Concediere colectivă. Decizie ce nu prevede individualizarea
criteriului ce a constituit temeiul concedierii. Anulare
Curtea de Apel
Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr. 469/R din 18 februarie 2013
Prin actiunea civilă înregistrată la această instantă sub nr. de
mai sus reclamanta K.E. a chemat în judecată pe pârâta S.N.T.F.C. S.A.,
Sucursala de T.F.C. Cluj solicitând anularea deciziei de concediere nr.
402/a/337 ca fiind nelegală; reintegrarea reclamantei în functia vânzător
bilete detinută anterior concedierii; obligarea pârâtei la plata drepturilor
salariale indexate şi actualizate începând cu data emiterii deciziei şi până la
reintegrarea efectivă, cu cheltuieli de judecată.
Prin sentinta
civilă nr. 1919/F/05.11.2012, pronuntată de Tribunalul Bistrita Năsăud sa
admis actiunea reclamantei şi a fost anulată decizia de concediere nr.
402/a/337/22 martie 2012 emisă de pârâtă, ca fiind nelegală şi sa dispus
reintegrarea reclamantei pe postul ocupat anterior concedierii.
De asemenea, a fost obligată pârâta la plata în favoarea
reclamantei a unei despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi
reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat reclamanta, începând
cu data concedierii – 23 martie 2012 şi până la reintegrarea efectivă.
Au fost obligate pârâtele S.N.T.F.C.S.A., Sucursala T.F.C. Cluj să
plătească reclamantei K.E. suma de 500 lei cu titlu de cheltuieli de judecată.
Pentru a pronunta
solutia mentionată, Tribunalul a avut în vedere că reclamanta
a fost angajata pârâtei pe postul de vânzător bilete la statia CF Bistrita,
conform mentiunilor din carnetul de muncă începând cu 1.07.2008 şi până la data
de 22 martie 2012, când sa dispus concedierea sa în baza deciziei de
concediere nr. 402/a/337 din 22.03.2012.
Concedierea a fost una colectivă, aşa cum rezultă din decizia de
concediere şi din documentele depuse la dosar, din care rezultă că au fost
concediati în aceeaşi perioadă un număr de 1050 salariati din totalul de 13.903
salariati, astfel încât concedierea întruneşte cerintele art. 68 alin. 1 lit. c
din Codul muncii, republicat, aspect necontestat de reclamantă.
În vederea eficientizării activitătii sa întocmit programul de
eficientizare a activitătii nr. 20/24/21/120/23.11.2011, aprobat prin hotărârea
Adunării generale ordinare a actionarilor.
Intentia de concediere colectivă a fost notificată federatiilor
sindicale, Inspectoratului Teritorial de Muncă Bucureşti şi Agentiei Municipale
pentru Ocuparea Fortei de Muncă Bucureşti la datele de 13 ianuarie 2012, 18
ianuarie 2012, aspect de altfel necontestat de reclamantă.
În raport de prevederile art. 69 – 71 din Codul muncii republicat
sa retinut că întreaga procedură anterioară emiterii deciziei de concediere
colectivă a fost respectată.
Referitor la decizia de concediere a reclamantei, Tribunalul a
constatat că aceasta nu respectă toate cerintele de formă prevăzute de art. 76
din Codul muncii, republicat, cătă vreme aceasta nu indică în concret criteriul
avut în vedere la concedierea reclamantei, ci cuprinde la art. 4 al. 1 doar o
enumerare a acestora.
Sa mai retinut că din cuprinsul deciziei de concediere contestate
nu rezultă faptul că la concedierea reclamantei sa avut în vedere rezultatul evaluării
sale profesionale.
În situatia în care însă angajatorul avea în vedere rezultatul
performantelor profesionale ale reclamantei comparativ cu ale altor salariati
ai altor statii din cadrul sucursalei pârâte, angajati pe acelaşi post cu cel
ocupat de reclamantă, în decizia de concediere trebuia mentionat expres că la
baza concedierii reclamantei a stat rezultatul evaluării sale profesionale,
indicânduse cu cine sau între cine sa realizat comparatia.
Aceasta pentru a da posibilitate reclamantei să
conteste în cunoştintă de cauză eventuala comparatie, iar instantei să poată
verifica legalitatea şi temeinicia măsurii luate, urmare a comparării
rezultatelor profesionale.
În lipsa precizării de către angajator a faptului că evaluarea
profesională a constituit criteriul care a stat la baza concedierii, a
modalitătii în care sa efectuat evaluarea profesională, a persoanelor între
care sa realizat comparatia, concedierea reclamantei apare ca arbitrară,
neexistând elemente în baza cărora instanta să procedeze la verificarea
corectitudinii procedurii de evaluare, răspunsul pârâtei la interogatoriul
formulat de reclamantă administrat pe parcursul judecării cauzei nefiind în
măsură să completeze lipsa mentiunilor din decizia atacată cu privire
individualizarea criteriului avut în vedere la concedierea reclamantei.
Întrucât concedierea nu sa realizat exclusiv pe criteriul
profesional, trebuia să se analizeze în concret celelalte criterii de
concediere, analiza realizânduse prin raportare la toate persoanele angajate
ale pârâtei, indiferent la care statie, care ocupă post de vânzător bilete.
În cazul concedierilor colective, această mentiune trebuie privită
în strânsă legătură cu motivele care au determinat concedierea, respectiv cu
art. 76 alin. 1 lit. a) din Codul muncii, republicat, iar conform art. 79 Codul
muncii, republicat, în caz de conflict de muncă angajatorul nu poate invoca în
fata instantei alte motive de fapt şi de drept decât cele precizate în decizia
de concediere.
Având în vedere că angajatorul nu a indicat în concret ce criteriu
sa avut în vedere efectiv la concedierea reclamantei pentru a se putea
verifica legalitatea şi temeinicia deciziei prin prisma respectării criteriilor
de departajare a salariatilor, în conditiile în care pârâta a fost oscilantă pe
parcursul judecătii în privinta criteriilor efectiv aplicate reclamantei
(initial indicând competenta profesională şi starea disciplinară, apoi prin
răspunsul la interogatoriul formulat de reclamantă indicând aspectul că la
concedierea acesteia au fost avute în vedere competentele profesionale scăzute
dovedite prin fişele şi rapoartele de evaluare depuse la dosarul cauzei, în
conditiile în care testările profesionale au fost efectuate în conditii de
formalism extrem şi numai pentru o parte din angajatii pârâtelor care ocupau un
post similar cu acela al reclamanteivânzător bilete), tribunalul a retinut că
decizia de concediere contestată în cauză este lovită de nulitate absolută,
conform dispozitiilor art. 76 şi 78 din Codul muncii, republicată.
Potrivit art. 80 din Codul muncii, a dispus anularea ei şi a
obligat angajatorul la plata unei despăgubiri egale cu salariile indexate,
majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat
salariatul. Totodată, la solicitarea salariatului instanta care a dispus
anularea concedierii va repune părtile în situatia anterioară emiterii actului
de concediere.
În baza considerentelor retinute şi făcând aplicarea dispozitiilor
art. 76, 78, 80 din Codul muncii, republicat, tribunalul a admis actiunea,
potrivit dispozitivului.
Totodată, instanta a obligat pârâtele să plătească contestatoarei
în temeiul art. 274 din C.P.C. suma de 500 lei cu titlu de cheltuieli de
judecată reprezentând onorariu de avocat, conform chitantei de la f.122 din dosarul
cauzei.
Împotriva acestei
sentinte au declarat recurs pârâtele S.N. T.F.C.S.A. Bucureşti Sucursala de
T.F.C. Cluj,
solicitând admiterea recursului, casarea hotărârii atacate si respingerea
contestatiei împotriva deciziei de concediere.
În sustinere, arată că desfiintarea locului de munca ocupat de
către reclamanta intimată este consecinta aplicării Programul de eficientizare
a activitătii a SNTFC S.A. nr. 20/24/21/120/23.11.2011", adoptarea
acestuia fiind determinată de dificultătile economice.
Desfiintarea a fost una efectivă aspect confirmat de statele de
functii depuse la dosar care sunt anterioare, respectiv ulterioare finalizării
restructurării 29.02.2012 si 31.03.2012.
Aceste state de functii atesta ca la data de 29.02.2012 la Halta
Comerciala Caila erau prevăzute doua posturi de vânzători de bilete, iar in
urma aplicării programului de restructurare si eficientizare, respectiv la data
de 31.03.2012, a rămas un singur post de vânzător de bilete.
Precizează că nu au existat si nu exista in unitate posturi
vacante pentru ca reclamanta sa poată fi reîncadrata.
Decizia de concediere întruneşte cerintele impuse de legiuitor
prin prevederile art. 76 din Codul muncii republicat, în conditiile în care în
cuprinsul acesteia se arata considerentele de drept avute in vedere de unitate la luarea măsurii,
respectiv dispozitiile art. 55 lit. c, art. 65, art. 66, art. 69 si urm. din
Codul muncii republicat si de fapt, dificultătile economice, reorganizarea si
restructurarea societătii, astfel cum rezulta din Programul de eficientizare a
activitătii SNTFC si Notificarea nr. 1/907/2012, a căror aplicare are drept
consecinta desfiintarea unui număr de posturi la nivel de societate printre
care si postul reclamantei.
De asemenea, prin art. 4 se
enumera criteriile avute in vedere potrivit legii si contractului colectiv de
munca, pentru stabilirea ordinii de prioritate la concediere si anume:
|