Competenta generală a instantelor judecătoreşti.
Contestarea deciziei de revizuire a pensiei deserviciu. Competenta
tribunalului, iar nu a Comisiei Centrale de contestatii din cadrul Ministerului
Administratiei şi Internelor
Curtea de Apel
Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr. 255/R din 28 ianuarie 2013
Prin sentinta civilă nr. 10200 din 08.10.2012 a Tribunalului Cluj,
a fost admisă exceptia necompetentei generale a instantei invocată din oficiu.
A fost respinsă actiunea formulata de reclamantii J.I., R.G, U.Ş.
ş.a. împotriva pârâtilor Casa de Pensii Sectoriala a Ministerului Apărării
Nationale Bucureşti şi Ministerul Apărării Nationale Bucureşti, având ca obiect
drepturi de asigurări sociale.
Pentru a hotărî
astfel, prima instantă a retinut următoarele:
Potrivit prevederilor art. 149 alin.1 din Legea nr. 263/2010, deciziile
de pensie emise de Casele de pensii sectoriale pot fi contestate, în termen de
30 de zile de la comunicare, la comisia de contestatii care functionează în
cadrul M.Ap.N.
Comisia de Contestatii din cadrul M.Ap.N. este un organism de
verificare creat la nivel national care examinează şi hotărăşte asupra
deciziilor de pensie emise de casa sectorială de pensie, contestate de către
titulari şi care urmăreşte aplicarea corectă a legislatiei în vigoare.
Această comisie are ca atributie principală stabilită de către
legiuitor solutionarea contestatiilor împotriva deciziilor de pensie emise în
conditiile O.U.G. nr. 1/2011.
În activitatea de solutionare a acestor contestatii, comisia
adoptă hotărâri care pot fi contestate la tribunalul competent, aşa cum prevăd
art. 150 alin.3 şi art. 151 alin.1 şi art. 153 alin.1 lit. d din Legea nr.
263/2010.
După cum se poate observa din continutul acestor prevederi legale,
solutionarea contestatiilor privind deciziile de revizuire a pensiilor militare
emise în baza OUG nr. 1/2011 a fost atribuită prin Legea nr. 263/2010,
Comisiilor de contestatii din cadrul M.Ap.N.
Tribunalul Cluj a fost sesizat cu o cauză care este de competenta
Comisiei de Contestatii din cadrul M.Ap.N. şi nu poate solutiona această cauză
întrucât ar încălca competenta generală, iar hotărârea pe care ar pronuntao ar
fi lovită de nulitate absolută.
In această situatie, instanta a admis exceptia necompetentei
generale invocată din oficiu şi a respins cererea reclamantilor privitoare la
petitul referitor la anularea deciziilor de revizuire a pensiei ca urmare a
admiterii exceptiei.
Petitul privind mentinerea deciziilor de pensie emise în perioada
1998 2009 în temeiul Legii nr. 164/2001 şi cererea privind plata diferentelor
a fost respinse întrucât această lege a fost abrogată, iar la data formulării
cererii de chemare în judecată pensia de serviciu nu mai există, reclamantii
având
o pensie în sistemul public aşa cum prevede Legea
119/2010. Împotriva acestei hotărâri au
declarat recurs reclamantii, solicitând
casarea sentintei atacate cu trimiterea spre rejudecare aceleiaşi instante, în
vederea judecării fondului cauzei.
În motivarea recursului recurentii sustin că au contestat la
instanta de fond atât deciziile de revizuire a pensiilor, cât şi hotărârile de
solutionare a contestatiilor ale comisiei ministerului, aşa cum poate fi
observat din textul contestatiei depuse la dosar. Neavând aceste hotărâri, nu
au putut indica numărul acestora, aceştia referinduse la ele în eventualitatea
că, deşi trecuse termenul de 45 de zile pentru solutionare, poate vor apărea în
timpul procesului.
Contrat celor afirmate de către instanta de fond, aşa cum au
arătat, sau adresat conform legii, în termenul legal, cu contestatie la
comisia de solutionare a contestatiilor, care avea la dispozitie 45 de zile
pentru a da răspunsul cerut, conform Legii nr. 263/2010, art.150 alin.4.
Recurentii mai arată că nici până în prezent nu au primit
respectivele hotărâri şi apreciază că au efectuat procedura prealabilă cerută
de lege şi pentru care solicită casarea sentintei atacate, cu trimiterea cauzei
spre rejudecare aceleiaşi instante pentru judecarea pe fond a cauzei.
Prin întâmpinarea
înregistrată la data de 22 ianuarie 2013 pârâtul Ministerul Apărării Nationale
Bucureşti a solicitat respingerea recursului declarat de reclamanti, cu
mentinerea hotărârii atacate ca fiind temeinică şi legală.
Analizând sentinta
atacată prin prisma motivelor de recurs şi a apărărilor formulate, Curtea
retine următoarele:
Obiectul prezentei cauze îl constituie contestarea deciziilor de
revizuire ale pensiilor recurentilor în temeiul OUG 1/2011.
Prin considerentele hotărârii recurate, prima instantă a retinut
că nu este de competenta generală a instantelor judecătoreşti solutionarea
contestatiei îndreptată împotriva deciziei de pensie, raportat la faptul că în
temeiul Legii nr. 263/2010, această competentă ar reveni Comisiei Centrale de
Contestatii.
Contrar celor retinute de instanta de fond în analiza exceptiei
necompetentei generale, Curtea apreciază că se impunea respingerea ca
neîntemeiată a acestei exceptii.
Astfel, reclamantii au contestat deciziile de revizuire la Comisia
de Contestatii care functionează în cadrul Ministerului Administratiei şi
Internelor, anexând contestatia la cererea de chemare în judecată. Cu exceptia
contestatiei formulate de recurentul U.Ş. (solutionată prin Decizia nr.
1654/02.03.2012), în cauză nu sa făcut dovada solutionării contestatiei pe
care ceilalti reclamanti au formulato împotriva deciziilor de revizuire la
comisia de contestatii.
Conform art. 22 din Anexa 3 a OUG 1/2011 „ (1) Împotriva
deciziilor de pensie revizuite se poate introduce contestatie, în termen de 30
de zile de la comunicare, la comisiile de contestatii care functionează în
cadrul Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei şi
Internelor şi Serviciului Român de Informatii. (2) Deciziile comisiilor de
contestatii pot fi atacate în instantă, potrivit prevederilor Legii nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare”.
Potrivit prevederilor art. 150 alin. 4 din Legea 263/2010 termenul
de solutionare a contestatiei este e 45 de zile de la data înregistrării
acesteia, iar conform art. 151 alin. 2 din Legea nr. 263/2010, hotărârile
comisiei de contestatii pot fi atacate la instanta judecătorească competentă,
în termen de 30 de zile de la comunicare.
Deşi aparent, din modul de formulare al art. 155 lit. d al Legii
nr. 263/2010, ar reieşi că tribunalele solutionează în primă instantă doar contestatiile
îndreptate împotriva hotărârilor Comisiei Centrale de Contestatii, o atare
interpretare este eronată, deoarece ar însemna ca în situatia în care comisia
de contestatii nu solutionează contestatia, cum este cazul în spetă, asiguratul
să nu poată formula plângere împotriva refuzului nejustificat de solutionare.
De asemenea, în conditiile în care legea prevede termene imperative pentru
contestarea deciziei, respectiv a hotărârii comisiei de contestatii de către
asigurat, Curtea apreciază că ar fi excesiv să i se pretindă acestuia ca în
ipoteza în care comisia de contestatii nu solutionează contestatia în termenul
de 45 de zile prevăzut de lege, să formuleze actiune în instantă numai după
solutionarea contestatiei, mai ales în conditiile în care există posibilitatea
ca aceasta să nu fie solutionată sau să fie solutionată cu mult după împlinirea
termenului prevăzut de lege.
Pe de altă parte, art. 149 alin. 2 din Legea nr. 263/2010 prevede
expres că procedura de examinare a deciziilor supuse contestării reprezintă o
procedură administrativă prealabilă obligatorie, fără caracter jurisdictional.
Însă, dispozitiile art. 109 alin. 4 Cod procedură civilă,
stabilesc că „neîndeplinirea procedurii prealabile nu poate fi invocată decât
de către pârât prin întâmpinare, sub sanctiunea decăderii”, aşadar doar până la
prima zi de înfătişare în fata primei instante.
În spetă, se constată că pârâtele nu au invocat în fata primei
instante lipsa procedurii prealabile, astfel încât, în conditiile în care
instanta nu putea invoca din oficiu neîndeplinirea procedurii prealabile,
exceptia necompetentei generale (prin care, de fapt, sa invocat nerespectarea
procedurii prealabile) a fost solutionată eronat şi din această perspectivă.
Ca atare, nu se poate sustine că deciziile de pensie sunt excluse
sferei controlului jurisdictional, motiv pentru care, Curtea apreciază că se
impunea solutionarea pe fond a litigiului, iar judecătorul fondului solutionând
cauza pe calea exceptiei, a încălcat prevederile privitoare la competentă
cuprinse în art. 2 pct. 4 din Codul de procedură civilă raportat la art. 155
din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii.
În acelaşi sens a statuat şi Curtea Constitutională prin Decizia nr. 956/13.11.2012 prin
care sa constatat că dispozitiile art. 151 alin. (2) din Legea nr. 263/2010
privind sistemul unitar de pensii publice sunt constitutionale în măsura în
care se interpretează că nesolutionarea contestatiilor şi necomunicarea în
termenul legal a hotărârilor Comisiei Centrale de Contestatii, respectiv ale
comisiilor de contestatii care functionează în cadrul Ministerului Apărării
Nationale, Ministerului Administratiei şi Internelor şi Serviciului Român de
Informatii nu împiedică accesul la justitie.
Pentru aceste
considerente, întrucât prima instantă a solutionat cauza pe exceptie, fără a
intra în cercetarea fondului, în temeiul dispozitiilor art. 312 alin. 1 şi art.
312 alin. 5 C.proc.civ. va admite recursul, va dispune casarea sentintei
atacate şi va trimite cauza spre rejudecare aceleiaşi instante.
Notă. În
acelaşi sens, Curtea de Apel Cluj, Sectia Ia civilă, decizia civilă nr. 268/R
din 29 ianuarie 2013.
|