Evaziune fiscală. Condiţii privind posibilitatea aplicării unei sancţiuni administrative.
Legea
nr. 241/2005, art. 10
C.pen., art. 181
Din analiza
dispoziţiilor art. 10 alin. 1
din Legea nr. 241/2005 şi art. 181 alin. 2 C.pen. rezultă că, în cazul
infracţiunilor de evaziune fiscală, aplicarea unei sancţiuni administrative
este condiţionată suplimentar atât de valoarea prejudiciului cât şi de recuperarea
acestuia.
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia Penală
şi pentru cauze cu minori şi de familie,
Decizia
penală nr. 273/R din 28 februarie 2012.
Prin sentinţa penală nr. 196 din 21 decembrie 2011 pronunţată
de Judecătoria Mizil, în baza art. 6 din
Legea nr. 241/2005 cu aplic. art.42 alin.2 Cod pen şi art.3201 Cod procedură penală
rap. la art.63 alin.3 Cod pen, a fost condamnată inculpata P. C., la o
pedeapsă de 1 (un) an închisoare pentru
comiterea infracţiunii de
nevărsare la bugetul
de stat a impozitelor şi
contribuţiilor cu stopare la sursă, în perioada noiembrie 2006 – ianuianuarie 2007.
În
temeiul art.71 Cod penal, i s-a interzis inculpatei exercitarea drepturilor
prevăzute de art.64 lit.a teza a-II-a şi b Cod penal pe durata executării
pedepsei.
În
temeiul art. 81 C.pen., s-a dispus
suspendarea condiţionată a executării pedepsei de 1 an închisoare într-un
termen de încercare de 3 ani în conformitate cu dispoziţiile art. 82 C.pen.
În
temeiul art. 71 al. 5 C.pen.
s-a suspendat executarea pedepsei accesorii aplicată inculpatului.
În
baza art. 359 C.p.pen.,
s-a atras atenţia inculpatei asupra disp. art. 83 C.pen. privind revocarea
suspendării executării pedepsei în cazul comiterii unei noi infracţiuni în
cursul termenului de încercare sau în cazul neexecutării obligaţiilor civile.
Prin
aceeaşi sentinţă, în baza art. 14
C.p.p.şi 346
C.p.p. rap. la art. 998-999 C.civ. s-a admis acţiunea
civilă formulată de partea civilă Agenţia Natională pentru Administrare Fiscală
prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice Prahova, cu sediul în Ploieşti,
str. …., nr….., jud. Prahova.
A
fost obligată inculpata la plata sumei de 5050 lei reprezentând obligaţii de
plata nedeclarate şi neachitate, actualizată cu rata inflaţiei la momentul
plăţii efective, către partea civilă Agenţia Natională pentru Administrare
Fiscală prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice Prahova.
În
baza art. 13 din Legea nr.241/2005, la data rămânerii definitive a hotărârii
judecătoreşti de condamnare, dispune comunicarea către Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului a unei copii a dispozitivului hotărârii judecătoreşti
definitive.
A
fost obligată inculpata plata sumei la
300 lei cheltuieli judiciare .
Pentru a pronunţa această sentinţă, instanţa de fond a
reţinut următoarele:
În
perioada noiembrie 2006 – ianuarie 2007, inculpata in calitate de administrator
al S.C. S.C. B.I. S.R.L. Inoteşti a
reţinut şi nu a virat suma de 6550 lei, din care impozit pe veniturile din salarii în cuantum
de 1376 lei, contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la
asiguraţi în cuantum de 985 lei, contribuţia pentru asigurări de sănătate
reţinută de la asiguraţi în cuantum de 672 lei si contribuţia individuală de asigurări
pentru şomaj reţinută de la asiguraţi în cuantum de 104 lei, la care se adaugă
majorări in suma de 3413 lei.
Prin
fapta inculpatei, de a reţine şi de a nu vira cu intenţie, în cel mult 30 de
zile de la scadenţă sumele reprezentând impozite şi contribuţii cu reţinere la
sursă, a fost prejudiciat bugetul de stat cu suma menţionată în adresa
nr.19138/20.09.2010 emisă de Administraţia Finanţelor Publice a oraşului Mizil
.
Instanţa a constatat că situaţia de fapt
reţinută prin rechizitoriu este corectă, fiind dovedită cu ajutorul mijloacelor
de probă administrate în cauză respectiv: adresa
nr.19138/20.09.2010 emisă de Administraţia Finanţelor Publice a oraşului Mizil,
sesizarea formulată de către Direcţia Generală a Finanţelor Publice a Judeţului
Prahova, fişa sintetică totală, declaraţii privind obligaţiile de plată la
bugetul de stat depuse pentru perioada noiembrie 2006 - decembrie.2007, adresa
nr.2016/27.06.2011 emisă de Inspectoratul Teritorial de Muncă (fila 45),
extrasul de cont bancar (filele 47-49), declaratii învinuită.
În cursul urmăririi penale inculpata a
avut o atitudine parţial sinceră, recunoscând şi regretând fapta comisă,
declarând că nu a achitat datoriile către bugetul de stat datorită faptului că
în perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007 a întrerupt activitatea comercială
desfăşurată de S.C. B. I. S.R.L. Inoteşti şi nu a cunoscut faptul că în această
perioadă subzistă obligaţia de a achita creanţele fiscale constând in impozit
pe venituri din salarii şi contribuţiile la fondurile speciale, deşi din
extrasul de cont comunicat de către Banca Comercială Română SA infirmă
susţinerile acesteia.
Având în vedere dispoziţiile art.58 din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, inculpatul în
calitate de asociat unic şi administrator al
S.C. B.I. S.R.L. Inoteşti înregistrată ca plătitor de
salarii şi de venituri asimilate salariilor avea obligaţia de a calcula şi
reţine impozitul aferent veniturilor fiecărei luni la data efectuării plăţii
acestor venituri precum şi de a-l vira la bugetul consolidat al statului până
la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc
veniturile.
Deşi inculpata a susţinut că în perioada
noiembrie 2006-ianuarie 2007
a întrerupt activitatea fără a aduce la cunoştinţă
această situaţie Administraţiei
Finanţelor Publice a oraşului Mizil, din probele administrate în
faza de urmărire penală, respectiv extrasul de cont comunicat de către Banca
Comercială Română S.A. ( filele 47-49)
rezultă că în perioada respectivă au fost efectuate tranzacţii bancare
aferente contului curent al cărui titular era S.C. B.I. S.R.L. Inoteşti.
Totodată, prin adresa
nr. 2016/27.06.2011 emisă de Inspectoratul Teritorial de Muncă (fila 45) se
comunică faptul că în perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007, S.C.
B.I. S.R.L.Inoteşti a figurat ca având doi salariaţi, care nu au prezentat
carnetele de muncă în vederea completării perioadei lucrate la S.C. B. I. S.R.L.
Inoteşti.
Prin urmare, în drept fapta inculpatei
P. C. care in calitate de
administrator al S.C. B.
I. S.R.L. Inoteşti, în
perioada noiembrie 2006 – ianuarie 2007 a reţinut şi nu a virat în cel mult 30 de
zile de la scadenţă suma 6550 lei dintre care impozit pe
veniturile din salarii în cuantum de 1376 lei, contribuţia individuală de
asigurări sociale reţinută de la asiguraţi în cuantum de 985 lei, contribuţia
pentru asigurări de sănătate reţinută de la asiguraţi în cuantum de 672 lei şi
contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj reţinută de la asiguraţi în
cuantum de 104 lei, la care se adaugă majorări în suma de 3413 lei, întruneşte
elementele constitutive ale infracţiunii de evaziune fiscală, prev. si ped. de
art. 6 din Legea nr. 241 /2005 cu aplicarea art.41 alin.2 Cod penal.
Astfel, având în vedere declaraţiile
privind obligaţiile fiscale de plată la bugetul de stat, respectiv bugetele
asigurărilor sociale şi fondurile speciale, depuse lunar în perioda noiembrie 2006 – ianuarie 2007 la A.F.P.O. Mizil, inculpata a
reţinut şi nu a virat suma
de 9018 lei reprezentând impozite pe venituri din salarii şi contribuţii cu
reţinere la sursă, omisiune ce constituie elementul material al infractiunii de
evaziune fiscală prev. si ped. de art. 6 din Legea nr.241/2005 .
Sub aspectul laturii subiective, inculpata a săvârşit infracţiunea cu
intenţie indirectă în accepţiunea art. 19 alin. 1 lit. b C. Pen., întrucât a
avut sau trebuia să aibă reprezentarea faptului că nevirarea sumelor deja
reţinute salariaţilor era aptă de a conduce la fraudarea fiscală a statului şi
implicit prejudicierea bugetului consolidat al statului, deşi nu a urmărit
direct acest rezultat a acceptat producerea lui cât timp nu a virat la data
scadenţei sumele reţinute la sursă.
La individualizarea pedepsei, instanţa,
în conformitate cu dispoziţiile art. 72 C.Pen., a avut în vedere
pericolul social concret al faptei săvârşite, determinat atât de modul în care
inculpata a acţionat, cât şi de importanţa valorilor sociale lezate.
Instanţa a avut astfel în vedere gradul
de pericol social al faptei de evaziune fiscală, săvârşite de inculpată,
pericol sporit prin aceea că fapta s-a săvârşit, în mod continuat, prin reţinerea şi nevirarea în
perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007 la
bugetul de stat a sumei de 6550 lei reprezentand impozit pe
veniturile din salarii şi contribuţii cu reţinere la sursă.
La toate acestea contribuie şi faptul că
prin activitatea sa infracţională a fost afectat unul din cele mai importante
valori sociale protejate de legea penală – bugetul general al statului,
indiferent de contextul social si economic existent. În acest sens, trebuie
amintit faptul că prejudiciul cauzat părţii vătămate Agenţia Naţională pentru
Administrare Fiscală, nu a fost recuperat integral.
De altfel, s-a avut în vedere şi faptul
că inculpata deşi legal citată, în faza judecăţii, nu s-a prezentat în faţa
instanţei de judecată.
Relativ la infracţiunea prev. de art. 6
din Legea nr.241/2005 pentru care inculpata a fost trimisă în judecată instanţa
a reţinut că pedeapsa prevăzută acelaşi act normativ este închisoarea de la 1
an la 3 ani sau amenda.
Tot în aplicarea dispoziţiilor art. 72
Cod Penal a fost avută în vedere
persoana inculpatei, conduita sa înainte şi după săvârşirea infracţiunii,
inculpata încercând să acopere prejudiciul creat prin achitarea a sumei de 1300
lei. De altfel, din fişa de cazier judiciar rezultă că aceasta nu este
cunoscută cu antecedente penale, fiind la prima încălcare a unei norme juridice
de drept penal însă această împrejurare nu poate fi considerată o circumstanţă
atenuantă legală conform dispoz art.74 lit.a întrucât lipsa antecedentelor
penale constituie o stare de normalitate, iar nu o performanţă.
Astfel, în baza art. 6 din Legea
nr.241/2005 cu aplicarea art. 41 alin.2 C.p. si art.3201 alin.7
C.pr.pen a fost condamnată inculpata
P.A., la pedeapsa de 1 an închisoare, pentru săvârşirea infracţiunii de evaziune
fiscala, faptă săvârşită in perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007.
Natura faptei săvârşite şi
circumstanţele producerii acesteia au determinat instanţa a aprecia că
aplicarea acestei pedepse accesorii se impune, şi în consecinţă, în temeiul art.71
cod penal şi art.3 din Protocolul nr.1 adiţional C.E.D.O., a interzis
inculpatului drepturile prevăzute de art.64 lit.a) teza a II-a şi lit.b) cod
penal, respectiv dreptul de a fi ales în autorităţile publice sau în funcţii
elective publice şi dreptul de a ocupa o funcţie implicând exerciţiul
autorităţii de stat.
Având in vedere datele ce caracterizează
persoana inculpatei (infractor primar, căsătorit ) precum şi faptul că aceasta
a acoperit parţial prejudiciul, instanţa
a apreciat că sunt suficiente temeiuri pentru ca scopul
educativ-preventiv al pedepsei să poată fi atins prin suspendarea condiţionată
a executării acesteia conform art. 81 Cod penal, pe durata termen de încercare
calculat conform art.82 Cod penal (compus din pedeapsa aplicată căreia i se va adăuga un interval
fix de timp de 2 ani).
Ca urmare a suspendării condiţionate a
executării pedepsei principale, instanţa conform art.71 alin.5 cod penal a
dispus şi suspendarea executării pedepsei accesorii iar conform art.359 cod
procedură penală a atras inculpatei atenţia asupra art.83 şi 84 Cod penal
privind revocarea suspendării condiţionate a executării pedepsei în cazul în
care în cursul termenului de încercare de 3 ani, va săvârşi din nou o
infracţiune sau cu rea credinţă nu va achita despăgubirile civile la plata
cărora a fost obligat.
Sub aspectul laturii civile, în privinţa
infractiunii savarsite în perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007, întrucât
prejudiciul cauzat nu a fost recuperat, partea vătămata Agenţia Natională
pentru Administrare Fiscală prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Prahova, s-a constituit parte civilă, în cursul urmăririi penale, pentru suma
de suma de 6550 lei dintre care
impozit pe veniturile din salarii în cuantum de 1376 lei, contribuţia
individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi în cuantum de 985
lei, contribuţia pentru asigurări de sănătate reţinută de la asiguraţi în
cuantum de 672 lei şi contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj
reţinută de la asiguraţi în cuantum de 104 lei, la care se adaugă majorări în
suma de 3413 lei.
Ulterior
partea civilă şi-a restrâns cuantumul pretenţiilor la suma de 5050 lei (fila 58
d.u.p) ca urmare a achitării parţiale a prejudiciului de către inculpată,
respectiv suma de 1500 lei conform chitanţelor fiscale depuse în faza de
urmărire penală la filele 60 şi 64 din dosarul de urmărire penală.
Instanţa a constatat că din probatoriul
administrat (adresa
Administraţia finanţelor publice a oraşului Mizil, sesizarea formulată de către
Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Prahova, fişa sintetică
totală, declaraţii privind obligaţiile de plată la bugetul de stat depuse
pentru perioada noiembrie 2006 – decembrie 2007, declaratii învinuită)
rezultă foarte clar că prejudiciul invocat de partea vatamata este cert.
Fiind îndeplinite condiţiile răspunderii
civile delictuale prevăzute de art. 998 – 999 Cod Civil, în sensul că s-a
dovedit că prin fapta săvârşită cu vinovăţie,
inculpata a cauzat părţii civile un prejudiciu, în temeiul art. 14 şi
art. 346 alin. 1 C.
proc. pen. raportat la art. 998 – 999 Cod Civil instanţa a admis în totalitate
acţiunea civilă şi a obligat inculpata, la plata sumei de 5050 lei,
reprezentând obligaţii de plata neachitate şi penalităţi de întârziere, către
partea civilă Agenţia Natională pentru Administrare Fiscală-Ministerul
Finanţelor Publice.
Referitor la S.C. B.I. S.R.L.
Inoteşti instanţa a reţinut faptul că această persoană juridică a fost radiată
în urma procedurii insolvenţei conform Certificatului emis de grefa
Tribunalului Prahova (fila 39 d.u.p).
În baza art. 13 din Legea nr.241/2005,
la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de condamnare, a dispus
comunicarea către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a unei copii a
dispozitivului hotărârii judecătoreşti definitive.
În temeiul art.191 al. 1 Cod procedură penală a
obligat inculpata la plata sumei de 300 lei, reprezentând cheltuieli judiciare
avansate de stat.
Împotriva acestei sentinţe, în termen legal, au
exercitat recurs partea civilă Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală prin Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Prahova şi inculpata P. C., criticând-o pentru nelegalitate şi
netemeinicie.
În motivarea recursului
formulat, partea civilă a susţinut că, în mod eronat, instanţa de fond a
obligat inculpata la plata sumei de 5050 lei, reprezentând obligaţii de plată
nedeclarate şi neachitate, actualizată cu rata inflaţiei la momentul plăţii
efective, şi nu la suma cu care această instituţie s-a constituit parte civilă.
Se arată că, la data de 1.10.2010, Direcţia Generală a
Finaţelor Publice Prahova a formulat plângere împotriva inculpatei, în calitate
de administrator al SC B. I. SRL, pentru infracţiunea prevăzută de art.246 Cod
penal, întrucât aceasta a reţinut şi nu a virat suma totală de 6550 lei,
reprezentând impozit salarii, CAS asiguraţi, CASS asiguraţi, şomaj asiguraţi,
pentru perioada noiembrie 2006 - ianuarie 2007. Fără a motiva în nici un fel,
instanţa de fond a obligat pe inculpata P. C. la plata unei sume mai mici decât
cea cu care s-a constituit parte civilă in cauza de faţă.
De asemenea, recurenta-parte civilă
critică sentinţa atacată şi sub aspectul că aceasta a obligat numai pe
inculpată, în calitate de administrator, la plata prejudiciului, şi nu în
solidar cu societatea pe care a administrat-o, aceasta având, potrivit legii,
calitatea de parte responsabilă civilmente. Mai mult, prima instanţă nu a
acordat creanţele accesorii creanţei principale, deşi acestea sunt expres
prevăzute de lege.
Se mai arată că acordarea creanţelor accesorii
creanţei principale, reprezentând prejudiciu cauzat bugetului general
consolidat de stat (dobânzi, penalităţi şi majorări de întârziere ) este
obligatorie, potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
Totodată, se arată că, potrivit dispoziţiilor exprese
ale Codului civil, orice prejudiciu dă dreptul la reparaţie.
Având în vedere considerentele expuse, recurenta-parte
civilă a solicitat admiterea recursului, casarea în parte a sentinţei atacate,
în ceea ce priveşte latura civilă şi obligarea inculpaţilor în solidar la plata
sumei de 6550 iei plus accesoriile calculate până la data efectivă a plătii.
Recurenta inculpată P. C., în motivele scrise de
recurs, a susţinut că se poate observa din materialul probator şi din
declaraţiile sale că a avut o poziţie procesuală sinceră, recunoscând fapta
comisă şi că această fapta este lipsită de pericolul social al unei
infracţiuni. Inculpata a recunoscut faptul că nu a achitat sumele datorate în
termenul stabilit, întrucât a avut probleme financiare, din cauza faptului că
societatea mergea în pierdere, iar în perioada respectivă neavând loc de muncă
nu a dispus de sumele necesare pentru a efectua aceste plăţi. Lipsa relei
credinţe reiese atât din faptul că societatea la data de 21.04.2011 a achitat
suma de 1300 lei la bugetul de stat cu chitanţa nr. 5239747 cât şi din
încercarea inculpatei de a achita întreaga sumă restantă, încercare însă fără
rezultat, întrucât societatea intrând în insolvenţă, obligaţiile fiscale ale
debitorului radiat din Registrul Comerţului au fost scăzute din evidenţa
curentă, debitoarea neputându-şi achita datoria întrucât datoria nu mai exista.
Se mai arată de recurentă că, potrivit
procesului-verbal nr.94 de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale încheiat
la 29.06.2011, debitorul SC B.I. SRL a fost radiat din Registrul Comerţului,iar
în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvrnului nr.92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, obligaţiile fiscale înregistrate de debitorul radiat din
Registrul Comerţului scăzându-se din evidenţa curentă a Administraţiei
Finanţelor Publice a oraşului Mizil.
Referitor la săvârşirea infracţiunii de evaziune
fiscala, prevăzută de art.6 din L.241/2005, faţă de prejudiciul cauzat părţii
civile pentru care s-a încercat achitarea integrală, de poziţia procesuală a inculpatei,
care, în cursul urmăririi penale a recunoscut săvârşirea faptei, aceasta nu
prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni, se apreciază că scopul
preventiv educativ al pedepsei ar putea fi atins şi prin aplicarea unei
sancţiuni cu caracter administrativ.
Curtea, examinând atât motivele de recurs invocate, actele şi lucrările dosarului,
cât şi din oficiu sub toate aspectele, conform art.3856 alin.3 Cod procedură penală,
constată că prima instanţă a reţinut, în mod corect, situaţia de fapt şi a
stabilit vinovăţia inculpatei, pe baza unei juste aprecieri a probelor
administrate în cauză, dând faptei comise de aceasta încadrarea juridică
corespunzătoare.
În cursul urmăririi penale, inculpata a recunoscut în
totalitate a faptele reţinute în sarcina
sa, poziţie menţinută şi în cursul judecăţii, beneficiind astfel de aplicarea
dispoziţiilor art. 3201 Cod procedură penală.
Aşadar, reţinând că pronunţarea hotărârii de
condamnare se întemeiază pe probe sigure, certe şi decisive, care nu lasă loc
niciunui dubiu în privinţa vinovăţiei
inculpatei P. C., Curtea constată că instanţa de fond a soluţionat
corect acţiunea penală dedusă judecăţii.
În ceea ce priveşte critica inculpatei referitoare la
evaluarea greşită, în opinia sa, a gradului de pericol social al infracţiunii
reţinute în sarcina sa, făcută de instanţa de fond, Curtea relevă că, potrivit
art. 17 cod penal, una din trăsăturile esenţiale ale infracţiunii este aceea de
a fi o faptă care prezintă pericol social, prevederea pericolului social având
valoarea unei norme juridice ce serveşte deopotrivă legiuitorului când
incriminează fapta cât şi judecătorului în aprecierea concretă a acestui
pericol. Această trăsătură esenţială se materializează, aşa cum se prevede în
art. 18 cod penal, prin două aspecte, în sensul că prin faptă se aduce atingere
unor valori sociale importante, arătate generic în art. 1 Cod penal, iar pentru
sancţionarea unei astfel de fapte este necesară aplicarea unei pedepse.
Prin
dispoziţiile art. 18 cod penal, s-au consacrat criteriile legale de
diferenţiere a pericolului social al infracţiunii de pericolul social al altor
fapte extrapenale, iar în art. 181 Cod penal s-au prevăzut
criteriile legale pe baza cărora se poate stabili dacă fapta săvârşită prezintă
sau nu gradul de pericol social necesar pentru caracterizarea acesteia ca
infracţiune, acestea referindu-se la modul şi mijloacele de săvârşire, scopul
urmărit de făptuitor, împrejurările în care fapta a fost comisă, urmarea
produsă sau care s-ar fi putut produce, precum şi persoana şi conduita
făptuitorului.
Prin urmare, la stabilirea în concret a gradului de
pericol social se ţine seama de toate aceste criterii şi nu doar de cele
privind persoana făptuitorului, şi, prin aprecierea ce o fac asupra pericolului
social concret, organele de aplicare a legii penale nu pot face operă de
dezincriminare a faptei, ci doar de aplicare a legii în limitele stabilite de
aceasta.
Distinct de aceste dispoziţii cu caracter general,
prevăzute în Partea Generală a Codului Penal, în Legea nr. 241/2005 privind
prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, modificată, în Capitolul III
intitulat ,,Cauze de nepedepsire şi cauze de reducere a pedepselor”, s-au
prevăzut condiţiile în care o persoană cercetată pentru săvârşirea unei
infracţiuni de evaziune fiscală poate beneficia de asemenea cauze.
Astfel,
potrivit art. 10 alin. 1 din Legea
nr. 241/2005, în cazul săvârşirii unei infracţiuni de
evaziune fiscală prevăzute de această lege, dacă în cursul urmăririi penale sau
al judecăţii, până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul
acoperă integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru
fapta săvârşită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în
aceleaşi condiţii este de până la 100.000 euro, în echivalentul monedei
naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi
recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul
monedei naţionale, se aplică o sancţiune administrativă, care se înregistrează
în cazierul judiciar.
Din economia acestor dispoziţii legale rezultă că, în cazul infracţiunilor de
evaziune fiscală, aplicarea unei sancţiuni administrative este condiţionată
atât de valoarea prejudiciului cât şi de recuperarea acestuia.
În cauză, Curtea constată, în primul rând, că toate
criteriile de apreciere a gradului de pericol social, atât cele prevăzute în
art. 18 cod penal cât şi cele prevăzute în art. 181 alin. 2 C.pen., analizate în raport
de fapta dedusă judecăţii, nu converg în constatarea lipsei acestui pericol
social.
În concret, referitor la aceste criterii, Curtea
apreciază că instanţa de fond, care a dispus condamnarea inculpatei, a justificat deplin de ce fapta săvârşită de
inculpată prezintă gradul de pericol social necesar pentru caracterizarea
acestei ca infracţiune şi impune aplicarea unei pedepse corespunzătoare.
Astfel, nu poate fi apreciată ca lipsită în mod vădit
de importanţă fapta inculpatei săvârşită în mod continuat, prin reţinerea şi nevirarea în
perioada noiembrie 2006-ianuarie 2007 la
bugetul de stat a sumei de 6550 lei reprezentând impozit pe
veniturile din salarii şi contribuţii cu reţinere la sursă, activitate prin
care au fost prejudiciate veniturile către bugetul de stat, într-un context în
care asemenea fapte au crescut ca număr, constatându-se necesitatea găsirii
unor mijloace adecvate de contracarare, inclusiv a unei riposte ferme din
partea organelor judiciare. În plus, prejudiciul creat nu a fost recuperat în
totalitate până în prezent.
În al doilea rând, lipsa pericolului social concret a
faptei nu poate rezulta doar din perspectiva criteriului privind persoana
inculpatului, lipsind de importanţă celelalte criterii prevăzute de art. 181
alin. 2 C.pen.,
obligatoriu a fi analizate cu ocazia aprecierii asupra acestei trăsături a
infracţiunii.
Or, în raport de toate aceste criterii, Curtea
constată că fapta inculpatei prezintă gradul de pericol social al infracţiunii
pentru care a fost condamnată.
În plus, în raport de dispoziţiile art. 10 alin. 1 din
Legea nr. 241/2005, modificată, aplicarea unei sancţiuni administrative
inculpatei P.C. nu este posibilă, având
în vedere că până la acest moment nu a achitat în totalitate prejudiciul creat.
În raport de
toate aceste considerente, Curtea constată că recursul declarat de inculpată
este nefundat şi urmează să fie respins ca atare.
Referitor la recursul declarat de partea civilă ANAF-
Direcţia Generală a Finaţelor Publice Prahova, ce vizează doar latura civilă a
cauzei, Curtea constată că şi acesta este nefundat, hotărârea instanţei de fond
fiind legală şi temeinică şi sub acest aspect.
După cum corect a reţinut instanţa de fond, Agenţia
Naţională pentru Administrare Fiscală prin Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Prahova, s-a constituit parte civilă, în cursul urmăririi penale,
pentru suma de suma de 6550
lei, compusă din impozit pe veniturile din salarii în cuantum de
1376 lei, contribuţia individuală de asigurări sociale reţinută de la asiguraţi
în cuantum de 985 lei, contribuţia pentru asigurări de sănătate reţinută de la asiguraţi
în cuantum de 672 lei şi contribuţia individuală de asigurări pentru şomaj
reţinută de la asiguraţi în cuantum de 104 lei, la care se adaugă majorări în
suma de 3413 lei.
Ulterior
partea civilă, prin adresa nr. 7270/03.05.2011, şi-a restrâns cuantumul
pretenţiilor la suma de 5050 lei (fila 58 d.u.p) ca urmare a achitării parţiale
a prejudiciului de către inculpată, respectiv suma de 1500 lei conform
chitanţelor fiscale depuse în faza de urmărire penală la filele 60 şi 64 din
dosarul de urmărire penală.
Instanţa a constatat că din probatoriul administrat (adresa Administraţia finanţelor
publice a oraşului Mizil, sesizarea formulată de către Direcţia Generală a
Finanţelor Publice a judeţului Prahova, fişa sintetică totală, declaraţii
privind obligaţiile de plată la bugetul de stat depuse pentru perioada
noiembrie 2006 – decembrie 2007, declaratii învinuită) rezultă
foarte clar că prejudiciul invocat de partea vatamata este cert.
Fiind îndeplinite condiţiile răspunderii civile
delictuale prevăzute de art. 998 – 999 Cod Civil, în sensul că s-a dovedit că
prin fapta săvârşită cu vinovăţie,
inculpata a cauzat părţii civile un prejudiciu, în temeiul art. 14 şi
art. 346 alin. 1 C.
proc. pen. raportat la art. 998 – 999 Cod Civil instanţa a admis în totalitate
acţiunea civilă şi a obligat inculpata, la plata sumei de 5050 lei,
reprezentând obligaţii de plata neachitate şi penalităţi de întârziere, către
partea civilă Agenţia Natională pentru Administrare Fiscală-Ministerul
Finanţelor Publice.
Referitor la S.C. B.I. S.R.L. Inoteşti instanţa a reţinut
faptul că această persoană juridică a fost radiată în urma procedurii
insolvenţei conform Certificatului emis de grefa Tribunalului Prahova (fila 39
d.u.p).
Acest aspect este confirmat şi de partea civilă care,
prin adresa nr. 9792/22.06.2011 (fila 56 dos. u.p.), a comunicat că S.C. B.I.
S.R.L. a fost radiată şi, ca urmare a acestei împrejurări, toate obligaţiile
restante ale acestei societăţi vor fi scăzute din evidenţele de plătitor,
iar Agenţia Natională pentru Administrare
Fiscală nu se mai constituie parte civilă.
Toate aceste mijloace de probă dovedesc că instanţa de
fond a dat o dezlegare corectă laturii civile, atât în privinţa cuantumului
prejudiciului cât şi în privinţa persoanelor care trebuie să achite acest
prejudiciu, S.C. B.I. S.R.L. nemaiputând fi citată şi obligată la despăgubiri
cât timp s-a probat că a fost radiată.
În atari condiţii, Curtea a constatat că recursul
declarat de partea civilă nu are nici un fundament în actele dosarului,
susţinerile formulate fiind contrazise chiar de propriile înscrisuri depuse
anterior la dosarul cauzei.
În consecinţă, constatând netemeinicia criticilor
formulate de recurente, lipsa oricărui
caz de casare, Curtea a respins recursurile ca nefondate, menţinând astfel
sentinţa recurată ca legală şi temeinică.