Procedura insolvenţei.
Suspendarea măsurilor de executare silită, inclusiv a plăţilor efectuate în
temeiul unei popriri înfiinţate anterior. Creditor bugetar. Organul fiscal nu
ar putea distribui fără autorizarea judecătorului sindic o sumă pentru a stinge alt tip de obligaţii fiscale
decât cele curente, în ordinea prevăzută de art.115 C.pr.fisc., ci trebuie să o
distribuie pentru a stinge creanţele curente.
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 5220 din 11 iunie 2012
Prin sentinţa civilă nr. 8429
din 13.12.2010 pronunţată în dosarul nr. 5095/1285/2010 al Tribunalului
Comercial Cluj a fost admisă, în parte, cererea formulată de către
contestatoarea SC
T. SA împotriva creditoarei
AFP ClujNapoca, având sediul în ClujNapoca. Sa dispus restituirea, de către
creditoare, în conturile debitoarei, a sumei de 21.303 lei. Judecătorul sindic
a reţinut următoarele: Analizând cererea formulată de către debitoare,
judecătorul a admiso, în parte, în baza
art. 36 din Legea nr.
85/2006.
În data de 25 iunie 2009,
Serviciul de Executare Silită şi Stingere a Crenţelor Fiscale din cadrul AFP
pentru Contribuabili Mijlocii ClujNapoca, a comunicat Casei de Asigurări de
Sănătate Cluj, că în baza adresei de înfiinţare a popririi nr. 5253/24 iunie
2009 şi în baza titlului executoriu nr. 4624/29 mai 2009, urmează să plătească,
în calitate de terţ poprit, suma totală de 59.540 lei, în contul Trezoreriei
Cluj.
Prin sentinţa civilă nr.
2655/C/2009, pronunţată în data de 29 iunie 2009, a fost deschisă procedura
insolvenţei urmăritei SC T. SA ClujNapoca.
Referitor la suma de 21.303
lei, încasată de către pârâtă în urma popririi făcute, după data deschiderii
procedurii, lucru recunoscut de către însăşi pârâta, este evident că ea trebuie
restituită, în baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 85/2006. Nu are nicio
importanţă faptul că poprirea sa dispus înainte de deschiderea procedurii,
relevant fiind doar când banii au intrat efectiv în conturile creditoarei. O
poprire dispusă, este o măsură de executare silită care, în mod automat,
începând cu data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii, se suspendă
automat. Orice intrare de bani ulterioară deschiderii procedurii intră sub
incidenţa textului de lege menţionat.
Referitor la suma de 38.237
lei ce a susţinut debitoarea că pârâta ar fi imputato asupra unor creanţe mai
vechi şi nu a celor născute în procedură, trebuie menţionat că lichidatorul
judiciar este cel care hotărăşte ce plăţi se fac şi ce creanţe doreşte să
stingă cu sumele de bani pe care le plăteşte creditorilor. Prin urmare, nu creditorul
este cel care stabileşte ce parte din creanţă şi care anume creanţe se
consideră acoperite în urma unei plăţi parţiale făcute de către debitoare. Dacă
este nemulţumit de modul cum au fost distribuite sumele de bani încasate în
timpul procedurii de către debitoare şi ce creanţe doreşte
administratorul/lichidatorul judiciar să acopere, creditorul interesat este cel
care poate formula o contestaţie împotriva acestei măsuri. Prin urmare,
judecătorul sindic nu o va putea obliga pe pârâtă să stingă anumite creanţe cu
sumele primite, din moment ce imputaţia plăţii o face chiar lichidatorul
judiciar, el în planul de distribuire a sumelor încasate făcând toate calculele
necesare referitoare la creanţele stinse şi cele rămase de achitat.
Împotriva sentinţei a declarat
recurs S.C. T. S.A. prin administratorul special, solicitând modificarea
sentinţei recurate, în sensul admiterii în întregime a acţiunii cu consecinţa
anulării tuturor operaţiunilor efectuate de către pârâta Administraţia
Finanţelor Publice ClujNapoca după data deschiderii procedurii de insolvenţă
faţă de debitoare şi care au avut drept urmare stingerea de creanţe născute
anterior datei deschiderii procedurii de insolvenţă faţă de debitoare în
cuantum total de 59.540 lei, nu doar a sumei de 21.303 lei, cu precizarea
faptului că în cauza dedusă judecăţii se aplică dispoziţiile art. 3041 C.pr.civ.,
în sensul că recursul va trebui analizat nu numai sub aspectul motivelor de
nelegalitate prevăzute de art. 304 C.pr.civ., ci şi sub aspectul netemeiniciei,
deoarece instanţa poate să examineze cauza sub toate aspectele.
În motivarea recursului,
recurenta arată că prin decizia instanţei de a anula doar o parte dintre
operaţiunile efectuate de către creditoarea AFP în vederea recuperării de
creanţe anterioare deschiderii procedurii insolvenţei şi de a nu soluţiona
problema sumei de 38.237 lei, instanţa a permis încălcarea prevederilor legii
insolvenţei cu privire la plăţile pe care le poate efectua debitorul în
perioada de observaţie către creditorii cunoscuţi în continuarea desfăşurării
activităţilor curente.
În speţă, nu există nici
autorizarea administratorului judiciar, nici aprobarea comitetului
creditorilor, pe cale de consecinţă, nu poate fi valabilă plata unor creanţe
anterioare deschiderii procedurii, cum consideră pârâta, întrucât acestea nu ar
corespunde plăţilor necesare activităţilor curente prevăzute de alin. 1 al art.
mai susmentionat. Contrar dispoziţiilor legale creditoarea AFP a înţeles să
stingă creanţe anterioare deschiderii procedurii. Întradevăr, judecătorulsindic
nu va putea obliga pârâta să stingă anumite creanţe, însă considerăm că este de
competenţa acestuia să anuleze acele plăţi care încalcă prevederile legii
insolvenţei.
Arată că deşi instanţa a adus
în discuţie petitul cu privire la anularea operaţiunii de stingere a unor
creanţe anterioare deschiderii procedurii, aceasta nu a tranşat efectiv
problema, motivând că nu ar fi de competenţa ei să stabilească ce plăţi se fac
şi ce creanţe se sting cu sumele de bani pe care societate în insolvenţă le
plăteşte creditorilor, ci a administratorului judiciar. Dar în speţă nu este
vorba de felul în care sau realizat plăţile recurentei în cursul perioadei de
observaţie, ci de felul în care AFP a perceput această plată, transformândo
dintro platăcurentă valabilă şi conformă cu legea întro plată a unor creanţe
care nu se încadrează în condiţiile obişnuite de exercitare a activităţii
curente, încălcanduse astfel prevederile art. 49 din Legea 85/2006, aşa cum am
arătat mai sus.
Intenţia recurentei la
momentul realizării plăţii a fost aceea de a achita doar obligaţii curente
perioadei de observaţie, de aceea nu a solicitat autorizarea administratorului
judiciar, însă creditoarea AFP numărând o creanţă ce depăşeşte valoarea acestor
obligaţii curente, abuzând de dreptul său, în gestiunea sa proprie a procedat
la stingerea unor datorii anterioare deschiderii procedurii insolvenţei.
Consideră că dacă această
problemă rămâne incertă ar putea aduce reale prejudicii atât recurentei,
ingreunânduise situaţia financiară cu posibile dobânzi suplimentare, ceea ce
ar avea ca efect şi prejudicierea totodată a celorlalţi creditori înscrişi la
masa credală. În plus, AFP, în calitate de creditor bugetar cu creanţe
nescadente la data deschiderii procedurii în vederea recuperării acestor
creanţe să le declare în vederea înscrierii lor în tabelul crenţelor.
Nerespectând art. 64 alin. 4 din Legea 85/2006, creditorul nu şia declarat
creanţele nescadente născute înainte de data deschiderii procedurii şi a
folosit plăţile efectuate de către debitoare, şi enumerate de către subscrisa
prin cerere de chemare în judecată, pentru a considera stinse aceste creanţe
născute anterior deschiderii procedurii, în loc să fie considerate stinse
obligaţiile curente ale acesteia.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice Cluj, solicitând
modificarea in tot a sentintei, in sensul respingerii in totalitate a actiunii
debitoarei ca neintemeiata. În subsidiar, in cazul in care se va considera
solutia instantei de a constata nulitatea platii sumei de 21.303 lei
intemeiata, solicita modificarea sentintei in sensul respingerii cererii de
revenire a sumei in patrimonial debitoarei prin compensare ca fiind lipsita de
obiect, intrucat compensarea sa realizat deja, prin modalitatile de stingere
prevazute de normele legale in materie. În subsidiar, solicita modificarea
sentintei in sensul de a dispune revenirea sumei de 21.303 lei in patrimoniul
debitoarei in modalitatea solicitata de debitoare respectiv prin compesarea
acestei sume cu datoriile curente.
În motivarea recursului, se
arată că prin sentinta atacata, judecatorul sindic a constatat nulitatea platii
sumei de 21.303 lei asa cum a solicitat debitoarea, dar a dispus in plus
restituirea de catre creditoarea Administratia Finantelor Publice pentru
contribuabili Mijlocii a acestei sume debitoarei, prin virarea acesteia in
contul unic de lichidare, in conditiile in care prin actiunea dedusa judecatii
administratorul judiciar nu a avut aceasta solicitare.
Ceea ce a solicitat
administratorul judiciar este ca in urma constatarii nulitatii platii sumei de
21.303 lei, revenirea acestei sumei in patrimoniul debitoarei sa se faca prin
compensare, adica prin anularea modalitatilor de stingere a obligatiilor
fiscale, in sensul de a obliga creditoarea sa stinga si cu aceasta suma
creantele curente nascute dupa data deschiderii procedurii (in considerarea
faptului ca suma a intrat in contul creditoarei dupa aceasta data) si nu
creante nascute inaintea deschiderii procedurii asa cum sa procedat de catre
Administratia Finantelor Publice pentru contribuabili Mijlocii.
Actiunea dedusa judecatii are
ca scop ultim anularea/modificarea modalitatilor de stingere a platilor in suma
totala de 59.540, si nu doar pentru suma de 38.237 lei, asa cum este mentionat
la punctul 2 al petitului 1 al actiunii.
Aceasta solicitare rezulta
expres din paginile 2 si 3 ale actiunii (la punctul b) unde este
individualizata pe surse intrega suma aflata in litigiu, in incheierea actiunii
solicitanduse anularea operatiunilor efectuate dupa deschiderea procedurii de
insolventa fata de debitoare care au avut drept urmare stingerea unor creante
nascute anterior deschiderii procedurii, si obligarea Administratiei Finantelor
Publice pentru Contribuabili Mijlocii la stingerea obligatiilor curente ale
societatii debitoare.
In ceea ce priveste motivarea
instantei cu privire la modalitatea de stingere a creantei care in opinia ei ar
fi la latitudinea lichidatorului judiciar care este cel ce hotaraste ce plati
se fac si ce creante doreste sa stinga cu sumele de bani pe care le plateste
creditorilor, creditoarea fiind cea care poate eventual contesta masura luata
in acest sens in cazul in care nu este multumita de modul in care au fost
distribuite sumele de bani incasate in timpul procedurii, solutia este de
asemenea nelegala. Judecatorul sindic nu sia motivat in drept aceasta
afirmatie. De altfel, nu exista text de lege care sa lase la arbitrariul
lichidatorului care anume creante se vor stinge in urma platilor efectuate in
procedura, modalitatile de stingere ale creantelor ficale fiind reglementate in
mod expres de lege.
Se impune a se face
distinctie intre notiunea de distribuire facuta de legea 85/2006 care se refera
la distribuirea catre creditori a sumelor ce rezulta din lichidare si notiunea
de stingere a creantelor care este o operatiune ulterioara distribuirii, fiind
un atribut al creditorului, în speţă al creditorului fiscal, care este şi ea
expres reglementată de normele fiscale în vigoare.
Prin întâmpinarea formulată,
Direcţia Generală a Finanţelor Publice ClujNapoca în calitate de creditor al
SC T. SA, a solicitat respingerea recursului formulat de reclamant, mentinerea
sentintei atacate in privinta modalitatilor de stingere a platilor in suma de
38.237 lei ca temeinica si legala.
În motivare intimata arată
că, prin recursul formulat reclamanta solicita anularea operatiunilor efectuate
de Administratia Finantelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii dupa data
deschiderii procedurii de insolventa, respectiv anularea modalitati lor de
stigere a creantei fiscale in cuantum de 38.237 lei ca urmare a platii acesteia
de catre debitoare. Concret, solicita stingerea obligatiilor curente si nu a
celor anterioare deschiderii procedurii.
Pe fond, reclamantul in mod
gresit a retinut ca au fost stinse obligatii anterioare deschiderii procedurii.
Stingerea sa facut incepand cu obligatiile scadente dupa data intrarii in
insolventa, respectiv dupa data de 29.06.2009 (scadente la 25.07.2009),
respectanduse astfel prevederile art.114 alin. (27) coroborat cu art. 115
alin. (3) din O. G. 92/2003 privind ordinea stingerii datoriilor potrivit
careia "Pentru debitorii care se află sub incidenţa Legii nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare,
ordinea de stingere este următoarea: a) obligaţii fiscale cu termene de plată
(deci scadente) după data deschiderii procedurii insolvenţei, În ordinea
vechimii, cu excepţia celor prevăzute În planul de reorganizare confirmat."
In aceasta ordine, urmeaza ca
dupa stingerea celor mai vechi creante care au scadenta (termenul de plata)
dupa data deschiderii procedurii, sa fie stinse creantele curente, deci cele
care au rezultat din activitatea curenta a debitoarei in perioada de observaţie,
care şi acestea au termenul de plată după deschiderea procedurii de insolvenţă.
Analizând sentinţa recurată
prin prisma motivelor de recurs invocate, precum şi a dispoziţiilor legale
relevante, curtea reţine următoarele:
Obiectul prezentei cauze îl
reprezintă, pe de o parte, anularea unei plăţi efectuate către DGFP Cluj în
temeiul popririi nr.5253/24.06.2009 transmise la CAS Cluj – 21.303 lei, şi, pe
de altă parte, anularea modalităţii de stingere a creanţelor bugetare prin
stingerea obligaţiilor curente ale acesteia, iar nu a celor anterioare datei
deschiderii procedurii – 38.237 lei.
Textele legale pe care curtea
le va analiza sunt art.36, art.46 alin.1, art.49 alin.1, art.64 alin.6 din
Legea 85/2006 şi art.115 alin.3 din OG 92/2003.
Astfel, în primul rând,
judecătorul sindic a reţinut corect că 21.303 lei, sume de recuperat
reprezentând indemnizaţii achitate care depăşesc obligaţia lunară de plată a
contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii aferente lunilor martie – mai 2009
(anterior deschiderii procedurii insolvenţei debitoarei) au fost virate în
conturile indicate de DGFP Cluj în temeiul popririi nr.5253/24.06.2009 (aceasta
fiind, de asemenea, anterioară deschiderii procedurii insolvenţei) cu
încălcarea dispoziţiilor art.36 din Legea 85/2006. Acest text legal impunea
suspendarea oricărei măsuri de executare silită împotriva debitorului intrat în
insolvenţă, inclusiv a plăţilor efectuate în temeiul unei popriri înfiinţate
anterior, cu câteva zile înainte de deschiderea procedurii insolvenţei,
executarea silită nefiind desfiinţată. Prin urmare, primul motiv de recurs
invocat de creditoarea DGFP Cluj este nefondat.
Cu privire la motivul
prevăzut de art.304 pct.4 C.proc.civ. (ultra petita), curtea apreciază, în
acord cu lichidatorul judiciar al debitoarei, că dispunerea restituirii sumei
plătite nelegal în contul debitoarei era o consecinţă logică a anulării plăţii,
în condiţiile în care judecătorul sindic nu a admis integral cererea de chemare
în judecată, considerând că nu poate dispune obligarea pârâtei să stingă
anumite creanţe cu sumele primite, întrucât imputaţia plăţii o face
lichidatorul.
Referitor la suma de 21.303
lei, creditoarea DGFP Cluj a mai arătat că aceasta a fost deja compensată
astfel cum a solicitat debitoarea, prin stingerea creanţelor fiscale în
conformitate cu art.115 alin.3 C.proc.fisc., însă şi acest motiv de recurs este
neîntemeiat, pentru motivele ce vor fi expuse în continuare cu privire la
recursul debitoarei.
Aceasta a invocat
nerespectarea dispoziţiilor art.46 şi 49 din lege, în sensul că a efectuat, în
perioada de observaţie, o plată către Administraţia Finanţelor Publice pentru
Contribuabili Mijlocii, iar aceasta nu a stins legal creanţele bugetare, ci
prin aplicarea cu art.115 alin.3 C.proc.fisc., care, însă, nu este incident în
speţă.
Astfel, potrivit art.46 şi 49
din Legea insolvenţei, în lipsa autorizării judecătorului sindic, debitorul
poate efectua numai plăţi către creditorii cunoscuţi, stingând datorii curente
ale procedurii.
Creditoarea sa prevalat de dispoziţiile
art.115 alin.3 lit.a C.proc.fiscală, care, în opinia sa, îi permit ca, înainte
de a stinge datoriile curente, să procedeze la stingerea datoriilor anterioare
deschiderii procedurii şi cu scadenţa ulterioară.
Contrar susţinerilor
creditoarei, curtea apreciază că aceste texte legale nu pot fi interpretate şi
aplicate decât coroborat, în sensul că, dacă există creanţe curente, fără
autorizarea judecătorului sindic organul fiscal nu ar putea distribui o sumă
pentru a stinge alt tip de obligaţii fiscale decât cele curente, în ordinea
prevăzută de art.115 C.proc.fiscală., ci trebuie să o distribuie pentru a
stinge creanţele curente.
Prin urmare, curtea constată
că distribuirea sumei de 38.237 lei plătite de debitoare cu intenţia de a
stinge datorii curente în procedura insolvenţei prin stingerea de către
creditoarea Administraţia Finanţelor Publice pentru Contribuabili Mijlocii a
unor creanţe bugetare născute anterior deschiderii procedurii, indiferent că
data scadenţei este ulterioară acestui moment, a fost efectuată nelegal, cu
încălcarea dispoziţiilor art.46 şi 49 din Legea 85/2006.
În concluzie, ambele sume în
litigiu, în cuantum total de 59.540 lei, au făcut obiectul unor operaţiuni
nelegale care cad sub incidenţa art.46 alin.1, cu consecinţa obligării pârâtei
la stingerea obligaţiilor curente şi anulării accesoriilor calculate pentru
neachitarea acestora la scadenţă.
Având în vedere
considerentele expuse, în temeiul art.304¹ şi art.312 C.proc.civ., curtea va
admite recursul debitoarei şi va modifica sentinţa recurată în sensul că va
dispune anularea operaţiunilor efectuate de pârâta Administraţia Finanţelor
Publice pentru Contribuabili Mijlocii ClujNapoca după deschiderea procedurii
insolvenţei debitoarei cu privire la suma de 59.540 lei şi va obliga pârâta la
stingerea obligaţiilor curente şi anularea accesoriilor aferente calculate de
pârâtă. (Judecător Crtistina Paşol)
Întocmit, Preşedintele
Secţiei, Judecător DELIA MARUSCIAC |