Dispoziţie a primarului.
Recuperare sume reprezentând diferenţa de redevenţă şi penalităţi, impozit pe
teren şi majorări. Litigiu cu natură mixtă, de litigiu contractual şi de
contencios fiscal. Imposibilitatea constituirii unui titlu executoriu pentru executarea
obligaţiilor contractuale
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3957 din 17 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr. 154
din 10.02.2012 pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud sa luat act de
renunţarea reclamantului la judecata petitului având ca obiect constatarea
inaplicabilităţii clauzei contractuale de la art. 9 din contractul de
concesiune încheiat la data de 31.10.1996 între acesta şi Consiliul Local M..
Sa respins, ca nefondată,
acţiunea în contencios administrativ formulată şi ulterior restrânsă de
reclamantul M.A. în contradictoriu cu pârâtul Primarul Comunei M..
Pentru a pronunţa această
hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin dispoziţia nr.
212/29.10.2010, pârâtul Primarul comunei M. a dispus recuperarea sumelor
reprezentând diferenţa de redevenţă, penalităţi pentru neplata în termen a
redevenţei, impozit pe teren şi majorări impozit pe teren, de la concesionarii
de terenuri, destinate construirii de locuinţe, conform anexei nr. 1 care face parte
integrantă din dispoziţie.
La poziţia 1 din anexa nr. 1
la dispoziţia menţionată, este menţionat reclamantul M.A. ca având obligaţia de
a plăti cu titlu de diferenţe de plată, suma totală de 4665,37 lei,
reprezentând diferenţă de redevenţă – 282 lei, penalităţi pentru neplata în
termen a redevenţei 4305,40 lei, impozit pe teren – 54.70 lei şi majorări
pentru neplata impozitului pe teren 23,27 lei.
Emiterea dispoziţiei atacate
de reclamant în prezenta cauză sa întemeiat pe procesul verbal de constatare
nr. 742 din 15.06.2010 întocmit cu ocazia desfăşurării acţiunii de audit în
perioada 4.05.201015.06.2010 de către Camera de Conturi BistriţaNăsăud,
precum şi pe decizia nr. 21/6.07.2010 emisă de Curtea de Conturi a României Camera
de Conturi BistriţaNăsăud.
Analizând înscrisurile depuse
la dosar, tribunalul a constatat că dispoziţia atacată şi anexa nr. 1, parte
integrantă a acesteia, nu sunt afectate de cauze de nelegalitate.
Astfel, în privinţa sumelor
imputate reclamantului, acestea au fost corect individualizate în tabelul ce
constituie anexa nr. 1 la dispoziţia emisă de pârât, fiind respectate atât
dispoziţiile contractuale, cât şi cele legale incidente.
Astfel, între părţi sa
încheiat la data de 31.10.1996, în temeiul prevederilor Legii nr. 50/1991,
contractul de concesiune având ca obiect terenul în suprafaţă de 860 mp situat
în loc. M., la nr. adm. 151/B. Preţul concesiunii a fost stabilit conform art.
5 din contract ca fiind de
200.000 lei (ROL) anual, la
art. 6 din acelaşi contract prevăzânduse că preţul concesiunii va fi indexat
anual cu rata inflaţiei.
Totodată, potrivit clauzei
contractuale menţionate la art. 8, preţul astfel stabilit urma să fie plătit în
rate trimestriale în termen de 10 zile de la expirarea fiecărui trimestru. Eventualele
regularizări ca urmare a indexării datorate ratei inflaţiei se vor face odată
cu achitarea celei de a 4a rate.
Din cuprinsul procesului
verbal de constatare întocmit de Curtea de Conturi, rezultă faptul că, în
cursul anului 2009, cuantumul redevenţei aferente acestui an sa calculat
incorect de către concedentă, în condiţiile în care actualizarea sa făcut cu
indici de inflaţie mai mici de cât cei comuniaţi de Institutul Naţional de
Statistică. Suma prevăzută în anexa la dispoziţia contestată ca reprezentând
diferenţă de concesiune constă în redevenţa datorată de reclamant pe anul 2009,
calculată prin indexarea redevenţei stabilite în contract cu indicele preţului
de consum total cuprinsă între data contractului şi luna decembrie 2008, indici
comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică, astfel că nu sunt întemeiate
susţinerile reclamantului vizând prescrierea sumelor ce reprezintă redevenţa.
Pentru neachitarea la
scadenţă a redevenţei datorate de reclamant pe anul 2009, au fost calculate penalităţi
de întârziere de 5% din suma datorată, până la data de 11.06.2010, conform art.
9 din contractul de concesiune.
În ceea ce priveşte impozitul
pe teren, acesta a fost calculat în funcţie de suprafaţa concesionată, deoarece
reclamantul nu a depus declaraţii de impunere, prin raportare la destinaţia de
teren intravilan cu construcţii. Pentru neachitarea la scadenţă a impozitului
pe teren, reclamantul datorează majorări de întârziere calculate în
conformitate cu prevederile art. 120 din OG nr. 92/2003.
Nu reprezintă motive de
nelegalitate a actului administrativ atacat împrejurarea că dispoziţia şi anexa
la aceasta vizează recuperarea unor sume datorate de mai multe persoane,
printre care şi reclamantul, astfel încât, în condiţiile în care pentru fiecare
persoană menţionată în anexă sunt defalcate şi menţionate distinct sumele
datorate şi titlul acestora, nu se impunea emiterea de dispoziţii individuale
distincte. Aceasta, întrucât dispoziţia atacată nuşi pierde caracterul de act
administrativ unilateral individual, destinatarii acestuia fiind expres
determinaţi, iar obligaţiile individualizate distinct pentru fiecare subiect.
Faţă de cele ce preced, în
temeiul prevederilor art. 1, 8 şi 18 din Legea nr. 554/2004, tribunalul a
respins, ca nefondată, acţiunea în contencios administrativ formulată de
reclamant, luând act totodată, în temeiul prevederilor art. 246 C.pr.civ, de
actul de dispoziţie al reclamantului constând în renunţarea la judecată cu
privire la petitul având ca obiect constatarea inaplicabilităţii clauzei
contractuale de la art. 9 din contractul de concesiune încheiat la data de
31.10.1996 între acesta şi Consiliul Local M..
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs reclamantul M.A. solicitând admiterea recursului formulat in
termen, sa se caseze sentinta atacata si rejudecand cauza sa se admită actiunea
in contencios precizata de recurent in sensul de a se admite contestatia
formulata in termen si precizata ulterior si pe cale de consecinta sa se
anulezei (in parte) dispozitia nr. 212/2010 eliberat de primarul Comunei M. cu
sediul in loc. M., nr. 170, jud. Bn, prin care sa stabilit plata unei sume de
4665,37 lei reprezentand concesiune( fara a fi explicitat redeventa, impozit,
penalitati sau regularizari) ca fiind netemeinic si nelegal, in ceea ce
priveste contestatorul si sa se anuleze si anexa nr. 1 la dispozitie punctul 1,
rubrica la care este mentionat numele petentului, pentru motivele invocate in
contestatia initiala iar in subsidiar: sa se anuleze in totalitate dispozitia
atacata in termen ca fiind netemeinic si nelegal, si anularea partiala a
punctului 1 din anexa nr. 1 la dispozitie in sensul mentinerii sumei de 282
lei, reprezentind concesiune stabilita ulterior, fara penalitati de intarziere
si alte creante In subsidiar admiterea recursului si trimiterea cauzei spre
rejudecare instantei de fond, cu obligarea la plata cheltuielilor de judecata a
celor ce se opun admiterii prezentului recurs in fond si in recurs,
reprezentand taxa de timbru si timbru judiciar.
În dezvoltarea motivelor de
recurs, a arătat recurentul că, un simplu calcul matematic, poate arata
urmatoarele aspecte: cuantumul redeventei in anul 2008 a fost 168 lei (initial
in anul 1996 fiind de 20,6 lei/an), la care se aplica valoarea inflatiei in
cunatum de 6.3%, din anul 2008 ar fi 10.54 lei, un total de apr. 180 lei.
Pentru anul 2009 rata inflatiei sa situat la valoarea de 4,74 %/an.
Daca calculam, matematic suma
de 11 lei cu 5% /zi de intarziere, fiind eventual scadente 365 +302 zile(
conform celor comunicate) , suma de incasat nu este cea trecuta in tabel.
Dispozitiile contractuale
prevad in sarcina cedentului, stabilirea ratei inflatiei si aplicarea acesteia
in ultima rata a anului urmator pentru anul anterior, reprezentind
regularizari, conform art. 6 din contractul de concesiune.
Calculul comunicat prin
dispozitie este unul netemeinic si nefondat, este astfel lezat un drept obtinut
de petent si culpa autoritatii locale nu poate fi acoperita printro dispozitie
controversata, mai ales ca acest act priveste mai multe persoane aflate in
aceeasi situatie. Nu poate achita o suma de bani, care nu a devenit certa,
exigibila, care nu se cunoaste cand devine lichida. In lipsa unor calcule
clare, cu arătarea corecta a perioadelor pentru care se calculeaza, precum si modalitatea
de calcul, respectinduse contractul de concesiune, anexele sunt lovite de
nulitate si implicit si actul in care sunt inserate sunt lovite de
ineficacitate juridica.
Conform art. 8 din contract,
primaria M. trebuia sa fie cea care comunica rata inflatiei si nu rata pretului
de consum conform adresei, si sa colecteze sumele. Nu este de asemenea
indeplinita nici cerinta avizului de legalitate a actului, primarul semnand
acte in necunostinta de cauza.
In opinia reclamantului, se
impunea intocmirea si eliberarea de dispozitii individuale, deoarece sunt
contracte individuale, si nu colective, chiar daca sumele stabilite incorect
sunt stabilite in baza unui tabel, fara alte acte anexe, calcule sau altele.
In momentul in care sau
solicitat aceste acte, sa raspuns ca ele nu exista, si daca vor fi solicitate
de instanta vor fi intocmite corespunzator ulterior.
Contractul semnat a fost unul
impus si nu unul negociat, astfel ca clauzele inserate nu au putut fi
combatute, dar trebuiau sa fie intocmite cu respectarea cerintelor legale la
data aceea, respectiv. HG, 291/1996 pentru perioada 01.05.199601.02.1997 in
valoare de 0,12% iar ulterior in perioada 01.02.1997 pana in 01.06.1997 in suma
de 0,16% conform HG. 8/1997, 01.06.1997 06.05.1999 HG 251/1997 in suma de
0,25% pe zi. Este o proportie foarte mare intre prestatia asumata si obiectul
contractului, care in raport cu aceasta dispozitie abuziva in termen de 11 zile
creanta scadenta initial Ex. 20 lei, se dubleaza, chiar daca legile aplicabile
la data respectiva Legea 76/1992 nu au permis penalitati mai mari decat creanta
la care sa calculat (20 lei). Raportul disproportional al acestei clauze
contractuale, nu poate sa stea la baza calculelor unor penalitati de
intartiere, pentru care petentul nu este raspunzator, nefiind in culpa.
Un alt aspect invocat este
acela că ca sumele de bani restante calculate anterior anului 2004 sunt
prescrise, raportat la dispozitioile art. 135 si urm cod de proc fiscala.
Instanta de fond nu a
acceptat ideea de a i se comunica modalitate a de calcul a redeventei si a
textelor legale invocate precum si lapidara examinare a sustinerilor privind
inaplicabilitatea art. 9 din contract.
Din motivarea instantei nu
poate deduce, care sunt motivele temeinice si legale de respingere a actiunii,
deoarece in analiza se face o radiografiere a lucrarilor si pieselor dosarului,
nicidecum o motivare juridica sau in limbaj juridic. Sunt astfel incalcate
dipozitiile legale in materie, prin care instanta de judecata trebuie sa
motiveze sentinta atacata. Nu cunoaste modalitatea prin care instanta de fond a
ajuns la concluzia, ca sumele inscrise in tabel sunt corecte, din moment ce nu
a efectuat o cercetare stiintifica, (expertiza de specialitate) si a avut in
vedere doar documentele bizare depuse la dosar in care se prevad date din 1996
sume care azi sunt prescrise.
Aplicarea si gresita
incadrare in textele legale, care au guvernat acest raport juridic, nascut in
baza unui contract bilateral in care " legea partilor este principiul
general" si terta persoana, precum Curtea de conturi a Romaniei nu are
nici o calitate, nu poate intervenii in acest contract. Aceasta a fost grav
nesocotit de instnata de fond. Curtea de conturi avea obligatia de a efectua
atragerea raspunderii personale patrimoniala a functionarilor publici si nu a
cocontractantului, care poate sa fie actionat in judecată doar pe dispozitiile
contractuale si nu cele generale.
O alta neregularitate comisa
de instanta este aceea, ca nu a solicitat paratei sa comunice instantei care au
fost sumele incasate dea lungul anilor de la petent, care a fost cuantumul
sumei la care trebuia sa se raporteze inflatia si imposibilitatea de a achita
penalitati de intarziere cand recurentul nu era in culpa.
Supune atentiei instantei de
recurs si aspectul ca prezenta cauza, ar putea fi trimis si spre rejudecare cu
cuvenitele precizarii si obligatii imperative pentru instanta de fond, deoarece
legea comuna civila nu poate sa fie subrogata de dispozitiile legii si
principiilor de contencios administrativ.
Sunt nefondate aceste
dispozitii in care se incearca recuperarea unor sume atat timp cat exista
contract scris intre parti, care nu poate fi modificat unilateral iar
raspunderea recurentului este una contractuala.
In drept sau invocat
prevederile art. 299, 304 pct. 8 si 8, 312, 274, 242 alin. 2, 112 Cod de proc.
civ.
Analizând recursul prin
prisma motivelor invocate, Curtea constată că acesta este fondat, însă pentru
alte motive decât cele indicate de recurent.
Prin dispoziţia nr.
212/29.10.2010, Primarul com. M. a dispus recuperarea unor sume de bani
reprezentând diferenţa de redevenţă, penalităţi pentru neplata în termen a
redevenţei, impozit pe teren şi majorări impozit pe teren.
Se observă, astfel, că actul
administrativ emis de către intimatulpârât, priveşte, pe de o parte, redevenţa
datorată în baza unui contract administrativ, iar pe de altă parte, impozitul
şi majorările de întârziere aferente impozitului, datorate potrivit Codului
fiscal. Prin urmare, prezentul litigiu are o natură juridică mixtă, respectiv
de litigiu contractual şi de contencios fiscal.
În ceea ce priveşte redevenţa
datorată în baza unui contract de concesiune încheiat între autoritatea
administrativă şi recurent, Curtea constată că intimatul pârât nu îşi poate
constitui un titlu executoriu pentru executarea obligaţiilor contractuale,
astfel cum sa întâmplat în speţa de faţă, din această perspectivă dispoziţia
nr. 212/29.10.2010 fiind nelegală.
Referitor la taxa pe teren
datorată potrivit dispoziţiilor art. 256 alin. 3 Cod fiscal, Curtea constată că
aceasta se poate stabili doar printrun act administrativ fiscal, care trebuie
să cuprindă elementele prevăzute de dispoziţiile art. 43 din Codul de procedură
fiscală şi comunicat contribuabilului, potrivit dispoziţiilor art. 44.
Analizând dispoziţia
contestată, Curtea constată că aceasta nu cuprinde elementele prevăzute de
dispoziţiile art. 43 Cod procedură fiscală, neputând fi asimilat unui act
administrativ fiscal, care să poată fi, ulterior, contestat potrivit procedurii
prevăzute la art. 205 şi următoarele din Codul de procedură fiscală.
Prin urmare, Curtea constată
că dispoziţia atacată este nelegală şi în măsura în care aceasta a stabilit
taxa pe teren şi majorările de întârziere aferente datorate de recurent cu
încălcarea dispoziţiilor art. 4143 Cod procedură fiscală,
În consecinţă, pentru toate
considerentele expuse anterior, Curtea constată că recursul formulat este
întemeiat, fiind incident motivul de modificare prevăzut de dispoziţiile art.
304 pct. 9 Cod procedură civilă, motiv pentru care îl va admite, cu consecinţa
modificării sentinţei recurate, în sensul admiterii acţiunii şi anulării
Dispoziţiei nr. 212/29.10.2010 emise de intimatulpârât Primarul com. M., în
ceea cel priveşte pe recurent şi stabilirea în sarcina acestuia a sumei de
4665,37 lei, precum şi a anexei 1 pct. 1.
În conformitate cu
dispoziţiile art. 274 Cod procedură civilă, intimatulpârât Primarul com.
M. va fi
obligat la plata, în favoarea recurentului M.A. a cheltuielilor de judecată
reprezentând contravaloarea taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar.
(Judecător Monica Diaconescu) |