Preţul de piaţă al
apartamentului cumpărat în temeiul Legii nr. 112/1995. constatarea nulităţii
absolute a contractului de vânzarecumpărare prin hotărâri judecătoreşti
irevocabile, pentru încălcarea dispoziţiilor art. 9 şi 14 din lege. Respingere
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia civilă, decizia nr. 63/A
din 6 iunie 2012
Prin acţiunea înregistrată sub
nr. 902/33 din 20 mai 2009 la Curtea de Apel Cluj, reclamanţii M.G., B.N.,
B.M., B.A.M., B.M., B.C., U.A., U.I., D.O., D.S., S.D., S.C., I.R., I.A. şi
S.V., lau chemat în judecată pe pârâtul Statul Român prin Ministerul
Finanţelor Publice, solicitând instanţei ca prin sentinţa ce o va pronunţa, să
dispună obligarea pârâtului la restituirea preţului de piaţă al apartamentelor
ce compun imobilul situat în ClujNapoca, Pţa S. nr. 18, cu cheltuieli de
judecată.
Prin sentinţa civilă nr. 455
din 26 noiembrie 2010 a Curţii de Apel Cluj Secţia de Contencios Administrativ
şi Fiscal, sa admis acţiunea intentată de reclamanţii M.G., B.N., B.M.,
B.A.M., B.M., B.C., U.A., U.I., D.O., D.S., S.D., S.C., I.R., I.A., S.V.., cu
domiciliul procesual ales la Cabinetele grupate de avocaţi Turdean Paul şi
Asociaţii, respectiv ClujNapoca, Calea Dorobanţilor nr. 1416, et.7,
apartamentul 21, împotriva pârâtului Statul Român prin MINISTERUL FINANŢELOR
PUBLICE, cu sediul în Bucureşti, Sector 5, str. Apollodor nr. 17 şi în consecinţă:
Sa dispus obligarea
pârâtului la restituirea către reclamanţi, a preţului de piaţă al
apartamentelor situate în ClujNapoca, str. B., nr.19, ap.4, 6, 7, 8 şi
apartamentele situate în ClujNapoca, Pţa S. nr.18, nr. 9,10,11,12, conform
expertizei efectuate în cauză astfel: către reclamanta M.G. suma de 24000 Euro,
sau echivalentul în lei la data plăţii, reclamanţii B.N., B.M., B.A.M. suma de
125000 Euro sau echivalentul în lei la data plăţii, reclamantului B.M., B.C.,
suma de 98500 Euro sau echivalentul în lei la data plăţii, reclamanţilor I.A.
şi I.R. suma de 117670 Euro sau echivalentul în lei la data plăţii,
reclamanţilor U.A., U.I., suma de 123 700 Euro sau echivalentul în lei la data
plăţii, reclamanţilor D.O., D.S., suma de 130000 Euro sau echivalentul în lei
la data plăţii, reclamantului S.V.. suma de 86500 Euro sau echivalentul în lei
la data plăţii si reclamanţilor S.D. şi C., suma de 144000 euro sau
echivalentul în lei la data plăţii.
A fost obligat pârâtul la
plata către reclamanţi a sumei de 8000 lei cheltuieli de judecată.
Pentru a hotărî astfel, prima
instanţă a reţinut în esenţă că apartamentele în litigiu se află situate
administrativ în ClujNapoca, Piaţa S. nr. 18, respectiv B. nr. 19, şi au
trecut în proprietatea Statului Român, în administrarea Sfatului Popular al
oraşului Cluj, în baza Decretului nr. 92/1950.
În temeiul Legii nr.
112/1995, Consiliul local al municipiului ClujNapoca prin S.C. C. SA ClujNapoca,
lea vândut reclamanţilor apartamentele pe care le ocupau în calitate de
chiriaşi.
Ulterior, prin decizia civilă
nr. 87 din 5.06.2003 a Curţii de Apel Timişoara, sa admis apelul împotriva
sentinţei civile nr. 120 din 27.03.2001 a Tribunalului Cluj, care a fost
schimbată în sensul că sa admis acţiunea şi sa constatat nulitatea absolută a
contractelor de vânzarecumpărare încheiate de părţi, printre care şi
reclamanţii din prezenta cauză cu S.C. C. SA ClujNapoca.
Raportat la prevederile art.
501 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 şi a dispoziţiilor art. 1 din Protocolul adiţional
nr. 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, curtea a reţinut că şi chiar
dacă ar fi existat culpa reclamanţilor la încheierea contractelor de vânzarecumpărare,
ea este nerelevantă în raport de culpa Statului Român, în condiţiile în care acesta
a creat aparenţa unei înstrăinări valabile.
Prin decizia nr. 4810 din 19
octombrie 2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, sa admis recursul
declarat de Satul Român prin Ministerul Finanţelor Publice reprezentat de
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Cluj, Secţia comercială de contencios
administrativ şi fiscal, care a fost casată şi sa trimis cauza spre competentă
soluţionare Tribunalului Cluj, Secţia civilă.
Pentru a decide astfel,
înalta curte a reţinut că prima instanţă a soluţionat nelegal acţiunea
introductivă de instanţă ca instanţă de contencios administrativ, deşi în speţă
obiectul cererii de chemare în judecată îl constituie obligarea pârâtului
Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice la restituirea preţului de
piaţă al apartamentelor ce compun imobilul situat în ClujNapoca, în baza
art.501 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
Cum în speţă în mod evident
nu ne aflăm în situaţia atacării unui act administrativ nelegal prin care să se
fi produs vătămarea dreptului sau interesului legitim al intimaţilorreclamanţi
şi nici în ipoteza unei solicitări de a soluţiona în termenul legal o anume
cerere ori a unui refuz nejustificat de a rezolva o astfel de cerere
referitoare la un drept sau la un interes legitim, este evident că nu ne aflăm
în sfera contenciosului administrativ.
Prin urmare, Curtea de Apel
Cluj, Secţia de contencios administrativ şi fiscal, a pronunţat sentinţa civilă
nr. 455 din 25.11.2010, cu încălcarea regulilor de competenţă materială, motiv
pentru care sentinţa este nelegală şi a fost casată, cu trimiterea cauzei la
instanţa competentă Tribunalul Cluj, Secţia civilă.
Urmare a casării cu
trimitere, cauza a fost înregistrată la Tribunalul Cluj, secţia civilă, prin
sentinţa civilă nr. 290 din 23 martie 2012, sa respins acţiunea civilă
intentată de reclamanţii M.G., B.N., B.M., B.A.M., B.M., B.C., U.A., U.I.,
D.O., D.S., S.D., S.C., I.R., I.A. şi S.V., în contradictoriu cu pârâtul Statul
Român prin Ministerul Finanţelor Publice, pentru obligarea la restituirea
preţului de piaţă al apartamentelor ce compun imobilul situat în ClujNapoca,
Piaţa S. nr. 18, respectiv intrarea din strada B. nr. 19, jud. Cluj.
Pentru a pronunţa această
soluţie, prima instanţă a reţinut că în baza art. 501 alin. (1)din Legea nr.
112/1995, proprietarii ale căror contracte de vânzarecumpărare au fost
anulate, pot solicita restituirea preţului de piaţă al imobilelor, în situaţia
în care aceste contracte au fost încheiate cu respectarea dispoziţiilor Legii
nr. 112/1995.
Din probele administrare în cauză,
a rezultat că reclamanţii în calitate de foşti chiriaşi ai apartamentelor ce
compun imobilul situat în ClujNapoca, Piaţa
S. nr. 18 şi str. B. nr. 19,
la apariţia Legii nr. 112/1995 au cumpărat apartamentele pe care le deţineau cu
titlu de chirie.
Ulterior, prin decizia civilă
nr. 87 din 5 iunie 2001 a Curţii de Apel Timişoara, sa admis apelul declarat
de reclamanţii din acel dosar, împotriva sentinţei civile nr. 120/2001 a
Tribunalului Cluj, care a fost schimbată în tot, în sensul că a admis acţiunea
reclamanţilorapelanţi de atunci împotriva pârâţilor (actualii reclamanţiapelanţi),
a Consiliului local al municipiului ClujNapoca şi
S.C. C. SA ClujNapoca şi în
consecinţă, sa constatat nulitatea absolută a contractelor de vânzarecumpărare.
În considerentele acelei
decizii, sa reţinut că acele contracte de vânzarecumpărare sau încheiat prin
fraudă la lege, întrucât au fost încheiate înainte ca procedura de soluţionare
a cererii de acordare a măsurilor reparatorii formulată de reclamanţi să fi
fost soluţionată. Sa apreciat că atât cumpărătorii cât şi vânzătorul, au
eludat dispoziţiilor art. 9 şi 14 din Legea nr. 112/1995 la momentul încheierii
contractelor de vânzarecumpărare, astfel încât contractele de vânzarecumpărare
au fost încheiate prin fraudă de lege.
Prin urmare, în privinţa
reclamanţilor, sa statuat cu autoritate de lucru judecat faptul că au încheiat
contractele de vânzarecumpărare ulterior anulate, prin fraudă la lege, prin
încălcarea Legii nr. 112/1995 şi cu totală reacredinţă, condiţii în care
reclamanţii nu întrunesc cerinţele prevăzute de art. 501 din Legea nr.10/2001,
respectiv aceea de a fi încheiat contractele de vânzarecumpărare cu
respectarea dispoziţiilor Legii nr. 112/1995.
O asemenea hotărâre este în
acord cu practica CEDO, care ia apărat doar pe acei chiriaşi care au dobândit
cu bunăcredinţă dreptul de proprietate prin contracte de vânzarecumpărare ce
au fost confirmate irevocabil de instanţe.
Împotriva acestei sentinţe au
declarat apel reclamanţii, solicitând desfiinţarea ei şi reţinând cauza spre
rejudecare, să se dispună restituirea către reclamanţi a preţului de piaţă al
apartamentelor ce compun imobilul situat în ClujNapoca, Piaţa S. nr. 18,
intrarea din str. B., achiziţionate în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.
112/1995, cu cheltuieli de judecată.
În motivarea apelului,
reclamanţii au susţinut că sentinţa apelată este nelegală şi netemeinică,
deoarece imobilul în care sunt situate apartamentele pentru care se solicită
preţul de piaţă, a fost înscris în CF nr. 2968 Cluj, nr. top 642 şi a trecut în
proprietatea Statului Român, în administrarea Sfatului Popular al judeţului
Cluj, în temeiul deciziei nr. 3086/213 din 9.09.1959 a Comitetului Executiv al
Sfatului Popular al oraşului Cluj, iar după intrarea în vigoare a Legii nr.
112/1995, Consiliul local al municipiului ClujNapoca la vândut chiriaşilor,
respectiv apelanţilor.
În considerentele deciziei
civile nr. 325 din 3.04.2007 a Curţii de Apel Timişoara, sa reţinut că
vânzarea apartamentelor în litigiu în situaţia în care pentru aceste imobile
existau cereri formulate în baza Legii nr.112/1996 nesoluţionate de comisie
prin hotărâre care să fie supusă controlului judecătoresc, nu se putea realiza,
astfel că în mod corect a fost admis apelul reclamanţilor de către instanţa de
apel, cu consecinţa constatării nulităţii absolute a contratelor de vânzarecumpărare;
au fost menţinute dispoziţiile deciziei nr. 87/05.06.2003 pronunţată de Curtea
de Apel Timişoara, prin care sa constatat nulitatea absolută a contractelor de
vânzarecumpărare.
Nicăieri nu sa menţionat
reauacredinţă a cumpărătorilor, întrucât partea care a iniţiat demersurile de
vânzare a apartamentelor, este o unitate controlată de Statul Român, care a
acţionat prin intermediul mandatarului S.C. C. SA ClujNapoca.
Faptul că moştenitorii
fostului proprietar făceau demersuri pentru restituirea imobilului, nu este un
motiv pentru ai sancţiona pe reclamanţii care au respectat procedura prevăzută
de legea în vigoare, în condiţiile în care instituţiile statului sunt abilitate
să verifice dacă imobilul este revendicat, dacă cel care îl revendică este
persoană îndreptăţită, dacă imobilul este liber, etc.
Curtea de Apel Timişoara a
constatat nulitatea absolută a contractului de vânzarecumpărare al
reclamantei, dar acest fapt nu înlătură culpa majoră a Statului Român, în
condiţiile în care prin instituţiile abilitate a înţeles să înstrăineze
imobilul în favoarea reclamantelor.
În speţă, reclamanţii erau
titulari ai unui contract de închiriere valabil şi locuiau în imobilul în
litigiu, fiind respectat şi termenul prevăzut de art. 14 din Legea nr.
112/1995, precum şi celelalte dispoziţii, contractele de vânzarecumpărare
fiind anulate pentru alte considerente, astfel că în cauză sunt incidente
dispoziţiile art. 50 din Legea nr. 10/2001, modificat prin Legea nr. 1/2009,
dispoziţii potrivit cărora reclamanta este îndreptăţită la restituirea preţului
de piaţă al imobilului, stabilit conform standardelor internaţionale de
evaluare.
Întrucât alte instanţe sau
pronunţat definitiv şi irevocabil în acest sens, o decizie în contra
reclamanţilor ar crea o gravă discriminare ce ar putea fi reparată exclusiv de
Curtea Europeană a Drepturilor Omului.
Cererea reclamanţilor este
justificată şi potrivit dispoziţiilor art. 1 din Protocolul adiţional nr. 1 la
CEDO, despăgubirea fiind necesar să fie reală, Legea nr. 112/1995 nu face
diferenţa între acte încheiate cu bunăcredinţă sau reacredinţă.
În continuare, reclamanţii au
invocat Cauza Belaşin împotriva României, Cauza Reteanu împotriva României,
Cauza Păduraru împotriva României, cauza Sebastian Taub împotriva României,
Cauza Porteanu împotriva României, Cauza Ruxandra Ionescu împotriva României şi
Cauza Radu împotriva României.
În situaţia în care se va
respinge apelul, apelanţii au solicitat în baza art. 50 alin. (2) din Legea nr.
10/2001, obligarea Statului Român prin Ministerul Finanţelor Publice, la
restituirea preţului actualizat cu indicele de inflaţie, plătit pentru
achiziţionarea imobilelor menţionate, aspecte nesoluţionate de instanţa de
fond.
Intimatul Statul Român prin
Ministerul Finanţelor Publice prin întâmpinare a solicitat respingerea apelului
şi menţinerea ca legală şi temeinică a soluţiei atacate.
Examinând apelul prin prisma
motivelor formulate, curtea reţine următoarele:
Reclamanţii au fost titularii
contractelor de închiriere asupra apartamentelor situate în imobilul din ClujNapoca,
Piaţa S. nr. 18 şi str. B. nr. 19, care a constituit proprietatea tabulară a
lui A.V.V. şi a soţiei sale E., după care ulterior sa transmis moştenitorilor
acestora, aşa cum rezultă din CF nr. 2968 ClujNapoca, nr. top 642.
Anterior, prin decizia nr.
3086 din 9.09.1959 a fostului Comitet Executiv al Sfatului Popular al oraşului
Cluj, imobilul a trecut în proprietatea Statului Român şi în administrarea
operativă a Sfatului Popular al oraşului Cluj, în baza Decretului nr. 92/1950,
ulterior fiind transformat în mai multe apartamente şi închiriat.
După intrarea în vigoare a
Legii nr. 112/1995, Consiliul local al municipiului ClujNapoca prin mandatar
S.C. C. SA ClujNapoca, lea vândut reclamanţilor apartamentele închiriate, în
calitate de titulari ai contractelor de închiriere.
Prin decizia civilă nr. 87
din 5 iunie 2003 a Curţii de Apel Timişoara, menţinută prin decizia civilă nr.
325 din 3 aprilie 2007 a aceleiaşi curţi de apel, sa admis apelul declarat de
reclamanţii de atunci V.V.M., N.D., Ge.E., G.I., V.V.M., G.A.., V.V.D. şi
V.V.A., împotriva sentinţei civile nr. 120 din 27.03.2001 a Tribunalului Cluj,
care a fost schimbată în tot, în sensul că sa admis acţiunea intentată de
reclamanţii de atunci, împotriva pârâţilor de atunci (reclamanţii din prezentul
dosar) S.E., C.Z.Ş., C.O.L., B.E., M.G., C.B.L., B.N., B.M., M.R., B.M., B.C.,
I.R., I.A., U.A., U.I., D.O., D.S., S.V., S.D., S.C., Consiliul local al
municipiului ClujNapoca şi S.C. C. SA ClujNapoca prin lichidator şi în
consecinţă, sa constatat calitatea reclamanţilor de moştenitori legali
acceptanţi după defuncţii V.V.A., V.V.E., V.V.M., G.E., G.A., A.V.V. şi A.V.V.;
sa constatat nulitatea absolută a contractelor de vânzarecumpărare încheiate
în baza Legii nr. 112/1995 între Consiliul local al municipiului ClujNapoca
prin mandatar S.C. C. SA ClujNapoca şi cumărători, astfel: nr.
32467/16.01.1997 cu S.I., nr. 32031/19.12.1996 cu C..Ş.şi C.O.L.; nr.
31160/21.11.1996 cu M.G.; nr. 32727/22.01.1997 cu C.B.L.; nr. 31856/17.12.1996
cu B.N., B.M. şi M.R.; nr. 31275/26.11.1996 cu B.M. şi B.C.; nr.
31278/26.11.1996 cu I.R. şi I.A.; nr. 32613/20.01.1997 cu U.A. şi U.I.; nr.
33049/25.02.1997 cu D.O. şi D.S.; nr. 32114/20.12.1996 cu S.V.; nr.
33228/24.11.1997 cu S.D. şi S.C.; sa dispus rectificarea cărţilor funciare
individuale nr. 122455 Cluj, nr.123559 Cluj, nr. 121160 Cluj, nr.122758 Cluj,
nr.126909 Cluj, nr. 121447 Cluj, nr. 120540 Cluj, nr. 120539 Cluj, nr. 123058
Cluj, nr. 121242 Cluj, nr. 121579 Cluj şi nr. 124690 Cluj, în sensul radierii
dreptului de proprietate al pârâţilor şi intabulării dreptului de proprietate
al reclamanţilor de atunci.
În considerentele acestei
decizii, sa reţinut că atât „pârâţii persoane fizice în calitatea de
cumpărători ai apartamentelor în cauză, cât şi Consiliul local al municipiului
ClujNapoca, în calitate de vânzător, au eludat dispoziţiile art. 9 şi 14 din
Legea nr. 112/1995, astfel încât contractele de vânzarecumpărare au fost
încheiate prin fraudă la lege”, iar „frauda la lege constituie o cauză de
nulitate a actului juridic în general, iar în speţă ea afectează toate
contractele de vânzarecumpărare încheiate de pârâţi”, „în speţă, pârâţii nu
pot invoca bunacredinţă”, şi că „există aşadar temeiuri pentru a se constata
nulitatea absolută a contratelor de vânzarecumpărare încheiate de pârâţi”.
Având în vedere că prin
hotărâri judecătoreşti intrate în puterea lucrului judecat, sa stabilit
irevocabil că actualii apelanţireclamanţi, au încheiat contractele de vânzarecumpărare
„prin fraudă la lege, cu încălcarea dispoziţiilor art. 9 din Legea nr.
112/1995” aşa cum sa consemnat şi în considerentele deciziei civile nr. 325 din
3 aprilie 2007 a Curţii de Apel Timişoara, prima instanţă nu putea să
reanalizeze contractele de vânzarecumpărare a căror nulitate absolută era
constatată deja şi să stabilească faptul că ar fi fost încheiate prin fraudă la
lege.
Potrivit art. 501 alin.(1)
din Legea nr. 10/2001, proprietarii ale căror contracte de vânzarecumpărare,
încheiate cu respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, cu modificările
ulterioare, au fost desfiinţate prin hotărâri judecătoreşti definitive şi
irevocabile au dreptul la restituirea preţului de piaţă al imobilelor, stabilit
conform standardelor internaţionale de evaluare.
Din acest text legal, rezultă
că pentru a beneficia de restituirea preţului de piaţă al apartamentelor,
apelanţii trebuiau să fi încheiat contractele de vânzarecumpărare cu
respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995, or aşa cum am arătat, prin decizia
civilă nr. 87/2003 a Curţii de Apel Timişoara, menţinută prin decizia civilă
nr. 325/2007 a aceleiaşi curţi de apel, sa constatat nulitatea absolută a contractelor
de vânzarecumpărare pentru fraudă la lege, reţinânduse că au fost încălcate
dispoziţiile imperative ale art. 9 şi 14 din Legea nr. 112/1995.
Prima instanţă nu sa
preocupat în mod deosebit de reauacredinţă a reclamanţilor la încheierea contractelor
de vânzarecumpărare, care întradevăr, nici nu era relevantă în cauză, faţă de
obiectul acţiunii introductive de instanţă, însă prin hotărârile judecătoreşti
irevocabile arătate, sa reţinut în mod neechivoc că actualii reclamanţi nu au
fost de bunăcredinţă la momentul încheierii contractelor de vânzarecumpărare.
Câtă vreme nu este prezentă
ipoteza din art. 501 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, apelanţii nu pot invoca
nici prevederile art. 1 din Protocolul adiţional nr. 1 la Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului, sau o aşazisă discriminare, pentru că întro altă speţă,
Curtea de Apel Oradea a admis acţiunea altor reclamanţi, deoarece fiecare speţă
are concreteţea ei, iar practica judiciară nu constituie izvor de drept.
Cauzele Răteanu, Păduraru,
Sebastian Taub, Porteanu, Ruxandra Ionescu şi Radu împotriva României, de
asemenea nu sunt în măsură ca prin invocarea lor să ducă la admiterea apelului
şi schimbarea sentinţei în sensul admiterii acţiunii.
La sfârşitul considerentelor
apelului, apelanţii au plasat un capăt de cerere prin care au solicitat
obligarea pârâtuluiintimat la restituirea preţului actualizat cu indicele de
inflaţie.
Conform art. 294 alin. (1)
teza Ia C.pr.civ., în apel nu se poate schimba calitatea părţilor, cauza sau
obiectul cererii de chemare în judecată şi nici nu se pot face alte cereri noi.
Câtă vreme acţiunea
introductivă de instanţă a fost întemeiată în mod expres pe dispoziţiile art.
501 din Legea nr.10/2001, respectiv restituirea preţului de piaţă al
apartamentelor, în apel nu se poate schimba cauza şi să se solicite preţul
actualizat cu indicele de inflaţie, în baza unui alt temei juridic, respectiv a
art. 50 alin. (2) din aceeaşi lege.
Pentru aceste considerente,
în baza art. 296 C.pr.civ., se va respinge ca nefondat apelul reclamanţilor
împotriva sentinţei tribunalului, care va fi menţinută ca legală şi temeinică.
(Judecător Traian Dârjan) |