Ordonanţa preşedinţială
având ca obiect suspendarea actului administrativ. Inadmisibilitate având în
vedere dispoziţiile legale speciale existente în materie
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3456 din 3 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr.466
din 17.01.2012 a Tribunalului Cluj pronunţată în dosarul 8884/117/2011 sa
respins excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtelor Autoritatea
Rutieră Română şi Comisia Paritară pentru Atribuirea Traseelor cuprinse în
Programul de Transport Public de Persoane prin Curse Regulate Alba şi sa
respins cererea de ordonanţă preşedinţială formulată de reclamanta SC T. SRL în
contradictoriu cu pârâţii SC A. SA Autoritatea Rutieră Română Agenţia Alba,
Autoritatea Rutieră Română Bucureşti, Consiliul Judeţean Alba şi Comisia
Paritară pentru Atribuirea Traseelor cuprinse în Programul de Transport Public
de Persoane prin Curse Regulate Alba a fost obligată reclamanta să plătească pârâtei
SC A. suma de
2.000 lei cheltueili de
judecată şi către ARR suma de 116,11 lei cheltuieli de judecată.
Tribunalul a reţinut că SC T.
SRL a fost beneficiarul licenţei de traseu seria LT nr.0146510 din 10.07.2007
pe ruta AiudTeiuş Alba Iulia cu o perioadă de valabiltiate între 1.07.2007 –
30.06.2008. Prin hotărârea 108/2008 a Consiliul Judeţean Alba sa actualizat
programul public de transport, iar în perioada 15.04.200830.04.2008 sa
organizat o licitaţie în vederea atribuirii traseelor judeţene.
În acest sens, a fost
eliberată pârâtei SC A. sa LICENŢA DE TRASEU SERIA lt NR.0160017 pe ruta Aiud
Teiuş Alba Iulia valabilă de la data de 1.07.2008 – 30.06.2011. Excepţia lipsei
calităţii procesuale pasive a pârâtei ARR a fost respinsă considerând că şi reprezentanţii
Agenţiei Alba au participat în Comisia paritară care a emis hotărârea 1/2008.
De asemenea, sa considerat că excepţia inadmisibilităţii este o apărare de
fond şi că nu sunt incidente prevederile art.7 din Legea 554/2004 şi nici
dispoziţiile art.11 alin.1 lit.a din aceeaşi lege, urmând a se analiza cererea
doar din perspectiva condiţiilor prev.la art.581 C.proc.civ., care nu prevede
termenul de prescripţie şi nici obligativitatea unei proceduri prealabile.
Ca atare, tribunalul a
apreciat că reclamanta nu justifică aparenţa unui drept întrucât
imposibilitatea de a mai efectua transportul de persoane a fost dată de
expirarea licenţei sale de transport la data de 30.06.2008 şi nu de faptul că a
fost desemnată o altă câştigătoare. Totodată, cum această situaţie trenează din
anul 2008 nu se poate vorbi despre o pagubă iminentă iar cererea de suspendare
a licenţei de transeu a pârâtei SC A. SA a fost formulată de către reclamantă
şi în condiţiile art.14 din Legea 554/2004 fiind respinsă în mod irevocabil. Pe
lângă neîndeplinirea acestei condiţii, sa reţinut faptul că nu se poate
dispune ca o măsură vremelnică obligarea la eliberarea unei noi licenţe de
traseu în favoarea reclamantei fără a fi cercetat legalitatea emiterii licenţei
pentru societatea câştigătoare a licitaţiei, deci fără a se analiza mai întâi
fondul cauzei. De altfel, pierderea licitaţiei de către reclamantă nu presupune
în mod automat săvârşirea de acte abuzive şi cum art.1 alin.2 lit.h din Legea
51/2006 prevede că serviciile comunitare sunt de utilitate publică, aceasta
semnifică faptul că interesul general al comunităţilor locale este prioritar.
În ceea ce priveşte excepţia
autorităţii de lucru judecat sa apreciat că se impune respingerea acesteia
pentru că nu poate rezulta dintro hotărâre prin care sa soluţionat litigiul
în fond.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs SC T. SRL arătând că solicită modificarea sentinţei atacate
întrucât este îndeplinită condiţia urgenţei prin raportare la paguba iminentă.
Astfel, în această perioadă a fost privată de posibilitatea realizării de
venituri cu consecinţele financiare fireşti legate de dificultatea achitării la
termen a anumitor rate bancare şi a leasingului datorat pentru aceste
autovehicule. Astfel, situaţia economică este precară fiind în pragul
deschiderii procedurii falimentului, nemaiavând posibilitatea de a funcţiona.
Referitor la nesoluţionarea
fondului cauzei, recurenta a prezentat multiple vicii de nelegalitate a HCJ
Alba 108/2008 şi a actelor subsecvente, precum şi lipsa de transparenţă înd
erularea licitaţiei precum şi existenţa unor conflicte de interese.
Cât priveşte posibilitatea de
a dispune prin ordonanţă preşedinţială emiterea licenţei de transport, se arată
că prin aceasta se tinde la încetarea efectelor produse ca urmare a emiterii
acestei hotărâri de Consiliu, fiind ultima persoană juridică care a obţinut
legal licenţa de transport pe ruta AiudTeiuş Alba Iulia.
De asemenea, împotriva
acestei hotărâri a declarat recurs Autoritatea Rutieră Română cu sediul în Bucureşti,
arătând că în mod eronat au fost respinse excepţiile necompetenţei teritoriale
a Tribunalului Cluj, susţinere întemeiată pe art.10 alin.3 din Legea 554/2004,
fiind întrunite condiţiile prev.de art.304 pct.3 C.proc.civ. De asemenea,
cererea de ordonanţă preşedinţială a fost respinsă ca neîntemeiată cu toate că
în contencios administrativ sunt inaaplicabile dispoziţiile ordonanţei
preşedinţiale existând o reglementare specială stabilită de art.14 şi 15 din
Legea 554/2004. De asemenea, nu a fost formulată plângere prealabilă, instanţa
de fond nu s–a pronunţat pe excepţia prescripţiei, care curge de la data de
1.08.2008 şi se împlineşte în data de 29.09.2009 .
Consiliul Judeţean Alba a
declarat recurs împotriva sentinţei solicitând modificarea în ceea ce priveşte
respingerea excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a Comisiei paritare
arătând că în mod greşit sa respins excepţia lipsei calităţii procesuale a
acestei comisii, că atribuirea traseelor a fost realizată electronic, iar
această comisie nu a făcut altceva decât să ia act de rezultatul atriubirii
electronice, iar ordinul 353/2007 nu a conferit comisiilor paritare competenţa
de a emite acte în regim de putere publică ci doar de a materializa prin
hotărâre rezultatele atriubirii electronice.
SC A. SA Aiud a declarat
recurs împotriva încheierii din 16.01.2012 prin care sa respins excepţia
inadmisibilităţii cererii de ordonanţă în materia contenciosului administrativ
şi a sentinţei nr.466/2012 solicitând admiterea recursului şi respingerea cererii
de ordonanţă preşedinţială pe excepţia inadmisibilităţii formulării cererii în
materia contenciosului administrativ precum şi al excepţiei lipsei claităţii
procesuale pasive, nefiind parte în procesul de fond. Inadmisibilitatea este
invocată în raport cu prevederile art.14 şi 15 în raport cu lipsa plângerii
prealabile, fiind incidentă şi prescripţia de 6 luni prev.de art.7 alin.3 şi 7
din Legea 554/2004.
A soluţiona astfel capetele
de cerere faţă de recurentă ar semnifica ca pe calea ordonanţei preşedinţiale,
instanţa să facă analize pe fond.
Între cele două dosare nu
există identitate de obiect, întrucât în dosarul dedus judecăţii de fond se
solicită anularea HCJ 108/2008 iar în privinţa cererii de ordonanţă
preşedinţială sunt alte capete de cerere.
Intimata SC A. SA a depus
întâmpinare arătând că nu se opune admiterii recursurilor formulate de către
ARR Bucureşti şi Consiliul Judeţean Alba însă invocă nulitatea recursului
formulat de către reclamanta SC T. SRL Aiud.,
Această excepţie se impune
având în vedere că ordonanţa este supusă recursului în termen de 5 zile de la
pronunţare conform art.582 C.proc.civ. şi acest termen a expirat în data de
23.01.2012.
Ulterior, nu sa mai susţinut
această excepţie, susţinânduse că şi pe fondul ordonanţei preşedinţiale acesta
nu este admisibilă, nefiind îndeplinite condiţiile stipulate de art.581
C.proc.civ.
Asupra recursurilor, Curtea
va reţine următoarele:
Prin cererea de ordonanţă
preşedinţială introdusă la Tribunalul Cluj ,SC T. SRL a solicitat obligarea Autorităţii
Rutiere RomâneAgenţia Alba la eliberarea unei licenţe de traseu pe ruta AiudTeiuş
–Alba Iulia până la soluţionarea cauzei ce formează obiectul dosarului
xxx/107/2008 aflat pe rolul Tribunalului Cluj şi obligarea aceluiaşi organ
administrativ la suspendarea licenţei de traseu emise pe numele SC A. SA pe
ruta AiudTeiuşAlba Iulia la data de 26.06.2011 concomitent cu eliberarea
licenţei mai sus precizate.
Ordoananţa preşedinţială a
fost introdusă la Tribunalul Cluj pentru că dosarul a fost strămutat de la
Tribunalul Alba la Tribunalul Cluj şi în ipoteza în care cauza în care urmează
să fie tranşat litigiul pe fond va fi judecat de către acest tribunal şi
cererea pentru măsuri provizorii urmează a fi soluţionată de acelaşi tribunal.
Acest fapt este dedus din
prev.art.581 alin.2 C.proc.civ., conform căreia cererea de ordonanţă
preşedinţială se va introduce la instanţa competentă să se pronunţe asupra
fondului dreptului. Prin aceasta se înţelege instanţa care judecă cauza pe fond
pentru că în cazul strămutării pricina se trimite spre judecare unei alte
instanţe de acelaşi grad. Pe de altă parte, motivele care au fost avute în
vedere la strămutarea unei cauze pe fond, pot fi considerate ca valabile şi în
privinţa unei cereri de ordonanţă preşedinţială.
Nici excepţia lipsei
calităţii procesuale invocată de pârâtelerecurente nu este incidentă deoarece
aşa cum a arătat tribunalul cererea de ordonanţă preşedinţială a fost precizată
şi în raport de comisia paritară, iar reprezentanţii ARRAgenţia Alba au
participat în comisia paritară, care a emis licenţa de traseu. Lipsa
personalităţii juridice, nu poate constitui motiv de admitere a excepţiei
întrucât în privinţa cererilor prin care se afla propriile acte, autorităţile
publice au capacitatea de drept administrativ putând sta ca parte în proces. Şi
cealaltă excepţie a prescripţiei a fost în mod întemeiat respinsă, având în
vedere temeiul de drept al cererii formulate de reclamant.
Curtea va considera că
motivul de recurs referitor la inadmisibilitatea cererii de ordonanţă
preşedinţială este întemeiat pentru următoarele motive: prezenta cerere a fost
introdusă la instanţa de contencios administrativ şi prin ea se solicită
suspendarea unui act administrativ respectiv a licenţei de traseu emisă pe
numele SC A. SA pe ruta AiudTeiuşAlba Iulia. Potrivit art.28 din Legea
554/2004 această lege se completează cu prevederile Codului de procedură civilă
în măsura în care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de putere
dintre autorităţile publice pe de o parte şi persoanele vătămate în drepturile
sau interesele sale legitime pe de altă parte, urmând ca această
compatibilitate să fie stabilită cu prilejul soluţionării cauzei.
De asemenea, suspendarea
actului administrativ este prevăzută de art.14 şi 15 din Legea 554/2004 care
stabileşte şi condiţia în care se poate dispune suspendarea unui act
administrativ.
Cererea de ordonanţă
preşedinţială nu poate să se substituie prevederilor exprese reglementate de
legea specială putând privi doar aspectele nereglementate de acestea. Astfel,
ordonanţa preşedinţială este inadmisibilă dacă are ca obiect suspendarea
actului administrativ având în vedere dispoziţiile speciale existente în
materia suspendării reglementate de art.14 şi 15 din Legea 554/2004.
De altfel, şi primul capăt de
cerere nu este admisibil pentru că acesta nu este un capăt de cerere distinct,
el trebuind să fie soluţionat în strânsă legătură cu capătul de cerere privind
suspendarea licenţei de traseu.
Oricum în materia
contenciosului administrativ nu se poate acorda un act administrativ provizoriu
corespunzând licenţei de traseu solicitate de reclamantă decât cu ignorarea
prevederilor legale incidente stabilite de art.20 alin.2 lit.e din Legea
92/2007 coroborate cu prevederile art.15 din Ordinul 353/2007 şi în lipsa unei
atribuiri organizate în conformitate cu OUG 73/2007.
Având în vedere toate
acestea, Curtea va respinge recursurile declarate de SC T. SRL şi CONSILIUL
JUDEŢEAN ALBA şi va admite recursurile declarate de AUTORITATEA RUTIERĂ ROMÂNĂ
PENTRU AGENŢIA ALBA şi SC A. SA în conformitate cu prevederile art.312 rap.la
304 pct.9 C.proc.civ.împotriva sentinţei civile nr.466/2012 şi a încheierii din
16.01.2012 pe care o va modifica în parte în sensul că va admite excepţia
inadmisibilităţii cu consecinţa respingerii ca inadmisibilă a cererii de
ordonanţă preşedinţială.
Totodată,va
menţine restul dispoziţiilor sentinţei şi în conformitate cu prev.art.274
C.proc.civ., va obliga recurenta SC T. SRL la plata în favoarea intimatei
recurente SC A. SA Aiud la suma de 2500 lei cheltuieli de judecată în recurs şi
la plata sumei de 438,15 lei în favoarea Autorităţii Rutiere Române cheltuieli
de judecată parţiale în recurs. (Judecător Radu Rareş Duşa) |