Legea nr. 10/2001. Daune
morale pentru soluţionarea cu întârziere a notificării. Admisibilitatea
cererii.
Reclamantele se plâng de durata nerezonabilă a procedurii desfăşurată în
temeiul Legii nr. 10/2001, procedura declanşată în urmă cu 10 ani, prin
adresarea notificării lor Municipiului Constanţa, conform art. 25 din Legea nr.
10/2001 republicată.
În acord cu jurisprudenţa C.E.D.O., în materie civilă „termenul rezonabil”
prevăzut de art. 6 al. (1) din Convenţie începe să curgă, de principiu, de la
data sesizării instanţelor.
Aşa cum a reţinut constant Curtea Europeană a Drepturilor Omului,
administraţia constituie un element al statului de drept, interesul său fiind
identic cu cel al unei bune administrări a justiţiei. Pe cale de consecinţă
dacă refuză sau omite să execute o obligaţie legală sau întârzie executarea
unei hotărâri judecătoreşti garanţiile art. 6 de care a beneficiat
justiţiabilul în faţa instanţelor judecătoreşti pierd orice raţiune de a fi
(Cauza Sandor împotriva României, pag. 24).
Prin urmare, refuzul unităţii notificate –
Municipiul Constanţa prin Primarul Municipiului Constanţa, de a răspunde
reclamantelor în termenul legal de 60 de zile de la data înregistrării
notificării, constituie în mod cert o faptă prejudiciabilă pentru reclamante,
ce poate fi luată în calcul ca o componentă a prejudiciului moral, determinat
de frustrarea reclamantelor care s-au văzut nevoite să aştepte un timp
nerezonabil pentru soluţionarea notificării (10 ani) şi în final să se adreseze
instanţei pentru obţinerea dreptului lor asupra bunurilor.
Art.
26 din Legea nr. 10/2001
Art.
6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului
Constanţa, sub nr. 10998/118/2011, reclamantele M.S.M. şi A.A.S. au chemat în
judecată pe pârâţii Municipiul Constanţa prin Primar, Primarul Municipiului
Constanţa şi Consiliul Local Constanţa, solicitând instanţei ca prin hotărârea
ce se va pronunţa să dispună restituirea în natură a imobilului situat în
Municipiul Constanţa, str. MK, compus din teren în suprafaţă de 344,71 mp şi
construcţia edificată pe teren, formată din parter şi etaj; în subsidiar, dacă
nu este posibilă restituirea în natură obligarea la teren echivalent valoric
imobilului în litigiu şi, în lipsa unor astfel de bunuri în compensare,
obligarea la emiterea dispoziţiei privind propunerea de despăgubiri; - în cazul
obligării pârâţilor la emiterea dispoziţiei privind propunere de acordare de
despăgubiri, obligarea acestora ca, în termen de 30 de zile de la emiterea
dispoziţiei, să înainteze întreaga documentaţie prevăzută la art.16 alin.2 din
Titlul VII al Legii nr.247/2005, privitoare la imobil, către Secretariatul
Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor; - obligarea pârâţilor la
plata sumei de 6.000 Euro, în echivalent lei la data plăţii, pentru privarea
îndelungată de bun şi tergiversarea unui răspuns la notificare în termen legal;
- obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată.
În motivarea în fapt a cererii,
reclamantele au arătat că imobilul situat în Constanţa, strada MK, format din
teren în suprafaţă de 344,71 mp. şi construcţie (parter şi etaj), a aparţinut
proprietarului N.G. prin cumpărare de la familia K., în baza actului de vânzare
cumpărare autentificat sub nr.1608 din 12.05.1926 de Tribunalul Constanţa -
Secţia Notariat.
Imobilul apare naţionalizat prin
Decretul 92/1950, individualizat în anexa de Bucureşti la decret, poziţia
nr.3032, ca fosta proprietate a lui G.A., iar din adresa nr.7307/24.09.1997 a
R.A.E.D.P.P. ar rezulta că în prezent, adresa imobilului ar fi pe strada MK,
colţ cu strada P. nr.4
În ceea ce priveşte calitatea
procesuala activă, au precizat că proprietarul G.N. a decedat în 1946, la
succesiunea acestuia venind soţia supravieţuitoare G.A. şi cei doi copii, G.E.A.
şi G.A.. Naţionalizarea s-a făcut pe numele lui G.A. (care a decedat în 1973),
la succesiunea acestuia venind soţia supravieţuitoare G.A., în concurs cu
fratele şi mama defunctului (G.E.A. şi G.A.).
Pe filiera lui G.A. (decedata la
21.05.1980) succesiunea a revenit fiului său, G.E.A., conform certificatului de
moştenitor nr.962/06.08.1980, iar pe filiera lui G.E.A. (decedat la
24.11.1998), succesiunea a revenit reclamantei M.S.M., ca legatară universală,
conform certificatului de moştenitor 235/10.03.1989.
La succesiunea lui G.A., decedată la
08.04.1990, au venit ca moştenitori S.L.V. şi S.A.S., conform certificatului de
moştenitor nr.369/22.02.1995, iar la succesiunea lui S.L.V. (decedată la
09.08.995) a venit S.A.S. (certificat de moştenitor suplimentar
nr.15/20.03.1997).
Aşadar, cele două reclamante sunt
coproprietare în indiviziune, conform celor expuse şi au formulat în baza Legii
nr.10/2001 notificarea înregistrată sub nr.1255/07.08.2001 la B.E.J. D.V.,
solicitând Primăriei Municipiului Constanţa restituirea imobilului.
De la momentul depunerii notificării
conform Legii nr.10/2001, nu au primit nici o corespondenţă din partea
Primăriei Constanţa, deşi în anul 2006 Autoritatea Naţională pentru Restituirea
Proprietăţilor, la sesizarea reclamantei M.S.M., a iniţiat o corespondenţă cu
Primăria Municipiului Constanta în vederea aflării stadiului de soluţionare a
notificării şi urgentării soluţionării acesteia, aşa cum rezultă din adresa
nr.696792/07.09.2006 a ANRP.
Prin adresa nr.2870/21.04.2011 a
R.A.E.D.P.P. Constanţa se atestă că imobilul în litigiu ar fi situat în strada MK nr.11, fiind liber.
Prin sentinţa civilă nr.
2204/26.04.2012, Tribunalul Constanţa a respins excepţia inadmisibilităţii
capătului de cerere privind acordarea daunelor morale şi a admis excepţia
lipsei calităţii procesual pasive a pârâtului Consiliul Local Constanţa şi a
respins acţiunea reclamantelor ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate
procesuală pasivă.
A admis în parte acţiunea reclamantelor
şi a obligat pârâţii Municipiul Constanţa şi
Primarul Municipiului Constanţa să restituie în natură reclamantelor
imobilul situat în Constanţa, str. P. nr. 4 (fostă MK nr. 11 colţ cu str. P.
nr. 4) compus din teren în suprafaţă totală de 344,7 mp şi construcţie P+1+M,
identificată prin expertiza topografică realizată de inginer M.A.S., mai puţin
spaţiul de la mansardă compus din 2 camere cu suprafaţă construită de 74,36 mp
ce a făcut obiectul contractului de vânzare-cumpărare nr. 26886/16.09.2006
încheiat în baza Legii nr. 112/1995 între Consiliul Local Constanţa, în
calitate de vânzător şi V.V. şi V.M., în calitate de cumpărători şi terenul
indiviz de 74,36 mp aferent acestui spaţiu.
Au fost obligaţi pârâţii să emită în
favoarea reclamantelor dispoziţie care să cuprindă ofertă de măsuri reparatorii
prin echivalent sub forma compensării cu bunuri imobile echivalente valoric
disponibile la data executării, în patrimoniul municipiului, pentru partea de
construcţie şi terenul aferent ce nu au putut fi restituite în natură, iar în
cazul în care compensarea nu este posibilă sau nu e acceptată de reclamante să
le propună acordarea de despăgubiri conform Titlului VII din Legea nr.
247/2005.
S-a respins ca nefondat capătul de
cerere privind daunele morale. În baza art. 274 Cod procedură civilă au fost
obligaţi pârâţii municipiul Constanţa şi Primarul Municipiului Constanţa la
4.060 lei cheltuieli de judecată (onorariu expertiză şi onorariu avocat) către
reclamante.
Pentru a pronunţa această soluţie,
prima instanţă a reţinut în esenţă că imobilul în litigiu, notificat de
reclamante în temeiul Legii nr. 10/2001, a fost proprietatea numitului G.N.,
decedat în anul 1946, moştenirea acestuia fiind deferită soţiei
supravieţuitoare G.A. şi celor doi copii G.E.A. şi G.A.
Naţionalizarea imobilului s-a făcut în
temeiul Decretului nr. 92/1950, în actul de naţionalizare fiind menţionat numai
G.A., deşi la momentul naţionalizării bunul se afla în coproprietatea moştenitorilor
legali ai defunctului G.N. S-a concluzionat că preluarea imobilului a fost
abuzivă, iar în lipsa unui răspuns la notificarea reclamantelor în termenul
legal, în virtutea plenitudinii de competenţă a instanţei în materia Legii nr.
10/2001, Tribunalul Constanţa este competent să soluţioneze notificarea
reclamantelor pe fond.
Prima instanţă a reţinut că
reclamantele şi-au justificat calitatea de persoane îndreptăţite să beneficieze
de măsuri reparatorii pentru acest imobil conform Legii nr. 10/2001, în
calitate de succesoare ale foştilor proprietari, conform certificatului de
moştenitor nr. 235/10.03.1989, testament autentificat sub nr. 15167/24.12.1983
de Notariatul de Stat al Sectorului II Bucureşti, certificat de moştenitor nr.
962/06.08.1980, certificat de moştenitor nr. 882/26.06.1974, certificat de
moştenitor nr. 261/19.02.1974 pentru suplimentarea certificatului de moştenitor
nr. 425/1967, certificat de moştenitor nr. 369/22.02.1995, certificat de
moştenitor suplimentar nr. 15/20.03.1997.
Reţinând că numai un apartament situat
la mansarda clădirii a fost vândut foştilor chiriaşi conform Legii nr.
112/1995, iar restul imobilului este liber, conform expertizei topografice
efectuată în cauză, prima instanţă, acordând prevalenţă principiului reparării
în natură a prejudiciului, a dispus restituirea în natură către reclamante a
imobilului din Constanţa, str. P. nr. 4, cu excepţia locuinţei vândute şi a
terenului indiviz aferent acesteia, în suprafaţă de 74,36 mp.
În ceea ce priveşte cererea de acordare
a daunelor morale, Tribunalul Constanţa a reţinut că, deşi de principiu nu se
poate reţine că această pretenţie este inadmisibilă, totuşi ea nu poate fi
reţinută ca fondată, în condiţiile în care în lipsa unui răspuns la notificarea
formulată în temeiul Legii nr. 10/2001, reclamantele au avut deschisă calea
unei acţiuni în justiţie pentru cenzurarea refuzului nejustificat al pârâţilor
de a răspunde notificării, dar reclamanţii au uzat de această acţiune cu
întârziere, după 10 ani de la data notificării.
Împotriva
acestei sentinţe, în termen legal, au declarat apel reclamantele M.S.M. şi M.A.S.,
dar şi pârâţii Primarul Municipiului Constanţa şi Municipiul Constanţa prin
Primar.
I. Reclamantele au criticat legalitatea
hotărârii Tribunalului Constanţa, conform art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă,
exclusiv sub aspectul greşitei soluţionări a cererii de acordare a daunelor
morale pentru soluţionarea cu întârziere a notificării formulată în temeiul
Legii nr. 10/2001.
Susţin recurentele reclamante că deşi
prima instanţă a reţinut că o asemenea cerere nu este inadmisibilă, totuşi a
respins-o ca nefondată, contrar jurisprudenţei C.E.D.O. în materie.
Astfel în aplicarea art. 6 din C.E.D.O.
instanţa de contencios european a statuat că „termenul rezonabil” poate
cuprinde şi durata unor proceduri administrative preliminare atunci când,
posibilitatea sesizării unei jurisdicţii este condiţionată de normele de drept
intern, în mod obligatoriu, de parcurgerea unei asemenea proceduri.
Daunele pretinse de reclamante derivă
din perioada „administrativă” a procedurii Legii nr. 10/2001, iar fapta
culpabilă, cauzatoare de prejudicii – încălcarea de către autorităţile
administraţiei locale a dispoziţiilor art. 25 din Legea nr. 10/2001, rezultă cu
prisosinţă din întregul material probator administrat în cauză, reclamantele
aşteptând timp de 10 ani răspunsul la notificarea adresată Municipiului
Constanţa.
II.
La rândul lor, pârâţii Municipiul Constanţa şi Primarul Municipiului Constanţa
au criticat legalitatea hotărârii Tribunalului Constanţa conform art. 304 pct.
9 Cod procedură civilă sub următoarele aspecte:
1. Instanţa a făcut o greşită aplicarea în
speţă a dispoziţiilor art. 274 Cod procedură civilă, obligând pârâţii
Municipiul Constanţa şi Primarul Municipiului Constanţa la plata cheltuielilor
de judecată, în totalitate, către reclamante. Cererea reclamantelor a fost
admisă numai în parte, situaţie în care reclamantele erau îndreptăţite să
obţină numai o parte a cheltuielilor de judecată.
2. Reclamantele nu sunt îndreptăţite să
solicite restituirea în natură a imobilului naţionalizat conform Decretului nr.
92/1950, întrucât nu au făcut dovada calităţii lor de moştenitoare ale fostului
proprietar, G.A. Naţionalizarea bunului s-a făcut doar pe numele lui G.A., unul
din fii defunctului G.N., primul proprietar al imobilului, situaţie în care nu
se poate reţine că ceilalţi doi coproprietari ai imobilului – G.A. şi G.E.A. au
fost deposedaţi abuziv de imobil, cotele lor succesorale rămânând în
proprietatea statului.
În concluzie, se pretinde că
reclamantele erau îndreptăţite, în temeiul Legii nr. 10/2001, să obţină numai
cota parte din imobil preluată de stat în temeiul Decretului nr. 92/1950 de la
G.A., singurul proprietar în raport cu care s-a făcut dovada preluării abuzive.
I.
Curtea, analizând legalitatea hotărârii Tribunalului Constanţa în raport cu
criticile recurentelor reclamante constată că recursul este fondat pentru următoarele considerente:
Pornind de la raţiunea adoptării Legii
nr. 10/2001 privind situaţia juridică a unor imobil preluate abuziv în perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exprimată în caracterul profund reparatoriu
este de precizat că prin acest act normativ legiuitorul a urmărit să înlăture
prejudiciile suferite de foştii proprietari pentru abuzurile săvârşite de către
stat.
Reglementând modalitatea de exercitare
a dreptului la măsuri reparatorii pentru imobilele preluate abuziv, Legea nr.
10/2001 a instituit două etape ale procedurii de restituire şi anume; una
necontencioasă – declanşată prin notificarea adresată unităţii deţinătoare,
conform art. 25 din Lege şi alta contencioasă – declanşată prin acţiunea în
justiţie în temeiul art. 26 din aceeaşi lege.
Urmând procedura reglementată în mod expres prin legea
specială, reclamantele au notificat, conform art. 25 din Legea nr. 10/2001
unitatea deţinătoare - Municipiul Constanţa, solicitând ca reprezentantul legal
al acesteia, - Primarul Municipiului Constanţa, prin dispoziţie motivată să
restituie în natură imobilul din Constanţa, str. P. nr. 4, compus din teren şi
construcţie şi în subsidiar, dacă restituirea în natură nu mai era posibilă să
acorde persoanelor îndreptăţite măsuri reparatorii în echivalent reglementate
de lege.
Art. 25 din lege prevede că „În termen de 60 de zile
de la data înregistrării notificării sau, după caz, de la data depunerii
actelor doveditoare potrivit art. 23 unitatea deţinătoare este obligată să se pronunţe, prin decizie, sau după caz, prin
dispoziţie motivată, asupra cererii de restituire în natură”.
În speţă, se constată că, deşi reclamantele au
declanşat procedura administrativă cu respectarea dispoziţiilor Legii
nr.10/2001, unitatea deţinătoare notificată – pârâtul Municipiul Constanţa - nu
a răspuns acestei notificări într-un termen rezonabil, fapt ce a determinat
reclamantele să îl acţioneze în justiţie şi să obţină recunoaşterea drepturilor
lor legale după 10 ani de la declanşarea procedurii.
În condiţiile societăţii moderne, înfăptuirea justiţiei este una dintre atributele
statului, realizat prin intermediul serviciului public înfiinţat în acest scop.
Răspunderea pentru îndeplinirea idealului de justiţie - justiţie realizată în
numele legii, eficientă, imparţială şi egală pentru toţi - revine în primul
rând Statului, în calitate de garant al legalităţii activităţii judiciare,
pentru organizarea acestei activităţi, dar şi pentru numirea şi îndrumarea
judecătorilor şi procurorilor, cei care prin munca lor realizează actul de
justiţie.
Conform Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului, protecţia cetăţeanului în faţa ilegalităţilor,
arbitrarului şi abuzului autorităţilor este sintetic exprimată în sintagma
"dreptul la un proces echitabil", exprimând ansamblul garanţiilor
procedurale care permit punerea în valoare a drepturilor protejate prin
Convenţie.
Potrivit art. 6 din C.E.D.O. - orice persoană are dreptul la judecarea în mod
echitabil şi într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instanţă
independentă şi imparţială care va hotăra fie asupra (...) încălcării dreptului
şi obligaţiilor cu caracter civil", fie asupra "temeiniciei oricărei
acuzaţii în materie penală îndreptată împotriva sa". încălcarea unuia
dintre aceste drepturi de către autorităţile statale conferă titularului
acestora un "(...) drept de recurs efectiv în faţa instanţelor naţionale",
conform prevederilor art. 13 din Convenţie.
Potrivit art. 20 din
Constituţia României, Convenţia face parte din dreptul nostru intern, are o
aplicabilitate directă şi trebuie respectată cu prioritate, în cazul în care
impune un standard mai ridicat de protecţie a drepturilor omului.
Art. 13 din Convenţie dă
expresia directă a principiului subsidiarităţii, consacrat de art. 1 din
Convenţie, potrivit căruia protecţia drepturilor omului este în primul rând,
responsabilitatea sistemului juridic naţional.
De asemenea, art. 13
impune statelor să prevadă o cale de atac internă pentru a face faţă substanţei
unei "plângeri" discutabile, conform Convenţiei, şi să acorde
reparaţii corespunzătoare, sub formă de compensaţii, accelerare şi/sau alte
forme de despăgubiri, pentru orice încălcare constatată.
Ţinând cont de
Recomandările Comitetului de Miniştri, Rec.6 (2004) privind îmbunătăţirile
căilor de atac interne şi Rec. 3 (2010) privind căile de atac eficiente pentru
durata excesivă a procedurilor, C.E.D.O. a reamintit că toate constatările sale
referitoare la încălcări impun o obligaţie legală autorităţilor de stat
competente să adopte fără întârziere măsuri generale de prevenire a
încălcărilor similare şi că necesitatea unor astfel de măsuri, inclusiv
furnizarea unor căi de atac interne eficiente este cu atât mai urgentă în cazul
încălcărilor repetate ce pun în lumină probleme structurale (cauza Kudla contra
Poloniei, hot.din 26.10.2000).
Reclamantele se plâng de
durata nerezonabilă a procedurii desfăşurată în temeiul Legii nr. 10/2001,
procedura declanşată în urmă cu 10 ani, prin adresarea notificării lor
Municipiului Constanţa, conform art. 25 din Legea nr. 10/2001 republicată.
În acord cu jurisprudenţa
C.E.D.O., instanţa de recurs reţine că în materie civilă „termenul rezonabil”
prevăzut de art. 6 al. (1) din Convenţie începe să curgă de principiu, de la
data sesizării instanţelor.
În cazul în care sesizarea
instanţelor este împiedicată până la epuizarea unor proceduri prealabile-cum e
cazul în speţă, comunicarea notificării şi a soluţionării acesteia printr-o
deciziei emisă de unitatea deţinătoare - termenul va începe să curgă de la data
declanşării acestor proceduri prealabile sesizării instanţei (Cauza Vallee,
hotărârea din 26 aprilie 1994, seria A, nr. 289, pag. 17, în jurisprudenţa
C.E.D.O. – studii şi comentarii Institutul Naţional al Magistraturii 2005, pag.
147).
Curtea nu poate împărtăşi
opina instanţei de fond care, deşi nu exclude culpa autorităţilor administraţiei
locale, în calitate de persoane juridice implicate în procedura Legii nr.
10/2001 declanşată de reclamante, reţine că reclamantele au avut la dispoziţie
o acţiune directă în justiţiei pentru soluţionarea pe fond a notificării lor,
iar împrejurarea că reclamantele au promovat această acţiune după 10 ani le este
exclusiv imputabilă acestora.
Pasivitatea reclamantelor
nu exonerează de răspundere pe pârâţii Municipiul Constanţa şi Primarul
Municipiului Constanţa, singurele autorităţi în sarcina cărora legiuitorul a
prevăzut obligaţia de a răspunde notificării reclamantelor, în temeiul art. 25
din Legea nr. 10/2001. Aşa cum a reţinut constant Curtea Europeană a
Drepturilor Omului, administraţia constituie un element al statului de drept,
interesul său fiind identic cu cel al unei bune administrări a justiţiei. Pe cale
de consecinţă dacă refuză sau omite să execute o obligaţie legală sau întârzie
executarea unei hotărâri judecătoreşti garanţiile art. 6 de care a beneficiat
justiţiabilul în faţa instanţelor judecătoreşti pierd orice raţiune de a fi
(Cauza Sandor împotriva României, pag. 24).
Nu poate fi reţinut considerentul instanţei de fond
conform căruia reclamantele ar fi trebuit să recurgă la acţiunea în justiţie
după ce au constatat că pârâţii refuză să le soluţioneze notificarea în
termenul defipt de lege, Curtea
Europeană statuând că nu este oportun să-i ceri unei persoane să facă demersuri
al căror rezultat nu ar fi decât unul repetitiv şi anume ca instanţa să dispună
încă o dată autorităţilor administrative competenţe să îşi execute obligaţia
legală; acest comportament ar fi prea oneros şi nu ar corespunde cerinţelor
art. 35 al. (1) din Convenţie (Cauza Sabin Popescu împotriva României, pag.
59).
De altfel, demersurile în justiţie ale reclamantelor
în perioada 2001-2007 sunt puse sub semnul incertitudinii, cât timp
jurisprudenţa în materie, în lipsa unui text legal care să sancţioneze
pasivitatea unităţii notificate – a fost neunitară, unele instanţe apreciind că
un astfel de demers este prematur, până la emiterea unei dispoziţii/decizii
administrative, fapt ce a determinat intervenţia instanţei supreme, care
într-un recurs în interesul legii, prin Decizia nr. XX din 19 martie 2007 a
tranşat această problemă de drept.
Prin decizia mai sus-invocată, Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie a stabilit că, în aplicarea dispoziţiilor art. 26 al. (3) din Legea
nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate abuziv în perioada
6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, instanţa de judecată este competentă să soluţioneze pe fond nu numai
contestaţia formulată împotriva deciziei/dispoziţiei de respingere a
cererilor prin care s-a solicitat restituirea în natură a imobilelor preluate
abuziv, ci şi notificarea persoanei
îndreptăţite în cazul refuzului nejustificat al entităţilor deţinătoare de a
răspunde la notificarea părţii interesate.
Prin urmare, refuzul unităţii notificate – Municipiul
Constanţa prin Primarul Municipiului Constanţa de a răspunde reclamantelor în
termenul legal de 60 de zile de la data înregistrării notificării, constituie
în mod cert o faptă prejudiciabilă pentru reclamante, ce poate fi luată în
calcul ca o componentă a prejudiciului moral, determinat de frustrarea
reclamantelor care s-au văzut nevoite să aştepte un timp nerezonabil pentru
soluţionarea notificării (10 ani) şi în final să se adreseze instanţei pentru
obţinerea dreptului lor asupra bunurilor.
În raport de aceste considerente
statuând în echitate, şi având în vedere faptul că prin hotărârea
judecătorească s-a recunoscut dreptul de proprietate al reclamantelor asupra
imobilului notificat, prin restituirea în natură, în parte a acestuia,
reclamantele fiind plasate într-o situaţie echivalentă celei în care s-ar fi
aflat dacă dispoziţiile art. 1 din protocolul
nr. 1 la Convenţie nu ar fi fost încălcate, Curtea va admite recursul
reclamantelor, dispunând obligarea pârâţilor la plata sumei de 2.000 Euro, în
echivalent în lei la data plăţii, cu titlu de daune morale. Soluţia este în
acord cu jurisprudenţa acestei instanţe (decizia civilă nr. 292 din 8 decembrie
2008, a Curţii de Apel Constanţa, irevocabilă prin decizia civilă nr. 6421 din
23 septembrie 2011 a Înaltei Curţi de Casaţiei şi Justiţie.
II Analizând legalitatea hotărârii
Tribunalului Constanţa în raport de criticile recurenţilor pârâţi, Curtea
constată că recursul este nefondat pentru următoarele considerente:
1. Critica ce
vizează greşita obligare a pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată se
reţine a fi vădit nefondată.
Conform dispoziţiilor art. 274 Cod procedură civilă,
„partea care cade în pretenţii va fi obligată, la cerere, să plătească
cheltuieli de judecată”. Art. 276 Cod procedură civilă prevede că atunci când
pretenţiile fiecărei părţi au fost încuviinţate numai în parte, instanţa va
aprecia în ce măsură fiecare dintre ele poate fi obligată la plata cheltuielilor
de judecată, putând face compensarea lor.
La baza acordării cheltuielilor de judecată, inclusiv
a onorariului de avocat, se află principiul răspunderii civile delictuale în
conformitate cu care reparaţiunea trebuie să fie integrală.
În speţă, se constată că pretenţiile reclamantelor în
raport cu pârâţii Municipiul Constanţa şi Primarul Municipiului Constanţa au
fost admise integral, situaţie în care în conformitate cu art. 274 Cod
procedură civilă prima instanţă, în mod judicios a obligat aceşti pârâţi la plata
cheltuielilor de judecată efectuate de reclamante în litigiu, reprezentând
onorariul de avocat şi onorariul de expertiză.
Se constată că acţiunea reclamantelor a fost respinsă
pentru lipsa calităţii procesuale pasive numai în raport cu pârâtul Consiliul
Local Constanţa, singura pârâtă care nu a căzut în pretenţii şi care, la
cerere, putea să obţină cheltuieli de judecată dar aceasta nu a făcut o
asemenea solicitare şi nici nu a exercitat calea de atac a recursului în
referire la cheltuielile de judecată.
Criticile pârâţilor referitoare la lipsa calităţii
reclamantelor de persoane îndreptăţite să beneficieze de măsuri reparatorii
pentru întregul imobil ce a făcut obiectul notificării, situat în Constanţa,
str. Plevnei nr. 4, se reţin a fi nefondate.
Conform
dispoziţiilor art. 1 lit. „e” din H.G. nr. 250/2007 de aprobare a Normelor
metodologice de punere în aplicare a Legii nr.10/2001, sarcina probei
proprietăţii, a deţinerii legale a acesteia la momentul deposedării abuzive şi
a calităţii de persoană îndreptăţită la restituire revine persoanei care
pretinde dreptul în conformitate cu prevederile art.3 alin.(19), lit.”a” şi ale
art.23 din lege.
În cazul în care pentru imobilul
respectiv nu se poate face dovada formală a preluării de către stat, iar imobilul
se regăseşte în patrimoniul statului după data invocată ca fiind data preluării
bunului, soluţionarea notificării se va face în funcţie de acest element –
faptul că imobilul se regăseşte în patrimoniul statului constituie o prezumţie
relativă de preluare abuzivă.
În ceea ce priveşte circumscrierea
actelor invocate de persoana îndreptăţită în noţiunea de acte doveditoare în
sensul Legii nr.10/2001(art.23) reţinem că tocmai din cauza modului abuziv în
care statul comunist a trecut în proprietatea sa prin diferite „nelegalităţi”
în perioada 6 martie 1945–22 decembrie 1989 anumite imobile, legiuitorul prin
Legea nr.10/2001 şi normele metodologice de aplicare a instituit un regim
derogatoriu de la dreptul comun pentru probarea dreptului de proprietate asupra
imobilelor ce fac obiectul acestei legi, lărgind sfera „actelor doveditoare” ce
pot constitui temei pentru recunoaşterea dreptului de proprietate, asumând
astfel sarcina probei persoanei deposedate în mod abuziv şi moştenitorilor
acestora.
Această lărgire a cadrului probator se
întemeiază pe considerente de echitate, deoarece ar fi profund inechitabil ca
în urma unei deposedări brutale de foarte multe ori făcută în fapt, fără un
temei legal – cum e şi cazul în speţă, fostul proprietar să fie obligat să exhibe
titlul de proprietate, iar statul sau unitatea administrativ-teritorială să se
bucure de prezumţia de proprietate rezultată din faptul posesiei sau chiar să
îşi întemeieze dreptul de proprietate pe existenţa unui „titlu” de proprietate.
În acest sens, art. 23.1 din H.G.
nr.250/2007 de aprobare a Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.10/2001 prevăd
că prin acte doveditoare se înţelege orice acte juridice translative de
proprietate, care atestă deţinerea proprietăţii de către o persoană fizică sau
juridică (act de vânzare-cumpărare, tranzacţie, donaţie,extras de carte
funciară); orice acte care atestă de deţinerea proprietăţii de către persoana
îndreptăţită sau ascendentul/testatorul acesteia la data preluării abuzive
(extras de Carte funciară, istoric de rol fiscal, proces-verbal întocmit cu
ocazia preluării), orice act emanând de la o autoritate din perioada respectivă
care atestă direct sau indirect faptul că bunul respectiv aparţinea persoanei
respective pentru mediul rural-extras de pe registrul agricol.
În speţă, se reţine, din coroborarea
probelor administrate, că reclamantele au calitatea de persoane îndreptăţite în
temeiul art.4 alin.(2) din Legea nr.10/2001 să beneficieze de măsuri
reparatorii reglementate de acest act normativ pentru imobilul situat în
Constanţa, strada P. nr. 4.
Imobilul din Constanţa, str. P. nr. 4
(fosta stradă MK nr. 11) format din teren în suprafaţă de 344,71 mp şi
construcţie a fost dobândită prin actul de vânzare-cumpărare autentificat sub
nr. 1608/12.05.1926 de Tribunalul Constanţa Secţia Notariat de numitul N.G. de
la vânzătorii N.K., K.K., V.K. şi N.M.
După decesul cumpărătorului G.N.,
decedat în anul 1946, moştenirea sa a fost deferită soţiei supravieţuitoare G.A.
şi celor doi fii, G.E.A. şi G.A.
Imobilul apare naţionalizat prin
Decretul nr. 92/1950, pe numele unui singur fiu, - G.A. în condiţiile în care
nu s-a făcut dovada renunţării celorlalte persoane cu vocaţie la moştenire la
succesiunea autorului comun, iar reclamantele nu şi-au contestat reciproc calitatea
de moştenitoare ale foştilor coproprietari.
Nu poate fi reţinută susţinerea
recurenţilor pârâţi conform căreia prin Decretul nr. 92/1950 statul a preluat
numai cota de proprietate ce a aparţinut lui G.A., singurul moştenitor al
defunctului G.N. menţionat în lista anexă la actul de naţionalizare cât timp,
la data apariţiei Legii nr. 10/2001, întregul imobil se afla în patrimoniul
statului care a şi încheiat acte de administrare şi respectiv de dispoziţie cu
privire la bun, respectiv a închiriat şi a vândut unităţile locative din acest
imobil.
Deţinerea întregului imobil de către
stat, în condiţiile în care numai unul dintre coproprietari a fost menţionat în
actul de naţionalizare, constituie o prezumţie relativă a preluării abuzive a
imobilului, prezumţie ce nu a fost înlăturată de către pârâţi.
În ceea ce priveşte calitatea reclamantelor de
persoane îndreptăţite la restituirea imobilului, Curtea constată că Tribunalul
Constanţa a reţinut în mod judicios că reclamantele sunt succesoarele
defunctului G.A., G.A. şi G.E.A.
Astfel, la succesiunea defunctului G.A., decedat la
data de 16 noiembrie 1973 au venit soţia supravieţuitoare G.A., în concurs cu
ascendenta privilegiată mama defunctului, G.A.G.A.B. şi fratele defunctului G.E.A.,
conform certificatului de moştenitor nu. 882/26.06.1974 emis de Notariatul de
Stat - Sector II Bucureşti.
Pe filiera G.A.G., decedată la 21 mai 1980, moştenirea
a revenit fiului său G.E.A., conform certificatului de moştenitor nr.
962/06.08.1980, iar pe filiera lui G.E.A., decedat la 24 noiembrie 1998,
succesiunea a revenit reclamantei M.S.M., ca legatară universală, conform
certificatului de moştenitor nr. 235/10.03.1989.
La succesiunea lui G.A. - soţia supravieţuitoare a lui
G.A., decedata la 8 aprilie 1991 au venit ca moştenitori S.L.V. şi S.A.S.,
conform certificatului de moştenitor nr. 369/22.02.1995, iar la succesiunea lui
S.L.V., decedată la 9 august 1995, a venit reclamantul S.A.S., conform
certificatului de moştenitor nr. 15/20.03.1997.
Prin urmare, cele două reclamante şi-au recunoscut
reciproc calitatea de succesoare ale foştilor proprietari ai imobilului
naţionalizat în temeiul Decretului Lege nr. 92/1950, calitate în care au şi
formulat notificarea nr. 1255 din 7 august 2001 pentru restituirea întregului
imobil.
Aplicarea greşită a Decretului de naţionalizare nr.
92/1950, în sensul menţionării în act numai a unuia dintre coproprietarii
bunului preluat abuziv de stat, nu poate fi invocată în prezenta cauză pentru
înlăturarea de la beneficiul Legii nr. 10/2001a unei părţi din imobil, şi
respectiv a succesorilor coproprietarilor G.A. şi G.E.A., ştiut fiind faptul că
nimeni nu poate invoca propria turpitudine pentru a beneficia de protecţia
legii.
De altfel, în raport de dispoziţiile art. 4 şi ale
art. 24 din Legea nr. 10/2001 aceste susţineri sunt lipsite şi de interes
legitim în condiţiile în care imobilul a fost preluat de stat, integral în anul
1950, reclamantele nu şi-au contestat calitatea de succesoare ale foştilor
proprietari, şi împreună au înţeles să formuleze notificarea în temeiul Legii
nr. 10/2001, iar Legea nr. 10/2001 instituie prezumţia relativă că persoana
menţionată în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus măsura
preluării abuzive – în speţă Decretul Lege nr. 92/1950 se prezumă a fi proprietatea
bunului naţionalizat.
Astfel, art. 24 din Legea nr. 10/2001 prevede că, „În
absenţa unor probe contrare, existenţa şi după caz, întinderea dreptului de
proprietate se prezumă a fi cea recunoscută în actul normativ de autoritate
prin care s-a dispus măsura preluării abuzive sau s-a pus în executare măsura
preluării abuzive.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi în absenţa
unor probe contrare, persoana individualizată în actul normativ sau de
autoritate prin care s-a dispus sau s-a pus în executare măsura preluării
abuzive este presupusă că deţine imobilul sub nume de proprietar”.
Prin urmare, chiar acceptând la nivel teoretic susţinerea recurenţilor că unicul proprietar
al bunului notificat a fost persoana menţionată în Decretul nr. 92/1950,
respectiv G.A., întregul imobil este
supus restituirii către moştenitorii acestuia, reclamantele din cauză, care aşa
cum am arătat, l-au moştenit pe defunctul G.A., decedat în 1973 pe filiera
soţiei supravieţuitoare G.A., a mamei defunctului G.A. şi respectiv a fratelui
defunctului G.A.E. conform certificatului de moştenitor nr. 882/1974.
Pentru considerentele expuse, în baza art. 312 Cod
procedură civilă se va respinge recursul pârâţilor ca nefondat.
Decizia
civilă nr. 532/C/27.06.2012
Dosar
nr. 10998/118/2011
Judecător redactor Mihaela Popoacă
|