Pentru personalul nou-încadrat pe
funcţii în perioada de aplicare etapizată a Legii nr. 330/2009, salarizarea se
face la nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare.
Legea nr. 330/2009
Urmare eliberării din funcţia
publică deţinută, raportul de serviciu
al reclamantului, funcţionar public, a încetat, acesta fiind numit personal
contractual, încheindu-se astfel un nou
raport de muncă şi un contract individual de muncă, situație în care sunt
incidente dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 330/2009, potrivit cărora pentru personalul nou-încadrat pe
funcţii în perioada de aplicare etapizată, salarizarea se face la nivelul de
salarizare în plată pentru funcţiile similare, întrucât reclamantul a fost nou
încadrat în funcţie, ca personal contractual, anterior deţinând o funcţie publică.
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia a
II-a civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal,
Decizia nr. 1149 din 2 martie 2012.
Prin sentinţa nr. 3522 din 12
octombrie 2011, Tribunalul Buzău a respins excepţia lipsei calităţii procesuale
pasive invocată de pârâtul Ministerul Sănătăţii şi a respins acţiunea formulată
de reclamantul VI împotriva pârâţilor
Direcţia de Sănătate a Judeţului B şi
Ministerul Sănătăţii.
Reclamantul VI a chemat în
judecată pârâta Direcţia de Sănătate Publică a Judeţului Buzău şi a solicitat
anularea în parte a Dispoziţiei nr. 76/30.08.2010 şi a Dispoziţiei nr.
84/25.01.2011, în ceea ce priveşte treapta de salarizare, şi art. 2 al acestor
dispoziţii, obligarea pârâtei să emită o dispoziţie de reîncadrare în muncă, cu
respectarea treptei de salarizare şi în condiţii nediscriminatorii în raport cu
ceilalţi angajaţi, precum şi obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de
judecată.
În motivarea sentinţei,
Tribunalul Buzău a reţinut că Direcţia de Sănătate Publică Buzău şi personalul
instituţiei au cunoscut în cursul anului 2010 două procese concomitente, primul
de reorganizare şi al doilea de transformare a personalului din anumite
compartimente din funcţionari publici în
personal contractual. Până la reorganizarea instituţiei, reclamantul avea
calitate de funcţionar public, iar pentru funcţionarii publici salarizarea s-a
făcut în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile acestora,
astfel încât la data de 31.12.2009 reclamantul beneficia de un salariu de bază
de 1054 lei, conform anexei 3 din O.G.
nr. 9/2008 pentru modificarea
O.G. nr. 6/2007.
Începând cu data de 01.01.2010,
când a intrat în vigoare Legea cadru nr. 330/2009, salarizarea funcţionarilor publici din Direcţia de
Sănătate Publică Buzău s-a făcut în conformitate cu prevederile anexei III/2 pct. B, aplicabilă şi serviciilor publice deconcentrate ale
ministerelor, în categoria cărora se află şi Direcţia de Sănătate Publică Buzău, reîncadrarea şi
salarizarea personalului aflat în funcţie la data de 31 decembrie 2009 au fost
făcute în baza art. 30 din Legea cadru
nr. 330/2009 şi art. 4, art. 5, art. 6 din O.U.G. nr. 1/2010.
Până la reorganizarea
instituţiei, reclamantul a avut calitatea de funcţionar public, având la data de 31.12.2009, un salariu de bază de
1054 lei iar, începând cu luna septembrie 2010, instituţia a fost reorganizată
în baza Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1078/2010 şi cu aceeaşi dată
reclamantul a fost eliberat din funcţia publică de execuţie de referent
superior, treapta de salarizare 1,
gradaţia 5 şi numit prin
dispoziţia nr. 76/30.08.2010 în funcţia contractuală de execuţie de asistent medical principal PL gradaţia 5.
Începând cu data numirii în
funcţia contractuală de asistent medical principal PL, gradaţia 5, salariul de
bază al reclamantului s-a stabilit în
conformitate cu legislaţia în vigoare art. 30, Nota din anexa II din Legea
cadru nr. 330/2009, art. 4, art. 5 şi art. 6 din O.U.G. nr. 1/2010 şi adresele
Ministerului Sănătăţii nr. 6991/28.01.2010 şi nr. XI/C 1422.09.01.2010.
Reîncadrarea reclamantului s-a
făcut ca urmare a aplicării prevederilor din Ordinul ministrului sănătăţii nr.
1078/2010 privind aprobarea
regulamentului de organizare şi
funcţionare şi a structurii organizatorice ale direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, act normativ emis în baza prevederilor Legii nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, ale legii
responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, ale Legii cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a
personalului plătit din fonduri publice
şi ale Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
Aplicarea prevederilor Ordinului
ministrului sănătăţii nr. 1078/2010 s-a realizat în cursul anului 2010,
perioadă în care încadrarea şi
salarizarea personalului a intrat sub
incidenţa prevederilor din Legea cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice şi ale O.U.G. nr. 1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal bugetar şi stabilirea salariilor
acestora, precum şi alte măsuri în
domeniul bugetar.
Judecătorul fondului a apreciat
că salariul reclamantului a fost
stabilit de către Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Buzău conform
dispoziţiilor legale în vigoare, după cum urmează: pentru anul 2010 Legea nr.
330/2010, art. 30 alin. 5 lit. a şi O.U.G. nr. 1/2010, iar începând cu
01.01.2011 s-au aplicat prevederile Legii nr. 285/2010 privind salarizarea în
anul 2011 a
personalului plătit din fonduri publice pentru care au fost emise norme
metodologice de aplicare, aprobate prin Ordinul comun nr. 42/77/2011 al
Ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al Ministrului finanţelor
publice.
Curtea a admis recursul formulat
de reclamant, a modificat în parte sentinţa, a admis în parte acţiunea, a
anulat în parte Dispoziţia nr. 76 din 30.08.2010 – art. 2, în privinţa
cuantumului salariului de bază de 1715 lei, şi în parte Dispoziţia nr. 84 din
25.01.2011 – art. 2 lit. a, în privinţa cuantumului salariului de bază de 1479
lei, şi a obligta pârâta la emiterea unor noi dispoziţii de stabilire a
salariului de bază al reclamantului, la nivelul de salarizare în plată pentru
funcţii similare din categoria personalului contractual.
Curtea a reținut că pârâta
Direcţia de Sănătate Publică Buzău a fost reorganizată, începând cu data de
1.09.2010, în baza Ordinului nr. 1078 / 27.07.2010 emis de Ministrul Sănătăţii, de aprobare a
Regulamentului de organizare şi funcţionare şi structura organizatorică a
direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Urmare reorganizării, o parte din
personalul Direcţiei de Sănătate Publică, a fost eliberat din funcţia publică
deţinută până la acea data şi trecut pe
funcţia contractuală.
Începând cu data de 1 ianuarie a
anului 2010, an în care a avut loc reorganizarea Direcţiei de Sănătate Publică,
încadrarea şi salarizarea personalului s-a efectuat în baza dispoziţiilor Legii
nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului. nr. 1/2010 privind unele
măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din sectorul
bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în domeniul
bugetar.
Potrivit art. 30 alin. 5 lit. a
din Legea cadru nr. 330/2009, în anul 2010, personalul aflat în funcţie la 31
decembrie 2009 şi-a păstrat salariul
avut, fără să fi fost afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de
personal din luna decembrie 2009, respectiv, noul salariu de bază a fost cel
corespunzător funcţiilor din luna decembrie 2009, la care s-au adăugat
sporurile care se introduceau în acesta.
Urmare reorganizării Direcţiei de
Sănătate Publică, prin Dispoziţia nr. 76 din 30.08.2010, reclamantul a fost
eliberat, începând cu 1.09.2010, din funcţia publică de execuţie de referent
superior, treaptă de salarizare 1, gradaţia 5 din cadrul Compartimentului
Evaluare risc – igiena mediului şi numit în funcţia contractuală de execuţie de
asistent medical principal PL, gradaţia 5, în cadrul Compartimentului Evaluare
factori de risc din mediu-igiena mediului, cu un salariu de bază de 1715 lei.
Potrivit apărărilor pârâţilor,
salariul de bază al reclamantului s-a stabilit începând cu data numirii în
funcţia contractuală, în conformitate cu art. 30 alin. 5 lit. a din Legea Cadru
nr. 330/2009, şi O.U.G. nr. 1/2010, art. 8 din Legea nr. 330/2009, în anul 2010
majorarea salariilor efectuându-se numai pentru acele salarii care aveau un
nivel mai mic de 705 lei/lună şi fără să depăşească această valoare; salariul
de bază al reclamantului aflat în funcţie publică la data de 31.12.2009 era de
1054 lei - valoare care se încadra între limita minimă şi maximă prevăzuta de
lege pentru funcţia contractuală, valoare care s-a menţinut şi care a
reprezentat baza de pornire la stabilirea noului salariu prevăzut de Legea nr.
330/2009 (care, începând cu luna septembrie 2010, devine în cuantum de 1715
lei); au arătat pârâţii că reclamantul, după dobândirea statutului de personal
contractual, nu putea fi considerat ca personal nou încadrat, pentru a i se
aplica altă salarizare, deoarece la momentul reorganizării instituţiei în
septembrie 2010, avea statutul de personal aflat în funcţie şi nu statut de
personal nou încadrat prin concurs sau examen; raportul de serviciu a devenit
raport de muncă, schimbare care nu putea conferi calitatea de personal nou
angajat, căruia să i se aplice art. 31 din Legea nr. 330/2009;
Începând cu data de 1 ianuarie
2011, încadrarea şi salarizarea
personalului s-a efectuat în baza dispoziţiilor Legii nr. 284/2010 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi ale Legii nr.
285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice
Prin Dispoziţia nr. 84/25.01.2011
emisă de Direcţia de Sănătate Publică Buzău, s-a dispus reîncadrarea
reclamantului, începând cu 1.01.2011, în funcţia contractuală de asistent
medical principal PL, gradaţia 5, clasa de salarizare 55, din care 46 clasa de
salarizare aferentă minimului funcţiei şi 9 clase corespunzătoare tranşelor de
vechime, conform art. 11 din Legea nr. 284/2010, stabilindu-se un salariu de
bază de 1479 lei, determinat ca urmare a majorării cu 15% a cuantumului brut al
salariului de bază aferent lunii octombrie 2010.
Potrivit apărărilor pârâţilor,
reîncadrarea reclamantului la data de 01.01.2011 s-a făcut pe o funcţie
contractuală identică cu cea ocupată, de asistent medical principal PL, gradaţia
5 (stabilită în baza art. 11 alin. 3 din Legea Cadru nr. 284/2010 clasa de
salarizare 46 (stabilită în baza anexei III - cap. I pct. 2 lit. a - Unităţi
clinice) la care se adaugă 9 clase de salarizare corespunzătoare tranşelor de
vechime în muncă (vechime peste 20 de ani), total clase de salarizare aferente
funcţiei pe care o ocupă - 55.
Curtea a constatat că cererea
reclamantului recurent în ceea ce priveşte treapta de salarizare este
neîntemeiată, întrucât, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 284/2010 privind
salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, funcţia
contractuală de execuţie ocupată de reclamant nu prevede trepte de salarizare.
Este întemeiată însă cererea
reclamantului recurent cu privire la stabilirea salariului de bază la
data de 1.10.2010, prin Dispoziţia nr. 76 din 30.08.2010, începând cu data de
1.09.2010, urmare reorganizării Direcţiei de Sănătate Publică, şi pe cale de
consecinţă, şi stabilirea salariului de bază începând cu data de 1.01.2011,
prin Dispoziţia nr. 84 din 25.01.2011, începând cu data de 1.01.2011.
Potrivit dispoziţiilor art. 30
alin. 3 şi alin. 5 lit. a din Legea nr. 330/2009, invocate de pârâţi, reîncadrarea personalului
s-a efectuat în anul 2010 corespunzător
tranşelor de vechime în muncă şi pe funcţiile corespunzătoare categoriei,
gradului şi treptei profesionale avute în luna decembrie 2009, iar personalul aflat în funcţie la 31
decembrie 2009 şi-a păstrat salariul avut, fără a fi afectat de măsurile de
reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, noul salariu de
bază, fiind cel corespunzătoare funcţiilor din luna decembrie 2009, la care
s-au adăugat sporurile introduse în acesta potrivit anexelor la lege.
La data de 1.01.2010, data la
care a intrat în vigoare Legea nr. 330/2009, pârâta Direcţia de Sănătate
Publică a procedat potrivit dispoziţiilor legale.
Urmare reorganizării, prin
Ordinul nr. 1078 / 27.07.2010, pârâta Direcţia de Sănătate Publică a procedat
însă în mod greşit la stabilirea salariului de bază al reclamantului, eliberat
din funcţia publică deţinută până la data de 31.08.2010 şi numit în funcţie
contractuală de execuţie începând cu data de 1.08.2010.
Potrivit Legii nr. 330/2009,
salarizarea personalului contractual se realiza în raport cu prevederile Anexei
nr. II/2 pct. II lit. A din lege.
Prin eliberarea din funcţia
publică deţinută, prin Dispoziţia nr.
76/ 30.08.2010, raportul de serviciu al reclamantului, funcţionar public, a
încetat, acesta fiind numit personal contractual, încheindu-se astfel un nou raport de muncă şi un contract
individual de muncă.
În aceste împrejurări, contrar
apărărilor pârâtei, nu erau incidente dispoziţiile art. 30 alin. 3 şi 5 lit. a
din Legea nr. 330/2009, acestea priveau reîncadrarea personalului corespunzător tranşelor de vechime în muncă
şi pe funcţiile corespunzătoare categoriei, gradului şi treptei profesionale
avute în luna decembrie 2009, astfel încât personalul aflat în funcţie la 31
decembrie 2009 să îşi păstreze salariul avut, fără a fi afectat de măsurile de
reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009.
Erau incidente în această
situaţie dispoziţiile art. 31 din Legea nr. 330/2009, potrivit cărora pentru personalul nou-încadrat pe
funcţii în perioada de aplicare etapizată, salarizarea se face la nivelul de
salarizare în plată pentru funcţiile similare, întrucât reclamantul a fost nou
încadrat în funcţie, ca personal contractual, anterior deţinând o funcţie
publică.
Susţinerile pârâtei, privind
faptul că reclamantul avea statutul de
personal aflat în funcţie şi nu statut de personal nou încadrat prin concurs
sau examen, sunt nefondate, întrucât
legiuitorul a precizat faptul că salarizarea la nivelul în plată pentru
funcţiile similare se realizează pentru personalul nou-încadrat pe funcţii, şi
nu numai pentru personalul nou încadrat.
Având în vedere greşita stabilire
a salariului de bază la data de 1.01.2010, prin Dispoziţia nr. 76 din
30.08.2010, urmare eliberării din funcţia publică şi numirii ca personal
contractual, în mod greşit a fost stabilit salariul de bază şi prin Dispoziţia
nr. 84 din 25.01.2011, emisă în baza prevederilor Legii nr. 285/2010, întrucât
potrivit art. 1 din aceasta, salariul de bază s-a stabilit prin majorarea cu
15%. a salariului de bază acordat pentru luna octombrie 2010.