Persoană arestată pe teritoriul României de agenţi ai altui stat. Lipsa caracterului politic al arestării şi, ulterior, al deportării în fosta URSS. Inaplicabilitatea Legii nr. 221/2009.
Conform art. 4 alin. (2) din Legea nr. 221/2009, „persoanele care au
făcut obiectul unor măsuri administrative, altele decât cele prevăzute la art.
3, pot de asemenea, solicita instanţei de judecată să constate caracterul
politic al acestora. Prevederile art. 1 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător”.
Art. 1 alin. (3) din
Legea nr. 221/2009 prevede că sunt condamnări cu caracter politic şi
condamnările dispuse în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 pentru orice
alte fapte prevăzute de legea penală, dacă prin săvârşirea acestora s-a urmărit
unul din scopurile prevăzute la art. 2 al. (1) din O.G. nr. 214/1999 privind
acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor
condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor
împotriva cărora au fost dispus, din motive politice, măsuri administrative
abuzive, precum şi persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu
arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001 cu modificările şi
completările ulterioare.
Din interpretarea
coroborată a acestor dispoziţii legale rezultă că pot fi apreciate ca fiind
măsuri administrative cu caracter politic şi acele măsuri de deportare,
stabilirea domiciliului obligatoriu, internarea în colonii de muncă dispuse în
temeiul altor acte normative, decât cele enumerate în art. 3 din Legea nr.
221/2009, cu condiţia ca aceste măsuri să fi fost dispuse de organele fostei miliţii sau securităţii statului român, faţă de
persoane care au participat la acţiuni
de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România
după 6 martie 1945, sau care prin activitatea lor s-au opus acestui regim.
Ori, în speţă nu s-a
făcut dovada că autorul reclamantului a desfăşurat activităţi de împotrivire cu
arme sau de răsturnare prin forţă a regimului comunist din România, şi nici
faptul că măsurile de arestare, respectiv de deportare şi de stabilire a
domiciliului obligatoriu în Siberia au fost dispuse de organele de represiune
ale statului comunist român pentru activitatea politică, contrară noului regim
instaurat în România după 6 martie 1945.
Art. 1, 3, 4 din Legea nr.
221/2009
Art. 2 alin. (1) din O.G. nr.
214/1999
Prin acţiunea înregistrată pe rolul Tribunalului
Constanţa sub nr. 5915/118/2011, reclamantul M.A. a investit instanţa în
contradictoriu cu pârâtul Statul Român reprezentat prin Ministerul Finanţelor
Publice - D.G.F.P. Constanţa - cu soluţionarea acţiunii civile având ca obiect
constatarea caracterului politic al măsurii ce a constat în condamnarea
autorului M.M. la data de 06.06.1945, obligarea pârâtului la plata
despăgubirilor în cuantum de 50.000 lei pentru prejudiciul moral suferit de către autor ca urmare a
condamnării acestuia la pedeapsa închisorii de 5 ani închisoare şi 5 ani
domiciliu obligatoriu în Siberia.
Motivează reclamantul că autorul a fost arestat şi
condamnat de către organele de represiune ale statului totalitarist fiind
suspect de activitate naţionalist armeană desfăşurată în cadrul organizaţiei
„Daşnag”.
Arată reclamantul că arestarea şi condamnarea nu
rezultă din nici o sentinţă civilă, fiind regăsit doar un proces verbal de
interogatoriu din data de 05.09.1958, care confirmă arestarea şi condamnarea
precum şi deportarea în URSS şi domiciliul obligatoriu în Siberia, în acţiune
se relevă adresa nr. 70865/16.09.1995 emisă de SRI, din care rezultă că în anul
1945 06 iunie, autorul a fost reţinut şi arestat de 2 ofiţeri sovietici,
suspectat de activitate naţionalist armeană
în cadrul organizaţiei „Daşnag”.
Reclamantul apreciază că nu există nici un dubiu
asupra caracterului politic al măsurii dispuse asupra autorului reclamantului; se
relevă suferinţele şi privaţiunile îndurate de autor pe parcursul celor 5 ani
detenţie şi 11 ani de deportare în Siberia determinate de libertatea sa de
opinie de gândire şi exprimare, atât ale autorului dar şi ale familiei
acestuia, imposibilitatea de a mai găsi un loc de muncă, purtarea stigmatului
unei condamnări, faptul că autorul a fost lipsit de viaţa de familie, de
confortul psihic atât în familie dar şi în societate.
Condamnarea autorului a determinat scoaterea familiei
din mediul în care a trăit şi şi-a desfăşurat activitatea, a avut urmări în
plan psihic care nu au mai fost înlăturate niciodată. Prejudiciul moral suferit
nu a fost compensat şi nu i s-a constituit o reparaţie morală suficientă pentru
suferinţele efectiv îndurate de către autor din partea regimului comunist, în
condiţiile în care destinul autorului a fost frânt în mod ireversibil.
În drept, s-au invocat dispoziţiile cuprinse în Legea
nr. 221/2009 şi art. 998-999 cod civil.
În dovedirea acţiunii s-au depus înscrisuri, în copie:
acte de stare civilă, adresa nr. 70865/16.09.2005 emisă de SRI şi practică
judiciară în materie.
Legal citat, pârâtul Statul Român reprezentat prin
Ministerul Finanţelor Publice nu a formulat întâmpinare dar prin reprezentant.
Prin sentinţa civilă nr. 4314 din 5 septembrie 2011,
Tribunalul Constanţa a admis în parte acţiunea reclamantului şi a constatat
caracterul politic al măsurii administrative dispuse faţă de tatăl
reclamantului M.M. (decedat la 15 ianuarie 1979), măsură care a constat în
deportarea şi stabilirea domiciliului obligatoriu în Siberia în perioada
1945-15.05.1956.
Au fost respinse celelalte pretenţii ale
reclamantului.
Pentru a pronunţa această soluţie, Tribunalul
Constanţa a reţinut în esenţă că autorul reclamantului a fost arestat la data
de 06.06.1945 fiind suspectat de activitate naţionalist armeană desfăşurată în
cadrul organizaţiei „Dasnag”, iar după arestare a fost deportat în U.R.S.S.
unde a fost condamnat la pedeapsa închisorii de 5 ani şi 5 ani domiciliul
obligatoriu în Siberia, această situaţie echivalând cu o măsură administrativă
cu caracter politic.
În referire la pretenţiile reclamantului ce vizează
acordarea de daune morale, Tribunalul Constanţa a reţinut că acestea sunt
nefondate, în contextul în care art. 5 al. (1) lit. (a) din Legea nr. 221/2009
a fost declarat neconstituţional iar reclamantul, în calitate de succesor al
defunctului M.M. nu a fost victima vreunei măsuri cu caracter politic dispusă
de statul român cu privire la persoana sa..
Împotriva aceste sentinţe, în termen legal, au
declarat recurs atât pârâtul Statul Român, cât şi reclamantul M.A.
Pârâtul Statul Român, prin Ministerul Finanţelor
Publice - prin DGFP Constanţa - a criticat legalitatea hotărârii Tribunalului
Constanţa în referire la constatarea caracterului politic al măsurii
administrative de deportare a autorului reclamantului în fosta U.R.S.S. în
perioada 1945 - 15.05.1956, apreciind că această soluţie a fost dispusă cu
încălcarea prevederilor art. 4 din Legea nr. 221/2009. Se susţine că singurul
document ce a stat la baza acestei hotărâri a fost un proces –verbal de
interogatoriu din anul 1958, în care autorul reclamantului ar fi declarat că a
fost arestat şi ulterior deportat în U.R.S.S. În condiţiile în care nu există
nici un document emis de Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici din România, sau
de un alt organism cu atribuţii în acest domeniu nu se poate stabilit cu
certitudine dacă data începerii măsurii administrative se încadrează în
perioada 16 martie 1945-22 decembrie 1989, precum şi dacă măsura de reţinere a
fost luată de regimul comunist din România sau de regimul comunist aflat la
conducerea U.R.S.S.
La rândul său reclamantul M.A. a criticat legalitatea
hotărârii Tribunalului Constanţa sub aspectul greşitei respingeri a cererii de
acordare a daunelor morale pentru prejudiciul suferit de autorul său (tată) M.M.,
în perioada deportării sale în U.R.S.S.
Susţine recurentul reclamant că arestarea şi
deportarea tatălui său a avut consecinţe foarte grave asupra familiei acestuia,
dar şi asupra autorului însuşi, care nu a cunoscut confortul psihic al vieţii
de familie, de liniştită trăire a vieţii de zi cu zi, de beneficiul unei vieţi
normale atât în familie cât şi în societate.
Analizând legalitatea hotărârii
Tribunalului Constanţa în raport de criticile recurentului pârât Statul Român,
prin Ministerul Finanţelor Publice - prin D.G.F.P. Constanţa -, Curtea constată
că recursul este fondat pentru următoarele considerente:
Pornind de la raţiunea recunoaşterii de
către Statul Român, după 22 decembrie 1989 şi instaurarea unui regim democratic
a consecinţelor produse în sfera drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
cetăţenilor săi prin regimul totalitar comunist, precum şi de la necesitatea
asumării şi atenuării acestor consecinţe produse atât asupra drepturilor
patrimoniale cât şi a celor care interesează valorile supreme ale
personalităţii umane, legiuitorul român a adoptat – începând cu anul 1991 o
serie de acte normative menite să răspundă acestor imperative (Decretul nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi a
celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri; O.U.G. nr.
214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispus, din motive politice măsuri
administrative abuzive).
Legea nr. 221/2009, care a preluat în
cea mai mare parte prevederile deja statuate prin Decretul Lege nr. 118/1999 şi
OUG nr. 214/1999, a definit condamnările cu caracter politic şi măsurile
administrative cu caracter politic, reglementând o procedură specială pentru
constatarea caracterului politic al unor condamnări sau măsuri administrative
dispuse de statul român faţă de cetăţenii săi în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989.
Art. 1 din Legea nr. 221/2009 defineşte
condamnarea cu caracter politic ca fiind orice condamnare dispusă printr-o
hotărâre judecătorească definitivă, pronunţată în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, pentru fapte săvârşite înainte de data de 6 martie 1945 si după
această dată şi care au avut drept scop împotrivirea faţă de regimul totalitar
instaurat la data de 6 martie 1945, iar în alin. (2) statuează asupra
caracterului politic de drept al unor condamnări pronunţate în temeiul actelor
normative enunţate în text.
În speţă, se reţine că reclamantul nu a
dovedit faptul că autorul său a suferit o condamnare din partea autorităţilor
statului român în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, prima instanţă
statuând exclusiv asupra caracterului politic al deportării autorului
reclamantului – M.M. în fosta U.R.S.S. în perioada 1945 - 15 mai 1956.
Conform dispoziţiilor art. 3 din Legea
nr. 221/2009, constituie măsură administrativă cu caracter politic orice măsură
luată de organele fostei miliţii sau
securităţii, având ca obiect dislocarea şi stabilirea domiciliului
obligatoriu, internarea în unităţi şi colonii de muncă, stabilirea de loc de
muncă obligatoriu, dacă au fost întemeiate pe unul sau mai multe dintre actele
normative enunţate de textul legal şi anume: Decretul nr. 6/1950, Decretul nr.
60/1950, Decretul nr. 257/1952, Decretul nr. 258 din 22 august 1952, Decretul
nr. 77/1954, Decretul nr. 89/1958; H.C.M. nr. 2/1952, H.C.M. nr. 1154 din 26
octombrie 1950, H.C.M. nr. 344/1951, H.C.M. nr. 326/1951, H.C.M. nr. 1554/1952,
H.C.M. nr. 337/1954, H.C.M. nr. 237/1957, H.C.M. nr. 282 din 5 martie 1958 şi H.C.M.
nr. 1108/1960; Ordinul nr. 100/Cabinet din 3 aprilie 1950 al Direcţiunii
Generale a Securităţii Poporului; Ordinul nr. 5/Cabinet/1948; Ordinul nr.
26500/Cabinet/1948; Ordinul nr. 490/Cabinet/1952 şi Ordinul nr. 8/20/Cabinet
1952 ale Ministerului Afacerilor Interne; deciziile M.A.I. nr. 200/1951, nr.
239/1952 şi nr. 744/1952 ale Ministerului Afacerilor Interne; Ordinul nr. 838
din 4 decembrie 1952 al Ministrului Securităţii Statului.
Conform art. 4 alin. (2) din Legea nr.
221/2009, „persoanele care au făcut obiectul unor măsuri administrative, altele
decât cele prevăzute la art. 3, pot de asemenea, solicita instanţei de judecată
să constate caracterul politic al acestora. Prevederile art. 1 alin. (3) se
aplică în mod corespunzător”.
Art. 1 alin. (3) din Legea nr. 221/2009
prevede că sunt condamnări cu caracter politic şi condamnările dispuse în
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 pentru orice alte fapte prevăzute de
legea penală, dacă prin săvârşirea acestora s-a urmărit unul din scopurile
prevăzute la art. 2 al. (1) din O.G. nr. 214/1999 privind acordarea calităţii
de luptător în rezistenţa anticomunistă persoanelor condamnate pentru
infracţiuni săvârşite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost
dispus, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum şi
persoanelor care au participat la acţiuni de împotrivire cu arme şi de
răsturnare prin forţă a regimului comunist instaurat în România, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001 cu modificările şi
completările ulterioare.
Din interpretarea coroborată a acestor
dispoziţii legale rezultă că pot fi apreciate ca fiind măsuri administrative cu
caracter politic şi acele măsuri de deportare, stabilirea domiciliului
obligatoriu, internarea în colonii de muncă dispuse în temeiul altor acte
normative, decât cele enumerate în art. 3 din Legea nr. 221/2009, cu condiţia
ca aceste măsuri să fi fost dispuse de
organele fostei miliţii sau securităţii statului român, faţă de persoane
care au participat la acţiuni de
împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă
a regimului comunist instaurat în România după 6 martie 1945, sau care
prin activitatea lor s-au opus acestui regim.
Ori, în speţă nu s-a făcut dovada că
autorul reclamantului M.M. a desfăşurat activităţi de împotrivire cu arme sau
de răsturnare prin forţă a regimului comunist din România, şi nici faptul că
măsurile de arestare, respectiv de deportare şi de stabilire a domiciliului
obligatoriu în Siberia au fost dispuse de organele de represiune ale statului
comunist român pentru activitatea politică, contrară noului regim instaurat în
România după 6 martie 1945.
Adresa nr. 70865 din 16 septembrie 2005
emisă de S.R.I. – Biroul de relaţii cu publicul - nu face dovada îndeplinirii
cumulative a condiţiilor legale mai sus menţionate, limitându-se să menţioneze
că autorul reclamantului M.M., într-un interogatoriu luat de autorităţile
statului român la data de 5 septembrie 1958, a susţinut că după arestarea sa în 6
iunie 1945 de către „un ofiţer şi doi civili sovietici” a fost deportat în
U.R.S.S. şi condamnat la 5 ani închisoare şi 5 ani domiciliu obligatoriu în
Siberia, acesta repatriindu-se în România la data de 15 mai 1956.
Se reţine că această susţinere a
autorului reclamantului, în cadrul unui interogatoriu, nu este confirmată şi de
alte documente existente în arhiva S.R.I., iar reclamantul nu a făcut dovada că
a solicitat S.R.I. sau C.N.S.A.S. dovezi din care să rezulte activitatea
anticomunistă a tatălui său pe teritoriul României în perioada anterioară
arestării sale (6 iunie 1945).
Curtea constată, de asemenea, că
reclamantul nu a produs nici un înscris din care să rezulte existenţa şi scopul
activităţii desfăşurate de organizaţia „Dasnag”, respectiv dacă această
organizaţie a militat împotriva regimului comunist instaurat în România după 6 martie 1945, şi nici motivele pentru care tatăl său a fost
arestat de „un ofiţer şi doi civili sovietici”, care au acţionat pe teritoriul
României.
Se constată, de asemenea, că
reclamantul nu a depus dovezi din care să rezulte că tatălui său i s-a
recunoscut calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă conform procedurii
reglementate de O.U.G. nr. 214/29.12.1999, deşi prin art. 3 din acest act
normativ s-a prevăzut că reprezintă măsura administrativă abuzivă orice măsură
luată de organele fostei miliţii sau securităţi, ori de alte organe ale
statului român, în baza cărora s-a dispus deportarea în străinătate după 23
August 1944, pentru motive politice.
În lipsa oricăror dovezi din care să
rezulte caracterul anticomunist al activităţii desfăşurate de autorul
reclamantului, cât şi faptul că arestarea şi deportarea acestuia ar fi fost
dispuse de organele represive ale statului totalitar român, în legătură cu o
presupusă activitate îndreptată împotriva ordinii sociale şi politice
înlăturate în România (iar nu pe teritoriul altor state) în perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, Curtea constată că prima instanţă, cu încălcarea
dispoziţiilor art. 3 şi 4 din Legea nr. 221/2009, a constatat caracterul
politic al măsurii administrative de deportare a numitului M.M. pe teritoriul
fostei U.R.S.S. în perioada 6 iunie 1945 - 15 iunie 1956.
Pentru considerentele expuse, în baza
art. 312 Cod procedură civilă, se va admite recursul pârâtului şi se va
modifica în parte hotărârea recurată în sensul că respinge ca nefondată cererea
reclamantului de constatare a caracterului politic al măsurii dispuse faţă de
autorul reclamantului.
Cu privire la recursul reclamantului,
în raport de modalitatea de soluţionare a recursului pârâtului, constatând că
măsura administrativă la care a fost supus tatăl reclamantului nu are caracter
politic, Curtea va reţine că sunt nefondate şi pretenţiile materiale formulate
de reclamant în temeiul Legii nr. 221/2009.
Legea nr. 221/2009 a statuat asupra
vocaţiei persoanelor cărora li s-a recunoscut calitatea de victimă a sistemului
totalitar comunist prin condamnările cu caracter politic sau măsurile
administrative asimilate acestora, de a pretinde anumite compensaţii morale
pentru acele situaţii în care măsurile reparatorii deja acordate în temeiul
altor acte normative cu caracter reparatoriu (Decretul lege nr. 118/199/,
O.U.G. nr. 214/1999) nu configurau o suficientă satisfacţie pentru prejudiciul
moral suferit prin condamnare ori prin măsurile administrative cu caracter
politic.
Cum, în speţă, autorul reclamantului nu
se încadrează în categoria persoanelor vizate de art. 1 şi 4 din Legea nr. 221/2009,
nefăcându-se dovada calităţii autorului reclamantului de victimă a regimului
totalitar instaurat în România după 6 martie 1945 - în sensul că nu s-a făcut
dovada că a fost supus unei măsuri administrative cu caracter politic dispuse
de autorităţile statului român în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi
pentru care statul român ar fi responsabil, Curtea constată că reclamantul nu
este îndreptăţit să beneficieze de măsurile reparatorii reglementate de Legea
nr. 221/2009.
Pentru considerentele expuse, în baza
art. 312 Cod procedură civilă, se va respinge recursul reclamantului ca
nefondat.