Procedura insolvenţei. Cerere de
anulare a măsurii lichidatorului de valorificare parţială a activelor
debitoarei. Limitele controlului judecătorului sindic. Control de legalitate,
nu de oportunitate.
Art.21 alin.3 din Legea 85/2006
Debitorul persoană fizică,
administratorul special al debitorului persoană juridică, oricare dintre
creditori, precum şi orice altă persoană interesată pot face contestaţie
împotriva măsurilor luate de administratorul judiciar, în termenul prevăzut de
art.21 alin.3 din Legea 85/2006, potrivit căruia: „Contestaţia trebuie să fie
înregistrată în termen de 3 zile de la depunerea raportului prevăzut la
alin.(1).”
Rezultă din interpretarea acestui
text de lege că termenul de depunere a contestaţiei curge de la depunerea
raportului la dosarul cauzei, fiind indiferent termenul de judecată pentru care
acest raport a fost depus.
(Decizia nr. 979/R-Com/18 Aprilie 2012)
Prin contestaţia înregistrată la
data de 12 septembrie 2011 în dosarul nr.613/90/2009 privind falimentul
debitoarei S.C. F. S.A. Drăgăşani, creditoarea S.C. S.C. S.R.L. a solicitat
anularea măsurii lichidatorului de valorificare parţială a activelor debitoarei
din data de 12 august 2011 (procesul verbal de licitaţie publică din aceeaşi
dată).
În motivarea cererii creditoarea
a arătat că la data de 8 martie 2011 adunarea creditorilor a aprobat
modalitatea de vânzare a activelor debitoarei prin licitaţii publice cu
strigare pe corpuri de proprietate, în funcţie de intenţiile de cumpărare depuse în prealabil de potenţialii ofertanţi.
Lichidatorul a încălcat hotărârea
adunării creditorilor valorificând activele pe părţi din corpuri de proprietate
(corpul C40, secţia a 3-a parţial, corpul C19 parţial). Corpurile C40 şi C19
sunt corpuri distincte de proprietate care nu sunt valorificate integral ci
parţial. Astfel sunt afectate interesele creditorilor întrucât părţile de
corpuri de proprietate rămase vor avea o valoare scăzută de vânzare prin
afectarea funcţionalităţii acestora. Întrucât prin raportul de evaluare
imobilele au fost evaluate pe corpuri de proprietate iar valorificarea s-a
făcut numai parţial nu se cunoaşte care este valoarea de evaluare a acestor
părţi din imobil şi astfel nu se poate cunoaşte dacă s-a respectat voinţa
adunării creditorilor în sensul ca preţul să fie minimum 75% din valoarea de
evaluare.
Lichidatorul prin întâmpinare a
solicitat respingerea contestaţiei invocând şi tardivitatea formulării cererii.
Pe fond s-a arătat că prin hotărârea adunării creditorilor din 8 martie 2011
s-a adoptat o nouă modalitate de valorificare a activelor debitoarei, respectiv
vânzarea pe desmembrăminte de proprietate în funcţie de solicitările scrise ale
ofertanţilor şi nu în bloc pe subansambluri funcţionale aşa după cum se
stabilise în adunarea creditorilor din 19 noiembrie 2010. creditoarea S.C. S.C.
S.R.L. a solicitat anularea acestei hotărâri însă prin sentinţa nr.965/18
aprilie 2011 contestaţia a fost respinsă iar recursul creditoarei împotriva
acestei sentinţe a fost respins. La data de 12 august 2011 au fost adjudecate
de către S.C. G. ATCP S.A. un teren în suprafaţă de 1.689 mp., un alt teren în
suprafaţă de 9562 mp. şi construcţiile C18, C29, C30, C31 şi C40. preţul de
adjudecare reprezintă 80% din valoarea de evaluare. În mod neîntemeiat se
susţine că bunurile nu au fost evaluate deoarece corpurile de clădire vândute
au fost evaluate fiecare independent iar pentru teren, evaluarea s-a făcut la
întreaga suprafaţă de 72.732 mp. (valoarea de evaluare totală fiind de
2.092.270 lei) astfel încât pentru suprafeţele vândute valoarea s-a obţinut
prin calculul pe metru pătrat înmulţit cu suprafaţa vândută.
Tribunalul Vâlcea, Secţia a II-a
civilă, prin sentinţa nr.2666/12 decembrie 2011 a respins contestaţia
şi a obligat pe contestatoare să plătească suma de 1.200 lei cheltuieli de
judecată către intimatul lichidator.
Pentru a hotărî astfel,
tribunalul a reţinut în ce priveşte excepţia tardivităţii că este nefondată,
întrucât raportul a fost depus pentru termenul din 5 septembrie 2011, iar
contestaţia a fost expediată prin poştă la data de 9 septembrie 2011, deci în
interiorul termenului de 3 zile prevăzut de art.21 alin.3 din Legea nr.85/2006.
Pe fond tribunalul a constatat
neîntemeiată contestaţia creditoarei, deoarece prin hotărârea adunării creditorilor
din data de 8 martie 2011( filele 959-962 volumul III) s-a aprobat o nouă
modalitate de vânzare a activelor debitoarei, respectiv pe corpuri de
proprietate în funcţie de intenţiile de cumpărare depuse în prealabil de
potenţialii ofertanţi, prin licitaţie publică la un preţ ce nu va putea fi mai
mic de 75% din valoarea de evaluare. De asemenea, s-a aprobat scrisoarea de
intenţie a ofertantului SC G.ATCP SA
privind intenţia cumpărării onor părţi din imobile cu respectarea modalităţii
de vânzare prin licitaţie publică la minimum 75% din valoarea de evaluare.
Creditoarea S.C. S.C. S.R.L. a
formulat contestaţie împotriva acestei hotărâri a adunării creditorilor însă
prin sentinţa nr.965/18 aprilie 2011 contestaţia a fost respinsă. Recursul
creditoarei a fost respins prin decizia nr.1738/R-COM din 13 iulie 2011
pronunţată de Curtea de Apel Piteşti în acelaşi dosar.
Tribunalul a constatat că
vânzarea efectuată de către lichidator respectă hotărârea adunării creditorilor
din data de 8 martie 2011 în sensul că priveşte dezmembrarea proprietăţii în
funcţie de solicitarea potenţialilor ofertanţi; în cauză însă nu s-a depus
decât o singură ofertă.
Argumentul că în acest fel se depreciază valoarea de piaţă a activelor
rămase excede controlului de legalitate exercitat de judecătorul sindic;
întrucât adunarea creditorilor a aprobat această modalitate de vânzare ,
randamentul ei în sensul expunerii cât mai adecvate pe piaţă constituie o
chestiune de oportunitate şi nu de legalitate a vânzării.
Potrivit art.11 alin.2 din Legea
nr.85/2006, atribuţiile judecătorului-sindic sunt limitate la controlul
judecătoresc al activităţii administratorului judiciar şi/sau al lichidatorului
şi la procesele şi cererile de natură judiciară aferente procedurii
insolvenţei. Atribuţiile manageriale aparţin administratorului judiciar ori
lichidatorului sau, în mod excepţional, debitorului, dacă acestuia nu i s-a
ridicat dreptul de a-şi administra averea. Deciziile manageriale pot fi
controlate sub aspectul oportunităţii de către creditori, prin organele
acestora.
Cât priveşte respectarea
procentului de minimum 75% din valoarea de evaluare, lichidatorul a explicat
modalitatea în care s-a calculat valoarea acestei dezmembrări pornind de la
evaluarea întregului obiectiv prin raportul de evaluare, iar creditoarea nu a
probat ea însăşi că preţul de vânzare ar fi inferior procentului de 75%
stabilit în adunarea creditorilor. De altfel nici nu a susţinut că preţul ar fi
inferior acestui procent considerând doar că nu se poate cunoaşte valoarea
bunurilor vândute.
Faţă de considerentele de fapt
sus menţionate, tribunalul a respins contestaţia ca nefondată.
Împotriva acestei sentinţe a
formulat recurs creditoarea S.C.S.C. S.R.L. solicitând admiterea recursului şi
casarea în tot a sentinţei, deoarece prin hotărârea dată instanţa a încălcat
formele de procedură prevăzute sub sancţiunea nulităţii de art.105 alin.2 din
Codul de procedură civilă.
În subsidiar, recurenta a solicitat, în
condiţiile în care se respinge motivul mai sus menţionat, să se reţină cauza,
să fie admisă contestaţia împotriva măsurii de vânzare efectuată de către
lichidatorul judiciar şi să se respingă şi cheltuielile de judecată dispuse în
sarcina sa.
Cu privire la aplicabilitatea
dispoziţiilor art.304 pct.5 din Codul de procedură civilă, în sensul în care
instanţa prin hotărârea dată a încălcat formele de procedură prevăzute sub
sancţiunea nulităţii de art.105 alin.2 ale actului mai sus menţionat.,
recurenta a invocat dispoziţiile art.21 alin.4 din Legea nr.85/2006, potrivit
cărora judecătorul sindic soluţionează contestaţia în termen de 5 zile de la
înregistrare ei în camera de consiliu, cu citarea contestatorului, a
lichidatorului judiciar şi a comitetului creditorilor.
Astfel, recurenta susţine
încălcarea formelor legale în ceea ce priveşte soluţionarea cauzei, după cum
urmează:
- greşita citare a creditorilor,
întrucât comitetul creditorilor a fost citat prin persoana preşedintelui, dar
în cauză, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea a fost citată în
calitate de creditoare şi nu de preşedinte, aspect care rezultă şi din
hotărârea recurată, în cuprinsul căreia se menţionează expres participarea
acestei părţi în calitate de creditor şi nu de preşedinte al comitetului
creditorilor, nefiind consemnat punctul de vedere al acestuia în calitate de
preşedinte al comitetului creditorilor cu privire la acţiunea formulată de
către S.C.S.C. S.R.L.
- şedinţa de soluţionare a cauzei
s-a desfăşurat în şedinţă publică şi nu în camera de consiliu, aşa cum prevăd
dispoziţiile art.21 alin.4 din Legea insolvenţei;
- în condiţiile în care s-a
dispus soluţionarea acţiunii în şedinţă publică, nu au fost respectate
dispoziţiile art.7 din Legea insolvenţei, nefiind citaţi toţi creditorii cu
privire la soluţionarea cauzei.
În subsidiar, recurenta a arătat
că vânzarea efectuată de către lichidatorul judiciar încalcă hotărârea Adunării
creditorilor din data de 8.03.2011, care a fost de valorificare a activelor pe
corpuri de proprietate. În speţă, lichidatorul judiciar a valorificat activele
pe părţi din corpuri de proprietate „C-40, secţia a 3-a parţial, C-19-parţial”
din menţiunile efectuate de către lichidator în cadrul raportului – C40 şi C 19
sunt corpuri de proprietate distincte care nu sunt valorificate integral
conform hotărârii Adunării creditorilor, ci parţial, încălcându-se în acest mod
hotărârea adunării din data de 8.03.2011.
Recurenta a mai susţinut că,
potrivit dispoziţiilor art.11 alin.2, asupra oportunităţii măsurilor
întreprinse de către lichidatorul judiciar se pronunţă creditorii, iar prin
încălcarea hotărârii Adunării, creditorii sunt prejudiciaţi de faptul că
părţile de corpuri de proprietate rămase vor avea o valoare scăzută la vânzare
prin valorificarea unei părţi funcţionale din acestea, afectând în mod negativ
valoarea stabilită în cadrul rapoartelor de evaluare pentru aceste active.
Recurenta susţine că, potrivit
hotărârii Adunării creditorilor, preţul nu poate fi mai mic de 75% din valoarea
activelor, iar din analiza raportului de activitate se poate observa faptul că
la momentul acceptării ofertei depusă de către S.C.G. ATCP S.A., lichidatorul
judiciar a aproximat nu numai suprafaţa ce urmează a fi valorificată, ci şi
valoarea activelor ce urmează a fi valorificate.
În concluzie, se susţine că
valorificarea parţială a unor corpuri de proprietate şi care nu au fost
evaluate ca fiind subansambluri funcţionale, încalcă voinţa creditorilor de a
se valorifica activele pe corpuri de proprietate, astfel cum sunt ele
delimitate în evidenţa societăţii şi au fost avute în vedere la momentul evaluării.
Mai mult, această încălcare a voinţei creditorilor duce şi la incertitudinea
stabilirii valorii de evaluare a activelor societăţii debitoare şi respectarea
voinţei creditorilor în ceea ce priveşte preţul minim de adjudecare.
Cu privire la cheltuielile de
judecată în sumă de 1.200 lei dispuse în sarcina sa, recurenta arată că
dispoziţiile instanţei încalcă prevederile art.4 alin.1 din Legea insolvenţei,
care menţionează în mod expres faptul că toate cheltuielile legate de procedură
se achită din averea debitoarei.
Lichidatorul judiciar a formulat
întâmpinare, solicitând respingerea recursului, ca nefondat, întrucât sentinţa
a fost pronunţată cu respectarea art.21 alin.4 din Legea 85/2006, iar
valorificarea activelor s-a făcut potrivit hotărârii Adunării creditorilor.
Prin decizia nr.979/R-Com
din 18 aprilie 2012, pronunţată de Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a
civilă, de contencios administrativ şi fiscal, a fost respins ca nefondat
recursul formulat de creditoarea S.C. S.C. S.R.L., împotriva sentinţei
nr.2666/12.12.2011, pronunţată de Tribunalul Vâlcea - Secţia a II-a civilă, în
dosarul nr.613/90/2009.
Pentru
a hotărî astfel, Curtea a reţinut că această excepţie este întemeiată, atrăgând
respingerea contestaţiei ca tardivă şi, în consecinţă, respingerea recursului,
însă cu substituirea considerentelor instanţei de fond, în sensul următor:
Astfel, în mod greşit judecătorul
sindic a apreciat ca fiind introdusă în termen contestaţia înregistrată de
către contestatoarea-recurentă la data de 9.09.2011, prin poştă, apreciind că
termenul de 3 zile prevăzut de art.21 alin.3 din Legea 85/2006 este respectat,
având în vedere faptul că raportul a fost depus pentru termenul din 5.09.2011.
Potrivit art. 21 alin.1 din
Legea nr.85/2006, „administratorul judiciar va depune lunar un raport
cuprinzând descrierea modului în care şi-a îndeplinit atribuţiile, precum şi o
justificare a cheltuielilor efectuate cu administrarea procedurii sau a altor
cheltuieli efectuate din fondurile existente în averea debitorului. Raportul se
depune la dosarul cauzei, iar un extras se publică în Buletinul procedurilor de
insolvenţă.”
Debitorul persoană fizică,
administratorul special al debitorului persoană juridică, oricare dintre
creditori, precum şi orice altă persoană interesată pot face contestaţie
împotriva măsurilor luate de administratorul judiciar, în termenul prevăzut de
alin.3 al aceluiaşi articol, potrivit căruia: „Contestaţia trebuie să fie
înregistrată în termen de 3 zile de la depunerea raportului prevăzut la
alin.(1).”
Rezultă din interpretarea acestui
text de lege că termenul de depunere a contestaţiei curge de la depunerea
raportului la dosarul cauzei, fiind indiferent termenul de judecată pentru care
acest raport a fost depus.
Or, raportul contestat în prezenta
cauză a fost depus la dosar la data de 30.08.2011, moment de la care începe să
curgă termenul de 3 zile pentru contestarea sa, prevăzut de art. 21 alin.3
din Legea nr.85/2006, fiind fără relevanţă împrejurarea că dosarul de
insolvenţă avea termen la 5.09.2011, iar raportul fusese depus în vederea
discutării la acest termen.
Prin urmare, raportat la data de
30.08.2011, ca moment de începere a curgerii termenului de contestaţie de 3
zile, contestaţia depusă de recurentă prin poştă la data de 9.09.2011 apare ca
fiind făcută în afara termenului legal.
Contestatoarea nu a formulat o
cerere de repunere în termen, astfel încât se impunea respingerea contestaţie
ca tardivă, iar nu ca nefondată.
Întrucât această excepţie a fost
apreciată ca întemeiată, Curtea, făcând aplicarea dispoziţiilor art.137 Cod
procedură civilă, nu a mai analizat celelalte critici formulate în recurs.
În consecinţă, în temeiul art.312
alin.1 Cod procedură civilă, recursul a fost respins, însă cu substituirea
motivării instanţei de fond în sensul admiterii excepţiei tardivităţii
contestaţiei şi respingerii contestaţiei ca tardive.