Contestaţie în anulare
specială. Greşeli de judecată. Respingere
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia
civilă, decizia nr. 64/RC din 21 septembrie 2012
Prin contestaţia în anulare
formulată de contestatorii D.A.D. şi S.D.P., sa solicitat, în temeiul art. 318
alin. 1 C.pen., anularea deciziei civile nr. 2933/R/15.06.2012 a Curţii de Apel
Cluj, în sensul modificării dispoziţiilor privitoare la cheltuielile de
judecată cuvenite la fond reclamanţilor, menţinând suma de 3.000 lei, acordată
de instanţa fondului.
În motivarea contestaţiei în
anulare sa arătat că pronunţânduse asupra cheltuielilor de judecată acordate
reclamanţilor de instanţa fondului. instanţa de recurs a arătat, la pag. 23
alin. 2 din Decizia nr. 2933/R/2012 că reclamanţii au notificat autoritatea
administrativă pentru o suprafaţă de 9832 mp, "din care, prin sentinţa
fondului, li sa restituit în natură suprafaţa de 825 mp, aproximativ 10% din
pretenţiile reclamanţilor fiind astfel admise de prima instanţă".
Suprafaţa de 9832 mp lea fost
acordată reclamanţilor, urmare a notificării, pe cale administrativă, prin
Dispoziţia nr. 8401/2007, iar obiectul cererii lor în instanţă a fost doar
recunoaşterea dreptului la despăgubiri pentru suprafaţa suplimentară de 825 mp,
cerere în întregime admisă. Acest aspect a fost corect reţinut de instanţa de
recurs (Dec. 2933/R/2012 pag. 3, par. 2 din motive, rd. 5) care a arătat
"stabilind dreptul la despăgubiri şi pentru diferenţa de teren de 825
mp".
Eroarea materială provocată de
exprimarea "din care" folosită din eroare în loc de exprimarea
corectă „pe lângă care” a condus la determinarea procentului de admitere a
cererii de 10% în loc de 100%, faţă de pretenţiile reclamanţilor. Astfel,
procentul de 100% trebuia aplicat onorariului de expert, în loc de cel de 10%.
Acelaşi procent trebuia aplicat şi părţii din onorariul avocatului referitor la
această cerere.
Tot dintro eroare de calcul,
instanţa nu a adunat la cererile admise şi pe cele legate de stabilirea
calităţii de persoană beneficiară a dispoziţiei, a reclamantei S.D. şi de
stabilire a cetelor de proprietate ale antecesoarei reclamantei S. şi ale
reclamantului D.A., în lipsa formulării acestor cereri la instanţă, Dispoziţia
8401/2007 neputând fi valorificată. Aceste cereri justifică, de asemenea, în
parte, onorariul avocaţial.
Contestaţia în anulare este
nefondată. Circumstanţele de fapt ale cauzei. Curtea de Apel Cluj, prin decizia
civilă nr. 2933/R/15.06.2012, pronunţată în dosar nr.
aaa/117/2007, a admis în parte
recursul declarat de pârâtul Primarul municipiului ClujNapoca împotriva
sentinţei civile nr. 128/10.02.2012 a Tribunalului Cluj, pronunţată în dosar
nr. aaa/117/2007, care a fost modificată în parte, doar cu privire la cuantumul
cheltuielilor de judecată stabilite în sarcina pârâţilor, în sensul că
obligării pârâţilor să le plătească reclamanţilor suma de 630 lei, cheltuieli
de judecată parţiale pentru fondul cauzei, în loc de suma de 3.000 lei
cheltuieli de judecată.
A fost menţinut restul
dispoziţiilor din sentinţa recurată.
A fost respins ca nefondat
recursul declarat de reclamanţii D.A.D. şi S.D.P., în contra aceleiaşi
sentinţe.
Motivând decizia, Curtea de
Apel Cluj a reţinut în considerentele deciziei, următoarele:
„Motivele de recurs ale
reclamanţilor pot fi împărţite în două categorii: o primă categorie vizează
preluarea, în opinia recurenţilor, fără titlu a imobilului în litigiu; o a doua
categorie are în vedere, potrivit susţinerii recurenţilor, posibilitatea
restituirii în natură a imobilului solicitat, datorită inexistenţei utilităţii
publice pretinse de pârât, în condiţiile în care refuzul de restituire în
natură ar constitui, în accepţiunea reclamanţilor, o încălcare a art. 1 din
Protocolul Adiţional nr. 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
În ceea ce priveşte recursul
pârâtului, acesta vizează doar cheltuielile de judecată stabilite în sarcina sa
prin sentinţa fondului, pârâtul solicitând, în principal, exonerarea sa de la
plata acestor cheltuieli, iar în subsidiar, reducerea cuantumului cheltuielilor
de judecată la care a fost obligat.
Cu privire la recursul
reclamanţilor.
Cererea de chemare în
judecată.
Prin cererea introductivă de
instanţă reclamanţii au solicitat: anularea Dispoziţiei nr. 8401/26.09.2007;
constatarea preluării de către stat, fără titlu, a suprafeţei de 10686 mp din
totalul de 14463,4 mp, proprietatea antecesorilor reclamanţilor, D.S. şi D.A.,
teren situat în str. S. nr. 13, înscris în CF nr. 7919 Cluj, nr. top
14909/1/20, în suprafaţă de 230 stj.p.; nr. top 14909/1/21, în suprafaţă de 130
stj.p.; nr. top 15332/6, în suprafaţă de 1434 stj.p.; nr. top 15532/4/3,
15532/5, în suprafaţă de 1 iugăr şi 652 stj.p.; obligarea pârâţilor, în
principal, la restituirea în natură a terenului preluat fără titlu, în
suprafaţă de 10686 mp, iar în subsidiar, restituirea acestui teren în
echivalent, prin acordarea de teren pe aceeaşi valoare din patrimoniul
pârâtului de rândul 1, iar dacă nici acest lucru nu este posibil, întrun al
doilea subsidiar, obligarea pârâţilor la emiterea dispoziţiei de propunere
pentru despăgubiri şi pentru diferenţa de suprafaţă preluată în realitate fără
titlu faţă de dispoziţia contestată, respectiv, suprafaţa de 854 mp.
Ulterior, reclamanţii şiau
precizat şi completat acţiunea în funcţie de concluziile expertizei şi de
mersul dezbaterilor.
Circumstanţele de fapt ale
cauzei.
Prin Dispoziţia nr.
8401/26.09.2007, emisă de Primarul municipiului ClujNapoca, a fost soluţionată
Notificarea nr. 2035/06.11.2001, formulată de numiţii D.A.D. şi I.M.I., în baza
Legii nr. 10/2001, în sensul că sa propus acordarea de despăgubiri în
condiţiile legii speciale, Titlul VII din Legea nr. 247/2005, pentru terenul
revendicat, în suprafaţă de 9832 mp, situat în str. S. nr. 1
3.
În considerentele acestei
dispoziţii sa reţinut faptul că, potrivit certificatului de moştenitor nr.
27/03.07.2002, notificatorii sunt moştenitorii în parte ai fostului proprietar
tabular, iar în parte foşti proprietari, ai imobilului înscris în CF nr. 7919
Cluj, având aşadar, calitatea de persoane îndreptăţite, conform art. 3 alin. 1
lit. a coroborat cu art. 4 alin. 2 din Legea nr. 10/2001.
Sa reţinut, totodată, faptul
că terenul revendicat a trecut în proprietatea Statului Român prin Decizia nr.
450/10.06.1969, bazată pe art. 17 din Constituţia R.P.R., de la P.A.,
proprietară în cotă de 1/8 parte, D.A., proprietară în cotă de 1/8 parte, D.A.
şi I.M.I., proprietari în părţi egale asupra cotei de 3/8 parte, în prezent
terenul fiind situat în zona sistematizată, pentru amenajarea lacului şi
aleilor din zona de agrement a Cartierului Gheorgheni – Casa Tineretului.
Prin Notificarea nr.
2035/06.11.2011, expediată prin intermediul executorului judecătoresc,
notificatorii D.A.D. şi I.M.I., în nume propriu şi în calitate de moştenitori
ai defunctei D.A., au solicitat, restituirea în echivalent, în principal prin
atribuirea, în schimbul terenului situat în ClujNapoca, str. S. nr. 13,
identificat în CF nr. 7919 ClujNapoca, nr. top 15532/6, 15532/5, 15532/4/3,
expropriat fără titlu, pentru amenajarea lacului şi aleilor din zona de
agrement din Cartierul Gheorgheni – Casa Tineretului, în suprafaţă de 9832 mp,
a unei suprafeţe de teren situată în intravilanul municipiului ClujNapoca, iar
în subsidiar, acordarea de despăgubiri băneşti în sumă de 737.400 USD ,
notificatorii arătând că formulează notificarea în nume propriu şi în calitate
de moştenitori ai defunctei D.A., foşti coproprietari ai imobilului situat în
ClujNapoca, str. S. nr. 13, înscris în CF nr. 7919 ClujNapoca, nr. top
14909/1/20, 14909/1/21, 15532/6, 15532/4/3, 15532/5.
Din certificatul de deces
seria DP nr. 652140 rezultă faptul că numita I.M.I., fiica lui D.S. şi D.A.,
născută la 20.01.1940, a decedat la data de 21.04.2006, moştenitorul acesteia
fiind numita S.D.P., fiica defunctei, conform certificatului de moştenitor nr.
24/16.11.2006.
Din certificatul de deces
seria DR nr. 130360 rezultă faptul că mama lui I.M.I., numita D.A., a fost
fiica lui P.D. şi P.M., fiind decedată la data de 31.07.2001.
Din certificatul de moştenitor
nr. 27/03.07.2002, rezultă că de pe urma defunctei D.A., decedată la
31.07.2001, au rămas ca moştenitori numiţii D.A.D., în calitate de fiu, în cotă
de ½a parte şi I.M.I., în calitate de fiică, în cotă de ½a parte.
Din xerocopia cărţii funciare
nr. 7919 Cluj rezultă faptul că în această carte funciară erau întabulate mai
multe imobile, după cum urmează: A + 1, cu nr. top 14909/1/19, arător în str.
D., în suprafaţă de 435 stj.p.; A + 2, cu nr. top 14909/1/20, arător în
suprafaţă de 230 stj.p.; A + 3, cu nr. top 14909/1/21, arător în suprafaţă de
130 stj.p.; A + 4, cu nr. top 15532/4, arător Între Lacuri, în suprafaţă de
1123 mp; A + 5, cu nr. top 15532/5, arător în suprafaţă de 1320 stj.p.; A + 6,
cu nr. top 15532/6, arător în suprafaţă de 1634 mp; A +7 , cu nr. top 15532/4/3
şi 15532/5, mlaştină şi arător Între Lacuri, în suprafaţă de 1 iugăr şi 625
stj.p.
Iniţial, sub B 1, B 2 au fost
proprietari, asupra imobilelor cu nr. ser. A + 1, A + 6, numiţii
D.S. şi soţia, născută P.A..
Ulterior, asupra porţiunii de
proprietate de sub B + 1, a lui D.S., sub B 7, B 8 şi B 9, sa întabulat
dreptul de proprietate, cu titlu de drept moştenire, în favoarea numiţilor
D.A., soţie, în cotă de 1/8 parte, D.A., fiu, şi I.L.M.I., fiică, aceşti doi
din urmă între ei în părţi egale, în cotă de 3/8 parte, făcânduse menţiunea că
porţiunea de proprietate de sub B 1 a lui D.S. reprezintă cota de 4/8 din
imobilele cu nr. ser. A + 2, A +3, A + 6, A +7.
Practic, moştenitorii lui D.S.
şiau întabulat dreptul de proprietate sub B 7, 8, 9, asupra imobilelor cu nr.
top 14909/1/20 (A + 2), 14909/1/21 (A + 3), 15532/6 (A + 6), 15532/4/3 şi
15532/5 (A + 7).
Reclamanţii au, aşadar,
calitate de persoane îndreptăţite în temeiul Legii nr. 10/2001, cu privire la
imobilul notificat înscris în CF nr. 7919 ClujNapoca, nr. top 15532/6,
15532/5, 15532/4/3, calitate, de altfel, atestată şi prin Dispoziţia nr.
8401/26.09.2007.
Din adresa nr.
67646/68/XII/09.06.1969 a Consiliului Popular al municipiului Cluj – Serviciul
Gospodăriei Comunale şi Locative, rezultă faptul că sistematizarea Cartierului
Gheorgheni Cluj este în contradicţie cu partea de hotar numită „Râtul
Bivolilor”, acoperită cu ape stătătoare, bălţi şi lacuri, şi care iniţial avea
o suprafaţă de 200 iugăre, dar care în prezent se întinde pe o suprafaţă de
14,55 ha, iar pentru remedierea acestei situaţii, la cererea Consiliului
Popular al municipiului ClujNapoca – Serviciul Gospodăriei Comunale şi
Locative, sa întocmit detaliul de sistematizare nr. 337/1967, denumit „Parcul
Est”, detaliu în cadrul căruia este prinsă o pânză de apă de aproximativ 25
hectare, împărţită de pe mai multe oglinzi de apă, iar între acestea, cea mai
apropiată de microraionul I Gheorgheni, e cuprinsă între str. S., S., Între
Lacuri şi fostul Depozit Militar.
În aceeaşi adresă sa arătat
faptul că, pentru a se lichida aspectul necorespunzător al bălţii, şi pentru a
se da populaţiei oraşului Cluj, posibilitatea de a avea acolo un lac de
agrement, justificat şi de faptul că lacul din Parcul Mare al municipiului este
departe de a satisface cerinţele populaţiei, Comitetul Executiv al Consiliului
Popular al municipiului Cluj a apreciat că este necesar să procedeze la
realizarea primului lac din şirul celor propuse a fi amenajate.
În acest scop sa propus
emiterea unei decizii în temeiul art. 7 din Constituţia R.S.R., text
constituţional care, între bogăţiile naturale ce formează proprietatea
socialistă de stat, enumeră şi apele, indiferent dacă sunt curgătoare sau
stătătoare – bălţi, lacuri, mlaştini, etc.
Sa menţionat, prin aceeaşi
adresă, că urmează să facă obiectul deciziei ce se va emite mai multe terenuri,
printre care, şi terenul cu suprafaţa de 0,96 ha, aparţinând lui D.S. şi soţia,
P.A., aferent nr. top 15532/4/3, 15532/5 şi 15532/6.
Prin Decizia nr.
450/10.06.1969, emisă de Comitetul executiv al Fostului Consiliu Popular al
municipiului Cluj în baza Decretului nr. 143/1953 şi a Decretului nr. 39/1956,
coroborat cu art. 47 din Legea nr. 57/1968, sau considerat trecute în
proprietatea statului şi în administrarea operativă a Consiliului Popular al
municipiului Cluj, mai multe lacuri şi bălţi, printre care şi suprafaţa de 0,96
ha, cu nr. top 15532/4/3, 15532/5, 15532/6, proprietatea numiţilor D.S. şi
soţia,
P.A.
Din raportul de expertiză
tehnică judiciară întocmit în faţa primei instanţe de către expert inginer C.G.
– expertiză care avea ca obiectiv identificarea în teren a suprafeţei din CF
nr. 7919 Cluj, nr. top 14909/1/20, 14909/1/21, 15532/6, 15532/4/3, 15532/5 ,
rezultă faptul că, din suprafaţa totală aferentă acestor numere topografice,
suprafaţa de 9842 mp, evidenţiată cu albastru în planul de situaţie anexă la
raportul de expertiză, este afectată, respectiv, ocupată de o porţiune din
Lacul I Est Gheorgheni, având destinaţia de lac de agrement, în timp ce o
porţiune din aleea riverană lacului, în suprafaţă de 815 mp evidenţiată cu
portocaliu în planul de situaţie, poate fi considerată ca fiind neafectată de
lacul de agrement.
Ca urmare a formulării de
către părţi a obiecţiunilor la acest raport de expertiză, prin răspunsul la
obiecţiunile formulate de reclamanţi, expertul C.G. a arătat că suprafaţa de
9842 mp se include în suprafaţa totală de 53120,17 mp, care constituie imobilul
Lac I Est Gheorgheni.
Din referatul nr.
8386/451.2/16.01.2008, întocmit de Municipiul ClujNapoca – Serviciul
Autorizări Comerţ, rezultă faptul că prin Adresa nr. 64091/2/18.08.2006, S.C.
I.M. S.R.L. a solicitat Consiliului Local al municipiului ClujNapoca asocierea
în vederea administrării în comun a Lacului I Est din Cartierul Gheorgheni, lac
care are o suprafaţă de 53120,17 mp, şi care este cuprins în inventarul
domeniului public al municipiului ClujNapoca, la poziţia nr. 2281, în cadrul
asocierii, S.C. I.M. S.R.L. obligânduse să execute toate lucrările de
reabilitare ce se impun.
Prin H.C.L. nr.
188/15.04.2008, sa aprobat asocierea Consiliului local al municipiului ClujNapoca
cu S.C. I.M. S.R.L., privind administrarea în comun a Lacului I Est Gheorgheni.
Prin H.C.L. nr. 293/23.06.2009
sa revocat H.C.L. nr. 188/15.04.2008, privind asocierea Consiliului Local al
municipiului ClujNapoca cu S.C. I.M. S.R.L., vizând administrarea în comun a
Lacului I Est Gheorgheni, pe motiv că imobilul face parte din domeniul public
al Municipiului ClujNapoca, conform Anexei nr. 4, poziţia nr. 1952, la H.G.
nr. 969/2002.
În răspunsul la obiecţiunile
formulate de reclamanţi, respectiv în planul de situaţie anexă la răspunsul la
obiecţiuni, expertul C.G. a evidenţiat cu culoare albastră suprafaţa numerelor
topografice ce au aparţinut familiei reclamanţilor şi care în prezent este
acoperită cu apa Lacului I Est Gheorgheni (expertul evidenţiind cu culoare
verde şi numerele topo ce constituie de asemenea, Lacul I Est Gheorgheni), iar
cu culoare roşie – în realitate, pe planul de situaţie culoarea este roz , sa
delimitat suprafaţa de 815 mp care nu este acoperită de apa Lacului I Est
Gheorgheni.
Cu privire la dispoziţiile
legale aplicabile în cauză. Cu privire la caracterul nefondat al susţinerilor
reclamanţilor.
Potrivit art. 2 alin. 1 lit. h
din Legea nr. 10/2001, republicată, în înţelesul prezentei legi, prin imobile
preluate în mod abuziv, se înţeleg imobilele preluate de stat cu titlu valabil,
astfel cum este definit la art. 6 alin. 1 din Legea nr. 213/1998.
Art. 6 alin. 1 din Legea nr.
213/1998, prevede că „fac parte din domeniul public sau privat al statului sau
al unităţilor administrativteritoriale si bunurile dobândite de stat in
perioada 6 martie 1945 22 decembrie 1989, daca au intrat in proprietatea
statului in temeiul unui titlu valabil, cu respectarea Constituţiei, a
tratatelor internaţionale la care România era parte si a legilor in vigoare la
data preluării lor de către stat”.
Art. 7 din Constituţia R.S.R.
din 1965 statua următoarele: „Bogăţiile de orice natura ale subsolului, minele,
terenurile din fondul funciar de stat, pădurile, apele, izvoarele de energie
naturala, fabricile şi uzinele, băncile, întreprinderile agricole de stat, staţiunile
pentru mecanizarea agriculturii, căile de comunicaţie, mijloacele de transport
şi telecomunicaţii de stat, fondul de stat de clădiri şi locuinţe, baza
materială a instituţiilor socialculturale de stat, aparţin întregului popor,
sînt proprietate de stat”.
În conformitate cu art. 47 din
Legea nr. 57/1968, deciziile consiliilor populare, deci şi Decizia nr.
450/10.06.1969, trebuiau adoptate cu un anume qvorum, respectiv, potrivit
acestui text legal, „consiliile populare lucrează în prezenta a cel puţin
jumătate plus unu din numărul total al deputaţilor, iar lucrările sesiunii sînt
conduse de un prezidiu alcătuit din 39 membri. Prezidiul alege, dintre membrii
săi, preşedintele sesiunii consiliului popular.
Consiliul popular adopta
hotărîri prin vot deschis, în afară de cazul în care consiliul popular
hotărăşte ca votul sa fie secret. Hotărîrile se adopta cu votul majorării
deputaţilor care compun consiliul popular şi se semnează de preşedintele
sesiunii. Hotărîrile adoptate în cazul art. 45 şi 5 se semnează de preşedintele
de vîrsta”.
Prin prisma acestor texte
legale mai sus citate, Curtea constată că în speţă a operat o preluare cu titlu
a imobilului litigios, putânduse discuta, cel mult, despre o preluare abuzivă
în sensul art. 2 alin. 1 lit. h din Legea nr. 10/2001, republicată.
Legea nr. 10/2001,
republicată, instituie, prin dispoziţiile art. 1 alin. 1, art. 7 alin. 1 şi
art. 9, regula restituirii în natură a imobilelor preluate în mod abuziv, şi
care se circumscriu dispoziţiilor acestei legi, în favoarea persoanelor
îndreptăţite.
Art. 1 alin. 2 prevede că în
cazurile în care restituirea în natură nu este posibilă se vor stabili măsuri
reparatorii prin echivalent, care pot să constea fie în compensare cu alte
bunuri sau servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit
prezentei legi cu soluţionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptăţite,
fie în despăgubiri acordate în condiţiile prevederilor speciale privind regimul
stabilirii şi plăţii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv,
în timp ce alin. 4 al aceluiaşi articol prevede că măsurile reparatorii prin
echivalent pot fi combinate.
Potrivit art. 3 alin. 1 lit. a
din Legea nr. 10/2001, republicată, sunt îndreptăţite la măsuri reparatorii în
înţelesul prezentei legi, constând în restituire în natură sau, după caz, prin
echivalent, persoanele fizice proprietari ai imobilelor la data preluării în
mod abuziv a acestora, precum şi, în conformitate cu art. 4 alin. 2,
moştenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice îndreptăţite.
Alin. 3 al aceluiaşi art. 4
prevede că succesibilii care, după data de 6 martie 1945, nu au acceptat
moştenirea, sunt repuşi de drept în termenul de acceptare a succesiunii pentru
bunurile care fac obiectul prezentei legi, cererea de restituire având valoarea
de acceptare a succesiunii pentru bunurile a căror restituire se solicită în
temeiul prezentei legi.
Art. 4 alin. 4 prevede că de
cotele moştenitorilor legali sau testamentari care nu au urmat procedura
prevăzută la capitolul III profită ceilalţi moştenitori ai persoanei
îndreptăţite care au depus în termen cererea de restituire.
Prin prisma dispoziţiilor art.
3 şi 4 din Legea nr. 10/2001, republicată, mai sus citate, reclamanţii sunt
persoane îndreptăţite la măsuri reparatorii în baza Legii nr. 10/2001 pentru
imobilul notificat, respectiv, pentru terenul în suprafaţă de 9832 mp, înscris
în CF nr. 7919 ClujNapoca, nr. top 15532/6, 15532/5, 15532/4/3, având în
vedere că prin notificarea nr. 2035/06.11.2001, notificatorii au solicitat în
temeiul Legii nr. 10/2001 restituirea în echivalent doar a acestui teren, în
suprafaţă de 9832 mp..
Art. 10 din Legea nr. 10/2001
reglementează distinct, în aliniatele 110, condiţiile concrete în care se va
dispune restituirea în natură a imobilelor preluate în mod abuziv, alin. 2
prevăzând că „în cazul în care pe terenurile pe care sau aflat construcţii
preluate în mod abuziv sau edificat noi construcţii, autorizate, persoana
îndreptăţită va obţine restituirea în natură a părţii de teren ramase liberă,
iar pentru suprafaţa ocupată de construcţii noi, cea afectată servituţilor
legale şi altor amenajări de utilitate publică ale localităţilor urbane si
rurale, masurile reparatorii se stabilesc în echivalent”.
Art. 10.3 din H.G. nr.
250/2007 prevede următoarele:
„În toate cazurile entitatea
învestită cu soluţionarea notificării are obligaţia, înainte de a dispune orice
măsură, de a identifica cu exactitate terenul şi vecinătăţile şi totodată de a
verifica destinaţia actuală a terenului solicitat şi a subfeţei acestuia,
pentru a nu afecta căile de acces (existenţa pe terenul respectiv a unor
străzi, trotuare, parcări amenajate şi altele asemenea), existenţa şi
utilizarea unor amenajări subterane: conducte de alimentare cu apă, gaze,
petrol, electricitate de mare calibru, adăposturi militare şi altele asemenea.
În cazul în care se constată astfel de situaţii, restituirea în natură se va
limita numai la acele suprafeţe de teren libere sau, după caz, numai la acele
suprafeţe de teren care nu afectează accesul şi utilizarea normală a
amenajărilor subterane. Sintagma amenajări de utilitate publică ale
localităţilor urbane şi rurale are în vedere acele suprafeţe de teren afectate
unei utilităţi publice, respectiv suprafeţele de teren supuse unor amenajări destinate
a deservi nevoile comunităţii, şi anume căi de comunicaţie (străzi, alei,
trotuare etc.), dotări tehnicoedilitare subterane, amenajări de spaţii verzi
din jurul blocurilor de locuit, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi
altele. Individualizarea acestor suprafeţe, în cadrul procedurilor
administrative de soluţionare a notificărilor, este atributul entităţii
învestite cu soluţionarea notificărilor, urmând a fi avute în vedere, de la caz
la caz, atât servituţile legale, cât şi documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism. Prevederile alin. (11) al art. 10 din lege
interzic înstrăinarea sau schimbarea destinaţiei imobilului a cărui restituire
în natură nu este posibilă datorită afectării acestuia unei amenajări de
utilitate publică. Interdicţia instituită de acest text legal subzistă pe o
perioadă de 5 ani, calculată cu începere de la data emiterii
deciziei/dispoziţiei de acordare de măsuri reparatorii în echivalent, motivată
pe afectarea acestuia unei amenajări de utilitate publică”.
Prevederile exprese ale art.
10.3 din H.G. nr. 250/2007 instituie principiul esenţial, conform căruia, nu
pot fi restituite în natură acele imobile care sunt afectate unor amenajări de
utilitate publică, ori care sunt supuse unor amenajări destinate unei utilităţi
publice sau pentru a deservi nevoile comunităţii.
În speţă, Lacul I Est
Gheorgheni reprezintă o amenajare de utilitate publică, este afectat unei
utilităţi publice, respectiv, lac pentru agrement, astfel încât, în privinţa
acestuia, sunt pe deplin incidente dispoziţiile art. 10 alin. 2 din Legea nr.
10/2001, republicată, text legal care interzice restituirea în natură a
terenurilor afectate servituţilor legale şi altor amenajări de utilitate
publică ale localităţilor urbane şi rurale , respectiv, ale art. 10.3 din H.G.
nr. 250/2007.
Drept urmare, Curtea constată
că nu este posibilă, în temeiul Legii nr. 10/2001, restituirea în natură, în
întregime, a terenului notificat, în suprafaţă de 9832 mp, aferent numerelor
top 15532/6, 15532/5, 15532/4/3.
Este nefondată susţinerea
reclamanţilor, în sensul că nu sa făcut dovada destinaţiei de agrement a
lacului, în condiţiile în care, pentru toţi locuitorii Municipiului ClujNapoca,
este de notorietate publică faptul că Lacul I Est Gheorgheni are destinaţia de
lac de agrement, fiind amenajat chiar şi de un mic debarcader, iar în perioada
în care condiţiile de climă o permit, pe suprafaţa lacului există bărci de
agrement, hidrobiciclete, etc.
Nu se aplică în cauză Decizia
nr. VI/26.09.1999 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, aşa cum nefondat
susţin recurenţii, ci Decizia în interesul legii nr. LIII/2007 a Înaltei Curţi
de Casaţie şi Justiţie, publicată în Monitorul Oficial nr. 769/13.11.2007,
Partea I, şi care prevede că „dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 33/1994,
privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, se interpretează în
sensul că, aceste dispoziţii nu se aplică în cazul acţiunilor având ca obiect
imobile expropriate în perioada 6 martie 1945 – 22.12.1989, introduse după
intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001”.
Cu alte cuvinte, terenului
litigios îi sunt aplicabile exclusiv dispoziţiile Legii nr. 10/2001.
Pe de altă parte, nu era
posibilă nici restituirea în natură a terenului de 815 mp (suprafaţă menţionată
în expertiza lui C.G.), respectiv, 825 mp. (suprafaţă eronat menţionată în
hotărârea fondului, pornind de la menţionarea eronată a suprafeţei în
precizarea de acţiune depusă de reclamanţi), având în vedere că aceasta
reprezintă o servitute de trecere, o cale de acces, care se încadrează în
textul art. 10 alin. 2 din Legea nr. 10/2001 şi a art. 10.3 din H.G. Nr.
250/2007, însă, raportat la împrejurarea că pârâtul nu a criticat prin propriul
recurs această împrejurare, Curtea constată că nu se poate înlătura această
dispoziţie din hotărârea primei instanţe.
Susţinerea reclamanţilor
recurenţi, în sensul că li se cuvine în realitate suprafaţa de 10686 mp, din
totalul de 14463,4 mp din CF nr. 7919 Cluj, şi că se impune să le fie
restituită în natură întreagă această suprafaţă, nu poate fi împărtăşită de
către Curte, având în vedere că prin Notificarea pe care au formulato în baza
Legii nr. 10/2001, în termenul legal prevăzut de art. 21 din Legea nr. 10/2001,
în redactarea sa iniţială, numiţii D.A.D. şi I.M.I. au solicitat restituirea în
echivalent, în principal prin atribuirea, în schimbul terenului situat în ClujNapoca,
str. S. nr. 13, identificat în CF nr. 7919 ClujNapoca, nr. top 15532/6,
15532/5, 15532/4/3, expropriat fără titlu, pentru amenajarea lacului şi aleilor
din zona de agrement din Cartierul Gheorgheni – Casa Tineretului, în suprafaţă
de 9832 mp, a unei suprafeţe de teren situată în intravilanul municipiului ClujNapoca,
iar în subsidiar, acordarea de despăgubiri băneşti în sumă de 737.400 USD.
Potrivit art. 22 alin. final
din Legea nr. 10/2001, republicată, fost art. 21 din Legea nr. 10/2001, în
redactarea sa iniţială, nerespectarea termenului pentru trimiterea notificării
atrage pierderea dreptului de a solicita în justiţie măsuri reparatorii în
natură sau prin echivalent, fiind vorba, evident, despre termenul iniţial de 6
luni prevăzut de alin. 1 şi prelungit apoi succesiv prin
O.U.G. nr. 109/2001 şi O.U.G.
nr. 145/2001.
Prin urmare, faţă de
împrejurarea că prin notificarea formulată în termen legal, sa solicitat doar
terenul de 9832 mp, reclamanţii de azi sunt îndreptăţiţi la a beneficia de
măsuri reparatorii în temeiul Legii nr. 10/2001 doar cu privire la acest teren
în suprafaţă de 9832 mp.
Notificarea formulată la data
de 02.11.2005, probabil în temeiul Legii nr. 247/2005, şi prin care sa
solicitat terenul de 10685,26 mp, de către D.A.D. şi I.M.I., nu poate fi luată
în considerare, dat fiind că Legea nr. 247/2005 nu a prevăzut o prelungire a
termenului de depunere a notificărilor, reglementat iniţial de art. 21 din
Legea nr. 10/2001, în redactarea iniţială, şi nici nu a operat o repunere a
celor îndreptăţiţi întrun nou termen de formulare a notificărilor.
Prin Legea nr. 247/2005 nu sa
instituit un nou termen de depunere a notificărilor, nu sa prelungit termenul
iniţial prevăzut de Legea nr. 10/2001, astfel încât, singura notificare care
poate fi luată în considerare în mod legal este Notificarea nr.
2035/06.11.2001, şi care avea ca obiect doar terenul în suprafaţă 9832 mp,
aferent nr. top 15532/6, 15532/5, 15532/4/3 din CF nr. 7919 ClujNapoca.
Revendicarea pe dreptul comun
a imobilului nu este posibilă, aşa cum nefondat apreciază reclamanţii
recurenţi, dată fiind incidenţa în cauză a Deciziei în interesul legii nr.
33/09.06.2008 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
După pronunţarea Hotărârii
Pilot împotriva României, în cauza Atanasiu şi Poenaru, Solon contra României,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a admis că prin adoptarea Legii nr.
247/2005, Statul Român sa angajat pe o direcţie bună prin faptul că prevede o procedură
administrativă simplificată de despăgubire comună, Statului trebuind să i se
lase o marjă largă de apreciere pentru a alege măsurile destinate să garanteze
respectarea drepturilor patrimoniale sau să reglementeze raporturile de
proprietate din ţară, precum şi punerea lor în aplicare. De această
perspectivă, plafonarea despăgubirilor şi eşalonarea lor pe o perioadă mai
lungă ar putea să reprezinte măsuri capabile să păstreze un just echilibru
între interesele foştilor proprietari şi interesul general al colectivităţii.
În Hotărârea Pilot Maria
Atanasiu ş.a. contra României, sa statuat (paragraful 164) că art. 1 din
Protocolul 1 nu garantează un drept de a dobândi bunul şi nu le impune statelor
contractante nicio restricţie asupra libertăţilor de a determina câmpul de
aplicare a legislaţiilor pe care le pot adopta în materie de restituiri de
bunuri şi să aleagă condiţiile în care acceptă să restituie drepturi de
proprietate persoanelor deposedate.
În temeiul art. 1 din
Protocolul 1, statul are dreptul să exproprieze bunuri, inclusiv toate
drepturile de despăgubire stabilite de lege, şi să reducă, chiar notabil,
nivelul despăgubirilor prin metode legislative. Ceea ce impune art. 1 din
Protocolul nr. 1 este ca cuantumul despăgubirii acordate pentru o privare de
proprietate realizată de către stat să fie rezonabilă în raport cu valoarea
bunului. O lipsă totală a compensaţiei poate fi considerată compatibilă cu art.
1 din Protocolul nr. 1 doar în cazuri excepţionale (paragraf 174).
Art. 1 din Protocolul 1 nu
garantează dreptul la o despăgubire integrală în toate cazurile, o compensaţie
care este doar parţială nu face privarea de proprietate nelegală eo ipso în
toate cazurile. Mai precis, obiective legitime de utilitate publică, ce sunt
urmarea unor măsuri de reformă economică sau de justiţie socială, pot milita
pentru o rambursare inferioară valorii totale de piaţă (paragraf 175).
Mai mult, reiese în mod
evident din jurisprudenţa Curţii, că dacă Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului a putut estima că legile de restituire înfiinţate pentru a atenua
consecinţele gravelor încălcări ale dreptului de proprietate, cauzate, de
exemplu, de regimurile comuniste, urmăresc un scop legitim, a considerat
totodată că este necesar de a se face în aşa fel ca atenuarea vechilor violări
să nu creeze noi nedreptăţi disproporţionate (a se vedea în acest sens cauza
Pincova şi Pinc contra Republica Cehă, paragraful 58), (paragraful 177).
O decizie administrativă a
autorităţii locale competente, care recunoaşte interesatului un drept de
reparaţie, este suficientă pentru a se crea un interes patrimonial protejat de
art. 1 din Protocolul 1 (a se vedea în acest sens cauza Viaşu contra României,
paragraful 59, 60), (paragraf 180).
Este adevărat că în Hotărârea
Pilot Maria Atanasiu ş.a. contra României sa statuat în sensul că neexecutarea
unei decizii administrative ori a unei hotărâri judecătoreşti care recunoaşte
dreptul la o despăgubire, fie al cărui cuantum este stabilit, fie chiar dacă nu
este stabilit şi cuantumul, constituie o ingerinţă în dreptul de proprietate în
sensul primei fraze a primului aliniat al art. 1 din Protocolul nr. 1 (a se
vedea în acest sens cauza Elias contra României, cauza Deneş ş.a. contra
României), (paragraf 181, 182), dar nu este mai puţin adevărat că, în speţă,
reclamanţii nu se găsesc în situaţia de a le fi refuzată la executare o decizie
prin care li sa stabilit dreptul la despăgubiri în condiţiile legii speciale,
Titlul VII al Legii nr. 247/2005, în condiţiile în care Dispoziţia nr.
8401/26.09.2007, prin care li sa stabilit acest drept, a fost contestată chiar
de către reclamanţi pe calea unei plângeri întemeiată pe dispoziţiile Legii nr.
10/2001.
În prezenta cauză, dreptul
reclamanţilor la despăgubiri în condiţiile Titlului VII al Legii nr. 247/2005 a
fost iniţial recunoscut prin Dispoziţia nr. 8401/26.09.2007, iar împrejurarea
că nu este posibilă restituirea în natură a terenului notificat, de 9832 mp, în
niciun caz nu echivalează, aşa cum nefondat susţin recurenţii, cu încălcarea
art. 1 din Protocolul 1 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, câtă
vreme, reclamanţii vor avea posibilitatea, în condiţiile legii speciale privind
regimul de stabilire şi de plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate
în mod abuziv, să îşi valorifice dreptul la despăgubiri în condiţiile acestei
proceduri speciale.
Reclamanţii nu pot susţine,
întemeiat, faptul că nu au pierdut niciodată proprietatea imobilului litigios,
în condiţiile în care textul art. 2 alin. 2 din Legea nr. 10/2001 a fost
abrogat prin art. I pct. 2 din Legea nr. 1/30.01.2009.
Aşa fiind, în temeiul tuturor
considerentelor mai sus expuse şi a prevederilor art. 304 pct. 9 C.pr.civ. şi
art. 312 alin. 1 C.pr.civ., Curtea urmează să respingă ca nefondat recursul
reclamanţilor.
Cu privire la recursul
pârâtului, referitor la cheltuielile de judecată.
Pârâtul a solicitat, în
principal, exonerarea sa în totalitate de la plata cheltuielilor de judecată
stabilite în sarcina sa prin hotărârea fondului, însă Curtea constată că
această solicitare nu poate fi primită raportat la dispoziţiile art. 274 şi
art. 275 C.pr.civ. – prin întâmpinarea formulată în faţa primei instanţe
pârâtul solicitând respingerea acţiunii reclamanţilor , însă, prin prisma art.
274 alin. 3 C.pr.civ., este fondată solicitarea pârâtului de micşorare a
cheltuielilor de judecată.
Cheltuielile de judecată
ocazionate reclamanţilor cu judecarea cauzei în fond au constat în suma de
1.320 lei onorariu expertiză şi 5.000 lei onorariu avocaţial (suma de 300 lei
justificată prin chitanţa nr. 2654450/16.10.2007; suma de 2.200 lei justificată
prin chitanţa nr. 2654458/26.10.2007; suma de 2.500 lei, justificată prin
chitanţa nr. 2654459/26.10.2007), totalul cheltuielilor de judecată aferente
fondului cauzei, suportate de reclamanţi, fiind în sumă de 6.320 lei.
Reclamanţii au notificat în
termenul legal prevăzut de Legea nr. 10/2001 un imobil teren în suprafaţă de
9832 mp, din care, prin sentinţa fondului, li sa restituit în natură suprafaţa
de 825 mp, aproximativ 10% din pretenţiile reclamanţilor fiind astfel admise de
prima instanţă.
În consecinţă, proporţional cu
pretenţiile admise, de aproximativ 10% din totalul pretenţiilor solicitate de
reclamanţi, reclamanţii sunt îndreptăţiţi de a benefica de recuperarea, de la
pârât, a 10% din cheltuielile de judecată ce leau fost ocazionate cu purtarea
procesului în faţa primei instanţe, adică 630 lei.
Potrivit art. 274 C.proc.civ.,
partea care cade în pretenţii va fi obligată, la cererea părţii care a câştigat
procesul, la plata cheltuielilor de judecată.
Prin urmare, în aplicarea art.
274 alin. 1 C.proc.civ., partea care a câştigat procesul este îndreptăţită să
solicite instanţei obligarea părţii care a căzut în pretenţii la plata
cheltuielilor de judecată ce iau fost ocazionate celui care a câştigat
procesul, cu purtarea respectivei cauze.
În speţă, în lumina
jurisprudenţei C.E.D.O. şi a dispoziţiilor art. 274 C.proc.civ., Curtea
constată că reclamanţii sunt îndreptăţiţi la recuperarea doar a acelor
cheltuieli de judecată în care se cuprind acele sume de bani care în mod real,
necesar şi rezonabil au fost plătite de partea care solicită acordarea lor.
Curtea Constituţională a
României, prin Decizia nr. 401/14.07.2005, respingând excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 274 alin. 3 C.proc.civ., a statuat
în sensul că nimic nu se opune, în absenţa unei prevederi constituţionale
exprese în acest sens, ca instanţa să cenzureze, cu prilejul stabilirii
cheltuielilor de judecată, cuantumul onorariului avocaţial convenit, prin
prisma proporţionalităţii sale cu amplitudinea şi complexitatea activităţii
depuse.
O asemenea prerogativă a
instanţei este cu atât mai necesară cu cât respectivul onorariu, convertit în
cheltuieli de judecată, urmează a fi suportat de partea potrivnică, dacă a
căzut în pretenţii, ceea ce presupune în mod necesar ca acesta săi fie
opozabil.
Or, opozabilitatea sa faţă de
partea potrivnică, care este un terţ în raport cu convenţia de prestare a
serviciilor avocaţiale, este consecinţa însuşirii sale de instanţă prin
hotărârea judecătorească prin al cărei efect creanţa dobândeşte caracter cer,
lichid şi exigibil.
În acelaşi sens sa pronunţat
constant şi Curtea Europeană a Drepturilor Omului prin jurisprudenţa sa, când,
învestită fiind cu soluţionarea pretenţiilor la rambursarea cheltuielilor de
judecată, în care sunt cuprinse şi onorariile avocaţiale, a statuat că acestea
urmează a fi recuperate numai în măsura în care constituie cheltuieli necesare
care au fost în mod real făcute în limita unui cuantum rezonabil.
Astfel, în Hotărârea din 19
octombrie 2006, în cauza Raicu împotriva României (cererea nr. 28104/03),
publicată în Monitorul Oficial nr. 597/29.08.2007, Curtea a statuat în sensul
că un „reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată
decât în măsura în care li sau stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul
rezonabil al cuantumului”.
Pe cale de consecinţă, având
în vedere argumentele mai sus precizate, precum şi prevederile art. 304 pct. 9
C.proc.civ. şi art. 312 alin. 1 C.proc.civ., Curtea urmează să admită în parte
recursul pârâtului, strict cu privire la cuantumul cheltuielilor de judecată
stabilite prin hotărârea fondului, conform dispozitivului prezentei decizii.
Faţă de soluţia de respingere
a recursului reclamanţilor, în recurs nu au fost acordate cheltuieli de
judecată în favoarea acestora”.
Prin sentinţa civilă nr.
128/10.02.2012, pronunţata de Tribunalul Cluj în dosar nr. aaa/117/2007, sa
admis în parte acţiunea civilă formulată de reclamanţii D.A.D. şi S.D.P.,
împotriva pârâţilor Primăria Municipiul ClujNapoca şi Municipiul ClujNapoca
şi, în consecinţă:
Sa dispus modificarea
Dispoziţiei nr. 8401/26 septembrie 2007 emisa de Primarul Municipiului
Cluj–Napoca, în sensul că persoanele îndreptăţite sunt reclamantul D.A.D. şi
S.D.P., ultima în calitate de moştenitoare a defunctei I.M.I. stabilind dreptul
la despăgubiri în condiţiile Titlului VII din Legea nr. 247/2005 şi pentru
diferenţa de teren de 825 mp, teren preluat de la D.A. în cotă de 5/8 a parte,
respectiv D.A.D. şi I.M.I. proprietari în părţi egale asupra cotei de 3/8
parte.
Sa respins restul
pretenţiilor.
Au fost obligaţi pârâţii la
plata în favoarea reclamanţilor a sumei de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de
judecată, reprezentând onorarii avocat şi expert.
Pentru a pronunţa această soluţie,
instanţa de fond a reţinut în considerentele sentinţei următoarele:
„Prin Dispoziţia nr. 8401/2007
emisă la 26.09.2007 de Primarul Mun. ClujNapoca sa propus acordarea de
despăgubiri în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi plată al
despăgubirilor aferente imobilelor preluate abuziv Titlu VII din Legea
247/2005, pentru terenul revendicat în suprafaţă de 9832 mp, situate în str. S.
nr.13, în favoarea lui D.A.D. şi I.M.I..
Terenul în suprafaţă totală de
14.463,4 mp din str. S. nr. 13 , în care este cuprins şi terenul în litigiu de
10686 mp, este înscris în CF 7919 Cluj, cu Cluj cu nr. top. 14909/1/20 în
suprafaţă de 230 stp, 14.909/1/21 în suprafaţă de 130 stp, 15.532/6 în
suprafaţă de 1434 stp şi 15.532/4/3, 15.532/5 în suprafaţă de 1 iugăr şi 625
stp, în favoarea lui P.A. sub B2, D.A. sub B7 ( identică cu
P.A. de sub B2), reclamantul
D.A. sub B8 şi I.M.I. sub B9.
În conformitate cu
certificatul de moştenitor nr.124 emis la data de 16 noiembrie 2006 tribunalul
reţine că moştenitoarea defunctei I.M.I., decedată la data de 21 aprilie 2006,
este reclamanta din prezentul dosar, respectiv S.D.P.
În conformitate cu Referatul
privind propunerea de soluţionare a notificării nr. 66733/2001/3/452 din
22.06.2006, la punctul „Modul de preluare'' se indică faptul că Decizia nr. 450
din 10 iunie 1969, bazată pe art. 17.din Constituţia R.P.R. Teren preluat fără
titlu" , aceleaşi menţiuni existând şi în Referatul Comisiei pentru
aplicarea Legii 10/2001 întocmit în 03.03.2003 conform procesuluiverbal
încheiat în şedinţa din 28.11.2002 al acestei comisii.
În cauză, sa administrat ca
probă tehnică expertiza în specialitatea topografie care prin concluziile sale
au relevat următoarele aspecte: Din suprafaţa de 13160 mp aferentă nr. topo
15.532/6, 15.532/4/3, 15.532/5 , municipiul ClujNapoca ocupă fără titlu
suprafaţa de 10657 mp. În cuprinsul acestei suprafeţe există următoarele
amenajări de utilitate publică:
3.1 O porţiune din lacul I
Este din cartierul Gheorghieni cu destinaţia de agrement, în suprafaţă de 9842,
pe plan între punctele 29, 28, 27, 26, 25, 24, 23, 22, 21, 20, 19, 31, 32, 29
evidenţiată cu albastru pe planul de situaţie.
3.2 O porţiune din aleea
riverană lacului, în suprafaţă de 815 mp , pe plan între punctele 17, 16, 15,
30, 14, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28,
29, 27 evidenţiată cu portocaliu pe acelaşi plan.
În răspunsul la obiecţiunile
formulate de către reclamanţi (filele 257259 din dosar) domnul expert C.G. a
arătat următoarele aspecte : Pe planul anexă nr.1 a suprapus imobilele din CF
7919 Cluj, nr. topo 15.532/4/3, 15.532/5, 15.532/6 ce a aparţinut familiei
reclamanţilor, suprafaţa conturată cu roşu iar suprafaţa acoperită
cu apa provenită din lac cu
albastru, iar în jurul acesteia din urmă a evidenţiat cu verde o parte din nr.
topo care constituie imobilul “ Lac I Gheorghieni”.
Expertul precizează că se
observă că terenul din CF a fost enclavizat prin omitere şi ocolire, din motive
neclare , însă apreciază că în realitate sa considerat că întregul luciu de
apă a făcut obiectul asocierii în participaţiune.
De asemenea expertul
precizează că acest aspect reiese din studiul documentaţiei aferentă Hotărârii
de asociere în participaţiune cu SC I.M. CLUJ S.R.L , în care nu a găsit un
plan care să redea numerele topo , care constituie imobilul “Lac I Gheorghieni”
, ele fiind dosar enumerate , însă există un plan , anexa 2 la răspunsul la
obiecţiuni Plan Amenajare Lac conform căruia întreaga suprafaţă a lacului de
53 120,17 mp urmează să fie amenajată, inclusiv suprafaţa reclamanţilor.
În finalul răspunsului la
obiecţiuni expertul topograf conchide că terenul revendicat rămâne tot în
inventarul bunurilor care aparţin domeniului public al Municipiului ClujNapoca
, deşi, dacă se vede anexa acestuia în secţiunea bunuri imobileanexa 4, pentru
Lac I Gheorghieni , nu sunt înscrise nr. topo respective CF uri
aferente,implicit cele din prezenta speţă.
La filele 325326 din dosar sa
depus o expertiză extrajudiciară topografică efectuată de către domnul expert
B.M. , care la punctul 2.1 precizează că studiind documentele aflate la dosar
se desprinde faptul că întreaga suprafaţă delimitată de topograficele de la
punctual 2.1 este cuprinsă în perimetrul Lacului I Est Gheorghieni inclusiv o
parte din parcela reclamanţilor ( anexa 2Plan amenajare lac).
Raportândune atât la
expertiza topografică judiciară ordonată în cauză , cât şi la punctul de vedere
statuat prin expertiza extrajudiciară , tribunalul apreciază că imobilul teren
în litigiu , în suprafaţă de 10 657 mp, este cuprins în perimetrul Lacului I
Est Gheorghieni, o suprafaţă de 9842 mp fiind ocupată efectiv de Lacul I din
cartierul Gheorghieni, suprafaţa de 815 mp făcând parte din aleea riverană
lacului.
Pentru ca imobileleterenuri
să facă obiect al restituirii în natură în virtutea dispoziţiilor Legii
10/2001, este necesar ca acestea să fie “libere”.
În sensul legii sunt
considerate libere terenurile care nu sunt afectate servituţilor legale şi
altor amenajări de utilitate publică ale localităţilor urbane şi rurale.
În speţă, aşa cum am evocat
anterior, prin raportare la concluziile raportului de expertiză topografică şi
a punctului de vedere al domnului expert B.M., tribunalul constată că terenul
în litigiu este afectat unei utilităţi publice, respectiv lac pentru agrement
şi cale de acces aferentă acestuia, fiind astfel pe deplin incidente
dispoziţiile art.10 alin 2 din Legea 10/2001.
De altfel, aşa cum se prevede
şi în HG 250/2007 sintagma amenajări de utilitate publică ale localităţilor
urbane şi rurale are în vedere acele suprafeţe de teren afectate unei utilităţi
publice, respectiv suprafeţele de teren supuse unor amenajări destinate a
deservi nevoile comunităţii, şi anume căi de comunicaţie (străzi, alei,
trotuare etc.), dotări tehnicoedilitare subterane, amenajări de spaţii verzi
din jurul blocurilor de locuit, parcuri şi grădini publice, pieţe pietonale şi
altele.
Or, din punctul de vedere al
tribunalului, imobilul cu destinaţia de Lac I Est Gheorghieni se circumscrie
sintagmei amenajări de utilitate publică ale localităţilor urbane şi rurale.
De altfel, prin notificarea
adresată Primăriei mun. ClujNapoca reclamantul D.A.D. şi I.M.I. a precizat că
solicită în principal acordarea unui teren în echivalent în schimbul terenului
situate în ClujNapoca str. S. nr. 13, înscris în CF 7919 nr. topo
15.532/6,15.532/4/3, 15.532/5 expropriat fără titlu pentru amenajarea lacului
şi aleilor din zona de agrement din cartierul Gheorghieni Casa Tineretului.
În aceste condiţii tribunalul
va respinge ca fiind nefondată solicitarea reclamanţilor de restituire în
natură a imobilului teren în suprafaţă de 10686 mp , este înscris în CF 7919
Cluj, cu Cluj cu nr. top. 14909/1/20 în suprafaţă de 230 stp, 14.909/1/21 în
suprafaţă de 130 stp, 15.532/6 în suprafaţă de 1434 stp şi 15.532/4/3, 15.532/5
în suprafaţă de 1 iugăr şi 625 stp.
Deşi în Referatul privind
propunerea de soluţionare a notificării nr. 66733/2001/3/452 din 22.06.2006 la
punctul „Modul de preluare'' se indică faptul că Decizia nr. 450 din 10 iunie
1969, bazată pe art. 17.din Constituţia R.P.R , statuânduse în final că
terenul în litigiu este preluat fără titlu , tribunalul nu poate reţine ca
pertinentă nici această solicitare a reclamanţilor , întrucât însuşi decizia
anterior menţionată reprezintă titlu, eventual putânduse discuta despre
incidenţa în speţă a noţiunii imobilelor preluate abuziv în înţelesul art.2 din
Legea 10/2001.
În schimb tribunalul apreciază
că sunt întemeiate celelalte solicitări ale reclamanţilor având în vedere
argumentele ce vor fi expuse în continuare:
Astfel, cercetânduse cartea
funciară CF 7919 Cluj, cu nr. top. 14909/1/20 în suprafaţă de 230 stp,
14.909/1/21 în suprafaţă de 130 stp, 15.532/6 în suprafaţă de 1434 stp şi
15.532/4/3, 15.532/5 în suprafaţă de 1 iugăr şi 625 stp, tribunalul constată că
proprietari tabulari sunt următorii : P.A. sub B2 în cota de ½ a parte , D.A.
sub B7 ( identică cu P.A. de sub B2) în cotă de 1/8 a parte , reclamantul D.A.
sub B8 şi I.M.I. sub B9 în cotă de 3/8 a parte din cota de 1/2 , D.A. având cota
de 5/8 a parte , reclamantul D.A. şi I.M.I. având cota de 3/16 a parte fiecare.
În aceste condiţii ,
tribunalul , în temeiul art. 26 alin 3 din Legea 10/2001 va admite în parte
acţiunea civilă formulată de, reclamanţii D.A.D. şi S.D.P., împotriva pârâţilor
Primara Municipiul ClujNapoca şi Municipiul ClujNapoca , cu sediul în ClujNapoca,
va dispune modificarea Dispoziţiei nr.8401/26 septembrie 2007 emisa de Primarul
Mun. Cluj–Napoca, cu sediul în sensul că persoanele îndreptăţite sunt
reclamantul D.A.D. şi S.D.P., ultima în calitate de moştenitoare a defunctei
I.M.I. stabilind dreptul la despăgubiri în condiţiile Titlului VII din Legea
247/2005 şi pentru diferenţa de teren de 825 mp, teren preluat de la D.A. în
cotă de 5/8 a parte, respectiv D.A.D. şi I.M.I. proprietari în părţi egale
asupra cotei de 3/8 parte, respingând restul pretenţiilor.
În temeiul art. 274 C.pr.civ.,
va obliga pârâţii la plata în favoarea reclamanţilor a sumei de 3000 lei cu
titlu de cheltuieli de judecată, reprezentând onorarii avocat şi expert”.
Scurte consideraţii cu privire
la natura juridică a contestaţiei în anulare.
Contestaţia în anulare este o
cale extraordinară de atac, de retractare, care poate fi promovată împotriva
hotărârilor irevocabile, dar numai pentru motivele strict şi limitativ
prevăzute de art. 317 pct. 1 şi 2 C. proc. civ. şi numai dacă aceste motive nu
au putut fi invocate pe calea apelului sau a recursului , respectiv, pentru
cele prevăzute în art. 318 C. proc. civ.
Art. 317 C. proc. civ.
reglementează contestaţia în anulare de drept comun, în timp ce art. 318 C.
proc. civ. constituie sediul legal al contestaţiei în anulare specială.
Contestaţia în anulare de
drept comun poate fi promovată cu succes numai pentru cele două motive strict
menţionate de art. 317 pct. 1 şi 2 C. proc. civ., respectiv, admisibilitatea
contestaţiei în anulare de drept comun este condiţionată, pe de o parte, de
prezenţa unuia din cele două cazuri în care o atare contestaţie poate fi
promovată – când procedura de citare a părţii pentru ziua când sa judecat
pricina, nu a fost îndeplinită potrivit cu cerinţele legii; când hotărârea a
fost dată de judecători cu călcarea dispoziţiilor de ordine publică privitoare
la competenţă , iar pe de altă parte, de împrejurarea că aceste motive să nu fi
putut fi invocate pe cale apelului sau recursului, această din urmă condiţie
constituind practic o aplicaţie a principiului că nu se poate folosi o cale
extraordinară de atac, atunci când sar fi putut folosi calea de atac ordinară.
În speţă, însă, din considerentele
invocate în susţinerea contestaţiei în anulare, coroborate cu temeiul de drept
expres invocat de contestatori în susţinerea contestaţiei lor, respectiv, art.
318 alin. 1 C.pr.civ., sar părea că ne găsim în prezenţa unei contestaţii în
anulare speciale, fundamentată din punct de vedere juridic, pe prevederile art.
318 C. proc. civ., text legal care prevede că hotărârile instanţelor de recurs
pot fi atacate cu contestaţie în anulare când dezlegarea dată este rezultatul
unei greşeli materiale sau când instanţa de recurs, respingând recursul sau
admiţândul numai în parte, a omis din greşeală să cerceteze vreunul dintre
motivele de modificare sau de casare.
Două ipoteze sunt aşadar
conţinute în textul art. 318 C. proc. civ., respectiv cea prevăzută de teza I –
dezlegarea dată recursului să fie rezultatul unei greşeli materiale , şi cea
reglementată de teza II – omisiunea instanţei de recurs de a se pronunţa ori de
a analiza vreunul din motivele de recurs invocate.
Pentru admisibilitatea
contestaţiei în anulare specială, întemeiată pe prevederile art. 318 teza I C.
proc. civ., este necesar să fie întrunită o singură cerinţă, şi anume,
dezlegarea dată recursului să fie întradevăr rezultatul unei greşeli materiale
propriu zise, vizând erori materiale în legătură cu aspectele formale ale
judecării recursului, de pildă, anularea recursului ca netimbrat, cu toate că
la dosar se găsea chitanţa de plată a taxei de timbru, ori cu toate că
respectivul recurs era scutit de plata taxei de timbru; respingerea unui recurs
ca tardiv, în raport cu data înregistrării la instanţă, deşi din plicul ataşat
la dosar rezulta că recursul fusese depus recomandat la oficiul poştal
înăuntrul termenului de recurs, etc.
Prin urmare, textul art. 318
teza I C. proc. civ., vizează greşeli de fapt, erori materiale, involuntare,
iar nu greşeli de judecată, respectiv, de apreciere a probelor, de interpretare
sau aplicare a unor dispoziţii legale, sau de rezolvare a unui incident
procedural.
În consecinţă, prin
intermediul unei contestaţii în anulare speciale, nu pot fi invocate greşeli de
judecată.
A da părţilor posibilitatea de
a se plânge aceleiaşi instanţe care a dat hotărârea de modul în care a apreciat
probele şi a stabilit raporturile dintre părţi, respectiv, de modul în care a aplicat
ori a interpretat legea la respectiva stare de fapt, ar însemna să se deschidă
dreptul părţilor de a provoca rejudecarea căii de atac, ceea ce ar echivala cu
transformarea contestaţiei în anulare întro cale ordinară de atac.
Numai o greşeală materială
esenţială, propriuzisă, care a determinat o soluţie eronată, în sensul celor
mai sus exemplificate, poate fi invocată pe calea contestaţiei în anulare,
această greşeală materială apreciinduse în raport cu situaţia existentă la
dosar la data pronunţării hotărârii ce se atacă.
În niciun caz însă, pe calea
unei astfel de contestaţii în anulare nu pot fi invocate greşeli de judecată,
după cum, nu pot fi invocate greşeli materiale din cele ce se încadrează în
textul art. 281
C. proc. civ.
Aceste greşeli materiale, care
ar fundamenta admisibilitatea unei contestaţii în anulare speciale, trebuie să
constea în greşeli pe care instanţa de recurs lear comite prin confundarea
unor elemente importante sau a unor date materiale care determină soluţia
pronunţată, respectiv în greşeli materiale cu caracter procedural, care au dus
la pronunţarea unei soluţii eronate.
Contestaţia în anulare
specială reglementată de art. 318 teza I C. proc. civ., urmăreşte
neregularităţi evidente privind actele de procedură, iar nu neregularităţi
referitoare la problemele de fond, împrejurare raportat la care în nici un caz
prin intermediul unei contestaţii în anulare speciale nu pot fi invocate nici
un fel de greşeli de judecată, de aprecierea probelor, de schimbarea stării de
fapt, de interpretarea unor dispoziţii legale, ori de aplicare a unuia ori
alteia dintre prevederile legale în vigoare.
Or, prin prezenta contestaţie
în anulare contestatorii invocă tocmai astfel de greşeli de judecată,
respectiv, greşita neacordare, în întregime, de către instanţa de recurs, a
cheltuielilor de judecată cuvenite reclamanţilor pentru fondul cauzei.
Pe de altă parte, aşa cum se
poate observa cu evidenţă din simpla lecturare a deciziei contestate, nu sunt
întrunite condiţiile prevăzute de art. 318 C. proc. civ., respectiv, nu i se
poate imputa instanţei de recurs, care a pronunţat această decizie contestată,
faptul că nu ar fi acordat în totalitate, în favoarea reclamanţilor,
cheltuielile de judecată ocazionate acestora cu judecarea cauzei în primă instanţă,
în condiţiile în care în considerentele deciziei contestate Curtea de Apel Cluj
a prezentat exhaustiv argumentele de fapt şi de drept care au format
convingerea instanţei de recurs şi care au fundamentat, totodată, soluţia de
acordare parţială a cheltuielilor de judecată aferente fondului cauzei, ca
urmare a admiterii în parte a recursului pârâtului (pag. 22 alin. final, pag.
23 alin. 1, 2 şi 3 din decizia contestată).
Astfel, în decizia contestată,
Curtea de Apel Cluj a arătat care sunt considerentele pentru care reclamanţii
sunt îndreptăţiţi la a beneficia de acordarea doar a 10% din cheltuielile de
judecată aferente fondului cauzei, după cum urmează:
„Cheltuielile de judecată
ocazionate reclamanţilor cu judecarea cauzei în fond au constat în suma de
1.320 lei onorariu expertiză şi 5.000 lei onorariu avocaţial (suma de 300 lei
justificată prin chitanţa nr. 2654450/16.10.2007; suma de 2.200 lei justificată
prin chitanţa nr. 2654458/26.10.2007; suma de 2.500 lei, justificată prin
chitanţa nr. 2654459/26.10.2007), totalul cheltuielilor de judecată aferente
fondului cauzei, suportate de reclamanţi, fiind în sumă de 6.320 lei.
Reclamanţii au notificat în
termenul legal prevăzut de Legea nr. 10/2001 un imobil teren în suprafaţă de
9832 mp, din care, prin sentinţa fondului, li sa restituit în natură suprafaţa
de 825 mp, aproximativ 10% din pretenţiile reclamanţilor fiind astfel admise de
prima instanţă.
În consecinţă, proporţional cu
pretenţiile admise, de aproximativ 10% din totalul pretenţiilor solicitate de
reclamanţi, reclamanţii sunt îndreptăţiţi de a benefica de recuperarea, de la
pârât, a 10% din cheltuielile de judecată ce leau fost ocazionate cu purtarea
procesului în faţa primei instanţe, adică 630 lei”.
Drept urmare, Curtea constată
că instanţa de recurs, în mod legal, cu respectarea dispoziţiilor art. 274
C.pr.civ., a Deciziei Curţii Constituţionale nr. 401/14.07.2005 şi a
jurisprudenţei C.E.D.O. în materie, a avut în vedere la stabilirea
cheltuielilor de judecată toate cheltuielile de judecată ocazionate
reclamanţilor cu purtarea procesului în fond, iar nu doar onorariul de expert,
aşa cum nefondat apreciază contestatorii că ar fi trebuit să se ia în
considerare.
Pe de altă parte, Curtea
constată că în cauză nu este vorba despre o eroare materială, în sensul
acreditat de către contestatori, ci despre o veritabilă critică adusă unei
judecăţi făcute printr
o hotărâre irevocabilă, adică,
de un recurs la recurs.
Constatânduse aşadar, că în
cauză nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de art. 318 alin. 1 C.pr.civ. (ca
de altfel nici cele reglementate de art. 317 C.pr.civ.), susceptibile să
fundamenteze admisibilitatea unei contestaţii în anulare, în temeiul
considerentelor mai sus expuse, Curtea urmează să respingă prezenta contestaţie
în anulare.
Intimaţii nu au solicitat
cheltuieli de judecată. (Judecător Carmen Maria Conţ)
|