Cerere de suspendare a actului
administrativ. Încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici.
Reorganizare. Caz bine justificat. Pagubă iminentă. Calitate procesuală pasivă
Art.99 alin.1 lit.b şi
alin.3 din Legea nr.188/1999
HG nr.566/2011
1. În vreme ce obiectul cererii
de chemare în judecată, asupra căruia s-a pronunţat tribunalul prin sentinţa
recurată, l-a constituit suspendarea executării deciziei nr.48/22.07.2011 emisă
de comisarul şef al Secţiei Judeţene Vâlcea a Gărzii Financiare, motivele de
recurs invocate de Comisariatul General al Gărzii Financiare critică sentinţa
din perspectiva anulării deciziei respective
2. În privinţa motivelor invocate
la pct.1 din recurs, relativ la lipsa capacităţii de folosinţă a Secţiei
Judeţene Vâlcea la data formulării cererii de chemare în judecată, Curtea
constată că acestea nu sunt fondate. Chiar dacă Secţia Judeţeană Vâlcea a
pierdut personalitatea juridică în temeiul modificărilor legislative
intervenite prin HG nr.566/2011, capacitatea de folosinţă a structurii
respective continuă să existe câtă vreme structura va exista şi, în temeiul
art.41 alin.1 Cod procedură civilă, Secţia Judeţeană Vâlcea poate fi parte în
judecată. Cât priveşte calitatea procesuală pasivă într-o cauză ca cea din
speţă, Curtea constată că în materia contenciosului administrativ autoritatea
publică are o astfel de calitate câtă vreme a emis acte administrative ce sunt
contestate. Lipsa personalităţii juridice nu poate fi argument pentru a se
invoca lipsa calităţii procesuale pasive în condiţiile în care art.41 alin. 2
Cod procedură civilă prevede că structurile fără personalitate juridică pot sta
în judecată ca pârâte, dacă au organe proprii de conducere.
Întrucât Garda Financiară –
Secţia Judeţeană Vâlcea este emitenta actului a cărui suspendare s-a solicitat
în cauză şi are organe proprii de conducere, aceasta are calitate procesuală
într-un litigiu de contencios administrativ al cărui obiect îl constituie actul
respectiv, chiar dacă la data sesizării instanţei a pierdut personalitatea
juridică.
(Decizie NR. 142/R-CONT/25.01.2012)
Prin
cererea înregistrată la Tribunalul Vâlcea
la data de 12.08.2011, reclamantul P. V. a chemat în judecată pe pârâtele Garda
Financiară – Comisariatul General şi Garda Financiară – Secţia Judeţeană
Vâlcea, solicitând instanţei să dispună suspendarea executării deciziei
nr.48/22.07.2011 emisă de Comisarul şef al Secţiei Judeţene Vâlcea a Gărzii
Financiare.
În
motivarea cererii reclamantul a arătat că prin HG nr.566/2011 s-a procedat la
reorganizarea instituţiei şi crearea unei noi structuri de organizare. În
principal, Secţiile Judeţene ale Gărzii Financiare şi-au pierdut personalitatea
juridică, fiind subordonate Comisariatului General al Gărzii Financiare. Ca
urmare a noii structuri organizatorice, numărul de posturi s-a redus de la 1805
la 1092.
În
art.II al HG nr.566/2011 s-a dispus ca în termen de 45 de zile de la data
publicării hotărârii, personalul instituţiei să fie încadrat în noua structură
organizatorică.
La
data de 23.06.2011, prin adresa nr.803192, Secţia Judeţeană Vâlcea a Gărzii
Financiare i-a fost adus la cunoştinţă reclamantului faptul că i se acordă un
preaviz de 30 de zile în temeiul art.99 alin.1 lit.b şi alin.3 din Legea
nr.188/1999, deoarece postul său s-a desfiinţat ca urmare a reorganizării,
faptul că nu face obiectul art.100 alin.1 şi 2 din Legea nr.188/1999, precum şi
faptul că are dreptul să opteze pentru o funcţie publică vacantă din lista
publicată pe site-ul instituţiei.
Deşi,
iniţial, s-au comunicat preavize tuturor funcţionarilor din cadrul Secţiei
Judeţene Vâlcea, ulterior unele dintre acestea au fost anulate, anumite posturi
nefiind scoase la concurs. Reclamantul a formulat plângere prealabilă faţă de
preavizul emis, solicitând revocarea actului, deoarece acesta a fost emis cu
încălcarea legii. Modul în care instituţia publică a înţeles să aplice
prevederile HG nr.566/2011 este profund nelegal şi inechitabil, producând
discriminări fără motiv între funcţionarii publici.
La
data de 22.07.2011 s-a emis decizia nr.48/22.07.2011 prin care reclamantul a
fost eliberat din funcţia publică de execuţie, comisar clasa I, grad profesional
superior în cadrul Secţiei Judeţene Vâlcea a Gărzii Financiare, începând cu
data de 27.07.2011, în temeiul art.99 alin.1 lit.b din Legea nr.188/1999.
Reclamantul
a susţinut că decizia este nelegală în primul rând pentru că a fost emisă şi
semnată de o persoană care nu avea competenţă să facă acest lucru. Potrivit
art.97 alin.1 din Legea nr.188/1999, încetarea raporturilor de serviciu ale
funcţionarilor publici se face prin act administrativ al persoanei care are
competenţa de numire a funcţionarului public. După intrarea în vigoare a HG
nr.566/2011, Secţiile Judeţene şi-au pierdut personalitatea juridică, iar
Comisariatul General a devenit singura persoană care are competenţa să numească
şi să elibereze din funcţie personalul de execuţie din cadrul Gărzii Financiare
(art.3 alin.4 din HG nr.1324/2009, modificată prin HG nr.566/2011). În plus,
potrivit art.III alin.2 din HG nr.566/2011, de la data intrării în vigoare a HG
nr.566/2011 toate procedurile vor fi desfăşurate de Comisariatul General al
Gărzii Financiare, iar nu de Secţiile Judeţene.
Pe
fondul cauzei, reclamantul a arătat că Legea nr.188/1999 face distincţie între
cele două forme de reorganizare a instituţiilor publice în materia funcţiei
publice astfel: A) - reorganizarea activităţii prin reducerea posturilor, fără
crearea unei noi structuri, situaţie care este reglementată de art.99 alin.1
lit.b din Legea nr.188/1999 şi art.100 alin.4 şi 5 din aceeaşi lege; B) -
reorganizarea instituţiei, prin crearea unei noi structuri organizatorice,
situaţie care este reglementată prin art.100 alin.1, 2 şi 3 din Legea
nr.188/1999.
Reorganizării
prevăzute de HG nr.566/2011 este o reorganizare prin crearea unei noi structuri
organizatorice, fapt ce este direct exprimat în art.II din HG nr.566/2011:
„Personalul va fi numit în noua structură în termen de 45 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri”. Prin urmare, tot personalul, fără
excepţie, era supus reorganizării instituţiei, nu numai unii dintre
funcţionarii publici.
Intimatele
au încălcat legea atunci când au emis preavizul şi decizia contestată în
temeiul art.99 alin.1 lit.b din Legea nr.188/1999, deoarece în felul acesta au
omis etapa obligatorie a numirii întregului personal în noua structură prin
organizarea concursului pentru noua structură, acolo unde funcţiile sunt mai
puţine decât funcţionarii existenţi. În realitate, s-a ajuns la alegerea
arbitrară, abuzivă şi nelegală a funcţionarilor care să rămână şi a celor care
să plece, cu încălcarea criteriilor legale obligatorii prevăzute de art.100
alin.2 din Legea nr.188/1999. În felul acesta - a susţinut reclamantul - i s-a
încălcat dreptul de a putea opta pentru o funcţie publică, chiar şi inferioară,
din cadrul Secţiei Judeţene Vâlcea a Gărzii Financiare, cele două funcţii din
cadrul acestui compartiment fiind excluse abuziv de la reorganizarea
instituţiei.
Faptul
că procedura aleasă de intimate este nelegală, este confirmată şi de
Autoritatea Naţională a Funcţionarilor Publici, care prin adresa
nr.895704/13.07.2011 confirmă că procedura prevăzută de HG nr.566/2011 este o
reorganizare conform art.100 din Legea nr.188/1999 şi că numai după epuizarea
procedurii numirii întregului personal în noua structură organizatorică se
poate proceda la emiterea de preavize şi decizii de eliberare din funcţie în
temeiul art.99 alin.1 lit.b din Legea nr.188/1999. Or procedura de numire în
noua structură nu a mai avut loc şi s-a trecut direct la eliberarea din
funcţii.
Reclamantul
a mai susţinut că şi concursul organizat de intimate a fost nelegal, deoarece
nu a avut ca obiect toate posturile din noua structură organizatorică, iar
Ordinul prin care s-a organizat acest concurs era suspendat printr-o hotărâre
judecătorească executorie.
La
data emiterii dispoziţiei existau funcţii publice vacante atât în cadrul
instituţiei, cât şi în alte instituţii publice din judeţul Vâlcea, aşa cum
rezultă din adresa nr.895631/21.07.2011 a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici, comunicată către Garda Financiară – Secţia Judeţeană Vâlcea la data de
21.07.2011. Prin urmare, intimatele trebuiau să procedeze fie la numirea în
funcţia publică vacantă din cadrul Gărzii Financiare – Secţia Judeţeană Vâlcea,
fie la transferul în interes de serviciu pe alte funcţii publice vacante
corespunzătoare din cadrul celorlalte instituţii publice din judeţul Vâlcea.
Numai în lipsa acestor funcţii publice vacante intimatele puteau proceda la
eliberarea din funcţia respectivă.
În
final, reclamantul a susţinut că prin emiterea deciziei de eliberare din
funcţie în temeiul art.99 din Legea nr.188/1999 i s-a încălcat dreptul la
numirea în funcţie în noua structură organizatorică, potrivit criteriilor
prevăzute de art.100 alin.2 din Legea nr.188/1999, sau la numirea în funcţiile
publice vacante din celelalte instituţii publice, finalitatea fiind încetarea
raporturilor de serviciu. Prejudiciul produs prin preavizul contestat este
viitor şi previzibil şi are un caracter material (lipsa salariului şi a
celorlalte drepturi cuvenite).
La data de 31.08.2011 pârâta
Garda Financiară - Secţia Vâlcea a formulat întâmpinare, prin care a invocat
excepţia lipsei capacităţii sale de folosinţă faţă de momentul formulării
cererii de chemare în judecată – 12.08.2011, motivat de faptul că nu are
personalitate juridică. De asemenea, a arătat că la data de 23.07.2011 avea
competenţa de a emite decizia a cărei suspendare se solicită.
Prin întâmpinarea depusă la data
de 11.11.2011, pârâta Garda Financiară - Comisariatul General a solicitat
respingerea acţiunii reclamantului, motivând că nu există nici caz bine justificat
pentru suspendare, nici pagubă iminentă.
Prin sentinţa nr. 2293/18.11.2011,
Tribunalul Vâlcea. Secţia a II-a civilă şi de contencios administrativ şi
fiscal a respins excepţia lipsei capacităţii de folosinţă a pârâtei Garda Financiară
- Secţia Vâlcea şi a admis cererea reclamantului, dispunând suspendarea
executării deciziei nr. 48/22.07.2011 până la soluţionarea de către instanţa de
fond a contestaţiei formulate împotriva respectivei decizii.
În motivarea sentinţei,
tribunalul a reţinut următoarele:
Prin Decizia nr. 48/22.07.2011
s-a dispus de către pârâta Garda Financiară - Secţia Judeţeană Vâlcea
eliberarea reclamantului din funcţia publică teritorială de execuţie de comisar
clasa I, grad profesional superior, începând cu data de 27.07.2011, ca urmare a
reorganizării Gărzii Financiare conform art. 97 lit. c) coroborat cu art. 99
alin. 1 lit. b, alin. 2, alin. 5, art. 103 şi art. 106 din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici.
La dosar s-a depus cererea de
revocare a deciziei de eliberare din funcţie, adresată de reclamant Gărzii
Financiare - Comisariatul General, fiind astfel îndeplinită condiţia contestării actului a cărui suspendare
se solicită.
Sub aspectul cazului bine
justificat, tribunalul a apreciat că argumentele invocate de reclamant relative
la nelegalitatea procesului de restructurare se circumscriu noţiunii de caz
bine justificat, în sensul urmărit de
legiuitor. În acest context, s-a arătat că motivele de nelegalitate a actului
administrativ a cărui suspendare se solicită, în special cel relativ la
modalitatea de reorganizare a instituţiei publice, sunt, în aparenţă,
întemeiate. S-a mai arătat că deşi verificarea legalităţii şi temeiniciei
tuturor acestor argumente nu face obiectul prezentei cauze, fiind de competenţa
instanţei investite cu acţiunea în anularea Deciziei nr. 41/22.07.2011,
argumentele sunt de natură a contura în
aparenţă un „caz bine justificat”, în consens cu art. 14 din
Legea nr.554/2004.
Sub aspectul ,,pagubei iminente”,
tribunalul a constat că măsura eliberării din funcţie a reclamantului are un
caracter sancţionator, punitiv, prin lipsirea în totalitate a acesteia de
drepturile salariale, aspect care este de natură a demonstra caracterul iminent
al pagubei materiale care poate fi
suferită de reclamantă şi, posibil,
membrii familiei acesteia. Pe de altă parte, conform Recomandării nr.89/8/13 09
2009 a
Comitetului de Miniştri din cadrul Consiliului Europei, se impun a fi luate
măsuri corespunzătoare de către autoritatea judecătorească atunci când
executarea unei decizii administrative ar fi de natură să provoace daune
particularilor, în scopul evitării acestora. Prin urmare, concluzia suspendării actului se impune si prin prisma
acestor dispoziţii comunitare, care se aplica cu prioritate faţă de dreptul
naţional.
Pentru aceste considerente,
tribunalul a apreciat că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 14 din Legea
nr. 554/2004, şi că este întemeiată cererea de suspendare.
În ce priveşte excepţia invocată,
tribunalul a constatat că lipsa personalităţii juridice a Secţiilor judeţene
ale Gărzii Financiare, conform art. 5 din HG nr. 566/2011, nu atrage şi lipsa
capacităţii de folosinţă, în condiţiile în care aceste entităţi au organe de
conducere şi atribuţii proprii. În plan procesual, conform art. 41 alin. 2 Cod
procedură civilă, acestea pot sta în judecată ca pârâte, dacă au organe proprii
de conducere, aşa cum este situaţia şi în cazul de faţă.
Tribunalul a luat act că nu s-au
solicitat cheltuieli de judecată de către reclamant.
Împotriva sentinţei au formulat
recurs pârâtele, în termen legal.
I.
Pârâta Garda Financiară – Comisariatul General, invocând dispoziţiile art.304
pct.7 şi 9 şi art.3041 Cod procedură civilă, a arătat următoarele:
1.
Instanţa de fond a susţinut că emiterea deciziei de eliberare din funcţie
nr.48/2011 este nulă având în vedere că, efectele O.P.A.N.A.F. nr.2253/2011
erau suspendate prin sentinţa civilă nr.220/13.07.2011 pronunţată de Curtea de
Apel Galaţi.
Sub
acest aspect, recurenta a învederat faptul că prin sentinţa respectivă instanţa
a menţionat, în mod expres, că va dispune suspendarea O.P.A.N.A.F nr.2253/2011
numai faţă de pârâtul care a formulat acea cerere de suspendare, respectiv faţă
de C. G.
Potrivit
sentinţei nr.220/2011, „pentru motivele arătate mai sus, Curtea, în temeiul
dispoziţiilor art.14 din Legea nr.554/2004 va dispune suspendarea efectelor
Ordinului nr.2253/2011 emis de A.N.A.F. Bucureşti, faţă de petentul din
prezenta cauză, suspendarea care va exista până la soluţionarea acţiunii în anulare
a ordinului”.
Mai
mult, din lecturarea considerentelor hotărârii pe care instanţa de fond din
prezenta cauză şi-a întemeiat soluţia, rezultă că motivele avute în vedere sunt
unele personale, care au legătură doar cu reclamantul din acea cauză, şi nu
vizează strict legalitatea Ordinului nr.2253/2011.
Totodată,
trebuie avut în vedere şi faptul că o hotărâre judecătorească de suspendare a
unui act administrativ nu poate produce efecte „erga omnes”, ci doar faţă de
persoana care a formulat respectiva cerere de chemare în judecată.
În
atare situaţie, nu poate fi reţinută opinia instanţei de fond potrivit căreia
A.NA.F. ar fi trebuit să sisteze orice procedură ce avea drept temei
O.P.A.N.A.F. nr.2253/2011, ci avea obligaţia de a sista aplicarea acestui ordin
numai în ceea ce îl priveşte pe reclamantul din acea cauză, motivat şi de
faptul că instanţa care a pronunţat sentinţa civilă nr.220/13.07.2011 a avut în
vedere doar motivele cu caracter personal invocate prin cererea de suspendare
cu care a fost investită şi doar în ceea ce îl privea pe reclamantul din acel
dosar.
Recurenta
a mai arătat că instanţa de fond nu motivează prin propriile argumente
existenţa cazului bine justificat, ci îşi motivează soluţia prin trimitere la o
altă hotărâre judecătorească pronunţată într-o speţă ce are ca obiect
suspendarea efectelor ordinului nr.2253/2011.
Mai
mult, suspendarea efectelor ordinului sus amintit nu atrage nelegalitatea
deciziei de eliberare din funcţie nr.48/22.07.2011, întrucât sunt două
administrative distincte ale căror legalitate şi temeinicie se analizează
separat. De altfel, suspendarea efectelor ordinului a fost dispusă ulterior
emiterii deciziei de eliberare din funcţie şi astfel hotărârea pronunţată cu
privire la acesta nu are nicio relevanţă asupra legalităţii deciziei
nr.48/2011.
Recurenta
a mai arătat că în speţe având ca obiect suspendarea executării O.P.A.N.A.F
nr.2253/2011, în care susţinerile reclamanţilor sunt similare cu susţinerile
reclamantului din prezenta cauză, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în
dosarul nr.648/2011, prin decizia nr.5650/24.11.2011, a admis recursurile şi a
casat sentinţa atacată şi a respins cererea de suspendare ca neîntemeiată, iar în
dosarul nr.772/39/2011, prin decizia nr.5570/23.11.2011, a respins recursul ca
nefondat.
În
consecinţă, acest motiv nu poate crea o îndoială serioasă asupra legalităţii
actului administrativ, astfel că, în mod eronat, făcându-se o greşită aplicare
a legii, instanţa de fond a considerat că această primă condiţie impusă de art.14
din Legea nr.554/2004 este îndeplinită.
2.
În ceea ce priveşte paguba iminentă, recurenta a arătat că nici această
condiţie nu este îndeplinită şi nu a fost dovedită de către reclamant, având în
vedere că simpla susţinere a unei presupuse pagube nu-şi găseşte ecoul în
legislaţia aplicabilă atâta timp cât singurele „limitări” ale dreptului la
muncă în ceea ce priveşte corpul funcţionarilor publici se regăsesc în
dispoziţiile art.92 alin.(2) lit.C şi art.94 alin.3 din Legea nr.188/1999.
Potrivit
textelor de lege menţionate anterior, funcţionarii publici sunt în
imposibilitate de angajare în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale
ori alte unităţi cu scop lucrativ din sectorul public pentru o perioadă de 3
ani, în condiţiile în care au desfăşurat activităţi de control la acele
persoane juridice. Această limitare este impusă de legislaţia în vigoare pentru
a proteja secretul fiscal şi sunt un risc asumat de către orice funcţionar
public încă de la cooptarea acestuia în cadrul corpului funcţionarilor publici.
În
cauză, nici instanţa de fond şi nici reclamantul, nu au arătat care sunt acele
motive de natură a crea o îndoială puternică asupra legalităţii actelor
administrative a căror suspendare se solicită, iar în ceea ce priveşte motivele
reţinute de instanţa de fond, aşa cum s-a menţionat anterior, sunt în afara
situaţiei de fapt şi de drept şi nu se poate reţine îndeplinirea acestei prime
condiţii.
3.
Recurenta a mai susţinut şi faptul că îndoiala serioasă asupra legalităţii
actelor administrative trebuie să poată fi constatată cu uşurinţă în urma unei
cercetări sumare a dreptului, având în vedere faptul că măsura suspendării
actelor administrative este o măsură provizorie.
Însă,
în cauză, nu s-a făcut o asemenea dovadă, motivat de faptul că sentinţa civilă
nr.220/2011 nu poate produce efecte erga omnes, iar ordinul prin care
Preşedintele ANAF a dispus cu privire la organizarea instituţiilor subordonate
nu are un caracter normativ şi nu există obligativitatea publicării sale în
Monitorul Oficial.
În
ceea ce priveşte susţinerea instanţei de fond că în speţa de faţă sunt
aplicabile dispoziţiile Recomandării nr.R (89)8 adoptată de Comitetul de
Miniştri din cadrul Consiliului Europei din data de 13.09.1989, se solicită
înlăturarea acesteia şi, totodată, să se observe că nu are nicio relevanţă în
prezenta cauză, atâta vreme cât nu se poate reţine îndeplinirea cumulativă a
condiţiilor impuse de lege pentru a se dispune suspendarea; în caz contrar,
apreciindu-se că s-ar lipsi de efecte dispoziţiile legale imperative.
Cât
priveşte cea de-a doua condiţie, prevăzută de dispoziţiile art.14 din Legea
nr.554/2004 privind Legea contenciosului administrativ, respectiv prevenirea
unei pagube iminente, se arată că reclamantul trebuia să fie ameninţat cu producerea
unei pagube iminente şi ireparabile, precum şi să facă dovada acestui aspect.
Însă,
nici intimatul şi nici instanţa de fond nu arată care este paguba iminentă care
pretinde că i s-ar produce, nefiind făcută nicio dovadă în acest sens, ci
aceştia se rezumă la o simplă afirmaţie potrivit căreia executarea i-ar crea
grave prejudicii având în vedere diminuarea veniturilor şi a nivelului de trai,
lipsa susţinerii din alte venituri, din cauza interdicţiilor şi
incompatibilităţilor legate de funcţia deţinută, în condiţiile în care, aşa cum
s-a arătat anterior, această limitare se referă doar la societăţile ce au fost
controlate de reclamant, condiţie pe care o cunoştea şi pe care şi-a asumat-o
la momentul în care a intrat în corpul funcţionarilor publici.
Îndeplinirea
condiţiei referitoare la paguba iminentă presupune administrarea de dovezi care
să probeze iminenţa producerii pagubei invocate, sub acest aspect fiind lipsite
de relevanţă simplele afirmaţii făcute ca atare în acţiunea formulată.
Simplele
afirmaţii, neurmate de dovedirea unei situaţii care să probeze cazul bine
justificat al cererii de suspendare şi iminenţa producerii unei pagube, nu sunt
de natură să conducă la suspendarea executării actului contestat.
Mai
mult decât atât, în prezent există practică a instanţelor de judecată în
speţele privind deciziile de eliberare din funcţie, în sensul respingerii
cererii de suspendare ca neîntemeiată.
Se mai menţionează că există
practică a instanţelor în speţe privind cererile de anulare a deciziilor de
eliberare din funcţia publică, în sensul respingerii acestora ca nefondate.
II. Pârâta Garda Financiară –
Secţia Judeţeană Vâlcea, în motivarea recursului, a invocat excepţia lipsei
capacităţii sale de folosinţă la data judecării cererii de chemare în judecată
formulată de reclamantul P. V.
1. Astfel, invocând Decretul nr.31/1954 privitor la persoanele
fizice şi juridice, art.41 alin.1 Cod procedură civilă şi art.I pct.4 din HG
nr.566/2011 pentru modificarea şi completarea HG nr.1324/2009 privind organizarea
şi funcţionarea Gărzii Financiare, solicită să se constate că, neavând
capacitatea de a avea drepturi şi obligaţii, neavând personalitate juridică, nu
poate avea calitatea de parte în proces şi, prin urmare, se impune să se
dispună respingerea capătului de cerere privind chemarea sa în judecată.
HG nr.566/2011 nu numai că abrogă
vechile prevederi din HG nr.1324/2009 ce atribuiau personalitate juridică
secţiilor judeţene ale Gărzii Financiare, dar şi precizează că aceste secţii
sunt unităţi teritoriale, fără personalitate juridică, în subordinea
Comisariatului General. „Pentru litigiile aflate pe rolul instanţelor
judecătoreşti, indiferent de faza de judecată, Comisariatul General al Gărzii
Financiare se subrogă în toate drepturile şi obligaţiile procesuale ale
secţiilor judeţene şi ale Secţiei Municipiului Bucureşti ale Gărzii Financiare
şi dobândeşte calitatea procesuală a acestora, începând cu data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri”, se arată la art.III pct.3 din HG nr.566/2011.
2. Recurenta a invocat, de
asemenea, lipsa calităţii sale procesuale şi faţă de obiectul cererii de
chemare în judecată formulată de reclamanta G. E. M.
Din argumentele prezentate la
punctul anterior şi celelalte prevederi ale HG nr.566/2011 rezultă că eventuala
reîncadrare în muncă a reclamantei în cazul admiterii acţiunii acesteia se
poate face numai de Comisariatul General care trebuie să asigure fondurile
bugetare necesare şi să achite reclamantei, în cazul admiterii acţiunii
acesteia drepturile salariale după prezentarea la locul de muncă. Statele de
plată se întocmesc, iar drepturile salariale se achită de Comisariatul General
şi nu de secţiile judeţene.
Calitatea procesuală se verifică
din oficiu de instanţă şi poate fi invocată în orice stadiu procesual. Dispoziţiile
art.III pct.3 din HG nr.566/2011 prevăd expres că subrogarea Comisariatului
General în drepturile şi obligaţiile secţiilor judeţene, preluând calitatea
procesuală a acestora. Rezultă astfel neîndoielnic că de la data intrării în
vigoare a HG nr.566/2011 secţiile judeţene nu au calitate procesuală.
Prin decizia nr.142/R-CONT din 25
ianuarie 2012, Curtea de Apel Piteşti – Secţia a II-a civilă, de contencios
administrativ şi fiscal a respins ca nefondate recursurile declarate de pârâte.
Pentru a hotărî astfel, curea a
reţinut următoarele:
I. În privinţa recursului
formulat de Garda Financiară – Comisariatul General, Curtea constată că acesta
conţine în mare parte motive care sunt străine de cauza de faţă. Astfel, în
vreme ce obiectul cererii de chemare în judecată, asupra căruia s-a pronunţat
tribunalul prin sentinţa recurată astăzi, l-a constituit suspendarea executării
deciziei nr.48/22.07.2011 emisă de comisarul şef al Secţiei Judeţene Vâlcea a
Gărzii Financiare, motivele de recurs invocate de Comisariatul General al
Gărzii Financiare critică sentinţa din perspectiva anulării deciziei
respective.
De asemenea, motivele critică
sentinţa prin prisma unor argumente care nu au fost invocate de către tribunal
şi care, deci, nu formează considerentele sentinţei recurate. Astfel, în vreme
ce Tribunalul Argeş şi-a argumentat soluţia reţinând că există caz bine
justificat de suspendare întrucât argumentele invocate de reclamant relative la
nelegalitatea procesului de restructurare se circumscriu noţiunii de caz bine-justificat
în sensul urmărit de legiuitor şi că sunt aparent întemeiate argumentele de
nelegalitate privitoare la modalitatea de reorganizare a instituţiei publice,
Comisariatul General critică sentinţa prin prisma reţinerii nefondate de către
instanţa de fond a faptului că efectele Ordinului preşedintelui ANAF
nr.2253/2011 au fost suspendate prin sentinţa civilă nr.220/2011 pronunţată de
Curtea de Apel Galaţi. De asemenea, Comisariatul General critică sentinţa
arătând că motivele avute în vedere de Tribunalul Argeş la pronunţarea
sentinţei sunt unele personale în legătură cu reclamantul din cauza anterior
arătată, iar nu din speţa de faţă, nefiind motive ce vizează strict legalitatea
Ordinului nr.2253/2011. Or, astfel de argumente nu au fost folosite de
Tribunalul Olt în motivarea soluţiei sale.
În acelaşi fel, Comisariatul
General critică sentinţa în sensul că este greşită opinia instanţei de fond
potrivit căreia ANAF ar fi trebuit să sisteze orice procedură ce avea temei în
Ordinul nr.2253/2011, însă, un astfel de argument nu se regăseşte în sentinţa
recurată.
Sub acelaşi aspect al cazului
bine justificat de suspendare, Comisariatul General critică sentinţa în sensul
că nici reclamantul, nici instanţa de fond nu au arătat care sunt motivele de
natură a crea o îndoială puternică asupra legalităţii „actelor administrative”
a căror suspendare se solicită, or, în speţă, atât reclamantul cât şi prima
instanţă au expus argumentele de fapt şi de drept pe care şi-au întemeiat
cererea de chemare în judecată şi respectiv sentinţa.
Sub aspectul condiţiei pagubei
iminente, recurentul Comisariatul General a criticat sentinţa prin prisma
argumentului referitor la greşita reţinere de către instanţa de fond a
dispoziţiilor Recomandării nr.R (89)8 adoptată de Comitetul de Miniştri din
cadrul Consiliului Europei la data de 13.09.1989. Astfel, recurentul a arătat
că un astfel de argument nu are relevanţă în prezenta cauză câtă vreme nu sunt
îndeplinite cumulativ condiţiile impuse de lege pentru a se dispune suspendarea
executării actului administrativ. S-a susţinut că prin reţinerea respectivelor
dispoziţii sunt lipsite de efecte dispoziţii legale imperative.
Motivul de recurs are legătură cu
sentinţa recurată, însă, nu este fondat. Tribunalul Argeş a argumentat soluţia
sa sub aspectul pagubei iminente şi pe alte argumente decât cele rezultate din
Recomandarea sus menţionată, iar recurentul nu a criticat sentinţa sub aspectul
acelor considerente.
În aceste condiţii şi în
condiţiile în care nu sunt criticate argumentele primei instanţe referitor la
cazul bine justificat şi toate argumentele referitoare la paguba iminentă,
referirea instanţei la
Recomandarea sus menţionată rămâne valabilă.
Comisariatul General a criticat
sentinţa arătând şi că, nici reclamantul, nici instanţa de fond nu au arătat
care este paguba iminentă care se pretinde că s-ar produce, or un astfel de
motiv nu este întemeiat, de vreme ce şi reclamantul şi prima instanţă şi-au
expuse argumentele cu privire la existenţa condiţiei iminente.
Comisariatul General a criticat
sentinţa arătând şi că sunt lipsite de relevanţă simplele afirmaţii ale
reclamantului şi ale instanţei de fond potrivit cărora executarea actului
administrativ ar crea grave prejudicii reclamantului prin diminuarea
veniturilor şi a nivelului de trai, întrucât acesta, din cauza interdicţiilor
şi incompatibilităţilor legate de funcţia deţinută, nu ar putea avea venituri
din alte surse. Recurentul a arătat că limitarea în ce-l priveşte pe reclamant
se referă doar la societăţile care au fost controlate de acesta. Însă, pe de o
parte, reclamantul şi prima instanţă nu au făcut referire la faptul că
reclamantul nu poate avea alte venituri din cauza interdicţiilor şi
incompatibilităţilor rezultate din funcţia publică anterior deţinută anterior
eliberării, iar pe de altă parte argumentele referitoare la existenţa unei
pagube iminente prin lipsirea totală a reclamantului de drepturile salariale,
printr-o măsură cu caracter sancţionator, punitiv, nu sunt criticate în mod
concret de către Comisariatul General. Simpla afirmaţie că motivele primei
instanţe sunt „lipsite de relevanţă” nu poate constitui un motiv de recurs
concret prin care să fie criticate argumentele primei instanţe şi este în
acelaşi timp şi nefondată, întrucât lipsa veniturilor are relevanţă în susţinerea
existenţei condiţiei pagubei iminente.
II. În privinţa recursului
formulat de Garda Financiară – Secţia Judeţeană Vâlcea, Curtea constată, de
asemenea, că acesta este nefondat în privinţa argumentelor de la pct.1 şi este
străin de sentinţa recurată în privinţa argumentelor de la pct.2.
Astfel, în privinţa motivelor
invocate la pct.1 din recurs, relativ la lipsa capacităţii de folosinţă a
Secţiei Judeţene Vâlcea la data formulării cererii de chemare în judecată,
Curtea constată că acestea nu sunt fondate. Chiar dacă Secţia Judeţeană Vâlcea
a pierdut personalitatea juridică în temeiul modificărilor legislative
intervenite prin HG nr.566/2011, capacitatea de folosinţă a structurii
respective continuă să existe câtă vreme structura va exista şi, în temeiul
art.41 alin.1 Cod procedură civilă, Secţia Judeţeană Vâlcea poate fi parte în
judecată. Cât priveşte calitatea procesuală pasivă într-o cauză ca cea din
speţă, Curtea constată că în materia contenciosului administrativ autoritatea
publică are o astfel de calitate câtă vreme a emis acte administrative ce sunt
contestate. Lipsa personalităţii juridice nu poate fi argument pentru a se
invoca lipsa calităţii procesuale pasive în condiţiile în care art.41 alin. 2
Cod procedură civilă prevede că structurile fără personalitate juridică pot sta
în judecată ca pârâte, dacă au organe proprii de conducere.
Întrucât Garda Financiară –
Secţia Judeţeană Vâlcea este emitenta actului a cărui suspendare s-a solicitat
în cauză şi are organe proprii de conducere, aceasta are calitate procesuală
într-un litigiu de contencios administrativ al cărui obiect îl constituie actul
respectiv, chiar dacă la data sesizării instanţei a pierdut personalitatea
juridică.
În privinţa motivelor invocate la
pct.2 din recurs, Curtea constată că prin
acestea a fost invocată lipsa calităţii procesuale a Gărzii Financiare –
Secţia Judeţeană Vâlcea în dosarul în care reclamant figurează numita G. E. M.,
persoană care însă nu are nicio legătură cu cauza de faţă.
De asemenea, respectivele motive critică
sentinţa prin prisma imposibilităţii reîncadrării în muncă de către Secţia
Judeţeană Vâlcea a susnumitei, în sensul că doar Comisariatul General asigură
fondurile necesare pentru plata salariului acesteia.
Privind, însă, argumentele
referitoare la calitatea procesuală invocată de Secţia Judeţeană Vâlcea prin
raportare la reclamantul din cauza de faţă P. V., Curtea a constatat că acestea
nu sunt fondate pentru motivele expuse anterior cu referire la pct. 1 din
recurs.
Pentru cele expuse, în baza art.312
alin.1 Cod procedură civilă, Curtea a respins recursurile ca nefondate.