Functionari
publici. Anulare act administrativ. Plata unor sume de bani reprezentând
drepturi speciale pentru refacerea capacitătii de muncă şi securitătii muncii
aferente anului 2009.
Art. 1, alin. 1, art. 12
alin. 1 din Legea nr. 130/1996 Legea nr. 330/2009 Art. 1, alin. 2, din Legea
nr. 284/2010
Art. 1 alin. 1 din Legea nr.
130/1996 stipulează că un contract colectiv de muncă este conventia încheiată
între patron sau organizatia patronală pe de o pare şi salariati, reprezentati
prin sindicate sau în alt mod prevăzut de lege de cealaltă parte, prin care se
stabilesc clauze privind conditiile de muncă, salarizarea iar clauzele
contractelor colective de muncă pot fi stabilite numai în limitele şi conditiile
prevăzute de prezenta lege.
Potrivit art. 12 alin. 1 din
acelaşi act normativ, contractele colective de muncă se pot încheia şi pentru
salariatii institutiilor bugetare, însă prin aceste contracte nu se pot negocia
clauze referitoare al drepturile ale căror acordare şi cuantum cuprinse şi în
art. 3 alin. 2 din contractul colectiv de muncă unic la nivel national pentru
anii 20072010.
Art. 12 alin. 1 din Legea nr.
130/1996 trebuie coroborat cu Legea nr. 330/2009, astfel că după data de
01.01.2010 nu se pot negocia prin contractele colective de muncă clauze care să
prevadă plata unor drepturi salariale care exced drepturilor salariale
stabilite prin legea specială.
De asemenea, începând cu
01.01.2011 a intrat în vigoare Legea nr. 284/2010 care stabileşte la art. 1,
alin. 2, că “Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, drepturile
salariale ale personalului prevăzut la alin. (1) sunt şi rămân în mod exclusiv
cele prevăzute în prezenta lege”.
Decizia civilă
nr.23/CA/14.01.2013 Dosar nr. 6061/118/2011
Prin cererea precizată la
15.04.2011 reclamanta Comuna C. a chemat în judecată Curtea de Conturi a
României şi Camera de Conturi Constanta pentru anularea Deciziei 50/2010,
încheierea VI/92/2011, suspendarea Deciziei 50/2010.
În fapt, între Sindicatul
Salariatilor din Administratia Publică Locală şi Primăria Comunei C. a fost
încheiat Contractul Colectiv de Muncă înregistrat la DMPS Constanta sub nr.
35553/2008 şi care a fost aprobat prin HCL nr. 177/2008 prin care sa stabilit
acordarea unor drepturi speciale.
Pârâtele au dat o
interpretare greşită art. 12 alin. 1 din Legea nr. 130/1996, lipsind de continut
dreptul la negociere al părtilor din contractul sindical şi lăsând neobservat
principiul că „ceea ce nu este interzis de lege este permis”.
Interpretând dispozitiile
art. 12 alin. 1 din Legea nr. 130/1996, reclamanta arată că prin Contractul
Colectiv de Muncă şi Acordul Colectiv de Muncă pot fi negociate clauze
referitoare la drepturile a căror acordare şi al căror cuantum nu sunt
stabilite prin dispozitii legale.
Dacă Primarul sar conforma
dispozitiilor pârâtelor şi ar proceda la emiterea unor decizii de impunere fată
de angajati sar încălca art. 270 alin. 1 din Codul muncii.
Prin sentinta civilă nr.
1025/2011 Tribunalul Constanta a admis exceptia necompetentei materiale şi a
declinat cauza la Curtea de Apel Constanta care prin sentinta civilă nr.
305/2011 a admis exceptia de necompetentă materială şi a declinat cauza la
Tribunalul Constanta.
Înalta Curte de Casatie şi
Justitie solutionând conflictul negativ de competentă a stabilit prin decizia
civilă nr. 6073/2011 competenta materială în favoarea Tribunalului Constanta
unde cauza sa înregistrat la 10.02.2012.
Se retine că la Curtea de
Apel Constanta pârâta a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea
actiunii.
Prin sentinta civilă nr.
2272/CA/2012, Tribunalul Constanta a admis în parte actiunea, în sensul că a
dispus suspendarea executării Deciziei nr. 50/2010 cu privire la pct. 17 până
la solutionarea irevocabilă a prezentei cauze, a anulat în parte încheierea
VI/92/2011 respectiv decizia nr. 50/2010 cu privire la pct.17 şi a respins
cererea de suspendare a executării pct.8 din Decizia nr. 50/2010 cu privire la
reînregistrarea şi nevirarea la bugetele publice a contributiilor aferente
tichetelor cadou acordate în anul 2009.
Pentru a pronunta această
hotărâre, prima instantă a retinut următoarele:
Cu ocazia efectuării
auditului financiar al contului de executie bugetară pe anul 2009 la Primăria
Comunei C., Camera de Conturi Constanta a constatat că, în cursul anului 2009,
entitatea auditată a acordat salariatilor săi o serie de drepturi salariale
prevăzute in contractul colectiv de munca, respectiv drepturi băneşti
reprezentând sporul de confidentialitate, spor de stabilitate, spor pentru
conditii de risc, de contagiune şi suprasolicitare neuropsihică, spor de reprezentare,
spor de mobilitate, drepturi speciale pentru mentinerea sănătătii şi securitătii
în muncă, prime concediu.
Totodată sa stabilit că sau
plătit tichete cadou pentru salariati pentru care nu sau înregistrat şi virat
la bugetele locale publice contributiile aferente.
Împotriva acestei decizii,
entitatea auditată a formulat contestatie in conditiile art. 92 din
Regulamentul privind organizarea si desfăşurarea activitătilor specifice Curtii
de Conturi, contestatie ce a fost respinsa de către Comisia de Solutionare a
Contestatiilor Curtii de Conturi a României prin încheierea nr. VI/92/2011
pentru argumentele de fapt si drept invocate şi prin întâmpinarea formulată in
prezenta cauză.
În ceea ce priveşte punctele
17 din decizia nr. 50/2010 privind acordarea angajatilor a sumelor
reprezentând sporul de confidentialitate, spor de stabilitate, spor pentru
conditii de risc, de contagiune şi suprasolicitare neuropsihică, spor
reprezentare, spor mobilitate, drepturi speciale, prime de concediu se impune a
se observa faptul că au fost acordate în temeiul acordului colectiv de munca
înregistrat la DMSSF Constanta sub nr. 35553/2008 şi aprobat prin HCLM nr.
177/2008 încheiat între Primăria C. şi Sindicatul Salariatilor din Administratia
Publică Locală.
Prin semnarea
acordului/contractului colectiv de muncă de către ambele părti au fost însuşite
şi prevederile prin care sau prevăzut acordarea acestor drepturi, ca urmare
fiind achitate persoanelor îndreptătite.
Mai mult, din probatoriul
administrat in cauză nu a rezultat că acordul/contractul colectiv in discutie a
fost contestat sau anulat de o instanta de judecata, acesta, conform art. 969
C.civ. producânduşi efectele.
Art. 1 alin. 1 din Legea nr.
130/1996 stipulează că un contract colectiv de muncă este conventia încheiată
între patron sau organizatia patronală pe de o pare şi salariati, reprezentati
prin sindicate sau în alt mod prevăzut de lege de cealaltă parte, prin care se
stabilesc clauze privind conditiile de muncă, salarizarea iar clauzele contractelor
colective de muncă pot fi stabilite numai în limitele şi conditiile prevăzute
de prezenta lege.
Potrivit art. 12 alin. 1 din
acelaşi act normativ, contractele colective de muncă se pot încheia şi pentru
salariatii institutiilor bugetare, însă prin aceste contracte nu se pot negocia
clauze referitoare al drepturile ale căror acordare şi cuantum cuprinse şi în
art. 3 alin. 2 din contractul colectiv de muncă unic la nivel national pentru
anii 20072010.
Interpretând, per a
contrario, dispozitiile legale mentionate, rezultă că prin
contractele/acordurile colective de muncă pot fi negociate clauzele referitoare
la drepturile a căror acordare şi al căror cuantum nu sunt stabilite prin
dispozitii legale. Folosind acelaşi principiu în interpretarea prevederilor
art. 3 alin. 3 din contractul colectiv de muncă unic la nivel national, precum
şi ale art. 82 alin. 2 din Legea nr. 130/1996 potrivit cu care contractele
colective de muncă nu pot contine clauze care să stabilească drepturi la un
nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de muncă încheiate la
nivel superior se impune concluzia că se pot negocia clauze care să acorde
salariatilor mai mult decât sa prevăzut în contractul colectiv de muncă
încheiat la nivel superior.
În acest sens, sunt şi
prevederile art. 238 alin. 3 din Codul Muncii care se completează cu Legea nr.
188/195 ce statuează că, la încheierea contractului colectiv de muncă, dispozitiile
legale referitoare la drepturile salariatilor au un caracter minimal.
În aceste conditii, acordarea
drepturilor speciale nu este nelegală din moment ce nu există nici un text de
lege care să o interzică, ci, dimpotrivă, drepturile stabilite prin lege
constituie un minim dincolo de care, în raporturile juridice dintre părtile
sociale, intervine principiul liberei negocieri. În acest sens a fost încheiată
Conventia OIM nr. 131/1970 şi reglementat art. 238, alin.3 din Codul muncii
care permite ca
prin contractele colective de
munca sa se prevadă drepturi cu un caracter superior celor prevăzute de normele
legale.
Nu trebuie omise, în acest
context, nici dispozitiile Conventiei O.I.M nr. 154/1981 privind promovarea
negocierii colective care, prin art. 5, impune ca negocierea colectivă să fie
posibilă pentru toti cei vizati prin conventie (art. 1), iar negocierea poate
purta asupra fixării conditiilor de muncă şi angajări şi /sau reglementării
relatiilor între cei ce angajează sau organizatiile lor şi una sau mai multe
organizatii ale lucrătorilor.
Prin urmare, o restrângere de
orice natură cu privire la drepturile care pot fi negociate contravine dispozitiilor
O.I.M.
Mai mult, obligatiile
decurgând din contractul colectiv de muncă nu puteau fi încălcate, întrucât
acesta a devenit opozabil şi în acelaşi timp, obligatoriu pentru părtile
contractului, potrivit art. 243 din Codul Muncii şi ari.30 alin. 1 din Legea n.
130/1996, iar obligativitatea executării contratului colectiv de muncă derivă
şi din prevederile Conventiei O.I.M. nr. 131/1970, după cum sa arătat, pe
lângă faptul că alin. 2 al ambelor articole prevede atragerea răspunderii părtilor
care se fac vinovate de neîndeplinirea obligatiilor avansat prin contractul
colectiv de muncă.
Potrivit art. 8 din Legea nr.
130/1996, clauzele din contractele colective se stabilesc in limitele si in conditiile
prevăzute de lege, iar clauzele negociate cu încălcarea dispozitiilor legale
sunt lovite de nulitate absoluta, conform art. 24, alin. 1, nulitate care se
constata de instanta competenta, la cererea pârtii interesate, conform art. 24,
alin.2 din legea nr. 130/1996. Art. 27 reglementează ca la momentul
înregistrării, directia teritorială de muncă exercită controlul de legalitate
şi dacă constată negocierea unor clauze cu încălcarea art. 8 are obligatia de a
lua măsuri de intrare în legalitate, de a se înlătura din contract clauzele
contrare legii.
Instanta constată că actele
administrative emise de către autoritatea publică pârâtă prin care au constatat
că angajarea cheltuielilor bugetare de către reclamantă sunt partial nelegale,
în limitele contestării acestora, angajarea acestor cheltuieli având bază
legală, respectiv contractul colectiv de munca. Motivele de drept retinute de
Curtea de Conturi în rapoartele de audit nu sunt suficiente pentru înlăturarea
unor acte juridice, declararea nulitătii fiind atributul exclusiv al instantei
de judecata si nu al unei autorităti publice, indiferent de atributiile legale
ale acesteia. Organele de auditare nu pot declara, in mod unilateral ca
nelegale, acte juridice încheiate de terte persoane, încălcânduse în acest fel
principiul securitătii raporturilor juridice.
Cu privire la neimpozitarea
şi nevirarea la bugetele publice a contributiilor aferente tichetelor cadou
acordate în anul 2009, instanta va respinge cererea pentru următoarele aspecte:
Instanta apreciază că, în
raport de art. 55 Cod fiscal, aceste sume sunt asimilate veniturilor din
salarii supuse impozitării.
Se retine că art. 12 alin. 2
din Legea nr. 193/2006 a fost abrogat prin art. VI pct. 8 din Legea nr.
343/2006 începând cu 01.01.2007, astfel tichetele acordate angajatilor devin
generatoare de obligatii fiscale la bugetul general consolidat.
Prin urmare conform dispozitiilor
legale reclamanta trebuia să calculeze şi să vireze contributiile de asigurări
sociale, de asigurări sociale de sănătate atât de angajator cât şi de salariati
precum şi fondul pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorate de
angajator.
În ceea ce priveşte cererea
de suspendare se retine că sunt îndeplinite cerintele prevăzute de art. 14 al
Legii nr.554/2004.
Împotriva acestei hotărâri a
formulat recurs Curtea de Conturi a României pentru Curtea de Conturi a
României, pentru Camera de Conturi a Judetului Constanta, pentru următoarele
motive:
sentinta a fost pronuntată
cu aplicarea greşită a disp. art. 1415 din Legea 554/2004;
actele contestate au fost
emise în conformitate cu prevederile legale, iar obligatia de stabilire a
întinderii prejudiciului revine entitătii verificate. Primarul era cel care
putea aprecia dacă se impune anularea sau nu a clauzelor contractului de muncă;
cu privire la eventuala
obligare a Curtii de Conturi la plata cheltuielilor de judecată solicită
respingerea cererii sau cel putin cenzurarea lor.
Verificând legalitatea şi
temeinicia sentintei recurate în raport cu criticile aduse, se constată că
recursul este nefondat din următoarele considerente:
Potrivit art. 15 în referire
la 14 din Legea 554/2004, suspendarea executării actului administrativ se poate
dispune în cazuri justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după
sesizarea în conditiile art. 7 autoritătile publice care a emis actul sau o
autoritate ierarhic superioară.
În spetă, aşa cum corect a retinut
şi instanta de fond cele două conditii impuse de disp.legale sus mentionate
sunt îndeplinite.
În ceea ce priveşte cazul
bine justificat art.2 din Legea 554/2004 îl defineşte ca fiind împrejurările
legate de starea de fapt şi de drept de natură să creeze o serioasă îndoială
asupra legalitătii actului administrativ.
Drepturile şi sporurile
enumerate în cuprinsul deciziei Curtii de Conturi se regăsesc în Contractul
Colectiv de Muncă pentru care nu sa făcut dovada că au fost desfiintate prin
hotărâre judecătorească sau prin acordul părtilor, situatie care creează
o serioasă îndoială asupra
legalitătii actelor administrative contestate.
Cu privire la cea dea doua
conditie, prevenirea unei „pagube iminente” – se retine că şi aceasta este
îndeplinită, întrucât prin executarea măsurilor dispuse la pct.17 din actele
administrative contestate se poate cauza perturbarea gravă a functionării unui
serviciu public administrativ.
În legătură cu motivele de
recurs care vizează anularea punctelor 17 din actele administrative contestate
instanta retine următoarele:
Reclamantii solicită anularea
actelor emise de către Curtea de Conturi – Camera de Conturi Constanta prin
care se impune luarea măsurilor în vederea recuperării unor sume întrucât
apreciază că sumele au fost încasate în temeiul contractului colectiv de muncă
valabil în această perioadă, respectiv Acordul/Contractul Colectiv de Muncă
înregistrat la D.M.P.S. sub nr. 35553/30.10.2008, fiind aprobat prin HCL
177/30.10.2008.
Potrivit art. 1 alin. 1 din
legea nr. 130/1996 „Contractul colectiv de muncă este conventia încheiată între
patron sau organizatia patronală, pe de o parte, şi salariati, reprezentati
prin sindicate ori în alt mod prevăzut de lege, de cealaltă parte, prin care se
stabilesc clauze privind conditiile de muncă, salarizarea, precum şi alte
drepturi şi obligatii ce decurg din raporturile de muncă”.
Art. 8 din Legea nr.
130/1996: ”(1) Clauzele contractelor colective de muncă pot fi stabilite numai
în limitele şi în conditiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Contractele colective de
muncă nu pot contine clauze care să stabilească drepturi la un nivel inferior celui
stabilit prin contractele colective de muncă încheiate la nivel superior.
(3) Contractele individuale
de muncă nu pot contine clauze care să stabilească drepturi la un nivel
inferior celui stabilit prin contractele colective de muncă.
(4) La încheierea
contractului colectiv de muncă, prevederile legale referitoare la drepturile
salariatilor au un caracter minimal.
Conform art. 12 alin. 1 din
lege “Contracte colective de muncă se pot încheia şi pentru salariatii institutiilor
bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la
drepturile ale căror acordare şi cuantum sunt stabilite prin dispozitii
legale”.
Art. 24 prevede următoarele:
”Clauzele cuprinse în contractele colective de muncă negociate cu încălcarea
prevederilor art. 8 sunt lovite de nulitate.
(2) Nulitatea clauzelor
contractuale se constată de către instanta judecătorească competentă, la
cererea părtii interesate.
(3) În cazul constatării
nulitătii unor clauze de către instanta judecătorească, partea interesată poate
cere renegocierea drepturilor respective.
(4) Până la renegocierea
drepturilor, cauzele a căror nulitate a fost constatată sunt înlocuite cu
prevederile mai favorabile cuprinse în lege sau în contractul colectiv de muncă
încheiat la nivel superior, după caz”.
Art. 26 alin. 1:” (1)
Contractele colective de muncă nu vor fi înregistrate, dacă: a) sunt încheiate
cu încălcarea prevederilor art. 13; b) părtile nu fac dovada îndeplinirii cerintelor
de reprezentativitate; c) nu sunt semnate de toti reprezentantii părtilor la
negociere”.
Relevant este şi art. 27 din
Legea nr. 130/1996, potrivit cu care: “(1) La înregistrarea contractelor
colective de muncă, Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale sau, după caz,
directiile generale teritoriale de muncă şi protectie socială vor verifica dacă
acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art. 8.
(2) În cazul în care se
constată că în contractele colective de muncă există asemenea clauze,
Ministerul Muncii şi Protectiei Sociale sau, după caz, directia generală
teritorială de muncă şi protectie socială are obligatia să sesizeze acest fapt
părtilor contractante”.
În spetă ne aflăm în prezenta
unui contract colectiv de muncă – acord colectiv de muncă – negociat între
Primăria C. şi Sindicatul Salariatilor din Administratia Publică Locală şi
semnate de către aceste părti.
Legea nr. 330/2009 stabileşte
expres sporurile de care pot beneficia functionarii publici, precum şi
celelalte drepturi salariale începând cu 01.01.2010.
Art. 12 alin. 1 din Legea nr.
130/1996 trebuie coroborat cu Legea nr. 330/2009, astfel că după data de
01.01.2010 nu se pot negocia prin contractele colective de muncă clauze care să
prevadă plata unor drepturi salariale care exced drepturilor salariale
stabilite prin legea specială.
De asemenea, începând cu
01.01.2011 a intrat în vigoare Legea nr. 284/2010 care stabileşte la art. 1,
alin. 2, că “Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, drepturile
salariale ale personalului prevăzut la alin. (1) (din care fac parte şi reclamantii)
sunt şi rămân în mod exclusiv cele prevăzute în prezenta lege”.
Instanta sesizată poate să
analizeze valabilitatea clauzelor în temeiul cărora sumele au fost acordate,
respectiv valabilitatea acordului colectiv de muncă pentru anul de referintă,
putând să analizeze conformitatea clauzelor cu legislatia în vigoare.
Întrucât controlul a avut ca
obiect plata unor sume reprezentând drepturi speciale pentru refacerea capacitătii
de muncă şi securitătii muncii aferente anului 2009, deci anterior legilor se
salarizare mai sus amintite, instanta apreciază că în temeiul textelor legale
precizate părtile puteau negocia clauze cu privire la drepturi salariale care
exced prevederilor legale.
Ca atare, având în vedere
considerentele sus expuse, în baza art. 312 Cod procedură civilă, se va
respinge recursul ca nefondat.
Întrucât intimata reclamantă
nu a solicitat acordarea cheltuielilor de judecată, instanta nu va mai analiza
solicitarea recurentei în legătură cu acest aspect.
|