Declaraţie vamală. Valoarea în vamă
a mărfurilor importate. Distincţie între valoarea de tranzacţie, respectiv
preţul plătit efectiv.
Art.100, art.101 alin.1 din O.G.
nr.92/2003
Art.25 din Ordinul nr.7521/2006
Organele vamale au avut la
dispoziţie de la momentul depunerii declaraţiei toate datele necesare pentru
stabilirea corectă a drepturilor vamale de import, constând în accize şi TVA,
fiind cert că o atare obligaţie legală nu incumbă părţii care a menţionat atât
valoarea din factura externă, cât şi pe cea rezultată din Ordinul nr. O.M.F.P.
nr.687/2001, ataşând însă factura externă.
În acest context, constatând că
toate datele necesare stabilirii drepturilor vamale de import la data
efectuării acestuia, se aflau la dispoziţia autorităţii vamale competente,
aplicarea măsurilor pentru regularizarea situaţiei, în speţă nu relevă
aplicarea dispoziţiilor care reglementează regimul vamal pe baza unor
informaţii inexacte sau incomplete şi nici existenţa unor noi elemente, care să
justifice măsura.
Ca atare, controlul nu s-a
efectuat în condiţiile legii, care arată posibilitatea luării unor măsuri numai
dacă se relevă existenţa unor informaţii inexacte sau incomplete.
(Decizia nr. 1000/R-CONT/20 Aprilie 2012)
Prin cererea înregistrată la
01.07.2011, reclamanta S.C. M. C. C. S.R.L. Piteşti, a formulat în
contradictoriu cu intimatele Ministerul Finanţelor Publice, Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală, Autoritatea Naţionala a Vămilor - Direcţia Regională
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova, Direcţia Judeţeană pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale Argeş şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice Argeş, prin
care a solicitat anularea deciziei nr.10006/23.03.2011, a deciziei nr.185/2011,
a procesului verbal de control nr.10005/2011, înlăturarea obligaţiei de plată a
sumei de 11.508 lei, reprezentând obligaţii suplimentare la bugetul statului,
precum şi a accesoriilor.
În motivarea cererii s-a arătat
că în mod greşit organele fiscale au calculat sumele contestate prin prezenta,
întrucât, cu documentele depuse aceasta a dovedit că a achitat corect, încă din
anul 2006, sumele reprezentând taxe vamale pentru autovehiculul introdus în
ţară, aplicându-se prevederile OMF nr.687/2001.
S-a mai arătat că, în mod eronat,
s-a reţinut de către organele fiscale că aceasta a declarat valoarea în vamă a autoturismului,
atâta vreme cât la acel moment au fost depuse toate documentele, inclusiv
factura de achiziţie a autoturismului a fost anexată la declaraţia vamală,
astfel că pentru situaţia creată culpa aparţine în totalitate autorităţii
vamale, care nu a aplicat corect prevederile legale.
Având în vedere că aceasta a
plătit corect la momentul respectiv contravaloarea taxei vamale, se susţine că
nu se datorează sumele suplimentare faţă de bugetul de stat şi nici
penalităţile şi majorările aferente debitului principal, nefiind incidente în
cauză prevederile art.141 alin.1 şi art.148 alin.1 din Codul vamal.
Tribunalul Argeş, prin sentinţa
nr.1274/02.12.2011, a admis în parte acţiunea reclamantei, a desfiinţat în
parte decizia de regularizare nr.10006/2011, decizia nr.185/2011 şi procesul
verbal de control 10005/2001 pentru suma de 7.428 lei reprezentând penalităţi
de întârziere.
Pentru a se pronunţa în sensul
arătat instanţa de fond a reţinut că prin actele administrativ fiscale
contestate au fost stabilite în sarcina reclamantei obligaţii fiscale în sumă
totală de 11.508 lei reprezentând drepturi vamale de import (accize şi TVA) şi accesorii aferente.
Organele fiscale au reţinut că la
data înregistrării declaraţiei vamale pentru importul unui autoturism nu s-a
avut în vedere valoarea de tranzacţie, ci preţul de catalog, rezultând sume mai mici cu titlu de
accize şi TVA.
Or, conform Regulamentului de
aplicare a Codului Vamal, valoarea în vamă a mărfurilor importate este valoarea
de tranzacţie, respectiv preţul plătit efectiv în raport de care se calculează
accizele şi TVA.
Totodată s-a constatat că
folosirea de către pârâte la calculul celor două taxe menţionate
valoarea de catalog prevăzută de OMFP nr.687/2001 nu este imputabil
reclamantei, câtă vreme aceasta a ataşat la declaraţia vamală factura fiscală
din care rezultă preţul real al autoturismului.
Această împrejurare a rezultat din chiar cuprinsul procesului verbal de
control, care arată că declaraţia vamală de import definitiv a fost însoţită de
factură, precizându-se denumirea şi sediul emitentului.
Ca urmare, nu reclamanta a fost găsită vinovată de stabilirea unor
accize şi TVA mai mici decât cele datorate în mod real, ci pârâtele care au
stabilit în mod eronat ca valoare în vamă, valoarea de catalog.
Astfel, s-au calculat în mod corect ca fiind datorate de reclamantă suma
de 4.080 lei reprezentând drepturi vamale de import (accize şi TVA), actele
administrativ fiscale contestate fiind sub acest aspect legale şi temeinice.
Cu privire, însă, la majorările de întârziere , s-a reţinut că
potrivit art.119 alin.1 Cod pr.fiscală acestea se datorează pentru neachitarea
la termenul de scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată.
Ca urmare, se cere ca pentru suma
iniţială de plată să fi fost stabilit un termen de scadenţă pe care debitorul
să-l fi cunoscut şi pe care să-l fi încălcat cu bună ştiinţă.
În cauză, s-a reţinut că majorările de întârziere au fost calculate de
la data înregistrării declaraţiei vamale de import definitiv, deşi pârâtele au recunoscut
că reclamantul a ataşat la această
declaraţie factura fiscală din care
rezultă preţul plătit efectiv.
Faptul că pârâtele au stabilit ca valoare în vamă, valoarea de catalog
conform OMFP nr.687/2001, în loc să calculeze accizele şi TVA raportate la
valoarea din factura anexată declaraţiei, nu a fost considerat de natură să
ducă la concluzia că reclamanta a fost de rea credinţă.
Instanţa a apreciat că şi în această materie trebuie aplicat principiul
bunei credinţe, astfel încât majorările de
întârziere ar fi datorate de reclamantă doar începând cu ziua imediat următoare
a termenului de scadenţă a sumelor stabilite prin decizia de regularizare.
Împotriva acestei sentinţe au
formulat recurs în termen legal D.G.F.P. Argeş, D.J.A.O.V. Argeş, D.R.A.O.V.
Craiova şi A.N.V. Bucureşti, precum şi D.R.A.O.V Craiova în numele şi pentru
A.N.V. şi D.J.A.O.V. Argeş, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie pe
disp.art.304 pct.9 Cod procedură civilă, în sensul că în mod eronat instanţa de
fond a desfiinţat în parte actele administrative emise de intimate pentru suma
de 7.428 lei, reprezentând penalităţi de întârziere.
Astfel, recurentele DGFP Argeş,
DJAOV Argeş, DRAOV Craiova şi ANV Bucureşti au susţinut că nu poate fi reţinută
culpa autorităţilor vamale în determinarea valorii în vamă, având în vedere
natura juridică pe care legiuitorul a atribuit-o declaraţiei vamale în detaliu,
respectiv de declaraţie pe proprie răspundere, dar şi datorită faptului că
legiuitorul a stabilit în sarcina autorităţii vamale să ia măsuri privind
încasarea diferenţelor în minus în cazul în care se constată încălcări ale
legislaţiei în domeniu, fără a se face vreo distincţie cu privire la persoanele
din culpa cărora s-a produs calcul greşit.
Or, din documentele prezentate ca
anexe la declaraţia vamală de import a rezultat că autoturismul introdus în
ţară a făcut obiectul unei tranzacţii comerciale, situaţie în care determinarea
valorii în vamă pentru stabilirea drepturilor vamale de import constând în
accize şi TVA trebuia efectuată în conformitate cu dispoziţiile art.109 alin.1
din Regulamentul vamal aprobat prin HG nr.1114/2001 şi potrivit regulilor
cuprinse în art.77 şi 78 ce fac trimitere la procedura prevăzută în Acordul
G.A.T.T. la care România este parte, a cărei primă regulă este că „valoarea în
vamă a mărfurilor importate va fi valoarea de tranzacţie, adică preţul efectiv
plătit sau de plătit pentru mărfuri atunci când acestea sunt vândute pentru
export cu destinaţia ţării de import”.
Ca atare, declaraţia vamală în detaliu,
semnată de importator, are valoarea unei declaraţii pe propria răspundere a
acestuia, în ceea ce priveşte exactitatea datelor înscrise în declaraţia vamală
şi atrage răspunderea importatorului în ceea ce priveşte exactitatea datelor
înscrise în declaraţia vamală, corectitudinea informaţiilor, autenticitatea
documentelor anexate acesteia şi respectarea legislaţiei vamale.
De aici a rezultat că, la
stabilirea valorii în vamă în cadrul operaţiunii de import definitiv EU4 1
nr.31369/28.03.2006 depusă la D.J.A.O.V
Argeş de intimata-reclamantă, nu au fost respectate prevederile actului
normativ susmenţionat, drept pentru care s-au calculat diferenţe de drepturi
vamale în mod corect.
S-a susţinut astfel că, valoarea
în vamă reprezintă acea valoare care constituie baza de calcul a taxelor
vamale, baza de impozitare pentru bunurile importate fiind constituită de
valoarea de tranzacţie, adică preţul efectiv plătit sau de plătit.
Analizând documentele depuse la
dosar, în urma controlului a posteriori organele vamale au constatat că în
cazul importului efectuat de intimata-reclamantă pentru autoturismul BMW 530,
an fabricaţie 2000, valoarea în vamă a acestuia a fost stabilită la valoarea de
catalog şi nu la valoarea de tranzacţie, adică valoarea înscrisă în factura
anexată.
În recursul său D.R.A.O.V.
Craiova a invocat şi principiul de interpretare a legii potrivit cu care „legea
trebuie interpretată în sensul aplicării ei nu în cel al neaplicării ei” în
sensul că raţiunea emiterii O.M.F.P. nr.687/2001 a fost colectarea cât mai
eficientă a resurselor la bugetul general consolidat, prin limitarea
subevaluării în vamă a mărfurilor în cauză şi nicidecum acordarea unei
facilităţi pentru stabilirea valorii în vamă, luându-se în considerare o
valoare inferioară valorilor de tranzacţie, având la bază criteriul naturii
mărfurilor importate.
De asemenea, s-a invocat anexa
nr.6 din Regulamentul vamal aprobat prin HG nr.114/2001 intitulată „condiţiile
şi limitele” privind introducerea şi scoaterea din ţară a bunurilor aparţinând călătorilor
şi altor persoane fizice, care precizează la pct.12 că valoarea în vamă pentru
bunurile introduse sau scoase din ţară de aceştia, ce nu fac obiectul unor
operaţiuni comerciale se stabileşte de M.F.P. prin aprobarea listei de valori
unice în vamă a unor produse sau grupe de produse, iar pentru autovehiculele
introduse sau scoase din ţară de aceste persoane valoarea în vamă se stabileşte
potrivit art.109 alin.5 şi 6 din prezentul Regulament.
Prevederile privind determinarea
valorii în vamă s-a susţinut că au fost reconfirmate prin Acordul de la Marrakech privind
constituirea Organizaţiei Mondiale de Comerţ, ratificat de România prin Legea
nr.133/1994.
În raport de cele susţinute
D.R.A.O.V. Craiova a precizat că în mod justificat, legal, a luat naştere
datoria vamală în sarcina intimatei, iar cuantumul drepturilor vamale a fost
stabilit şi determinat în sarcina sa cu respectarea prevederilor anterior
arătate.
Concluzionând, recurentele au
arătat că nu poate fi înlăturat nici calculul accesoriilor aferente debitului
principal.
Examinând global criticile
prezentelor căi de atac, întrucât au aceeaşi întemeiere în drept şi tind la
obţinerea aceluiaşi rezultat, Curtea a reţinut că acestea sunt nefondate,
pentru cele ce se vor expune în continuare.
Astfel, în speţă, Curtea a
constatat că declaraţia vamală EU4 I
nr.31369 a fost depusă de către reclamantă la biroul vamal competent să
efectueze operaţiunilor de vămuire în data de 28.03.2006, iar controlul a fost
efectuat în perioada 21.03.2011 - 23.03.2011, cu respectarea termenului de 5
ani.
Curtea a reţinut că legea
aplicabilă controlului este cea în vigoare la data efectuării acestuia, astfel
că autoritatea pârâtă era ţinută să efectueze actele de control în conformitate
cu dispoziţiile art.100 din Codul vamal şi Ordinul Vicepreşedintelui A.N.A.F.
nr.7521/2006, dispoziţii similare existând şi în fostul art. 61 din
L.nr.141/1997.
Din procesul verbal de control
încheiat la 23.03.2011, a rezultat că inspectorii vamali au efectuat în
perioada 21.03.2011-23.03.2011 un control vamal ulterior, în temeiul
prevederilor Regulamentului CEE nr.2913/92, Regulamentului CEE nr.2454/93, a
H.G.nr.110/2009, a Ordinului Vicepreşedintelui A.N.A.F. nr.7521/2006, conform
adresei D.R.A.O.V. Craiova nr.36085/30.11.2010.
S-a arătat în partea introductivă
a procesului verbal de control că potrivit art.28 din Ordinul Vicepreşedintelui
A.N.A.F. nr.7521/2006, comunicarea avizului de control nu este obligatorie în
cazul controalelor care se desfăşoară pe baza documentelor de care dispune autoritatea
vamală.
Într-adevăr potrivit art.101
alin.1 din O.G. nr.92/2003, înaintea desfăşurării inspecţiei fiscale, organul
fiscal are obligaţia să înştiinţeze contribuabilul în legătură cu acţiunea care
urmează să se desfăşoare, prin transmiterea unui aviz de inspecţie fiscală.
Dispoziţia normativă este
preluată şi în art.25 din Ordinul nr.7521/2006, potrivit căruia controalele
vamale ulterioare programate se realizează, de regulă, cu înştiinţarea
prealabilă a persoanei stabilite în România, cu scopul de a nu-i perturba
activitatea curentă şi pentru ca aceasta să fie în măsură de a pune la
dispoziţie membrilor echipei de control vamal ulterior un spaţiu adecvat şi
registrele necesare.
Numai că potrivit art.28 din
ordinul susmenţionat, comunicarea avizului de control nu este obligatorie în
cazul controalelor vamale inopinate, al controalelor care se desfăşoară pe baza
documentelor de care dispune autoritatea vamală, al controalelor periodice
prevăzute prin reglementări vamale, când solicitarea de control este făcută de
persoana respectivă sau în cazul unor acţiuni de realizat ca urmare a
solicitării unor autorităţi, potrivit legii.
Curtea a constatat totodată că,
în procesul verbal de control din 23.03.2011, s-a arătat că acesta se
efectuează prin reverificarea declaraţiilor vamale aferente operaţiunilor de
import, care au avut ca obiect autovehicule second-hand referitor la modul de
declarare şi determinare a valorii în vamă a mărfurilor respective, în
conformitate cu art.28 din Ordinul Vicepreşedintelui A.N.A.F. nr.7521/2006.
De asemenea, au arătat
inspectorii vamali, că reverificarea declaraţiei vamale în cazul reclamantei a
fost efectuată la sediul D.J.A.O.V. Argeş în conformitate cu prevederile
art.35-36 din Ordinul nr.7521/2006.
Art.100 din Codul vamal, în forma
în vigoare la data efectuării controlului, permite controlul vamal ulterior,
care se poate realiza într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de
vamă, astfel că nu se poate primi
susţinerea reclamantei legată de faptul că nu se mai poate reveni asupra celor
stabilite iniţial.
De asemenea, alin. 2 şi 3 din
art.100 din Legea nr. 86/2006 prevede că în cadrul termenului prevăzut la alin.
(1), autoritatea vamală verifică orice documente, registre şi evidenţe
referitoare la mărfurile vămuite sau la operaţiunile comerciale ulterioare în
legătură cu aceste mărfuri. Controlul se poate face la sediul declarantului, al
oricărei alte persoane interesate direct sau indirect din punct de vedere
profesional în operaţiunile menţionate sau al oricărei alte persoane care se
află în posesia acestor acte ori deţine informaţii în legătură cu acestea. De
asemenea, poate fi făcut şi controlul fizic al mărfurilor, dacă acestea mai
există.
Când după reverificarea
declaraţiei sau după controlul ulterior rezultă că dispoziţiile care
reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte
sau incomplete, autoritatea vamală ia măsuri pentru regularizarea situaţiei,
ţinând seama de noile elemente de care dispune.
În aplicarea textului, art.36
lit.c) din Ordinul Vicepreşedintelui A.N.A.F. nr.7521/2006 arată că birourile
vamale vor desfăşura activităţi de control vamal ulterior pentru reverificarea
declaraţiilor depuse la biroul vamal, pentru care se apreciază că dispoziţiile
legale au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte sau incomplete.
Şi art.78 alin. final din RCE
nr.2913/92, faţă de care a fost adoptat art.100
din Codul vamal, prevedea că atunci când revizuirea unei declaraţii sau
un control ulterior indică faptul că dispoziţiile ce reglementează regimul
vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii incomplete sau
incorecte, autorităţile vamale, în conformitate cu orice dispoziţii prevăzute,
trebuie să ia măsurile necesare pentru reglementarea situaţiei, ţinând seama de
orice informaţii noi de care dispun.
Codul vamal comunitar actual nr.450/2008,
agravează condiţiile în care se poate anula sau revoca o decizie favorabilă
emisă de autoritatea vamală, condiţionând-o de date incomplete şi inexacte dar
şi de cunoaşterea acestui fapt de către solicitant, respectiv de faptul că
decizia ar fi fost diferită în cazul în care informaţiile ar fi fost exacte şi
complete.
În acest context se impunea şi
analizarea textelor care determinau, la data importului, modul de stabilire a drepturilor
de import, pentru a se constata dacă organele vamale aveau la dispoziţie
mijloacele necesare pentru corecta stabilire a acestora.
Potrivit art.78 din Legea
nr.141/1997, valoarea în vamă se determină şi se declară de către importator,
care este obligat să depună la biroul vamal o declaraţie pentru valoarea în
vamă, însoţită de facturi sau de alte documente de plată a mărfii şi a
cheltuielilor pe parcurs extern, aferente acesteia.
Curtea a reţinut că potrivit art.148
din Legea nr.141/1997, privind Codul vamal al României, în vigoare la data
efectuării operaţiuni de import, cuantumul drepturilor de import se stabileşte pe
baza elementelor de taxare din momentul naşterii datoriei vamale, iar dacă nu
este posibilă stabilirea cu exactitate a momentului în care se naşte datoria
vamală, momentul luat în considerare pentru stabilirea elementelor de taxare
proprii mărfurilor în cauză este acela în care autoritatea vamală constată că
mărfurile se află într-o situaţie care face să se nască o datorie vamală. Când,
la data constatării, autorităţile vamale dispun de informaţii din care rezultă
că datoria vamală s-a născut într-un moment anterior, cuantumul drepturilor de
import se determină pe baza elementelor de taxare existente la data cea mai
îndepărtată ce poate fi stabilită pe baza acelor informaţii.
Totodată, potrivit art.158 alin.1
şi 2 din acelaşi act normativ, debitorul datoriei vamale ia cunoştinţă despre
cuantumul acestei datorii prin declaraţia vamală acceptată şi înregistrată de
autoritatea vamală, iar în cazul unor diferenţe ulterioare sau în situaţia
încheierii din oficiu, fără declaraţie vamală, a unui regim vamal suspensiv,
debitorul vamal ia cunoştinţă despre acea nouă datorie pe baza actului
constatator întocmit de autoritatea vamală.
Ca atare, organele vamale
stabilesc pe baza declaraţiei vamale drepturile de import constând în taxe
vamale, taxe pe valoare adăugată, accize şi orice alte sume ce se cuvin
statului la importul de mărfuri.
Asupra cuantumului taxei, Curtea a
reţinut că potrivit art.109 alin.1 şi 2 din H.G. nr.1114/2001, privind
Regulamentul de aplicare a Codului vamal, determinarea valorii în vamă a
mărfurilor care fac obiectul unor tranzacţii comerciale se efectuează potrivit
regulilor cuprinse în Codul vamal al României şi în alte reglementări vamale.
Pentru valoarea astfel stabilită se depune o declaraţie pentru valoarea în
vamă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.
Pentru mărfurile primite de
persoanele juridice, care nu fac obiectul unor tranzacţii comerciale, valoarea
în vamă o constituie valoarea înscrisă în documentele primite de la expeditorul
extern şi în declaraţia pentru valoarea în vamă depusă de persoana juridică
destinatară.
Art.109 alin.4-6 din acelaşi act
normativ are în vedere importul efectuat de către persoane fizice, care nu
efectuează operaţiuni comerciale, din interpretarea coroborată a alineatelor
textului art.109 din H.G. nr.1114/2001, rezultând că acesta se referă distinct
la determinarea valorii în vamă pentru operaţiuni comerciale, de determinarea
valorii în vamă pentru bunurile introduse în ţară de persoane fizice. Art.109
alin.4 din Regulament arăta că în cazul bunurilor introduse în ţară de persoane
fizice valoarea în vamă se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice pe baza
cataloagelor de preţuri externe, corelate cu preţurile interne. Alin.5 al
textului, se referă la autovehiculele şi vehiculele noi prevăzute la poziţiile
tarifare 87.02, 87.03, 87.04, 87.11 şi 87.16 din Tariful vamal de import al
României, iar alin.6 se referă la autovehiculele şi vehiculele folosite, care
se stabileşte pe fiecare categorie de vehicule, prin ordin al ministrului
finanţelor publice, ţinându-se seama de vechimea şi de caracteristicile tehnice
ale acestora.
În aplicarea acestor dispoziţii a
fost emis Ordinul M.F.P. nr.687/2001, în preambulul căruia se arată expres că
este emis în baza art.109 alin.4 şi 6, precum şi ale pct. 12 din anexa nr. 6 la Regulamentul de
aplicare a Codului vamal al României. Aceasta din urmă se referă la introducerea
şi scoaterea din ţară a bunurilor aparţinând călătorilor şi altor persoane
fizice.
Prin urmare, textele arătau clar
la momentul importului, că stabilirea valorii în vamă se realizează în funcţie
de factura externă, iar nu în raport de valoarea rezultată din Ordinul M.F.P.
nr.687/2001, acest din urmă act normativ fiind emis în temeiul Regulamentului
vamal exclusiv pentru determinarea taxelor asupra bunurilor importate de
persoanele fizice.
Or, Curtea a constatat că la
momentul întocmirii declaraţiei vamale, reclamanta a arătat că valoarea totală din factură de 10.980 euro
la un curs de schimb de 3,5128 lei, potrivit facturii externă
nr.2006/03/135N/16.03.2006.
Totodată, factura externă a fost
ataşată declaraţiei vamale, aşa cum rezultă chiar din procesul verbal de
control din 23.03.2011.
Aşadar, organele vamale au avut
la dispoziţie de la momentul depunerii declaraţiei toate datele necesare pentru
stabilirea corectă a drepturilor vamale de import, constând în accize şi TVA,
fiind cert că o atare obligaţie legală nu incumbă părţii care a menţionat atât
valoarea din factura externă, cât şi pe cea rezultată din Ordinul nr. O.M.F.P.
nr.687/2001, ataşând însă factura externă.
În acest context, constatând că
toate datele necesare stabilirii drepturilor vamale de import la data
efectuării acestuia, se aflau la dispoziţia autorităţii vamale competente,
aplicarea măsurilor pentru regularizarea situaţiei, în speţă nu relevă
aplicarea dispoziţiilor care reglementează regimul vamal pe baza unor
informaţii inexacte sau incomplete şi nici existenţa unor noi elemente, care să
justifice măsura.
Ca atare, controlul nu s-a
efectuat în condiţiile legii, care arată posibilitatea luării unor măsuri numai
dacă se relevă existenţa unor informaţii inexacte sau incomplete.
Interpretarea legii asupra
stabilirii bazei de calcul a drepturilor de import nu poate fi în sarcina
declarantului, de vreme ce art.148 şi 158 din Legea nr.141/1997 stabilesc cert
această obligaţie în sarcina organelor vamale.
Dacă faţă de declararea ambelor
valori se putea reţine caracterul inexact al informaţiilor puse la dispoziţia
organelor vamale, ataşarea facturii externe din care se relevă cert cuantumul
valoric faţă de care trebuiau stabilite drepturile vamale, în raport cu legea,
exclude orice îndoială cu privire la datele pe care persoana trebuia să le
furnizeze autorităţii.
De altfel, aşa cum s-a arătat şi
în actul de control, acesta s-a efectuat pe exact aceleaşi date şi informaţii,
doar că de data aceasta a fost realizată aplicarea corectă a legii faţă de
datele deţinute încă de la data importului.
Prin urmare, Curtea nu a negat
corecta reţinere a bazei de impozitare, faţă de care se stabileşte valoarea
drepturilor de import, aceasta fiind, într-adevăr, valoarea rezultată din
factura externă, potrivit art.109 din H.G nr.1114/2001, însă asemenea
determinare nu poate trece peste ceea ce este pe de o parte prevăzut în lege,
pentru justificarea posibilităţii unui control ulterior, iar pe de altă parte
rezonabil, în exercitarea dreptului de control ulterior.
Pentru toate acestea, în temeiul
art.100 din Legea nr.86/2006, art.36 lit.c) din Ordinul Vicepreşedintelui
A.N.A.F. nr.7521/2006 rap. la art. 218 alin. 2 C.proc.fisc., curtea a
constatat că actul de control nu a fost întocmit cu respectarea prevederilor
legale, fiind nul, astfel că actele care se întemeiază pe acesta sunt afectate
de aceeaşi sancţiune, împrejurare în raport de care, în mod corect, instanţa de
fond a dispus anularea actelor administrativ fiscale contestate legate de
perceperea penalităţilor de întârziere.
Însă, cum reclamanta nu a
formulat cale de atac în ceea ce priveşte fondul obligaţiilor suplimentare, sub
acest aspect, în temeiul art.299 rap. la art.109 C.proc.civ., Curtea nu putea
extinde controlul în privinţa obligaţiei de plată principală, astfel că a
menţinut hotărârea atacată.
În concluzie, Curtea în temeiul art.312 alin 1 C.proc.civ, a respins
recursurile, ca nefondate.