Onorariu
avocaţial. Reducere. Instanţa nu intervine în contractul de asistenţă juridică
căci prin suportarea unei părţi din onorariu cu titlu de cheltuieli de judecată
nu se face altceva decât sancţionarea abuzivă a conduitei cocontractanţilor din contractul de asistenţă juridică
Curtea de Apel Cluj, Secţia a II-a civilă, de
contencios administrativ şi fiscal, decizia
nr. 1645 din 1 martie 2012
Prin
sentinţa civilă nr. 1099 din 01.11.2011, a Tribunalului Bistriţa-Năsăud, a fost
respinsă excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtei Primăria
Municipiului Bistriţa invocată de această pârâtă, ca neîntemeiată.
A fost
respinsă acţiunea formulată de reclamantul I.E.C. împotriva pârâtei Primăria
Municipiului Bistriţa, ca neîntemeiată.
A fost
obligat reclamantul să plătească pârâtei cheltuieli de judecată în cuantum de
250 lei.
Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut
următoarele:
Conform
prev. art. 137 alin. 1 Cod procedură civilă, instanţa s-a pronunţat mai întâi
asupra excepţiilor de procedură şi de fond care fac inutilă examinarea pe fond
a cauzei.
Astfel,
privitor la excepţia lipsei calităţii procesuale
pasive a pârâtei Primăria municipiul Bistriţa, tribunalul a constatat că
aceasta a fost neîntemeiată respingând-o ca atare,
în condiţiile în care reclamantul face parte din categoria funcţionarilor
publici din cadrul serviciilor publice de interes local - Poliţia Comunitară,
ce deserveşte unitatea administrativ-teritorială, iar conform art. 77 din Legea
nr. 215/2001 republicată, „primarul,
viceprimarul, secretarul unităţii administrativ- teritoriale şi aparatul de
specialitate al primarului constituie o structură
funcţională cu activitate permanentă, denumită
primăria comunei, oraşului sau municipiului, care duce la îndeplinire
hotărârile consiliului local şi dispoziţiile primarului, soluţionând problemele
curente ale colectivităţii locale".
Deşi
primăria nu este definită de lege ca o persoană de drept public sau ca un
subiect de drept administrativ de sine stătător, paralizarea unei cereri de
chemare în judecată vizând revocarea unei măsuri dispuse de primar , precum cea
de diminuare cu 25% a salariului - a se vedea dispoziţia nr.1743/12.08.2010
emisă de Primarul mun. Bistriţa, în care pârâtă figurează doar primăria, este
excesivă în contextul în care noţiunea sui generis de „structură
funcţională" obligă interpretul legii la un demers de interpretare a art.
77 din L.nr.215/2001 pentru clarificarea posibilităţii includerii acestei
noţiuni în categoriile conceptuale cu care operează contenciosul administrativ,
fostul art.978 C.civ. impunând ca interpretarea legii civile să se realizeze în
sensul aplicării ei, iar nu în sensul neaplicării, cu atât mai mult cu cât
primăria ca structură funcţională include şi pe primar, aducând la îndeplinire
dispoziţiile acestuia.
Pe de altă
parte, capacitatea de drept administrativ a autorităţii publice constă în
aptitudinea de a realiza prerogative de putere publică, asigurând organizarea
executării şi organizarea în concret a legii, pentru capacitatea de a sta în
proces nefiind relevantă personalitatea juridică, după cum a susţinut pârâta.
Pe fondul cauzei, tribunalul a reţinut că începând cu data de 3 iulie 2010, drepturile
salariale ale reclamantului au fost reduse cu 25%, reducere impusă de Legea
nr.118/2010, aplicabilă tuturor persoanelor din sistemul bugetar, până la data
de 31 decembrie 2010, în conformitate cu art. 16 din lege, sens în care, în
data de 12.08.2010 a fost emisă de către Primarul Municipiul Bistriţa,
Dispoziţia nr. 1743.
Această
măsură este prevăzută în art.1 din Legea nr. 118/2010 şi a fost impusă, aşa cum
rezultă din expunerea de motive a Guvernului, în vederea reducerii
cheltuielilor bugetare şi asigurarea sustenabilităţii bugetului de stat.
Anterior
promulgării acestui act normativ, Curtea Constituţională a efectuat controlul
de constituţionalitate în condiţiile art. 15 alin.1 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, pronunţând Decizia
nr. 872/25.06.2010.
Tribunalul a
reţinut în prezenta cauză faptul că măsura diminuării drepturilor salariale
constituie o veritabilă restrângere a exerciţiului dreptului la muncă, aspect
reţinut de instanţa constituţională în cuprinsul deciziilor nr. 872/2010 şi nr.
874/2010, şi o atare măsură se poate realiza numai în condiţiile strict şi
limitativ prevăzute de art.53 din Constituţie. Pentru ca restrângerea
menţionată să poată fi justificată, trebuie întrunite, în mod cumulativ,
cerinţele expres prevăzute de art.53 din Constituţie, şi anume: să fie
prevăzută prin lege; să se impună restrângerea sa; restrângerea să se
circumscrie motivelor expres prevăzute de textul constituţional, respectiv
pentru apărarea securităţii naţionale, a ordinii, sănătăţii sau moralei
publice, a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei
penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru
ori ale unui sinistru deosebit de grav; să fie necesară într-o societate
democratică; să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o; să fie
aplicată nediscriminatoriu şi să nu aducă atingere existenţei dreptului sau
libertăţii.
În cauză,
toate aceste condiţii sunt îndeplinite. Astfel, măsura diminuării drepturilor
salariale este prevăzută în art. 1 din Legea nr. 118/2010 şi s-a impus pentru
apărarea securităţii naţionale, aşa cum rezultă din expunerea de motive a
Guvernului, măsura restrângerii vizează exerciţiul dreptului şi nu substanţa
acestuia, motiv pentru care a fost instituit caracterul temporar al diminuării
salariale şi este determinată de o situaţie de criză financiară internaţională
care ar putea afecta, în lipsa unor măsuri adecvate, stabilitatea economică a
ţării.
Măsura
restrictivă instituită se aplică nediscriminatoriu destinatarilor săi -
angajaţi ai autorităţilor şi instituţiilor publice, este temporară (priveşte
perioada 3 iulie 2010 - 31 decembrie 2010), este rezonabilă şi proporţională cu
situaţia care a determinat-o, alăturându-se altor măsuri legislative,
determinate de aceeaşi cauză şi având aceeaşi finalitate, respectiv încadrarea
în constrângerile bugetare determinate de un fenomen de criză economică.
Prin urmare,
diminuarea rezonabilă şi cu caracter temporar a salariului personalului
unităţilor bugetare constituie o restrângere a dreptului la muncă al acestei
categorii de angajaţi, compatibilă cu legea fundamentală.
Referitor la
dispoziţiile Convenţiei şi jurisprudenţa CEDO în materie, tribunalul reţine că
potrivit art. 1 alin. 1 al Protocolului nr. 1 la Convenţie, „Orice persoană
fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate
fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în
condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului
internaţional". Însă, alin. 2 al textului prevede că „Dispoziţiile
precedente nu aduc atingere drepturilor statelor de a adopta legile pe care le
consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului
general sau pentru a asigura plata impozitelor şi a altor contribuţii, sau a
amenzilor".
În ceea ce
priveşte aplicarea art. 1 din Protocolul 1, instanţa trebuie să aprecieze, în
primul rând, dacă există o posesie în sensul convenţiei, dacă a existat o
ingerinţă şi dacă acea ingerinţă este sau nu justificată.
În
principiu, dreptul la salariu este apt a cădea sub incidenţa protecţiei
instituite de art. 1 din Protocolul 1, însă aprecierea trebuie să se realizeze
în concret avându-se în vedere principiile stabilite de CEDO în jurisprudenţa
sa referitoare la situaţii similare sau apropiate.
Noţiunea de
„bun" utilizată de acest text are o semnificaţie autonomă, neputându-se
considera că salariul este un „bun" care intră sub protecţia acestui text
sau cel puţin o „speranţă legitimă". Curtea europeană face o distincţie
esenţială între dreptul de a continua să se primească în viitor un salariu
într-un anumit cuantum şi dreptul de a primi efectiv salariul câştigat pentru
perioada în care munca a fost prestată (a se vedea cauza Lelas împotriva
Croaţiei, Hotărârea din 20 mai 2010).
Astfel, existenţa
bunului sau a speranţei legitime s-ar fi putut reţine numai atunci când fie
creanţa reclamantului, în cuantumul anterior datei de 3 iulie 2010, ar fi fost
stabilită irevocabil printr-o hotărâre judecătorească, fie diminuarea salarială
ar fi intervenit retroactiv, după prestarea muncii de către reclamant, ceea ce
nu este cazul, întrucât Legea nr. 118/2010 s-a aplicat numai pentru viitor, de
la momentul intrării sale în vigoare (Cauza Bahceyaka împotriva Turciei,
Hotărârea din 13 iulie 2006, unde s-a arătat că veniturile viitoare constituie
bun numai dacă au fost câştigate sau există un titlu executoriu în privinţa
lor).
O creanţă
poate fi considerată o valoare patrimonială în sensul art. 1 din Primul
Protocol adiţional la Convenţia europeană numai dacă are o bază suficientă în
dreptul intern, fiind spre exemplu confirmată prin jurisprudenţa bine stabilită
a instanţelor judecătoreşti (Cauza Kopecky împotriva Slovaciei, Hotărârea din
28 septembrie 2002; Cauza Vilho Eskelinen împotriva Finlandei, Hotărârea din 19
aprilie 2007).
Convenţia
europeană nu garantează dreptul de a continua să se primească un salariu într-
un anumit cuantum (a se vedea Cauza Vilho Eskelinen împotriva Finlandei,
Hotărârea din 19 aprilie 2007), ci este la latitudinea statului să determine ce
sume vor fi plătite angajaţilor din bugetul de stat, astfel că statul poate
introduce, suspenda sau anula plata diferitelor sume (a se vedea Cauza Kechko
împotriva Ucrainei, Hotărârea din 8 noiembrie 2005).
Diminuarea
drepturilor salariale nu este analizată de Curtea europeană din perspectiva
privării de proprietate, ci a regulii generale privitoare la dreptul la
respectarea bunurilor. Privarea de proprietate trebuie să fie prevăzută de
lege, să urmărească o cauză de utilitate publică, să fie conformă normelor de
drept intern şi să respecte un raport de proporţionalitate între mijloacele
folosite în scopul vizat; privarea de proprietate trebuie să menajeze un just
echilibru între exigenţele de interes general şi imperativele fundamentale ale
individului, în special prin indemnizarea rezonabilă şi proporţională a valorii
bunului, acordată titularului acestuia.
Din aceste
decizii de speţă se desprinde principiul potrivit căruia conturarea unei
posesii sau bun în sensul convenţiei, în ceea ce priveşte drepturi salariale,
are loc atunci când acesta are un fundament solid în dreptul intern, când
dreptul este prevăzut în ordinea de drept a statului. În momentul în care
dreptul salarial este abrogat sau suspendat iar această operaţiune se
realizează prin lege, nu se mai poate reţine în continuare existenţa unei
posesii sau bun. Principiul este exprimat de altfel explicit în hotărârea
Kechko versus Ucraina "....este la latitudinea statului sa determine ce
sume vor fi plătite angajaţilor săi din bugetul de stat. Statul poate
introduce, suspenda sau anula plata unor asemenea sporuri, făcând modificările
legislative necesare. Totuşi, daca printr-o dispoziţie legala in vigoare se
stabileşte plata unor sporuri si condiţiile pentru aceasta au fost îndeplinite,
autorităţile nu pot, in mod deliberat, sa refuze plata lor, atâta vreme cat
dispoziţiile legale sunt in vigoare".
Prin urmare,
în cazul de faţă, în care art. 1 alin 1 din Legea 118/2010 prevede " (1)
Cuantumul brut al salariilor/soldelor/indemnizaţiilor lunare de încadrare,
inclusiv sporuri, indemnizaţii şi alte drepturi salariale, precum şi alte
drepturi în lei sau în valută, stabilite în conformitate cu prevederile
Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2010 privind
unele măsuri de reîncadrare în funcţii a unor categorii de personal din
sectorul bugetar şi stabilirea salariilor acestora, precum şi alte măsuri în
domeniul bugetar, se diminuează cu 25%.", înlăturându-se temeiul legal
pentru plata, după intrarea în vigoare a acestui act normativ, a procentului de
25% din salariu, această parte a salariului nu poate fi avută la acest moment
în vedere sub aspectul incidenţei prevederilor art. 1 din Protocolul 1 adiţional
la Convenţie.
Cu privire
la existenţa unei ingerinţe, tribunalul a retinut ca măsura reducerii
salariilor s-a realizat în baza unei legi, legea nr.118/2010, astfel că este
îndeplinită şi condiţia ca ingerinţa să fie prevăzută de lege.
În ceea ce
priveşte scopul urmărit şi proporţionalitatea, prin adoptarea Legii nr.118/2010
sa urmărit aplicarea aceluiaşi mod de calcul pentru toate categoriile de
beneficiari ai sistemului public de pensii şi eliminarea inechităţilor generate
de aplicarea unor criterii diferite pentru aceeaşi categorie de pensionari.
Acesta a fost generat de dificultăţile financiare pe care le-a avut statul în
suportarea de la buget a părţii din pensie care nu se baza pe sistemul
contributiv.
Cu privire
la justificarea ingerinţei, s-a reţinut că dreptul de proprietate nu este un
drept absolut, statul având o largă marjă de apreciere în ceea ce priveşte
anumite limitări ce pot fi aduse acestui drept.
În legătură
cu aceste limitări, atât Convenţia cât şi jurisprudenţa CEDO impun respectarea
anumitor condiţii şi principii, care au fost avute în vedere.
Scopul
măsurii a fost apărarea interesului public, astfel cum rezultă din expunerea de
motive a Legii 118/2010. Pentru edictarea acesteia a existat un obiectiv
principal major, respectiv salvarea economiei naţionale aflată în faţa unei
crize economice severe, prin aceasta apărându-se concomitent ordinea publică şi
siguranţa naţională, aspect ilustrat pe deplin în expunerea de motive a Legii
118/2010.
Prin urmare,
prin acest obiectiv se urmăreşte echilibrarea bugetului de stat, având în
vedere interesul public de a asigura sustenabilitatea plăţii obligaţiilor
statului atât către pensionari, cât şi către salariaţi sau beneficiari de orice
alte tipuri de indemnizaţii, precum şi de a asigura derularea în condiţii
optime a acordurilor internaţionale ale României care vor asigura stabilitatea
macroeconomică pe termen mediu.
De asemenea,
în jurisprudenţa sa, Curtea arată ca nu este rolul sau de a verifica in ce
măsura existau soluţii legislative mai adecvate pentru atingerea obiectivului
de interes public urmărit (în cazul de faţă reducerea cheltuielilor publice
prin reduceri salariale), cu excepţia situaţiilor in care aprecierea
autorităţilor este vădit lipsită de orice temei. (Wieczorek c. Poloniei,
hotărâre din 8 decembrie 2009, par. 59 sau Mellacher c. Austriei, hotărâre din
19 decembrie 1989, Series A nr. 169, par. 53).
În speţa
Wieczorek contra Poloniei paragraful 59 se arată că "noţiunea de interes
public este în mod necesar extensivă. În special, decizia de a edicta legi
privind drepturile din asigurări sociale implică în general consideraţii de
ordin economic şi social. Curtea consideră firesc ca limitele de apreciere la
dispoziţia legislativului în implementarea politicilor sociale şi economice să
fie largi şi în relaţie cu ceea ce consideră legislativul a fi interesul
public, exceptând situaţia în care decizia este în mod vădit
neîntemeiată".
În
jurisprudenţa sa, Curtea recunoaşte dreptul la o amplă apreciere a statului în
ceea ce priveşte sistemul de drepturi sociale, arătând expres că acest drept
are un conţinut mai vast decât în alte domenii şi pe de altă parte, că măsura
încalcă principiul proporţionalităţii în special atunci când are loc o privare
totală.
Curtea a
acceptat reduceri substanţiale ale cuantumului pensiei si/sau ale altor
beneficii de asigurări sociale fără a ajunge la concluzia încălcării
articolului 1 al Protocolului nr. 1: aprox. 43% (T. c. Suediei - reducere de la
8625 coroane la 4950 coroane - neîncălcare); aprox 38% (Jankovic c Croatia, 12
octombrie 2000); 5% (Lenz c. Germaniei); pierderea statutului de veteran cu
avantajele ce decurgeau din acesta (10% din salariul mediu lunar; reduceri de
50% din preţul transportului, consumului de electricitate, căldura, gaz etc.,
50% din preţul asigurării pentru automobile - Domalewski c. Polonia, 15 iunie
1999); reducerea cu 66% a pensiei principale (reclamantul/a mai primea alte 2
pensii, si reducerea fusese necesara pentru ca suma celor 3 pensii sa nu
depăşească un plafon maximal stabilit de lege pentru pensiile publice -
Callejas c. Spaniei, 18 iunie 2002); reduceri intre 30 si 50% din cuantumul
unei alocaţii speciale pentru văduve (Adriana C. Goudswaard-Van Der Lans c.
Olandei, decizie de inadmisibilitate din 22 septembrie 2005).
În situaţia
de faţă, reducerea salariilor cu 25% s-a realizat printr-o lege organică, Legea
118/2010. Mai mult, legea a fost adoptată prin procedura angajării răspunderii
Guvernului, asupra acestei legi existând o decizie fermă atât la nivelul
executivului, cât şi la nivelul legislativului. Prin urmare, emiterea actelor
administrative atacate au un solid temei legal, potrivit exigenţelor
Convenţiei.
Măsura este
nediscriminatorie pentru că a vizat, potrivit dispoziţiile Legii 118/2010,
întreaga categorie a angajaţilor din sistemul public, categorie din care face
parte reclamanta.
Tribunalul a
apreciat că nu se poate reţine încălcarea principiului nediscriminării prevăzut
de art.14 din CEDO pentru că este necesar ca diferenţa de tratament să aibă loc
între persoane aflate în aceeaşi situaţie, ori în situaţie analogă sau
comparabilă şi, aşa cum rezultă din cuprinsul Legii nr. 118/2010, dispoziţiile
sale privesc întreg personalul bugetar şi nu numai anumite categorii profesionale.
Angajaţii
din sectorul public nu se află în aceeaşi situaţie juridică cu cei din mediul
privat. Cei care sunt angajaţi în raporturi de muncă în mediul bugetar sunt
legaţi, din punctul de vedere al sursei din care sunt alimentate salariile, de
bugetul public naţional, de încasările şi de cheltuielile din acest buget,
dezechilibrarea acestuia putând avea consecinţe în ceea ce priveşte diminuarea
cheltuielilor din acest buget. In timp ce salariile reprezintă astfel de
cheltuieli - mai exact cheltuieli de personal, în mediul privat raporturile de
muncă sunt guvernate întotdeauna de contractul individual de muncă încheiat
între un angajat şi un angajator.
În sfera
publică angajatorul este, întotdeauna, statul, prin diferitele sale entităţi de
la nivel central sau local, care trebuie să ţină seama de faptul că în sectorul
public salariile sunt stabilite în baza legii. Atunci când legea diminuează
cuantumul salariilor, contractul individual de muncă nici măcar nu trebuie
renegociat prin întâlnirea voinţei concordante pentru a se aplica noile
prevederi legale. Raţiunea acestei concluzii constă în faptul că temeiul
încheierii, modificării şi încetării contractului este legea, iar dacă, pentru
viitor, legea prevede o redimensionare a politicii salariale bugetare, toate
contractele pendinte sau care vor fi încheiate trebuie să reflecte şi să fie în
acord cu legea, astfel că angajatorul public nu este în aceeaşi situaţie cu cel
privat şi nici măcar într-o situaţie analogă şi comparabilă, astfel încât unei
situaţii de fapt diferite îi corespunde un tratament juridic diferenţiat.
Având în
vedere aceste considerente, tribunalul a apreciat că măsura diminuării
drepturilor salariale a fost dispusă prin lege, fără a fi necesară manifestarea
de voinţă a angajatorului şi a salariatului, este justificată de necesitatea
asigurării securităţii naţionale pe fondul crizei economice internaţionale, şi
că prin aceasta nu se aduce atingere nici unuia dintre drepturile invocate de
către reclamant, situaţie în care, în baza prevederilor art. 109 din Legea nr.
188/1999 rep., privind Statutul funcţionarilor publici rap. la art. 1 din Legea
nr. 118/2010, a art. 1 din Legea nr. 285/2010, a prevederilor art. 14 din
Convenţia europeană, a art. 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţie, a Protocolului
nr. 12, va respinge ca neîntemeiată acţiunea formulată.
În privinţa
cheltuielilor de judecată solicitate de pârâtă, este real că, întrucât a căzut
în pretenţii, reclamantul a fost obligat a suporta, în temeiul art. 274
C.pr.civ., cheltuielile de judecată efectuate de cealaltă parte, sens în care a
admis cererea formulată de către pârâtă, însă, având în vedere criteriile
prevăzute de art. 274 alin. 3 C.pr.civ., respectiv valoarea pricinii şi munca
îndeplinită de avocat (trebuie făcută sublinierea existenţei mai multor dosare
pe rolul acestei instanţe similare cu prezentul dosar şi în care apărările
formulate de pârâtă sunt identice) instanţa a micşorat onorariul avocaţial ce a
fost pus în sarcina reclamantului, de la suma de 620 lei, rezultată din
chitanţa depusă la dosar, la suma de 250 lei.
Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs
pârâtul Primăria mun. Bistriţa solicitând admiterea
recursului şi modificarea în parte a hotărârii atacate în sensul obligării
pârâtei la plata tuturor cheltuielilor de judecata.
În motivarea
recursului pârâtul a arătat că instanţa de fond a respins acţiunea
reclamantului şi a redus cuantumul cheltuielilor de judecată în mod
nejustificat.
Instanţa de
fond, pe buna dreptate a respins ca neîntemeiata acţiunea civila formulata de
reclamant.
Instanţa de
fond nu era îndreptăţita sa reducă cuantumul onorariului stabilit de avocat cu
clientul sau, care are ca finalitate, pe de o parte, prestarea asistentei
juridice, iar pe de alta parte plata onorariului si, eventual, a altor
cheltuieli, întrucât acestea nu pot fi stânjenite sau controlate, direct sau
indirect, de nici un organ al statului.
Prin urmare,
în mod greşit, instanta de fond a facut în cauza aplicarea dispozitiilor art.
274 pct. 1 şi 3 din Codul de procedura civila şi a redus, prin apreciere,
cheltuielile judiciare privind onorariul convenit de avocat cu clientul sau.
Conform
dispozitiilor art. 30 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea
profesiei de avocat, contractul dintre avocat şi clientul sau nu poate fi
stânjenit sau controlat, direct sau indirect, de nici un organ al statului, iar
în conformitate cu art. 94 alin. 2 şi 3 din Statutul profesiei de avocat,
onorariul se stabileşte prin negociere, fiind totodată exclusa obligaţia
avocatului de a justifica cuantumul sumelor care i se cuvin cu acest titlu,
convenite cu clientul sau.
De asemenea,
în art. 95 din statut s-a stabilit ca reclamaţiile şi contestaţiile privind
onorariile şi cheltuielile facute în interesul clientului se soluţionează
potrivit dispoziţiilor art. 27 alin. 2 din Legea nr. 51/1995, adica de
consiliul baroului, deciziile acesteia putând fi atacate prin plângere la
Comisia permanenta, a cărei soluţie este definitiva.
În
aprecierea cuantumului onorariului, instanţa trebuie sa aiba în vedere atat
valoarea pricinii, cat şi proporţionalitatea onorariului cu volumul de munca
presupus de pregătirea apărării in cauza, determinat de elemente precum
complexitatea, dificultatea sau noutatea litigiului.
Astfel, nu
este justificata reducerea onorariului achitat de parte avocatului sau, mai
ales ca acţiunea a fost respinsa în întregime.
Faptul ca
avocatul a determinat, exclusiv în limitele prerogativelor legale şi statutare,
conferite profesiei de avocat, soluţionarea cererii "la numai doua
termene" nu reprezintă un motiv de reducere a onorariului avocaţial,
diligenta profesionala a apărătorului paratei conducând la soluţionarea cererii
intr-un timp foarte scurt.
Onorariul a
fost stabilit inter partes conform art. 132
din Statutul profesiei de avocat, ţinând seama de elementele prevăzute în alin.
3 al textului menţionat, care sunt: timpul şi volumul de munca solicitate
pentru executarea mandatului primit sau activităţii solicitate de client;
natura, noutatea şi dificultatea cazului; importanta intereselor în cauza;
împrejurarea ca acceptarea mandatului acordat de client îl împiedica pe avocat
sa accepte alt mandat, din partea unei alte persoane, daca aceasta împrejurare
poate fi constatata de client fără investigaţii suplimentare; notorietatea,
titlurile, vechimea în munca, experienţa, reputaţia şi specializarea
avocatului; conlucrarea cu experţi sau specialişti impusa de natura, obiectul,
complexitatea şi dificultatea cazului; avantajele şi rezultatele obţinute
pentru profitul clientului, ca urmare a muncii depuse de avocat; situaţia
financiara a clientului; constrângerile de timp în care avocatul este obligat
de împrejurările cauzei sa acţioneze pentru a asigura servicii legale
performante.
Textul de
lege menţionat permite instanţei sa mărească sau sa micşoreze onorariile
avocaţilor ori de câte ori constata ca sunt nepotrivit de mici sau de mari fata
de valoarea pricinii sau de munca îndeplinita de avocat. Textul face referire
şi la "tabloul onorariilor minimale", care nu mai exista în prezent,
trimiterea fiind astfel superflua.
Art.274
alin.3 C. pr. civ. este menit sa împiedice abuzul de drept, prin deturnarea
onorariului de avocat de la finalitatea sa fireasca, aceea de a permite
justiţiabilului sa beneficieze de o asistenta judiciara calificata pe parcursul
procesului.
Prin
reducerea onorariului plătit avocatului parata ar fi în imposibilitate de a-şi
recupera integral cheltuielile de judecata, deşi nu se afla în culpa procesuala
şi nici în culpa de a fi convenit cu avocatul un onorariu exagerat.
În speţă
onorariul apărătorului pârâtului, recurent de faţă, a fost de 500 lei, plus TVA
120 lei, în total 620 lei conform dovezilor de puse la dosar, iar instanţa l-a
redus considerându-l ca nepotrivit şi fără ca instanţa să motiveze care a fost
valoarea la care s-a raportat şi fără a lua în calcul munca avocatului.
Pentru
aceste considerente a solicitat admiterea recursului şi modificarea în parte a
hotărârii ataca te în sensul obligării paratei la plata tuturor cheltuielilor
de judecata la fond.
Analizând sentinţa atacată prin prisma motivelor de recurs şi a
apărărilor formulate, Curtea reţine următoarele:
Potrivit
art.274 alin. (3) Cod procedură civilă, judecătorii au însă dreptul să mărească
sau să micşoreze onorariile avocaţilor, potrivit cu cele prevăzute în tabloul
onorariilor minimale ori de câte ori vor constata motivat că sunt nepotrivit de
mici sau de mari faţă de valoarea pricinii sau munca îndeplinită de avocat.
Totodată,
practica în această materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului statuează în
sensul că partea care a câştigat procesul nu va putea obţine rambursarea unor
cheltuieli decât în măsura în care se constată realitatea, necesitatea şi
caracterul lor rezonabil (cauzele Costin împotriva României, Străin împotriva
României, Stere şi alţii împotriva României, Raicu împotriva României).
În acelaşi
sens se statuează şi în Decizia nr. 401 din 14 iulie 2005 a Curţii
Constituţionale, prin care s-a respins excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 274 alin. (3) Cod procedură civilă.
Contrar
susţinerilor recurentei, prin aplicarea dispoziţiilor art. 274 alin. (3) Cod
procedură civilă nu s-au încălcat prevederile art. 30 din Legea nr. 51/1995.
În
realitate, dispoziţiile legii privind organizarea şi exercitarea profesiei de
avocat menţionate consacră principiul obligativităţii respectării contractului
de asistenţă judiciară şi sunt aplicabile exclusiv părţilor contractante.
Astfel
fiind, dacă nu ar fi existat dispoziţiile art. 274 C.pr.civ., contractul
încheiat de avocat şi clientul său ar fi produs efecte juridice numai între
părţile contractante, ca orice alt act juridic convenţional, iar nu şi faţă de
terţe persoane, inclusiv faţă de adversarul din proces.
Curtea
reţine că fundamentul acordării cheltuielilor de judecată avansate de partea
care a câştigat procesul, în care sunt incluse şi sumele de bani plătite
avocatului cu titlu de onorariu avocaţial, îl reprezintă culpa procesuală,
denotă că acel contract, încheiat de partea care a câştigat procesul cu
avocatul său, îşi va produce efectele şi faţă de partea care a pierdut
procesul, căci aceasta din urmă se vede a fi obligată în temeiul voinţei
persoanelor care au semnat şi negociat onorariul în contractul de asistenţă
juridică, deşi se poate constata cu forţa evidenţei că această persoană nu a
participat, personal ori prin reprezentant, la încheierea acelui contract.
Dreptul de a
pretinde despăgubiri pentru prejudiciile cauzate printr-o faptă ilicită, ca
orice drept civil, este însă susceptibil de a fi exercitat abuziv.
Prin
reducerea cuantumului onorariului avocaţial pus în sarcina părţii care a
pierdut procesul, instanţa nu intervine în contractul de asistenţă judiciară şi
nu-l modifică, în sensul diminuării sumei convenite cu titlu de onorariu, ci
doar apreciază în ce măsură onorariul părţii care a câştigat procesul trebuie
suportat de partea care se află în culpă procesuală, practic prin suportarea
unei părţi din onorariu cu titlu de cheltuieli de judecată nefăcându-se altceva
decât sancţionarea abuzivă a conduitei cocontractanţilor din contractul de
asistenţă juridică.
Dispoziţiile
art. 274 alin. (3) Cod procedură civilă au menirea de a sancţiona exercitarea
abuzivă a dreptului de a obţine despăgubiri, prin convenirea între avocat şi
client a unor onorarii în mod vădit disproporţionate cu valoarea, dificultatea
litigiului sau volumul de muncă pe care îl presupune pregătirea apărării.
În ceea ce
priveşte Decizia nr. 367/2008 a Curţii Constituţionale, aceasta nu consacră o
revenire a instanţei de contencios constituţional asupra propriei
jurisprudenţe, ci priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 274 alin. (1) Cod procedură civilă.
Referitor la
jurisprudenţa C.E.D.O., aceasta este relevantă sub aspectul principiului pe
care îl degajă şi anume, acela că cheltuielile de judecată efectuate în proces
urmează să fie recuperate de partea care are câştig de cauză numai în măsura în
care constituie cheltuieli necesare, reale şi rezonabile.
Proporţionalitatea
onorariului avocaţial cu valoarea ori complexitatea cauzei şi cu munca prestată
de avocat reprezintă o chestiune de temeinicie, lăsată la aprecierea instanţei
de fond, aceasta justificând reducerea onorariului avocaţial, astfel încât
acesta să reflecte valoarea muncii depuse de apărător pe parcursul prezentului
litigiu - sau chiar al mai multora, cum este cazul de faţă.
Faţă de aceste considerente, în
baza art. 312 Cod pr. civ., Curtea va respinge recursul declarat de pârâta
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BISTRIŢA împotriva sentinţei civile nr. 1099 din
1.11.2011, a Tribunalului Bistriţa-Năsăud pe care o va menţine în întregime.
(Judecător Monica Diaconescu) |