Deschidere procedură insolventă
fată de debitoare. Existenta unei creante certe, lichide şi exigibile
reprezentând obligatii către bugetul de stat. Stabilirea onorariului
practicianului in insolventă.
Art.11 lit. c şi d din Legea
nr. 85/2006
Art. 16 din Ordinul ANAF nr.
1009/2007
Art. 37 alin. (4) din OUG nr.
86/2006
DGFP Tulcea, în calitate de
creditoare, a solicitat deschiderea procedurii insolventei fată de debitoare
pentru o creantă certă lichidă şi exigibilă de 95.226 lei. În acelaşi timp sa
solicitat selectarea unui practician în insolventă potrivit dispozitiilor art.
16 din Ordinul ANAF nr. 1009/2007 „Organele fiscale teritoriale, pentru
debitori ale căror obligatii fiscale sunt mai mici de 10.000.000 lei, vor
selecta practicianul care va fi propus în conformitate cu prevederile art. 13
şi 15.
În privinta remuneratiei
practicianului, aceasta se stabileşte potrivit art.11 şi 19 din Legea nr.
85/2006, în functie de sursa din care este plătit, recunoscânduse
posibilitatea ca, în vederea desemnării administratorului definitiv, creditorii
să negocieze cu practicianul în insolventă atât conditiile de numire cât şi
onorariul ce va fi suportat din averea debitoarei, ceea ce înseamnă că scopul
legii este acela de a limita interventia judecătorului sindic doar la
chestiunile strict legate de legalitatea procedurilor desfăşurate, lăsând pe
seama creditorilor controlul de oportunitate al deciziilor manageriale,
inclusiv numirea celui care va administra procedura.
Când în contul debitoarei nu
există disponibilităti, se va utiliza fondul de lichidare constituit potrivit
art.4 din Legea nr. 85/2006, plătile urmând a fi făcute în conformitate cu
prevederile art. 37 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 86/2006
privind organizarea activitătilor practicienilor în insolventă.
Decizia civilă nr.
230/27.02.2013 Dosar nr. 6403/88/2012/a1
Prin cererea adresata acestei
instante la data de 16.10.2012 şi înregistrata sub nr. 6403/88/2012,
creditoarea D.G.F.P. Tulcea a chemat in judecată pe debitoarea
S.C. E.D. S.N.C., pentru deschiderea
procedurii insolventei în temeiul Legii nr. 85/2006.
În motivarea cererii,
creditoarea a precizat că are asupra debitoarei S.C. E.D. S.N.C., o creantă
certă, lichidă şi exigibilă în sumă de 95.226 lei reprezentând obligatii către
bugetul de stat.
Debitoarea S.C. E.D. S.N.C.
nu a formulat contestatie în temeiul art. 33 alin.2 din legea 85/2006.
Prin Sentinta civilă nr.
7217/09.11.2012 Tribunalul Tulcea a admis cererea formulată de creditoarea
D.G.F.P. Tulcea şi a dispus deschiderea procedurii de insolventă în forma
generală fată de debitoarea S.C. E.D. S.N.C. Tulcea.
A fost desemnat în calitate
de administrator judiciar Cabinet Individual de Insolventă I.M., cu o
retributie de 2500 lei, şi un procent de 6 % din fondurile obtinute din
lichidarea bunurilor ce compun averea debitoarei şi din recuperarea de creante.
Pentru a pronunta această
hotărâre, judecătorul sindic a retinut că debitoarea
S.C. E.D. S.N.C. datorează
creditoarei suma de 95.226 lei, reprezentând obligatii către bugetul de stat,
termenele de plată fiind expirate, fiind prezumată a fi în insolventă, conform
art.3 alin.1 lit. a din Legea nr.85/2006, impunânduse, în consecintă,
deschiderea fată de aceasta a procedurii insolventei.
Având în vedere ofertele
depuse la dosar de către practicienii în insolventă, dar şi faptul că,
creditoarea a solicitat expres numirea unui administrator judiciar, în cauză a
fost desemnat în calitate de administrator judiciar Cabinet Individual de
Insolventă I.M., pentru exercita atributiile prev. de art.20 din Legea
nr.85/2006 şi pe cele stabilite de judecătorul sindic, precum şi orice alte
atributii care îi revin.
A stabilit pentru
administratorul judiciar o remuneratie fixa in cuantum de 2500 lei pentru
activitatea premergătoare efectuării lichidării si o remuneratie in procent de
6% din fondurile obtinute din lichidarea bunurilor ce compun averea debitoarei.
Împotriva acestei hotărâri a
formulat recurs creditoarea D.G.F.P. Tulcea pe care o consideră nelegală şi
netemeinică sub aspectul remuneratiei acordată administratorului judiciar
Cabinet Individual de Insolventă I.M..
Arată că în oferta depusă de
către practicianul în insolventă C.I.I. I.M. în procedura de selectie a
practicienilor în insolventă agreati de ANAF se mentionează onorariul lunar
exclusiv TVA în cuantum de 20 lei şi onorariul de succes de 0,1 % din sumele
obtinute prin valorificarea bunurilor, exclusiv TVA.
Astfel, în data de
30.10.2012, creditorul bugetar garantat D.G.F.P. Tulcea a solicitat
judecătorului sindic desemnarea acestuia în calitate de administrator/
lichidator judiciar urmare ofertei depuse către Comisia de selectare a
practicienilor în insolventă.
În concluzie, solicită
admiterea recursului, cu consecinta micşorării retributiei de la 2.500 lei la
20 lei şi a procentului de la 6% din fondurile obtinute din lichidarea
bunurilor debitoarei la 0% astfel cum a mentionat practicianul în oferta depusă
la secretariatul Comisiei de Selectare a Practicienilor în insolventă
constituită la D.G.F.P. Tulcea conform Ordinului Preşedintelui A.N.A.F. nr.
1009/2007 privind procedura de selectie a practicienilor în insolventă.
În drept a invocat disp.
Legii nr.85/2006 şi art. 3041 Cod procedură civilă.
Administratorul judiciar a
depus întâmpinare prin care solicită respingerea recursului ca nefondat.
Examinând recursul prin
prisma criticilor aduse hotărârii de către recurentă şi care au fost încadrate
în motivul prevăzut de art.304 pct.9 din Codul de procedură civilă, Curtea
constată că este fondat pentru următoarele considerente:
Potrivit dispozitiilor art.11
lit. c şi d din Legea nr. 85/2006 printre atributiile judecătorului sindic, se
numără şi:
c) desemnarea motivată, prin
sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii în insolventă
compatibili care au depus ofertă de servicii în acest sens la dosarul cauzei, a
administratorului judiciar provizoriu sau, după caz, a lichidatorului care va
administra procedura până la confirmarea ori, după caz, înlocuirea sa de către
adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea
creantelor, fixarea remuneratiei în conformitate cu criteriile stabilite de
legea de organizare a activitătii practicienilor în insolventă, precum şi a
atributiilor acestuia pentru această perioadă. Judecătorulsindic va desemna
administratorul judiciar provizoriu sau lichidatorul provizoriu solicitat de
către creditorul care a solicitat deschiderea procedurii sau de către debitor,
dacă cererea îi apartine. În situatia în care cel care a introdus cererea de
deschidere a procedurii nu solicită numirea unui administrator judiciar sau
lichidator, numirea se va face de către judecătorulsindic din rândul
practicienilor care au depus oferte la dosarul cauzei. În caz de conexare se va
tine seama de cererile creditorilor în ordinea mărimii creantelor sau de
cererea debitoarei, dacă nu există o cerere din partea unui creditor;
d) confirmarea, prin
încheiere, a administratorului judiciar sau a lichidatorului desemnat de
adunarea creditorilor sau de creditorul care detine mai mult de 50% din
valoarea creantelor, precum şi a onorariului negociat. Dacă nu există
contestatii împotriva hotărârii adunării creditorilor sau a deciziei
creditorului care detine mai mult de 50% din valoarea creantelor, confirmarea
se face în camera de consiliu, fără citarea părtilor, în termen de 3 zile de la
publicarea în Buletinul procedurilor de insolventă a hotărârii adunării
creditorilor sau, după caz, a deciziei creditorului majoritar;
Din interpretarea
dispozitiilor mai sus enuntate rezultă că judecătorul sindic este obligat să
desemneze administratorul judiciar provizoriu solicitat de către creditoarea
care a introdus cererea de deschiderea procedurii fată de debitoare.
La data de 08.10.2012, DGFP
Tulcea, în calitate de creditoare, a solicitat deschiderea procedurii
insolventei fată de debitoarea SC E.D. SNC pentru o creantă certă lichidă şi
exigibilă de 95.226 lei. În acelaşi timp sa solicitat acordarea unui termen în
vederea selectării unui practician în insolventă potrivit Ord.nr.1009/2007.
În vederea desemnării unui
practician în insolventă pentru debitoarele SC C. şi SC E.D. SNC aflate în
procedura insolventei, DGFP Tulcea a lansat o invitatie de participare. Urmare
acestei proceduri, la data de 26.10.2012 comisia de selectare din cadrul DGFP
Tulcea a desemnat câştigătoare oferta depusă de Cabinet de Insolventă I.M.,
care a obtinut punctajul cel mai mare, gratie şi prezentării celui mai mic
onorariu lunar pretins de 20 lei, exclusiv TVA.
În conformitate cu
dispozitiile art. 16 din Ordinul ANAF nr.1009/2007 „Organele fiscale
teritoriale, pentru debitori ale căror obligatii fiscale sunt mai
mici de 10.000.000 lei, vor
selecta practicianul care va fi propus în conformitate cu prevederile art. 13
şi 15.
În conformitate cu
dispozitiile art.14 din Ordinul 1009/2007:
(1) Pentru participarea la
selectia organizată conform art. 13, practicienii în insolventă agreati de
Agentia Natională de Administrare Fiscală trebuie să depună o ofertă care va
contine onorariul lunar şi onorariul de succes solicitate de practician,
potrivit anexei nr. 7, şi va fi însotită de următoarele documente: ……..
Această procedură de selectie
reglementată de Ordinul 1009/2007 are rolul de a îndruma creditorul DGFP în
sustinerea şi exprimarea votului, pentru desemnarea unui anumit practician ca
administrator judiciar sau lichidator judiciar provizoriu sau definitiv.
La termenul din 09.11.2012,
creditoarea a solicitat desemnarea în calitate de administrator judiciar a
practicianului CII I.M., solicitând stabilirea unui onorariu lunar în cuantum
de 20 lei şi de succes de 0,1%, anexând în acest sens şi oferta depusă de acest
practician.
Din interpretarea
dispozitiilor mai sus enuntate rezultă că judecătorul sindic este obligat să
desemneze administratorul judiciar provizoriu solicitat de către creditoarea
care a solicitat deschiderea procedurii.
În privinta remuneratiei
practicianului, aceasta se stabileşte potrivit art.11 şi 19 din Legea nr.
85/2006, în functie de sursa din care este plătit, recunoscânduse
posibilitatea ca, în vederea desemnării administratorului definitiv, creditorii
să negocieze cu practicianul în insolventă atât conditiile de numire cât şi
onorariul ce va fi suportat din averea debitoarei, ceea ce înseamnă că scopul
legii este acela de a limita interventia judecătorului sindic doar la chestiunile
strict legate de legalitatea procedurilor desfăşurate, lăsând pe seama
creditorilor controlul de oportunitate al deciziilor manageriale, inclusiv
numirea celui care va administra procedura.
În situatia în care onorariul
se achită din averea debitoarei, acesta este stabilit de adunarea creditorilor
sau ulterior, de creditorii care detin cel putin 50% din valoarea totală a
creantelor, prin negociere cu un practician în insolventă, onorariu fiind
ulterior confirmat de judecătorulsindic. Aceasta pentru că, dat fiind scopul
instituirii procedurii concursuale a insolventei, numai creditorii pot decide
reducerea sumelor ce li se cuvin, cu valoarea onorariului negociat şi acceptat.
Când în contul debitoarei nu
există disponibilităti, se va utiliza fondul de lichidare constituit potrivit
art.4 din Legea nr. 85/2006, plătile urmând a fi făcute în conformitate cu
prevederile art. 37 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 86/2006
privind organizarea activitătilor practicienilor în insolventă.
În această situatie onorariul
este stabilit de judecătorul sindic în conformitate cu criteriile prevăzute de
OG nr. 86/2006, iar în măsura în care la momentul desemnării administratorului
judiciar provizoriu nu are la îndemână informatiile necesare pentru a aplica
criteriile prevăzute de lege se va tine seama de atributiile minime pe care
acesta trebuie să le îndeplinească, de onorariul negociat cu creditoarea
bugetară care a şi solicitat desemnarea urmare selectiei organizate, din care a
rezultat o sumă mai mică decât cea stabilită în mod uzual potrivit practicii
judiciare, de împrejurarea că onorariul poate fi modificat ulterior potrivit
art.19 din Legea nr. 85/2006.
Prin urmare, chiar dacă nu se
prevede în mod expres în lege că onorariul administratorului provizoriu poate
fi negociat de creditorul care cere deschiderea procedurii cu practicianul în
insolventă pe care îl solicită, atunci când există o astfel de negociere care
se înscrie în limitele legalitătii şi care nu prejudiciază pe ceilalti
participanti la procedură, ea nu poate fi ignorată de judecătorul sindic.
Nu este de ignorat nici
faptul că potrivit dispozitiilor din art.19 practicianul în insolventă are
dreptul să refuze numirea cu conditia notificării în termen a judecătorului
sindic.
În spetă, deşi judecătorul
sindic a stabilit remuneratia administratorului judiciar provizoriu nu a
mentionat şi sursa din care acesta se suportă, ceea ce prezumă faptul că sunt
incidente dispozitiile art.4 alin.4 din Legea nr. 85/2006, fără a se cunoaşte
dacă în contul debitoare există sau nu disponibilităti, fapt care nu înlătură
stabilirea onorariului de maniera în care a fost negociat cu creditoarea
bugetară, în conditiile în care suma solicitată prin oferta cu care sa
prezentat la selectie nu excede criteriilor prevăzute de OG nr.86/2006, pentru
a greva astfel fondul constituit
Sustinerea practicianului în
insolventă că, în ceea ce priveşte remuneratia stabilită prin oferta depusă cu
ocazia selectiei organizate de organul fiscal, aceasta a fost făcută fără a se
cunoaşte ab initio durata efectivă a procedurii, urmează a fi înlăturată
deoarece nici la momentul depunerii cererii de deschidere a procedurii
insolventei practicianul în insolventă nu era în măsură să afirme cu
certitudine care va fi durata concretă de derulare a acestei proceduri, pentru
care şia reevaluat oferta.
Curtea constată că oferta
prezentată de acest practician în insolventă este inconsecventă sub aspectul
remuneratiei ofertate, deoarece, pe de o parte pentru a fi sigur de selectie
acesta a mentionat prin documentatie oferta cu cel mai mic onorariu lunar
pretins, iar pe de altă parte, fiind sigur că va fi solicitat prin cererea de
către organul fiscal ca administrator judiciar provizoriu, să pretindă o altă
remuneratie care săi fie favorabilă, remuneratie care dacă ar fi fost
cunoscută de organul fiscal nu ar mai dus la stabilirea celui mai mare punctaj
şi implicit nu ar mai fi fost selectat şi propus prin cererea de deschidere a
procedurii.
Curtea apreciază, de
asemenea, ca fiind lipsite de suport afirmatiile practicianului în insolventă
că la momentul selectiei, când a depus oferta sa, nu cunoştea complexitatea
dosarului şi comportamentul părtilor în administrarea procedurii, nu cunoştea
valoarea creantei pretinse de creditoare, aceasta pentru că între data
depunerii ofertei sale 26.10.2012 şi desemnarea sa ca administrator judiciar
nu a intervenit nici o modificare a elementelor care au determinat calculul
onorariului de 20 lei lunar pretins.
În cauză, judecătorul sindic
a procedat la desemnarea administratorului judiciar indicat de creditorul
bugetar la cererea căruia sa deschis procedura de insolventă, însă remuneratia
a fost stabilită, conform cererii administratorului judiciar depuse în dosar,
la suma de 3.000 lei, fiind încălcată conventia încheiată, cu ocazia selectiei
organizate de către ANAF, între creditorul bugetar şi practicianul în
insolventă, în conditiile în care onorariul ofertat de CII I.M. a fost
determinant în desemnarea acestuia ca administrator judiciar.
Este adevărat că, potrivit
art.38 din OUG nr.86/2006 privind organizarea activitătii practicienilor în
insolventă, practicienii în insolventă au dreptul la onorarii pentru
activitatea desfăşurată, stabilirea nivelului onorariului fiind făcută în
functie de anumite tipuri de factori care reflectă gradul de complexitate a
activitătii depuse, însă onorariul solicitat de creditorul bugetar a fost
agreat de administratorul judiciar, care se presupune că a avut în vedere
criteriile prevăzute de lege în acest sens.
Mai mult, art.40 din actul
normativ citat prevede că „În exercitiul atributiilor sale practicianul în
insolventă se abtine de la orice faptă de concurentă neloială şi de la orice
practică anticoncurentială, …”, ori fată de modalitatea în care a înteles să
câştige selectia organizată de organele fiscale, respectiv prin ofertarea unui
onorariu de 20 lei lunar, acordarea unui onorariu de 3.000 lei nu face decât să
valideze un comportament neloial în raport de ceilalti practicieni în
insolventă.
Pentru considerentele expuse,
apreciind că motivele invocate de recurentă sunt întemeiate, Curtea va admite
recursul în baza art.312 alin.1 şi 3041 din Codul de procedură civilă şi va
modifica în parte hotărârea în sensul că onorariul administratorului judiciar
desemnat este cel negociat, respectiv 20 lei lunar.
Se vor
mentine celelalte dispozitii ale hotărârii.
|