Contencios fiscal. Raport de
inspecţie fiscală. Act prin care nu se stabilesc, modifică sau sting drepturi
şi obligaţii fiscale, rolul său fiind de a sta la baza emiterii deciziei de
impunere. Inspectori neavând legitimaţii actualizate. Nulitate relativă. Lipsa
vătămării. Respingerea contestaţiei
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3445 din 3 mai 2012
Prin sentinţa civilă
nr.4662/28.10.2011 a Tribunalului Cluj sa respins acţiunea formulată de
reclamanta P.G. în contradictoriu cu Direcţia Generală a Finanţelor Publice
Cluj având ca obiect anularea deciziei 82/28.05.2010.
Tribunalul a reţinut că
reclamanta a devenit PFA autorizată să desfăşoare activităţile prevăzute în
codul 7485 doar începând cu luna mai 2007 şi ca atare, rezultă că pentru anul
2007 plafonul de scutire în privinţa petentei este 79,33 lei. Ca atare, conform
art.152 alin.6 C.fiscal, obligă reclamanta să se înregistreze în scopuri de TVA
în termen de 10 zile de la data depăşirii plafonului, iar această dată se
consideră a fi prima zi a lunii calendaristice următoare celei în care plafonul
a fost atins sau depăşit. Referitor la excepţia nulităţii raportului de
inspecţie fiscală, în considerarea faptului că ar fi fost făcut de persoane
fără împuternicire din partea organului fiscal, Tribunalul a reţinut că nu sunt
aplicabile dispoz.art.46 din Codul de procedură fiscală.
Împotriva acestei sentinţe a
declarat recurs P.G. solicitând casarea sentinţei şi trimiterea cauzei spre
rejudecare, iar în subsidiar, modificarea în totalitate cu conseinţa admiterii
acţiunii, anularea deciziei 82/2010 a deciziei de impunere 13.349/2010 precum
şi a raportului de inspecţie fiscală 13349/2010 şi obligarea D.G.F.P.Cluj la
plata sumei de 1481 lei cu titlul de dobânzi legale pentru perioada 9.04.201018.03.2011,
sumă care să fie actualizată până la data plăţii efective cu radierea
înregistrării reclamantei ca plătitor de TVA precum şi cu plata cheltuielilor
de judecată.
În motivarea recursului,
recurenta P.G. arată că art.46 C.proc.fiscală, prevede nulitatea actului administrativ
fiscal în lipsa unuia dintre elementele referitoare la numele, prenumele şi
calitatea persoanei împuternicite. În momentul întocmirii raportului de
inspecţie fiscală, inspectorii sau legitimat cu legitimaţii de control, care
nu mai erau valabile conform OMF nr.1156/2009. Neavând legitimaţiile prevăzute
de normele legale incidente, inspectorii nu aveau calitatea de împuterniciţi ai
organului fiscal în vederea efectuării actelor de control. Astfel, raportul de
inspecţie fiscală este lovit de nulitate.
Tribunalul nu a motivat de ce
a respins această excepţie a nulităţii care era incidentă şi pentru faptul că
veniturile realizate de reclamantă în 2007 nu trebuiau raportate la 7 luni,
perioada 31.05.200731.12.2007 ci la 12 luni şi astfel, cifra de afaceri nu ar
fi depăşit plafonul de
35.000 euro care o obliga să
se înregistreze ca plătitor de TVA.
În acest sens, susţine
recurenta că reprezentanţii D.G.F.P.fac confuzie pentru că noţiunea de
activitate economică desfăşurată de o persoană de o manieră independentă, nu
este sinonimă cu definirea veniturilor din activităţi independente aşa cum este
specificată în art.46 din Cod. Din moment ce sa efectuat plata sumelor
stabilite cu titlul de TVA, majorări şi penalităţi, se impune oblgiarea
intimatei la restituirea acestei sume precum şi a comisionului bancar aferent
cu actualizarea sumelor în tontinuarea până la plata efectivă. Totodată,
intimata trebuie obligată şi la plata dobânzii prev.de art.6 din OG 9/2000.
D.G.F.P.Cluj a depus
întâmpinare solicitând respingerea recursului ca nefondat.
Asupra recursului, Curtea va
reţine următoarele:
Actul administrativ fiscal
este conform art.41 C.proc.fiscală, actul emis de organul fiscal competent
privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor şi obligaţiilor
fiscale.
Având în vedere această
definiţie, se remarcă faptul că raportul de inspecţie fiscală nu este un act
administrativ fiscal, tipic şi nici asimilat conform art.88 C.proc.fiscală. Aşa
cum arată art.109 C.proc.fiscală, raportul de inspecţie fiscală este un act în
care se prezintă constatările inspecţiei din punct de vedere faptic şi legal,
deci prin el nu se stabilesc, modifică sau sting drepturi şi obligaţii fiscale,
rolul său fiind acela de a sta la baza emiterii deciziei de impunere.
Ca atare, fiind o operaţiune
administrativă prealabilă emiterii actului administrativ raportului de
inspecţie fiscală nu îi sunt aplicabile prevederile art.43 şi 46
C.proc.fiscală, el fiind guvernat de regulile prevăzute la titlul VII din Codul
de procedură fiscală. Astfel, el poate fi atacat conform art.18 alin.2 din
Legea 554/2004 doar odată cu actul administrativ ce poate face obiectul
acţiunii judiciare potrivit art.218 C.proc.fiscală ,care este decizia emisă în
soluţionarea contestaţiei administrativ fiscală.
În ceea ce priveşte faptul că
inspectorii sau prezentat cu legitimaţii neactualizate conform OMF 1.156/2009
aceasta nu semnifică că aceştia nu aveau calitatea de persoane împuternicite a
organului fiscal, nefiind stabilită o cauză de nulitate a inspecţiei fiscale în
acest ordin ca urmare a utilizării unor legitimaţii neactualizate conform
noilor reglementări, iar prevederile art.105 alin.7 C.proc.fiscală, arată că
inspectorul este obligat să prezinte contribuabilului legitimaţia de inspecţie
şi ordinul de serviciu. Pe de altă parte, această nulitate nu poate fi decât o
nulitate relativă, iar persoana vătămată trebuie să invoce o vătămare ce nu se
poate înlătura decât prin anularea acestui act. De fapt, regulile de conducere
a inspecţiei fiscale prevăzute în Codul de procedură fiscală au fost respectate
în acest caz de către inspectori, astfel că nu se poate reţine o nulitate a
raportului de inspecţie fiscală.
Privitor la aplicarea
prevederilor art.127 alin.5 C.fiscal ,reclamanta a fost autorizată în anul 2007
potrivit autorizaţiei 11.019/16.05.2007 astfel că perioada rămasă de la
înfiinţare până la sfârşitul anului este de 8 luni. Prin urmare, plafonul
aferent este determinat prin împărţirea sumei reprezentând plafonul de scutire
la lunile rămase rezultând suma de 79.333 lei. Nu poate fi luată în considerare
solicitarea recurentei de a se lua în calcul întreg anul deoarece anterior
autorizaţiei ea figura în evidenţele administraţiei finanţelor publice doar ca
plătitor de impozite pentru dividendele primite ca urmare a poziţiei de asociat
şi nu pentru că ar fi desfăşurat o activitate autorizată. Organul fiscal nu a
confundat semnificaţia termenilor prevăzuţi în Codul fiscal pentru că
reclamantarecurentă poate fi considerată potrivit art.127 alin.1 şi 2 că a
desfăşurat activitate de la data la care desfăşoară de o manieră independentă o
activitate economică de natura celor arătate în acest articol.
Astfel, recurenta a depăşit
plafonul de 79.333 lei la data de 21.09.2007 şi trebuia să solicite
înregistrarea în scop de TVA până la 11.10.2007 în conformitate cu prevederile
art.152 alin.5 C.fiscal.
Apreciind
că recursul este nefondat, Curtea în conformitate cu prevederile art.312
C.proc.civ., raportat la art.20 din Legea 554/2004 îl va respinge şi va menţine
în totalitate sentinţa civilă atacată. (Judecător Radu Rareş Duşa) |