sale se ţinea cantitativ-valoric, acest sistem
de evidenţă fiind implementat şi la alte locuri de muncă similare din cadrul
societăţii.
În
drept, au fost invocate prevederile art. 270 alin.1 Codul muncii.
Pe
această cale, pârâtul a susţinut că în perioada 2004-2008 a fost angajat al
unităţii reclamante în funcţia de bucătar-şef cu gestiune, la Restaurantul P.,
iar în toată această perioadă gestiunea restaurantului a fost ţinută global
valoric.
La
începutul sezonului estival 2008 s-a propus de către un reprezentant al
societăţii ca sistemul de evidenţă a gestiunii să fie cel cantitativ valoric,
însă faţă de opoziţia expresă a pârâtului, s-a decis ca acest sistem să fie
aplicat experimental în cursul sezonului 2008, fără a se emite vreo dispoziţie
în acest sens şi fără a se modifica fişa postului.
În
aceste condiţii, a subliniat pârâtul, inventarierea s-a realizat pentru o
gestiune cantitativ-valorică, cu consecinţa constatării unor minusuri la
anumite categorii de mărfuri, dar şi plusuri la alte categorii, fără a se face
compensările corespunzătoare. În plus, dacă s-ar fi acordat în mod corect
perisabilităţile legale, gestiunea nu ar fi înregistrat lipsuri.
Raportul
de expertiză contabilă a fost efectuat iniţial de expert M.D., desemnat pe baza
acordului părţilor. Faţă de modalitatea în care expertul astfel desemnat a
răspuns la obiectivele impuse de instanţă, precum şi la obiecţiunile formulate
de reclamantă, la termenul din 12.05.2010 a fost încuviinţată cererea
reclamantei de refacere a raportului de expertiză de către un alt expert. A
fost desemnată astfel, prin tragere la sorţi, expert contabil A.V., lucrarea
efectuată de aceasta fiind depusă la dosar la data de 03.12.2010 şi ulterior
completată, ca urmare a obiecţiunilor formulate de părţi.
Prin sentinţa civilă nr.1977 din data de 01
aprilie 2011, pronunţată în dosarul civil nr.8192/118/2009, Tribunalul
Constanţa a admis în parte
acţiunea formulată de reclamantul SC S. ROMÂNIA SRL - SUCURSALA EFORIE NORD în
contradictoriu cu pârâtul T.F.
A obligat pârâtul la plata către reclamantă a sumei de
13.596,82 lei, reprezentând contravaloare prejudiciu şi la plata la plata către
reclamantă a sumei de 300 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunţa această hotărâre, prima
instanţă a reţinut următoarele:
Pârâtul
a fost angajat al societăţii reclamante în funcţia de bucătar-şef cu gestiune,
activitatea sa desfăşurându-se la Restaurant
P.
Prin cererea de faţă, reclamanta a
solicitat obligarea pârâtului la
plata sumei totale de 43.403,44 lei lei, cu titlu de lipsă în gestiune
imputabilă pârâtului, acest prejudiciu fiind determinat prin compararea datelor
din inventare cu cele din evidenţele contabile.
Potrivit art. 270 alin. 1 Codul muncii,
salariaţii răspund patrimonial, în temeiul normelor
şi principiilor răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale
produse angajatorului din vina şi în legătură cu munca lor.
Răspunderea patrimonială a salariatului
reprezintă deci o varietate a răspunderii civile contractuale, având aspecte
particulare generate de specificul raportului juridic de muncă. Salariatul are
o răspundere individuală exclusiv pentru
fapta personală ilicită, aflată în legătură cu munca acestuia, săvârşită în
culpă, care a produs angajatorului un prejudiciu, existând un raport de
cauzalitate între faptă şi prejudiciu.
În accepţiunea art. 270 al. 1 Codul muncii,
fapta ilicită cauzatoare de prejudicii susceptibilă de a atrage răspunderea
patrimonială a salariatului este orice acţiune sau inacţiune săvârşită în
exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu atribuţiile de serviciu
ale salariatului astfel cum acestea rezultă din fişa postului normale, legale
sau regulament intern.
Elementele
răspunderii patrimoniale trebuie dovedite, integral - în conformitate cu art.
287 Codul muncii - , de angajator, care
va trebui să probeze
neîndeplinirea de către salariat a unei obligaţii ce-i revenea,
vinovăţia acestuia în comiterea faptei şi prejudiciul produs (care poate consta
într-o diminuare a activului sau majorare a pasivului). Prin derogare de la
aceste dispoziţii legale, în ipoteza răspunderii gestionarului, prin dispoziţiile art.25 din Legea nr.22/1969 se instituie
o prezumţie de culpă pentru pagubele pe care le-au cauzat în gestiunea lor.
Prin
gestionar, se înţelege potrivit art.1 din acelaşi act normativ, acel angajat al
unui agent economic, autoritate sau instituţie publică ce are ca atribuţii
principale de serviciu primirea, păstrarea şi eliberarea de bunuri aflate în
administrarea, folosinţa sau deţinerea chiar temporară, a unui agest economic,
autoritate sau instituţie publică, indiferent de modul de dobândire şi de locul
unde se află bunurile.
În
cauza de faţă, pârâtul nu a contestat calitatea sa de gestionar, ci a susţinut
doar că evidenţa mărfurilor din gestiunea sa nu se realiza după criteriul
cantitativ-valoric, fiind o gestiune global-valorică.
Distincţia
dintre cele două metode de organizare a contabilităţii se regăseşte atât în
reglementarea din Legea contabilităţii nr. 82/1991, cât şi în cuprinsul
Ordinului Ministrului Finanţelor nr. 1850/2004 privind aprobarea Normelor
metodologice de întocmire şi utilizare a registrelor şi formularelor comune pe
economie privind activitatea financiară şi contabilă, în varianta anterioară
abrogării prin Ordinul nr. 3512/2008 şi care era î vigoare la data constatării
prejudiciului.
Potrivit
art. 18 din Normele metodologice, metoda
cantitativ-valorică se poate folosi pentru contabilitatea analitică a
materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor
de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale,
mărfurilor, animalelor şi ambalajelor, iar metoda global-valorică se poate utiliza pentru contabilitatea analitică
a mărfurilor şi ambalajelor din unităţile de desfacere cu amănuntul,
rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare,
materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protecţie în
folosinţă, precum şi altor categorii de bunuri.
Art.21
stipulează că metoda cantitativ-valorică presupune ţinerea evidenţei
cantitative pe feluri de stocuri în cadrul fiecărei gestiuni, iar în
contabilitate - a celei cantitativ-valorice, în timp ce, potrivit art. 23, metoda
global-valorică se aplică pentru evidenţa mărfurilor şi ambalajelor aflate în
unităţile de desfacere cu amănuntul (magazine, restaurante, bufete etc.), iar contabilitatea
analitică a mărfurilor şi ambalajelor se ţine global-valoric, atât la gestiune,
cât şi în contabilitate.
Pentru determinarea în concret a
sistemului de evidenţă a mărfurilor din gestiune şi pentru identificarea
eventualului prejudiciu cauzat de pârât, în cauză a fost efectuată o expertiză
contabilă.
La
stabilirea situaţiei de fapt, instanţa nu va ţine seama de concluziile primului
raport de expertiză efectuat în cauză de expert M.D., în condiţiile în care
prin concluziile formulate expertul nu a lămurit aspecte pentru a căror
elucidare s-a apelat la efectuarea unei lucrări tehnice. Astfel, expertul nu a
determinat în concret metoda de organizare a contabilităţii utilizată de
societatea reclamantă în cursul anului 2008, ci a făcut trimitere generică la
textele legale ce reglementează metoda global-valorică, concluzionând în sensul
că aceasta era singura metodă legală aplicabilă la nivelul unităţii reclamante.
Totodată, expertul nu a ţinut seama de minusurile în gestiune stabilite de
reclamantă prin cele două inventare din 07.08.2008 şi 12.09.2008, fără a motiva
înlăturarea acestor mijloace de probă, reţinând în schimb un plus de gestiune
de 1.278,85 lei, rezultat din raportarea la o gestiune global-valorică.
Pentru
aceste considerente, apreciind că prin modalitatea în care expertul a analizat
întreg materialul probator, lucrarea efectuată nu se caracterizează prin
acurateţea specifică unei expertize tehnice, instanţa va înlătura concluziile
raportului de expertiză întocmit de expert M.D., urmând a avea în vedere
concluziile lucrării întocmite de expert A.V.
După
cum s-a reţinut prin acest raport de expertiză, la nivelul S.C. S. România
S.A., gestiunea a fost ţinută iniţial după metoda global-valorică. Prin
Hotărârea nr. 1/28.03.2008 a Consiliului de Administraţie al societăţii, depusă
la dosar, s-a aprobat însă efectuarea unor lucrări de investiţii pentru
implementarea gestiunii informatizate la nivelul sucursalelor, printre acestea
aflându-se şi Sucursala Eforie Nord, unde era angajat pârâtul.
În
consecinţă, odată cu punerea în funcţiune a programelor informatice, în cadrul
acestor sucursale s-a procedat la organizarea contabilităţii după metoda
cantitativ-valorică, modificarea intervenită reflectându-se în primul rând în
modalitatea de întocmire a notelor de recepţie, prin înregistrarea mărfurilor
la preţ de intrare, iar nu la preţ de vânzare.
Împrejurarea
că la Restaurant P.
- locul de muncă al pârâtului, a intervenit în concret o atare modificare în
sistemul de evidenţă a gestiunii, rezultă şi din procesul-verbal de punere în
funcţiune a sistemelor de gestiune restaurant, din data de 03.06.2008. După cum
reiese din înscrisurile depuse la dosar de către reclamantă, în vederea
implementării noului sistem informatic, la nivelul unităţii a avut loc un program
de pregătire a personalului implicat în operarea acestui sistem, printre cei
instruiţi aflându-se şi bucătarul-şef.
Prin
urmare, a existat un act decizional aprobat la nivelul Consiliului de
Administraţie prin care s-a decis schimbarea metodei de organizare a
contabilităţii, noua metodă, cea cantitativ valorică, fiind aplicată şi în
cadrul unităţii la care reclamantul era angajat. După cum a subliniat expertul
contabil, modificarea politicii economice a societăţii reclamante începând cu
data de 01.06.2008 nu poate fi considerată ca fiind intervenită după începerea
exerciţiului financiar, tocmai în considerarea caracterului sezonier al
activităţii desfăşurate de societate.
Totodată,
trebuie subliniat că pentru a proceda la o asemenea schimbare a politicilor
contabile, angajatorului nu îi era necesar acordul vreunuia dintre salariaţii
cu atribuţii legate de gestionarea bunurilor societăţii, fiind suficient ca
aceşti angajaţi să fie informaţi cu privire la noua procedură. Or, prin
înscrisurile depuse la dosar s-a dovedit nu doar informarea angajaţilor, ci şi
instruirea acestora în accesarea noului program informatic.
Pe
de altă parte, prin apărările formulate pârâtul nu a susţinut neinformarea sa
cu privire la aplicarea sistemului cantitativ-valoric, ci a pretins doar că
aplicarea acestuia s-a realizat în lipsa unei decizii a organelor de conducere
ale S.C. S. România S.A. şi în condiţiile în care nu era obiectiv posibilă
aplicarea acestei metode de ţinere a gestiunii. Chiar în cuprinsul notei
explicative întocmite de către pârât cu prilejul celor două inventare efectuate de societate, apărarea sa
se concentrează asupra imposibilităţii de ţinere a gestiunii pe sistem
cantitativ-valoric, fără a justifica în vreun fel lipsurile în gestiune ce i-au
fost imputate.
Prin
urmare, din analiza probelor administrate, instanţa reţine că în baza Hotărârii
nr. 1/28.03.2008 a Consiliului de Administraţie al societăţii reclamante, în
cadrul Restaurantului P. s-a implementat un sistem informatic de organizare a
contabilităţii potrivit metodei cantitativ-valorice. Pârâtul şi-a continuat
activitatea în funcţia de bucătar-şef cu atribuţii de gestionar şi după punerea
în aplicare a noului sistem, deşi în condiţiile în care nu era de acord cu
noile sale atribuţii ar fi putut să solicite încetarea raporturilor de muncă.
În consecinţă, în temeiul art. 270 Codul muncii, pârâtul este responsabil
pentru prejudiciul cauza societăţii prin lipsurile în gestiune înregistrate.
Prin
raportul de expertiză contabilă întocmit de expert A.V a fost stabilită
valoarea lipsurilor în gestiune ca fiind de 11.425,90 lei, la care s-a adăugat
TVA de 19%, rezultând în final un prejudiciu de 13.596,82 lei.
În
ce priveşte însă imputarea în sarcina pârâtului şi a adaosului comercial
aferent lipsei efective din gestiune, experta a reţinut că potrivit OMFP nr.
1753/2004, imputarea lipsei în gestiune se face la valoarea de înlocuire,
aceasta incluzând costul de achiziţie al bunului la data constatării pagubei,
cuprins din preţul de cumpărare practicat pe piaţă, la care se adaugă taxele
nerecuperabile. Or, adaosul comercial reprezintă un venit al societăţilor
comerciale a cărui valoare se determină ca diferenţă dintre preţul de vânzare
al mărfii către consumatorul final şi preţul de achiziţionare.
Prin
urmare, fiind un venit pe care societatea îl obţine ca urmare a vânzării mărfii
către consumatorul final, deci un venit eventual, adaosul comercial nu poate fi
imputat gestionarului, în condiţiile în care potrivit regulilor de drept comun
în materie de răspundere civilă, trebuie reparat numai prejudiciul cert, atât
ca existenţă, cât şi ca posibilitate de cuantificare.
Pentru
motivele expuse, instanţa apreciază că pârâtului îi revine obligaţia de plată
către reclamantă a sumei totale de 13.596,82 lei, reprezentând contravaloarea
prejudiciului cauzat în patrimoniul societăţii prin lipsa în gestiune cauzată
pe durata derulării raporturilor de muncă.
În
măsura admiterii acţiunii, în temeiul art. 274 Cod procedură civilă pârâtul a fost obligat şi la plata către reclamantă a sumei
de 300 lei, cu titlu de cheltuieli de judecată-onorariu expert.
Împotriva
acestei hotărâri a declarat recurs reclamanta S.C. ”S. România” SRL – Sucursala
Eforie Nord, criticând-o sub următoarele aspecte:
Prin cererea de chemare în judecată a solicitat
obligarea pârâtului la plata sumei de 43.403,44 lei, reprezentând minus în
gestiune.
A
preciza că minusul în gestiune reprezintă preţul de cumpărare al mărfurilor,
adaosul comercial şi TVA-ul, minusul fiind stabilit după întocmirea situaţiei
comparative (evidenţa ţinându-se cantitativ valoric), acordarea
perisabilităţilor şi efectuarea compensărilor legale.
Concluziile
instanţei şi motivarea acesteia cu care nu este de acord, şi pe care le critică
se referă la stabilirea cuantumului prejudiciului, solicitând atragerea
răspunderii pârâtului pentru 43.403,44 lei, instanţa obligându-l la plata sumei
de 13.596,82 lei.
Instanţa
şi-a însuşit punctul de vedere al expertului A.V. care învederează faptul că
potrivit Normelor aprobate prin O.M.F.P. nr.1753/2004, imputarea lipsei în
gestiune se face la valoarea de înlocuire, aceasta incluzând costul de
achiziţie al bunului la data constatării pagubei, la care se adaugă taxele
nerecuperabile.
Ordin
enunţat de instanţă numai parţial dar şi aşa neaprofundat finalmente.
Pentru
edificarea instanţei de recurs citează prevederea din Normele privind
organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de activ şi pasiv pct.50
alin.3 aprobat prin O.M.F.P. nr.1753/22.11.2004, astfel:
„Prin
valoarea de înlocuire, se înţelege costul de achiziţie al unui bun cu
caracteristici şi grad de uzură similare celui lipsă în gestiune la data
constatării pagubei, care va cuprinde preţul de cumpărare practicat pe piaţă,
la care se adaugă taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de
transport, aprovizionare şi alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea
în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv”.
Recursul
pârâtei referitor la cuantumul sumei de 43.403,44 lei pentru care trebuie atrasă
răspunderea materială a lui T.F. este impus şi de prevederile art.3 din
Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal care precizează că: „În materie
fiscală dispoziţiile prezentului cod prevalează asupra oricăror prevederi din
alte acte normative în caz de conflict între acestea aplicându-se dispoziţiile
Codului Fiscal” coroborate acestea şi cu prevederile art.14 din Legea
nr.82/1991 al Contabilităţii.
Reluând
şi precizările din normele aprobate prin O.M.F.P. nr.1753/2004 constată că
toate cheltuielile ce trebuie luate în considerare la calculul valorii de
înlocuire a mărfii sunt cheltuieli nerecuperabile şi urmează a fi reţinute în
sarcina pârâtului.
Totalizând sumele care nu au fost luate
în calcul de instanţa de fond de 29806,62 lei (17.824,56 lei + 11982,06 lei) şi
dovedind că acestea reprezintă cheltuieli nerecuperabile solicită obligarea
pârâtului şi la plata sumei de 29806,62 lei.
Împotriva
aceleaşi hotărâri a declarat recurs şi pârâtul T.F., criticând-o sub
următoarele aspecte:
Hotărârea
instanţei de fond este netemeinică şi nelegală, contrară probelor administrate
în cauză şi prevederilor legale aplicabile în materie.
Astfel,
potrivit prevederilor cuprinse în O.M.F.P. nr.1752/2005, fiecare societate
comercială trebuie să stabilească şi să respecte politici contabile pentru
operaţiunile derulate. Modificarea politicilor contabile este permisă numai
dacă acest lucru este cerut de lege sau are ca rezultat informaţii mai
relevante ori mai credibile referitoare la operaţiunile entităţii.
Este
adevărat că la începutul anului 2008 reclamanta a intenţionat să modifice
politicile sale contabile, în sensul de a nu renunţa la sistemul global valoric
şi a se trece la cel cantitativ valoric, însă nu a materializat această
intenţie.
Astfel,
ambele rapoarte de expertiză contabilă efectuate în cauză au reţinut că
reclamanta nu a prezentat vreo hotărâre ori decizie a Consiliului de
Administraţie privind schimbarea politicii economice în anul 2008 sau pe
parcursul acestui an.
Pe de
altă parte, nu s-a prezentat nici un
document din care să rezulte că s-ar fi efectuat instruirea personalului
implicat pentru a se trece de la metoda de evidenţă global valorică la cea
cantitativ valorică.
Fişa
postului pârâtului, depusă la dosar, evidenţiază numai atribuţii de evidenţă a
stocurilor conform metodei global valorice, iar nu a celei cantitativ valorice.
Singurul
document prezentat expertului A.V. îl constituie procesul verbal datat 03 iunie
2008 privind punerea în funcţiune a „sistemelor de gestiune restaurant”, care
nu este de natură a demonstra că reclamanta a
modificat politica sa contabilă în sensul trecerii la sistemul de
evidenţă cantitativ valorică, iar deosebit de relevant îl constituie aspectul
că eventuala trecere la sistemul de evidenţă contabilă cantitativ valorică nu a
fost adusă la cunoştinţă pârâtului.
În
condiţiile în care pârâtul nu a cunoscut că evidenţa contabilă trebuie ţinută
în sistem cantitativ valoric, acesta a continuat să întocmească documente
specifice evidenţei global valorice.
Pentru
a fi antrenată răspunderea materială a pârâtului trebuie să se dovedească
existenţa culpei acestuia în producerea unui eventual prejudiciu; ori în cauză
nu s-a făcut dovada existenţei vinovăţiei pârâtului în neţinerea evidenţei
gestiunii sale în sistem cantitativ valoric.
Cunoscând
că evidenţa gestiunii sale este ţinută în sistem global valoric, pârâtul nu s-a
îngrijit să evidenţieze consumul pe fiecare produs folosit în restaurant.
Solicită
totodată să se constate că în raport de sistemul global valoric, ambele
expertize efectuate în cauză au stabilit un plus la inventarul pe anul 2008 în
sumă de 1.735,40 lei.
Analizând
sentinţa recurată din prisma criticilor formulate, curtea a respins recursurile
ca nefondate pentru următoarele considerente:
Cu privire la recursul reclamantului:
La
nivelul Consiliului de Administraţie al pârâtei a existat un act decizional
prin care s-a hotărât schimbarea metodei de organizare a contabilităţii, noua
metodă cantitativ-valorică fiind aplicată şi în cadrul unităţii în care pârâtul
este angajat.
Astfel,
prin Hotărârea nr.1/28.03.2008 a Consiliului de Administraţie al societăţii s-a hotărât implementarea unui
sistem informatic de organizare a contabilităţii potrivit metodei cantitativ
valorice.
De
altfel, chiar prin întâmpinarea formulată pârâtul a arătat că la începutul
sezonului estival 2008, reprezentantul societăţii a propus ca gestiunea să fie
ţinută cantitativ valoric şi că programul de calculator a fost întocmit pentru
valorificarea gestiunii după sistemul cantitativ valoric.
În
sezonul estival 2009, s-a menţinut acelaşi sistem de ţinere a gestiunii
cantitativ valorice, fapt ce l-a determinat să refuze funcţia de gestionar,
rămânând numai pe funcţia de bucătar şef.
Prin
urmare, susţinerile pârâtului că nu ar fi existat o decizie a Consiliului de
Administraţie pentru introducerea acestui sistem de ţinere a gestiunii şi că nu
ar fi avut cunoştinţă de introducerea acestui sistem sunt nefondate.
În
vederea implementării noului sistem informatic, la nivelul societăţii a avut loc
în program de pregătire a personalului implicat în operarea acestui sistem,
printre cei instruiţi aflându-se şi bucătarul şef, respectiv recurentul pârât,
astfel cum rezultă din înscrisurile existente la dosarul de fond.
Împrejurarea
că la Restaurantul
„P” – locul de muncă al pârâtului a intervenit în concret modificarea
sistemului de evidenţă a gestiunii rezultă şi din procesul verbal de punere în
funcţiune a sistemelor de gestiune restaurant din data de 03.06.2008.
Din
fişa postului pârâtului nu rezultă faptul că acesta trebuia să ţină evidenţa
gestiunii după metoda global-valorică, astfel cum susţine prin cererea de
recurs.
Odată
implementat noul sistem de organizare a contabilităţi după metoda
cantitativ-valorică, pârâtul era obligat să folosească acest sistem de evidenţă
a gestiunii.
Din
raportul de expertiză contabilă efectuat în cauză de expert contabil A.V.
rezultă că valoarea lipsurilor în gestiune este de 11.425,90 lei la care se
adaugă TVA 19% rezultând suma de 13.596,82 lei.
În mod
corect prima instanţă nu a luat în considerare raportul de expertiză contabilă
efectuat de expert contabil M.D., prin care concluzionează că a existat un plus
în gestiune şi că nu există un prejudiciu creat de pârât, întrucât acest expert
a ţinut cont de metoda global-valorică de ţinere a gestiunii care a fost
folosită iniţial şi nu de metoda cantitativ valorică implementată ulterior şi
pe care pârâtul trebuia să o aplice.
De
asemenea, plusul la inventar de 1.735,40 lei a rezultat la o gestiune
global-valorică şi nu cantitativ valorică, astfel încât nu poate fi luat în
considerare.
Cu privire la recursul pârâtei:
Prima
instanţă a făcut o corectă interpretare a dispoziţiilor legale incidente în
cauză.
Potrivit
art.270 din Codul muncii, incident la data producerii prejudiciului, (actual
art.254): „salariaţii răspund patrimonial în temeiul normelor şi principilor
răspunderii civile contractuale pentru pagubele materiale produse angajatorului
din vina şi în legătură cu munca lor.
Evaluarea
prejudiciului adus angajatorului se face potrivit principiilor şi normelor
dreptului comun, deci ale codului civil.
În
dreptul comun, evaluarea se efectuează în raport cu preţul existent în momentul
în care instanţa judecătorească pronunţă hotărârea de stabilire a
despăgubirilor, având la bază principiul reparării integrale a prejudiciului.
Conform
O.M.F.P. 1753/2004 pentru pagubele constatate în gestiune răspund persoanele
vinovate de producerea lor.
Imputarea
lor se va face la valoarea de înlocuire.
Prin
valoarea de înlocuire se înţelege costul de achiziţie al unui bun cu
caracteristici şi grad de uzură similare celui lipsă în gestiune la data
constatării pagubei care va cuprinde preţul de cumpărare practicat pe piaţă, la
care se adaugă taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuieli de transport,
aprovizionare şi alte cheltuieli accesorii necesare pentru punerea în stare de
utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv.
Adaosul
comercial reprezintă un venit al societăţii comerciale, a cărui mărime se
determină ca diferenţă dintre preţul de vânzare al mărfii către consumatorul
final şi preţul de achiziţionare a bunului respectiv.
Fiind
un venit pe care societatea îl obţine ca urmare a vânzării mărfii către
consumatorul final deci un venit eventual, adaosul comercial nu poate fi
imputat gestionarului.
În ceea
ce priveşte celelalte cheltuieli nerecuperabile, acestea nu au fost
identificate de către expert, iar recurenta nu a depus înscrisuri pentru
dovedirea lor, ori prejudiciul trebuie să fie cert, stabilit pe baza unor date
economice concrete, simplul calcul aritmetic depus de recurentă nefiind
suficient.
Pentru
considerentele expuse mai sus, potrivit art.312 Cod procedură civilă, curtea a
respins recursurile ca nefondate.