Contestarea deciziei de
imputare emisă în urma celor comunicate de Curtea de Conturi urmare auditului
efectuat. Obligaţia conducătorului unităţii. Act de control care nu a fost
contestat. Drepturi salariale acordate peste limitele legale urmare unui acord
colectiv. Respingerea contestaţiei
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3451 din 3 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr.
101/31.01.2012, a Tribunalului BistriţaNăsăud sa admis acţiunea formulată de
reclamanta S.O. în contradictoriu cu pârâţii PRIMARUL COMUNEI ŞIEUŢ şi COMUNA
ŞIEUŢ prin primar, şi în consecinţă, sa anulat, ca nelegal actul administrativ
– Dispoziţia nr.7 din 4.02.2011 emisă de pârâtul Primarul comunei Şieuţ în ceea
ce o priveşte pe reclamantă; au fost obligaţi pârâţii în solidar să plătească
reclamantei cheltuieli de judecată în cuantum de 400 lei.
Tribunalul BistriţaNăsăud a
apreciat că dispoziţia de imputare trebuia să îndeplinească condiţiile
specifice de fond şi formă ale actului administrativ individual, să arate
temeiul legal şi factual al emiterii actului, să individualizeze suma de plată
precum şi funcţionarul public căruia trebuia să i se impute.
Dispoziţia de imputare
contestată menţionează că se impută sumele acordate nelegal care au fost
constatate de camera de Conturi a jud.BistriţaNăsăud. În condiţiile în care
procesul verbal şi decizia care au stat la baza emiterii dispoziţieia tacate nu
iau fost comunicate reclamantului şi deci, nu îi sunt opozabile în anexa la
dispoziţia de imputare trebuiau individualizate sumele plătite nelegal atât ca
şi natură cât şi ca şi cuantum.
Prin urmare, instanţa de fond
în conformitate cu art.85 şi 109 din Legea 188/1999 raportat la art.18 din
Legea 554/2004 a dispus anularea dispoziţiei de imputare.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs Comuna Şieuţ şi Primarul comunei Şieuţ solicitând modificarea
în totalitate a sentinţei cu consecinţa respingerii cererii formulată de
reclamanta S.O.. În cazul de faţă, apreciază recurentul nu se impută vreo
pagubă patrimonială nefiind vorba de daune cauzate angajatorului de către
angajat şi se doreşte recuperarea unor sume de bani acordate iniţial în mod
nelegal, iar suma nedatorată are la bază constatările făcute de Curtea de
Conturi.
Intimata S.O. a depus
întâmpinare solicitând în principal constatarea nulităţii recursului dat fiind
incidenţa prevederilor art.302/1 lit.c şi ale art.303 alin.1 şi 306 alin.1
C.proc.civ., iar în subsidiar respingerea recursului ca nefondat cu cheltuieli
de judecată.
Se susţine că recursul nu
este motivat deoarece recurenţii sau raportat prin criticile aduse la o cu
totul altă sentinţă iar în ceea ce priveşte motivele de recurs, recurenta nu a
motivat recursul prin declaraţia sa. Pe fondul recursului se susţine că acordul
colectiv a dobândit putere de lege, nu sa constatat nulitatea clauzelor
contractuale şi de altfel atribuţiile Curţii de Conturi nu se circumscriu la a
declara modul unilateral ca acte juridice încheiate de terţe persoane.
Dispoziţia atacată nu are
exigenţele pe care trebuie să le îndeplinească un titlu executor şi nu conţine
elementele necesare pentru a se putea efectua un control judecătoresc eficace.
În ceea ce priveşte excepţia
nulităţii recursului, aceasta a fost respinsă în şedinţa publică din 3 mai
2012.
Asupra recursului, Curtea va
reţine următoarele:
Sub aspectul criticilor
deduse de către recurentă, Curtea constată că aspectele semnalate şi reţinute
de către instanţa de fond nu au fost atacate de reclamant nici pe cale directă
prin intentarea unui contencios de legalitate împotriva deciziei Curţii de
Conturi şi nici pe calea prevăzută de art. 4 din Legea nr. 554/2004 în litigiul
pendinte.
Astfel, premisa emiterii
actului administrativ în cauza pendinte este dată de reţinerea incidenţei art.
33 alin. 3 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de
Conturi cu modificările şi completările ulterioare.
Astfel, conform acestui text
legal, în situaţiile în care organele de audit extern ale Curţii de Conturi
constată existenţa unor abateri de la legalitate şi regularitate, care au
determinat producerea unor prejudicii, comunică conducerii entităţii publice
auditate această stare de fapt iar stabilirea întinderii prejudiciului şi
dispunerea măsurilor pentru recuperarea acestuia devin obligaţie a conducerii
entităţii auditate.
Aşa fiind, în aplicarea
acestor dispoziţii legale şi cu trimitere la dispoziţiile art. 84 alin. 1 lit.
b din Legea privind Statutul funcţionarilor publici, conducătorul entităţii
auditate este obligat să emită decizie de imputare prin care să stabilească în
concret suma de recuperat de la funcţionarul public care prin premisă a
beneficiat necuvenit de sumele stabilite pe calea controlului şi care au fost acordate
fără temei legal.
Din această perspectivă,
Curtea nu poate reţine ca motiv de nelegalitate a actului administrativ de
imputare aspectul formal reţinut de instanţa de fond, respectiv acela al
emiterii unei act colectiv de imputare pentru mai mulţi funcţionari nu are
relevanţă de vreme ce din Anexa nr. 1 rezultă în mod foarte clar suma imputată.
Împrejurarea că actele
premergătoare emiterii dispoziţiei de imputare nu au fost comunicate
reclamantei nu conduce la reţinerea nelegalităţii acesteia căci reclamantul, în
calitate de terţ faţă de aceste acte administrative, are la îndemână
posibilitatea de a le contesta fie pe calea prevăzută la art. 4 din Legea
contenciosului administrativ fie pe calea prevăzută la art. 1 alin. 1 şi 2
coroborat cu art. 8 alin. 1 din aceeaşi lege.
Pe cale de consecinţă, din
această perspectivă conducerea unităţii auditate, în ipoteza în care actul de
control nu este atacat sau anulat, îi rămâne conform art. 33 alin. 3 din Legea
nr. 94/1992 doar obligaţia de a stabili întinderea prejudiciului şi persoana
răspunzătoare recurgând la mijloacele legale pentru recuperarea acestuia.
Dincolo de aceste
consideraţii, Curtea observă că apărările reclamantei conform cărora sumele de
bani de care a beneficiat acesta nu sau datorat deoarece contractul colectiv
de muncă ori acordul colectiv din cadrul unităţilor publice prin care se
stabilesc drepturi salariale nu pot înfrânge dispoziţiile legale, acestea fiind
unica bază legală de stabilire a îndemnizaţiei şi a celorlalte drepturi de natură
salarială, Curtea reţine că aceste apărări sunt neîntemeiate.
Împrejurarea că printrun
acord colectiv de muncă se stabilesc pe bază de negociere alte drepturi de
natură salarială ori se majorează drepturile în afara ori peste limitele
prevăzute de lege nu pot fi opuse cu succes terţilor, şi în principal organelor
de control administrativ extern de audit financiar. În acelaşi timp şi pe baza
aceleaşi raţiuni o atare convenţie nu poate fi opusă cu succes nici instanţei
judecătoreşti.
Din această perspectivă,
Curtea reţine că sentinţa atacată este legală şi temeinică, instanţa de fond
aplicând şi interpretând corect dispoziţiile legale pertinente incidente în
materie.
Faţă de
cele ce precedă, Curtea aplicarea art. 109 din Legea nr. 188/1999 rap. la art. 20
alin. 3 din legea nr. 554/2004 corelat cu art. 312 C.pr.civ. va admite recursul
declarat de COMUNA ŞIEUŢ şi PRIMARUL COMUNEI ŞIEUŢ împotriva sentinţei civile
nr. 101 din 31.01.2012, a Tribunalului BistriţaNăsăud, pe care o va modifica
în sensul că va respinge cererea reclamantei S.O.. (Judecător Radu Rareş Duşa) |