Politist. Luarea măsurii
arestării preventive. Cercetare pentru comiterea unor infractiuni de coruptie.
Pericol pentru ordinea publică
Curtea de Apel Cluj, Sectia
penală şi de minori, încheierea nr. 4 din 18 ianuarie 2013
Prin sesizarea Parchetului de
pe lângă Înalta Curte de Casatie şi Justitie – Directia Natională Anticoruptie
– Serviciul Teritorial Cluj sa solicitat luarea măsurii arestării preventive
fată de inculpatul C.I.M.S., cercetat sub aspectul comiterii infractiunii de
trafic de influentă prev. de art. 257 alin. 1 Cod penal raportat la art. 6 din
Legea 78/2000 şi art. 7 alin. 3 din Legea 78/2000.
În motivarea sesizării sa
arătat, în esentă, că în cauză există probe din care rezultă că inculpatul a
comis fapta pentru care este cercetat şi că sunt îndeplinite cerintele art. 148
lit. f C.proc.pen. deoarece lăsarea în libertate este probat că prezintă
pericol concret pentru ordinea publică având în vedere natura şi gravitatea
faptei presupus a fi comise de către inculpat şi de calitatea acestuia de
comisarşef de politie judiciară.
Audiat atât în fata
procurorului, cât si în instantă inculpatul a negat constant comiterea
infractiunii si a solicitat respingerea sesizării şi cercetarea sa în stare de
libertate cu motivarea că nu se face vinovat de comiterea faptei imputate, că a
solicitat si primit de la inculpat doar suma de 1000 Euro cu titlu de împrumut
şi că nu există probe care să dovedească că prezintă pericol public dacă ar fi
lăsat în stare de libertate.
În subsidiar, inculpatul a
solicitat luarea unei măsuri preventive neprivative de libertate.
Procedând la solutionarea
sesizării prin prisma motivelor invocate şi pe baza actelor şi lucrărilor
dosarului, Curtea constată următoarele:
Rezultă din datele dosarului
că inculpatul este ofiter de politie judiciară cu gradul de comisar şef în cadrul
I.P.J. Cluj Serviciului Arme, Munitii şi Explozivi, fiind desemnat organ de
cercetare.
Fată de inculpatul C.I.M.S. sa
dispus începerea urmăririi penale potrivit Rezolutiei cu numărul 3/P/2013, din
data de 16.01.2013, ora. 16.00, a Directiei Nationale Anticoruptie Serviciul
Teritorial Cluj, sub aspectul comiterii infractiunii de trafic de influentă
prev. de art. 257 alin. 1 Cod penal rap. la art. 6 din Legea 78/2000 şi art. 7
alin. 3 din Legea 78/2000.
Ulterior, prin Ordonanta nr.
3/P/2013 din 17.01.2013 sa pus în mişcare actiunea penală fată de susnumitul
inculpat pentru infractiunile mentionate, iar prin Ordonanta de retinere cu
numărul 3/P/2013, din data de 17 ianuarie 2013 sa luat fată de inculpatul
C.I.M.S. măsura retinerii pe
timp de 24 ore, începând cu data de 17 ianuarie 2013, ora 13.20, până la data
de 18 ianuarie 2013, ora 13.00.
În fapt, sa retinut că în
cursul anului 2011 inculpatul, ofiter de politie, a lăsat să se creadă fată de
denuntatorul G.G. că are influentă pe lângă organele de urmărire penală
(procurori şi ofiteri de politie) şi functionari din cadrul RAR Cluj, respectiv
de la Serviciul Înmatriculări Auto Cluj şi, contra unor sume de bani, poate
interveni pe lângă aceştia în vederea restituirii către denuntător a unui
autoturism de teren marca Kia Sportage şi, ulterior, pentru omologarea şi
înmatricularea acestuia. În acest scop, inculpatul a pretins si primit de la
denuntătorul G.G. mai multe sume de bani, în total 5.000 euro si 3.500 lei,
sumele fiind remise inculpatului în perioada 20112012, în mai multe transe.
Potrivit art. 148 al. 1
C.proc.pen., arestarea inculpatului se poate dispune dacă sunt întrunite
conditiile cerute de art. 143 C.proc.pen., respectiv dacă inculpatul este
ascultat în prezenta apărătorului şi există probe ori indicii temeinice că a
săvârşit o faptă prevăzută de legea penală, precum şi că există vreunul din
cazurile prevăzute la art. 148 lit. af C.proc.pen.
Totodată, în conformitate cu
dispozitiile art. 5 din Conventia Europeană a Drepturilor Omului şi art. 23 din
Constitutie, măsura lipsirii de libertate a unei persoane se poate dispune
atunci când există motive verosimile că sa săvârşit o infractiune sau există
motive temeinice de a se crede în posibilitatea săvârşirii unor noi
infractiuni, fiind necesar astfel apărarea ordinii publice, a drepturilor şi
libertătilor cetătenilor, precum şi desfăşurarea în bune conditii a procesului
penal.
Potrivit jurisprudentei
Curtii Europene a Drepturilor Omului, atât la luarea, cât şi la prelungirea
măsurii arestării preventive, este suficient să existe indicii (şi nu exclusiv
probe indubitabile din care să rezulte vinovătia inculpatului) că inculpatul a
săvârşit infractiunea. În hotărârile Brogan c. Marii Britanii şi Murray c.
Marii Britanii, Curtea a arătat că art. 5 paragraf. 1 lit. c nu presupune ca
autoritătile să dispună de probe suficiente pentru a formula acuzatii încă din
momentul arestării. Rolul acestei măsuri trebuie să fie acela de a permite
clarificarea sau, dimpotrivă, înlăturarea suspiciunilor. Faptele care suscită
bănuieli nu au acelaşi nivel de certitudine cu cele care permit inculparea şi,
cu atât mai putin, cu cele care permit condamnarea.
În cauza de fată, există
indicii temeinice în sensul art. 143 C.proc.pen. şi art. 5 din Conventia
Europeană a Drepturilor Omului din care rezultă presupunerea rezonabilă că
inculpatul a comis fapta pentru care este cercetat, relevante sub aspectul
îndeplinirii acestei conditii fiind mijloacele de probă administrate până în
prezent.
Astfel, denuntătorul G.G. a
arătat că în cursul lunii iunie 2010 a cumpărat un autoturism de teren marca
Kia Sportage de la numitul C.R., cu privire la care a aflat la momentul la care
sa deplasat la R.A.R. Cluj pentru identificare, că figurează ca fiind furat.
Ulterior, autoturismul a fost ridicat de organele de politie, întocminduse
dosarul penal cu nr. …/P/2010 înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria
Cluj Napoca ca urmare a plângerii formulate de denuntător. Denuntatorul a făcut
demersuri pentru a i se restitui masina si pentru că nu a reusit a apelat la
inculpatul C.I.M.S..
De mentionat este faptul că
inculpatul a confirmat existenta unei relatii apropiate si de lungă durată cu
denuntătorul.
Mai rezultă din declaratia
denuntatorului că inculpatul a ia dat asigurări că, urmare a relatiilor avute
cu procurorii care instrumentau cazul de furt auto, cu politistii de la
serviciul înmatriculări auto si functionarii de la RAR, corelativ cu influenta
ce o avea asupra lor, în schimbul unor sume de bani va reusi să obtină în favoarea
denuntătorului restituirea, precum si omologarea si înmatricularea masinii. În
acest scop, denuntatorul ia remis inculpatului sume de bani în valută si
monedă natională (1000 euro, 2000 euro, 1500 lei si 2000 lei) f. 13 si urm.,
f. 46 si urm. dos.u.p.
Sustinerile denuntatorului
sunt confirmate de concubina acestuia, martora G.L. care a asistat la momentul
remiterii unora dintre sume si a cunoscut care a fost scopul pentru care banii
au fost dati inculpatului.
Deoarece până spre finalul
anului 2012 nu a rezolvat problema legată de înmatricularea autoturismului,
denuntatorul ia solicitat inculpatului să îi restituie banii remişi. În acest
scop, cei doi sau întâlnit la domiciliul denuntatorului în data de 09.01.2013
(când inculpatul a restituit suma de 1000 euro) si 15.01.2013 (când inculpatul,
însotit de numitul R.A., a restituit suma de 2000 euro).
În sensul celor arătate de
denuntător sunt si de notele de redare a convorbirilor purtate între acesta şi
inculpat, înregistrate în mediul ambiental discutiile referinduse atât motivul
remiterii banilor, cât si la restituirea sumei de bani si la cuantumul
acesteia. […]
Acestea fiind spuse, Curtea
retine că, în raport de circumstantele cauzei, astfel cum au fost descrise mai
sus, există fapte şi informatii apte să convingă un observator obiectiv că este
posibil ca inculpatul să fi săvârşit infractiunea pentru care este urmărit
penal şi, prin urmare, sunt îndeplinite conditiile prevăzute de art. 143 Cod
procedură penală.
În privinta conditiilor
prevăzute de art. 148 lit. f C.proc.pen., cerinta cuprinsă în teza I a acestui
articol (referitoare la limitele de pedeapsă prevăzute de lege pentru
infractiunea pentru care este cercetat inculpatul) este îndeplinită.
Cât priveşte pericol concret
pentru ordinea publică pe care lar reprezenta lăsarea în libertate a
inculpatului, pentru a se constata existenta acestei conditii cerute de textul
art. 148 lit. f C.proc.pen., se porneşte şi de la pericol social al
infractiunii de a cărei comitere este bănuit inculpatul, fiind însă imperios
necesară şi existenta unor date şi probe care să convingă judecătorul că pentru
siguranta publică se impune privarea de liberate a acestuia ceea ce face ca
aceste notiuni să nu fie privite izolat, ci interdependent.
Este adevărat că pericolul
pentru ordinea publică nu se confundă cu pericolul social ca trăsătură
esentială a infractiunii; aceasta nu înseamnă, însă, că în aprecierea
pericolului pentru ordinea publică trebuie făcută abstractie de gravitatea
faptei. Prin urmare, la stabilirea pericolului public nu se pot avea în vedere
numai date legate de persoana inculpatului, ci şi date referitoare la fapte, nu
de putine ori acestea din urmă fiind de natură a crea în opinia publică un
sentiment de insecuritate, credinta că justitia, cei care concură la
înfăptuirea ei, nu actionează îndeajuns împotriva infractionalitătii.
În spetă, inculpatul este
cercetat pentru comiterea unor infractiuni deosebit de grave, gravitate
rezultând nu numai din caracterul aspru al sanctionării de către legea penală,
ci şi din aceea că susnumitul, prin natura functiei, era chemat să vegheze la
respectarea legii şi aplicarea corectă a acesteia.
În aprecierea acestei ultime
conditii, Curtea are în vedere si caracterul activitătii infractionale, de
natură a compromite prestigiul, autoritatea, credibilitatea organelor,
institutiilor, organismelor statului, serviciilor publice, precum şi
corectitudinea, integritatea corpului magistratilor si functionarilor careşi
desfăşoară activitatea în cadrul acestora, îndeplinind functiile încredintate.
În acest sens, nu pot fi nesocotite realitătile sociale, ordinea publică
trebuind a fi înteleasă şi ca reactie a cetătenilor în raport de comiterea
faptelor de natură penală, sentimentul de insecuritate creat în rândul opiniei
publice că justitia, cei care concurează la înfăptuirea ei, nu actionează
îndeajuns împotriva infractionalitătii, sanctionând prompt şi eficient mai ales
faptele de coruptie, recrudescente în societatea contemporană, din categoria
cărora face parte şi cea imputată inculpatului.
Toate aceste aspecte
îndreptătesc concluzia că lăsarea inculpatului în libertate prezintă un pericol
concret pentru ordinea publică, generând, implicit, o stare de neîncredere şi
insecuritate în rândul persoanelor care respectă ordinea de drept şi valorile
sociale, ordinea publică implicând un climat social firesc, în care să fie
asigurată functionarea normală a institutiilor statului.
Prin prisma celor mai sus
arătate, se constată că măsura arestării preventive a inculpatului se impune
pentru o mai bună desfăşurare a procesului penal, conform art.136 al.1 C.p.p.,
iar circumstantele personale ale acestuia vor fi avute în vedere cu ocazia
solutionării în fond a cauzei, în măsura în care va fi trimis în judecată, iar
instanta se va orienta spre o solutie de condamnare.
Sub acest aspect,
aptitudinile intelectuale şi conduita în societate a inculpatului nu sunt de
natură a determina instanta să se orienteze, la acest moment procesual, spre
luarea unei alte măsuri preventive, mai putin restrictive, câtă vreme tocmai
acestea iau asigurat inculpatului posibilitatea ocupării unei functii
implicând exercitiul autoritătii de stat, functie de care nu a ezitat să se
folosească apoi pentru a comite presupusa fapta penală, ştirbind astfel
autoritatea şi prestigiul atât a institutiei în cadrul căreia şia desfăşurat
activitatea, dar si a celor vizate prin activitatea presupus infractională.
Pentru toate aceste motive,
constatând îndeplinite cerintele legale, în temeiul art. 149/1 C.proc.pen. se
va admite sesizarea Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie şi Justitie
Directia Natională Anticoruptie, Serviciul Teritorial Cluj şi se va dispune
luarea măsurii arestului preventiv fată de inculpatul C.I.M.S. pe o durată de
29 de zile, începând cu data de 18 ianuarie 2013, ora 15,15, până la 15
februarie 2013, inclusiv, ora 15,15.
Se va dispune emiterea
mandatului de arestare preventivă potrivit prezentei.
Potrivit art. 192 al. 3
C.proc.pen. cheltuielile judiciare vor rămâne in sarcina statului.
|