Legea nr. 10/2001. Imobil
aflat în patrimoniul unei societăţi comerciale. Îndreptăţire la despăgubiri în
temeiul Legii speciale
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia civilă, decizia nr. 1842
din 26 aprilie 2012
Prin sentinţa civilă nr. 84
din 2 februarie 2012, , a fost admisă cererea de chemare în judecată formulată
şi extinsă de reclamanta F.A., împotriva pârâţilor
S.C. A. S.A. prin lichidator,
şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, şi în consecinţă, a
fost obligată pârâta Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului să
emită dispoziţie în temeiul Legii 10/2001, în favoarea reclamantei F.A. cu
propunere de acordare de despăgubiri, în condiţiile legii speciale privind regimul
de stabilire şi plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod
abuziv, cu privire la imobilul construcţie înscris iniţial în CF nr. 3075
Turda, casă familială compusă din 3 camere, bucătărie, pivniţă, şi presă.
Pentru a pronunţa această sentinţă,
tribunalul a reţinut că prin decizia civilă nr. 4461/R/3.11.2011 pronunţată de
Curtea de Apel Cluj, urmare admiterii recursului, curtea a casat parţial
sentinţa civilă nr. 603/29 iunie 2011 a Tribunalului Cluj, doar în ceea ce
priveşte imobilul construcţie înscris iniţial în CF 3075 Turda şi a trimis
cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe, stabilind în sarcina instanţei de
rejudecare obligaţia de a stabili cine este entitatea deţinătoare şi, prin
urmare chemată să soluţioneze notificarea reclamantei, în funcţie de care sa
stabilit cadrul procesual legal, iar în situaţia în care acest lucru nu este
posibil, instanţa a făcut aplicarea dispoziţiilor art. 28 din Legea nr.10/2001.
În rejudecare, instanţa a
reţinut următoarele:
Prin notificarea formulată de
reclamantă în temeiul Legii 10/2001, înregistrată la executorul judecătoresc
sub nr. 272/10.07.2011şi înregistrată la Primăria Turda sub nr.
13012/11.07.2001, aceasta a solicitat restituirea mai multor terenuri şi a
construcţiei din CF nr. 3075 Turda, A+8, nr. top. 6394/1/3 şi nr. top.
6395/1/3, teren viran şi vie pe care se afla edificată o construcţie cu
destinaţia de casă familială compusă din 3 camere, bucătărie, pivniţă şi presă,
care a aparţinut bunicii sale K.I., născută N., intabulată sub B.24,
actualmente proprietatea Statului Român şi sediul fostului I.A.S. Mihai
Viteazu, imobilul respectiv transferânduse în CF nr. 8847 Turda, sub B.1.
Curtea de Apel Cluj, în
decizia de casare, a reţinut că reclamanta şia justificat îndreptăţirea la
măsuri reparatorii pentru imobilul construcţie descris mai sus, acesta fiind
intabulat în cartea funciară pe numele antecesoarei sale.
Conform art. 315 alin. 1 Cod
procedură civilă, în caz de casare, hotărârile instanţei de recurs asupra
problemelor de drept dezlegate sunt obligatorii pentru judecătorii fondului.
De asemenea, Curtea de Apel a
reţinut, pe baza actelor dosarului (copiile cărţilor funciare, procesul verbal
de adjudecare şi expertiza tehnică întocmită în cauză de expert) că imobilul
construcţie de mai sus a intrat în proprietatea statului şi apoi în patrimoniul
S.C. A. S.A., ulterior fiind adjudecat de S.C. B.P.A.
S.R.L. Expertul a arătat că
construcţia revendicată de reclamantă se identifica de fapt cu top. 6388/1/1
6389/1/1 6390/2/1 6391/1/2/1, înscris iniţial în CF 3075 în favoarea K.I. şi că
în prezent se află în incinta S.C. B.P.A. S.R.L.
Aşadar, conform art. 29 alin.
1 şi 2 din Legea 10/2001, construcţia fiind înstrăinată, măsurile reparatorii
prevăzute de Legea 10/2001 pot consta doar în despăgubiri, plătite în
condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi plată a
despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
Potrivit extrasului eliberat
de Oficiul Registrului Comerţului, S.C. A. S.A., Cluj are capital privat autohton
100%, ceea ce înseamnă că a fost integral privatizată.
Privatizarea sa făcut de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, fapt necontestat de
această pârâtă.
În consecinţă, în lumina
prevederilor art. 29 alin. 3 din Legea 10/2001, instanţa a apreciat că pârâta
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului este entitatea investită cu
solutionarea notificarii, urmând să emită dispoziţia cu propunerea de acordare
de despăgubiri pentru imobilul construcţie ce a aparţinut antecesoarei
reclamantei şi în prezent este înstrăinat.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs în termenul legal pârâta Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, solicitând în principal admiterea excepţiei lipsei
calităţii procesuale pasive, motivat pe faptul că în baza art. 29 din Legea
nr.10/2001, notificarea se comunică instituţiei publice implicată în
privatizare, care urmează să soluţioneze notificarea, fiind inadmisibil ca
acest lucru să fie soluţionat în mod direct de către instanţa de judecată, fără
finalizarea acestei proceduri administrative.
În speţă, în mod nelegal sa
reţinut că procedura administrativă a fost parcursă în contradictoriu cu SC A.
SA, deoarece obligaţia de a soluţiona notificarea revine unităţii deţinătoare
în patrimoniul căreia se află imobilul, care nu trebuie să se limiteze numai la
respingerea cererii de restituire în natură a imobilului, ci are obligaţia de a
face ofertă de propunere de acordare a măsurilor reparatorii în condiţiile
Legii nr.10/2001.
Cel de al doilea motiv de
recurs invocat de recurentă, întemeiat pe dispoziţiile art. 304 pct. 9 Cod
proc.civ., se referă la faptul că reclamanta nu a dovedit calitatea de persoană
îndreptăţită în condiţiile Legii nr.10/2001, în sensul cerinţelor art. 22
coroborate cu art. 9 din acest act normativ. Astfel, din actele doveditoare
depuse la dosarul cauzei, nu rezultă calitatea de persoană îndreptăţită a
reclamantei. Aceasta avea obligaţia să depună la dosar un act juridic
translativ de proprietate care să ateste deţinerea proprietăţii, în momentul
preluării abuzive de către stat. De asemenea, reclamanta nu a depus acte din
care să rezulte preluarea abuzivă a imobilului în litigiu.
Instanţa de fond a greşit
atunci când a admis acţiunea faţă de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului, deoarece obligaţia plăţii efective a despăgubirilor în condiţiile
Legii nr.10/2001 revine Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor din
cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, astfel că
aceasta este instituţia care acordă efectiv despăgubirile în condiţiile Legii
nr.10/2001.
Prin întâmpinarea depusă SC
A. Cluj SA sa opus admiterii recursului, arătând că nu ea este unitatea
deţinătoare a imobilului, astfel că nu îi revine competenţa de soluţionare a
notificării.
Reclamanta a depus la dosar
întâmpinare, prin care a învederat instanţei că se opune admiterii recursului.
Examinând recursul declarat,
prin prisma motivelor invocate, curtea apreciază că este nefondat şi în baza
art.312 alin. 1 Cod proc.civ., urmează săl respingă pentru următoarele
considerente:
Prin decizia civilă nr.
4461/R/3.11.2011 a Curţii de Apel Cluj, sa stabilit că reclamanta şia
justificat îndreptăţirea la măsuri reparatorii pentru imobilul construcţie
înscris în Cf 3075 Turda, casă familială compusă din 3 camere, bucătărie,
pivniţă şi presă, situat administrativ în Turda, str. Salinelor nr. 58.
Sa reţinut că acest imobil a
fost proprietatea bunicii sale, intabulată sub b 24 în CF 3075 Turda, depus la
dosarul nr. 3496/2005. În această cartea funciară la poz. 30 se menţionează că
porţiune de sub B 20 şi 26 a soţiei lui K.Ş., născută N.I. şi K.A. din imobilul
de sub A+2 se intabulează de asupra Statului Român.
Conform prevederilor art. 24
alin. 1 din Legea nr.10/2001, în absenţa unor probe contrare, existenţa şi,
după caz, întinderea dreptului de proprietate se prezumă a fi cea recunoscută
în actul normativ sau de autoritate, prin care sa dispus măsura preluării
abuzive.
Conform art. 22 pct. 1 din
Normele metodologice de aplicare unitară a Legii nr.10/2001, aprobate prin HG
nr. 498/2003, prin acte doveditoare se înţelege orice acte juridice translative
de proprietate, care atestă deţinerea proprietăţii de către o persoană fizică
sau juridică, act de vânzarecumpărare, tranzacţie, extras de carte funciară,
alte asemenea. Prin urmare, înscrisurile depuse la dosarul cauzei au dovedit
existenţa dreptului de proprietate asupra imobilului în litigiu, preluarea lui
de către Statul Român aşa cum cere art. 24 din Legea nr.10/2001.
Pârâta recurentă AVAS a fost
parte cu ocazia soluţionării primei acţiuni, acţiune care a fost respinsă faţă
de ea pentru că nu sa stabilit cine are calitatea de unitate deţinătoare a
bunurilor revendicate, pârâta invocând prin întâmpinările depuse la dosarul
cauzei, excepţia lipsei calităţii procesuale pasive.
Conform art. 29 alin. 1 şi 3
din Legea nr.10/2001, pentru imobilele evidenţiate în patrimoniul unor
societăţi comerciale privatizate, altele decât cele prevăzute la art. 21 alin.
(1) şi (2), persoanele îndreptăţite au dreptul la despăgubiri în condiţiile
legii speciale privind regimul de stabilire şi plată a despăgubirilor aferente
imobilelor preluate în mod abuziv, corespunzătoare valorii de piaţă a
imobilelor solicitate, în situaţia imobilelor prevăzute la alin. (1) şi (2),
măsurile reparatorii în echivalent se propun de către instituţia publică care
efectuează sau, după caz, a efectuat privatizarea, dispoziţiile art. 26 alin.
(1) fiind aplicabile în mod corespunzător.
În speţă, sa dovedit că,
construcţia a intrat în proprietatea statului şi apoi în patrimoniul SC A. SA
Cluj, ulterior fiind adjudecată de SC B.P.A. SRL, prin vânzare la licitaţie
publică.
Conform extrasului eliberat
de Oficiul registrului Comerţului, SC A. SA Cluj are capital privat autohton 100%,
ceea ce înseamnă că a fost integral privatizată, privatizare care sa făcut de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, fapt de altfel
necontestat de pârâtă.
Prin urmare, raportat la
dispoziţiile art. 29 alin. 3 din Legea nr.10/2001, soluţia pronunţată de
instanţa de apel este legală.
Motivul invocat de recurentă
cu privire la acordarea de către instanţa de judecată în mod direct a măsurilor
reparatorii fără finalizarea procedurii administrative de către Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului este nefondat.
În raport cu spiritul
reglementărilor de ansamblu date prin Legea nr. 10/2001, atribuţia instanţei
judecătoreşti în afară de competenţa de a soluţiona plângerea împotriva
dispoziţiei sau deciziei emisă este şi aceea să dispună ea direct soluţionarea
notificării cu privire la imobilul ce face obiectul litigiului.
De altfel, reluarea
procedurilor cu caracter administrativ, precum şi respingerea acţiunii ca
inadmisibilă sau prematur introdusă ar contraveni şi principiului soluţionării
cauzei întrun termen rezonabil, consacrat prin art. 6 paragraful 1 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, la
care România a devenit parte.
În acelaşi timp, în cazul
când unitatea deţinătoare sau unitatea învestită cu soluţionarea notificării nu
respectă obligaţia instituită prin art. 25 şi 26 din Legea nr. 10/2001, de a se
pronunţa asupra cererii de restituire în natură ori să acorde persoanei
îndreptăţite în compensare alte bunuri sau servicii ori să propună acordarea de
despăgubiri, în termen de 60 de zile de la înregistrarea notificării sau, după
caz, de la data depunerii actelor doveditoare, se impune, de asemenea, ca
instanţa învestită să evoce fondul pe baza materialului probator administrat, dacă
este sau nu întemeiată cererea.
Întrun astfel de caz, lipsa
răspunsului unităţii deţinătoare, respectiv al entităţii învestite cu
soluţionarea notificării, echivalează cu refuzul soluţionării cererii, iar un
asemenea refuz nu poate rămâne necenzurat, pentru că nicio dispoziţie legală nu
limitează dreptul celui care se consideră nedreptăţit de a se adresa instanţei
competente, ci, dimpotrivă, însăşi Constituţia prevede, la art. 21 alin. (2),
că nicio lege nu poate îngrădi exercitarea dreptului oricărei persoane de a se
adresa justiţiei pentru apărarea intereselor sale legitime.
Critica recurentei privind
împrejurarea că nu a fost respectată procedura administrativă prealabilă
prevăzută de Legea nr.10/2001, nu poate fi primită, întrucât prin Decizia nr.
XX/2007 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în recurs în
interesul legii, a statuat că este posibilă soluţionarea acţiunii de către
instanţa de judecată, chiar dacă nu a fost parcursă procedura prealabilă
prevăzută de Legea nr.10/2001 şi nu sa emis o dispoziţie sau decizie de către
unitatea deţinătoare. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a mai reţinut că „ în
aplicarea dispoziţiilor art. 26 alin. 3 din Legea nr.10/2001 privind regimul
juridic al imobilelor preluate abuziv în perioada 6.03.194522.12.1989,
republicată, instanţa de judecată este competentă să soluţioneze pe fond nu
numai contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a
cererilor prin care sa solicitat restituirea în natură a imobilului preluat
abuziv, ci şi notificarea persoanei îndreptăţite în cazul refuzului
nejustificat al entităţii deţinătoare de a răspunde la notificarea părţii
adverse”.
Prin urmare, în mod legal
instanţa de apel a soluţionat notificarea pârâtei şi a dispus în sensul
obligării acesteia de a emite dispoziţie cu propunere de acordare de
despăgubiri în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi plată
a despăgubirilor aferente imobilelor preluate abuziv, cu privire la imobilul
construcţie înscris iniţial în Cf 3075 Turda.
Susţinerea recurentei că,
procedând în modalitatea arătată, instanţa de fond a încălcat dispoziţiile
Legii nr.10/2001 cu privire la obligaţia plăţii efective a despăgubirilor,
obligaţie care revine Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, conform
art. 16 alin. 2 din Titlul VII al Legii nr. 247/2005 este nefondată. Este real
că procedura de acordare a despăgubirilor se finalizează prin intermediul
acestei comisii, însă pentru aceasta este necesară decizia sau dispoziţia
asupra notificării formulată în baza Legii nr.10/2001, cerinţă care a fost
suplinită de instanţă prin soluţia pronunţată.
Urmare respingerii
recursului, în baza art. 274 Cod proc.civ., fiind în culpă procesuală,
recurenta va fi obligată să plătească intimatei suma de 1376 lei cheltuieli de
judecată reprezentând onorariu avocat, conform chitanţei de la fila
23. (Judecător Ana Ionescu) |