Procedura insolvenţei. Cerere de înlocuire
a lichidatorului. Condiţii.
Art.11 alin.1 lit.d) şi art.19,
art.22 alin.2 din Legea nr.85/2006
Textul invocat de recurentă
priveşte numai desemnarea practicianului definitiv, prin intermediul căruia
urmează să se deruleze procedura, precizându-se expres că desemnarea se face în
locul administratorului judiciar sau lichidatorului provizoriu.
Odată
cu definitivarea acestuia legea nu recunoaşte dreptul creditorilor sau creditorului
majoritar de a decide înlocuirea practicianului în lichidare, aceasta fiind
posibilă numai în condiţiile art.22 alin.2 din Legea nr.85/2006, conform căruia
„judecătorul-sindic, din oficiu sau la cererea comitetului creditorilor, îl
poate înlocui pe administratorul judiciar, prin încheiere motivată, pentru
motive temeinice. Încheierea de înlocuire se pronunţă în camera de consiliu, de
urgenţă, cu citarea administratorului judiciar şi a comitetului creditorilor”.
(Decizia nr. 978/R-Com/18 Aprilie 2012)
Constată că prin sentinţa
nr.2377/2011, Tribunalul Vâlcea a respins cererea de înlocuire a lichidatorului
SC G. G. E. SPRL Bucureşti, cerere formulată de comitetul creditorilor în urma
votului acestora din 18 martie 2011 prin care s-a decis că se impune schimbarea
acestuia cu lichidatorul SCP V. C. SPRL.
Pentru
a hotărî astfel instanţa a reţinut că în cauză nu s-a făcut dovada unor motive
temeinice pentru care judecătorul sindic să decidă înlocuirea practicianului în
lichidare, astfel de motive nefiind reprezentate de sancţiunea cu amenda
aplicată, dar după care lichidatorul judiciar şi-a realizat în mod
corespunzător obligaţiilor.
Împotriva
acestei sentinţe a declarat recurs D.G.F.P. Vâlcea – în calitate de preşedinte
al comitetului creditorilor, invocând dispoziţiile art.304 pct.8 şi 9 şi
art.3041 Cod procedură civilă.
Astfel
s-a susţinut că la 18 martie 2011
a avut loc adunarea creditorilor debitoarei SC E. I.
SRL, iar aceştia au decis schimbarea lichidatorului judiciar SC G. G. E. SPRL
Bucureşti cu SC V. C. SPRL.
Faţă
de dispoziţiile art.11 alin.1 lit.d) şi art.19 din Legea nr.85/2006,
judecătorul sindic este obligat să ia act de modificarea pe care o hotărăşte
creditorii ce deţin cel puţin 50% din valoarea creanţelor.
Cum
în cauză hotărârea adunării creditorilor nu putea fi desfiinţată decât în
condiţiile art.14 alin.7 din actul normativ precitat, deci pentru nelegalitate,
judecătorul sindic se impunea să ia act de hotărârea adunării.
Prin decizia nr. 978/R-com din 18 aprilie
2012 pronunţată de Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a civilă, de contencios
administrativ şi fiscal, a fost respins, ca nefondat, recursul declarat de
pârâta Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului Vâlcea.
Pentru
a hotărî astfel, Curtea a reţinut că procedura de insolvenţă se realizează, aşa
cum a reţinut şi instanţa de fond, prin mai multe organe, aşa cum sunt ele
determinate de art.5 din Legea nr.85/2006.
Printre
acestea se numără şi practicianul în lichidare, administrator sau lichidator
judiciar, care este numit de judecătorul sindic în condiţiile art.11 lit.c) din
acelaşi act normativ.
După
întocmirea tabelului consolidat de creanţe are loc o desemnare definitivă a
practicianului în lichidare. Aceasta se face în condiţiile art.19 din lege
dintre persoanele care au depus oferte de preluare a poziţiei şi se
finalizează, fie prin confirmarea administratorului provizoriu, fie prin
numirea unei alte persoane în această poziţie.
Potrivit art.19 alin. (2) „La recomandarea
comitetului creditorilor, în cadrul primei şedinţe a adunării creditorilor sau
ulterior, creditorii care deţin cel puţin 50% din valoarea totală a creanţelor
pot decide desemnarea unui administrator judiciar/lichidator, stabilindu-i şi
remuneraţia. În cazul în care remuneraţia se va achita din fondul constituit
conform prevederilor art. 4, aceasta va fi stabilită de către
judecătorul-sindic, pe baza criteriilor stabilite prin legea privind profesia
de practician în insolvenţă. Creditorii pot decide să confirme administratorul
judiciar sau lichidatorul desemnat provizoriu de către judecătorul-sindic”, iar
potrivit alin.21 din Legea nr.85/2004 „Creditorul care deţine cel puţin 50% din
valoarea totală a creanţelor poate să decidă, fără consultarea adunării
creditorilor, desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator în locul
administratorului judiciar sau lichidatorului provizoriu ori să confirme
administratorul judiciar provizoriu sau, după caz, lichidatorul provizoriu şi
să îi stabilească remuneraţia.”, iar potrivit alin.3 din aceeaşi lege
„Creditorii pot contesta la judecătorul-sindic, pentru motive de nelegalitate,
decizia prevăzută la alin. (2) şi (21), în termen de 3 zile de la data
publicării acesteia în Buletinul procedurilor de insolvenţă. Judecătorul va
soluţiona, de urgenţă şi deodată, toate contestaţiile printr-o încheiere prin
care va numi administratorul judiciar/lichidatorul desemnat sau, după caz, va
solicita adunării creditorilor/creditorului desemnarea unui alt administrator judiciar/lichidator.”
Textul invocat de recurentă priveşte
numai desemnarea practicianului definitiv, prin intermediul căruia urmează să
se deruleze procedura, precizându-se expres că desemnarea se face în locul
administratorului judiciar sau lichidatorului provizoriu.
Odată
cu definitivarea acestuia legea nu recunoaşte dreptul creditorilor sau
creditorului majoritar de a decide înlocuirea practicianului în lichidare,
aceasta fiind posibilă numai în condiţiile art.22 alin.2 din Legea nr.85/2006,
conform căruia „judecătorul-sindic, din oficiu sau la cererea comitetului
creditorilor, îl poate înlocui pe administratorul judiciar, prin încheiere
motivată, pentru motive temeinice. Încheierea de înlocuire se pronunţă în
camera de consiliu, de urgenţă, cu citarea administratorului judiciar şi a
comitetului creditorilor”.
Aşadar,
judecătorul sindic are în vedere deciziilor creditorilor sub aspect managerial
şi în condiţiile şi limitele stabilite de lege, în cauză nefiind obligat,
pentru raţiunile de mai sus, să ia act de o hotărâre ce nesocoteşte prevederile
legale precitate.
În
calea de atac, de altfel, nu se critică aprecierea primei instanţei potrivit
căreia nu există motive temeinice pentru înlocuirea lichidatorului, ci se
susţine numai caracterul obligatorii al unei hotărâri adoptate de creditori,
care însă nu poate fi pusă în aplicare, chiar dacă nu a fost contestată şi
desfiinţată.
Concluzionând în sensul că
decizia adoptată de recurenta-creditoare, prin care a dispus desemnarea
lichidatorului judiciar V. C. SPRL Rm.Vâlcea în locul lichidatorului judiciar SC
G. G. E. SPRL Bucureşti, este lipsită de temei legal, iar criticile din calea
de atac neîntemeiate, aşa încât recursul a fost respins ca nefondat, în
condiţiile art.312 alin.1 Cod procedură civilă.