Competenţă materială. Direcţia
de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism
Legea
nr. 508/2004, art. 12 alin. (1) lit. a) şi h)
Conform
art. 12 alin. (1) lit. a) şi h) din Legea nr. 508/2004, sunt de competenţa
Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism următoarele infracţiuni din Codul penal şi din legi speciale,
indiferent de calitatea persoanei, cu excepţia celor date în competenţa
Direcţiei Naţionale Anticorupţie: a) infracţiunile prevăzute în art. 7 şi art. 8
din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii
organizate, cu excepţia cazurilor în care infracţiunea gravă este una dintre
cele definite la art. 2 lit. b) pct. 15 şi 20 din Legea nr. 39/2003 şi h)
infracţiunile prevăzute în Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic,
republicată, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor grupuri
infracţionale organizate sau unor asociaţii sau grupări constituite în scopul
săvârşirii de infracţiuni.
În
cuprinsul
dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 508/2004, prin
utilizarea sintagmelor „grupuri infracţionale organizate” ori „asociaţii
sau
grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni”, legiuitorul a
atribuit în competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism toate formele pluralităţii
constituite de
infractori, inclusiv infracţiunea prevăzută în art. 323 C.
pen. Prin urmare, în temeiul art. 12 alin. (1) lit. h) din
Legea nr. 508/2004, sunt
de competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism infracţiunile prevăzute în Legea nr. 365/2002
privind
comerţul electronic, republicată, dacă sunt săvârşite de persoane care
aparţin
unor asociaţii sau grupări constituite în scopul săvârşirii de
infracţiuni, în
sensul art. 323 C. pen.
I.C.C.J., Secţia penală,
decizia nr. 1196 din 17 aprilie 2012
Prin
sentinţa nr. 888 din 22 noiembrie 2010, Tribunalul Bucureşti, Secţia I penală,
a dispus următoarele:
I. În
baza art. 24 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin. (2)
C. pen.; în baza art. 24 alin. (2) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41
alin. (2) C. pen.; în baza art. 25 din Legea nr. 365/2002; în baza art. 27
alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen. şi în
baza art. 323 alin. (1) C. pen., cu aplicarea art. 33 lit. a) C. pen., a fost
condamnat inculpatul O.O.
II. În
baza art. 11 pct. 2 lit. a) raportat la art. 10 alin. (1) lit. a) C. proc.
pen., a fost achitat inculpatul B.A. pentru infracţiunea prevăzută în art. 25
din Legea nr. 365/2002.
În
baza
art. 26 C. pen. raportat la art. 24 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu
aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen.; în baza art. 26 C. pen. raportat la
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin.
(2) C.
pen.; în baza art. 26 C. pen. raportat la art. 27 alin. (1) din Legea
nr.
365/2002, cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen. şi în baza art. 323
alin. (1)
C. pen., cu aplicarea art. 33 lit. a) C. pen., a fost condamnat
inculpatul B.A.
III. În baza
art. 11 pct. 2 lit. a) raportat la art. 10 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., a
fost achitat inculpatul S.C. pentru infracţiunea prevăzută în art. 25 din Legea
nr. 365/2002.
În baza
art. 26 C. pen. raportat la art. 24 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu
aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen. şi în baza art. 323 alin. (1) C. pen., cu
aplicarea art. 33 lit. a) C. pen., a fost condamnat inculpatul S.C.
IV. În
baza art. 24 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin. (2)
C. pen.; în baza art. 24 alin. (2) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41
alin. (2) C. pen.; în baza art. 25 din Legea nr. 365/2002; în baza art. 27
alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen. şi în
baza art. 323 alin. (1) C. pen., cu aplicarea art. 33 lit. a) C. pen., a fost
condamnat inculpatul Ş.A.
V. În
baza art. 11 pct. 2 lit. a) raportat
la art. 10 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., a fost achitat inculpatul S.L. pentru
infracţiunea prevăzută în art. 26 C. pen. raportat la art. 25 din Legea nr.
365/2002.
În
baza
art. 26 C. pen. raportat la art. 24 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu
aplicarea art. 41 alin. (2) C. pen.; în baza art. 26 C. pen. raportat la
art. 27 alin. (1) din Legea nr. 365/2002, cu aplicarea art. 41 alin.
(2) C.
pen. şi în baza art. 323 alin. (1) C. pen., cu aplicarea art. 33 lit. a)
C.
pen., a fost condamnat inculpatul S.L.
Împotriva
acestei hotărâri a formulat apel, în termen legal, Parchetul de pe lângă
Tribunalul Bucureşti şi inculpaţii S.L., Ş.A., S.C., B.A. şi O.O., care au
criticat soluţia instanţei pentru motive de nelegalitate şi netemeinicie.
Motivul
de apel, invocat de către inculpaţi, referitor la nerespectarea, în faza de
urmărire penală, a dispoziţiilor privitoare la competenţa după materie a fost
examinat prioritar celorlalte motive de apel de ordin substanţial,
constatându-se că problema de drept ridicată de către apelanţi antamează
chestiunea nulităţii absolute a hotărârii şi, din perspectiva soluţiilor
complementare pe care le prevede art. 380 C. proc. pen., împiedică exercitarea controlului judiciar asupra chestiunilor de fond.
În
acest sens, curtea de apel a constatat că necompetenţa materială a Parchetului
de pe lângă Tribunalul Bucureşti de a efectua urmărirea penală în cauză a făcut
şi obiectul cenzurii instanţei de fond care, prin încheierea din data de 5
martie 2010, a respins ca neîntemeiate cererile de restituire a cauzei la
parchet pentru refacerea urmăririi penale.
Deşi
apelanţii-inculpaţi nu au făcut o referire expresă la încheierea menţionată,
curtea de apel a examinat legalitatea acestui act procesual în conformitate cu
dispoziţiile art. 361 alin. (2) şi (3) C. proc. pen., conform cărora apelul
declarat împotriva sentinţei se socoteşte făcut şi împotriva încheierilor.
În acest
sens, s-a constatat că soluţia dispusă prin încheierea din data de 5 martie
2010 reflectă o interpretare eronată a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. a)
şi h) din Legea nr. 508/2004 (privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
în cadrul Ministerului Public a Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism) referitoare la competenţa materială a
acestei structuri specializate.
Conform
textelor de lege menţionate, sunt de competenţa Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism următoarele infracţiuni
din Codul penal, republicat, şi din legi speciale, indiferent de calitatea
persoanei, cu excepţia celor date în competenţa Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, după cum urmează:
a)
infracţiunile prevăzute la art. 7 şi 8 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea
şi combaterea criminalităţii organizate, cu modificările ulterioare, cu
excepţia cazurilor în care infracţiunea gravă este una dintre cele definite la
art. 2 lit. b) pct. 15 şi 20 din Legea nr. 39/2003, cu modificările ulterioare;
h)
infracţiunile prevăzute în Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic,
republicată, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor grupuri
infracţionale organizate sau unor asociaţii sau grupări constituite în scopul
săvârşirii de infracţiuni.
Curtea
de apel a reţinut că expresia „asociaţii sau grupări constituite în scopul
săvârşirii de infracţiuni” a fost interpretată de către instanţa de fond într-o
corelaţie necesară cu formularea cuprinsă în dispoziţiile art. 12 alin. (1)
lit. a), concluzionându-se, în esenţă, că, în cazul infracţiunilor privind
comerţul electronic, Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism are competenţa de a efectua urmărirea penală doar dacă
se reţine concomitent şi incidenţa infracţiunilor prevăzute în art. 7 sau 8 din
Legea nr. 39/2003.
S-a
apreciat că o atare interpretare este eronată, deoarece ea tinde la
restrângerea nejustificată a competenţei Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism reglementată expres de
legiuitor. Astfel, este neechivoc faptul că, în ipoteza în care se reţine
săvârşirea infracţiunilor prevăzute în art. 7 sau art. 8 din Legea nr. 39/2003
(singure ori în concurs cu infracţiunile ce constituie scopul grupării),
competenţa de a efectua urmărirea penală aparţine Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, în conformitate cu
dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 508/2004. Singurele
excepţii prevăzute de lege în acest caz sunt, pe de o parte, infracţiunile de
corupţie, asimilate ori în legătură cu acestea, iar, pe de altă parte, infracţiunile
prevăzute în art. 2 lit. b) pct. 20 din Legea nr. 39/2003.
S-a mai
arătat că, în cazul infracţiunilor cuprinse în Legea nr. 365/2002 privind
comerţul electronic, legiuitorul a optat pentru a conferi Direcţiei
specializate competenţa efectuării urmăririi penale nu în toate situaţiile, ci
doar în ipoteza săvârşirii lor de către o pluralitate constituită de
infractori. Folosirea expresiei „grupuri infracţionale organizate” alternativ cu
sintagma „asociaţii sau grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni”
relevă neechivoc opţiunea legiuitorului de a lua în considerare orice formă de
asociere sau grupare constituită în scopul săvârşirii de infracţiuni.
O atare
opţiune este logică având în vedere, sub un prim aspect, faptul că asocierea
mai multor persoane în vederea desfăşurării de acte cu potenţial infracţional
constituie în sine o ameninţare gravă la adresa ordinii sociale, fiind
prevăzută ca infracţiune de sine stătătoare atât în Codul penal (art. 167 şi
art. 323 C. pen.), cât şi în Legea nr. 39/2003.
Pe de
altă parte, opţiunea de a conferi Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism competenţa de a efectua urmărirea penală,
indiferent dacă asocierea ori gruparea de persoane prezintă sau nu trăsăturile
unui grup infracţional organizat, este justificată şi din perspectiva
specificului acestei categorii de infracţiuni. Măsura în care o asociere de
persoane prezintă toate particularităţile unui grup infracţional organizat în
sensul art. 2 lit. a) din Legea nr. 39/2003 implică, de regulă, administrarea
unui probatoriu complex, decelându-se abia pe parcursul ori la finalizarea
urmăririi penale.
Prin
urmare, curtea de apel a apreciat că este logic şi rezonabil ca ori de câte ori
se conturează săvârşirea unor infracţiuni la legea comerţului electronic de
către o pluralitate constituită, Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism să efectueze urmărirea penală şi să
aprecieze, raportat la probatoriu, dacă o astfel de pluralitate constituie un
grup infracţional organizat ori o altă asociere în vederea săvârşirii de
infracţiuni.
De
asemenea,
s-a arătat că diferenţele structurale între un grup infracţional
organizat şi o asociere în sensul art. 323 C. pen. sunt, în principal,
de ordin calitativ, deoarece ambele forme ale pluralităţii implică
participarea mai
multor persoane, consensul neechivoc al acestora de a se supune unei
anumite
discipline şi de a acţiona conform unui plan, cu perspectiva unei durate
în
timp, dar şi un scop infracţional comun.
Din
această perspectivă, consideraţiile instanţei de fond referitoare la caracterul
ad hoc al grupului constituit de cei cinci inculpaţi şi la inexistenţa
minimului de organizare specific asocierilor sau grupărilor constituite în
scopul comiterii de infracţiuni au fost considerate complet nepertinente. S-a
arătat că, pe de o parte, ele tind la a reliefa că, teoretic, infracţiunea
prevăzută în art. 323 C. pen. nu ar implica un minim de organizare, ceea ce
contravine vădit specificului acestei infracţiuni. Pe de altă parte,
argumentele antamează chestiuni de fond, a căror analiză în contextul procesual
dat exceda limitelor în care instanţa era ţinută a analiza aspectul competenţei
materiale a organelor de urmărire penală.
Raportat
la aceste considerente, curtea de apel a apreciat că încheierea din data de 5
martie 2010 apare ca întemeiată pe argumente fundamental eronate, care nu pot
fi avute în vedere.
În
consecinţă, reinterpretând dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. h) din Legea nr.
508/2004 în coordonatele anterior expuse, curtea de apel a concluzionat că, în
cazul infracţiunilor prevăzute de Legea nr. 365/2002, competenţa de a efectua
urmărirea penală revine Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism atât în cazul săvârşirii acestora de către
persoane ce alcătuiesc un grup infracţional organizat, cât şi în ipoteza
comiterii de către persoane ce alcătuiesc o asociere pentru săvârşirea de
infracţiuni în sensul art. 323 C. pen.
Având
în
vedere că extinderea cercetărilor faţă de cei cinci inculpaţi, sub
aspectul
săvârşirii infracţiunii prevăzute în art. 323 C. pen., s-a realizat prin
ordonanţele din 17 noiembrie 2009, date în dosarul nr. 2391/P/2008 al
Parchetului de pe
lângă Tribunalul Bucureşti, actele de urmărire penală efectuate începând
cu
acest moment procesual se impuneau a fi făcute de către organul
competent după
materie, respectiv Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate
Organizată şi Terorism, iar nu de către Parchetul de pe lângă Tribunalul
Bucureşti.
Sub
acest aspect, s-a făcut trimitere la dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. a) şi
c) din Legea nr. 508/2004 care stabilesc competenţa direcţiei specializate de a
efectua urmărirea penală în cazul infracţiunilor expres prevăzute de lege şi de
a sesiza instanţele cu judecarea acestora. Norma legală enunţată consacră,
aşadar, competenţa materială exclusivă a Direcţiei de Investigare a
Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism de a efectua urmărirea
în cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege, sancţiunea aplicabilă în cazul
nerespectării acestor dispoziţii fiind cea a nulităţii absolute.
Prevederile
art. 197 alin. (2) şi (3) C. proc. pen. prevăd expres că dispoziţiile relative
la competenţa după materie sunt prevăzute sub sancţiunea nulităţii, ce poate fi
invocată în orice stare a procesului şi nu poate fi înlăturată în niciun mod.
Corelativ
acestor
exigenţe, dispoziţiile art. 332 alin. (2) C. proc. pen. impun instanţei
sesizate cu judecarea cauzei în fond să se desesizeze şi să restituie
cauza
procurorului pentru refacerea urmăririi penale, după cum prevederile
art. 380 C. proc. pen. permit instanţei de apel, în egală măsură, să
dispună soluţia complementară a
restituirii în astfel de cazuri.
În acest
context, curtea de apel a concluzionat în sensul necesităţii desfiinţării
încheierii din data de 5 martie 2010 şi, în consecinţă, a sentinţei penale
apelate, şi a restituirii cauzei Parchetului de pe lângă Tribunalul Bucureşti
iniţial sesizat, în vederea luării tuturor măsurilor pentru refacerea urmăririi
penale cu respectarea competenţei după materie.
În
raport
cu aceste considerente, prin decizia nr. 300/A din 7 octombrie 2011,
Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a II-a penală, a admis apelurile
Ministerului
Public şi ale inculpaţilor, a desfiinţat încheierea din data de 5 martie
2010 a Tribunalului Bucureşti, Secţia I penală şi, în consecinţă,
sentinţa penală apelată şi,
rejudecând:
În baza
art. 332 alin. (2) C. proc. pen., a restituit cauza Parchetului de pe lângă
Tribunalul Bucureşti în vederea luării tuturor măsurilor pentru refacerea
urmăririi penale cu respectarea competenţei după materie.
Împotriva
acestei decizii a formulat, în termen legal, recurs Parchetul de pe lângă
Curtea de apel Bucureşti.
În
susţinerea recursului a fost invocat cazul de casare prevăzut în art. 3859
alin. (1) pct. 1 C. proc. pen., arătându-se că în cauză nu au fot respectate
dispoziţiile privind competenţa după materie, din interpretarea sistematică a
dispoziţiilor Legii nr. 508/2004 rezultând că, pentru infracţiunile prevăzute
în Legea nr. 365/2002, competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de
Criminalitate Organizată şi Terorism nu este atrasă de existenţa oricărei forme
de asociere, ci doar a celor care presupun un grad complex de organizare şi coordonare,
cum sunt cele prevăzute în art. 7 şi 8 din Legea nr. 39/2003, care au fost
prevăzute în mod expres în dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
508/2004.
Analizând
decizia recurată, din perspectiva criticilor formulate şi a cazului de casare
în care acestea au fost încadrate, dar şi prin prisma cazurilor de casare care
pot fi luate în considerare din oficiu, conform art. 3859 alin. (3)
C. proc. pen., Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie constată că recursul nu este
fondat.
Astfel,
potrivit art. 12 alin. (1) lit. a) şi h) din Legea nr. 508/2004, sunt de
competenţa Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate
Organizată şi Terorism următoarele infracţiuni din Codul penal, republicat, şi
din legi speciale, indiferent de calitatea persoanei, cu excepţia celor date în
competenţa Direcţiei Naţionale Anticorupţie, după cum urmează:
a)
infracţiunile prevăzute la art. 7 şi 8 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea
şi combaterea criminalităţii organizate, cu modificările ulterioare, cu
excepţia cazurilor în care infracţiunea gravă este una dintre cele definite la
art. 2 lit. b) pct. 15 şi 20 din Legea nr. 39/2003, cu modificările ulterioare;
h)
infracţiunile prevăzute în Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic,
republicată, dacă sunt săvârşite de persoane care aparţin unor grupuri
infracţionale organizate sau unor asociaţii sau grupări constituite în scopul
săvârşirii de infracţiuni.
Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie apreciază că textul art. 12 alin. (1) lit. h) din
Legea nr. 508/2004 nu poate fi interpretat în sensul invocat în motivele de
recurs, respectiv că acesta s-ar referi exclusiv la infracţiunile prevăzute în
art. 7 şi 8 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea şi combaterea
criminalităţii organizate. Dacă legiuitorul ar fi dorit restrângerea
competenţei în acest sens, s-ar fi limitat la dispoziţiile art. 12 alin. (1)
lit. a), nemaifiind necesară reglementarea separată a cazului prevăzut la lit.
h), întrucât, în toate situaţiile, cu excepţiile prevăzute de lege (infracţiunile
de corupţie, asimilate ori în legătură cu acestea şi infracţiunile prevăzute în
art. 2 lit. b) pct. 20 din Legea nr. 39/2003), competenta Direcţiei de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism era atrasă
de săvârşirea infracţiunilor prevăzute în art. 7 şi 8 din Legea nr. 39/2003,
indiferent de celelalte infracţiuni care ar mai fi fost comise de membrii
grupului.
Înalta
Curte
de Casaţie şi Justiţie constată că, prin modul de reglementare, prin
folosirea sintagmelor „grupuri infracţionale organizate” sau „asociaţii
sau
grupări constituite în scopul săvârşirii de infracţiuni”, legiuitorul a
urmărit
să acopere orice formă de pluralitate constituită de infractori, deci şi
situaţia infracţiunii prevăzută în art. 323 C. pen. (ce constă în fapta
de a se asocia sau de a iniţia constituirea unei asocieri în scopul
săvârşirii uneia
sau mai multor infracţiuni, altele decât cele arătate în art. 167, ori
aderarea
sau sprijinirea sub orice formă a unei astfel de asocieri).
Ca
atare,
interpretarea dată textului de lege de către instanţa de apel este cea
corectă, astfel că, după extinderea cercetărilor sub aspectul săvârşirii
de
către inculpaţi a infracţiunii prevăzute în art. 323 C. pen., prin
ordonanţele din data de 17 noiembrie 2009, actele de urmărire penală
trebuiau
efectuate de către organul competent după materie, respectiv Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi
nu de
către Parchetul de pe lângă Tribunalul Bucureşti.
În
aceste condiţii, soluţia de restituire a cauzei la procuror este impusă de
dispoziţiile art. 332 alin. (2) C. proc. pen., nerespectarea dispoziţiilor
privind competenţa după materie fiind sancţionată, conform art. 197 alin. (2)
C. proc. pen., cu nulitatea absolută.
În
raport cu considerentele anterioare, constatând neîntemeiate criticile formulate,
cazul de casare invocat nefiind incident, în temeiul dispoziţiilor art. 38515
pct. 1 lit. b) C. proc. pen., Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins, ca
nefondat, recursul declarat de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti
împotriva deciziei nr. 300/A din 7 octombrie 2011 a Curţii de Apel Bucureşti, Secţia a II-a penală. |