Cerere de anulare a noului
plan urbanistic zonal, urmare a nerespectări autorizatiei de construire initiale,
cuprinsă de dispozitiile derogatorii de la certificatul de urbanism. Limitele
dreptului de apreciere a organului administrativ
Legiuitorul a dat în competenta
autoritătilor administrative locale competenta de acordare a unor derogări de
la actele administrative în vigoare privind regimul constructiilor şi implicit
modalitatea concretă de intrare în legalitate, chiar pentru constructii deja
partial edificate, depăşirea termenului de 90 de zile pentru derularea acestei
proceduri nefiind de natură a atrage nulitatea actelor administrative emise.
Temei de drept: Legea nr.
50/1991, Legea nr. 350/2011 cu modificările şi completările ulterioare.
Decizia nr. 1143/7.05.2012
Prin sentinta civilă nr.
217/CA din 13.12.2011, Tribunalul Iaşi a respins cererea de suspendare a executării
actelor administrative contestate şi a respins actiunea formulată de reclamantii
C.M. şi C.Ş.-I., în contradictoriu cu pârâtii Consiliul Local al municipiului
Iaşi, H.I. şi B.C.
A retinut instanta de fond că
la data de 16.06.2008, data eliberării la cererea pârâtului H.I. a
certificatului de urbanism nr. 2924, erau în vigoare Legea nr. 50/1991 şi art.
56 din Ordinul MTCT nr. 1430/2005, potrivit cărora nu era interzisă intrarea în
legalitate, prin obtinerea autorizatiei de construire. În conditiile, precum
cele din speta de fată, în care constructia nu se încadra în prevederile
documentatiilor de urbanism existente, exista posibilitatea modificării
regulamentului de urbanism prin initierea unei noi documentatii de urbanism.
Dispozitiile invocate de
reclamanti din Legea nr. 350/2001 modificată prin O.G. nr. 27/2008 nu sunt
aplicabile situatiei imobilului în litigiu, a apreciat instanta, cât timp art.
IV din actul normativ stipulează expres că avizarea şi aprobarea documentatiilor
de urbanism elaborate în baza unui certificat de urbanism emis înainte de
29.08.2008 se vor face în conditiile prevederilor legale aplicabile înainte de
intrarea în vigoare a prezentei ordonante, dar nu mai târziu de 30.09.2009, aşadar,
pentru documentatia de urbanism necesară pârâtilor în baza certificatului de
urbanism din 16.06.2008 nu era necesară, a constatat instanta, elaborarea
anterioară a unui aviz prealabil de oportunitate, reglementat prin OG nr.
27/2008.
Totodată, forma Legii nr.
350/2001 valabilă la data de 16.06.2008, data emiterii certificatului de
urbanism, astfel cum a fost modificată prin Legea. nr. 289/2006, nu preciza
valori minime ale indicatorului urbanistic CUT în raport cu valoarea deja
aprobată.
Instanta a retinut ca
neîntemeiată sustinerea reclamantilor cum că emiterea PUZ-ului putea fi făcută prin
derogare de la PUG doar pentru constructii viitoare, nu şi pentru constructii
existente, în conditiile în care planul urbanistic zonal nu face altceva decât
să instituie un regulament urbanistic ce urmează a fi respectat în cazul
emiterii unei autorizatii de construire. Un PUZ stabileşte indicatori
urbanistici, înăltime maximă, aliniamente, retrageri minime obligatorii fată de
limitele parcelei pentru o constructie. Pe baza unui PUZ se poate autoriza o
constructie existentă ca atare, se poate solicitat reconstruirea sa sau
extinderea, în toate cazurile cu respectarea documentatiilor de urbanism
aprobate.
Dat fiind scopul eliberării
certificatului de urbanism, mentionat expres în cuprinsul său– intrare în
legalitate pentru imobilul din litigiu, fată de dispozitiile legale aplicabile
la acel moment – Legea nr. 350/2001 în forma valabilă la 16.06.2008, în mod
corect s-au făcut prin HCL nr. 200/2009 şi PUZ adoptat astfel următoarele derogări
de la PUG: modificarea procentului de ocupare a terenului de la 50% la 70%
(Legea nr. 350/2001 neconditionând majorarea de anumite limite), modificarea
aliniamentului stradal de la 6 m la 2,7 m, modificarea retragerii laterale
stânga de la 4 m la 1 m, modificarea retragerii laterale dreapta de la 4 m la
2,7
m.
Potrivit alin. 3 al art. 32
din Legea nr. 350/2001 în forma anterioară intrării în vigoare a OG nr. 27/2008
(conform principiului tempus regit actum) modificările aduse reglementărilor
din PUG asupra procentului de ocupare a terenurilor şi distantele fată de
limitele laterale şi posterioare ale parcelei se stabilesc prin planul
urbanistic de detaliu, iar cele aduse regimului de construire, functiunii
zonei, înăltimii maxime admise, coeficientului de utilizare a terenului şi
retragerii clădirilor fată de aliniament se stabilesc prin planuri urbanistice
zonale. Cum aspectele necesare intrării în legalitate de către pârâti, conform
certificatului de urbanism emis, erau unele ce puteau si reglementate şi prin
PUD şi prin PUZ, derogarea se putea face, neputându-se cere concomitent atât
aprobarea PUD, cât si PUZ, doar prin elaborarea şi aprobarea în conditiile
legii a PUZ, astfel cum s-a şi întâmplat.
Curtea, verificând
probatoriul cauzei, coroborat cu sustinerile părtilor din cadrul dezbaterilor,
a constatat că recursul este nefondat.
Astfel, este de necontestat
faptul că pârâtii-intimati nu au respectat autorizatia de construire nr.
1730/18.10.2007, situatie în care au demarat procedura legală de „intrare în
legalitate”, -în urma amenzii ce le-a fost aplicată prin procesul-verbal de
contraventie nr. 31/18.04.2008 –, intrarea în legalitate implicând de fapt
aprobarea de autoritatea publică competentă, a unor derogări de la PUG şi PUZ
privind procentul de ocupare a terenului (POT, de la 50% la 70%), a
aliniamentului stradal (de la 6 m la 2,7 m), a retragerii lateral stânga (de la
4 m la 1 m) şi respectiv dreapta (de la 4 m la 2,7 m).
Or, atât timp cât legiuitorul
a prevăzut expres posibilitatea acordării de derogări la actele administrative
în vigoare privind regimul constructiilor, rămânea la latitudinea organului
administrativ competent să aprecieze modalitatea în care se putea ajunge la
îndeplinirea dezideratului de respectare a prevederilor normative obligatorii
din Legea nr. 50/1991, -de la care nu se putea deroga -, şi care trebuiau
armonizate cu situatia concretă existentă pe strada pe care era amplasat
imobilul în litigiu. Împrejurarea că acest proces de apreciere şi întocmire de
noi documentatii a depăşit termenul de 90 zile prevăzut în procesul-verbal de
contraventie nu poate conduce la concluzia nulitătii noii proceduri, în lipsa
unui text expres în acest sens în lege, aspect retinut şi de DNA prin Rezolutia
pronuntată în dosarul de urmărire penală.
În ce priveşte respectarea
procedurii de emitere a noului PUZ, raportat constructiilor deja edificate în
teren, aprobat prin H.C.L. nr. 200/29.04.2009 în litigiu, Curtea de apel a retinut
că toate criticile evocate de recurenti au făcut şi obiectul sesizării D.N.A. –
Serviciul Teritorial Iaşi cu plângerea penală privind pe functionarii Primăriei
Iaşi cu competente legale în derularea procedurii de emitere PUZ, aceştia fiind
scoşi de sub urmărire penală pentru infractiunea de abuz în serviciu, prin
rezolutia din 16.05.2011, în care organul penal a analizat pe larg prevederile
legale incidente în intervalul cuprins între cererea intimatilor de emitere a
unui nou certificat de urbanism -31.10.2008 -, şi data aprobării acestuia
-26.04.2009 –, retinând că în perioada respectivă nu a operat prevederea
introdusă în Legea nr. 350/2001 privitoare la obligativitatea obtinerii unui
„aviz prealabil de oportunitate”, întrucât intrarea în vigoare a modificării
Legii nr. 350/2001 adusă prin O.G. nr. 27/2008 a fost succesiv amânată prin
O.G. nr. 10/2009, Legea nr. 183/2009 respectiv Legea nr. 242/2009, astfel că
reglementarea legală era cea din Legea nr. 350/2001 initială, care a fost
respectată de intimati.
Cu privire la mentiunile din
cuprinsul Rezolutiei D.N.A. din 19.03.2010, referitor la nerespectarea de
intimati a unor prevederi din autorizatia nr. 642/2009, Curtea de apel a retinut
că aceste aspecte vor face obiectul analizei pe care Tribunalul Iaşi o va
efectua în dosarul – suspendat până la solutionarea prezentei cauze -, şi care
are ca obiect actiunea reclamantilorrecurenti vizând anularea acestei autorizatii
de construire.
|