Complet constituit dintr-un
judecător şi doi asistenţi judiciari. Invocarea nulităţii pentru că asistenţii
nu şiau consemnat separat opinia. Respingere
Curtea de Apel Cluj, Secţia Ia civilă, decizia nr. 2140
din 9 mai 2012
Prin sentinţa civilă nr. 7250
din 21 decembrie 2011 a Tribunalului Sălaj, sa luat act de renunţarea la
judecata acţiunii intentate de reclamanta C.R. împotriva pârâtului
INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ SĂLAJ şi a cererii privind efectuarea
cuvenitelor menţiuni în carnetul de muncă.
Sa admis excepţia lipsei
calităţii procesuale pasive a pârâtelor S.C. R. SRL BUCUREŞTI şi S.C. R. V.I.
SRL Zalău.
Sa respins acţiunea
precizată, intentată de reclamanta C.R. împotriva pârâtelor S.C. R. SRL şi S.C.
R. V.I. SRL, având ca obiect încadrarea activităţii sale desfăşurate în
perioada 16.07.197620.11.1990, în grupa IIa de muncă şi eliberarea unei
adeverinţe în acest sens, constatând lipsa calităţii procesuale pasive a
pârâtelor.
Pentru a pronunţa această
soluţie, prima instanţă a reţinut că prin acţiunea civilă introductivă de
instanţă, reclamanta ia chemat în judecată pe pârâţii Inspectoratul Teritorial
de Muncă Sălaj, S.C. R. SA Bucureşti şi S.C. R. V.I. Zalău, solicitând
instanţei ca prin sentinţa ce o va pronunţa, să constate că activitatea
desfăşurată la fosta I. Zalău se încadrează în grupa IIa de muncă în proporţie
de 100% conform Ordinului nr.50/1990 cu modificările ulterioare şi obligarea
pârâţilor să efectueze cuvenitele menţiuni în carnetul de muncă.
Ulterior, reclamanta a
renunţat la judecată faţă de pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj şi
cu privire la cererea de efectuare a cuvenitelor menţiuni în carnetul de muncă.
Perioada în care reclamanta
pretinde că a prestat munca în categoria a IIa de muncă, a fost desfăşurată la
S.C. I. SA Zalău, care a intrat în lichidare voluntară, astfel că activul ei
patrimonial denumit „platforma industrială I. situată în loc. Zalău, Bdul
Mihai Viteazul nr. 58, jud. Sălaj, intabulat în CF nr. 8452 a localităţii
Zalău”, a fost cumpărat la licitaţia publică din 2 noiembrie 2004 de pârâta
S.C.R. SA Bucureşti.
Prin acelaşi contract de
vânzarecumpărare, la art. 4 lit. c), cumpărătoarea şia asumat obligaţia de a
prelua arhiva societăţii, în conformitate cu dispoziţiile art. 18 din Legea nr.
16/1996.
Ca urmare a finalizării
procedurii de lichidare voluntară, prin sentinţa civilă nr. 475 din 16.03.2009 a
Tribunalului Sălaj, sa închis procedura falimentului şi sa dispus radierea
S.C. I. SA din evidenţele Registrului Comerţului.
Raportat la prevederile art.
40 din Decretul nr. 31/1954, în cazul S.C.I. SA Zalău, a avut loc o dizolvare,
prin care aceasta a încetat ca persoană juridică, iar la data înregistrării
acţiunii, nu mai exista ca subiect de drept.
Pârâta S.C. R. SA Bucureşti
în calitate de achizitoare a unuia din bunurile ce au făcut parte din activul
societăţii, nu a devenit continuatoarea societăţii radiate, astfel că
obligaţiile care îi reveneau societăţii angajatoare a reclamantului, S.C. I. SA
Zalău, nu au fost transferate către pârâtă, situaţie în care nu se poate
stabili vreo obligaţie în sarcina pârâtelor.
În ceea ce priveşte
încadrarea în grupa a IIa de muncă, prima instanţă a reţinut că în baza Legii
nr. 3/1977 şi art. 2 din Decretullege nr. 68/1990, sa emis Ordinul nr.
50/1990, care prevede că în grupa Ia de muncă se încadrează locurile de muncă,
activităţile şi categoriile profesionale cuprinse în anexa 1, iar în grupa a IIa
de muncă se încadrează locurile de muncă, activităţile şi categoriile
profesionale cuprinse în anexa 2.
Conform art. 6 din acest
ordin, nominalizarea persoanelor care se încadrează în grupele I şi II de
muncă, se face de către conducerea unităţilor împreună cu sindicatele libere
din unităţi, ţinânduse seama de condiţiile deosebite de muncă concrete în care
îşi desfăşoară activitatea persoanele respective.
Ulterior, Legea nr. 19/2000 a
suprimat clasificarea privind încadrarea locurilor de muncă pe grupe şi
constituie o nouă clasificare a acestora în condiţii normale, deosebite sau
speciale. Prin urmare, obligaţia de încadrare în grupe de muncă a activităţii
îi incumbă angajatorului, care împreună cu reprezentanţii sindicatului trebuiau
să nominalizeze persoanele care se încadrează în grupele I şi II.
Potrivit art. 7 din Ordinul
nr. 50/1990, încadrarea în grupele I şi II de muncă se făcea proporţional cu
timpul efectiv lucrat la locurile de muncă incluse în aceste grupe, cu condiţia
ca pentru grupa I personalul să lucreze cel puţin 50%, iar pentru grupa II cel
puţin 70% din programul de lucru. Perioada de timp în care o persoană avea
sarcina să lucreze integral sau o parte din programul de muncă în astfel de locuri,
se stabilea prin dispoziţia conducerii unităţii sau prin prevederile legale
care reglementează atribuţiile de serviciu ce revin fiecărei persoane în raport
cu funcţia îndeplinită.
O dată cu încetarea fiinţei
societăţii angajatoare S.C. I. SA ZALĂU, obligaţiile care îi incumbau acesteia,
au încetat să mai existe, prin stingerea pasivului.
Reclamanta a solicitat însă
ca încadrarea activităţii sale în grupe de muncă să se facă în contradictoriu
cu pârâtele, arătând că acestea sunt deţinătoarele de fapt ale arhivei fostei
societăţi.
Faptul că pentru efectuarea
expertizei, expertul ar fi fost nevoit să se deplaseze în incinta S.C. R. V.I.
Zalău, nu este în măsură ai conferi acestei pârâte calitate procesuală pasivă;
calitatea de deţinător al arhivei, nu duce la concluzia existenţei unei
identităţi între pârât şi cel obligat în raportul juridic de încadrare în grupe
de muncă a activităţii reclamantei.
Eliberarea adeverinţei prin
care să se constate că reclamanta a desfăşurat la fosta I. Zalău se încadrează în
grupa a IIa de muncă, are caracter accesoriu faţă de soarta cererii principale
care se referă la încadrarea în grupe de muncă şi nu are legătură cu deţinerea
arhivei.
Împotriva acestei sentinţe, a
declarat recurs reclamanta, solicitând admiterea excepţiei nulităţii sentinţei,
admiterea recursului, casarea sentinţei atacate şi trimiterea cauzei spre
rejudecare aceluiaşi tribunal.
În motivarea recursului, sa
susţinut că în ceea ce priveşte excepţia nulităţii hotărârii, din interpretarea
dispoziţiilor art. 55 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 304/2004, rezultă că
litigiile de muncă sunt soluţionate de complete specializate, expres stabilite
de lege, formate dintrun judecător şi 2 asistenţi judiciari.
Lipsa opiniei asistenţilor
judiciari din hotărârea atacată poate însemna faptul că asistenţii judiciari nu
au participat la deliberare, ceea ce atrage nulitatea hotărârii.
Referitor la admiterea
excepţiei lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtelor, recurenta a arătat că
în urma lichidării voluntare din anul 2004 a S.C.
I. SA ZALĂU, platforma ei
industrială şi arhiva acesteia au fost preluate de pârâta
S.C. R. SRL Bucureşti.
În art. 4 pct. c) din
contractul autentic de vânzarecumpărare încheiat sub nr.10.017 din 2.11.2004,
sa prevăzut că cumpărătorul se obligă să preia arhiva societăţii, în
conformitate cu art. 18 din Legea nr. 16/1996.
Întrucât arhiva fostei S.C.
I. SA Zalău a rămas la S.C. R., reclamanta este îndreptăţită să beneficieze de
protecţia drepturilor decurgând din muncă, întrucât transferarea dreptului de
proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile, date fiind clauzele
contractului de vânzarecumpărare, echivalează cu un transfer al unei părţi a
societăţii.
În calitate de deţinătoare a
arhivei societăţii, intimata se substituie în obligaţia fostului angajator de a
elibera toate documentele care atestă calitatea de salariat al reclamantei.
Pârâtei îi revine în baza
Legii nr. 16/1996 şi a Ordinului nr. 590/2008, obligaţia de ai elibera
reclamantei o adeverinţă referitoare la vechimea şi condiţiile de muncă,
salariile şi sporurile, deoarece este în continuare deţinătoarea documentelor
cu valoare practică referitoare la stagiile de cotizare pentru asigurările
sociale, ale societăţii în cadrul căreia a fost salariat reclamanta.
Pârâta a recunoscut prin
întâmpinare că arhiva fostei I. Zalău a fost lăsată în această locaţie în
proprietatea R. şi a efectuat acte de dispoziţie cu privire la această arhivă,
aşa cum rezultă din adresa nr. 634/2006.
În mod inexplicabil prima
instanţă a ignorat prevederile Ordinului nr. 590/2008 al ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse.
Tot prin întâmpinare, pârâta
a recunoscut că documentele necesare eliberării adeverinţei sunt păstrate în
clădirea societăţii.
Referitor la capătul de
cerere având ca obiect încadrarea activităţii desfăşurate în grupa II de muncă,
prima instanţă a reţinut că prin încetarea fiinţei societăţii angajatoare,
obligaţiile care îi incumbau au încetat să mai existe, prin stingerea
pasivului, or este inacceptabil ca sute de persoane, foşti angajaţi ai
S.C. I. Zalău să nu îşi poată
valorifica drepturile salariale doar pentru faptul că fostul angajator nu mai
există.
Stabilirea perioadei de
activitate desfăşurate în locurile de muncă şi a activităţilor ce se încadrează
în grupa I şi II de muncă în vederea pensionării, se face pe baza
înregistrărilor din carnetul de muncă sau pe baza scriptelor şi actelor
oficiale existente la angajator, care să ateste o situaţie lipsită de echivoc
şi care să privească întregul program de lucru al salariatului, reieşit din
fişa postului şi specificul meseriei şi funcţiei în care a fost încadrat la
angajare.
Nerespectarea de către
unitate a procedurii prevăzute de Ordinul nr. 50/1990, nui poate fi imputată
reclamantei şi nu poate duce la pierderea dreptului acesteia de a solicita să
se constate că activitatea desfăşurată de ea într
o anumită perioadă se
încadrează în grupa II de muncă, ţinând seama de condiţiile deosebite de muncă
concrete în care şia desfăşurat activitatea.
Ordinul nr. 50/1990 nu a
nominalizat activităţile sau locurile de muncă, ci numai meseriile salariaţilor
încadraţi şi pentru a corecta încadrarea întro grupă sau alta în raport de
nominalizările făcute de patronat şi sindicat, reclamantul are dreptul să
solicite constatarea existenţei sau inexistenţei dreptului la grupa de muncă.
Prin decizia Curţii
Constituţionale nr. 87 din 1.06.1999, sa admis excepţia neconstituţionalităţii
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Decretul nr. 68/1990 pentru înlăturarea unor
inechităţi şi sa recunoscut beneficiul şi posibilităţile valorificării unor
drepturi cuvenite şi câştigate în perioada când toate aceste categorii de
persoane au lucrat în aceleaşi condiţii, aflânduse întro situaţie identică,
ceea ce impune şi tratament juridic identic.
Reclamanta are dreptul de
acces la tribunal, în baza art. 6 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului
şi a art. 21 din Constituţie. Pârâtele S.C. R. SRL Bucureşti şi S.C. R. V.I.
SRL Zalău prin întâmpinări depuse la dosar, au solicitat respingerea recursului.
Examinând recursul prin prisma motivelor invocate, curtea reţine următoarele:
1. În ceea ce priveşte excepţia
nulităţii sentinţei, pe motiv că opinia asistenţilor judiciari nu ar fi fost
consemnată în hotărâre recurată, curtea reţine că aceasta este neîntemeiată.
Sentinţa civilă atacată a
fost pronunţată de un complet specializat, compus dintrun judecător şi doi
asistenţi judiciari.
Potrivit art. 55 alin. (2)
din Legea nr. 304/2004, „asistenţii judiciari participă la deliberări cu vot
consultativ şi semnează hotărârile pronunţate. Opinia acestora se consemnează
în hotărâre, iar opinia separată se motivează”.
Nu există nicio urmă de
îndoială cu privire la participarea asistenţilor judiciari la soluţionarea
cauzei, câtă vreme ei figurează în practicaua hotărârii şi au semnat minuta
sentinţei, iar ulterior au semnat hotărârea redactată.
Asistenţii judiciari nu au
avut opinie separată, caz în care desigur că ar fi avut obligaţia să şio
redacteze şi motiveze.
Referitor la consemnarea
opiniei asistenţilor judiciari în hotărâre, în mod evident este îndeplinită şi
această condiţie, în speţă opinia asistenţilor judiciari fiind comună sau
aceeaşi cu a judecătorului, din moment ce au semnat minuta şi hotărârea.
A le pretinde asistenţilor
judiciari să îşi redacteze opinia lor separat, în continuarea minutei redactate
de judecător, atunci când ea corespunde integral cu opinia judecătorului, pe
care să o dubleze, denotă un formalism exagerat, care nu este în spiritul
dispoziţiilor legale incidente.
La rândul său, art. 258 alin.
(1) C.pr.civ. prevede că „după ce sa întrunit majoritatea, se va întocmi de
îndată dispozitivul hotărârii care se semnează, sub sancţiunea nulităţii, de
către judecători şi în care se va arăta, când este cazul, opinia separată a
judecătorilor aflaţi în minoritate”.
Din coroborarea prevederilor
art. 258 alin.(1) C.pr.civ. cu cele ale art. 55 alin. (2) din Legea nr.
304/2004, rezultă că atunci când completul de judecată are o compunere
colectivă inclusiv în cazul participării asistenţilor judiciari, iar opinia
acestora este unanimă, ea se consemnează o singură dată în minuta
(dispozitivul) hotărârii, iar nu de 3 ori sau de 5 ori după caz, aceeaşi
opinie, în funcţie de numărul membrilor completului de judecată.
Prin urmare, prin consemnarea
opiniei asistenţilor judiciari în acelaşi înscris cu opinia judecătorului, în
speţă opiniile tuturor membrilor completului de judecată fiind identice, nu i sa
adus reclamantei nicio vătămare care să nu poată fi înlăturată decât prin
anularea hotărârii, aşa cum pretind dispoziţiile art. 105 alin. (2) C.pr.civ.
2.După ce reclamanta a
renunţat la judecată faţă de pârâtul Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj,
în mod legal prima instanţă a respins acţiunea acesteia faţă de pârâtele S.C.
R. SRL Bucureşti şi SC R. V.I. Zalău, pentru lipsa calităţii procesuale pasive.
Reclamanta a solicitat prin
acţiunea introductivă de instanţă, să se constate că activitatea desfăşurată la
S.C. I. SA ZALAU în perioada menţionată, se încadrează în grupa IIa de muncă,
în timp ce al doilea capăt de cerere este accesoriu celui dintâi.
Este adevărat că prin
contractul de vânzarecumpărare autentificat sub nr. 10017 din 2 noiembrie
2004, S.C. I. SA ZALĂU ia vândut pârâtei S.C. R. SA Bucureşti Platforma
industrială intabulată în CF nr. 8452 Zalău.
Prin încheierea acestui
contract, pârâtele nu au devenit continuatoare ale personalităţii juridice a
S.C. I. SA Zalău, societate comercială radiată din Registrul Comerţului, căreia
să îi preia drepturile şi obligaţiile.
Chiar dacă în art. 4 lit. c)
din contractul de vânzarecumpărare, sa înserat clauza potrivit căreia
„cumpărătorul se obligă să preia arhiva societăţii în conformitate cu
dispoziţiile art. 18 din Legea nr.16/1996”, pârâtele nu au competenţa să facă
încadrarea reclamantei în grupa de muncă solicitată şi să îi facă menţiunea
corespunzătoare în carnetul de muncă, respectiv să îi elibereze o adeverinţă
din care să rezulte că munca desfăşurată în perioada menţionată.
Conform art. 18 din Legea nr.
16/1996:
„În cazul desfiinţării, în
condiţiile legii, a unui creator de documente, persoana juridică, fără ca
activitatea acestuia să fie continuată de altul, documentele cu valoare
istorică, în sensul prevederilor art. 2, cât şi cele cu valoare practică, în
baza cărora se eliberează copii, certificate şi extrase privind drepturile
referitoare la stagiile de cotizare la asigurări sociale ale cetăţenilor, vor
fi preluate de Arhivele Naţionale sau de direcţiile judeţene ale Arhivelor
Naţionale.
Documentele cu valoare
practică prevăzute la alin. 1 se preiau după înfiinţarea în cadrul Arhivelor
Naţionale şi al direcţiilor judeţene ale Arhivelor Naţionale a unor structuri
specializate, cu asigurarea, în condiţiile legii, a resurselor umane şi
logisticofinanciare necesare.
Documentele cu valoare
practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate şi extrase privind
drepturile cetăţenilor referitoare la stagiile de cotizare în sistemul public
de pensii, aflate la casele teritoriale de pensii, se preiau, în condiţiile
alin. 2, pe bază de inventar şi procesverbal de predarepreluare, întocmite
potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 2 si 3.
Asigurarea structurilor
specializate prevăzute la alin. 2 se realizează cu încadrarea în numărul de
posturi şi credite bugetare aprobate Ministerului Administraţiei şi Internelor,
prin legile bugetare anuale”.
Cu toate că arhiva fostei
S.C. I. SA ZALĂU se află întro încăpere situată în perimetrul spaţiului
pârâtelor, acestea sunt doar depozitarele materiale, deţinătoarele faptice ale
arhivei, pe când deţinătorul ei juridic este Direcţia judeţeană Sălaj a
Arhivelor Naţionale.
În art. 6 din Ordinul nr.
50/1990 sa prevăzut că nominalizarea persoanelor care se încadrează în grupele
I şi II de muncă se face de conducerile unităţilor împreună cu sindicatele
libere din unităţi, ţinânduse seama de condiţiile deosebite de muncă concrete
în care îşi desfăşoară activitatea persoanele respective, procedură ce nu a
fost urmată în cazul reclamantului, deşi un astfel de demers sa întreprins cu
privire la încadrarea în grupele de muncă a salariaţilor care întradevăr au
desfăşurat activitate în locurile de muncă ce se încadrează în grupele I şi II
de muncă, pe vremea când funcţiona SC I. SA Zalău.
Legea nr. 19/2000, a suprimat
clasificarea privind încadrarea locurilor de muncă pe grupe.
Ordinul nr. 590/2008 nu le
conferă pârâtelor calitate procesuală pasivă în ceea ce priveşte încadrarea
reclamantei în grupa de muncă solicitată, ele ar putea fi eventual obligate să
elibereze simple adeverinţe după înscrisurile depozitate în incinta lor, iar nu
la acte ce presupun prelucrarea datelor din înscrisurile deţinute în fapt şi
calificarea juridică a unor perioade de muncă, ceea ce presupune o specializare
adecvată şi o responsabilitate deosebită ce nu lea revenit în baza
contractului prin care au cumpărat o parte a platformei industriale.
Însăşi reclamanta prin
acţiunea introductivă de instanţă, a solicitat încuviinţarea efectuării unui
raport de expertiză de către un expert specializat în protecţia muncii, care să
stabilească dacă în perioada menţionată de reclamantă, aceasta şia desfăşurat
activitatea în condiţii ce se încadrează în grupa a IIa de muncă, recunoscând
astfel indirect că pârâtele nu sunt abilitate ca prin personalul lor să
stabilească încadrarea reclamantului în grupa solicitată.
Cum costurile administrării
unei asemenea probe ce ar trebui avansate la început de reclamantă, sar putea
dovedi foarte împovărătoare, fără să existe previzibilitatea admiterii pe fond
a acţiunii, deoarece trebuie analizate condiţiile concrete în care sa
desfăşurat munca în toată perioada arătată, curtea se va abţine să îi indice
reclamantei pe cine să cheme în judecată în calitate de pârât, limitânduse la
cadrul procesual deja stabilit.
Dreptul de acces liber la justiţie
garantat de art. 21 din Constituţie şi de art. 6 din Convenţia Europeană a
Drepturilor Omului, nu este încălcat în speţă, câtă vreme reclamantă, în baza
principiului disponibilităţii, nu a chemat în judecată persoanele juridice care
să justifice calitatea procesuală pasivă, sau mai exact, nu şia îndeplinit
obligaţia lui de a identifica
persoana care să aibă legitimare procesuală pasivă, raportat la obiectul
acţiunii introductive de instanţă.
Dreptul de acces la justiţie
nu presupune în mod automat şi admiterea acţiunii faţă de orice persoană pe
care reclamantul în baza principiului disponibilităţii, dar în mod arbitrar şio
alege ca pârât, numai pentru a se asigura formal contradictorialitatea
procesului.
Pentru
aceste considerente, în temeiul art. 304 pct. 2,5,9, art. 3041 şi art. 312
alin. (1) C.pr.civ., se va respinge recursul ca nefondat. (Judecător Traian
Dârjan) |