Contestatie în anulare. Eroare materială. Înteles
Curtea de Apel Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr.
91/R din 14 ianuarie 2013
Prin decizia civilă nr. 3550/R din 10.09.2012 a Curtii de Apel
Cluj, a fost respins ca nefondat recursul declarat de pârâtul MINISTERUL
FINANłELOR PUBLICE prin DIRECłIA GENERALĂ A FINANłELOR PUBLICE MARAMUREŞ
împotriva sentintei civile nr. 788 din 27.04.2012 a Tribunalului Maramureş,
care a fost mentinută.
Pentru a hotărî
astfel, Curtea a retinut următoarele:
Obiectul actiunii îl constituie anularea deciziei nr. 238 emise de
către pârâta recurentă la data de 11.07.2011.
Analizând continutul acestei decizii, Curtea a constatat că
potrivit art. I, pârâta a dispus, începând cu data de 18.07.2011, încetarea
contractului de muncă al reclamantului „conform art. 55 lit. a coroborat cu
art. 56 al. 1 lit. i din codul Muncii” ca urmare a expirării termenului pentru
care a fost încheiat contractul individual de muncă pe perioadă determinată.
De asemenea, în preambulul deciziei se fac trimiteri la actele
care au stat la baza reorganizării structurii institutiei şi care, în opinia
recurentei, justifică măsura „încetării” luată fată de reclamantă.
Potrivit contractului individual de muncă încheiat la data de
18.02.2008 reclamantul a fost angajat începând cu aceeaşi dată pe perioadă
„determinată”, respectiv „până la organizarea concursului”.
Pe perioada derulării raporturilor de muncă, aşa cum de altfel a
retinut şi prima instantă, părtile au convenit modificarea felului muncii, fără
a aduce însă modificări cu privire la perioada pentru care acest contract a
fost încheiat.
Curtea a constatat că în raport de dispozitivul pe
care îl cuprinde, natura deciziei contestate apare ca fiind una de încetare a
contractului individual de muncă în temeiul art.55 lit. a raportat la art.56
alin.1 lit. i Codul muncii, ceea ce, de altfel, reflectă şi mentiunea din
contractul de muncă încheiat între părti, că acesta este încheiat pe durată
determinată, „până la organizarea concursului”.
În baza considerentelor din preambulul deciziei atacate şi care
sunt mentionate în vederea justificării restructurării institutiei, pârâta
acreditează ideea unei concedieri fundamentate pe prevederile art. 65 din Codul
Muncii, în această sferă încadrânduse şi o parte din motivele invocate prin
memoriul de recurs de către pârâtă.
În acest context, Curtea a observat şi că art.79 Codul muncii
interzice angajatorului în cazul unui conflict de muncă să invoce în fata instantei
alte motive de fapt şi de drept decât cele precizate în decizia de concediere,
ceea ce limitează posibilitatea pârâtei de a dezvolta critici în sprijinul
legalitătii şi temeiniciei măsurii concedierii, când, aşa cum sa retinut
anterior, raporturile de muncă au încetat în baza art. 55 lit. a Codul muncii.
Cum în spetă, pârâta nu a dovedit că a intervenit evenimentul care
ar fi determinat încetarea contractului de muncă pe durată determinată,
respectiv organizarea concursului, Curtea de Apel a constatat că decizia de
încetare a fost nelegală.
Întro atare situatie, analiza motivelor de recurs privitoare la
aspectele de fond ale cauzei apare ca superfluă.
Pentru considerentele expuse anterior, Curtea de Apel în temeiul
art.312 alin.1 Cod de procedură civilă, a respins ca nefondat recursul pârâtei.
Nu sau solicitat cheltuieli de judecată.
Împotriva acestei
hotărâri a formulat contestatie în anulare contestatorul MINISTERUL FINANłELOR
PUBLICE prin DIRECłIA GENERALĂ A FINANłELOR PUBLICE MARAMUREŞ, solicitând
anularea deciziei civile nr. 3550/R/10.09.2012 a Curtii de Apel Cluj şi
admiterea recursului astfel cum a fost formulat împotriva sentintei civile nr.
788/27.04.2012 a Tribunalului Maramureş, în sensul respingerii actiunii
formulate de reclamant, precum şi mentinerea ca legală şi temeinică a deciziei
nr. 238/11.07.2001 a Directia Generală a Finantelor Publice Maramureş.
În motivarea contestatiei sa arătat că reclamantul a fost angajat
pe perioadă determinată începând cu data de 18.02.2008 până la organizarea
concursului.
În aplicarea prevederilor Ordinului Preşedintelui A.N.A.F.
nr.2180/2011 Directia Generală de Organizare şi Resurse Umane din cadrul
A.N.A.F. a comunicat Nota nr.938.551/09.06.2011 prin care se precizează faptul
că la întocmirea statelor de functii ale directiilor generale de finante
publice judetene, care vor fi predate obligatoriu pana la data de 10.06.2011,
nu se vor lua în calcul posturile de executie vacante existente la acea dată,
posturile de executie vacante fiind doar cele preluate de la unitătile
desfiintate.
Ratiunea pentru care nu mai pot fi luate în considerare este aceea
că nu sunt bugetate şi că au fost reduse prin proiectul de Hotărâre a
Guvernului pentru modificarea şi completarea H.G. nr.109/2009 privind organizarea
şi functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare.
Prin Ordinul Preşedintelui A.N.A.F nr.2262/23.06.2011 sa aprobat
numărul maxim de posturi pentru directiile generale ale finantelor publice
judetene, posturile repartizate şi aprobate pentru
D.G.F.P.
Maramureş fiind în număr de 489, nefiind incluse şi posturile vacante, ocupate
pe perioadă determinată de personal contractual.
Astfel, D.G.F.P. Maramureş, neavând posturile vacante în statul de
functii aprobat, acestea nefiind bugetare, nu mai are posibilitatea de a angaja
personal (posturi inexistente în statul de functii), constatânduse încetarea
contractelor de munca încheiate pe durata determinata existente la acea data.
Concedierea reclamantului sa făcut urmare reorganizării
institutiei, acesta ocupând un post pe perioadă determinată (post vacant) şi
neavând calitate de functionar public, post vacant care nu a mai fost cuprins
în noul stat de functii, lista posturilor vacante fiind puse doar la dispozitia
functionarilor publici nu şi a persoanelor încadrate pe perioada determinată
conform prevederilor Codului muncii.
În opinia contestatorului faptul că institutia a mentionat în
preambulul deciziei contestate aceste aspecte referitoare la reducerea
posturilor de executie vacante nu poate atrage nulitatea deciziei, întrucât
aceste împrejurări sunt arătate pentru a prezenta întregul context care a
determinat încetarea contractelor de muncă pentru personalul contractual
angajat cu contracte încheiate pe perioada determinată.
Sa mai invocat că simpla derulare a raporturilor
de muncă între părti, după expirarea termenului maximal prevăzut de lege, nu
transformă de drept contractul de munca cu durată determinată întrun contract
de muncă cu durată nedeterminată. Acordul părtilor salariat, angajat în
derularea unui raport de muncă este o prima conditie necesara pentru
constatarea existentei unui contract de muncă, aceasta nu este însa şi
suficientă, instanta de fond apreciind eronat în mod contrar.
Încheierea contractului de munca în mod legal presupune mai mult
decât un acord de vointă, este deopotrivă necesar ca acest acord sa fie legal,
adică sa nu eludeze prevederi imperative cuprinse în normele legale în vigoare
în momentul încheierii sale.
Invocând dispozitiile art. 22 alin. 1 din O.G nr.34/2009 cu
privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor masuri
financiarfiscale şi art. III alin.2 din OUG nr.229/2008 contestatorul a
precizat că instanta de fond nu putea ignora aceste prevederi legale pentru a
constata că părtile ar fi convenit încheierea unui contract de muncă pe durata
nedeterminată, iar în conditiile în care între părti sa încheiat un contract
de muncă pe durată determinată, este evident că sub aspectul temeiului de drept
al încetării acestui contract sunt incidente prevederile art. 55 lit.a) şi
art.56 alin.1 lit.i) din Codul muncii.
În considerarea celor de mai sus sa invocat ca practică judiciară
Decizia civila nr.3569/R/11.09.2012 a Curtii de Apel Cluj, Decizia civila nr.
3567/R/11.09.2012 a Curtii de Apel Cluj, Decizia civila nr.3576/R/11.09.2012 a
Curtii de Apel Cluj, Decizia civila din 30.10.2012 a Curtii de Apel Cluj în
dosar nr.8079/100/2011*.
Analizând
contestatia în anulare formulată prin prisma motivelor invocate şi a
dispozitiilor legale aplicabile, Curtea de Apel retine următoarele:
Prin „eroare materială”, ca temei al unei contestatii în anulare
în sensul art. 318 Cod procedură civilă se întelege orice eroare materială
evidentă de ordin procedural de o asemenea gravitate încât a avut drept
consecintă pronuntarea unei hotărâri greşite. În această categorie se
încadrează erorile comise în legătură cu aspectele formale ale judecătii
recursului, cum ar fi de exemplu, anularea greşită ca netimbrat sau ca făcut de
un mandatar fără calitate şi altele asemănătoare, pentru verificarea cărora nu
este necesară reexaminarea fondului sau reaprecierea probelor.
Drept urmare, greşelile instantei de recurs care pot deschide
calea contestatiei în anulare sunt greşeli de fapt şi nu greşeli de judecata,
de apreciere a probelor sau de interpretare a dispozitiilor legale, contestatia
în anulare neconstituind un mijloc de reformare a unei hotărâri, chiar şi
greşite, date în recurs, întrucât instanta este tinută să verifice numai dacă
există vreunul din motivele limitativ prevăzute de lege ce permit să examineze
justetea solutiei pronuntate.
Prin memoriul depus la dosar contestatorul expune pe larg starea
de fapt şi face trimiteri la norme legale, în raport de care apreciază că
decizia pronuntată de către instanta de recurs este rezultatul unei „greşeli
materiale”, în contextul în care validează rationamentul potrivit căruia un
contract încheiat pe perioadă determinată poate fi convertit întrun contract
pe perioadă nedeterminată.
Referitor la decizia nr. 238/11.07.2011 emisă de DGFP MM,
mentionează că aceasta corespunde cerintelor legale, sens în care subliniază că
indicarea in preambulul acestei decizii a aspectelor referitoare la reducerea
posturilor de executie vacante nu poate atrage nulitatea acesteia, întrucât
aceste împrejurări au fost evidentiate tocmai pentru a prezenta întregul
context care a determinat încetarea contractelor de munca pentru personalul
contractual angajat cu contracte încheiate pe perioada determinata.
De asemenea, invocă omisiunea instantei de fond de a avea în
vedere existenta unui impediment legal OG nr. 34/2009, prin care sa instituit
interdictia ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante din
autoritătile şi institutiile publice, impediment care, în opinia
contestatorului, justifică pe deplin măsura încetării contractului individual
de muncă al intimatei, aceasta cu atât mai mult cu cât în urma reorganizării
institutiei prin ordine succesive ale Preşedintelui ANAF sa hotărât desfiintarea
posturilor vacante din cadrul DGFP MM, inclusiv a celui ocupat de intimată.
Drept urmare, motivele invocate de contestator nu se încadrează în
cele prevăzute limitativ în dispozitiile legale mentionate anterior şi
reiterează motivele expuse în întâmpinarea din recurs, scopul urmărit fiind
acela de a se obtine o nouă examinare a cauzei sale solutionate în mod
irevocabil, fapt care încalcă principiul securitătii juridice şi dreptul la o
instantă, componente esentiale ale sistemului de garantii instituit prin art. 6
paragraf 1 din Conventia Europeană a Drepturilor Omului (Cauza Popov contra
Republicii Moldova, nr.2, Hotărârea CEDO din 6 decembrie 2005).
De asemenea, în Cauza Mitrea contra României
(Hotărârea din 29 iulie 2008) Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat
că „dreptul la un proces echitabil înaintea unui tribunal, după cum este
garantat de Articolul 6 alineatul 1 trebuie să fie interpretat în conformitate
cu Preambulul la Conventie, care prevede, printre altele, că statul de drept
face parte din patrimoniul comun al Statelor Contractante. Unul dintre
aspectele fundamentale ale statului de drept este principiul certitudinii
legale, care impune, inter alia, ca
în cazurile în care instantele au solutionat definitiv o problemă, hotărârea
acestora să nu mai fie pusă sub semnul întrebării”.
În consecintă, Curtea apreciază că sustinerile contestatorului
necesită o analiză în drept şi nu se încadrează prin urmare în notiunea de
greşeală materială prevăzută de art. 318 Cod procedură civilă., în temeiul
dispozitiilor legale mentionate anterior şi a art. 320 Cod procedură civilă se
va respinge ca nefondată contestatia în anulare formulată în cauză.
În temeiul art. 274
alin. 1 Cod procedură civilă se va obliga contestatorul, aflat în culpă
procesuală să plătească intimatului suma de 500 lei, cheltuieli de judecată
reprezentând contravaloarea onorariului de avocat.
|