Calitate procesuală activă pentru
declararea căii de atac a recursului în
procedura insolvenţei. Creditor salarial ce nu figurează în tabelul definitiv al creanţelor.Incidenţa art. 100 alin. 5 din
Legea insolvenţei şi condiţiile în care poate fi votat planul de reorganizare
de către creditorii care direct sau indirect, controlează , sunt controlaţi sau
se află sub control comun cu debitorul, în sensul legislaţiei pieţii de capital.
Prin art. 73 din Legea nr.
85/2006 legiuitorul a conferit creditorului sau oricărei alte persoane
interesate, prejudiciate în vreun fel, prin înscrierea sau neînscrierea în
tabelul creanţelor, posibilitatea contestării acestuia în termen de 5 zile de
la publicarea în Buletinul procedurilor de insolvenţă.
În condiţiile în care nu a
valorificat această posibilitate legală, recurenta pierde calitatea de creditor
îndreptăţit în procedura insolvenţei, în sensul dispoziţiilor legale mai sus
citate.
De asemenea, în calea de atac a
recursului au calitate procesuală şi pot sta în judecată în faţa instanţei
aceleaşi părţi ca la judecata în fond.
Or, în speţă, recurenta
nu figurează în tabelul definitiv al creditorilor debitoarei, împrejurare în
raport de care nu are calitate de
creditor în cauză, astfel încât nu justifică nici calitatea procesuală activă
pentru promovarea căii de atac a recursului.
În conformitate cu dispoziţiile art. 100 alin.
5 din Legea insolvenţei, creditorii care direct sau indirect, controlează sau
sunt controlaţi sau se află sub control comun cu debitorul, în sensul legislaţiei pieţii de capital, pot participa
la şedinţe, dar pot vota cu privire la plan doar în cazul în care acesta le
acordă mai puţin decât ar primi în cazul falimentului.
Potrivit dispoziţiilor art. 2
pct. 16 lit. b din Legea pieţei de capital nr. 297/2004, controlul este definit
ca fiind relaţia dintre societatea mamă şi o filială sau o relaţie similară
între orice persoană fizică sau juridică şi o societate comercială; se
consideră legătură strânsă şi situaţia în care două sau mai multe persoane
fizice sau juridice sunt legate permanent de una şi aceeaşi persoană printr-o
relaţie de control.
Astfel, aşa cum rezultă din
definiţia controlului în sensul Legii nr. 297/2004, creditorii recurenţi în
calitate de asociaţi ai societăţii comerciale controlează debitoarea (deţinând
100% din părţile sociale) şi pot vota în favoarea planului numai dacă prin plan
ar primi mai puţin decât în cazul falimentului.
Curtea de Apel Ploieşti, Secţia a
II-a civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal,
Decizia nr. 5416 din 21 noiembrie
2012.
Prin decizia nr. 5416/21.11.2012
Curtea de Apel Ploiesti a admis excepţia lipsei calităţii procesuale active a
recurentei P E şi a respins recursul acesteia, ca fiind formulat de o persoană
fără calitate procesuală activă.
Totodată
a respins ca nefondate recursurile formulate de debitoarea SC A I SRL şi
creditorii M L ,Z F, S G, V M R ,P R
împotriva sentinţei nr. 1272 din 06 iulie 2012 pronunţată de Tribunalul Prahova
– Secţia a II-a Civilă, de Contencios Administrativ şi Fiscal, în contradictoriu cu intimatul – lichidator C.I.I.
N C pentru debitoarea A I SRL.
Referitor la recursul declarat de
recurenta P E, Curtea a procedat la admiterea excepţiei lipsei calităţii
procesuale active a acesteia, invocată de lichidatorul judiciar, având în
vedere următoarele:
Potrivit art.3 pct. 8 din Legea
nr. 85/2006, creditorul îndreptăţit să participe la procedura insolvenţei este
acel creditor care a formulat şi i-a fost admisă, total sau în parte, o cerere
de înregistrare a creanţei sale pe tabelul definitiv al creanţelor contra debitorului
şi care are dreptul de a participa şi de a vota în adunarea creditorilor,
inclusiv asupra unui plan de reorganizare judiciară, de a fi desemnat în
calitate de membru al comitetului creditorilor, de a participa la distribuţiile
de fonduri rezultate din reorganizarea judiciară a debitorului sau din
lichidarea averii debitorului, de a fi informat ori notificat cu privire la
desfăşurarea procedurii şi de a participa la orice altă procedură reglementată
de prezenta lege. Au calitate de creditori îndreptăţiţi să participe la
procedura insolvenţei, fără a depune personal declaraţiile de creanţă,
salariaţii debitorului.
În speţă, se invocă de către
recurentă, prin motivele de recurs formulate, faptul că are calitatea de
creditor salarial, iar administratorul judiciar nu a procedat la înscrierea
acesteia în tabelul preliminar şi definitiv, deşi avea această obligaţie.
Raportat la aceste susţineri,
Curtea observă că legiuitorul, prin art. 73 din Legea nr. 85/2006 a conferit
creditorului sau oricărei alte persoane interesate, prejudiciate în vreun fel,
prin înscrierea sau neînscrierea în tabelul creanţelor, posibilitatea
contestării acestuia în termen de 5 zile de la publicarea în Buletinul
procedurilor de insolvenţă.
În condiţiile în care nu a
valorificat această posibilitate legală, recurenta pierde calitatea de creditor
îndreptăţit în procedura insolvenţei, în sensul dispoziţiilor legale mai sus
citate. Aceasta,chiar şi în situaţia în care, în calitatea sa de pretins
creditor salarial „trebuia” să fie „înregistrată din oficiu” ( aşa cum susţine
aceasta) în tabelul creanţelor.
De asemenea, în calea de atac a
recursului au calitate procesuală şi pot sta în judecată în faţa instanţei
aceleaşi părţi ca la judecata în fond.
Or, în speţă, recurenta nu
figurează în tabelul definitiv al creditorilor debitoarei, împrejurare în
raport de care Curtea, a constatat că nu
are calitate de creditor în cauză, astfel încât nu justifică nici calitatea
procesuală activă pentru promovarea căii de atac a recursului.
Faptul că recurenta a formulat
contestaţie la tabelul definitiv al creanţelor nu-i conferă acesteia calitate
procesuală activă pentru promovarea unei căi de atac motivată pe acelaşi
considerent, respectiv a omisiunii
administratorului judiciar de a trece creanţa sa în tabelul creditorilor.
Mai mult, în situaţia în care
această creanţă constând în drepturi salariale, a luat naştere în timpul
procedurii aşa cum susţine administratorul judiciar, în cauză sunt incidente
dispoziţiile art. 64 alin. 6 din Legea nr. 85/2006.
Potrivit acestor dispoziţii
legale creanţele născute după data deschiderii procedurii vor fi plătite
conform documentelor din care rezultă, nefiind necesară înscrierea la masa
credală.
Indiferent de situaţie, Curtea a
reţinut însă că în condiţiile în care recurenta nu figurează în tabelul
definitiv de creanţe, nu justifică calitate de creditor în cauză, motiv pentru
care în baza art. 312 Cod procedură civilă a respins recursul declarat de
aceasta, ca fiind formulat de o persoană fără calitate procesuală activă.
În ceea ce priveşte recursurile
declarat de recurenta debitoare SC A I
SRL şi recurenţii creditori M L, Z
F, S G, V M R, P R, Curtea le-a analizat împreună, întrucât
cuprind aceleaşi motive de recurs, apreciate ca nefondate pentru cele ce se vor
arăta în continuare:
Astfel, aşa cum rezultă din
procesul verbal al adunării creditorilor din data de 21.06.2012, la această
adunare au participat reprezentaţi ai creditorilor din următoarele categorii:
-creanţe
garantate Banca I-R SPA Italia Treviso –
Sucursala Bucureşti Agenţia Braşov, creditor majoritar care a votat împotriva
adoptării planului.
-creanţe bugetare – S P F L
şi P Or. Predeal ,care au votat în favoarea adoptării planului de
reorganizare;
-creanţe chirografare – creditorii M L, Z F, S G,
V M R, P R care au învederat că
aprobă planul de reorganizare şi îşi exprimă acest punct de vedere chiar şi în
situaţia incidenţei art. 100 al.5 din
Legea nr. 85/2006, întrucât „ prin plan
primesc mai puţin decât prin faliment, imobilele rămânând în patrimoniul
debitoarei, după realizarea planului şi
nu în patrimoniul lor”.
În
conformitate cu dispoziţiile art. 100 alin. 5 din Legea insolvenţei, creditorii
care direct sau indirect, controlează sau sunt controlaţi sau se află sub
control comun cu debitorul, în sensul
legislaţiei pieţii de capital, pot participa la şedinţe, dar pot vota cu
privire la plan doar în cazul în care acesta le acordă mai puţin decât ar primi
în cazul falimentului.
În
conformitate cu dispoziţiile art. 2 pct. 16 lit. b din Legea pieţei de capital
nr. 297/2004, controlul este definit ca fiind relaţia dintre societatea mamă şi
o filială sau o relaţie similară între orice persoană fizică sau juridică şi o
societate comercială; se consideră legătură strânsă şi situaţia în care două
sau mai multe persoane fizice sau juridice sunt legate permanent de una şi
aceeaşi persoană printr-o relaţie de control.
Astfel,
aşa cum rezultă din definiţia controlului în sensul Legii nr. 297/2004, creditorii
recurenţi în calitate de asociaţi ai societăţii comerciale controlează
debitoarea (deţinând 100% din părţile sociale) şi pot vota în favoarea planului
dacă prin plan ar primi mai puţin decât în cazul falimentului.
Or,
astfel cum rezultă din prognozele debitoarei cuprinse în plan, plata creanţei
subordonate în cuantum de 4.218.738 lei s-ar putea realiza în cadrul planului
de reorganizare, pe când în cazul falimentului, creanţa subordonată ar rămâne
neplătită în integralitatea ei.
Această
situaţie a fost reţinută, în mod corect şi de către judecătorul sindic şi se
poate desprinde cu uşurinţă din analiza planului de reorganizare, unde
debitoarea a precizat valoarea activelor imobilizate (terenuri în valoare de
6.011.723 lei şi clădiri în valoare de 2.065.900 lei).
Ţinând
cont că datoria către creditorul garantat este de peste 20 mil.lei, iar
valoarea acestor active a fost estimată la peste 8 mil lei este evident faptul
că, în ipoteza falimentului recurenţii creditori, cu o creanţă subordonată nu
vor fi în măsură să-şi valorifice dreptul, adică să primească cuantumul
creanţei.
Rapoartele
de evaluare a bunurilor depuse în faţa instanţei de recurs şi susţinerile
recurenţilor prin care se învederează că valoarea activelor societăţii este mai
mare decât cea cuprinsă în plan nu pot fi avute în vedere de Curte, întrucât
aceasta ar presupune o modificare a planului care nu este permisă de legiuitor
în această fază procesuală.
Chiar
şi în situaţia în care Curtea ar accepta valoarea activelor mai mare, indicată de
recurenţi, trebuie observat că aceasta trebuia calculată la data propunerii şi
punerii în discuţie a planului de reorganizare.
Este
de observat faptul că estimările făcute de debitoare prin planul de
reorganizare propus pentru a fi analizat şi votat de creditori nu au la bază un
raport de evaluare, întocmit de un evaluator autorizat care să permită o
evaluare corectă şi precisă a tuturor activelor. Aceasta cu atât mai mult cu
cât în cauză, nu au fost respectate nici dispoziţiile art. 95 alin. 5 lit. d din
Legea nr. 85/2006, în sensul că nu a fost precizată valoarea estimativă ce ar
putea fi primită prin distribuire în caz de faliment, valoare care se
calculează, de asemenea, la data propunerii planului de reorganizare.
În
acest context probator şi legal, în mod corect judecătorul sindic a apreciat că
valoarea tuturor bunurilor debitoarei este de
aproximativ 8 mil.lei, singura valoare certă care se desprindea din
analiza planului de reorganizare.
În
ce priveşte faptul că „valoarea creanţelor poate fi acoperită şi din atragerea
răspunderii autorităţii fiscale, urmare stabilirii corespunzătoare a
prejudiciului cauzat debitoarei”, susţinerea este nefondată şi va fi cenzurată
ca atare de Curte, în condiţiile în care pretinsa creanţă este incertă (făcând
obiectul unui litigiu) şi nu reprezintă un mijloc financiar disponibil în
sensul dispoziţiilor art. 95 din Legea nr. 85/2006.
Nefondată
este şi susţinerea potrivit căreia instanţa de fond a încălcat prevederile art.
101 din Legea nr. 85/2006 potrivit cărora planul de reorganizare trebuie votat
de toate categoriile de creditori, cu referire la omisiunea administratorului
judiciar de a convoca creditorul salariat, respectiv recurenta P E.
Or,
aşa cum s-a reţinut de către Curte în considerentele de mai sus, recurenta P E
nu are calitatea de creditor îndreptăţit să participe la procedura insolvenţei
şi implicit la votarea planului, aceasta nefiind cuprinsă în tabelul definitiv
al creanţelor, situaţie faţă de care la momentul convocării adunării
creditorilor nu subzista în sarcina administratorului judiciar obligaţia de
convocare a acesteia.
De
asemenea, faptul că recurenta P E a formulat contestaţie la tabelul definitiv
al creanţelor este lipsit de relevanţă juridică în cauză, întrucât legiuitorul, prin dispoziţiile ce
reglementează reorganizarea judiciară nu condiţionează în vreun fel confirmarea
sau infirmarea planului de reorganizare de
soluţionarea unor astfel de contestaţii.
În
speţă, judecătorul sindic constatând
faţă de dispoziţiile art. 101 pct. B din Legea nr. 85/2006, că planul de
reorganizare propus de debitoare nu poate fi confirmat, precum şi faptul că
termenul pentru propunerea altui plan (chiar şi a celui propus de debitoare,
dar neaprobat de adunarea generală) a expirat în mod corect, faţă de dispoziţiile
art. 102 alin. 3 din lege a admis
cererea de infirmare a planului formulată de administratorul judiciar şi a
dispus începerea de îndată a procedurii falimentului în condiţiile art. 107 din
lege.
Desigur la momentul
dezbaterilor,recurenţii au pus concluzii prin care au solicitat respingerea
cererii de infirmare a planului ,cu toate consecinţele ce rezultă din această
infirmare,motiv pentru care, raportat şi la dispoziţiile art. 102 alin. 3 din
lege, sunt la fel de neîntemeiate şi susţinerile recurenţilor în sensul că
judecătorul sindic a dispus intrarea în procedura generală a falimentului a
societăţii debitoare fără a pune în discuţia părţilor această stare.
Faţă
de aceste considerente, Curtea în baza art. 312 Cod procedură civilă a respins
recursurile declarate de recurenta debitoare SC A I SRL Ploieşti şi recurenţii
creditori M L, Z F, S G,
V M R, P R, ca nefondate şi a
menţinut sentinţa atacată ca fiind legală şi temeinică.
(Judecător
Mariana Tănăsescu)
|