Contestaţie act administrativ
fiscal. Lipsa de pe facturi a menţiunilor necesare pentru a conferi calitatea
de documente justificative. Efectuarea în primă instanţă unei expertize
contabile. Obiectivele de domeniul expertizei fiscale. Lipsa calităţii de
expert fiscal a expertului numit în cauză. Admiterea recursului şi respingerea
contestaţiei
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3830 din 14 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr. 7132
din 20.12.2011 pronunţată de Tribunalul Maramureş sa admis în parte acţiunea
promovată de reclamanta SC P.L. SRL în contradictoriu cu pârâta DIRECŢIA
GENERALA A FINANŢELOR PUBLICE MARAMUREŞ, şi în consecinţă:
Sa anulat în parte Decizia
nr. 476/02.09.2010 emisă de pârâta Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Maramureş în ceea ce priveşte suma de 100.765 lei reprezentând impozit pe
profit, suma de 29.058 lei reprezentând majorări de întârziere aferente
impozitului pe profit, suma de 61.782 lei reprezentând taxă pe valoare adăugată
precum şi suma calculată cu titlu de majorări de întârziere aferente taxei pe
valoare adăugată de 61.782 lei.
A fost obligată reclamanta să
plătească expertului suma de 3.200 lei reprezentând diferenţă onorar expert.
A fost obligată pârâta să
plătească reclamantei suma de 2.102,15 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunţa această hotărâre,
instanţa de fond a reţinut următoarele:
Prin Decizia nr.
476/02.09.2010 emisă de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Maramureş, a
fost respinsă contestaţia promovată de reclamanta SC P.L. SRL împotriva
deciziei de impunere nr. 1054/12.05.201 emisă în baza raportului de inspecţie
fiscală încheiat la data de 07.05.2010 ca neîntemeiată.
În perioada 15.10.200815.12.2009
SC P.L. SRL a înregistrat în conturile 601 „Cheltuieli cu materiile prime” şi
628 „Alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi” suma de 604.942 lei, în
baza a 32 facturi fiscale emise de SC C.T. SRL Comăneşti, reprezentând lucrări
de vopsire LEA, 0,2 KW (linie electrică aeriană), lucrări de defrişare culoare
de siguranţă şi achiziţie de vopsea grund, diluant, întăritor şi email.
Prin raportul de inspecţie
fiscală încheiat în data de 07.05.2010, organele de inspecţie fiscală au
constatat că pentru prestările de servicii reprezentând vopsitorie LEA (linie
electrică aeriană) nu sunt întocmite situaţii de lucrări şi procese verbale de
recepţie din care să rezulte numărul de stâlpi vopsiţi şi tariful unitar.
De asemenea în contractul de
prestări servicii nr. 151/19.08.2008 încheiat între SC P.L. SRL şi SC C.T. SRL,
având ca obiect „lucrări vopsitorie şi defrişare” în valoare totală de 350.000
lei nu se precizează cât reprezintă contravaloarea lucrărilor de vopsitorie şi
cât a lucrărilor de defirşare.
Prin decizia contestată se
reţine că urmare a solicitării Direcţiei Generale a Finanţelor Publice
Maramureş – Activitatea de Inspecţie Fiscală, prin adresa nr. 1969/02.03.2010,
de efectuare a unui control încrucişat la SC C.T. SRL din Comăneşti, în vederea
clarificării diferenţelor constatate în declaraţiile informative privind
achiziţiile/prestările şi livrările efectuate pe teritoriul României în relaţia
cu SC P.L. SRL, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Bacău ia
comunicat ca administratorul SC C.T. SRL nu a dat curs solicitării de a
prezenta documentele de evidenţă contabilă şi ca urmare nu sunt în măsură să se
pronunţe cu privire la realitatea şi legalitatea operaţiunilor înscrise în
declaraţiile 394 pe semestrul II 2008 şi semestrul II 2009.
De asemenea, Direcţia
Generală a Finanţelor Publice a judeţului Bacău a precizat ca sa luat măsura
propunerii SC C.T. SRL pentru includerea în lista contribuabililor inactivi,
conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscale nr.
575/2006 privind stabilirea condiţiilor şi declararea contribuabililor
inactivi.
Având în vedere cele
constatate, organele de inspecţie fiscală au constatat că suma de
604.942 lei este
nedeductibilă din punct de vedere fiscal, reţinânduse că facturile nu cuprind
toate elementele impuse la Ordinul MFP nr. 1850/2004 – privind registrele şi
formularele financiar contabile abrogate prin Ordinul MFP nr. 3512/2008 –
privind documentele financiarcontabile şi nu respectă prevederile art. 155
alin. 5 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal în ceea ce priveşte
conţinutul informaţiilor obligatorii pe care trebuie să le conţină facturile.
Prin aceeaşi decizie se
reţine SC P.L. SRL a înregistrat în luna iulie 2009 în contul 601 „Cheltuieli
cu materiile prime” suma de 24.840 lei reprezentând vopsele diluanţi, în baza a
6 facturi fiscale emise de SC M.A.S. SRL din Seini.
Nici în acest caz SC P.L. SRL
nu a întocmit documente prin care să facă dovada intrării în gestiune a
materialelor motiv pentru care conform prevederilor legale citate mai sus,
cheltuielile în suma de 24.840 lei sunt deductibile din punct de vedere fiscal.
Având în vedere cele
precizate, sa reţinut că pentru cheltuielile nedeductibile în sumă totală de
629.782 lei, SC P.L. SRL datorează impozitul pe profit suplimentar în sumă de
100.765 lei.
Din cuprinsul raportului de
expertiză întocmit de expert tehnic judiciar Chiş Liviu reiese că în perioada
octombrie 2008 – noiembrie 2009, SC C.T. SRL a emis către SC P.L. SRL facturi
fiscale în valoare totală de 719.881,10 lei cu o taxă pe valoarea adăugată de
114.938,97 lei. Aceste facturi au fost achitate integral prin „Casă” şi prin
decontare bancară în perioada noiembrie 2008
– decembrie 2009 după cum sa
menţionat în anexa 2, iar în luna iulie 2008 SC M.A. SRL emite către SC P.L.e
SRL facturi fiscale în valoare de 29.556,47 lei cu o taxă pe valoarea adăugată
de 4.719,07 lei. Aceste facturi au fost achitate integral prin „Casă” aşa cum
rezultă din anexa nr. 3.
Expertul reţine totodată că
facturile emise în perioada 2008 – 2009 de către SC C.T. SRL Comăneşti şi SC MC
V Adrian Serv SRL conţin toate datele de identificare ale furnizorilor
(denumire, CUI, adresă), de asemenea toate facturile poartă semnătura şi
ştampila furnizorului care lea emis, reclamanta SC P.L. SRL achitând în
întregime aceste facturi prin „Casă” şi decontare bancară în contul acestor
furnizori fără a se întâlni cazuri de refuz a sumelor pe motiv că nu se cuvin
acestora, motiv pentru care expertul concluzionează că nu există suspiciuni că
aceste facturi nu ar aparţine furnizorilor menţionaţi mai sus.
Potrivit actului constitutiv,
obiectul principal de activitate al SC P.L. SRL este „Lucrări de vopsitorie,
zugrăveli şi montări de geamuri” – cod CAEN 4334.
În fapt, în perioada 20082009,
reclamanta a realizat în principiu lucrări de vopsitorie a stâlpilor metalici
ai liniilor electrice şi întreţinerea culoarelor de siguranţă din zona
acestora.
Pentru executarea lucrărilor
contractate SC P.L. SRL a încheiat contract de prestări servicii în
subantrepriză cu SC C.T. SRL Comăneşti, judeţul Bacău, iar de la SC M.A. SRL sa
aprovizionat cu materiale (vopsele şi diluant), acestea fiind specifice
activităţii desfăşurate de reclamată.
Atât reclamanta SC P.L. SRL
cât şi SC C.T. SRL Comăneşti şi SC M.A. SRL sunt persoane juridice impozabile
înregistrate ca plătitoare de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.
Examinând cuprinsul
facturilor fiscale expertul a constatat că acestea conţin menţiunile prevăzute
la art. 155 alin. 5 din Codul fiscal, respectiv conţin denumirea cumpărătorului
(SC P.L. SRL), număr de înregistrare la Registrul Comerţului, număr
certificatului de înregistrare fiscală (CUI), localitatea unde are sediul
(SeiniMaramureş), mai puţin strada şi numărul imobilului unde îşi are sediul
cumpărătorul, lipsa acestor menţiuni neconstituind însă un motiv pentru care
aceste facturi să nu fie considerate documente justificative în baza cărora să
se deducă TVA.
Potrivit pct. 48 din H.G. nr.
44/2004 prestarea efectivă a serviciilor se justifică prin „situaţii de
lucrări, procese verbale de recepţie, rapoarte de lucru, studii de
fezabilitate, de piaţă sau orice alte materiale corespunzătoare”. În situaţia
de faţă, chiar dacă nu sau încheiat situaţii de lucrări ci situaţii de plată,
care în esenţă au aceleaşi elemente componente, considerăm că acestea se
încadrează în categoria actelor prevăzute de legiuitor pentru a justifica
prestarea efectivă a serviciilor, respectiv realitatea operaţiunilor înscrise
în facturile emise de SC C.T. SRL, Comăneşti către reclamanta SC P.L. SRL.
Realitatea acestor operaţiuni
se poate susţine şi prin faptul că toate facturile au fost achitate de
reclamantă prestatorilor săi atât prin „Casă” cât mai ales prin decontare
bancară.
În ceea ce priveşte relaţiile
comerciale ale reclamantei cu SC M.A.S. SRL acestea au constat în cumpărarea de
către reclamantă a unor materiale, respectiv vopsele şi diluant, în valoare
totală de 29.556,47 lei, conform celor 6 facturi prezentate în anexa nr. 3 la
raportul de expertiză. Având în vedere că reclamanta a desfăşurat activităţi de
vopsitorie, că facturile sunt semnate de un reprezentant al reclamantei şi că au
fost achitate în întregime, apreciem că aceste operaţiuni au fost reale.
Analizând natura serviciilor
prestate şi facturate de SC P.L. SRL clienţilor săi şi cele prestate şi
facturate de către subantreprenori către aceasta sa constatat că sunt de aceeaşi
natură, respectiv lucrări de vopsitorie şi întreţinere spaţiu de siguranţă a
liniilor electrice.
Având în vedere cele de mai
sus şi faptul că există contract de prestări servicii între reclamantă şi
subantreprenori consideră că, cheltuielile cu prestările de servicii executate
de terţi, respectiv cele facturate de SC C.T. SRL către SC P.L. SRL au fost
executate în scopul realizării de venituri impozabile, se justifică necesitatea
prestărilor acestora în scopul activităţii desfăşurate astfel încât eronat
organele fiscale au reţinut încălcarea prevederilor art. 21 alin. 1 şi alin. 4
lit. m din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
De asemenea consideră că nu
au fost încălcate nici prevederile pct. 48 din H.G. nr. 44/2004 deoarece
serviciile prestate au fost executate în baza unor contracte iar prestarea
efectivă a serviciilor se justifică prin situaţii de plată şi procese verbale
de recepţie încheiate între SC P.L. SRL în calitate de beneficiar şi SC C.T.
SRL în calitate de prestatori.
În ceea ce priveşte relaţiile
comerciale ale reclamatei cu SC M.A.S. SRL acestea au constat în cumpărarea de
către reclamantă a unor materiale, respectiv vopsele şi diluant, în valoarea
totală de 29.556,47 lei, conform celor 6 facturi prezentate în anexa nr. 3 la
raportul de expertiză. Având în vedere că reclamanta a desfăşurat activităţi de
vopsitorie, că facturile sunt semnate de un reprezentant al reclamantei şi că
au fost achitate în întregime apreciem că aceste operaţiuni au fost reale.
Pentru considerentele sus
menţionate apreciază că reclamanta avea dreptul de a deduce taxa pe valoare
adăugată aferentă achiziţiilor de bunuri şi prestărilor de servicii înscrise în
facturile emise, nedatorând impozitul pe profit în sumă de 100.765 lei şi nici
suma de 29.058 lei reprezentând majorări de întârziere aferente impozitului pe
profit potrivit principiului „accesorium sequitur principale”.
În ceea ce priveşte suma de
798 lei reprezentând impozitul pe profit aferent cheltuielilor cu combustibil
în valoare de 4.988 lei, înregistrate în evidenţa contabilă a reclamantei în
luna februarie şi martie 2010, reţine că în mod corect a fost respinsă
contestaţia ca fiind fără obiect în condiţiile în care această sumă nu a fost
stabilită în sarcina societăţii prin decizia de impunere nr. 1054/12.05.2010.
În ceea ce priveşte taxa pe
valoarea adăugată în suma de 949 lei, aferentă achiziţiei de carburant, pct. 46
alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin H.G. nr. 44/2004, precizează:
„Pentru carburanţii autor
achiziţionaţi, deducerea taxei poate fi justificată cu bonurile fiscale emise
conform O.U.G. nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, dacă sunt ştampilate şi au înscrise denumirea cumpărătorului şi
numărul de înmatriculare a autovehiculului. Prevederile acestui alineat se
completează cu cele ale pct. 45^1”.
Raportat la prevederile
legale citate şi având în vedere că bonurile fiscale prezentate de SC
P.L. SRL nu îndeplinesc
calitatea de document justificativ, deoarece nu au înscrisă denumirea
cumpărătorului şi numărul de înmatriculare al autovehiculului, reţine ca
societatea nu avea dreptul să deducă taxa pe valoarea adăugată în sumă de 949
lei înscrisă în acestea.
Raportat la cele expuse
anterior, apreciază că reclamanta avea dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adăugată în sumă de 61.782 lei nedatorând suma calculată cu titlu de majorări
de întârziere aferente taxei pe valoarea adăugată de 61.782 lei.
Prin raportul de inspecţie
fiscală încheiat în data de 07.05.201, organele de inspecţie fiscală au
stabilit ca SC P.L. SRL a dedus nejustificat taxa pe valoare adăugată în sumă
de 123.655 lei din facturile emise de SC T.P. SRL.
Prin decizia de impunere nr.
1054/12.05.2010 organele de inspecţie fiscală au stabilit în sarcina SC P.L.
SRL taxa pe valoarea adăugată în suma de 123.655 lei.
SC P.L. SRL a formulat
contestaţie împotriva deciziei de impunere nr. 1054/12.05.2010, înregistrată la
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Maramureş sub nr. 12520/11.06.2010, fără
a contesta taxa pe valoarea adăugată în sumă de 123.655 lei.
Prin adresa înregistrată la
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Maramureş sub nr. 18505/23.08.2010, faţă
de contestaţia iniţială, SC P.L. SRL contestă şi taxa pe valoarea adăugată în
sumă de 55.001 lei precizând ca organele de inspecţie fiscală au calculat în
mod greşit taxa pe valoarea adăugată în sumă de 123.656 lei, deoarece taxa pe valoarea
adăugată aferentă prestărilor de servicii achiziţionate de la SC T.P. SRL este
în sumă de 68.655 lei.
Decizia de impunere nr.
1054/12.05.2010 a fost comunicată contestatoarei la data de 01.06.2010, prin
poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, iar SC P.L. SRL a
depus contestaţia cu privire la taxa pe valoarea adăugată în sumă de 55.001 lei
la data 23.08.2010, fiind înregistrată la Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Maramureş sub nr. 18505, după 82 de zile de la data comunicării deciziei
de impunere, motiv pentru care prin decizia nr.
476/02.09.2010, Biroul
Soluţionarea Contestaţiilor a respins ca nedepusă în termen contestaţia
formulată de SC P.L. SRL cu privire la taxa pe valoarea adăugată în sumă de
55.001 lei.
Raportat la cele expuse
anterioare apreciază că prin Decizia nr. 476/02.09.2010 în mod corect a fost
respinsă contestaţia ca tardivă.
Pentru considerentele sus
menţionate, acţiunea în contencios administrativ fiscal a fost admisă în parte,
cu consecinţa anulării în parte a Deciziei nr. 476/02.09.2010 emisă de pârâtă,
potrivit dispozitivului.
Potrivit decontului aflat la
dosar cheltuielile ocazionate de efectuarea expertizei sau ridicat la suma de
4.200 lei, reclamanta făcând dovada achitări unui onorariu provizoriu de 1.000
lei potrivit chitanţei nr. 3126068/1, motiv pentru care aceasta a fost obligată
să plătească domnului expert Chiş Liviu diferenţa de 3.200 lei.
În baza art. 274 – 276 Cod
procedură civilă, şi ca urmare a admiterii în parte a acţiunii pârâta a fost obligată
să plătească reclamantei suma de 2.102,15 lei cu titlu de cheltuieli de
judecată reprezentând jumătate din cheltuielile ocazionate de purtarea
prezentului litigiu şi suportate de reclamantă, acestea reprezentând jumătate
din onorariu expert (4.200 lei) şi din taxă judiciară de timbru (4 lei) şi
timbru judiciar (0,30 lei).
Împotriva acestei hotărâri a
declarat recurs pârâta DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE MARAMUREŞ solicitând
in temeiul art. 312 alin. 1 prima ipoteza, art. 304 pct. 4, 6, 7, 9 si art.
3041 Cod Procedura Civila:
Admiterea recursului pârâtei
astfel cum a fost formulat;
Casarea sau modificarea
hotararii recurate;
Rejudecarea cauzei in fond;
Respingerea actiunii
reclamantei. În motivare sa arătat că: La o analiza a hotararii recurate se
observa ca, instanta de fond sa marginit, in mare, sa
admita cererea reclamantei
astfel cum a fost formulata fara a analiza din punct de vedere legal
solicitarile acesteia si fara a verifica sustinerile pârâtei atat in ceea ce
priveste admisibilitatea actiunii cat si in ceea ce priveste obiectiunile la
raportul de expertiza, cauza nefiind la acest moment lamurita, ceea ce in
opinia pârâtei impune rejudecarea fondului.
Criticile pârâtei vizeaza
doua aspecte esentiale si anume modul de desfasurare al expertizei judiciare
ordonate de instanta in cauza si cuantumului cheltuielilor de judecata acordate
de instanta de judecata coroborat cu lipsa respectarii principiului
contradictorialitatii referitor la acordarea cheltuielilor de judecata.
1. Referitor la modul de
desfasurare al procedurii expertizei judiciare: solicită instanţei de recurs sa
observe ca, lucrarea de expertiza a imbratisat sustinerile reclamantei, cautand
cat mai multe argumente juridice in sustinerea pozitiei acestei parti, prin interpretarea
eronata a mai multor norme legale si avand o puternica acoperire in pozitia
partinitoare a instantei de fond. De altfel, normele legale incidente specifica
explicit ca instanta poate solicita parerea unui expert pentru lamurirea unor
situatii de , fapt si nu a unor situatii de drept. Face trimitere la
dispozitiile art. 201 alin. 1 prima ipoteza Cod Procedura Civila, citează din
norma legala: "cand pentru lamurirea unor situatii de fapt instanta
considera necesar sa cunoasca parerea unor specialisti.. ... ". Norma
legala induce ipoteza esentiala pentru cauza de fata ca expertiza poate viza
doar imprejurari de fapt si nu o situatie de drept, singurul specialist in
masura sa stabileasca incidenta normelor juridice incidente cauzei este judecatorul
care solutioneaza acea cauza.
Legea stabileste ca
interpretarea normelor legale este un atribut exclusiv al instantei de judecata
ce nu poate fi delegat expertului. Astfel, prin obiectivele trasate de instanta
de fond sa delegat expertului atributul instantei de judecata de a interpreta
normele legale incidente cauzei, ceea ce echivaleaza cu o nesocotire a normelor
constitutionale referitoare la functiile autoritatii judecatoresti, asa cum
sunt acestea definite in art. 126 si urmatoarele din Constitutia Romaniei
revizuita. Apreciază ca, aceasta atitudine a instantei de fond aduce atingere
drepturilor procesuale ale pârâtei fiind rezultatul unui abuz. Curtea
Constitutionala atunci cand sa pronuntat asupa exceptiei de
neconstitutionalitate a O.U.G 60/2006 a aratat ca, judecatorul care
solutioneaza cauza este singurul expert in materia aplicarii legii. Expertiza
nu poate avea ca obiect lamurirea unei situatii de drept ci doar lamurirea unei
situatii de fapt. In concluzie, judecatorul fondului a depasit limitele puterii
judecatoresti prin nesocotirea atat a normelor procesuale cat si a celor
constitutionale, argumente pentru care solicită casarea hotararii recurate.
Astfel, multe din facturile
in discutie au fost intocmite cu nerespectarea normelor legale necontinand
toate informatiile care dau dreptul la deducere. Listele cu cantitatile de
lucrarisituatii de plata este notata doar cantitatea de vopsea in tone,
tariful pe tona fara sa se precizeze locul si portiunea liniei vopsite sau data
la care au fost incheiate lucrarile. In urma controalelor incrucisate initiate
la solicitarea D.G.F.P Maramures a rezultat ca, furnizorul T.P. SRL Satu Mare
nu inregistreaza activitate nedepunand nici o declaratie fiscala la
autoritatile' fiscale si figurand fara angajati, iar administratorul CMG
Tradind SRL Comanesti se sustrage verificarilor.
Referitor la lipsa
deductibilitatii cheltuielilor din facturile neintocmite in conformitate cu
legea, astfel cum am subliniat si in fata instantei de fond organele de
inspectie fiscala au constatat ca facturile nu au inscrise adresele complete
ale furnizorului si cumparatorului, (lipsa adresei sau adresa incompleta a
sediului social), lipsesc semnaturile de primire a facturilor fiscale si nu se
specifica numarul si data contractului privind lucrarea contractata si
cantitatea lucrarilor prestate, fiind inscrisa doar valoarea totala a lucrarii.
Pentru lucrarile facturate nu
sunt intocmite situatii de lucrari, procese verbale de receptie ci doar
situatii de plata, contrar prevederilor art. 21 alin. (4) lit. m) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal coroborate cu cele ale pct. 48 din Hotararea
Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003.
Prin adresa nr.
1889/26.02.2010, Activitatea de Inspectie Fiscala Maramures a solicitat
Activitatii de Inspectie Fiscala Satu Mare, rezultatul inspectie fiscale
generale efectuate la S.C T.P.
S.R.L.
Activitatea de Inspectie
Fiscala Satu Mare a precizat prin adresa nr. 29164/15.03.2010 ca SC T.P. SRL nu
functioneaza la sediul declarat, nu a depus declaratii de impozite si taxe si
deconturi de TVA la organul fiscal teritorial, nu sau gasit actele contabile
ale societatii, iar potrivit comunicarii Inspectoratului Teritorial de Munca
Satu Mare, SC T.P. SRL nu are inregistrate contracte de munca, neavand personal
angajat.
Avand in vedere cele
constatate, organele de inspectie fiscala au constatat ca S.C P.L. S.R.L nu are
drept de deducere a cheltuielilor in suma de 306.344 lei.
Totodata, in urma verificarilor,
organele de inspectie fiscala au constatat ca, in perioada 15.10.200815.12.2009,
S.C P.L. S.R.L a inregistrat pe costuri (in conturile 601 "Cheltuieli cu
materiile prime" si 628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de
terţi") un numar de 32 facturi fiscale emise de SC C.T. SRL din Comanesti,
reprezentand lucrari de vopsire LEA 0,2 kw ( linie E. aeriana), lucrari de
defrisare culoare de siguranta, facturi fiscale de achizitie de vopsea grund,
diluant, intaritor, email, in valoare totala de 357.396 lei, din care baza
impozabila in suma de
300.333 lei si taxa pe
valoarea adaugata in suma de 57.063 lei.
Pentru prestarile de servicii
reprezentand vopsitorie LEA (linie E. aeriana), nu sunt intocmite situatii de
lucrari si procese verbale de receptie din care sa rezulte numarul de stalpi
vopsiti, tariful unitar si alte elemente corespunzatoare care sa dovedeasca
necesitatea efectuarii lucrarilor, conform art. 21 alin. (4) lit. m) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal si pct. 48 din Hotararea Guvernului nr.
44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal.
Societatea detine contractul
nr. 151/19.08.2008 avand ca obiect "lucrari de vopsitorie si
defrisare" in valoare totala de 350.000 lei, dar in care nu se defalca cat
reprezinta contravaloarea lucrarilor de vopsitorie si cat cele de defrisare.
Pentru aceste lucrari sunt
intocmite Liste cu cantitatile de lucrariSituatii de plata, in care este
notata lucrarea executata in tone vopsite, inmultite (cantitatea in tone) cu
tariful pe tona, rezultand valoarea lucrarii de vopsitorie. Pe aceste situatii
nu se specifica locul sau portiunea liniei vopsite, amplasamentul acesteia si
nici data cand acestea au fost incheiate.
Facturile intocmite pentru
vopsirea LEA (linie E. aeriana) contin la coloana U.M. 1 bucata si valoarea
totala, nerespectand prevederile art. 155 alin. (5) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal.
Facturile nu cuprind toate
elementele impuse de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1850/2004
privind registrele si formularele financiarcontabile, modificat prin Ordinul
nr. 3512/2008 privind documentele financiarcontabile prin Anexa 1Norme
metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiarcontabile, pct.
2 si 3, pentru a dobandi calitatea de document justificativ, coroborat cu art.
6 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, care precizeaza ca "orice operatiune
economicofinanciara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intrun
document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel
calitatea de document justificativ".
Pentru materialele
achizitionatevopsele de diferite culori, grund, email, diluant, avand preturi
de aprovizionare diferite, societatea nu intocmeste receptii si fise de magazie
neavand condusa evidenta analitica pe fiecare produs, incalcanduse prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1850/2004, acestea sunt
inregistrate in contabilitate in contul 301, fara a se evidentia in analitice
separate, iar atunci cand se scad din gestiune, pe bonurile de consum nu se
specifica spre exemplu la vopsele culoarea, ci se scad ca vopsele.
Facturile inregistrate in
evidenta contabila pe costuri reprezentand lucrarile de defrisat nu sunt
insotite de situatii de lucrari si procese verbale de receptie din care sa
rezulte unitatea de masura, respectiv suprafata defrisata, precum si tarifele
percepute iar la rubrica privind unitatea de masura, este inscris 1 bucata si
valoarea totala a facturii.
Astfel, facturile fiscale nu
au calitatea de document justificativ iar cheltuielile sunt nedeductibile
fiscal conform art. 21 alin. (4) lit. m) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal si pct. 48 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004.
Situatiile de plata intocmite
pentru lucrarile de defrisare nu cuprind data cand au fost intocmite si nu se
specifica amplasamentul pe care sa efectuat defrisarea.
Facturile fiscale
inregistrate de societate nu respecta prevederile art. 155 alin. (5) din Legea
nr. 571/2003, republicata.
Prin adresa nr. 1969/02.03.2010,
Activitatea de Inspectie Fiscala a solicitat Directiei Generale a Finantelor
Publice a judetului BacauActivitatea de Inspectie Fiscala, un control
incrucisat in vederea clarificarii diferentelor constatate intre Declaratiile
informative (394) in relatia dintre cele doua societati.
Activitatea de Inspectie
Fiscala a comunicat prin adresa nr. 13961/22.03.2010 ca "administratorul
societatii comerciale C.T. SRL nu a dat curs solicitarii organului de inspectie
fiscala de a prezenta documentele de evidenta contabila, ca urmare, nu este in
masura a se pronunta cu privire la realitatea si legalitatea operatiunilor
inscrise in Declaratiile 394 pe semestrul" 2008 si semestrul"
2009".
In ceea ce priveste
consecinta juridica a neintocmirii facturilor in conformitate cu legea, astfel
cum a apreciat ICCJ in Decizia nr. 5/2007, citam: "prin art. 21 alin. (4)
lit. f) din Codul fiscal se subliniază că "nu sunt deductibile",
Între altele, "cheltuielile înregistrate În contabilitate, care nu au la
bază un document justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada
efectuării operaţiunii sau intrării În gestiune, după caz, potrivit
normelor".
Tot astfel, reglementânduse
regimul deducerilor În cuprinsul art. 145 din Codul fiscal, la alin. (8) din
acest articol se prevede că exercitarea dreptului de deducere a taxei pe
valoarea adăugată este condiţionată de justificarea dreptului respectiv, În
funcţie de felul operaţiunii, cu unul dintre documentele specificate,
diferenţiat, la lit. a) şi b) din acel alineat.
De asemenea, prin art. 6 din
Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, se prevede, la alin. (1), că
"Orice operaţiune economicofinanciară efectuată se consemnează În
momentul efectuării ei Întrun document care stă la baza Înregistrărilor În
contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ", iar
la alin. (2) că "Documentele justificative care stau la baza
Înregistrărilor În contabilitate angajează răspunderea persoanelor care leau
Întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care leau Înregistrat În
contabilitate, după caz.
Aşa fiind, În aplicarea
corectă a dispoziţiilor înscrise În art. 21 alin. (4) lit. f) şi În art. 145
alin. (8) lit. a) şi b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi
În ari. 6 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 8211991, republicată, se
impune să se considere că taxa pe valoarea adăugată nu poate fi dedusă şi nici
nu se poate diminua baza impozabilă la stabilirea impozitului pe profit În
situatia În care documentele justificative prezentate nu contin sau nu
furnizează toate informatiile prevăzute de dispozitiile legale În vigoare la
data efectuării operatiunii pentru care se solicită deducerea acestei taxe.
În consecinţă, În temeiul
dispoziţiilor ari. 25 lit. a) din Legea nr. 30412004 privind organizarea
judiciară, republicată, precum şi ale art. 329 alin. 2 şi 3 din Codul de
procedură civilă, urmează a se admite recursul În interesul legii şi a se
stabili, În aplicarea dispoziţiilor legale la care sa făcut referire, că taxa
pe valoarea adăugată nu poate fi dedusă şi nici nu se poate diminua baza
impozabilă la calcularea impozitului pe profit În cazul În care documentele
justificative prezentate nu conţin sau nu furnizează toate informaţiile
prevăzute În dispoziţiile legale În vigoare la data efectuării operaţiunii
pentru care se solicită deducerea TVA".
II. Referitor la cheltuielile
de judecata acordate de instanta de fond. arată ca, la acordarea acestora
instanta nu a tinut cont de normele procesual civile si nici de normele
Conventiei Europene a Drepturilor Omului.
Astfel, cum atesta toate
hotararile in cauzele impotriva Romaniei, Curtea Europeana a Drepturilor Omului
la acordarea cheltuielilor de judecata solicitate de parte a avut in vedere 3
criterii necesitatea. realitatea si caracterul rezonabil al acestor categorii
de cheltuieli.
Subliniază ca, aceste
cheltuieli, face trimitere la cheltuielile de judecata, au fost acordate fara
respectarea principiului contradictorialitatii si al principiul dreptului la
aparare. Nici un moment instanta fondului nu a pus in discutia partilor acest
capat de cerere, trecand peste faptul ca nu a fost cerut in scris.
Pe de alta parte, instanta
fondului a incalcat dispozitiile art. 82 alin. 1 Cod Procedura Civila, norme
care au urmatorul cuprins: "orice cerere adresata instantelor
judecatoresti trebuie sa fie facuta in scris .... ", norme ce au caracter
imperativ si duc la nulitatea hotararii pronuntate in cauza, avand in vedere ca
cheltuielile de judecata nu au fost solicitate in scris. Prin aceasta atitudine
a instantei de fond sa incalcat principiul disponibilitatii, judecatorul de la
fond trecand peste limitele investirii, prin nerespectarea normelor imperative
ale art. 129 alin. 6 Cod Procedura Civila, norme care stabilesc ca "in
toate cazurile, judecatorii hotarasc numai asupra obiectului cererii deduse
judecatii". In concluzie, este incident si motivul de recurs prevazut de
art. 304 pct. 6 Cod Procedura Civila, pentru ca a acordat ceea ce nu sa cerut.
Normele care stabilesc modul de formulare a cererilor si de solutionare a
acestora fiind norme de ordine publica.
Totodata, instanta fondului a
incalcat dispozitiile art. 261 alin. 1 pct. 3 si 5 Cod Procedura Civila, norme
ce stabilesc ca hotararea trebuie sa cuprinda obiectul cererilor si dovezile
administrate impreuna cu motivele ce au format convingerea instantei si care
pot duce printrun rationament logic la dispozitivul hotararii. Apreciază ca,
in speta este incident si motivul de modificare al hotararii instantei de fond,
prevazut de art. 304 pct. 7 Cod Procedura Civila.
Pentru aceste argumente,
apreciază ca se impune modificarea in tot a hotararii recurate in sensul
anularii obligatiei pârâtei la plata cheltuielilor de judecata.
Pentru argumentele de mai
sus, subsumate motivelor de recurs prevazute de art. 304 pct. 4, 304 pct. 6, 7,
9 si art. 3041 Cod Procedura Civila, solicită Curtii de Apel Cluj, in temeiul
art. 312 alin.1 prima ipoteza:
Admiterea recursului pârâtei
astfel cum a fost formulat; Casarea si modificarea hotararii recurate;
Rejudecarea cauzei in fond;
•Respingerea actiunii
reclamantei.
Împotriva aceleiaşi hotărâri
a declarat recurs şi reclamanta SC P.L. SRL SEINI solicitând admiterea
recursului ,casarea sentintei recurate ,anularea dec de sol. a contestatiei cu
nr 476/02.09.2010 si anularea obligatiilor de plata instituite in sarcina
reclamantei in suma totala de 538.226 lei stabilite prin rap. De insp fise nr
4592/10.05.2010 si dec de impunere nr 1054/12.05.2010 a D.G.F.P. MM.
În motivare sa arătat că:
Prin actiune reclamanta a
solicitat instantei de fond anularea deciziei . Cu nr 476/02.09.2010 privind
modul de solutionare a contestatiei promovata de catre reclamantă privind
nelegalitatea,si netemeinicia masurilor stabilite prin Decizia de impunere nr.
1054/12.05.2010 intocmita in baza
raportului de inspectie fiscala nr. 4592/10.05.2010 emise de organele de
inspectie fiscala ale Directiei Generale a Finantelor Publice MaramuresActivitatea
de inspectie fiscala pentru suma de 538 226 lei, reprezentind:
impozit pe profit stabilit
suplimentar................ 147 727 lei;
dobinzi de intirziere la
impozitul pe profit stabilit suplim. 52 724 lei;
reducerea pierderii 4 988
lei;
taxa pe valoarea adaugata
stabilita suplimentar.... 251 493 lei;
dobinzi de intirziere la
taxa pe valoarea adaugata stab. suplimentar............ 86 282 lei;
SC P.L. SRL SEINI solicitand
instantei anularea deciziei . Mai sus amintite si
anularea obligatiilor de
plata contestate stabilite prin actele contestate cu consecinta exonerarii
societatii de obligatia de plata a sumelor consemnate in cuprinsul acestora.
In acest sens au fost
administrate la instanta de fond probe cu documente si expertiza de
specialitate care prin concluziile expertului asupra operatiunilor contabile si
a modului de desfasurare a inregistrarilor , sa exprimat in sensul solicitat de
reclamantă.
Consideră netemeinica si
nelegala sentinta instantei de fond intrucat nu a analizat in totalitate
cererile reclamantei pronuntanduse doar partial asupra acestora si numai in ce
priveste impozitul pe profit in suma de 100.563 cu maj aferente de 29.058 lei
si Tva ul aferent facturilor emise de catre se C.T. SRL Comanesti si M.A.S.
SRL in suma de 61.782 lei si maj aferente acestuia, pronuntanduse doar pe
acest aspect nu si pe aspectele ce au facut obiectul actiunii in ce priveste
suma de 251493 lei reprezentand TVA si maj. Aferente de 86.282 lei.
Referitor la suma de 55001
lei reprezentand taxa pe valoarea adaugata precizata prin adresa nr.
18505/23.08.2010, respinsa ca nedepusa in termen.
Mentionează ca prin adresa de
mai sus societatea reclamantă sia cuantificat sumele solicitate prin actiunea
introductiva , imprejurare fata de care actiunea nu poate fi socotita a fi
modificata . In consecinta ,exceptia tardivitatii invocata in decizia contestata
nu este fondata.
Referitor la total taxa pe
valoarea adaugata de 123 656 lei dedusa gresit de catre organele fiscale din
cele 14 facturi fiscale emise de catre Se T.P. SRL Satu Mare instanta gresit
retine , ca suma ar fi fost contestatata si ca aceasta contestatie ar fi
respinsa ca nedepusa in termen in ce priveste tva la plata de 55.001 lei
calculat gresit
Referitor la acest aspect
arată ca SC P.L. SRL prin adresa inreg la DGFP Maramures sub nr
18.505 sesizezeaza modul
gresit de calcul al TVAului la plata mai mult cu 55.001 lei de catre organele
de control care au incheiat Rap. De insp fiscala in cauza si solicita
reanalizarea si indreptarea acestei greseli ca urmare a acestei sesizari si nu
contestatii cum gresit retine instanta de fond ,intimata DGFP MM raspunde prin
solutionarea contestatiei ca de fapt acest aspect este tardiv sesizat si ca
respinge indreptarea greselii strecurate in cuprinsul actului .
Avand in vedere acest aspect
a invederat instantei de fond GRESALA DE CALCUL a inspectorilor fiscali, si a
probato prin expertiza de specialitate (54.999 lei pag 6 penultim al la
obiectivul 2) ca sa calculat gresit mai mult 54,999 lei, dar cu toate acestea
instanta de fond mentine ca valabil la plata aceasta suma.
Potrivit prevederilor si practicii
in materie, greselile strecurate in continutul actului administrativ se
indreapta de catre org. Administrative in cauza la cerere sau in caz de refuz
de catre instanta de judecata.
In acest caz este nedrept
,nelegal ca o greseala sa fie perpetuata si mentinuta si mai mult de atat sa
produca efecte fiscale dezastruoase subscrisei soc. adica obligarea la plata a
unei sume de
55.001 lei ce nu are suport
legal, care daca nu afost achitata in termen mai produce si dobanzi si maj. De
intarziere drept pentru care justificat Consideră netemeinice nelegale si
abuzive obligatiile de plata catre bugetul de stat stabilite in acest fel
solicitand instantei anularea acestora.
Referitor la taxa pe valoarea
adaugata de 114 939 lei dedusa din cele 30 facturi fiscale emise de catre SC
C.T. SRL Comanesti si taxa pe valoarea adaugata dedusa din cele 6 facturi
fiscale emise de SC M.A. SRL respectiv:
De asemenea instanta de fond
nu se pronunta cu privire la suma stabilita la plata suplimentara a tva ca
nedeductibil din punctul de vedere al org .fiscale pentru suma de 114 938 lei
aferenta facturilor elib de catre C.T. SRL in suma totala de 719.881 lei cu
toate ca prin expertiza de specialitate expertul isi exprima pct de vedere ca
aceste documente indeplinesc conditiile legale ce dau drept de deducere a tva ului
(pag. 10 ultim al din expertizaobiectiv 6 ) nefiind incalcate prevederile art
21 al 1 si 4 lit. m din 19 571 12003 privind codul fiscal asa dupa cum sustin
organele de control fiscal si care taie dreptul de deducere a acestei sume ca
tva.
Toate aceste facturi au la
baza Contracte de prestari servicii ,Situatii de plata lucrari precum si Acte
de receptie semnate de executanti si beneficiari.
Din analiza situatiilor de
lucrari rezulta ca acestea cuprind informatii referitoare la denumirea
lucrarilor executate ,cantitatea, tariful pe unitate de masura si valoarea
acestor lucrari. Costul de achizitie al acestor lucrari executate in
subantrepriza a fost inclus la veniturile perioadei prin facturile emise catre
beneficiarii mentionati la fiecare factura in parte .
In ce priveste deducerea
taxei pe valoarea adaugata din facturile prezentate mai sus arată ca :
Art.145 alin (2) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
prevede :
"(2) Orice persoană
impozabilă are dreptul să deducă taxa aferentă achiziţiilor, dacă acestea sunt
destinate utilizării În folosul următoarelor operaţiuni:
a) operaţiuni taxabile;"
iar la art. 146 (1) lit. a)
se stipuleaza:
"(1) Pentru exercitarea
dreptului de deducere a taxei, persoana impozabilă trebuie să Îndeplinească
următoarele condiţii:
a) pentru taxa datorată sau
achitată, aferentă bunurilor care iau fost ori urmează să îi fie livrate sau
serviciilor care iau fost ori urmează să îi fie prestate în beneficiul său, să
deţină o factură care să cuprindă informaţiile prevăzute la art. 155 alin.
(5);"si este emisa pe numele persoanei de catre o persoana impozabila
inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata.
[ ... ] »
La art. 155 alin. (5) din
actul normativ mentionat mai sus se precizeaza:
"(5) Factura cuprinde În
mod obligatoriu următoarele informaţii:
a) numărul de ordine, În baza
uneia sau mai multor serii, care identifică factura În mod unic;
b) data emiterii facturii;
c) denumirea/numele, adresa
şi codul de Înregistrare prevăzut la art. 153, după caz, ale persoanei
impozabile care emite factura;
d) denumirea/numele, adresa
şi codul de Înregistrare prevăzut la art. 153, ale reprezentantului fiscal, În
cazul În care furnizorul/prestatoruI nu este stabilit În România şi şia
desemnat un reprezentant fiscal, dacă acesta din urmă este persoana obligată la
plata taxei;
e) denumirea/numele, adresa
şi codul de Înregistrare prevăzut la art. 153, ale cumpărătorului de bunuri sau
servicii, după caz;
f) numele şi adresa
cumpărătorului, precum şi codul de Înregistrare În scopuri de TVA, În cazul În
care cumpărătorul este Înregistrat, conform art. 153, precum şi adresa exactă a
locului În care au fost transferate bunurile, În cazul Iivrărilor
intracomunitare de bunuri prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. d);
g) denumirea/numele, adresa
şi codul de Înregistrare prevăzut la art. 153, ale reprezentantului fiscal, În
cazul În care cealaltă parte contractantă nu este stabilită În România şi şia
desemnat un reprezentant fiscal În România, În cazul În care reprezentantul
fiscal este persoană obligată la plata taxei;
h) codul de Înregistrare În
scopuri de TV A furnizat de client prestatorului, pentru serviciile prevăzute
la art. 133 alin. (2) lit. c) f), lit. h) pct. 2 şi lit. i);
i) codul de Înregistrare În
scopuri de TVA cu care se identifică cumpărătorul În celălalt stat membru, În
cazul operaţiunii prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a);
j) codul de Înregistrare În
scopuri de TVA cu care furnizorul sa identificat În alt stat membru şi sub
care a efectuat achiziţia intracomunitară În România, precum şi codul de
Înregistrare În scopuri de TVA, prevăzut la art. 153 sau art. 1531, al
cumpărătorului, În cazul aplicării art. 126 alin. (4) lit. b);
k) denumirea şi cantitatea
bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum şi particularităţile
prevăzute la art. 1251alin. (3) În definirea bunurilor, În cazul livrării
intracomunitare de mijloace de transport noi;
1) data la care au fost livrate
bunurile/prestate serviciile sau data încasării unui avans, cu excepţia cazului
În care factura este emisă Înainte de data livrării/prestării sau Incasării
avansului;
m) baza de impozitare a
bunurilor şi serviciilor, pentru fiecare cotă, scutire sau operaţiune
netaxabilă, preţul unitar, exclusiv taxa, precum şi rabaturile, remizele,
risturnele şi alte reduceri de preţ;
n) indicarea, În funcţie de
cotele taxei, a taxei colectate şi a sumei totale a taxei colectate, exprimate
În lei, sau a următoarelor menţiuni:
În cazul În care nu se
datorează taxa, o menţiune referitoare la prevederile aplicabile din prezentul
titlu sau din Directiva 112 ori menţiunile "scutit cu drept de
deducere", "scutit fără drept de deducere", "neimpozabilă
În România" sau, după caz, "neinclus În baza de impozitare"; »
În cazul În care taxa se
datorează de beneficiar În condiţiile art. 150 alin. (1) lit. b) d) şi g), o
menţiune la prevederile prezentului titlu sau ale Directivei 112 ori menţiunea
"taxare inversă" pentru operaţiunile prevăzute la art. 160;
În cazul În care se aplică
regimul special pentru agenţiile de turism, trimiterea la art. 1521 ori la art.
306 din Directiva 112 sau orice altă trimitere care să indice faptul că a fost
aplicat regimul special;
dacă se aplică unul dintre
regimurile speciale pentru bunuri secondhand, opere de artă, obiecte de
colecţie şi antichităţi, trimiterea la art. 1522 sau la art. 313, 326 ori 333
din Directiva 112 sau orice altă trimitere care să indice faptul că a fost
aplicat unul dintre regimurile respective
o) o referire la alte facturi
sau documente emise anterior, atunci când se emit mai multe facturi sau
documente pentru aceeaşi operaţiune;
p) orice altă menţiune cerută
de acest titlu."
In ce priveste diferenta
sumelor stabilite suplimentar la plata ca tva nedeductibil pana la concurenta
sumei de 251 493 lei din pct de vedere al organelor fiscale, in suma de 949 lei
dedusa din valoarea carburantilor , 7234 lei dedusa din val. imob in curs de
executie, si 4719 lei tva dedus din fact de la SC M.A.S. SRL ,consideră ca
acestea au fost deduse legal dovedind acest aspect si prin concluziile
expertului (ultim aliniat din rasp la ob. nr 6 din expertiza administrata
pag.22 .)
Din documentele anexate la
dosarul cauzei reiese ca obiectul de activitate al societatii Se
P.L. SRL este « cod CAEN 4334
Lucrari de vopsitorie, zugraveli si montat geamuri » iar societatea are
incheiate contracte de subantrepriza pentru realizarea lucrarilor. Fata de cele
prezentate rezulta ca societatea a respectat prevederile art.145, 155 alin. (5)
din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , indeplinind astfel conditiile de
fond si de forma referitoare la deductibilitatea TV A, lucrarile de constructii
au fost efectiv prestate in beneficiul Se
P.L. SRL fapt ce reiese din
intocmirea si semnarea Situatiilor de lucrari. Serviciile prestate de catre Se
C.T. SRL sunt in folosul operatiunilor taxabile ale Sc P.L. SRL.
Neindeplinirea de catre
furnizorul Se C.T. SRL a unor dispozitii legale imperative , nu sunt de natura
a rasturna probele administrate in cauza, privind realitate a executiei de
lucrari efectuate de acesta, plata serviciului prestat si nici buna credinta a
reclamantei care nu avea obligatia si nici posibilitatea de a efectua
verificarile dispuse de catre organele de control.
Referitor la dobinzile de
intirziere de 86282 lei aferente taxei pe valoarea adaugata stabilita
suplimentar
Având in vedere faptul ca
stabilirea de dobinzi si penalitati de intirziere aferente taxei pe valoarea
adaugata reprezinta o masura accesorie in raport cu debitul ,iar Se P.L. SRL
considera ca debitul de natura taxei pe valoarea adaugata de 251493 lei nu se
datoreaza in aceasta situatie nu se datoreaza nici dobinzile de intirziere
aferente drept pentru care solicită anularea acestora
Referitor la diferenta de
impozit pe profit in suma de 147727 lei si reducerea pierderii fiscale cu 4988
lei îşi mentine sustinerile formulate la punctul 1 si 2 din actiune referitor
la taxa pe valoarea adaugata fata de care in completare arată ca in totalitate
valoarea lucrarilor si a materialelor achizitionate de la Sc T.P. SRL si SC
C.T. SRL reprezinta cheltuieli deductibile fiscal potrivit prevederilor art. 21
alin (1) din Legea nr. 571/2003 cu modificarile si completarile ulterioare.
"ART.21
Cheltuieli
(1) Pentru determinarea
profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile
efectuate În scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv cele
reglementate prin acte normative În vigoare. "
Valoarea acestora a fost
inclusa la venituri impozabile prin facturile intocmite catre beneficiarii
precizati la punctele 1 si 2 referitor la taxa pe valoarea adaugata.
4. Referitor la dobinzile de
intirziere de 52724 lei.
Având in vedere faptul ca
stabilirea de dobinzi si penalitati de intirziere aferente diferentei de
impozit pe profit reprezinta o masura accesorie in raport cu debitul ,iar Se
P.L. SRL considera ca debitul de natura impozitului pe profit de 147727 lei nu
se datoreaza in aceasta situatie nu se datoreaza nici dobinzile de intirziere
si penalitatile aferente drept pentru care solicită anularea acestora
Avand in vedere cele
precizate mai sus, documentele anexate la dosarul cauzei, precum si prevederile
legale in vigoare in perioada verificata reiese ca societatea avea obligatia de
a inregistra in contabilitate facturile fiscale primite in scopul evidentierii
cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata inscrise in acestea.
Mentionează faptul ca sau
achitat integral prin virament bancar sumele din facturile fiscale mentionate .
Efectuarea acestor plati dovedesc de fapt realitatea operatiunilor inscrise in
facturi.
Intreaga evidenta tehnicooperativa
si contabila dovedesc realitate a operatiunilor, organele de control in mod
eronat au constatat ca operatiunile nu au avut loc.
In concluzie solicită
admiterea recursului ,casarea sentintei recurate, rejudecarea cauzei si
anularea deciziei cu nr 476/02.09.2010 privind modul de sol. a contestatiei si
anularea obligatiilor de plata stabilite prin Decizia de impunere nr.l055/12.05.2010
precum si anularea Raportului de inspectie fiscala nr. 4592/12.05.2010 a DGPP
MM care stabileste la plata suplimentar sumele reprezentind: tva; dobinzi
aferente; diferenta impozit profit; dobinzi aferente.
In drept sau invocat prevederile
art :20 din Lg 554/2004, art, 299 si urm ,304 al 7,8,9 C Pr civ art Art. 21
alin (1) 145 alin. (2) art.l46 alin. (1) lit.a) ; art. 155 alin. (5) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Analizând recursurile prin
prisma motivelor invocate şi a apărărilor formulate, Curtea reţine următoarele:
Tribunalul Bistriţa Năsăud a
dispus efectuarea unei expertize contabile ale cărei concluzii lea preluat în
întregime fără să aducă argumente proprii în privinţa problemelor deduse
judecăţii. Pe lângă acest mod deficitar de a rezolva o cauză ,Curtea de Apel va
observa că obiectivele expertizei nu intră în domeniul expertizei contabile ci
a celei fiscale iar expertul numit nu are această calitate motiv pentru care
expertiza nu poate fi luată în considerare.
Recursul declarat de organul
fiscal este întemeiat pentru că factura fiscala trebuie să cuprindă menţiunile
prevăzute la art.155 al.5 cod fiscal şi observând situaţia facturilor
menţionate în anexa raportului de inspecţie fiscală 4592/10.05.2010 se observă
lipsa unor menţiuni care neagă calitatea acestora de document justificativ.
Astfel ,în perioada 22.09
200817.12.2008 reclamanta intimată are încheiate cu SC T.P. SRL contracte de
lucrări care nu cuprind detalii cu privire la servicii ci arată doar valoarea
totală a lucrării. În acest sens,cum nu există situaţii de lucrări sa putut
invoca justificat faptul că aceste lucrări nu sunt deductibile potrivit art.21
al.4 lit.m cod fiscal. În facturi lipsa menţiunilor privind adresa
cumpărătorului şi furnizorului,cantitatea lucrării prestate şi numărul,faptul
că furnizorul nu funcţionează la sediul declarat ,nu are declaratii depuse şi
contracte de muncă sunt elemente ce conduc la concluzia fictivităţii
operaţiunii.
În ce priveşte facturile
emise de C.T. SRL emise în perioada octombrie 2008noiembrie 2009 şi
înregistrate ulterior pe costuri şi cuprinzând lucrări şi achiziţii de produse
,acestea au ca baza contractul încheiat între părţi însă acest contact nu
defalcă pe categorii aceste lucrări ,nefiind însoţite de situaţii de lucrări
,respectiv procese verbale de recepţie iar lipsa unor menţiuni enumerate de
lege din facturi coroborată cu refuzul prestatorului de a pune la dispoziţie
actele contabile aduce un dubiu referitor la realitatea operaţiunilor.
Tot aşa sunt şi facturile
emise de SC M.A.S. SRL şi înregistrate pe costuri.
În aceste cazuri reclamanta a
dedus nejustificat pe nişte facturi care nu aveau calitatea de document
justificativ deoarece nu cuprindeau toate informaţiile cerute de lege respectiv
de art. 155 al.5 cod fiscal, de Ordinul 3512/2008 fără a face dovada realităţii
operatiunii prevăzute de pct 48 HG 44/2004 şi de art 21 al.4 lit.m cod fiscal.
Curtea nu va putea lua în considerare doar faptul că reclamanta şia
înregistrat în evidenţa contabilă aceste documente întrucât trebuie coroborată
cu prevederile fiscale referitoare la dreptul de deducere mai sus aratate. Nu
poate fi reţinuta susţinerea reclamantei care arată că trebuia sancţionat
furnizorul contravenţional iar organul fiscal trebuia sa dea posibilitatea
agentului economic să corecteze documentele justificative pentru că exercitarea
dreptului de deducere poate fi făcută doar în baza unor documente de natura
celor aratate. Pe lânga debite organul fiscal este îndreptăţit sa calculeze şi
accesorii conform 119 şi 120 c.pr.fisc.
Recursul reclamantei nu este
fondat pentru că decizia de impunere numarul 1054/12.05.2010 nu a fost atacată
în termenul prevăzut la art. 207 cod pr.fisc. de 30 de zile de la comunicare
astfel că prin decizia de soluţionare sa respins în această privinţa ca
tardivă contestaţia formulată după 82 de zile.
Ca atare,
în conformitate cu prevederile art. 312 c.pr.civ raportat la 304. pct.9
c.pr.civ.şi art. 218 c.pr.fisc.va respinge recursul reclamantei şi se va admite
recursul pârâtei. (Judecător Monica Diaconescu) |