Contencios administrativ.
Executarea hotărârilor judecătoreşti. Specificitatea procedurii. Solicitare
întemeiată pe art. 24 din Legea nr. 554/2004. Hotărâre judecătorească prin care
a fost anulată o hotărâre a consiliului local. Respingerea acţiunii
Secţia a IIa civilă, de contencios administrativ şi
fiscal, decizia nr. 3941 din 16 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr. 113
din 31.01.2012 pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud sa respins, ca neîntemeiată,
acţiunea formulată de reclamanţii N.M. şi C.S. în contradictoriu cu pârâţii
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI BISTRIŢA şi PRIMARUL MUNICIPIULUI BISTRIŢA.
Pentru a pronunţa această
hotărâre, instanţa de fond a reţinut următoarele:
Reclamanţii solicită să se
dispună ca pârâţii să respecte prevederile Sentinţei civile nr.409/27.04.2011,
pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud, sentinţă devenită irevocabilă prin
Decizia Curţii de Apel Cluj pronunţată în şedinţa publică din 21.10.2011 şi să
facă toate demersurile care se impun în noua situaţie, în care Hotărârea
Consiliului Local al mun. Bistriţa nr 151/2010 este anulată, respectiv: Notificarea
companiei care efectuează Planul de Urbanism General al mun. Bistriţa să
elimine varianta de traseu care a făcut obiectul acestei HCL din toată
documentaţia PUG; Retragerea Certificatului de Urbanism nr. 1450/14.09.2011
emis de Primăria mun. Bistriţa pentru realizarea variantei de ocolire Bistriţa
sud; Anularea avizului primarului pentru realizarea acestui obiectiv (dacă
acest aviz a fost eliberat); Comunicarea anulării HCL următorilor (aşa cum
rezultă din textul HCL): Direcţiei Arhitectură şi Dezvoltare Urbană a mun.
Bistriţa, Serviciului Urbanism al Primăriei Bistriţa, SC B. România SRL,
Consiliului Judeţean BistriţaNăsăud, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,
SC I. SA, Instituţiei Prefectului. De asemenea, solicită obligarea pârâţilor să
facă aceste demersuri întrun termen cât mai scurt, având în vedere faptul că
Planul de Urbanism General este în perioada consultărilor publice şi Compania
Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România CNADNR, a depus la
numeroase instituţii documentaţia pentru avizarea variantei de traseu din HCL
151/2010 anulată. Să fie stabilite penalităţile prevăzute de art. 24 alin. (1),
(2) şi (3) din Legea nr. 554/2004 pentru reprezentanţii instituţiilor
susmenţionate în cazul nerespectării hotărârilor celor două instituţii de
judecată ce sau pronunţat asupra acestui aspect, în termenul pe care îl va
stabili instanţa.
Prin sentinţa civilă nr.
409/2011 pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud – Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal, a fost admisă acţiunea în contencios administrativ
formulată de reclamanţii N.M., C.S. şi G.M. în contradictoriu cu pârâţii
Consiliul local al mun. Bistriţa şi Primarul mun. Bistriţa şi a fost anulată
HCL Bistriţa nr. 151/2010, tribunalul reţinând că există motive de nelegalitate
a HCL Bistriţa nr. 151/2010 privind stabilirea unor măsuri în vederea
realizării variantei de ocolire a mun. Bistriţa – varianta 2 sud – obiectiv
finanţat din fondul european de dezvoltare regională, hotărâre prin care sa
dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa, varianta
doi sud, conform documentaţiei întocmită de proiectantul general I. SA faza
studiu de fezabilitate.
Sa reţinut că hotărârea
atacată nu îndeplineşte condiţiile legale prevăzute de alte legi speciale din
domeniul său de aplicare. Astfel, potrivit art.37 din OG 43/1997, în forma de
la data adoptării hotărârii atacate, pentru realizarea unei centuri ocolitoare
trebuie îndeplinite două condiţii: respectiv această centură să fie în
extravilanul localităţii şi să fie întocmită în baza unui studiu de trafic.
In ce priveşte prima condiţie
impusă de lege, din documentaţia depusă la dosar, a rezultat că aceasta nu a
fost îndeplinită, în sensul că traseul stabilit este inclus în intravilanul
localităţii pe
o lungime de aproximativ 5
km.
Nici cea de a doua condiţie
referitoare la studiile de trafic nu este îndeplinită, deoarece aşa cum rezultă
din preambulul HCL 151/2010, nu sa avut în vedere vreun studiu de trafic. Nici
documentaţia întocmită de proiectantul general nu are anexat un astfel de
studiu.
Astfel, se constată că în mod
evident hotărârea adoptată şi atacată în prezenta cauză nu îndeplineşte aceste
două condiţii impuse de lege.
Sa mai reţinut că, din
documentaţia întocmită de proiectantul general care a stat la baza emiterii hotărârii
nu rezultă, deoarece nu sunt evidenţiate, toate construcţiile situate în banda
de 5o m stângadreapta faţă de marginea îmbrăcămintei asfaltice. Acesta a fost
şi motivul pentru care documentaţia tehnică întocmită pentru elaborarea
studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic, şi detaliilor de execuţie nu a
primit avizul OCPI BistriţaNăsăud, deşi sa solicitat completarea în acest
sens. Această cerinţă este obligatorie atât din punct de vedere al dispoziţiei
legale care interzice amplasarea acestor construcţii, cât şi din punct de
vedere al întocmirii documentaţiei în sensul că aceasta trebuie să fie completă
şi conform dispoziţiilor legale. Neîndeplinirea acesteia reprezintă un alt
motiv de nelegalitate a hotărârii atacate.
Sa mai menţionat că, prin
hotărârea atacată sa hotărât şi modificarea planului urbanistic general al
mun.Bistriţa, în condiţiile în care potrivit disp.art.32 pct.4 din
Leg.350/2001, o nouă documentaţia de urbanism poate fi aprobată numai după o
perioadă de cel puţin 12 luni de la data aprobării documentaţiei iniţiale. Ori,
prin HCL 5/28.01.2010 a fost aprobat PUZ Codrişor II, referitor la versatul
nordic al dealului Codrişor, versatul vestic al dealului Codrişor, parcelele
adiacente drumului care continuă spre vest str.Taberei şi zona str.Taberei
delimitată în PUZ „Valea Jelnei”, modificat implicit prin hotărârea atacată
înaintea termenului prevăzut de lege.
Referitor la poluarea
oraşului invocată de către reclamanţi, instanţa a reţinut că, prin hotărârea
atacată, nu sa avut în vedere acest aspect, singura referire fiind cea din
documentaţia proiectantului, care în mod inexplicabil nu face nici un fel de
referiri la impactul asupra mediului înconjurător, deşi la criteriile care au
stat la baza analizei este trecut şi criteriul acesta. Mai mult, chiar se arată
în documentaţie dezavantajele aduse, respectiv faptul că varianta este dispusă
în interiorul zonei construite, iar pentru diminuarea impactului negativ se vor
executa panouri fonoabsorbante pe ambele părţi ale drumului, iar după
efectuarea defrişărilor în suprafaţă de circa 3,87 ha se vor realiza împăduriri
în compensaţie.
Sa mai arătat că, anterior
acestei hotărâri, la data de 12.05.2010, prin HCL.nr.71 sa dat acordul pentru
traseul 1 Nord sau 3 Sud al variantei de ocolire, fără ca prin noua hotărâre
adoptată să se arate în mod concret care sunt motivele pentru care prima
hotărâre nu mai corespunde, atât din punct de vedere al oportunităţii cât şi
din punct de vedere al legalităţii. De fapt, întreaga documentaţie anexă a HCL
151/2010 nu face nici o referire la hotărârea anterioară care se revocă. In
această situaţie este pusă sub semnul nelegalităţii şi dispoziţia de revocare a
HCL 71/2010, nemotivată şi neatacată în sensul contenciosului administrativ de
către persoane interesate sau vătămate.
Împotriva hotărârii
menţionată mai sus sa formulat recurs, iar prin decizia pronunţată de Curtea
de Apel Cluj sa admis recursul declarat de Primarul mun. Bistriţa în sensul că
sa respins acţiunea reclamanţilor faţă de acesta ca urmare a admiterii
excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive, menţinânduse restul dispoziţiei
sentinţei şi sa respins recursul formulat de Consiliul local al mun. Bistriţa.
Astfel, sa statuat
irevocabil de către instanţa de judecată că hotărârea de consiliu local prin
care sa dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţ –
varianta 2 sud – este nelegală, traseul adoptat fiind în contradicţie cu
normele legale menţionate anterior.
Aceasta deoarece, contrar
susţinerilor pârâţilor, prin Sentinţa civilă nr.409/27.04.2011, pronunţată de
Tribunalul BistriţaNăsăud sentinţă devenită irevocabilă prin Decizia Curţii de
Apel Cluj pronunţată în şedinţa publică din 21.10.2011 sa anulat HCL nr.
151/2010, aspect care rezultă atât din considerentele hotărârii ce susţin
dispozitivul, cât şi din dispozitivul întocmit cu ocazia pronunţării.
De altfel, prin Încheierea
pronunţată în acelaşi dosar în data de 14.02.2012, sa admis cererea
reclamanţilor de îndreptare a erorii materiale, în sensul că se va menţiona şi
în dispozitiv „dispune anulare Hotărârii Consiliului Local al Municipiului
Bistriţa nr. 151/9.09.2010”
Prin adresele trimise
Primarului mun. Bistriţa, consilierilor locali din cadrul Consiliului local al
mun. Bistriţa, reclamanţii au solicitat să fie notificată societatea care
finalizează planul de urbanism general al mun. Bistriţa pentru scoaterea
traseului variantei de ocolire 2 sud din acest plan de urbanism, precum şi să
se comunice beneficiarului investiţiei – CNADNR şi proiectantului – I. SA ,
noua situaţie, având în vedere emiterea unui certificat de urbanism pentru
această investiţie în perioada anterioară declarării ilegale a variantei de
ocolire doi sud, invocânduse disp. art. 2 din Legea nr. 50/1991.
Din adresa emisă de CNADNR SA
la data de 23 noiembrie 2011 rezultă că proiectantul I. SA a reanalizat traseul
variantei de ocolire Bistriţa şi a identificat o soluţie prin care întreaga
variantă de ocolire este dispusă pe teritoriul mun. Bistriţa, propunânduse o
translatare cu aproximativ 30 m de pe teritoriul administrativ al comunei
Livezile, pe teritoriul administrativ al mun. Bistriţa, astfel încât Primăria
Bistriţa să poată emite certificatul de urbanism necesar pentru realizarea
investiţiei. Se mai menţionează că sa eliberat certificatul de urbanism nr.
1450/14.09.2011 emis de Primăria mun. Bistriţa.
Acţiunea formulată de
reclamanţi este întemeiată pe disp. art. 24 din Legea nr. 554/2004 care vizează
obligarea la executarea hotărârilor judecătoreşti definitive şi irevocabile
pronunţate de instanţa de contencios administrativ, dacă în urma admiterii
acestora, autoritatea publică este obligată să încheie, să înlocuiască sau să
modifice actul administrativ, să elibereze un alt înscris sau să efectueze
anumite operaţiuni administrative.
Prin hotărârea a cărei
executare se solicită nu sa stabilit nici o obligaţie în sarcina consiliului
local sau a primarului mun. Bistriţa (faţă de acesta fiind respinsă acţiunea
pentru lipsa calităţii procesuale pasive ), astfel că acţiunea reclamanţilor nu
se circumscrie ipotezelor prev. de art. 24 din legea contenciosului
administrativ.
Fiind anulată hotărârea prin
care sa dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa,
varianta doi sud, beneficiarul are mai multe posibilităţi: de a renunţa la
realizarea acestui obiectiv; de al realiza în una din celelalte două variante
de ocolire 1 Nord sau 3 Sud pentru care sau realizat studii de specialitate
sau de a adopta o altă variantă.
În situaţia în care se
continuă demersurile pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa –în
varianta 2 sud – care a fost constatată de instanţa de judecată ca fiind
nelegală, persoanele interesate au posibilitatea să solicite în instanţă
desfiinţarea actelor emise în acest sens.
Pentru considerentele de fapt
şi de drept expuse anterior, instanţa a respins ca fiind neîntemeiată acţiunea
reclamanţilor.
Împotriva acestei hotărâri au
declarat recurs reclamanţii N.M. şi C.S. solicitând admiterea recursului şi
modificarea sentinţei menţionate în sensul admiterii cererii reclamanţilor, aşa
cum a fost aceasta formulată. Dat fiind faptul că, în prezent se continuă
demersurile pentru realizarea variantei de ocolire 2 sud şi realizarea PUG
Bistriţa a trecut de faza consultărilor publice, urmând să fie supus aprobării
CL al mun. Bistriţa solicită să fie analizat acest recurs în termen cât mai
scurt.
În motivare sa arătat că:
Conform sentinţei civile nr.
409/27.04.2011, pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud, devenită irevocabilă
prin Decizia Curţii de Apel Cluj nr. 3905/21.10.2011, sa anulat Hotărârea
Consiliului local al Mun. Bistriţa nr. 151/09.09.2010. Anularea acestei HCL
atrage după sine, fără a mai fi necesară precizarea expresă a acestui fapt în
sentinţă, a necesităţii respectării deciziei instanţelor de judecată şi a
efectuării unor operaţiuni administrative. Astfel, prin HCL 151/2010 se
stabileau următoarele: Se dădea acordul pentru realizarea variantei de ocolire
a mun. Bistriţa varianta 2 sud, Se stabilea preluarea în Planul de Urbanism
General al mun. Bistriţa, în curs de elaborare, a acestei variante, Emiterea
Certificatului de Urbanism (CU) în vederea întocmirii documentaţiei necesare
realizării obiectivului, Emiterea avizului favorabil al Primarului pentru
proiect, Comunicarea hotărârii către instituţiile interesate.
Odată anulată aceasta HCL,
emitentul acestei hotărâri, ca şi executantul hotărârilor emise de CL al mun.
Bistriţa, respectiv primarul mun. Bistriţa, trebuie să facă demersurile
administrative, ce derivă din însăşi declararea HCL 151/2010 ca nelegală, fără
ca acest lucru să fie neapărat incluse în dispozitivul sentinţei prin care se
anulează hotărârea.
Astfel, prevederea art. 24,
alin. (1) din Legea 554/2004 privind contenciosul administrativ, este
aplicabilă, iar CL şi Primăria mun. Bistriţa trebuiau ca, în termen de 30 de
zile de la rămânerea irevocabilă a sentinţei civile nr. 409/27.04.2011 să
comunice tuturor părţilor interesate cuprinse în HCL 151/2010 a faptului că
această hotărâre este ilegală.
În schimb, nu doar că nu sa
făcut nimic în acest sens, dar primarul mun. Bistriţa nici nu consideră această
hotărâre ca fiind anulată.
Consideră că prevederile art.
24 din L. 554/2004 sunt aplicabile, astfel că, în lipsa operaţiunilor
administrative ce decurg din anularea HCL 151/2010, în termen de 30 de zile de
la rămânerea irevocabilă a sentinţei 409/2011, cei implicaţi, adică emitentul
şi executantul acestei hotărâri, trebuie penalizaţi, conform legii.
În sentinţa civilă nr.
113/31.01.2012, se spune: "În situaţia în care se continuă demersurile
pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţaîn varianta 2 sudcare a
fost constatată de instanţă ca fiind nelegală, persoanele interesate au
posibilitatea să solicite în instanţă desfiinţarea actelor emise în acest sens."
Precizează că printre actele
care vor deriva din această HCL ilegală, se numără şi Autorizaţia de Construire
pentru această variantă de ocolire, care va fi emisă, conform Legii 50/1991, de
către Ministerul Transporturilor. Emiterea acestei autorizaţii nu au
posibilitatea să o cunoască în timp util pentru a fi atacată în instanţă. La
fel, deja varianta de ocolire este inclusă în Planul de Urbanism General, în
curs de finalizare. La dezbaterea publică ce a avut loc pe acest subiect la
Primăria Bistriţa, la solicitarea reclamanţilor de clarificare a legalităţii
includerii variantei de ocolire 2 sud în PUG, domnul primar lea comunicat, dar
nu în scris, cum ar fi trebuit, ci prin ziarul Primăriei Bistriţa, în sensul în
care: " Nu există nici un traseu care să nu creeze probleme, dar această
variantă este singura finanţabilă, nu sa găsit nici o altă variantă.”
Edificator este şi faptul că CJ BN nu a eliberat CU pentru această variantă de
ocolire. Deşi includerea în PUG a variantei de ocolire este aprobată prin HCL
151/2010ilegală, nu pare a fi o piedică pentru domnul primar.
Consideră că lăsarea la
latitudinea persoanelor interesate a urmărilor unei hotărâri nelegale nu este
potrivită, împiedicând finalizarea actului de judecată.
Analizând recursul prin prisma
motivelor invocate şi a apărărilor formulate, Curtea constată următoarele:
Reclamanţii, prin acţiunea
formulată, au solicitat să se dispună ca pârâţii să respecte prevederile
Sentinţei civile nr.409/27.04.2011, pronunţată de Tribunalul BistriţaNăsăud sentinţă
devenită irevocabilă prin Decizia Curţii de Apel Cluj pronunţată în şedinţa
publică din 21.10.2011 şi să facă toate demersurile care se impun în noua
situaţie, în care Hotărârea Consiliului Local al mun. Bistriţa nr 151/2010 este
anulată, respectiv: Notificarea companiei care efectuează Planul de Urbanism
General al mun. Bistriţa să elimine varianta de traseu care a făcut obiectul
acestei HCL din toată documentaţia PUG; Retragerea Certificatului de Urbanism
nr. 1450/14.09.2011 emis de Primăria mun. Bistriţa pentru realizarea variantei
de ocolire Bistriţa Sud; Anularea avizului primarului pentru realizarea
acestui obiectiv (dacă acest aviz a fost eliberat); Comunicarea anulării HCL
următorilor (aşa cum rezultă din textul HCL): Direcţiei Arhitectură şi
Dezvoltare Urbană a mun. Bistriţa, Serviciului Urbanism al Primăriei Bistriţa,
SC B. România SRL, Consiliului Judeţean BistriţaNăsăud, Companiei Naţionale de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, SC I. SA, Instituţiei Prefectului. De asemenea, au solicitat
obligarea pârâţilor la realizarea acestor demersuri întrun termen cât mai
scurt, având în vedere faptul că Planul de Urbanism General este în perioada
consultărilor publice şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale
din România CNADNR, a depus la numeroase instituţii documentaţia pentru
avizarea variantei de traseu din HCL 151/2010 anulată. Să fie stabilite
penalităţile prevăzute de art. 24 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 554/2004
pentru reprezentanţii instituţiilor susmenţionate în cazul nerespectării
hotărârilor celor două instituţii de judecată ce sau pronunţat asupra acestui
aspect, în termenul pe care îl va stabili instanţa.
În susţinerea cererii,
reclamanţii au arătat că prin sentinţa civilă nr. 409/2011 pronunţată de
Tribunalul BistriţaNăsăud – Secţia comercială, de contencios administrativ şi
fiscal, a fost admisă acţiunea în contencios administrativ formulată de
reclamanţii N.M., C.S. şi G.M. în contradictoriu cu pârâţii Consiliul local al
mun. Bistriţa şi Primarul mun. Bistriţa şi a fost anulată HCL Bistriţa nr.
151/2010, tribunalul reţinând că există motive de nelegalitate a HCL Bistriţa
nr. 151/2010 privind stabilirea unor măsuri în vederea realizării variantei de
ocolire a mun. Bistriţa – varianta 2 sud – obiectiv finanţat din fondul
european de dezvoltare regională, hotărâre prin care sa dat acordul pentru
realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa, varianta doi sud, conform
documentaţiei întocmită de proiectantul general I. SA faza studiu de
fezabilitate.
Sa reţinut că hotărârea
atacată nu îndeplineşte condiţiile legale prevăzute de alte legi speciale din
domeniul său de aplicare, cum ar fi art.37 din OG 43/1997, art.32 pct.4 din
Leg.350/2001, în forma de la data adoptării hotărârii atacate, lipsind şi
avizul OCPI. De asemenea, în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei
hotărâri, nu se fac nici un fel de referiri la impactul asupra mediului
înconjurător. Totodată, nu sa reglementat în nici un fel situaţia HCL nr.
71/2010, prin care, anterior emiterii hotărârii atacate, sa dat acordul pentru
traseul 1 Nord sau 3 Sud al variantei de ocolire.
Împotriva hotărârii
menţionată mai sus sa formulat recurs, Curtea de Apel Cluj admiţând recursul
declarat de Primarul mun. Bistriţa în sensul că sa respins acţiunea
reclamanţilor faţă de acesta ca urmare a admiterii excepţiei lipsei calităţii
procesuale pasive, menţinânduse restul dispoziţiei sentinţei, urmare a
respingerii recursului formulat de Consiliul local al mun. Bistriţa.
Astfel, sa statuat
irevocabil de către instanţa de judecată că hotărârea de consiliu local prin
care sa dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţ –
varianta 2 sud – este nelegală, traseul adoptat fiind în contradicţie cu
normele legale menţionate anterior.
Reclamanţii au mai arătat că
prin adresele trimise Primarului mun. Bistriţa, consilierilor locali din cadrul
Consiliului local al mun. Bistriţa, au solicitat să fie notificată societatea
care finalizează planul de urbanism general al mun. Bistriţa pentru scoaterea
traseului variantei de ocolire 2 sud din acest plan de urbanism, precum şi să
se comunice beneficiarului investiţiei – CNADNR şi proiectantului – I. SA ,
noua situaţie, având în vedere emiterea unui certificat de urbanism pentru
această investiţie în perioada anterioară declarării ilegale a variantei de
ocolire doi sud, invocânduse disp. art. 2 din Legea nr. 50/1991.
Din adresa emisă de CNADNR SA
la data de 23 noiembrie 2011, rezultă însă că proiectantul I. SA a reanalizat
traseul variantei de ocolire Bistriţa şi a identificat o soluţie prin care
întreaga variantă de ocolire este dispusă pe teritoriul mun. Bistriţa,
propunânduse o translatare cu aproximativ 30 m de pe teritoriul administrativ
al comunei Livezile, pe teritoriul administrativ al mun. Bistriţa, astfel încât
Primăria Bistriţa să poată emite certificatul de urbanism necesar pentru
realizarea investiţiei. Se mai menţionează că sa eliberat certificatul de
urbanism nr. 1450/14.09.2011 emis de Primarul mun. Bistriţa.
În opinia reclamanţilor,
toate aceste demersuri întreprinse de către autorităţile implicate în procedura
de avizare a variantei ocolitoare, precum şi în aceea de actualizare a PUG,
sunt de natură să ducă la concluzia conform căreia sunt negate efectele
hotărârii judecătoreşti de anulare a HCL nr. 151/2010, ceea ce este inadmisibil
întrun stat de drept, motiv pentru care au fost formulate petitele mai sus
arătate.
Prin sentinţa fondului,
acţiunea a fost respinsă, pe considerentul că nu aceasta este calea procedurală
ce trebuia urmată de către reclamanţi, având în vedere cele dispuse prin
sentinţa nr. 409/2011, aceştia având posibilitatea de a acţiona în justiţie
autorităţile care înţeleg să emită acte administrative pentru punerea în
executare a HCL nr. 151/2010.
Recursul declarat de către
reclamanţi se întemeiază, în esenţă, pe ideea că respingerea acţiunii
echivalează cu negarea efectelor sentinţei nr. 409/2011, punândui, practic, în
situaţia de a formula noi cereri de chemare în judecată, împotriva tuturor
actelor care au fost sau vor fi emise în baza HCL anulate.
Deşi Curtea nu contestă
necesitatea respectării unor statuări irevocabile ale unei instanţe
judecătoreşti, prin care sa constatat nelegalitatea unui act administrativ,
apreciază că recursul declarat nu este fondat, reţinerile instanţei de fond
fiind corecte, din perspectiva specificităţii procedurii de punere în executare
a unui titlu pronunţat în această materie.
În doctrină sa relevat că
executarea hotărârilor de contencios administrativ poate parcurge mai multe
etape, fiecare având propriile mijloace de constrângere.
Astfel, de principiu,
hotărârea judecătorească definitivă şi irevocabilă constituie titlu executoriu
şi trebuie adusă la îndeplinire fie în termenul stabilit de instanţă, fie în
cel prevăzut de lege (30 de zile).
Pe de altă parte, nu trebuie
ignorat că procedura de executare este diferită, în funcţie de conţinutul
titlului executoriu. Fiind analizate textele art. 24 şi 25 din lege, sa relevat
că executarea silită, în maniera specifică domeniului contenciosului
administrativ, este necesară, în primul rând, în cazul hotărârii de obligare a
autorităţii publice la rezolvarea cererii, indiferent dacă ea dublează
hotărârea de anulare a actului sau nu.
Astfel, sunt vizate:
hotărârile de anulare a actului administrativ şi, în acelaşi timp, de obligare
a autorităţii publice la emiterea unui alt act sau la efectuarea unei
operaţiuni administrative, precum şi hotărârile date în urma tăcerii
administrative sau a refuzului nejustificat explicit.
Drept urmare, sancţiunea
prevăzută la art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004 reprezintă un mijloc de
constrângere, prin ameninţarea pe care o prezintă pentru conducătorul
autorităţii publice, spre a determina pârâta (autoritatea publică) să execute obligaţia
de "a face" stabilită prin hotărârea judecătorească.
Este un mijloc indirect de
asigurare a executării obligaţiei de a încheia, înlocui, modifica actul
administrativ, respectiv de a elibera conform dispoziţiilor hotărârii
judecătoreşti un act, adeverinţă, în acest caz nefiind necesară apelarea la
prevederile dreptului comun în materie de executare silită.
Drept consecinţă, având în
vedere că titlul executoriu invocat de către reclamanţi, prin care nu sa dispus
nicio altă măsură, decât cea de anulare a HCL nr. 151/2010, nu este unul ce
intră sub incidenţa prev. art. 24 alin. 1 din LCA, motiv pentru care nu se
poate susţine cu temei că în cauză ar fi aplicabile dispoziţiile alin. 2 al
aceluiaşi text.
Pe de altă parte, este
discutabil în ce măsură executarea sentinţei de anulare se realizează, practic,
în modalitatea sugerată de către reclamanţi, efectul imediat al pronunţării
deciziei din recurs fiind stoparea tuturor demersurilor prin care se pune în
aplicare actul administrativ anulat.
În acest context, este de
reţinut, pe de o parte, că intimaţii au relevat că petenţii au realizat
comunicarea hotărârii de anulare către toate autorităţile la care se face
referire în petitele acţiunii, care au fost astfel notificate cu privire la
necesitatea respectării ei.
Din această perspectivă, nu
se înţelege de ce o nouă comunicare, realizată de către pârâţi, ar produce alte
efecte decât cea a reclamanţilor.
Pe de altă parte, raportat la
apărările formulate de către pârâţi, conform cărora lucrările actuale, la care
fac referire reclamanţii, vizează un alt traseu al variantei de ocolire, ce va
fi avizată ulterior îndeplinirii tuturor cerinţelor formale la care sa făcut
referire în sentinţa nr. 409/2011, Curtea apreciază că, în cadrul procedurii de
punere în executare a hotărârii irevocabile obţinute de către petenţi, aceste
aspecte nu pot fi analizate, ele căzând exclusiv în sarcina instanţei ce va fi
sesizată cu analiza legalităţii actelor administrative emise în baza HCL
anulate, dacă ele există, sau a acelora care se referă la noul traseu al
centurii.
Din aceleaşi motive, Curtea
nu se poate pronunţa, în prezentul cadrul procesual, fixat de către reclamanţi,
asupra legalităţii demersurilor întreprinse de către pârâţi ulterior anulării
HCL, intimaţii sesizând corect şi faptul că prev. art. 24 din LCA sunt
incompatibile şi cu petitele referitoare la „retragerea” CU nr. 1450/2011,
precum şi cu cel referitor la anularea avizului primarului pentru realizarea
acestui obiectiv.
Aceasta întrucât anularea
acestor acte administrative nu se poate dispune în cadrul reglementat de prev.
art. 24, 25 din LCA, reclamanţii având la îndemână calea procedurală instituită
prin disp. art. 1, 8 şi 18 din acelaşi act normativ, la care nu au făcut însă
nicio referire în prezenta cauză.
În acest context, Curtea
notează că soluţia dată de prima instanţă echivalează, practic, cu admiterea
unei excepţii de inadmisibilitate a prezentei cereri, statuare ce va fi
validată în recurs, astfel încât recurenţii se vor putea adresa instanţei, întrun
alt cadru procesual, cu astfel de solicitări.
Aşa
fiind, văzând şi prev. art. 312 alin. 1 C.pr.civ., recursul reclamanţilor va fi
respins, cu consecinţa menţinerii sentinţei. (Judecător Mirela Budiu) |