Funcţionar public. Încetarea
raportului de serviciu. Legea nr. 329/2009. Reorganizarea instituţiei şi
reducerea postului. Nerespectarea criteriilor legale. Anularea deciziei şi
reîncadrarea pe post
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3936 din 16 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr. 2034
din 24.02.2012 pronunţată de Tribunalul Cluj sa admis acţiunea formulată de
reclamantul B.L. în contradictoriu cu pârâta AGENTIA DE PRESTATII SOCIALE CLUJ
şi în consecinţă:
Sa dispus anularea Deciziei
nr. 56/22.12.2009 emisă de Agenţia de Prestaţii Sociale Cluj prin care sa
dispus încetarea raportului de serviciu al reclamantului, cu consecinţa
repunerii în situaţia anterioară, în sensul reîncadrării pe postul deţinut
anterior.
Fără cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunţa această
hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin Decizia nr. 56 emisă de
pârâta Agentia de Prestaţii Sociale Cluj cu data de 22.12.2009 sa dispus ca
începând cu data de 22.01.2010 să înceteze raporturile de serviciu ale
reclamantului în conformitate cu prev. art. 97 lit.c si art. 99 lit.b din Legea
nr. 188/1999 prin eliberare din funcţia publică de auditor intern ca urmare a
reorganizării instituţiei si reducerii postului ocupat de funcţionar public.
Actul normativ invocat si
reţinut în preambulul deciziei contestate este Legea nr.329/2006 privind
reorganizarea unor autorităţi si instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri si respectarea
acordurilor cadru cu Comisia Europeană si Fondul Monetar Internaţional.
Prin art. 13 alin.3 din
această lege, sa prevăzut că personalul instituţiilor desfiinţate va fi
încadrat în limita posturilor aprobate pentru instituţia care preia activitatea
acestora, beneficiind de drepturile salariale acordate potrivit legii, pentru
categoriile de funcţii din cadrul autorităţii sau instituţii publice .
Încadrarea personalului în numărul de posturi aprobat si pe noile funcţii din
instituţia care îl preia, precum si stabilirea drepturilor salariale aferente
se realizează în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a
actelor normative prevăzute la art. 5 alin.14, cu respectarea regimului
juridic aplicabil fiecărei categorii de funcţii. Conform alineatului 5 al
aceluiaşi articol, se prevede că raporturile de muncă ale personalului, ca
urmare a reorganizării potrivit prezentei legi, se face cu respectarea
procedurilor legale privind protecţia socială, pe baza criteriilor stabilite
între conducerea autorităţii ori instituţiei publice si reprezentanţi
salariaţilor sau, după caz, ai sindicatelor ..”.
In absenţa cerinţelor
prevăzute de alineatul 5, alineatul 6 al articolului 13 din Legea nr. 329/2006
statuează că la aplicarea măsurii de încetare a raporturilor de muncă, sau,
după caz, de serviciu, se vor avea în vedere următoarele criterii minimale:
a. dacă sunt îndeplinite
condiţiile de pensionare, prevăzute de lege;
b. calificativul obţinut la
ultima evaluare a performanţelor profesionale, individuale, realizată în
condiţiile legii,
c. existenţa unor sancţiuni
disciplinare, aplicate în condiţiile legii;
d. măsura să afecteze mai
întâi persoanele care nu au copii în întreţinere;
e. dacă măsura ar afecta doi
soţi care lucrează în aceeaşi unitate, desfacerea contractului de muncă sau,
după caz, a raportului de serviciu al soţului care are venitul cel mai mic;
f. măsura să afecteze în
ultimul rând familiile monoparentale care au în îngrijire copii, întreţinătorii
de familie, precum si salariaţii bărbaţi sau femei care au cel mult 5 ani până
la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
g. alte criterii stabilite de
legi speciale, dacă este cazul.
In raport de îndrumarul dat
de instanţa de recurs, pârâta a depus precizări cu data de 29.09.2011 prin care
a arătat că, criteriile pe care lea aplicat cu privire la persoanele păstrate
în funcţie si pentru cele disponibilizate, în urma reducerii posturilor, sunt
criteriile minimale enumerate la art. 6 alin.6 din Legea nr. 329/2009. Concret,
pentru persoanele păstrate în funcţie au fost avute în vedere următoarele
criterii:
1. criteriul prevăzut la art.
6 alin.6 lit.f si anume măsura să afecteze în ultimul rând familiile
monoparentale care au în îngrijire copii, întreţinătorii de familie, precum si
salariaţii bărbaţi sau femei care au cel mult 5 ani până la îndeplinirea
condiţiilor de pensionare;
2. criteriul prevăzut la
art.6.alin.6 lit.b şi anume calificativul obţinut la ultima evaluare a
performanţelor profesionale, individuale, realizată în condiţiile legii, Pentru
persoanele disponibilizate în urma reducerii posturilor au fost avute în vedere
următoarele criterii:
1.criteriul prevăzut la art.
6 alin.6 lit.b care sa aplicat reclamantului, respectiv a luat calificativul
„bine” la evaluarea performanţelor profesionale pentru anul 2009,criteriul prevăzut la art. 6
alin.6 lit. c existenţa unor sancţiuni disciplinare, aplicate în condiţiile
legii;criteriul prevăzut la art. 6
alin.6 lit.d măsura să afecteze mai întâi persoanele care nu au copii în
întreţinere, care sa aplicat si reclamantului.
Din cele de mai sus, instanţa
a reţinut că în primul rând nu a fost respectat art. 13 alin.3 al Legii nr.
329/2009 care prevede faptul că „ personalul instituţiilor desfiinţate va fi
încadrat în limita posturilor aprobate pentru instituţia care preia activitatea
acestora …”. Astfel, reclamantul era angajat al A.J.P.S. Cluj, iar instituţia
care a fost desfiinţată si care trebuia absorbită de A.J.P.S. Cluj, conform
normelor legale sus menţionate, era cea a Direcţiei de Muncă Cluj, şi, prin
urmare, din cadrul acestei din urmă instituţii trebuia începută
disponibilizarea.
Pârâta nu a făcut dovada că a
aplicat criteriul sus menţionat, dimpotrivă, a arătat că a aplicat direct
prevederile art. 6 alin.6 din Legea nr. 329/2009, criterii sus menţionate.
Apreciază că şi din acest
punct de vedere criteriile avute în vedere au fost luate în mod arbitrar,
respectiv nu au fost luate în ordinea indicată de textul de lege sus menţionat,
spre exemplu, nu sa început cu persoanele care îndeplineau condiţiile de
pensionare la acel moment potrivit legii ( reclamantul indicând că la acel
moment două persoane îndeplineau aceste condiţii f 36 , iar pârâta nu a făcut
dovada contrară ), iar pe de altă parte, desi a fost indicat ca prim criteriu
cel prin care sa stabilit că măsurile să nu afecteze persoanele care au în
îngrijire copii sau întreţinătorii de familie, reclamantul nu a fost introdus
în cadrul acestui criteriu, acesta făcând dovada, în cadrul rejudecării, că la
momentul disponibilizării avea în întreţinere pe fiul său, B.V.L.C., student la
Universitatea Tehnică si care a absolvit doar în iunie 2010 ( f 39).
Faţă de cele de mai sus,
apreciază că reorganizarea făcută nu a fost suficient de transparentă, nerelevânduse
exact cum sa procedat la preluarea prin absorbţie a personalului DMPS Cluj de
către AJPS Cluj iar criteriile aplicate nu au respectat condiţiile impuse de
art. 6 alin.6 din Legea nr. 329/2009, mai mult, reclamantul făcând dovada că la
acel moment se încadra în criteriul prev.de art. 6 alin.6 lit.f din Legea nr.
329/2009 si cu toate acestea nu a fost cuprins în cadrul acestuia.
Pentru aceste motive, în
temeiul art. 818 din Legea nr. 554/2004 acţiunea reclamantului a fost
considerată fondată, motiv pentru care a fost admisă în sensul în care a fost
formulată.
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs pârâta AGENŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU PLĂŢI ŞI INSPECŢIE SOCIALĂ CLUJ
solicitând admiterea acestuia aşa cum a fost formulat.
Consideră Sentinta civila nr.2034/24.02.2012
pronuntata de instanta de fond, in rejudecare, ca fiind data cu aplicarea
gresita a legii, fiind incident motivul de casare prevazut de art.304,pct.9 din
Codul de procedura civila, coroborat cu art.304,ind.1 din Codul de procedura
civila.
Actul normativ in temeiul
caruia reclamantul a fost eliberat din functia detinuta in cadrul
A.J.P.S. Cluj a fost Legea
nr.329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice,
rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si
respectarea acordurilor cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar
International.
Instanta de fond, in
considerentele Sentintei civile nr.2034/2012 se limiteaza a invoca, in
principal, dispozitiile art.13, alin.3 din Legea nr.329/2009, pentru a
argumenta legalitatea acestei hotarari judecatoresti.
Precizează că nu
art.13.alin.3 din Legea nr.329/2009 stipuleaza faptul ca personalul
institutiilor desfiintate va fi incadrat in limita posturilor aprobate pentru
institutia care preia activitatea acestora, beneficiind de drepturile salariale
acordate potrivit legii, pentru categoriile de functii din cadrul autoritatii
sau institutiei publice, ci art. 6, alin.3 din aceasta lege.
Legea nr.329/2009 este legea cadru
pentru reorganizarea autoritatilor si institutiilor publice, in temeiul careia
sa procedat la eliberarea din functie a reclamantului, iar art.6 din aceasta
lege trebuie interpretat in ansamblu, si coroborat cu dispozitiile din actele
normative prevazute la art.5,alin.I4.
H.G.R. nr.1384/2009 pentru
modificarea si completarea Statutului propriu de organizare si functionare al
ANPS, aprobat prin H.G. nr.1025/2008, precum si pentru stabilirea unor masuri
cu caracter organizatoric, a fost invocata in preambulul Deciziei
nr.56/22.12.2009, prin care reclamantul intimat a fost eliberat din functie,
in temeiul art.97,lit.c) si art.99,lit.b) din Legea nr.1881l999.
La nivelul A.J.P.S. Cluj au
fost aplicate criteriile prevazute la art.6 alin.6 din Legea nr.329/2009,
neaplicanduse dispozitiile art.6 alin.5 intrucat la nivelul institutiei nu
este organizat un sindicat.
Instanta in mod gresit a
interpretat ca aceste criterii trebuiau respectate in ordinea in care au fost
enumerate in lege, avand in vedere faptul ca textul de lege nu stipuleaza
aceasta obligativitate, mai mult aceste criterii fiind criterii minimale care
trebuiau respectate.
In completarea la intampinare
depusa pentru termenul din data de 17.06.20 11, la indrumarea instantei de
recurs, sa mentionat ca reclamantul nu a avut declarat in evidentele A.J.P.S. Cluj, la data
eliberarii din functie, nici un copil aflat in intretinerea sa.
Arată ca doar la termenul din
17.02.2012, si urmare a precizarilor depuse de agentie, reclamantul a depus la
randul sau precizari si a sustinut ca avea in intretinere pe fiul sau B.V.L.C.,
student la Universitatea Tehnica, care a absolvit in luna iunie 2010 .
Instanta de fond, prin faptul
ca a dat castig de cauza recIamantului pentru ca avea un copil student la
Universitatea Tehnica, a gresit evident, pentru motivul ca in evidentele
Agentiei pentru Prestatii Sociale Cluj, intimatulreclamant nu il avea declarat
pe fiul sau B.V.L.C., ca fiind in intretinerea sa, pentru a beneficia de
deducere personala potrivit dispozitiilor legale, astfel ca nu se poate imputa
acestei institutii ca nu a tinut cont de faptul ca reclamantul avea un copil in
intretinere si mai mult sa dea castig de cauza reclamantului pentru
nerespectarea acestui criteriu prevazut la art.6 alin.6, lit.d) din Legea
nr.329/2009" masura sa afecteze mai intai persoanele care nu au copii in
intretinere".
Din punctul de vedere al
institutiei pârâte, acest criteriu de la art.6 alin.6 lit.d) din Legea
nr.329/2009 a fost corect aplicat reclamantului intrucat la data emiterii
Deciziei nr.56/22.12.2009, nu îl avea declarat pe fiul sau, B.V.L.C., in
intretinerea sa, dupa cum rezulta si din documentul anexat prezentei cereri de
recurs.
Mai mult, in cazul
reclamantului a fost aplicat atat criteriul de la art.6 alin.6 lit.d), cat si
criteriul de la art.6 alin.6 lit.b), la evaluarea performantelor profesionale
pentru anul 2009, reclamantul obtinand calificativul "Bine".
Consideră ca nu este
relevanta mentiunea din considerentele Sentintei civile nr.2034/2012, potrivit
careia nu sau respectat dispozitiile art.1 ,alin.3 din Legea 329/2009 ( corect
fiind art.6,alin.3), in sensul ca disponibilizarea trebuia inceputa cu
personalul D.M.P.S. Cluj, deoarece si de la institutia desfiintata (D.M.P.S.)
au fost reduse posturi.
Criteriul de la art.6 alin.6,
lit.a din Legea nr.329/2009, respectiv "daca sunt indeplinite conditiile
de pensionare, prevazute de lege", nu sa aplicat pentru ca nici unul
dintre angajatii institutiei nu indeplinea la data efectuarii
dispozibilizarilor in temeiul Legii nr.329/2009, conditiile de pensionare,
prevazute de legea in vigoare, respectiv de a avea varsta standard si stagiul
complet de cotizare, conditie impusa de legea speciala, pentru a beneficia de
dreptul la pensie pentru limita de varsta.
Precizează faptul ca
criteriile invocate in precizarile depuse la dosarul cauzei, pentru termenul
din 29.11.20 II, nu au fost indicate ca fiind cele aplicate in ordine de
aceasta institutie, intrucat instanta de judecata nu a cerut expres indicarea
lor in ordinea aplicarii angajatilor.
Critica instantei de fond,
potrivit careia reorganizarea facuta nu a fost suficient de transparenta,
nerelevanduse exact cum sa procedat la preluarea prin absorbtie a
personalului DMPS Cluj de catre AJPS Cluj, apreciază ca este nejustificata,
pentru motivul ca la dosarul cauzei a fost depus, in copie, inclusiv Protocolul
inregistrat sub nr.4893/1842/3.11.2009 incheiat intre cele doua institutii.
Potrivit anexei 1, pct.48 din
Legea nr.329/2009 cuprinzand" LISTA instituţiilor şi autorităţilor publice
infiinţate prin lege, ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi ordonanţă a
Guvernului, supuse reorganizării ", Agentia Nationala Pentru Prestatii
Sociale este enumerata printre institutiile si autoritatile publice supuse
reorganizarii prin reducerea unui numar de 201 posturi si preluarea activitatii
directiei de munca si protectie sociala.
Potrivit anexei 2, pct.23 din
Legea nr.329/2009, cuprinzand" LISTA instituţiilor şi autorităţilor
publice infiinţate prin hotărâre a Guvernului, supuse reorganizării",
Directia de Munca si Protectie Sociala este enumerata printre institutiile care
se desfiinteaza, ca urmare a comasarii prin absorbtie cu Agentia Nationala
pentru Prestatii Sociale, cu un numar de 143 de posturi care se vor reduce.
Astfel, din cele doua anexe
la Legea nr.329/2009, rezulta ca la nivel national, din cadrul ANPS trebuiau
reduse un numar mai mare de posturi decat din cadrul Directiilor de Munca si
Protectie Sociala, iar conform Ordinului nr.1858/31.12.2009 emis de ministrul
muncii, la nivelul AJ.P.S. Cluj a fost aprobat statul de functii cuprinzand 31
de posturi, fata de 39 de posturi existente anterior reorganizarii.
In concluzie, solicită
instantei sa constate faptul ca reducerea de posturi, efectuata in cadrul
AJ.P.S. Cluj, in temeiul Legii nr.329/2009, a fost efectiva, reala si serioasa,
realizanduse cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
Fata de motivele de fapt si
de drept invocate, solicită onoratei instante admiterea recursului, si pe cale
de consecinta modificarea Sentintei civile nr.2034/ 24.02.2012 pronuntata de
Tribunalul Cluj, in sensul respingerii actiunii formulata de reclamantul B.L.,
cu mentinerea Deciziei nr.56/22.12.2009 emisa de A.J.P.S. Cluj ca fiind
temeinica si legala.
In drept sau invocat
prevederile art. 304, art.304,ind.l, din Codul de Procedura Civila, Legea
nr.329/2009, HGR nr.1387/2009, Legea nr.188/1999.
Reclamantul intimat B.L. a
depus un răspuns la recurs solicitând anularea recursului.
Analizând recursul prin
prisma motivelor invocate şi a apărărilor formulate, Curtea constată
următoarele:
Prin decizia nr.
56/22.12.2009 a AJPS CLUJ sa dispus încetarea raportului de serviciu al
reclamantului B.L., în conformitate cu prevederile art. 97 lit. c şi art. 99
lit. b din L.188/1999, ca urmare a reorganizării instituţiei şi reducerii
postului ocupat.
Decizia menţionează în
preambulul său numai actele normative în temeiul cărora autoritatea a decis
eliberarea intimatului din funcţia publică pe care aceasta o exercita.
Autoritatea publică emitentă a decis adoptarea acestei măsuri raportânduse la
prevederile din Legea nr. 329/2009, HG 1387/2009 pentru modificarea HG
1285/2008, HG 1384/2009, adresa ANPS privind numărul de posturi repartizat
pentru AJPS CLUJ şi Legea nr. 188/1999.
Art. 6 alin. 6 din Legea nr.
329/2009 evocă criteriile minimale ce trebuie avute în vedere la aplicare
măsurii de încetare a raporturilor de muncă.
În cuprinsul deciziei,
autoritatea nu a determinat în mod clar care a fost criteriul la care sa
raportat atunci când a decis încetarea raporturilor de serviciu şi eliberarea
intimatului din funcţia publică deţinută, fapt care a impus o rejudecare a
cauzei, întro primă fază, pentru a se verifica cum sa procedat la preluarea
prin absorbţie a personalului, care era limita posturilor aprobate, dacă sa
respectat numărul de posturi aprobate care sunt criteriile de reorganizare sau
desfiinţare post dacă sau respectat criteriile la încetarea raporturilor de
muncă şi nici dacă sa respectat cerinţele minimale, cum anume sa procedat
pentru a se reţine că reorganizarea a fost făcută cu respectarea legii şi a
fost efectivă, reală.
În rejudecare, în mod corect
a reţinut tribunalul că reclamantul era angajat al A.J.P.S. Cluj iar instituţia
care a fost desfiinţată si care trebuia absorbită de A.J.P.S. Cluj era cea a
Direcţiei de Muncă Cluj, şi, prin urmare, din cadrul acestei din urmă
instituţii trebuia începută disponibilizarea.
Art. 6 alin 3 din Legea
nr.329/2009 stipulează faptul ca personalul instituţiilor desfiinţate va fi
încadrat în limita posturilor aprobate pentru instituţia care preia activitatea
acestora, beneficiind de drepturile salariale acordate potrivit legii, pentru
categoriile de funcţii din cadrul autorităţii sau instituţiei publice astfel
încât nu poate fi primită apărarea recurentei potrivit căreia nu este relevantă
menţiunea potrivit căreia nu sau respectat dispoziţiile art.6. alin.3, in
sensul ca disponibilizarea trebuia începuta cu personalul D.M.P.S. Cluj,
deoarece şi de la instituţia desfiinţată (D.M.P.S.) au fost reduse posturi.
Raportat la criteriile avute
în vedere pentru încetarea raporturilor de serviciu, recurenta susţine că sunt
incidente cele prev. la art. 6 alin 6 lit d şi b din L.329/2009 respectiv
reclamantul nu avea copii în întreţinere şi a avut, în cursul anului 2009,
calificativul ,, bine,,
Cu privire la criteriul
prevăzut la lit. d, la momentul disponibilizării reclamantului, acesta îl avea
în întreţinere pe fiul său, B.V.L.C., student si care a absolvit facultatea
doar în iunie 2010, fiind lipsit de relevanţă faptul că reclamantul nu
procedase la declararea lui pentru obţinerea deducerilor personale, el neavând
în fapt nici un interes în acest sens deoarece veniturile îi depăşeau plafonul
maximal prevăzut de lege. Cu toate acestea, angajatorul avea obligaţia de a
cunoaşte situaţia familială a personalului său sau, în măsura în care nu avea
astfel de date, de a se informa înainte de a aplica acest criteriu de
disponibilizare.
Nici susţinerile potrivit
cărora criteriile prevăzute la art. 6 alin 6 puteau fi aplicate aleatoriu nu
pot fi reţinute deoarece logica textului de lege conduce la o altă concluzie.
Astfel, se arată că :
,, În absenţa criteriilor
stabilite potrivit alin. (5), la aplicarea măsurii de încetare a raporturilor
de muncă sau, după caz, de serviciu, se vor avea în vedere următoarele criterii
minimale:
a) dacă sunt îndeplinite
condiţiile de pensionare, prevăzute de lege;
b) calificativul obţinut la
ultima evaluare a performanţelor profesionale individuale, realizată în
condiţiile legii;
c) existenţa unor sancţiuni
disciplinare, aplicate în condiţiile legii;
d) măsura să afecteze mai
întâi persoanele care nu au copii în întreţinere;
e) dacă măsura ar afecta 2
soţi care lucrează în aceeaşi unitate, desfacerea contractului de muncă sau,
după caz, a raportului de serviciu al soţului care are venitul cel mai mic;
f) măsura să afecteze în
ultimul rând familiile monoparentale care au în îngrijire copii, întreţinătorii
de familie, precum şi salariaţii bărbaţi sau femei care au cel mult 5 ani până
la îndeplinirea condiţiilor de pensionare;
g) alte criterii stabilite de
legi speciale, dacă este cazul.,,
Rezultă că intenţia
legiuitorului a fost să se aibă în vedere în primul rand persoanele care nu au
copii în întreţinere, potrivit specificaţiei de la lit. d şi în ultimul rand rând
familiile monoparentale care au în îngrijire copii, întreţinătorii de familie,
precum şi salariaţii bărbaţi sau femei care au cel mult 5 ani până la
îndeplinirea condiţiilor de pensionare, potrivit lit. f.
Există aşadar o ordine de
aplicare a criteriilor de la art. 6 alin 6 care trebuia avută în vedere de
către angajator iar faptul că reclamantului I sar fi putut reţine incidenţa
lit. b nu este de natură să conducă la modificarea soluţiei deoarece, aşa cum
am arătat anterior, el trebuia să fie vizat de reducerile de posturi doar în
măsura în care, în prealabil, ar fi fost epuizată lista persoanelor fără copii
în întreţinere.
În privinţa susţinerilor
intimatului referitoare la existenţa a două persoane care sar fi încadrat la
lit. a – persoane pensionabile, în lipsa unor probe în acest sens Curtea nu le
poate reţine ca argumente în sprijinul soluţiei sale.
Faţă de aceste considerente,
în baza art. 312 Cod proced. civilă, Curtea va Respinge recursul declarat de
AGENŢIA JUDEŢEANĂ PENTRU PLĂŢI ŞI INSPECŢIE SOCIALĂ CLUJ împotriva sentinţei
civile nr. 2034 din 24.02.2012, a Tribunalului Cluj pe care o va menţine în
întregime.
Se va
respinge, în baza art. 274 Cod proced. civilă, cererea intimatului privind
acordarea cheltuielilor de judecată în condiţiile în care acestea sunt
nedovedite. (Judecător Maria Hrudei) |