Contrabandă prevăzută de art.
270 alin.(3) Cod vamal. Elemente constitutive. Soluţionarea laturii civile.
Infracţiunea prevăzută de art. 2961 alin 1 lit *l* din Legea nr. 571/2003.
lipsa de relevanţă calităţii speciale a inculpatului de antrepozitar autorizat
fiscal
Curtea de Apel Cluj, Secţia
penală şi de minori, Decizia nr. 1301/R din 27 septembrie 2012
Judecătoria Vişeu de Sus prin
sentinţa penală nr.40 din 7.02.2012, a condamnat pe inculpatul C.V., pentru
săvârşirea infracţiunii de contrabandă prev şi ped de art 270 alin 3 din Legea
86/2006 cu aplicarea art 3201 alin 7 C.pr.pen, art 74 şi 76 lit *d* C.pen, la 1
(un) an închisoare,
pentru săvârşirea
infracţiunii de deţinere în afara antrepozitului fiscal de produse accizabile
marcate necorespunzător, peste limita de 10.000 ţigarete prev şi ped de art 2961
alin 1 lit *l* din Legea 571/2003 cu aplicarea art 33 lit *b* C.pen, art 3201 alin
7 C.pr.pen, art 74 şi 76 lit *e* C.pen, la 6 (şase) luni închisoare.
În baza art 33 lit *b* şi 34
lit *b* C.pen, inculpatul va executa pedeapsa cea mai grea de 1 (unu) an
închisoare.
În baza art 81 şi 82 C.pen, sa
dispus suspendarea condiţionată a executării pedepsei pe durata termenului de
încercare de 3 ani, atrăgânduise atenţia inculpatului asupra consecinţelor
prev de art 83 C.pen.
A fost condamnat inculpatul L.F.,:
pentru săvârşirea
infracţiunii de contrabandă prev şi ped de art 270 alin 3 din Legea 86/2006 cu
aplicarea art 74 şi 76 lit *d* C.pen, la 1 (unu) an închisoare,
pentru săvârşirea
infracţiunii de deţinere în afara antrepozitului fiscal de produse accizabile
marcate necorespunzător, peste limita a 10.000 ţigarete prev şi ped de art 2961
alin 1 lit *l* din Legea 571/2003 cu aplicarea art 33 lit *b* C.pen, art 74 şi
76 lit *d* C.pen, la 6 (şase) luni închisoare.
În baza art 33 lit *b* şi 34
lit *b* C.pen, inculpatul va executa pedeapsa cea mai grea de 1 (unu) an
închisoare.
În baza art 81 şi 82 C.pen, sa
dispus suspendarea condiţionată a executării pedepsei pe durata termenului de
încercare de 3 ani, atrăgânduise atenţia inculpatului asupra consecinţelor
prev de art 83 C.pen.
În baza art 14 C.pr.pen rap la
art 998 C.civ vechi şi art 6 C.civil nou, a obligat pe inculpaţi să plătească
în solidar părţii civile ANAFAutoritatea Naţională a VămilorDirecţia
Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Cluj, suma de 359.602 lei
despăgubiri civile cu dobânzi şi penalităţi aferente până la data plăţii
efective.
În baza art 118 alin 1 lit *f*
C.pen, sa dispus confiscarea cantităţii de 33.962 pachete ţigări de
provenienţă ucraineană, din care 33.942 pachete marca *Viceroy Red* şi 20
pachete marca *Classic* depozitate în camera de corpuri delicte a
Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Maramureş, conform dovezii
seria P, nr 360946 din 1.11.2010.
Sa dispus restituirea către
inculpatul C.V. a autospecializatei basculanta marca Roman 19215 DFK cu număr
de înmatriculare […] sigilată cu sigiliul nr MI 47945 şi a cheii de contact
ridicată conform dovezii din 29.10.2010 de Sectorul Poliţiei de Frontieră
Poienile de sub Munte.
În baza art 191 C.pr.pen, au
fost obligaţi inculpaţii să plătească statului suma de câte 300 lei fiecare cu
titlu de cheltuieli judiciare, din care suma de 100 lei (câte 50 lei pentru
fiecare) reprezintă onorariu avocaţial parţial din oficiu şi care se va avansa
din fondurile Ministerului de Justiţie.
Pentru a pronunţa această
soluţie, prima instanţă a reţinut în fapt următoarele:
Prin rechizitoriul din
29.09.2011 întocmit în dosarul 92/P/2011, Parchetul de pe lângă Tribunalul
Maramureş a trimis în judecată pe inculpaţii C.V. şi L.F. cu datele personale
individualizate în dispozitivul sentinţei, pentru săvârşirea infracţiunilor
prev. şi ped. de art. 270 alin 3 din Legea nr 86/2006 , art 2961 alin 1 lit l
din Legea 571/2003 cu aplicarea art 33 lit *b* C.penal, comise prin aceea că în
data de 29.10.2010 au fost depistaţi de lucrătorii Poliţiei de frontieră
transportând cu autobasculanta marca ROMAN cu nr. de înmatriculare [...], 33962
pachete ţigări de provenienţă ucraineană.
În cauză sa constituit parte
civilă ANAFAutoritatea Naţională a VămilorDirecţia Regională pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale Cluj cu suma de 359.602 lei compusă din taxe vamale (54793
lei), accize (216799 lei) şi TVA (88010 lei), cu dobânzi şi penalităţi aferente
până la data plăţii efective.
Prezenţi fiind inculpaţii, au
recunoscut sincer faptele comise.
Inculpatul C.V. a arătat că a
condus autobasculanta în bena căreia au fost ascunse ţigările de provenienţă
ucraineană iar inculpatul L.F. că se afla în dreapta sa şi că sarcina lor era
de a le transporta circa 23 km şi să le lase întrun loc de unde urmau să fie
preluate de alte persoane.
Inculpatul C.V. sa prevalat
de dispoziţiile art. 320¹ c.pr.pen. în timp ce inculpatul L.F. nu, întrucât
apărătorul său a solicitat achitarea de sub învinuirea săvârşirii infracţiunii
prev. de art. 2961 alin 1 lit l din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.
Cu ocazia dezbaterii pe fond a
cauzei şi apărătorul inculpatului C.V. a solicitat achitarea în temeiul art. 10
lit. *a* c.pr.pen. pentru aceeaşi infracţiune.
În esenţă, ambii apărători ai
inculpaţilor au susţinut că fapta lor constând în transportul ţigărilor de
contrabandă şi recunoscută de altfel, nu poate să întrunească şi elementele
constitutive ale infracţiunii prev. de art. 2961 alin 1 lit l din Legea
571/2003, deoarece nu erau comercianţi în sensul art. 7 Cod comercial vechi.
Cu privire la latura civilă,
au arătat că art. 256 din Legea 86/2006 instituie ca regulă stingerea datoriei
vamale în cazul confiscării, aspect rezultat şi de interpretarea art. 233
primul paragraf lit. *d* din Regulamentul (CEE) nr. 2913/1992 al Consiliului
din 12.10.1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar.
În data de 29.10.2010, în jurul
orelor 2,30, o patrula a Poliţiei de Frontieră din cadrul Sectorului Poienile
de sub Munte, judeţul Maramureş aflată în exercitarea atribuţiilor de serviciu
vizând paza frontierei cu Ucraina, a sesizat pe drumul CapuGroşiHolovaci spre
comuna Repedea, un autovehicul care venea din direcţia frontierei spre comună.
Lucrătorii de poliţie au
procedat la oprirea maşinii, constatând că este o autobasculantă marca Roman,
având numărul de înmatriculare [...]. Autovehiculul era condus de inculpatul
C.V. iar pasager în dreapta se afla inculpatul L.F..
Inculpaţii nu deţineau niciun
act asupra lor, identificarea făcânduse ulterior.
La verificarea maşinii,
poliţiştii au descoperit în bena acesteia, 68 colete învelite în folie de
plastic de culoare neagră care conţineau ţigări de provenienţă ucraineana.
La ora 9,30 în prezenţa a doi
martori asistenţi sau inventariat coletele constatânduse că în ele se aflau
33962 pachete ţigări (679.240 ţigarete) marcate cu timbru ucrainean din care
33942 marca Viceroy Red (678.840 ţigarete) şi 20 marca Classic (400 ţigarete).
Inculpaţii au fost contactaţi
să încarce coletele dintrun anume loc şi să le transporte circa 23 km întro
altă locaţie unde urmau să fie preluate de alte persoane. Cunoşteau foarte bine
că sunt ţigări de contrabandă şi nu au dezvăluit numele persoanei care ia
contactat.
Ţigările au fost depozitate în
Camera de Corpuri delicte a Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră
Maramureş conform dovezii seria P nr. 360946 din 1.XI.2010.
De la inculpatul C.V. au fost
ridicate autospecializata basculantă şi cheia de contact. Acesta a formulat
cerere de restituire întrucât maşina nu formează proprietatea sa.
În drept faptele inculpaţilor
constituie infracţiunile prev. şi ped. de art. 270 al. 3 din Legea 86/2006 şi
art 2961 alin 1 lit l din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu aplicarea art
33 lit *b* C.penal.
Cererea de achitare de sub
învinuirea săvârşirii infracţiunii prev. şi ped. de art. 2961 alin 1 lit l din
Legea 571/2003 formulată de ambii apărători ai inculpaţilor nu poate fi primită
de instanţă.
În esenţă apărările lor se
rezumă la lipsa calităţii inculpaţilor de comercianţi, respectiv de subiecţi
juridici fiscali. Nefiind antrepozitari autorizaţi în sensul art. 163 lit. *e*
Cod fiscal nu li se poate reţine în sarcină infracţiunea de deţinere în afara
antrepozitului fiscal de produse accizabile marcate necorespunzător peste
limita a 10.000 ţigarete. Ori, argumentaţia lor a fost preluată din decizia LXI
din 24.09.2007 a I.C.C.J. care a pronunţat RIL în materie contravenţională.
Însă dacă în acest domeniu
există dispoziţie expresă prev. la art. 221 al. 2 (*sancţiunile
contravenţionale se aplică persoanelor fizice sau persoanelor juridice care au
calitatea de subiect juridic fiscal*), în materie penală legiuitorul nu a făcut
nicio distincţie şi nu a condiţionat fapta penală de calitatea specială a
inculpatului de antrepozitari autorizat fiscal.
Făcând aplicarea dispoziţiilor
320¹ al. 7 C.pr.pen. în ceea cel priveşte pe inculpatul C.V. şi art. 74 şi 76
c.pen. în cazul ambilor inculpaţi, instanţa lea aplicat pedepse cu închisoarea
sub limitele speciale.
În baza art. 33 lit. *b* şi 34
lit. *b* c.pen. se va dispune ca inculpaţii să execute pedeapsa cea mai grea.
În baza art. 81 şi 82 c.pen. sa
dispus suspendarea condiţionată a executării pedepselor pe durata termenului de
încercare, atrăgândulise atenţia inculpaţilor asupra consecinţelor prev. de
art. 83 cod penal.
La individualizarea pedepselor
şi a modului de executare instanţa a avut în vedere persoana inculpaţilor,
lipsa antecedentelor penale şi recunoaşterea faptelor, apreciind că nu se
impune privarea lor de libertate.
În ceea ce priveşte acţiunea
civilă formulată de ANAFAutoritatea Naţională a VămilorDirecţia Regională
pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Cluj, aceasta este întemeiată, inculpaţii
urmând a fi obligaţi în solidar la plata sumei totale de 359.602 lei cu dobânzi
şi penalităţi aferente până la data achitării efective.
Datoria vamală nu se stinge
prin confiscarea ţigărilor introduse ilegal în ţară, întrucât au fost
descoperite şi sechestrate după trecerea de primul birou vamal de frontieră
situat în interiorul teritoriului vamal al Comunităţii.
În baza art. 118 al. 1 lit.
*f* c.pen sa dispus confiscarea cantităţii de 33.962 pachete ţigări deţinute
şi transportate de inculpaţi.
Întrucât autospecializata
basculantă marca ROMAN 19215 DFK cu nr. de înmatriculare [...] nu formează
proprietatea inculpatului C.V., nu sunt incidente dispoziţiile art. 118 al. 1
lit. *b* c.pen. şi se impune restituirea bunului.
În anul 2009 , inculpatul a
convenit cu proprietarul maşinii (C.I.V.) asupra vânzării cumpărării, stabilind
ca după o lună să perfecteze formele de transcriere şi să se plătească
diferenţa de preţ.
Antecontractul susmenţionat nu
a mai fost finalizat, iar proprietarul a radiat maşina la 2.XI.2010 şi pretinde
de la inculpat restituirea ei sau plata unei sume de bani.
Împotriva soluţiei instanţei
de fond au declarat recurs inculpaţii L.F. şi C.V.
Prin motivele orale şi scrise
ale căii de atac recurentul L.F. a solicitat achitarea în temeiul art. 10 lit.
d rap. la art. 11 pct.2 lit. a C.proc.pen. pentru comiterea infracţiunii de
contrabandă prev. de art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006 precum şi pentru
infracţiunea de deţinere înafara antrepozitului fiscal de produse accizabile
marcate necorespunzător, peste limita a 10.000 de ţigarete faptă prev.şi ped.
de art. 296 ind. 1 alin. 1 lit. l din Legea nr. 571/2003 şi exonerarea sa de la
plata despăgubirilor civile datorate ANVDirecţia Regională pentru Accize şi
Operaţiuni Vamale Cluj.
Sa solicitat achitarea
întrucât recurentul nu a comis fapta prev. de art. 296 din Legea nr. 571/2003,
nefiind întrunite elementele constitutive ale acesteia, neavând calitatea de
comerciant sau antrepozitar pentru a fi subiect activ al acesteia.
Inculpatul C.V. prin recursul
declarat a solicitat achitarea în baza art. 10 lit. d rap. la art. 11 pct. 2
lit. a C.proc.pen. de sub învinuirea comiterii infracţiunii de contrabandă
prev. de art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006 iar pentru infracţiunea vizată
de art. 296 ind. 1 din Legea nr. 571/2003 reducerea pedepsei cu recunoaşterea
de largi circumstanţe atenuante. Sub aspectul laturii civile solicită
exonerarea de la plata despăgubirilor civile, întrucât faptul confiscării
bunurilor ce au făcut obiectul infracţiunii, echivalează cu stingerea datoriei
vamale. În final şi acest inculpat deşi a uzat de prevederile art. 320 ind. 1
C.proc.pen., a solicitat a se constata că în realitate nu a comis infracţiunile
imputate prin rechizitoriul parchetului neavând calitatea de comerciant sau
antrepozitar.
Curtea examinând recursurile
promovate constată că acestea sunt nefondate pentru următoarele argumente:
Potrivit disp. art. 4 pct. 18
din Codul vamal, controlul vamal constă în actele specifice efectuate de
autoritatea vamală pentru a asigura aplicarea corectă a reglementărilor vamale
şi a altor dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul, transferul
şi destinaţia finală ale mărfurilor care circulă între teritoriul vamal al
României şi alte ţări, inclusiv staţionarea mărfurilor care nu au statutul de
mărfuri româneşti. Aceste acte pot să includă verificarea mărfurilor, a datelor
înscrise în declaraţie, existenţa şi autenticitatea documentelor electronice
sau scrise, examinarea evidenţelor contabile ale agenţilor economici şi a altor
înscrisuri, controlul mijloacelor de transport, al bagajelor şi a altor mărfuri
transportate sau aflate asupra persoanelor, precum şi efectuarea de verificări
administrative şi alte acte similare.
Aşadar, prin controlul vamal
se urmăreşte, printre altele, şi asigurarea aplicării corecte a reglementărilor
vamale şi a altor dispoziţii legale privind intrarea, ieşirea, tranzitul,
transferul şi destinaţia finală a mărfurilor, ceea ce înseamnă că H.G. nr.
710/2996, completată privind regimul mărfurilor purtătoare de accize,
reprezintă o reglementare legală ce întregeşte dispoziţiile Codului vamal şi le
explică în materia infracţiunii de contrabandă vizată de art. 270 Cod vamal.
De altfel,potrivit art. 1 din
Legea nr. 86/2006, reglementările vamale cuprind prezentul cod, regulamentul de
aplicare a acestuia, precum şi alte acte normative care conţin prevederi
referitoare la domeniul vamal.
Instituirea obligaţiei de
respectare a punctelor vamale autorizate pentru trecerea mărfurilor purtătoare
de accize a avut în vedere, pe de o parte, raţiuni de ordin administrativ,
pentru o mai bună fluidizare a traficului la frontieră, iar pe de altă parte,
necesitatea unui control vamal riguros al actelor ce însoţesc astfel de
produse.
Revenind la probele
administrate în cauză, se poate reţine că au fost efectuate mai multe
transporturi de ţigări prin vămi neautorizate, ceea ce are semnificaţia ieşirii
din ţară sau intrării în ţară prin alte locuri decât cele stabilite pentru
control vamal (în speţă frontiera cu Ucraina).
Curtea reţine că pentru
existenţa infracţiunii de contrabandă prevăzută în art. 270 alin. 1 cerinţa
este doar aceea ca mărfurile – indiferent de natura acestora – să fie introduse
sau scoase din ţară prin orice mijloace şi prin alte locuri decât cele
stabilite pentru controlul vamal, în timp ce pentru existenţa modalităţii
prevăzute în alin. 2 se cer alte condiţii speciale: mărfurile să fie introduse
sau scoase din ţară prin locurile stabilite pentru controlul vamal şi să
reprezinte, totodată, mărfuri plasate sub un regim vamal a căror valoare în
vamă este mai mare de 20.000 lei.
Referitor la probele dosarului
rezultă fără dubiu că infracţiunea de contrabandă prevăzută în art. 270 alin. 3
din Codul vamal a fost comisă în speţă, deoarece inculpaţii au deţinut,
transportat, depozitat, mărfuri care trebuie plasate sub un regim vamal,
cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii
acesteia.
Astfel este exclusă achitarea
acestora conform art. 10 lit. d pentru infracţiunea vizată de 270 alin. 3 Cod
vamal.
Cât priveşte cererea de
achitare de sub învinuirea săvârşirii infracţiunii prev. de art. 296 ind. 1
alin. 1 lit. l din Legea nr. 571/2003 formulată de ambii recurenţi, nu poate fi
primită, prin prisma lipsei calităţii lor de comercianţi, respectiv de subiecţi
juridici fiscali. Corespunde realităţii că la 24.09.2007 Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie a pronunţat o decizie în interesul legii nr. 61 prin care a
statuat că „persoana care nu are calitatea de antrepozitar sau comerciant, nu
este subiect activ al contravenţiei de deţinere înafara antrepozitului fiscal
peste limita a 10.000 ţigarete”. Curtea reţine însă că recursul în interesul
legii priveşte domeniul contravenţional, existând în acest sens o dispoziţie
expresă prev. la art. 221 alin. 2 pe când în materie penală, legiuitorul nu a
făcut nicio distincţie şi nu a condiţionat fapta penală de calitatea specială a
inculpatului de antrepozitar autorizat fiscal. Aşa fiind, prima instanţă în mod
judicios a reţinut în sarcina ambilor recurenţi deţinerea înafara
antrepozitului fiscal de produse accizabile marcate necorespunzător, peste
limita a 10.000 ţigarete, deoarece sa descoperit cu ocazia controlului
efectuat că inculpaţii transportau 33.942 pachete ţigări Viceroy Red şi 20
pachete ţigări marca Clasic.
Ca atare, nu poate fi primit
nici acest motiv de recurs.
Nici solicitarea inculpatului
C.V., de reducere a pedepsei rezultate, nu poate fi primită pentru următoarele
considerente:
Curtea examinând modul în care
instanţa de fond a analizat critica privind individualizarea pedepsei
principale aplicată recurentului C.V., constată că a respectat toate regulile
ce caracterizează stabilirea pedepsei, atât în ceea ce priveşte cuantumul, cât
şi modalitatea de executare, în sensul unei evaluări concrete a criteriilor
statuate de legiuitor în dispoziţiile art.72 din Codul penal, evidenţiind
gravitatea faptelor comise, prin prisma circumstanţelor reale efective, dar şi
a circumstanţelor personale ale inculpatului, nu numai a celor legate de
comportamentul procesual, cât şi a celor care vizează strict persoana acestuia,
aprecierea, fiind făcută fără o preeminenţă a vreunuia din criteriile arătate,
precum şi consecinţele pedepsei şi a modalităţii de executare neprivative de
libertate, prin prisma funcţiilor unei asemenea sancţiuni.
Curtea, în baza propriei
analize, faţă de critica formulată în sensul reducerii cuantumului pedepsei
consideră că nu se impune a se da curs celor susţinute, deoarece nu sar putea
da eficienţă întrun mod prioritar circumstanţelor personale, în raport cu
celelalte, faţă de regula examinării plurale a criteriilor ce caracterizează
individualizarea judiciară a pedepselor.
Curtea consideră că pedeapsa
rezultantă de 1 an închisoare cu suspendarea condiţionată a acesteia,
reprezintă o pedeapsă proporţională, atât cu gravitatea efectivă a faptelor
comise de recurent, concretizată prin modul în care acesta a acţionat, prin
comiterea unor infracţiuni vamale constând în aceea că la 29.10.2010 a fost
depistat de Poliţia de Frontieră transportând cu autobasculanta 33.962 pachete
de ţigări de provenienţă uncraineană cauzând părţii civile un prejudiciu de
359.602 lei şi ea reliefează periculozitatea excesivă a modului de operare al
recurentului, cât şi profilul sociomoral şi de personalitate a inculpatului, a
cărui atitudine în societate şi procesuală în cauză, este pozitivă uzând de
prevederile art. 320 ind. 1 alin. 7 C.p.p., judecătoria recunoscândui în
sarcină şi circumstanţele atenuante prev. de art. 74 lit. a Cod penal.
Cuantumul sancţiunii nu se
impune a fi redus faţă de gravitatea faptei comise, consecinţele acesteia,
rezonanţa în comunitate şi a reacţiei pe care societatea prin organele
judiciare trebuie să o aibă, faţă de săvârşirea unor asemenea infracţiuni, aşa
încât nu este incident cazul de casare invocat, respectiv art.385/9 pct.14
C.pr.pen.
În raport cu cele menţionate,
sentinţa instanţei de fond este legală şi temeinică sub toate aspectele şi
verificânduse hotărârea atacată, instanţa nu a constatat existenţa vreunui caz
de casare ce sar fi putut invoca din oficiu potrivit art.385/9 alin.3
C.proc.pen.
Sub aspectul modului de
soluţionare a laturii civile, curtea reţine următoarele:
Potrivit art.202 din
Regulamentul CEE nr.2913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, o datorie
vamală la import ia naştere prin introducerea ilegală pe teritoriul vamal al
Comunităţii a mărfurilor supuse drepturilor de import; debitor vamal este şi:
orice persoană care a dobândit sau deţinut mărfurile în cauză şi care ştia, sau
ar fi trebuit să ştie, în mod normal, în momentul achiziţionării sau primirii
mărfurilor că ele au fost introduse ilegal.
În ceea ce priveşte noţiunea
de datorie vamală Curtea apreciază că în conformitate cu art.4 pct.13 din Legea
86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările şi completările
ulterioare, datorie vamală reprezintă obligaţia unei persoane de a plăti
cuantumul drepturilor de import sau de export iar în conformitate cu art.4
pct.14 lit.a din aceeaşi lege, drepturi de import reprezintă taxele vamale şi
taxele cu efect echivalent cu al taxelor vamale de plătit la importul de
mărfuri.
Hotărârea Curţii Europene de
Justiţie dată în cauza 2468 din data de 1 iulie 1969, având ca părţi Comisia
Comunităţii Europene împotriva Italiei, a statuat că: toate taxele, indiferent
de modul lor de aplicare, care sunt impuse în mod unilateral asupra mărfurilor
ce traversează frontierele, fără a avea regimul strict al taxelor vamale, reprezintă
taxe cu efect echivalent. Orice obligaţie pecuniară, indiferent de mărimea,
destinaţia şi modul de aplicare, care este impusă în mod unilateral asupra
mărfurilor autohtone sau străine, pentru simplul motiv că acestea traversează o
frontieră şi care nu este o taxă vamală în sensul strict al cuvântului, este o
taxă cu efect echivalent.
Drept urmare, rezultă că
hotărârea Curţii Europene de Justiţie se referă şi la acciză şi TVAul
percepute asupra mărfurilor care traversează frontiera României şi reprezintă taxe
cu efect echivalent cu al taxelor vamale, fiind incluse în drepturile de
import.
În conformitate cu art.206/5
lit.b din Legea 571/2003 privind Codul fiscal produsele accizabile sunt supuse
accizelor în momentul importului acestora pe teritoriul Comunităţii, iar
conform art.206/6 şi 206/7 lit.d din aceeaşi lege, accizele devin exigibile în
momentul eliberării pentru consum, iar eliberare pentru consum reprezintă şi
importul de produse accizabile chiar şi neregulamentar. La art.131 lit.a din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal se prevede că importul de bunuri
reprezintă intrarea pe teritoriul Comunităţii a unor bunuri care nu se află în
libera circulaţie în înţelesul art.24 din Tratatul de înfiinţare a Comunităţii
Europene.
Conform art.136 alin.1 din Legea
571/2003 privind Codul fiscal se prevede că „în cazul în care, la import,
bunurile sunt supuse taxelor vamale, taxelor agricole sau altor taxe comunitare
similare, stabilite ca urmare a unei politici comune, faptul generator şi
exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervin la data la care apare faptul
generator şi exigibilitatea respectivelor taxe comunitare.
Faptul confiscării bunurilor
ce au făcut obiectul infracţiunii nu echivalează cu stingerea datoriei vamale,
născute ca urmare a introducerii acestora pe teritoriul României şi implicit pe
cel al Comunităţii Europene.
În acest sens, rezultă
potrivit art.224 din Legea 86/2006 privind Codul vamal a României că datoria
vamală la import ia naştere prin introducerea ilegală pe teritoriul României a
mărfurilor supuse drepturilor de import. Potrivit alin.2 al aceluiaşi articol
„datoria vamală se naşte în momentul în care mărfurile sunt introduse ilegal”.
Aceste prevederi legale se regăsesc şi în Codul vamal Comunitar, care la
art.202 arată că „o datorie vamală la import poate să ia naştere prin:
introducerea ilegală pe teritoriul vamal al Comunităţii a mărfurilor supuse
drepturilor de import”.
Prin Hotărârea din 2.04.2009
dată în cauza C459/7 Curtea Europeană de Justiţie a statuat că „pentru a determina
stingerea datoriei vamale, punerea sub sechestru a mărfurilor neregulat
introduse pe teritoriul vamal al Comunităţii, trebuie să intervină înainte ca
aceste mărfuri să treacă de primul birou vamal situat în interiorul acestui
teritoriu”. Astfel, datoria vamală la import ia naştere în momentul
introducerii bunurilor pe teritoriul Comunităţii, indiferent dacă ulterior
acestea au fost sechestrate.
Cu privire la temeiul juridic
şi modul de calcul al prejudiciului rezultat din activitatea infracţională a inculpaţilor,
Curtea învederează următoarele:
Preţul de referinţă avut în
vedere la determinarea valorii în vamă a fost preţul la care au fost cumpărate
ţigările din ţara de provenienţă respectiv de 7 UAH/pachet aşa cum este
inscripţionat pe acesta.
Taxa vamală a fost calculată
aplicând procentul de 57,6% asupra valorii în vamă.
Acciza a fost calculată în
conformitate cu art. 177 din Legea nr. 571/2003 Cod fiscal privind structura
accizei totale exprimate în echivalent euro pentru 1000 ţigarete, calculată la
cursul valutar valabil pentru accize în anul 2010.
TVA de 24% sa aplicat asupra
bazei de impozitare, care este compusă din suma dintre: valoarea în vamă,
taxele vamale şi acciză, conform art.139 alin.1 C.fiscal.
Baza legală este: regulamentul
CEE nr.2913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului
vamal Comunitar; Regulamentul CEE nr.2454/1993 a Comisiei din 2 iulie 1993
privind dispoziţiile de aplicare a Codului vamal Comunitar, tariful vamal
integrat român pe anul 2010; Codul fiscal aprobat prin Legea nr.571/2003 cu
modificările ulterioare; Hotărârea Guvernului României nr.44/2004 privind
normele de aplicare a Codului fiscal, cu modificările ulterioare.
Temeiul juridic al dobânzilor
şi penalităţilor aferente datoriei vamale îl reprezintă art.119, 120 şi 120/1
din Codul de procedură fiscală republicat, cu modificările şi completările
ulterioare.
Pentru motivele ce preced,
având în vedere că instanţa de fond a reţinut şi rezolvat corect atât latura
penală cât şi cea civilă, recursurile inculpaţilor se vor respinge ca nefondate
în baza art. 385 ind. 15 pct. 1 lit. b C.proc.pen. (Judecător Delia Purice)
|