Formele de retribuire obţinute în
acord global prevăzute de art.12 alin.1 lit. a) din Legea nr.57/1974, vor fi
luate în considerare la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul
public dacă au fost incluse în salariul brut şi pentru acestea s-a plătit
contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii.
Art.12 alin.1 lit.a) din Legea
nr.57/1974
Decizia nr.872/25 iunie 2010 a Curţii Constituţionale
Decizia nr.5/20 septembrie 2010 a Înaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie
Decizia nr.19 din 17 octombrie
2011a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
Decizia Curţii Constituţionale
nr.736/2006
Art.2 alin.1 din O.U.G. nr. 4/2005
Art.23 şi art. 78 din Legea
nr.19/2000
Art.2 lit. c) din Legea
nr.263/2010
Întrucât dispozitivul reprezintă
partea din hotărârea judecătorească ce soluţionează cauza litigioasă dedusă
judecăţii şi cuprinde dispoziţia obligatorie de executat, iar prin respingerea
recursului nu sunt cuprinse astfel de dispoziţii cu caracter executoriu, simpla
menţionare în considerente a unor texte de lege care, aparent, ar soluţiona
problema de drept supusă analizei în recurs, nu conferă recursului în interesul
legii obligativitatea aplicării acestor dispoziţii în sensul pretins de
recurentă, nefiind incidente dispoziţiile art.329 alin.3 Cod procedură civilă.
(Decizia civilă nr. 1301/18.05.2012)
Constată că, prin cererea înregistrată
la data de 2.06.2011, reclamanta I.M.M. a chemat în judecată pe pârâta Casa
Judeţeană de Pensii A., solicitând obligarea acesteia la recalcularea pensiei
conform adeverinţei nr.1156/27.04.2011 eliberată de SC Proiect A. SA.
În motivarea acţiunii, reclamanta
a arătat că prin cererea înregistrată sub nr.46208/28.04.2011 a solicitat
pârâtei recalcularea drepturilor de pensie conform adeverinţei
nr.1156/27.04.2011 eliberată de SC Proiect A. SA, cererea la care a primit
răspuns negativ.
Reclamanta a mai arătat că
veniturile suplimentare menţionate în adeverinţa nr.1156/27.04.2011 au caracter
permanent, ca urmare a aplicării sistemului de acord global în Institutele de
Proiectare.
În plus, reclamanta a arătat că
adeverinţa emisă de fostul angajator atestă în mod expres că în perioada
indicată, aceste câştiguri suplimentare au făcut parte din fondul de salarii
pentru care s-au reţinut şi plătit la stat contribuţiile pentru asigurări
sociale, conform legislaţiei în vigoare la acea dată.
A mai susţinut reclamanta că prin
neluarea în considerare a câştigurilor menţionate în adeverinţa
nr.1156/27.04.2011 se încalcă principiul contributivităţii prevăzut de art.2
lit.c din Legea nr.19/2000.
La data de 19.01.2012 pârâta a
depus la dosarul cauzei întâmpinare prin care a solicitat respingerea acţiunii
ca neîntemeiată, arătând că prin cererea înregistrată la C.J.P Argeş sub
nr.46208/28.04.2011, reclamanta a solicitat recalcularea drepturilor de pensie
în baza adeverinţei nr.1156/27.04.2011, eliberată de SC Proiect A. SA. Prin
adresa nr.46208/C/17.05.2011 pârâta i-a comunicat reclamantei că formele de
retribuire în acord nu sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu
anual, întrucât nu au făcut parte din baza de calcul a pensiilor, conform
legislaţiei anterioare datei de 01.04.2001.
În raport de dispoziţiile art.165
din Legea nr.263/2010 şi de faptul că sumele încasate cu titlu de acord global
nu reprezintă spor cu caracter permanent potrivit dispoziţiilor art.10 din
Legea nr.3/1977, nu a existat temei legal de valorificare a acestora.
Mai mult decât atât, potrivit
Anexei nr.15 la Normele
metodologice de aplicare a Legii 263/2010, formele de retribuire în acord nu
pot fi utilizate la determinarea punctajului mediu anual, întrucât nu au făcut
parte din baza de calcul a pensiilor, aşa cum a prevăzut anterior şi OUG
4/2005.
Tribunalul A., Secţia pentru
conflicte de muncă şi asigurări sociale, prin sentinţa civilă nr.23/31.01.2012,
a admis acţiunea; a obligat pe pârâtă să recalculeze drepturile de pensie ale
reclamantei prin luarea în considerare a veniturilor obţinute în acord global,
potrivit adeverinţei nr.1156/27.04.2011 eliberată de SC Proiect A. SA şi a
obligat pe pârâtă la plata cheltuielilor de judecată în cuantum de 500 lei.
Pentru a hotărî astfel,
tribunalul a reţinut următoarele:
Reclamanta este beneficiara unei
pensii pentru munca depusă şi limită de vârstă, pensie stabilită începând cu
data de 01.11.1999.
Prin cererea înregistrată la C.J.P Argeş sub
nr.46208/28.04.2011 (fila 6) reclamanta a solicitat recalcularea drepturilor
sale de pensie conform adeverinţei nr.1156/27.04.2011 (fila 5) emisă de SC
Proiect A. SA.
Conform acestei adeverinţe, în
perioada iunie 1975 – octombrie 1993, reclamanta a beneficiat de sume de bani
„reprezentând acord global cu caracter permanent conform Legii nr.57/1974,
art.17 alin.3”.
Potrivit aceleiaşi adeverinţe, în
SC Proiect A. SA s-a utilizat permanent forma de retribuire în acord global,
iar sumele de bani evidenţiate în cuprinsul adeverinţei au fost extrase din
statele de plată pentru care angajatorul a virat CAS la bugetul de stat în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
Prin adresa nr.46208/C/17.05.2011
(fila 7) pârâta a comunicat reclamantei că formele de retribuire în acord sau
cu bucata, în regie ori după timp, pe bază de tarife sau cote procentuale, nu
sunt luate în calcul la stabilirea punctajului mediu anual, întrucât nu au
făcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare datei
de 01.04.2001.
În raport de acest răspuns, care
constituie practic un refuz de luare în calcul a veniturilor menţionate în
adeverinţa nr.1156/27.04.2011, reclamanta a promovat prezenta acţiune prin care
a solicitat obligarea pârâtei la recalcularea drepturilor de pensie conform
adeverinţei nr.1156/27.04.2011 eliberată de SC Proiect A., din care rezultă
câştigurile în acord global.
Cu privire la această cerere,
instanţa reţine că potrivit dispoziţiilor art.2 lit.c din Legea nr.263/2010,
sistemul public se organizează şi funcţionează având ca bază principiul contributivităţii, conform căruia,
fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de
persoanele fizice şi juridice, participante la sistemul public, drepturile de
asigurări sociale cuvenindu-se pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite.
Acest principiu de bază, este
reluat în modul de calcul al drepturilor de pensie, art.96 alin.1 şi 2 din
Legea nr.263/2010 statuând că, „(1) Punctajul anual al asiguratului se
determină prin împărţirea la 12
a sumei punctajelor lunare realizate în anul
calendaristic respectiv. (2) Punctajul lunar se calculează prin raportarea
câştigului salarial brut/solda brută sau, după caz, a venitului lunar asigurat,
care a constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, la
câştigul salarial mediu brut din luna respectivă, comunicat de Institutul
Naţional de Statistică.”
Potrivit art.12 şi următoarele şi
art.40 şi următoarele din Legea nr.57/1974 a retribuirii după cantitatea şi
calitatea muncii, plata în acord, cât şi depăşirea planului pe secţie sunt, fie
forme de salarizare, fie criterii în funcţie de care se stabileşte retribuţia
tarifară majorată.
Potrivit art.3 alin.2 din Legea
nr.3/1977, act normativ în vigoare pentru o mare parte din perioada 1975 - 1993
(perioadă la care se referă adeverinţa nr.1156/27.04.2011 eliberată de S.C.
Proiect A. S.A.), fondurile necesare plăţii pensiilor de asigurări sociale de
stat se constituie din contribuţiile pe care le plătesc angajatorii şi din
sumele alocate de la bugetul de stat.
Contribuţia individuală de asigurări
sociale a fost reglementată prin Decretul nr.389/1972, care în art.1 a prevăzut
obligativitatea pentru angajator de a vărsa la bugetul asigurărilor sociale de
stat, o contribuţie de 15% asupra câştigului brut realizat de personalul lor
salariat, de persoanele care se califică la locul de muncă sau care urmează
cursuri de perfecţionare profesională, precum şi asupra sumelor primite de
ucenici, elevi ai şcolilor profesionale, pe timpul cât fac practică în
producţie, indiferent de forma în care se realizează aceste venituri, de fondul
din care se plătesc şi de durata contractului de muncă.
Textul de lege instituie
obligaţia vărsării la bugetul asigurărilor sociale de stat a contribuţiei
asupra câştigului brut realizat de angajat, indiferent de forma în care se
realizează aceste venituri.
Distinct de aceasta, art.2 din
Decretul nr.389/1972 enumeră drepturile băneşti pentru care nu se datorează
contribuţia pentru asigurările sociale de stat, iar între ele nu se regăsesc
drepturile ce fac obiectul prezentei judecăţi, adică formele de retribuire în
acord global.
Retribuţia tarifară micşorată sau
majorată conform art. 40 alin. (1) din Legea nr. 57/1974, obţinută pentru munca
în acord global este inclusă în câştigul brut realizat de salariat, din care se
reţine, potrivit art. 1 din Decretul nr.389/1972, o contribuţie de 15% la
bugetul asigurărilor sociale de stat.
Prin urmare, pentru aceste sume,
angajatorul reclamantei a calculat şi virat contribuţii de asigurări sociale,
aspect confirmat prin adeverinţa nr.1156/27.04.2011 eliberată de S.C. Proiect
A. S.A.
Reglementarea privind calculul
drepturilor de pensie, instituită prin Legile nr.19/2000 şi nr.263/2010 a fost
construită în jurul principiului contributivităţii, potrivit căruia orice
element salarial efectiv încasat pe parcursul întregului stagiu de cotizare,
pentru care salariatul şi/sau angajatorul (în funcţie de reglementarea în
vigoare) au achitat statului contribuţii de asigurări sociale, trebuie să se
reflecte în cuantumul pensiei.
În acest sens s-a pronunţat şi
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin decizia nr.19/17.10.2011, prin care
s-a admis recursul în interesul legii declarat de Procurorul General al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, statuându-se că în
interpretarea disp.art.2 lit.e, art.78 şi art.164 alin.1 şi 2 din Legea
nr.19/2000 şi ale art.1 şi 2 din OUG nr.4/2005, formele de retribuire obţinute
în acord global, prevăzute de art.12 alin.1 lit.a din Legea nr.57/1974 vor fi
luate în considerare la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul
public, dacă au fost incluse în salariul brut şi, pentru acestea, s-a plătit
contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii.
Potrivit art.3307 alin.4 Cod
procedură civilă, soluţiile pronunţate în recursul în interesul legii, prin
care se dezleagă problemele de drept, sunt obligatorii pentru instanţă.
Împotriva sentinţei instanţei de
fond în termen legal a declarat recurs recurenta-pârâtă Casa Judeţeană de
Pensii A. criticând-o pentru nelegalitate, invocând dispoziţiile art.304 pct.9
Cod procedură civilă, după cum urmează:
- soluţia pronunţată de instanţa
de fond este nelegală, deoarece potrivit dispoziţiilor art.165 din Legea
nr.263/2010, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, la
determinarea punctajelor lunare realizate de către intimata-reclamantă s-a
utilizat salariile înregistrate în carnetele de muncă şi sporurile cu caracter
permanent, conform legislaţiei în vigoare, iar veniturile în acord global
prevăzute de Legea nr.57/1974, nu pot fi calificate ca sporuri care au făcut
parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislaţiei anterioare.
- pe de altă parte, nu s-a avut
în vedere faptul că sumele de bani reprezentând acord global nu reprezintă
sporuri cu caracter permanent în accepţiunea dispoziţiilor art.10 din Legea
nr.3/1977 şi nici nu poate fi avut în vedere principiul contributivităţii, nici
în baza dispoziţiilor art.2 lit.c) din Legea nr.263/2010.
Intimata-reclamantă, citată în
mod legal, a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea recursului
ca nefondat pe considerentul că, din adeverinţa depusă la dosar rezultă că
veniturile au avut caracter permanent, au fost plătită contribuţiile CAS în
conformitate cu legislaţia anterioară, în plus, s-a pronunţat şi Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie printr-un recurs în interesul legii, din care a rezultat
că formele de retribuire obţinute în acord global se iau în considerare la
stabilirea şi recalcularea pensiilor prin sistemul public; se solicită
cheltuieli de judecată.
Examinând actele şi lucrările dosarului şi
sentinţa recurată prin prisma motivelor de recurs invocate de recurenta-pârâtă,
Curtea a constatat că ambele critici sunt nefondate şi au fost respinse pentru
următoarele considerente:
Veniturile obţinute suplimentar
la retribuţia tarifară de încadrare au avut caracter permanent în perioada
reţinută de către instanţa de fond, fiind cumulate cu salariul individual brut
şi inclusă alături de celelalte sporuri în baza de calcul a contribuţiei
individuale de asigurări sociale, achitându-se astfel lunar atât cotele C.A.S.,
cât şi contribuţia la fondul pentru pensia suplimentară. Introducerea acestor
sporuri în baza de calcul a contribuţiei pentru asigurări sociale se încadrează
astfel în dispoziţiile art.23 din Legea nr.19/2000 şi aceste sporuri sunt
prevăzute de art.78 din aceeaşi lege.
Deşi potrivit dispoziţiilor
O.U.G. nr.4/2005 sumele reprezentând acordul global sau alte adaosuri salariale
nu s-ar fi luat în calculul drepturilor de pensie, întrucât ele nu au făcut
parte din baza de calcul a pensiei conform legislaţiei anterioare, invocându-se
astfel imposibilitatea valorificării respectivelor venituri (venituri pe care
intimata-reclamantă le probează cu adeverinţa depusă la dosar), rolul instanţei
de judecată este nu doar de a constata şi cenzura directa aplicare a O.U.G.
nr.4/2005, ci şi de a interpreta astfel actul normativ prin prisma Legii
nr.19/2000, pentru că procedura de calculare vizează tocmai înlăturarea
discriminărilor, iar opinia este aceea că sumele se impun a fi luate în calcul
şi conform Deciziei Curţii Constituţionale nr.736/2006.
Raţionamentul juridic care stă la
baza formării acestei convingeri a instanţei judecătoreşti este fundamentat
astfel de forţa juridică a legii faţă de ordonanţă, pe considerente de echitate
şi motive care ţin de preeminenţa principiilor în baza cărora un text de lege a
fost edictat în raport de excepţiile ce au la bază tratamente discriminatorii.
Conform dispoziţiilor art.2
alin.1 din O.U.G. nr.4/2000, modificată, recalcularea se efectuează prin
determinarea punctajului mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii cu
respectarea Legii nr.19/2000.
Din menţiunile arătate în
adeverinţa depusă la dosar, rezultă că intimata-reclamantă a realizat venituri
suplimentare, respectiv adaosuri salariale care au fost astfel incluse în baza
lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale şi pensii
suplimentare. Pe toată această perioadă s-au achitat lunar cotele la CAS, inclusiv contribuţia la
pensia suplimentară conform cu legislaţia în vigoare la acea dată, iar
sporurile pentru care a prestat muncă intimata-reclamantă au avut caracter de
venit în înţelesul Legii nr.57/1974.
Potrivit art.1 din Decretul
nr.389/1972, angajatorii au vărsat contribuţia de 15% din câştigul brut
realizat de personal, indiferent de forma în care au fost realizate aceste
venituri.
În conformitate cu dispoziţiile
art.164 din Legea nr.19/2000, la determinarea punctajelor se utilizează
salariile brute sau nete în baza înregistrărilor din carnetele de muncă, iar la
alin.2 se stipulează că se au în vedere şi sporurile înregistrate în carnetele
de muncă. Aceasta nu înseamnă însă că sporurile neînregistrate în carnetele de
muncă şi care au intrat în bazele de calcul a contribuţiei de asigurări
sociale, nu ar putea fi luate în considerare, atâta vreme cât se face dovada
existenţei acestora prin adeverinţe, întrucât ar atrage încălcarea uneia dintre
principiile ce guvernează sistemul public de asigurări sociale.
În baza art.2 lit.e din Legea
nr.19/2000, drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuţiilor
şi asigurărilor sociale plătite, iar veniturile la care a făcut referire au
fost avute în vedere la calcularea şi aplicarea contribuţiilor.
Nu se poate admite că baza de
calcul a contribuţiei de asigurări sociale să fie constituită şi din aceste
sume, iar la stabilirea pensiei cu prestaţie de asigurări sociale să nu se ia
în considerare, deoarece ne-am afla în situaţia în care această prestaţie nu ar
fi proporţională cu preţul plătit, creându-se o inechitate.
Mai mult, în aplicarea
dispoziţiilor art.78 alin.4 din Legea nr.19/2000, sunt şi dispoziţiile cuprinse
în Ordinul nr.680/1 august 2007, pentru modificarea Normelor de aplicare a
prevederilor Legii nr.19/2000 care, la punctul 19 de la Secţiunea I, prevede că prin
sintagma venit brut realizat lunar se înţelege venitul brut în bani achitat din
fondul de salarii, conform enumerărilor prevăzute la lit.a)-l) din lege şi
anume, cu titlu de exemplu: sporuri, indemnizaţii şi sume acordate sub formă de
procent pentru condiţii grele, periculoase, nocive, premii anuale şi cele din
cursul anului sub diferite forme, sume plătite conform legii sau conform
contractelor colective de muncă, alte adaosuri la salarii aprobate prin lege
sau stabilite prin contractele colective de muncă, sume rezultate prin „plata
cu ora”, indemnizaţii de şedinţă ş.a.
Principiul aplicabil speţei este
cel al contributivităţii, potrivit căruia drepturile de asigurări sociale,
inclusiv pensiile, se cuvin pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite.
Nu în ultimul rând jurisprudenţa
CEDO a asimilat drepturi care decurg din politici sociale, cu noţiunea de „bun”
în sensul dispoziţiilor art.1 din Protocolul nr.1, în sensul că o reducere
substanţială a nivelului pensiei este considerată ca afectând substanţa
dreptului de proprietate atunci când persoana a plătit cotizaţiile obligatorii,
a îndeplinit condiţiile cerute de legea internă la data respectivă, existând o
relaţie directă între totalul cotizaţiilor vărsata în decursul vieţii şi
dreptul de a beneficia obligatoriu de o fracţiune din patrimoniul de pensii.
Şi prin decizia nr.872/25 iunie 2010 a Curţii
Constituţionale, prin care s-a stabilit că dispoziţiile art.9 din Legea privind
unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar sunt
neconstituţionale, s-a statuat că dreptul la pensie este un drept preconstituit
încă din perioada activă a vieţii individului, acesta fiind obligat prin lege
să constituie la bugetul asigurărilor sociale de stat procentual, raportat la
nivelul venitului realizat.
Corelativ, se naşte obligaţia
statului ca în perioada pasivă a vieţii individului să-i plătească o pensie al
cărei cuantum să fie guvernat de principiul contributivităţii, cele două
obligaţii fiind intrinsec şi indisolubil legate.
Scopul pensiei este acela de a
compensa în perioada pasivă a vieţii persoanei asigurate contribuţiile vărsate
de către acesta la bugetul asigurărilor sociale de stat în temeiul principiului
contributivităţii şi de a asigura mijloacele de subzistenţă a celor care au dobândit
acest drept în condiţiile legii. Astfel, statul are obligaţia pozitivă de a lua
absolut toate măsurile necesare realizării acestei finalităţi şi de a se abţine
de la orice comportament de natură a limita în vreun fel dreptul la asigurări
sociale.
Nu în ultimul rând, Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia nr.5/20 septembrie 2010, a admis recursul în
interesul legii, în sensul că, interpretarea dispoziţiilor art.2 lit.e, art.78
şi art.164 alin.1 şi 2 din Legea nr.19/2000 şi art.1 şi 2 din O.G. nr.4/2005,
se interpretează în sensul că, sumele plătite pentru munca prestată de foştii
salariaţi în regim de lucru prelungit, în condiţiile art.1 şi 2 din Hotărârea
Consiliului de Miniştri nr.1546/1952, se au în vedere la stabilirea şi
recalcularea pensiilor din sistemul public.
Instanţa de fond, este chiar
obligată în baza principiului plenitudinii de jurisdicţie şi în baza
dispoziţiilor art.6 din CEDO, care reglementează dreptul la un proces echitabil
şi rezonabil să examineze şi eventual să cenzureze raportat la dispoziţiile
legale în materie, legalitatea şi temeinicia emiterii deciziilor de pensionare
ale recurentei.
De asemenea, tot instanţa de
judecată este suverană în a aprecia şi interpreta dispoziţiile legale în
materia dreptului la pensie, printr-o corelare corespunzătoare a textelor
prevăzute de lege, în conformitate cu jurisprudenţa constată a instanţelor
judecătoreşti, precum şi cea a Curţii Europene a Drepturilor Omului.
Referirea recurentei-pârâte la
decizia nr.30/16.11.2009 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie este nefondată,
deoarece prin acea decizie s-a respins recursul în interesul legii referitor la
stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat, cu posibilitatea luării în considerare
a formelor de retribuire obţinute în acord global prevăzute de art.12 alin.1
lit.a) din Legea nr.57/1974.
Întrucât dispozitivul reprezintă
partea din hotărârea judecătorească ce soluţionează cauza litigioasă dedusă
judecăţii şi cuprinde dispoziţia obligatorie de executat, iar prin respingerea
recursului nu sunt cuprinse astfel de dispoziţii cu caracter executoriu, simpla
menţionare în considerente a unor texte de lege care, aparent, ar soluţiona
problema de drept supusă analizei în recurs, nu conferă recursului în interesul
legii obligativitatea aplicării acestor dispoziţii în sensul pretins de
recurentă, nefiind incidente dispoziţiile art.329 alin.3 Cod procedură civilă.
Prin decizia nr.19 din 17
octombrie 2011, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a admis recursul în
interesul legii declarat de Procurorul General al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dispunându-se că în interpretarea
dispoziţiilor art.2 lit.e), art.78 şi art.164 alin.1 şi 2 din Legea nr.19/2000
şi art.1 şi 2 din OG nr.4/2005 a stabilit că, formele de retribuire obţinute în
acord global prevăzute de art.12 alin.1 lit.a) din Legea nr.57/1974, vor fi
luate în considerare la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul
public dacă au fost incluse în salariul brut şi pentru acestea s-a plătit
contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii, decizia fiind
obligatorie potrivit dispoziţiilor art.3307 alin.4 din Codul de procedură
civilă.
Faţă de cele arătate mai sus,
Curtea, în baza disp.art.312 şi art.316 Cod procedură civilă, precum şi art.291
din Codul muncii, a respins ca nefondat recursul declarat de recurenta-pârâtă
şi în baza disp.art.274 Cod procedură civilă, a obligat pe recurenta-pârâtă să
plătească intimatei-reclamante suma de 500 lei cheltuieli de judecată.