Manipularea pietei de
capital. Achitare. Inexistenta faptei. Lipsa caracterului de piată reglementată
al RASDAQ. Fals informatic. Achitare. Lipsa elementelor constitutive.
Tranzactii bursiere executate conform ordinelor de tranzactionare date de către clienti
Curtea de Apel Cluj, Sectia
penală şi de minori, sentinta nr. 72 din 27 iunie 2012
Prin rechizitoriul
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie şi Justitie – DIICOT –
Serviciul Teritorial Cluj au fost trimişi în judecată inculpatii N.R. pentru
săvârşirea infractiunii de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
faptă prev. de art.279 alin.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a
din Legea nr.297/2004, cu aplicarea art.41 alin.2 C.p.; G.G.A. pentru săvârşirea
infractiunii de manipularea pietei de capital, în formă continuată, faptă prev.
de art.279 alin.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplicarea art.41 alin.2 C.p.; O.(fostă S.)A.M. pentru
săvârşirea infractiunii de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
faptă prev. de art.279 alin.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a
din Legea nr.297/2004, cu aplicarea art.41 alin.2 C.p.; D.S.D. pentru
săvârşirea infractiunii de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
faptă prev. de art.279 alin.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a
din Legea nr.297/2004 şi B.I.H. pentru săvârşirea infractiunii de manipularea
pietei de capital, în formă continuată, faptă prev. de art.279 alin.1 combinat
cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a din Legea nr.297/2004, cu aplicarea
art.41 alin.2 C.p.
Pe scurt, în actul de
sesizare sa retinut sub aspectul stării de fapt că inculpatul N.R., director
general al S.I.F." B.S." S.A., în baza unei rezolutii infractionale
unice, în perioada noiembrie 2007 februarie 2008, a manipulat pe piata
reglementată SDAQ (XMBS) actiunile A. ale emitentului S.C. A.B. S.A în
modalitătile prezentate pe larg în rechizitoriu.
Apoi că inculpatul G.G.A., în
baza unei rezolutii infractionale unice, în perioada noiembrie 2007 februarie
2008, a manipulat pe piata reglementată RASDAQ (XMBS) actiunile A. ale
emitentului S.c. A.B. S.A în modalitătile prezentate pe larg în rechizitoriu.
În cazul inculpatei O.(fostă
S.)A.M., coordonator relatii clientelă la B.R. S.A., sa retinut că, în baza
unei rezolutii infractionale unice, în perioada noiembrie 2007 februarie 2008,
a manipulat pe piata reglementată RASDAQ (XMBS) actiunile A. ale emitentului
S.C. A.B. S.A.
Inculpatul S.S.D., director
operatiuni la S.S.I.F. "B.S." S.A., în luna februarie 2008, a
manipulat pe piata reglementată RASDAQ (XMBS) actiunile A. ale emitentului
S.C. A.B. S.A în modalitătile
prezentate pe larg în rechizitoriu.
Iar inculpatul B.I.H.,
economist la S.C.T.C." S.A. ClujNapoca, în baza unei rezolutii
infractionale unice, în perioada noiembrie 2007 februarie 2008, a manipulat pe
piata reglementată RASDAQ (XMBS) actiunile A. ale emitentului S.C. A.B. S.A în
modalitătile prezentate pe larg în rechizitoriu.
Cu privire la modalitătile
prezentate pe larg în actul de sesizare se retine că începând cu primăvara
anului 2007, inculpatul G. a negociat cu martorul B., la acea dată director
general la SC A.B. SA cumpărarea unui pachet de 343.092 actiuni cu simbolul
A. reprezentând peste 9% din
totalul actiunilor emise pe acest titlu. Cu acest scop, la data de 20.06.2007 a
fost încheiat între părti un antecontract de vânzare cumpărare actiuni
nominative având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor
descrise mai sus precum şi pentru un număr de 3.647.786 actiuni dobândite de
vânzător ca urmare a exercitării dreptului de preferintă la majorarea
capitalului social pentru un pret total definitiv negociat stipulat în
cuprinsul documentului şi anume de 402.250 lei, adică 1,172426 lei pentru
fiecare actiune.
Pentru a intra în
proprietatea pachetului de actiuni descrise mai sus, inculpatul
G.G.A. a apelat la ajutorul
inculpatului N.R. director general al SSIF B.S. S.A.
Din declaratiile acestuia
rezultă că inculpatul G.G.A. era un vechi client al societătii având o pondere
mare în activitatea acesteia, fiind cu alte cuvinte, un client important. La
cererea inculpatilor, martorul B.I. a încheiat, la rândul său, un contract de
servicii financiare cu societatea condusă de către inculpatul N.R., fiind
repartizat A.S.I.F.3ului O.(fostă S.)A.M., care era totodată şi A.S.I.F.ul
inculpatului G.G.A. .
Audiati fiind, martorii B.I.,
R.M.V. şi inculpatii G.G.A. şi O.(fostă S.)A.M., arată că inculpatul N.R. a
fost cel care a coordonat tranzactiile încheiate pe bursă pentru atingerea
scopului urmărit de către inculpatul G.G.A. Astfel, inculpatul G.G.A. la pus
la curent pe inculpatul N.R. cu detaliile antecontractului şi actelor
aditionale încheiate cu martorul B.I., cerândui să realizeze tranzactiile pe
bursă, la pretul stabilit în antecontract. Pe toată perioada derulării
tranzactiilor, respectiv, noiembrie 2007februarie 2010, potrivit propriilor
declaratii, cei doi inculpati au tinut legătura, inculpatul G.G.A. transmitând
inculpatului N.R. instructiuni legate de desfăşurarea tranzactiilor, respectiv
cantitatea şi pretul. La rândul său, inculpatul N.R. transmitea inculpatei
O.(fostă S.)A.M. instructiunile date de către inculpatul G.G.A., stabilind
momentul efectiv la care să se încheie tranzactia. Inculpata O.(fostă S.)A.M.
tinea, la rândul ei, legătura cu martora R.M.V., persoană de încredere a
inculpatului G.G.A., angajată la S.C. "S." S.A., societate controlată
de către inculpat.
Inculpata şi martora se
ocupau de întocmirea documentelor necesare încheierii tranzactiilor,
completând, împreună, în format electronic, ordinele de tranzactionare, atât în
numele inculpatului G.G.A., cât şi în numele martorului B.I..
Martora R.M.V. era cea care
tinea legătura cu martorul B.I., pentru toate aspectele legate de realizarea
antecontractului.
Înainte de realizarea
tranzactiilor, martora R.M.V. îl chema pe martorul B.I. la ClujNapoca, unde
aceasta şi inculpata O.(fostă S.)A.M. îi cereau să semneze ordinele de vânzare
completate de ele. Tot martora R.M.V. a fost cea care sa ocupat de toate
aspectele financiare legate de decontarea tranzactiilor şi de relatia
financiară ce decurgea din antecontract şi actele aditionale.
În data de 05.11.2007 pe
piata de capital respectiv pe piata XMBS (cunoscută şi sub numele de RASDAQ) au
avut loc mai multe tranzactii cu actiunile A., una dintre acestea fiind
încheiată între martorul B.I. în calitate de vânzător şi inculpatul G.G.A. în
calitate de cumpărător.
Astfel, în data de
05.11.2007, la ora 13:14:01, în front officeul S.C. "B.S." S.A. a
fost introdus un ordin de tranzactionare" cu nr.731207 prin care clientul
B.I. oferea spre vânzare un pachet de 3.663.315 actiuni A. la un pret de 0,1
lei/actiune (valoare 366.331,50 lei). Acest ordin de tranzactionare a fost
introdus în sistemul S.C. "B.S." S.A. de către ASIF (agent servicii
de intermedieri financiare) inculpata O.(fostă S.)A.M.. Precizăm că pe
formularul ordinului de tranzactionare amintit nu este bifată rubrica referitoare
la calitatea de INSIDER al clientului B.I..
În aceeaşi zi, la ora
13:15:31 a fost introdus în sistemul de tranzactionare al S.C. "B.S."
S.A. ordinul de tranzactionare nr. 731600 prin care clientul G.G.A.AGENOR se
oferea să cumpere un pachet de exact 3.663.315 actiuni A. la un pret de 0,1
lei/actiune (valoare 366.331,50 lei).
Acest ordin de tranzactionare
a fost introdus în sistemul S.C."B.S." S.A. de către acelaşi ASIF,
respectiv inculpata O.(fostă S.)A.M..
Din datele fumizate de S.C.
"B.V.B." S.A. referitoare la tranzactiile efectuate în data de
05.11.2007 cu actiunile A., reiese faptul că la ora 13:27 este introdus în
acest sistem ordinul de cumpărare emis de inculpatul G.G.A., iar la ora 13:28
este introdus ordinul de tranzactionare emis de martorul B.I.
În sistemul ARENA ambii
clienti au fost introduşi având calitatea de INSIDERI. La ora 13:28:07 are loc
executarea ordinelor emise de cei doi clienti cu precizarea că, în fapt, în
proprietatea clientului G.G.A.AGENOR au intrat un număr de doar 3.661.315
actiuni A., diferenta de 2.000 actiuni fiind executate în favoarea altor
clienti ce aveau în piată ordine valabile.
Decontarea tranzactiei
amintite mai sus are loc, cronologic, conform datelor puse la dispozitie de
B.T. S.A., în aceeaşi dată de 05.11.2007, în următorul mod:
la ora 14:17:47 G.G.A.
creditează contul S.C. "B.S." S.A. cu suma de 367. 779,09 lei;
la ora 14:21:11 S.C.
"B.S." S.A. plăteşte către B.I. suma de 365.140,09 lei;
la ora 14:22:14 B.I.
restituie către G.G.A. suma de 312. 792,59 lei.
După cum se poate observa,
din suma totală încasată de la S.C. "B.S." S.A. de către martorul
B.I., acesta a retinut suma de 52.347,50 lei, din care 52.250 lei reprezenta
ultima tranşă a contravalorii actiunilor detinute de acesta şi vândute către inculpatul
G.G.A., conform componentei nr.l a antecontractului de vânzare cumpărare din
data de 20.06.2007.
Se mai poate observa faptul
că tranzactia a fost efectuată la pretul de 0,1 lei/actiune, în timp ce pretul
de referintă pe piată era de 0,45 lei/actiune, conform specificatiilor din
ordinele de tranzactionare analizate.
În fapt, aceste actiuni au
fost vândute de către martorul B.I. către inculpatul
G.G.A. la valoarea nominală a
actiunilor A., aceasta fiind şi valoarea la care actiunile în cauză au fost
dobândite de către primul ca urmare a exercitării dreptului de preferintă la
majorarea de capital social care a avut loc la S.C. ,,A.B." S.A. Bistrita.
Finantarea operatiunii de subscriere a efectuato inculpatul G.G.A., iar după
efectuarea tranzactiei pe piata de capital, sa ~procedat la restituirea
finantării acordate (vezi mai sus restituirea către G.G.A. a sumei de 312.
792,59 lei efectuate în data de 05.11.2007 la ora 14:22:14 ).
Tranzactia sa putut efectua
la valoarea de 0,1 lei/actiune (chiar dacă pretul de referintă pe ziua
respectivă era de 0,45 lei/actiune) deoarece în perioada 01.06.2007 30.11.2007
tranzactionarea actiunilor emitentului S.C. "A.B." S.A. Bistrita sa
realizat fără "tunel", mai precis pretul de tranzactionare al acestei
actiuni putea să varieze liber neexistând o limită de variatie impusă.
În conformitate cu datele
puse la dispozitie de către S.C. "B.S." S.A., contractul dintre
această societate şi B.I. a fost încheiat exact în data de 05.11.2007, iar în
cererea de deschidere cont client acesta sa declarat persoană initiată,
respectiv actionar semnificativ al S.C. "A.B." S.A. Bistrita, simbol
A..
Din documentele puse la
dispozitie de către B.I., sa mai constatat că în data de 21.12.2007, la ora
12:08:36, în front officeul S.C. "B.S." S.A. a fost introdus un
ordin de tranzactionare cu nr.803l03 prin care clientul B.I. oferea spre
vânzare un pachet de
342.145 actiuni A. la un pret
de 0,1 lei/actiune (valoare 34.214,50 lei). Acest ordin de tranzactionare a
fost introdus în sistemul S.C. "B.S." S.A. de către A.S.I.F. (agent
servicii de intermedieri financiare) inculpata O.(fostă S.)A.M..
Pe formularul ordinului de
tranzactionare amintit nu este bifată rubrica referitoare la calitatea de
INSIDER al clientului B.I., iar acesta este semnat atât de către client cât şi
de către A.S.I.F.
Acest ordin de tranzactionare
nu apare însă în datele transmise de către S.C. "B.V.B." S.A., deci
nu a fost introdus în sistemul de tranzactionare ARENA al B.V.B.
Ordinul de tranzactionare
nr.803l03 din data de 21.12.2007 nu a fost găsit în arhiva S.C.
"B.S." S.A., fiind însă înmânat un exemplar original al acestuia
martorului B.I., care la depus la dosarul cauzei.
În cursul lunii decembrie
2007, numitul P.A., până la acea dată director adjunct în cadrul S.S.I.F. B.S.
S.A. sa angajat la S.S.I.F. T.C. S.A. În perioada decembrie 2007 aprilie
2008, acesta a accesat neautorizat conturile de email ale mai multor foşti
colegi, printre care învinuitii N.R. şi O.(fostă S.)A.M.. Numitul P.A. a fost
cercetat în dosarul nr. 79D/P/2009 al D.I.I.C.O.T.Serviciul Teritorial Cluj,
fiind trimis în judecată şi condamnat definitiv la o pedeapsă de 2 ani
închisoare, pentru comiterea acestei fapte. În perioada în care P.A. a accesat
neautorizat aceste adrese de email, sau realizat mai multe tranzactii, în mod
coordonat, între A.S.I.Fii O.(fostă S.)A.M., din cadrul S.S.I.F.
"B.S."
S.A. şi B.I.H., de la
S.S.I.F. "T.C." S.A., sincronizânduse cantitatea, pretul şi momentul
până la secundă al introducerii ordinelor de tranzactionare în sistemul
ARENA. Toate tranzactiile prin care inculpatul B.I.H. a cumpărat actiuni A., au
fost realizate de pe contul clientului său, martorul H.C.O., fără ca acesta să
fi emis ordine de cumpărare.
Faptul că martorul H.C.O., nu
avea deschis un cont discretionar" la S.C. "T.C."
S.A. din declaratia
martorului rezultă că inculpatul B.I.H. ia prezentat martorului ordinele de
tranzactionare ulterior, acesta confirmândule după realizarea tranzactiilor.
Rezultă aşadar că nu martorul a fost cel care a indicat detaliile privind
pretul, cantitatea şi momentul introducerii ordinelor de tranzactionare în
sistem, inculpatul B.I.H. fiind cel care a avut initiativa realizării
tranzactiilor.
În data de 01.02.2008 pe
piata de capital, respectiv pe piata XMBS (cunoscută şi sub numele de RASDAQ),
a avut loc o singură tranzactie cu actiunile A., dar au fost introduse în
sistemul ARENA mai multe ordine de tranzactionare.
Astfel, în data de
01.02.2008, ora 12:27:54, în sistemul de tranzactionare ARENA a B.V.B. a fost
introdus ordinul de tranzactionare (cumpărare) cu numărul 8257974 prin care
clientul G.G.A. se oferea să cumpere un număr de 500 actiuni A. la un pret de
0,33 lei/actiune. Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în sistemul
ARENA de pe contul inculpatului S.S.D. (Director Operatiuni Brokeri în cadrul
S.S.I.F. "B.S." S.A.). Precizăm că acest ordin atesta calitatea de
INSIDER al clientului G.G.A.
În aceeaşi dată, la ora
13:26:56 în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "T.C." S.A. a fost introdus
ordinul de cumpărare nr.35388 prin care clientul H.C.O., client al S.C.
"T.C." S.A., se oferea să cumpere un număr de 1.000 actiuni A. la un
pret de 0,33 lei pe actiune. La ora 13:27:16, ordinul amintit a fost transferat
în sistemul de tranzactionare ARENA a BVB atribuinduise numărul 8260232.
Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în sistemul de tranzactionare de
către inculpatul B.I.H..
La ora 13:27:53, în aplicatia
FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A., a fost introdus un ordin de
tranzactionare cu nr.836905 prin care clientul B.I. oferea spre vânzare un
pachet de 500 actiuni A. la un pret de 0,33 lei/actiune (valoare 165,00 lei).
Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în sistemul S.C. "B.S."
S.A. de către A.S.I.F. (agent servicii de intermedieri financiare) inculpata
O.(fostă S.)A.M..
Acest din urmă ordin atesta
calitatea de INSIDER al clientului B.I..
Concomitent, acest ordin a
fost transferat de pe contul agentului de bursă T.I. în sistemul ARENA al BVB
atribuinduise numărul 8260260, fiind executat odată cu introducerea lui în
favoarea clientului H.C.O..
Din cele arătate mai sus se
poate observa sincronizarea perfectă a actiunilor agentilor de bursă din cadrul
S.C. "B.S." S.A. cu cei din cadrul S.C. "T.C." S.A., atât
în ceea ce priveşte orele introducerii ordinelor, cât şi în ceea ce priveşte
pretul limită cerut şi, respectiv, oferit de clienti.
La data de O 1.02.2008 pretul
de referintă al actiunilor A. era de 0,27 lei/actiune, creşterea de 0,06
lei/actiune fiind la maximul limitei zilnice de variatie în raport cu pretul de
referintă. Faptul că, în conformitate cu comunicările S.C. "B.V.B."
S.A., în perioada 01.12.2007 30.04.2008, tranzactionarea actiunilor
emitentului S.C. ,,A.B." S.A. Bistrita sa realizat cu "tunel",
pretului de tranzactionare al acestei actiuni fiindui impusă o limită zilnică
de variatie în raport cu pretul de referintă de +/25%. În urma unui calcul
elementar se poate sustine că ac~astă creştere de 0,06 lei/actiune se află la
maximul limitei zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă: 0,27 x
25% = 0,0675
În data de 05.02.2008 pe
piata de capital, respectiv pe piata XMBS (RASDAQ), a avut loc doar o singură
tranzactie cu actiunile A., dar au fost introduse în sistemul ARENA mai multe
ordine de tranzactionare.
Astfel, în data de
04.02.2008, la ora 11:04:20, în sistemul de tranzactionare ARENA a B.V.B. a
fost introdus ordinul de tranzactionare (cumpărare) cu numărul 8267013 prin
care clientul G.G.A. se oferea să cumpere un număr de 1.000 actiuni A. la un
pret de 0,41 lei/actiune.
Acest ordin de tranzactionare
a fost introdus în sistemul ARENA de pe contul agentului de bursă P.I.A..
Precizăm că acest ordin atesta calitatea de INSIDER al clientului G.G.A.
În aceeaşi dată, la ora
13:11:58 în sistemul de tranzactionare ARENA a S.C. "B.V.B." S.A. a
fost introdus ordinul de tranzactionare (vânzare) cu numărul 8271317 al
clientului B.I. prin care acesta oferea spre vânzare număr de 500 actiuni A. la
un pret de 0,41 lei/actiune. Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în sistemul
ARENA de către inculpata O.(fostă S.)A.M.. Şi acest ordin atestă calitatea de
INSIDER al clientului B.I..
În data de 05.02.2008, la ora
10:39:31 în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "T.C."
S.A. a fost introdus ordinul
de cumpărare nr.35504 prin care martorul H.C.O., S.A., se oferea să cumpere un
număr de 500 actiuni A. la un pret de 0,41 lei pe actiune. La ora 10:39:51,
ordinul amintit a fost transferat în sistemul ARENA de către inculpatul B.I.H.,
atribuinduise numărul 8276602, fiind executat o secundă mai târziu, respectiv
la ora
10:39:52.
Deşi ordinul de vânzare al
clientului B.I. se afla în sistemul ARENA din data de 04.02.2008, aşa cum am
arătat mai sus, în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. apare
corespondentul acestuia doar în data de 05.02.2008, la ora 10.39:52, de altfel
aceasta fiind şi ora executării acestuia în sistemul ARENA.
Referitor la cele arătate mai
sus, se poate observa că, deşi în data de 04.02.2008 existau în sistemul ARENA
atât un ordin de vânzare (al clientului B.I.) cât şi un ordin de cumpărare (al
clientului G.G.A.) cu aceleaşi caracteristici, ordinul de vânzare al clientului
B.I. a fost executat doar în
data de 05.02.2008 odată cu introducerea acestuia în aplicatia FRONT OFFICE a
S.C. "B.S." S.A. şi odată cu introducerea în sistemul ARENA a
ordinului de cumpărare a clientului H.C.O..
Se poate din nou observa
sincronizarea perfectă (aproape la secundă) a actiunilor agentilor de bursă din
cadrul S.C. "B.S." S.A. şi din cadrul S.C. "T.C." S.A.,
atât în ceea ce priveşte orele introducerii ordinelor, cât şi în ceea ce
priveşte pretul limită cerut şi, respectiv, oferit de clienti.
La fel ca în cazul
tranzactiei din data de 01.02.2008, la data de 05.02.2008 pretul de referintă
al actiunilor A. era de 0,33 lei/actiune, creşterea de 0,08 lei/actiune (până
la valoarea de 0,41 lei pe actiune) fiind la maximul limitei zilnice de
variatie în raport cu pretul de referintă. Precizăm faptul că, în conformitate
cu comunicările S.C. "B.V.B." S.A., în perioada 01.12.2007 30.04.2008,
tranzactionarea actiunilor emitentului S.C. "A.B." S.A. Bistrita sa
realizat cu "tunel", pretului de tranzactionare al acestei actiuni
fiindui impusă o limită zilnică de variatie în raport cu pretul de referintă
de +/25%.
În urma unui calcul simplu se
constată că această creştere de 0,08 lei/actiune se află la maximul limitei
zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă: 0,33 x 25% =0,0825
În data de 07.02.2008 pe
piata de capital, respectiv pe piata XMBS (RASDAQ), au avut loc două tranzactii
cu actiunile A., dintre care una a fost între martorul B.I. în calitate de
vânzător şi martorul H.C.O. în calitate de cumpărător. În aceeaşi dată au fost
introduse în sistemul ARENA mai multe ordine de tranzactionare.
Astfel, în data de
07.02.2008, la ora 10:36:02, în sistemul de tranzactionare ARENA a S.C.
"B.V.B." S.A. a fost introdus ordinul de tranzactionare (vânzare) cu
numărul 8302635 prin care clientul B.I. se oferea să vândă un număr de 500
actiuni A. la un pret de 0,51 /actiune. Acest ordin de tranzactionare a fost
introdus în sistemul ARENA de pe contul agentului de bursă P.I.A. din cadrul
S.C. "B.S." S.A .. Precizăm că şi acest ordin atesta calitatea de
INSIDER al clientului B.I..
Deşi ordinul de vânzare al
clientului B.I. se afla în sistemul ARENA de la ora 10:36:02, aşa cum am
precizat anterior, în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. apare
corespondentul acestuia doar la ora 11:18:49, ordinul de tranzactionare
(vânzare) având numărul nr.841631, de altfel o secundă mai târziu având loc şi
executarea acestuia.
În aceeaşi dată de
07.02.2008, la ora 11:18:29 în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "T.C."
S.A. a fost introdus ordinul de cumpărare nr.35650 prin care martorul H.C.O.,
se oferea să cumpere un număr de 500 actiuni A. la un pret de 0,51 lei pe
actiune. La ora 11:18:49, 20 de secunde mai târziu, ordinul amintit a fost
transferat în sistemul ARENA de către inculpatul B.I.H. din cadrul S.C.
"T.C." S.A., atribuinduise numărul 8304883, fiind executat o
secundă mai târziu, respectiv la ora 11:18:50.
Referitor la cele arătate mai
sus, se poate observa faptul că, ordinul de vânzare al clientului B.I. a fost
executat doar la ora 11:18:50, odată cu introducerea acestuia în aplicatia
FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. şi odată cu introducerea în sistemul
ARENA a ordinului de cumpărare a clientului H.C.O..
Din nou se remarcă
sincronizarea perfectă (aproape la secundă) a actiunilor agentilor de bursă din
cadrul S.C. "B.S." S.A. şi din cadrul S.C. "T.C." S.A.,
atât în ceea ce priveşte orele introducerii ordinelor în FRONT OFFICE, cât şi
în ceea ce priveşte cantitatea şi pretul limită cerut şi, respectiv, oferit de
clienti.
La fel ca şi în cazul
tranzactiilor din datele de 01.02.2008 şi 05.0202008, la data de 07.02.2008
pretul de referintă al actiunilor A. era de 0,41 lei/actiune, creşterea de 0,10
lei/actiune (până la valoarea de 0,51 lei pe actiune) fiind la maximul limitei
zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă.
În conformitate cu
comunicările S.C. B.V.B. S.A., în perioada 01.12.2007 30.04.2008,
tranzactionarea actiunilor emitentului S.C. ACI BISTRIł A S.A. Bistrita s a
realizat cu "tunel", pretului de tranzactionare al acestei actiuni
fiindui impusă o limită zilnică de variatie în raport cu pretul de referintă
de +/25%.
În urma unui calcul simplu se
poate sustine faptul că această creştere de 0,10 lei/actiune se află la maximul
limitei zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă: 0,41 X 25% =
0,1025
În aceeaşi dată, la ora
11:18:57, la 7 secunde de la executarea ordinului precedent, în sistemul ARENA
este introdus de către acelaşi agent de bursă, inculpatul B.I.H., încă un ordin
de cumpărare al clientului H.C.O., cu numărul 8304888, pentru cumpărarea unui
număr de 1.000 actiuni A. la un pret de 0,40 lei pe actiune. Acest ordin a
devenit însă inactiv odată cu introducerea lui în sistem.
În data de 08.02.2008 pe
piata de capital, respectiv pe piata XMBS (RASDAQ), au avut loc mai multe
tranzactii cu actiunile A., dintre care una a fost între martorul B.I.
în calitate de vânzător şi
martorul H.C.O. în calitate de cumpărător. În aceeaşi dată au fost introduse în
sistemul ARENA mai multe ordine de tranzactionare.
Astfel, în data de
08.02.2008, la ora 10:32:55, în sistemul de tranzactionare ARENA a S.C.
"B.V.B." S.A. a fost introdus ordinul de tranzactionare ( vânzare) cu
numărul 8315152 prin care clientul B.I. se oferea să vândă un număr de 500
actiuni A. la un pret de 0,63 lei/actiune. Acest ordin de tranzactionare a fost
introdus în sistemul ARENA de pe contul agentului de bursă T.I.M. din cadrul
S.C. "B.S." S.A .. Şi acest ordin atesta calitatea de INSIDER al
clientului B.I..
Deşi ordinul de vânzare al
clientului B.I. se afla în sistemul ARENA de la ora 10:32:55, în aplicatia
FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. apare corespondentul acestuia doar la
ora 10:33:35, ordinul de tranzactionare (vânzare) având numărul nr.842842, de
altfel o secundă mai târziu având loc şi executarea acestuia.
În aceeaşi dată de
08.02.2008, la ora 10:33:15 în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "T.C."
S.A. a fost introdus ordinul de cumpărare nr.35731 prin care clientul H.C.O.,
client al S.C. "T.C." S.A., se oferea să cumpere un număr de 500
actiuni A. la un pret de 0,63 lei/actiune. La ora 10:33:35, 20 de secunde mai
târziu, ordinul amintit a fost transferat în sistemul ARENA de către inculpatul
B.I.H. din cadrul S.C. "T.C." S.A., atribuinduise numărul 8315223,
fiind executat o secundă mai târziu, respectiv la ora
10:33:36.
Şi in cazul acestei
tranzactii se observă sincronizarea perfectă (aproape la secundă) a actiunilor
agentilor de bursă din cadrul S.C. "B.S." S.A. cu cei din cadrul S.C.
"T.C." S.A., atât în ceea ce priveşte orele introducerii ordinelor în
FRONT OFFICE, cât şi în ceea ce priveşte cantitatea şi pretul limită cerut şi,
respectiv, oferit de clienti.
La fel ca în cazul
tranzactiilor din datele de 01.02.2008, 05.02.2008 şi 07.02.2008, la data de
08.02.2008 pretul de referintă al actiunilor A. era de 0,51 lei/actiune,
creşterea de 0,12 lei/actiune (până la valoarea de 0,63 lei pe actiune) fiind
la maximul limitei zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă. Faptul
că, în conformitate cu comunicările S.C. "B.V.B." S.A., în perioada
01.12.2007 30.04.2008, tranzactionarea actiunilor emitentului S.C.
"A.B." S.A. Bistrita sa realizat cu "tunel", pretului de
tranzactionare al acestei actiuni fiindui impusă o limită zilnică de variatie
în raport cu pretul de referintă de +/25%. Se poate constata că această
creştere de 0,12 lei/actiune se află la maximul limitei zilnice de variatie în
raport cu pretul de referintă: 0,51 x 25% = 0,1275
În aceeaşi dată, la ora
10:33:54, la 18 secunde de la executarea ordinului precedent, în sistemul ARENA
este introdus de către acelaşi agent de bursă, inculpatul B.I.H., încă un ordin
de cumpărare al clientului H.C.O., cu numărul 8315245, pentru cumpărarea unui
număr de 1.000 actiuni A. la un pret de 0,50 lei pe actiune. Acest ordin a fost
modificat la ora 13:08:12, schimbat fiind pretul la valoarea de 0,6
lei/actiune, dar a devenit însă inactiv odată cu schimbarea pretului efectuată
în sistem.
În data de 18.02.2008 pe
piata de capital, respectiv pe piata XMBS (RASDAQ), a avut loc o singură
tranzactie cu actiunile A., între numitul B.I. în calitate de vânzător şi un
GRUP CUMPĂRARE în calitate de cumpărător. Conform datelor transmise de S.C.
"B.V.B." S.A., acest GRUP CUMPĂRARE cu contul client nr.298l539, era
format din învinuitii G.G.A. şi martorul B.P.G..
Astfel, în data de
18.02.2008, la ora 11.09:35, în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "B.S."
S.A. a fost introdus un ordin de tranzactionare cu nr.849399 prin care clientul
B.I.
oferea spre vânzare un pachet
de 340.145 actiuni A. la un pret de 0,76 lei/actiune (valoare 258.510,20 lei).
Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în sistemul S.C. "B.S."
S.A. de către inculpata O.(fostă S.)A.M..
Pe formularul ordinului de
tranzactionare amintit nu este bifată rubrica referitoare la calitatea de
INSIDER al clientului B.I..
În aceeaşi zi, la ora
11:14:51, prin intermediul A.S.I.F. M.N. din cadrul Agentiei Bucureşti a S.C.
"B.S." S.A., a fost introdus în aplicatia FRONT OFFICE a societătii
ordinul de tranzactionare nr. 47169 prin care clientul B.P.G. se oferea să
cumpere un pachet de 200.220 actiuni A. la un pret de 0,765 lei/ actiune
(valoare 153.168,30 lei).
Tot în aceeaşi zi, la ora
11:34:51 în aplicatia FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. a fost introdus
ordinul de tranzactionare nr. 850465 prin care clientul G.G.A. se oferea să
cumpere un pachet de 139.925 actiuni A. la un pret de 0,76 leii actiune
(valoare 106.434,00 lei). Acest ordin de tranzactionare a fost introdus în
sistemul S.C. "B.S." S.A. de către acelaşi A.S.I.F., respectiv
inculpata O.(fostă S.)A.M..
Din datele înregistrate în
sistemul de tranzactionare al B.V.B., denumit ARENA, conform datelor furnizate
de S.C. "B.V.B." S.A. referitoare la tranzactiile efectuate în data
de 18.02.2008 cu actiunile A., reiese faptul că la ora 11:34:49 este introdus
în acest sistem ordinul de vânzare emis de B.I., atribuinduise numărul
8388746, de această dată fiind precizată calitatea de INSIDER a clientului
B.I., iar la ora 11:34:51 este introdus un ordin de cumpărare cu numărul
8388748, numele clientului fiind GRUP CUMPĂRARE.
Aşa cum sa arătat şi mai
sus, conform datelor transmise de S.C. "B.V.B." S.A., acest GRUP
CUMPĂRARE cu contul client nr.xxx era format din inculpatul G.G.A. şi martorul
B.P.G..
În sistemul ARENA clientul
GRUP CUMPĂRARE a fost introdus având calitatea de CLIENT, deşi unul din
componentii grupului, respectiv inculpatul G.G.A., avea calitatea de INSIDER.
De altfel, Codul B.V.B.
mentionează faptul că un cont de tip INSIDER pe un simbol, nu poate fi introdus
întrun cont grup pe simbolul respectiv.
Conform comunicărilor S.C.
"B.V.B." S.A., contul GRUP CUMPĂRARE nr. xxx, folosit la tranzactia
amintită mai sus, a fost constituit în data de 24.10.2006 de către inculpatul
D.S.D., angajat al S.C. "B.S." S.A. (aceste conturi grup înregistrate
în sistemul ARENA pot fi modificate de către intermediari pe tot parcursul
existentei lor), cele două persoane cărora leau fost alocate actiuni în urma
tranzactiei din data de 18.02.2008 (amintită mai sus) fiind introduse în contul
grup la aceeaşi dată, la ora 11:30 de către inculpatul S.S.D..
Din documentele puse la
dispozitie de B.V.B. rezultă că ordinul de cumpărare introdus în sistemul de
tranzactionare ARENA pe numele GRUPULUI CUMPĂRARE a fost executat concomitent
cu introducerea acestuia, la ora 11:34:51.
Din cele 340.145 actiuni A.
oferite spre vânzare de clientul B.I., în urma tranzactiei au fost alocate un
număr de 200.220 actiuni A. clientului B.P.G. şi un număr de 139.925 actiuni A.
clientului G.G.A..
Tranzactia a putut fi
realizată la pretul de 0,76 lei/actiune deoarece în data de 13.02.2008, prin
cumpărarea unui număr: de 50~ actiuni A. la pretul de 0,78 lei/actiune
efectuată de inculpatul G.G.A. pretul actiunilor a fost "tras în sus"
prin aceeaşi manoperă ca în cazul tranzactiilor din datele de 01.02.2008,
05.02.2008, 07.02.2008 şi 08.02.2008. Astfel, la data de 13.02.2008 pretul de
referintă al actiunilor A. era de 0,63 lei/actiune, creşterea de 0,15
lei/actiune (până la valoarea de 0,78 lei pe actiune) fiind la maximul limitei
zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă. Precizăm faptul că, în
conformitate cu comunicările S.C. "B.V.B." S.A., în perioada
01.12.2007 30.04.2008, tranzactionarea actiunilor emitentului S.C.
"A.B." S.A. Bistrita sa realizat cu "tunel", pretului de
tranzactionare al acestei actiuni fiindui impusă o limită zilnică de variatie
în raport cu pretul de referintă de +/25%.
Din calculul de mai jos
rezultă că această creştere de 0,15 lei/actiune se află la maximul limitei
zilnice de variatie în raport cu pretul de referintă: 0,63 x 25% = 0,1575
Referitor la decontarea
tranzactiei amintite mai sus, cronologic, conform datelor puse la dispozitie de
BANCA T. S.A., în aceeaşi dată de 18.02.2008, are loc în următorul mod: la ora
12:01:00 S.C. ,,B.S." S.A. plăteşte către B.I. suma de 260.261,10 lei; la
ora
12:06:01 B.I. restituie către
G.G.A. suma de 260.122,77 lei.; la ora 12:11:13 G.G.A. creditează contul S.C.
,,B.S." S.A. cu suma de 106.821,50 lei; la ora 12:26:40 B.P.G. creditează
contul S.C. "B.S." S.A. cu suma de 155.000,00 lei;
După cum se poate observa,
S.C. "B.S." S.A. a achitat contravaloarea actiunilor vândute de către
clientul B.I. înainte chiar de a încasa de la cumpărători suma respectivă.
Din documentele puse la
dispozitie, a realizat cronologia tranzactiei din data de 18.02.2008, atât în
ceea ce priveşte operatiunile efectuate pe bursă cât şi în raportat la
decontările aferente tranzactiei, după cum urmează:
ora 09:53 martorul C.O.
virează din contul său deschis la BANCA O. S.A. suma de 155.000 lei către
martorul B.P.G.;
ora 11.09:35 în aplicatia
FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. a fost introdus un ordin de tranzactionare
cu nr.849399 prin care clientul B.I. oferea spre vânzare un pachet de 340.145
actiuni A. la un pret de 0,76 lei/actiune (valoare 258.510,20 lei);
ora 11:14:51 în aplicatia
FRONT OFFICE a S.S.I.F. "B.S." S.A.
a fost introdus ordinul de
tranzactionare nr. 47169 prin care clientul B.P.G. se oferea să cumpere un
pachet de 200.220 actiuni A. la un pret de
0,765 lei/actiune (valoare
153.168,30 lei);
ora 11:30 în contul GRUP
CUMPARARE existent, sunt introduşi de către
inculpatul S.S.D. clientii B.P.G.
şi G.G.A.; ora 11:32:57 în contul clientului B.P.G. deschis la Banca T. S.A.
intră suma de
155.000 lei de la numitul
C.O.; ora 11:34:49 este introdus în sistemul de tranzactionare ARENA al S.C.
"B.V.B." S.A., ordinul de vânzare emis de B.I., atribuinduise
numărul 8388746;
ora 11:34:51 în aplicatia
FRONT OFFICE a S.C. "B.S." S.A. a fost introdus ordinul de
tranzactionare nr. 850465 prin care clientul G.G.A. se oferea să cumpere un
pachet de 139.925 actiuni A. la un pret de 0,76 lei/actiune (valoare 106.434,00
lei);
ora 11:34:51 este introdus
în sistemul de tranzactionare ARENA a S.C. "B.V.B." S.A. un ordin de
cumpărare cu numărul 8388748, numele clientului fiind GRUP CUMPĂRARE;
ora 11:34:51 are loc
executarea ordinelor de tranzactionare (vânzare client
B.I. şi cumpărare GRUP
CUMPĂRARE) concomitent cu introducerea ordinului de cumpărare amintit mai sus,
cu numărul 8388748, deci are loc finalizarea tranzactiei; ora 12:01:00 S.C.
"B.S." S.A. plăteşte către clientul B.I. suma de 260.261,10
lei, contravaloarea
aproximativă a celor 340.145 actiuni A. vândute; ora 12:06:01 B.I. restituie,
prin bancă, către G.G.A. suma de 260.122,77 lei;
ora 12:11:13 G.G.A.
creditează contul S.C. "B.S." S.A. cu suma de 106.821,50 lei,
contravaloarea celor 139.925 actiuni A. cumpărate;
ora 12:26:40 B.P.G.
creditează contul S.C. ,,B.S." S.A. cu suma de 155.000,00 lei,
contravaloarea aproximativă a celor 200.220 actiuni A. cumpărate.
Evolutia pretului de
tranzactionare pentru simbolul A. în perioada analizată arată că în prima parte
a perioadei avute în vedere a avut loc o scădere continuă a pretului de
tranzactionare, după care a urmat o creştere uşoară, intervenind ulterior o
scădere bruscă, de la valoarea de 0,45 lei/actiune la 0,1 lei/actiune, care este
şi valoarea nominală a actiunilor analizate. Această scădere până la valoarea
nominală a fost influentată de tranzactia efectuată în data de 05.11.2007 de
către inculpatul G.G.A. şi martorul B.I., analizată în detaliu în cuprinsul
procesului verbal din data de 31.08.2010.
Referitor la cele arătate mai
sus se arată faptul că sa putut efectua tranzactia la valoarea de 0,1
lei/actiune (chiar dacă pretul de referintă pe ziua respectivă era de 0,45
lei/actiune) datorită faptului că în perioada 01.06.2007 30.11.2007
tranzactionarea actiunilor emitentului S.C. "A.B." S.A. Bistrita sa
realizat fără "tunel", mai precis pretul de tranzactionare al acestei
actiuni putea să varieze liber, neexistând o limită de variatie impusă.
După data de 05.11.2007
urmează o revenire până aproape de valoarea actiunilor
A. de dinaintea acestei date,
până la sfârşitul anului 2007 fiind sesizată o scădere constantă.
La începutul anului 2008,
începând cu luna februarie se observă foarte clar o tendintă ascendentă, de
apreciere a valorii actiunilor A., în 10 zile de tranzactionare (din care doar
în şase zile au fost tranzactionate efectiv actiuni cu simbolul A.) valoarea de
tranzactionare a acestora urcând de la 0,23 lei/actiune până la 0,77
lei/actiune.
Din datele transmise de S.C.
"B.V.B." S.A. se detaşează foarte clar creşterile de valoare a
actiunilor A. care au avut loc începând cu data de 31.01.2008, creşteri care se
pot observa în tabelul de mai jos:
Data Pret Pret Pret Variatie
maxim mediu Închidere %
31.01.2008 0,27 0,27 0,27
17,39
01.02.2008 0,33 0,33 0,33
22,22
05.02.2008 0,41 0,41 0,41
24,24
07.02.2008 0,51 0,51 0,51
24,39
08.02.2008 0,63 0,63 0,63
23,53
13.02.2008 0,78 0,78 0,78
23,81
Pentru perioada cuprinsă în
tabelul de mai sus, se poate observa variatia zilnică a pretului de
tranzactionare pe simbolul A., aceasta fiind în jurul valorii de 25%, dar
imediat sub această valoare, deoarece, în perioada 0l.12.2007 30.04.2008,
tranzactionarea actiunilor emitentului S.C. "A.B." S.A. Bistrita sa
realizat cu "tunel", pretului de tranzactionare al acestei actiuni
fiindui impusă o limită zilnică de variatie în raport cu pretul de referintă
de +/25%, în conformitate cu comunicările S.C. B.V.B. S.A
Tot pe baza comunicărilor
efectuate de S.C. "B.V.B." S.A., analizând volumul actiunilor A.
tranzactionate în perioada 01.06.2007 31.03.2008, se poate observa că acest
titlu nu era foarte tranzactionat, printre putinele tranzactii notabile în
perioada amintită fiind cele efectuate de martorul B.I. în calitate de vânzător
şi inculpatul G.G.A. şi martorul B.P.G. în calitate de cumpărători, în datele
de 05.11.2007 şi 18.02.2008.
Prin activitatea de
manipulare a pietei de capital sa urmărit transferul pe piata XMBS (RASDAQ) a
actiunilor detinute de martorul B.I. în favoarea inculpatului G.G.A., la pretul
stabilit în contractul încheiat anterior între părti.
Trebuie precizat că
tranzactiile pe piata bursieră se realizează pe baza legii naturale a cererii
şi ofertei.
Inculpatul G.G.A. a urmărit
şi a reuşit să influenteze în mod artificial pretul titlului A. cu sprijinul
inculpatilor N.R., O.(FOSTĂ S.)A.M., D.S.D. şi B.I.H..
Potrivit declaratiilor
martorilor R.M.V. şi B.I., inculpatul N.R. a asistat la discutiile purtate de
inculpatul G.G.A. cu martorul B.I. cu privire la continutul antecontractului de
vânzare cumpărare având ca obiect actiunile emitentului S.C. "A.B."
S.A. Bistrita .
Acest tip de întelegere
contravine normelor pietei de capital deoarece aşa cum am arătat anterior,
pretul de tranzactionare este fixat de cererea şi oferta din piată, iar BVB nu
recunoaşte tranzactiile efectuate în afara pietei. Mai mult, inculpatul N.R. a
avut personal o discutie cu martorul B.I. intermediată de inculpatul G.G.A. cu
privire la valoarea pachetului de actiuni pe care martorul le detinea la S.C.
,,A.B." S.A. Bistrita.
Inculpatii, în fata instantei
de judecată, sau prevalat de dreptul la tăcere nedorind să facă nici un fel de
declaratie doar cu ocazia acordării ultimului cuvânt au învederat că nu se fac
vinovati de comiterea infractiunilor retinute în sarcinile lor.
În şedinta publică din 11 mai
2011 reprezentanta DIICOT Serviciul Teritorial Cluj a solicitat în temeiul
art.337 alin.1 C.p.p. să se dispună extinderea procesului penal fată de
inculpatii N.R., O.A.M., D.S.D. şi B.I.H. pentru comiterea infractiunii de fals
informativ prev. de art.48 din Legea nr.161/2003 cu precizarea că în cazul
inculpatului
N.R. se solicită extinderea
procesului pentru instigare la infractiunea de fals informatic .
În sustinerea acestei cereri
reprezentanta DIICOT a arătat că inculpatii, sub forma concursului ideal prev.
de art.33 lit.b C.p., au introdus în baza de date fără drept mai multe
informatii în sensul că se consideră că sau tranzactionat date cuprinse în
ordinele de tranzactionare fără ca pentru acestea să existe acordul clientilor
după cum rezultă din declaratiile martorilor B. şi H. precum şi din faptul că
inculpatul G. nu a semnat personal ordinele de tranzactionare.
Astfel introducerea în sistem
fără drept a unor date care se referă la cele cuprinse în operatiunile de
tranzactionare, date care se referă la pretul real de tranzactionare al
actiunilor pe piata de capital necorespunzătoare adevărului ca urmare a
manipulării pietei de capital, în scopul de a fi utilizare în vederea producerii
unor consecinte juridice întruneşte elementele constitutive ale infractiunii
mai sus amintite.
În şedinta publică din data
de 15 mai 2012, Curtea a respins cererea de extindere a procesului penal aşa
cum fusese formulată la termenul anterior apreciind că în cauză nu sunt
întrunite cumulativ conditiile cerute de art.336 alin.1 C.p. întrucât în timpul
cercetării judecătoreşti nu au apărut fapte noi care să rezulte din probele
administrate în timpul judecătii .
Având în vedere însă
jurisprudenta în materie precum şi obligatia instantei de a face o corectă
aplicare a legii penale, în scopul aflării adevărului, în baza art.334 C.p.p. sa
pus în discutie schimbarea încadrării juridice dintro singură infractiune de
manipulare de capital în două infractiuni aflate în concurs ideal şi anume cele
prevăzute de art.279 alin.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 alin.5 lit.a
din Legea nr.297/2004, şi de art.48 din Legea nr.161/2003.
Din probele administrate în
cauză raportat şi la dispozitiile legale în materie precum şi la actele şi
lucrările dosarului instanta retine următoarele:
Încă din faza de urmărire
penală sa ridicat problema existentei uneia dintre conditiile cerute de textul
incriminator şi anume dacă piata de tranzactionare a actiunilor A., RASDAQ este
reglementată în sensul art.125 din Legea nr.297/2004.
Ulterior, în urma demarării
cercetării judecătoreşti, în cadrul institutiei prev. de art.44 C.p.p. a
chestiunilor prealabile sa solicitat instantei ca în baza probelor de la dosar
şi în lumina dispozitiilor legale în materie să stabilească caracterul pietei
RASDAQ.
Potrivit art.125 din Legea
nr.297/2004, o piată reglementată este un sistem pentru tranzactionarea
instrumentelor financiare, aşa cum au fost definite la art. 2 alin. (1) pct. 11
şi care:
a) functionează regulat;
b) este caracterizată de
faptul că reglementările emise şi supuse aprobării
C.N.V.M. definesc conditiile
de functionare, de acces pe piată, conditiile de admitere la tranzactionare a
unui instrument financiar;
c) respectă cerintele de
raportare şi transparentă în vederea asigurării protectiei investitorilor
stabilite de prezenta lege, precum şi reglementările emise de C.N.V.M., în
conformitate cu legislatia comunitară.
Având în vedere, în principal
acest text de lege, precum şi dispozitiile Directivei nr.2004/39/CE, curtea a
apreciat că se impune sesizarea Curtii de Justitie a Uniunii Europe, în baza
art.267 din Tratatul de functionare a Uniunii Europene, cu pivire la
interpretarea unei norme a dreptului Uniunii necesară solutionării cauzei.
Prin Hotărârea Curtii de
Justitie a Uniunii Europe (Camera a doua) din 22 martie 2012, în cauza C248/11,
sa stabilit că:
1) Articolul 4 alineatul (1)
punctul 14 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European și a Consiliului
din 21 aprilie 2004 privind piețele instrumentelor financiare, de modificare a
Directivelor 85/611/CEE și 93/6/CEE ale Consiliului și a Directivei 2000/12/CE
a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 93/22/CEE
a Consiliului, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2007/44/CE a
Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007, trebuie
interpretat în sensul că o piață de instrumente financiare care nu îndeplinește
cerințele prevăzute în titlul III din această directivă nu intră în noțiunea
„piață reglementată”, astfel cum este definită de dispoziția menționată, chiar
dacă operatorul său a fuzionat cu operatorul unei astfel de piețe reglementate.
2) Articolul 47 din Directiva
2004/39, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2007/44, trebuie
interpretat în sensul că înscrierea unei piețe pe lista piețelor reglementate
prevăzută de acest articol nu constituie o condiție necesară pentru calificarea
pieței respective ca piață reglementată în sensul acestei directive.
Fată de cele de mai sus,
apreciem că rolul instantei nationale este acela de a verifica dacă piata
RASDAQ îndeplinește cerințele prevăzute în titlul III din această directivă,
pentru a se putea stabili cu certitudine dacă este vorba în spetă de o piată
reglementată sau nu.
Un alt aspect important ce
trebuie avut în vedere în analiza concretă a caracterului pietei RASDAQ se
regăseşte de asemenea în considerentele Hotărârii Curtii de Justitie a Uniunii
Europe amintite, din care rezultă că potrivit art. (2), (5) și (44) ale
Directivei 2004/39, obiectivele acesteia constau printre altele în protecția
investitorilor, în păstrarea integrității și a eficienței globale a sistemului
financiar, precum și în transparența tranzacțiilor. Or, a permite unei piețe
care nu îndeplinește condițiile amintite la punctul 43 din prezenta hotărâre să
fie calificată drept piață reglementată pentru simplul motiv că este exploatată
de operatorul unei alte piețe autorizate ca piață reglementată ar risca să
aducă atingere acestor obiective.
Dispozitiile legale în
vigoare prevăd că, pentru a fi considerată o piată reglementată, o piată de pe
teritoriul Uniunii Europene trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
1. să fie autorizată de
autoritatea competentă (C.N.V.M. cu respectarea dispozitiilor art 126 din
Legea nr. 297/2004 şi a prevederilor Regulamentului C.N.V.M. 2/2006), potrivit
adresei CNVM nr.5761 din 25.03.2011 depusă la dosar f.415 CNVM nu a primit o
cerere de autorizare a Pietei RASDAQ ca piată reglementată în sensul Legii
nr.297/2004 privind piata de capital şi a Directivei nr.39/2004 privind pietele
de instrumente financiare, cu toate că ulterior aparitiei Legii amintite în
baza dispozitiilor art.281 CNVM a adus în atentia Pietei obligatia de încadrare
în prevederile legale. Mai mult decât atât, CNVM nu a emis nici un act
individual prin care să autorizeze Piata RASDAQ ca piată reglementată în sensul
art.125 din aceeaşi lege sau al art.4(1)14 din MIFID.
2. să îndeplinească
conditiile prevăzute de art. 125 din Legea nr. 297/2004: a) să functioneze
regulat; b) să fie caracterizată de faptul că reglementările emise şi supuse
aprobării
C.N.V.M. definesc conditiile
de functionare, de acces pe piată, conditiile de admitere la tranzactionare a
unui instrument financiar;
c) să respecte cerintele de
raportare şi transparentă în vederea asigurării protectiei investitorilor
stabilite de prezenta lege, precum şi reglementările emise de C.N.V.M., în
conformitate cu legislatia comunitară.
3. să fie „un sistem
multilateral, exploatat şi gestionat de un operator, care asigură sau
facilitează confruntarea – chiar în interiorul său şi în conformitate cu norme
nediscretionare a unor interese multiple de vânzare şi de cumpărare exprimate
de terti pentru instrumente financiare, întrun mod care conduce la încheierea
de contracte privind instrumente financiare admise la tranzactionare în cadrul
normelor sale şi al sistemelor sale, şi care este autorizat şi functionează în
mod regulat în conformitate cu dispozitiile titlului III" (art. 4, pct. 14
din Directiva 2004/39/CE);
4. să adopte reglementări
privind:
a) cerinte organizatorice
privind evitarea conflictului de interese, gestionarea riscurilor la care sunt
expuse, buna gestionare a operatiunilor tehnice ale sistemelor (art. 39 din
Directiva 2004/39/CE);
b) admiterea la
tranzactionare a instrumentelor financiare (art. 40 din Directiva 2004/39/CE);
c) suspendarea si retragerea
instrumentelor de la tranzactionare (art. 41 din Directiva 2004/39/CE);
d) accesul membrilor la piată
(art. 42 din Directiva 2004/39/CE);
e) controlul respectării
normelor şi a altor obligatii legale (art. 43 din Directiva
2004/39/CE); i) cerinte de
transparentă înainte de tranzactionare şi după tranzactionare (art. 4445 din
Directiva 2004/39/CE);
g) asigurarea unui mecanism
juridic privind compensarea şi decontarea tranzactiilor efectuate pe piata
respectivă (art. 46 din Directiva 2004/39/CE).
În analiza concretă a
îndeplinirii conditiilor mai sus enuntate, curtea apreciind ca fiind corectă
analiza comparativă depusă la dosar de inculpatul G. prin apărătorul consideră
necesară prezentarea normelor de drept incidente în cauză atât cele prevăzute
de directivă cât şi cele din Regulamentul C.N.V.M. nr. 2/2002 privind
transparenta şi integritatea Pietei Rasdaq, paralela dintre acestea conducând
la concluzia indubitabilă că piata RASDAQ nu este reglementată.
Potrivit art. 38/1din
directivă, statele membre solicită persoanelor care sunt în măsură să exercite,
direct sau indirect, o influentă semnificativă asupra gestionării unei piete
reglementate să aibă calitătile necesare.
2. Statele membre solicită
operatorului pietei reglementate:
(a) să furnizeze autoritătii
competente şi să facă publice informatii privind proprietarii pietei respective
şi/sau operatorul de piată, în special identitatea persoanelor care sunt în
măsură să exercite o influentă semnificativă asupra gestionării, precum şi
valoarea intereselor detinute de aceste persoane;
(b) să semnaleze autoritătii
competente şi să facă public orice transfer de proprietate care antrenează o
schimbare a identitătii persoanelor care exercită o influentă semnificativă
asupra gestionării pietei reglementate.
3. Autoritatea competentă
refuză să aprobe propunerile de modificare a intereselor detinute de persoanele
care controlează o piată reglementată şi/sau de operatorul de piată în cazul în
care există motive obiective şi demonstrabile de a estima că schimbarea propusă
ar risca să compromită gestionarea corectă şi prudentă a pietei reglementate
respective.
Apoi, articolul 39 statuează
că statele membre solicită pietelor reglementate:
(a) să adopte dispozitii
pentru a detecta în mod clar şi a gestiona efectele potential dăunătoare,
pentru functionarea lor sau pentru participantii lor, ale oricărui conflict de
interese apărut între cerintele functionării lor corespunzătoare şi propriile
lor interese sau cele ale proprietarilor sau operatorilor lor, în special în
cazul în care un astfel de conflict riscă să compromită exercitarea unei
functii care lea fost delegată de autoritatea competentă;
(b) să fie dotate în mod
corespunzător pentru gestionarea riscurilor la care sunt expuse, să instituie
facilităti şi sisteme adecvate care să le permită să identifice toate riscurile
semnificative ce pot compromite buna lor functionare şi să aplice măsuri
efective de diminuare a riscurilor;
(c) să instituie facilităti
care să garanteze buna gestionare a operatiunilor tehnice ale sistemelor, în
special proceduri de urgentă eficiente pentru a face fată eventualelor situatii
de functionare necorespunzătoare a sistemelor de tranzactionare;
(d) să adopte norme şi
proceduri transparente şi nediscretionare care să asigure o tranzactionare
echitabilă şi ordonată şi care să fixeze criterii obiective în vederea
executării eficiente a ordinelor; e) să instituie mecanisme vizând să
faciliteze finalizarea eficientă şi la timp a tranzactiilor executate în cadrul
sistemelor lor;
(f) să dispună, în momentul
autorizării şi ulterior în orice moment, de resurse financiare suficiente
pentru a facilita functionarea lor ordonată, tinând seama de natura şi
amploarea tranzactiilor
încheiate pe piată, precum şi de gama şi de nivelul riscurilor la care sunt
expuse.
Articolul 40
1. Statele membre solicită
pietelor reglementate să stabilească norme clare şi
transparente privind
admiterea instrumentelor financiare la tranzactionări. Aceste norme garantează
că orice instrument financiar admis la tranzactionare pe
o piată reglementată poate
face obiectul unei tranzactionări echitabile, ordonate şi eficiente şi, în
cazul valorilor mobiliare, poate fi tranzactionat în mod liber.
2. In ceea ce priveşte
instrumentele derivate, aceste norme asigură, în special, ca particularitătile
contractului derivat să permită o cotatie ordonată, precum şi o regularizare
eficientă.
3. Pe lângă obligatiile
prevăzute la alineatele (1) şi (2), statele membre solicită pietelor
reglementate să instituie şi să mentină facilităti eficiente care să le permită
a verifica dacă emitentii valorilor mobiliare care sunt admise la
tranzactionare pe piata reglementată respectă prevederile dreptului comunitar
privind obligatiile în materie de informare initială, periodică şi specifică.
Statele membre se asigură că pietele reglementate instituie facilităti care să
permită accesul membrilor sau participantilor lor la informarea făcută publică
în temeiul dreptului comunitar.
4. Statele membre se asigură
că pietele reglementate adoptă măsurile necesare pentru a controla în mod
regulat respectarea conditiilor de admitere a instrumentelor financiare pe care
leau admis la tranzactionare.
5. O valoare mobiliară care a
fost admisă la tranzactionare pe o piată reglementată poate fi admisă ulterior
la tranzactionare pe alte piete reglementate, chiar şi fără consimtământul
emitentului şi cu respectarea dispozitiilor pertinente din Directiva 2003/71/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind
prospectul care trebuie publicat în caz de ofertă de valori mobiliare adresată
publicului sau în vederea admiterii valorilor mobiliare la tranzactionare şi de
modificare a Directivei 2001/34/CE (1). Această a doua piată reglementată
informează emitentul că valoarea mobiliară respectivă este tranzactionată pe
această piată. Un emitent nu este obligat să furnizeze direct informatia
solicitată în temeiul alineatului (3) unei piete reglementate care a admis
valorile sale mobiliare la tranzactionare fără consimtământul său.
6. Pentru a asigura aplicarea
uniformă a alineatelor (l)(5), Comisia adoptă, în conformitate cu procedura
prevăzută la articolul 64 alineatul (2), măsuri de punere în aplicare care
precizează:
(a) pentru diferitele
categorii de instrumente, caracteristicile care trebuie luate în considerare de
o piată reglementată pentru a stabili dacă un instrument a fost emis în
conformitate cu conditiile prevăzute la alineatul (1) al doilea paragraf în
vederea admiterii sale la tranzactionare pe diferitele segmente de piată pe
care le exploatează;
(b) măsurile pe care o piată
reglementată trebuie să le aplice pentru a se considera că şia îndeplinit obligatia
de a verifica respectarea de către emitentul unei valori mobiliare a
dispozitiilor dreptului comunitar privind obligatiile în materie de informare
initială, periodică sau specifică;
(c) măsurile pe care trebuie
să le adopte piata reglementată în conformitate cu alineatul (3) în vederea
facilitării accesului membrilor sau participantilor săi la informatiile care au
fost tăcute publice în conditiile stabilite de dreptul comunitar.
Articolul 41 Suspendarea şi
retragerea instrumentelor de la tranzactionare
1. Fără a aduce atingere
dreptului autoritătilor competente de a solicita suspendarea sau retragerea
unui instrument de la tranzactionare în conformitate cu articolul 50 alineatul
(2) literele (j) şi (k), operatorul de piată reglementată poate suspenda sau
retrage de la tranzactionare orice instrument financiar care nu mai respectă
normele pietei reglementate, în afara cazurilor în care o astfel de măsură
poate afecta în mod semnificativ interesele investitorilor sau compromite
functionarea ordonată a pietei. Fără a aduce atingere posibilitătii de care
dispun operatorii pietelor reglementate de a informa direct operatorii altor
piete reglementate, statele membre solicită ca un operator al pietei
reglementate care suspendă sau retrage un instrument de la tranzactionare să
îşi facă publică decizia şi să comunice informatiile relevante autoritătii
competente. Aceasta este obligată să informeze autoritătile competente ale
celorlalte state membre.
2. Autoritatea competentă
care solicită suspendarea sau retragerea unui instrument Financiar de la
tranzactionare pe una sau mai multe piete reglementate comunică de îndată
decizia sa publicului şi autoritătilor competente ale celorlalte state membre.
Cu exceptia situatiilor în care interesele investitorilor sau functionarea
ordonată a pietei ar putea fi afectate în mod semnificativ, autoritătile
competente ale celorlalte state membre solicită suspendarea sau retragerea
instrumentului financiar respectiv de la tranzactionare pe pietele reglementate
şi MTF care functionează sub supravegherea lor.
Articolul 42 Accesul la
pietele reglementate
1. Statele membre solicită
pietelor reglementate să instituie şi să mentină norme transparente şi
nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, care să reglementeze accesul
sau aderarea membrilor la aceste piete.
2. Aceste norme stabilesc
toate obligatiile care revin membrilor sau participantilor în temeiul:
(a) actelor de constituire şi
de administrare a pietei reglementate în cauză;
(b) dispozitiilor privind
tranzactiile care sunt încheiate pe aceste piete;
(c) normelor profesionale
impuse personalului întreprinderilor de investitii sau al institutiilor de
credit care operează pe piată;
(d) conditiilor prevăzute la
alineatul (3) pentru alti membri sau participanti decât întreprinderile de
investitii şi institutiile de credit;
(e) normelor şi procedurilor
referitoare la compensarea şi regularizarea tranzactiilor care sunt încheiate
pe piată.
3. Pietele reglementate pot
admite ca membri sau participanti întreprinderile de investitii şi institutiile
de credit autorizate în temeiul Directivei 2000/12/CE, precum şi alte persoane
care:
(a) prezintă calităti de bună
reputatie şi de competentă;
(b) prezintă un nivel
suficient de aptitudine şi de competentă pentru tranzactionare;
(c) dispun, după caz, de o
organizare adecvată;
(d) detin resurse suficiente
pentru rolul pe care trebuie să şi1 asume, tinând seama de diferitele
mecanisme financiare pe care piata reglementată lear fi putut stabili pentru a
garanta regularizarea adecvată a tranzactiilor.
4. Statele membre se asigură
că membrii şi participantii nu sunt obligati să îşi impună reciproc obligatiile
prevăzute la articolele 19, 21 şi 22 în ceea ce priveşte tranzactiile încheiate
pe o piată reglementată. Cu toate acestea, membrii sau participantii pietei
reglementate aplică obligatiile prevăzute la articolele 19, 21 şi 22 în ceea ce
priveşte clientii lor în cazul în care, actionând în contul clientilor lor,
execută ordinele acestora pe o piată reglementată.
5. Statele membre se asigură
că normele pietelor reglementate care reglementează accesul sau aderarea
membrilor la aceste piete prevăd participarea directă sau de la distantă a
întreprinderilor de investitii şi a institutiilor de credit.
6. Fiecare stat membru autorizează,
fără nici o altă cerintă juridică sau administrativă, pietele reglementate din
alte state membre să adopte, pe teritoriul său, dispozitiile necesare pentru a
permite membrilor şi participantilor care sau stabilit pe teritoriul său să
aibă acces la distantă la aceste piete şi să tranzactioneze pe acestea.
Piata reglementată comunică
autoritătii competente a statului său membru de origine numele statului membru
în care intentionează să adopte astfel de dispozitii. în termen de o lună,
autoritatea competentă a statului membru de origine comunică această informatie
statului membru în care piata reglementată intentionează să adopte astfel de
dispozitii. La cererea autoritătii competente a statului membru gazdă şi întrun
termen rezonabil, autoritatea competentă a statului membru de origine al pietei
reglementate comunică identitatea membrilor sau participantilor pietei
reglementate stabiliti în acest stat membru. 7. Statele membre solicită
operatorilor pietei reglementate să comunice în mod regulat lista membrilor şi
participantilor pietei lor reglementate autoritătii competente a acesteia.
Articolul 43 Controlul
respectării normelor pietelor reglementate şi a altor obligatii legale
1. Statele membre solicită
pietelor reglementate să instituie si să mentină măsuri si proceduri eficiente
pentru controlul regulat al respectării normelor lor de către membrii sau
participantii lor. Pietele reglementate supraveghează tranzactiile efectuate de
membrii sau participantii lor în cadrul sistemelor lor, în vederea
identificării oricărei încălcări a normelor respective, a oricărei conditii de
tranzactionare de natură să perturbe stabilitatea pietei sau a oricărui
comportament care poate sugera un abuz de piată.
2. Statele membre solicită
operatorilor pietelor reglementate să semnaleze autoritătii competente a pietei
reglementate orice încălcare semnificativă a normelor lor sau orice conditie de
tranzactionare de natură să perturbe stabilitatea pietei şi care poate antrena
un abuz de piată. De asemenea, statele membre solicită operatorilor pietelor
reglementate să furnizeze fără întârziere informatiile pertinente autoritătii
competente în materie de investigatii şi urmăriri în justitie privind abuzurile
de piată pe pietele reglementate şi să acorde acesteia întregul sprijin necesar
pentru investigarea şi urmărirea în justitie a abuzurilor de piată comise în
sistemele pietei reglementate sau prin intermediul acestora.
Articolul 44 Cerinte de
transparentă înainte de tranzactionare aplicabile pietelor reglementate
1. Statele membre solicită
pietelor reglementate, cel putin, să facă publice preturile de cumpărare şi de
vânzare, precum şi importanta pozitiilor de tranzactionare exprimate la aceste
preturi, afişate de sistemele lor pentru actiunile admise la tranzactionare.
Statele membre solicită ca aceste informatii să fie puse la dispozitia
publicului în conditii comerciale rezonabile şi în mod continuu, în cadrul
programului normal de tranzactionare. Pietele reglementate pot acorda
întreprinderilor de investitii care sunt obligate să îşi publice preturile
pentru actiuni în temeiul articolului 27 accesul, în conditii comerciale
rezonabile şi pe o bază nediscriminatorie, la facilitătile pe care le
utilizează pentru a face publice informatiile mentionate la primul paragraf.
2. Statele membre abilitează
autoritătile competente să exonereze pietele reglementate de obligatia de a
face publice informatiile mentionate la alineatul (1), în functie de modelul de
piată sau de tipul şi mărimea ordinelor în cazurile definite în conformitate cu
alineatul (3). Autoritătile competente au în special dreptul de a renunta la
această obligatie în ceea ce priveşte tranzactiile a căror mărime este
neobişnuit de mare în raport cu mărimea normală a pietei pentru actiunile sau
categoriile de actiuni tranzactionate.
3. Pentru a asigura aplicarea
uniformă a alineatelor (1) şi (2), Comisia adoptă, în conformitate cu procedura
prevăzută la articolul 64 alineatul (2), măsuri de punere în aplicare care
precizează:
(a) intervalul preturilor de
cumpărare şi de vânzare propuse de formatorii de piată desemnati, precum şi
profunzimea pietei la aceste preturi, care trebuie făcute publice; (b) mărimea
sau tipul ordinelor care pot fi exceptate de la obligatia de publicitate
înainte de tranzactionare, în temeiul alineatului (2); (c) modelele de piată
pentru care exonerarea de la obligatia de publicitate înainte de tranzactionare
poate fi acordată în temeiul alineatului (2), în special aplicabilitatea
obligatiei în cazul metodelor de tranzactionare utilizate de pietele
reglementate care încheie tranzactii în conformitate cu normele lor, în raport
cu preturi stabilite în afara pietelor reglementate sau prin licitatii
periodice
Articolul 45 Cerinte de
transparentă după tranzactionare aplicabile pietelor reglementate 1.Statele
membre solicită pietelor reglementate cel putin să facă publice pretul,
volumul şi momentul
tranzactiilor executate în ceea ce priveşte actiuni admise la tranzactionare.
Statele membre solicită ca detaliile tuturor acestor tranzactii să fie făcute
publice în conditii comerciale rezonabile şi, în măsura posibilului, în timp
real. Pietele reglementate pot acorda întreprinderilor de investitii care sunt
obligate să publice detaliile tranzactiilor lor cu actiuni în conformitate cu
articolul 28, în conditii comerciale rezonabile şi pe o bază nediscriminatorie,
accesul la facilitătile pe care le utilizează pentru a face publice
informatiile mentionate la primul paragraf.
2. Statele membre îşi
abilitează autoritătile competente să permită pietelor reglementate să decaleze
publicarea informatiilor detaliate mentionate anterior în functie de tipul şi
de mărimea lor. Autoritătile competente pot autoriza în special publicarea
decalată în cazul tranzactiilor a căror mărime este ridicată în raport cu mărimea
normală a pietei pentru actiunile sau categoriile de actiuni tranzactionate.
Statele membre solicită pietelor reglementate să obtină autorizarea prealabilă
a autoritătilor competente privind dispozitiile propuse pentru organizarea
acestei publicităti decalate şi solicită ca aceste dispozitii să fie comunicate
în mod clar participantilor de pe aceste piete şi investitorilor în general.
3. Pentru a asigura
functionarea eficientă Şi ordonată a pietelor financiare, precum Şi aplicarea
uniformă a alineatelor (1) şi (2), Comisia adoptă, în conformitate cu procedura
prevăzută la articolul 64 alineatul (2), măsuri de punere în aplicare privind:
(a) amploarea şi continutul
informatiilor care trebuie puse la dispozitia publicului; (b) conditiile în
care o piată reglementată poate prevedea publicarea decalată a tranzactiilor,
precum şi criteriile care trebuie aplicate pentru a desemna tranzactiile pentru
care, în functie de mărimea lor şi de categoria de actiuni respective, această
publicare decalată este autorizată.
Articolul 46 Dispozitii
privind mecanismele de contrapartidă centrală, de compensare şi de regularizare
1. Statele membre nu
împiedică pietele reglementate să convină cu o contrapartidă centrală, un
organism de compensare sau un sistem de regularizare din alt stat membru
mecanisme adecvate pentru organizarea compensării şi regularizării tuturor sau
a unei părti din tranzactiile încheiate de participantii lor în cadrul
sistemelor lor.
2. Autoritatea competentă a
unei piete reglementate nu poate interzice apelarea la
o contrapartidă centrală, la
un organism de compensare şi la un sistem de regularizare din alt stat membru,
decât în cazul în care poate dovedi că această interdictie este necesară pentru
a mentine functionarea ordonată a pietei reglementate respective şi tinând
seama de conditiile impuse sistemelor de regularizare la articolul 34 alineatul
(2). Pentru a evita repetarea nejustificată a controalelor, autoritatea
competentă tine seama de supervizarea şi supravegherea sistemului de compensare
şi de regularizare deja efectuate de către băncile centrale interne în calitate
de supervizori ai sistemelor de compensare şi de regularizare sau de către alte
autorităti de supraveghere competente în ceea ce priveşte aceste sisteme.
Pe de altă parte în
Regulamentul C.N.V.M. nr. 2/2002 privind transparenta şi integritatea Pietei
Rasdaq regăsim doar următoarele dispozitii cu privire la functionarea acestei
piete: Art. 21 (1) Cotatiile pe care un participant le introduce sau
actualizează în sistem trebuie să reflecte ordinele proprii ale acestuia şi/sau
ale clientilor săi, de a cumpăra sau vinde actiuni.
Art. 22 în scopul încheierii
unei tranzactii pe o anumită actiune, ordinea regulamentară de contactare a
participantilor care detin cotatii este ordinea în care sunt afişate cotatiile
de către sistem pentru respectiva actiune. Cotatiile sunt ordonate în sistem
conform următoarelor criterii: (i) calitatea cotatiei: cotatie fermă, cotatie
indicativă; (ii) pret; (iii) cantitate (în ordine descrescătoare); (iv)
momentul introducerii cotatiei. în Cap. I (Categoriile de listare) se specifică
conditiile ce trebuie îndeplinite pentru ca actiunile să fie admise la
tranzactionare în cadrul celor trei categorii.
Pe Piata Rasdaq se
tranzactionează doar actiuni (art. 3).
Obligatiile în materie de
informare sunt prevăzute în art. 1014.
Rapoartele se transmit Pietei
Rasdaq.
Se prevede obligatia
transmiterii rapoartelor pe suport de hârtie, prin curier sau
scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, şi pe suport electronic, prin email sau dischetă.
Raportările transmise pietei
RASDAQ sunt făcute publice prin intermediul sistemului de informare al pietei
(art. 15).
Se prevede în art. 18 că
Piata RASDAQ va evalua periodic gradul de îndeplinire a conditiilor pentru
listarea sau mentinerea actiunilor în categoria I sau a IIa, însă nu şi în
categoria de bază.
Conform art. 19, conducerea
Pietei Rasdaq, cu avizul Inspectorului General al Pietei Rasdaq poate decide
doar suspendarea unui instrument de la tranzactionare, nu şi retragerea
acestuia.
În art. 19, alin.2 este
prevăzută obligatia notificării atât a participantilor la Piata Rasdaq cât şi a
C.N.V.M în privinta suspendării şi reluării activitătii de tranzactionare a
unui emitent.
Cap II. Parametrii de
protectie a tranzactiilor desfăşurate în piata RASDAQ
norme privind pretul
tranzactiilor
Art. 20 (1) Piata RASDAQ va
face public zilnic un pret de referintă pentru fiecare actiune listată; acesta
se calculează ca pret mediu ponderat al tranzactiilor comune raportate în
ultima zi în care au fost încheiate tranzactii cu respectiva actiune.
Art. 29 Tranzactiile
bilaterale raportate se vor transmite automat de sistem spre decontare
Societătii Nationale de Compensare, Decontare şi Depozitare, decontarea urmând
a se efectua în conformitate cu reglementările în materie ale C.N.V.M. şi ale
Societătii Nationale de Compensare, Decontare şi Depozitare, cel mult la data
T+3, unde T este data raportării tranzactiei.
Art. 29/2 Prin exceptie de
la prevederile art. 29, BER poate folosi un alt sistem de compensare, decontare
şi registru.
Din această analiză
comparativă nu rezultă că Piata Rasdaq dispune de reglementările solicitate
unei piete reglementate de prevederile Directivei 2004/39/CE.
Apoi, pentru a lămuri toate
aspectele cauzei, curtea a audiat martorii B., R. şi A. a căror declaratii se
coroborează cu înscrisurile depuse la dosar şi din care rezultă cu certitudine
că titlul bursier A. al emitentului SC A.B. SA nu a fost niciodată admis la
tranzactionare pe piata reglementată a BVB, au fost tranzactionate doar pe
piata RASDAQ, astfel că nu se conturează în cauză o altă stare de fapt, precum
cea la care se face referire în continutul introductiv al Hotărârii Curtii de
Justitie a Uniunii Europene şi anume dacă acțiunile respective au fost admise
la tranzacționare și pe o altă piață de instrumente financiare care ar fi
calificată drept piață reglementată sau dacă cererea privind o astfel de
admitere fusese depusă la data faptelor.
Conchizând fată de cele de
mai sus, apreciem că în cauză nu sunt întrunite elementele constitutive ale
infractiunii de manipulare a pietei de capital atâta vreme cât pata de
tranzactionare RASDAQ nu este o piată reglementată, conditie esentială cerută
de dispozitiile normei de incriminare.
Întro bogată jurisprudentă,
CEDO a subliniat importanta asigurării accesibilitătii şi previzibilitătii
legii, instituind şi o serie de repere pe care legiuitorul trebuie să le aibă
în vedere pentru asigurarea acestor exigente. Astfel în mai multe cauze(Rotaru împotriva
României, Damman împotriva Elvetiei etc.), CEDO a subliniat că o normă este
previzibilă numai atunci când este redactată cu suficientă precizie, în aşa fel
încât să permită oricărei persoanecare la nevoie poate apela la consultantă de
specialitatesă îşi corecteze conduita şi în special, o normă este previzibilă
atunci când oferă o anume garantie contra atingerilor arbitrare ale puterii
publice. Sub acest aspect , principiul securitătii juridice se corelează cu un
alt principiu, dezvoltat în dreptul comunitar şi anume principiul încrederii
legitime, care impune ca legislatia să fie clară, predictibilă, unitară şi
coerentă(cauzele Facini Doriv Recre, FotoFrostv Hauptzollamt Lubeck Ost).
Transpunând principiile mai
sus amintite în materia dreptului penal şi mai exact a spetei de fată, curtea
va constata că deficientele arătate mai sus cu privire la stabilirea
caracterului de piată reglementată a RASDAQ, element constitutiv a infractiunii
pentru care au fost trimişi în judecată inculpatii, profită acestora, cu atât
mai mult cu cât inculpatul G. a actionat doar în urma consultării unor avocati
de specialitate iar potrivit declaratiei inculpatului N. şi în prezent piata
RASDAQ este prezentată clientilor ca nefiind reglementată în sensul directivei
amintite.
Aşa fiind, se va dispune, în
baza art.11 pct.2 lit.a rap. la art.10 lit.d C.p.p. achitarea inculpatilor de
sub învinuirea comiterii infractiunii de manipulare a pietei de capital.
În ceea ce priveşte
schimbarea încadrării juridice invocate mai sus, în doctrina şi jurisprudenta
în materie, sa statuat că, întrucât instanta de judecată are obligatia de a
face
o corectă aplicare a legii
penale, ea nu poate fi limitată la încadrarea juridică initială, care sa
constatat că este greşită, ci trebuie înlocuită cu încadrarea juridică
prevăzută de legea penală.
În speta de fată se constată
că în actul de sesizare al instantei este descrisă pe larg maniera de
completare şi introducere a ordinelor în sistemul informatic al BVB, stare de
fapt care sar circumscrie continutului constitutiv al infractiunii de fals
informatic, astfel că sa impus schimbarea de încadrare juridică prin retinerea
şi a infractiunii prev. de art.48 din Legea nr.161/2003 în cazul inculpatilor
N.R. (sub forma instigării), O.(fostă S.)A.M., D.S.D. şi B.I.H. aflată în
concurs ideal cu infractiunea de manipulare de capital.
Potrivit, însă dispozitiilor
art.48 din Legea 161/2003 constituie infractiunea de fals informatic, fapta de
a introduce, modifica sau şterge, fără drept, date informatice ori de a
restrictiona, fără drept, accesul la aceste date, rezultând date
necorespunzătoare adevărului, în scopul de a fi utilizate în vederea producerii
unei consecinte juridice.
Astfel, pentru a se realiza
continutul constitutive al acestei infractiuni este necesar ca inculpatii să fi
actionat fără drept.
Ori, în spetă coroborând
declaratiile martorilor audiati nemijlocit de către instanta de judecată (B.,
R., H.) cu înscrisurile de la dosar se constată că tranzactiile bursiere cu
titlu A. au fost executate conform ordinelor de tranzactionare date de către
clienti, care, în fapt, reprezintă dispozitia de efectuare a unei tranzactii
bursiere, de vânzare sau cumpărare date de către un client brokerului său. Mai
mult decât atât, în cauză a fost îndeplinită şi obligatia brokerului de
informare a clientului despre modul efectuări tranzactiei prin semnarea de
către acesta a rapoartelor de tranzactionare.
Aşa fiind, apreciind că în
cauză nu sunt întrunite elementele constitutive ale infractiunii de fals informatic,
introducerea datelor în sistemul informatic realizânduse în baza ordinelor de
tranzactionare semnate de clienti vom dispune achitarea inculpatilor şi de sub
această învinuire.
Fată de cele de mai sus, în
baza art.11 pct.2 lit.a rap. la art.10 lit.d C.p.p. achită pe inculpatul G.G.A.
pentru infractiunea de manipulare a pietei de capital, în formă continuată,
prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen.
În baza art.11 pct.2 lit.a
rap. la art.10 lit.d C.p.p. va achita pe inculpatii:
inculpatul N.R. pentru
infractiunea de manipularea pietei de capital, în formă continuată, prev.de
art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în concurs ideal (art.33 lit.b C.p.)
cu instigare la infractiunea de fals informatic prev. de art.25 C.p. rap. la
art.48 din Legea nr.161/2003( prin schimbarea încadrării juridice dintro
singură infractiune de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în infractiunile de manipularea pietei
de capital, în formă continuată, prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap. la
art.244 al.5 lit.a din Legea nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în
concurs ideal (art.33 lit.b C.p.) cu instigare la infractiunea de fals
informatic prev. de art.25 C.p. rap. la art.48 din Legea nr.161/2003)
inculpata O.(fostă S.)A.M.
pentru infractiunea de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în concurs ideal (art.33 lit.b C.p.)
cu infractiunea de fals informatic prev. de art.48 din Legea nr.161/2003 ( prin
schimbarea încadrării juridice dintro singură infractiune de manipularea
pietei de capital, în formă continuată, prev. de art.279 al.1 combinat cu
art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2
C.pen. în infractiunile de manipularea pietei de capital, în formă continuată,
prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în concurs ideal (art.33 lit.b C.p.)
cu infractiunea de fals informatic prev. de art.48 din Legea nr.161/2003)
inculpatul D.S.D. pentru
infractiunea de manipularea pietei de capital, prev.de art.279 al.1 combinat cu
art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea nr.297/2004, în concurs ideal
(art.33 lit.b C.p.) cu infractiunea de fals informatic prev. de art.48 din
Legea nr.161/2003( prin schimbarea încadrării juridice dintro singură
infractiune de manipularea pietei de capital, în formă continuată, prev.de
art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea
nr.297/2004, în infractiunile de manipularea pietei de capital, în formă
continuată, prev.de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a
din Legea nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în concurs ideal (art.33 lit.b
C.p.) cu infractiunea de fals informatic prev. de art.48 din Legea nr.161/2003)
inculpatul B.I.H. pentru
infractiunea de manipularea pietei de capital, prev.de art.279 al.1 combinat cu
art.248 rap.la art.244 al.5 lit.a din Legea nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2
C.pen. în concurs ideal (art.33 lit.b C.p.) cu infractiunea de fals informatic
prev. de art.48 din Legea nr.161/2003( prin schimbarea încadrării juridice
dintro singură infractiune de manipularea pietei de capital, în formă
continuată, prev. de art.279 al.1 combinat cu art.248 rap. la art.244 al.5
lit.a din Legea nr.297/2004, cu aplic.art.41 al.2 C.pen. în infractiunile de
manipularea pietei de capital, în formă continuată, prev.de art.279 al.1
combinat cu art.248 rap. la art.244 al.5 lit.a din Legea nr.297/2004 în concurs
ideal (art.33 lit.b C.p.) cu infractiunea de fals informatic prev. de art.48
din Legea nr.161/2003).
Cheltuielile judiciare
avansate de stat vor rămâne în sarcina acestuia. (Judecător Monica Rodina)
|