Cadru didactic
preuniversitar. Ajutor financiar pentru achiziţionarea de cărţi şi programe
educaţionale pe suport electronic. Admitere
Curtea de Apel Cluj,
Secţia I-a civilă, decizia civilă nr. 68/A din 10 septembrie 2013
Prin cererea înregistrată sub nr.2393/100/2013, la
data de 26.02.2013, reclamantul N.V., a solicitat instanţei, în contradictoriu
cu pârâta ŞCOALA GIMNAZIALĂ L., ca prin hotărârea ce o va pronunţa să oblige
pârâta la plata ajutorului financiar pentru achiziţionarea de cărţi şi programe
educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii
didactice în învăţământul preuniversitar, pentru anul şcolar 2009-2010,
reprezentând echivalentul în lei a 100 de Euro, calculat la cursul de schimb
valutar B.N.R. de la data plăţii, la valoarea actualizată în funcţie de rata
inflaţiei la data plăţii.
În motivarea cererii reclamantul a arătat că, potrivit
prevederilor Legii nr. 315/2006, „se acordă un ajutor financiar cadrelor
didactice titulare şi/sau suplinitoare calificate din învăţământul
preuniversitar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale
pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice”.
Acest ajutor „se acordă anual, la solicitarea cadrelor didactice, şi reprezintă
echivalentul în lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat
de Banca Naţională a României la data plăţii”.
Prin H.G.nr.453/2007 s-au aprobat normele metodologice
de aplicare a Legii nr. 315/2006, iar potrivit acestora „beneficiarii
ajutorului financiar prevăzut de Legea nr.315/2006 sunt cadrele didactice
titulare şi/sau suplinitoare calificate, încadrate în învăţământul
preuniversitar, care sunt în activitate”, iar acordarea ajutorului financiar se
face pentru fiecare cadru didactic, pentru funcţia de bază”. Conform
prevederilor art.2 din normele metodologice: „ajutorul financiar se acordă de
unitatea de învăţământ preuniversitar la care cadrul didactic îşi desfăşoară
activitatea. În cazul în care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea în mai
multe unităţi de învăţământ, ajutorul financiar prevăzut la art. 1 alin. (2) se
acordă de către unitatea de învăţământ la care se păstrează şi se completează
carnetul de muncă”.
Acest ajutor financiar, numit şi fond de carte, se
acordă anual pe baza unei cereri formulate de beneficiar şi care se
înregistrează până la data de 1 noiembrie pentru anul următor, iar plăţile se
efectuează începând cu luna ianuarie din anul următor.
La rândul lor, unităţile şcolare vor solicita lunar,
până la data de 10 a fiecărei luni, la inspectoratul şcolar, sumele necesare
pentru plata ajutorului financiar aferent lunii următoare, iar inspectoratele
şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti vor solicita lunar, până la data de
20 a fiecărei luni, la Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului -
Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, necesarul de
deschideri de credite bugetare pentru luna următoare, urmând a aloca lunar
către unităţile şcolare sumele necesare efectuării plăţii ajutoarelor într-un
cont de disponibil deschis în afara bugetului local. Plata ajutorului financiar
se face de către unităţile de învăţământ, integral, pe baza documentelor
justificative, sau în avans, într-o singură tranşă, cu încadrare în cuantumul
stabilit la art. 1 alin. (2). Justificarea sumelor primite ca avans se
realizează în condiţiile legii, în termen de 15 zile calendaristice.
Reclamantul a mai arătat că potrivit
art. 6 din norme, responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar
prevăzut la art. 1 alin.2 revine directorului la nivelul instituţiei de
învăţământ, inspectorului şcolar general responsabil de curriculum la nivelul
inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti şi direcţiilor de
specialitate la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Reclamantul a solicitat în termen acordarea acestui
ajutor financiar, însă ajutorul nu i-a fost acordat pentru anul şcolar
2009-2010.
În drept, s-au invocat dispoziţiile Legii nr.315/2006
şi cele ale H.G. nr.453/2007.
În dovedirea acţiunii, reclamantul a depus la dosar
înscrisuri.
Pârâta nu a formulat întâmpinare la judecarea fondului
cauzei.
Prin sentinţa civilă nr.1070 din 14 iunie 2013,
pronunţată de Tribunalul Maramureş,
s-a respins acţiunea civilă formulată de reclamantul N.V. în contradictoriu cu
pârâta ŞCOALA GIMNAZIALĂ L.
Pentru a se pronunţa astfel, prima instanţă a reţinut
următoarele:
Reclamantul a fost, în anul 2010 vizat în litigiu,
cadru didactic cu norma de bază la unitatea de învăţământ indicată în cerere.
Potrivit art. 1 din Legea nr. 315/2006, începând cu
luna ianuarie a anului 2007, cadrele didactice titulare şi/sau suplinitoare
calificate din învăţământul preuniversitar beneficiază de un ajutor financiar
în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport
electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice.
Art. 2 din aceeaşi lege prevede că acest ajutor
reprezintă echivalentul în lei a 100 Euro, calculat la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Naţională a României la data plăţii.
Aceste sume se alocă potrivit art. 4 din lege de la
bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Potrivit art. 2 din Normele Metodologice de aplicare a
Legii nr.315/ 2006, aprobate prin HG nr.453/2007, ajutorul financiar se acordă
de unitatea de învăţământ preuniversitar la care cadrul didactic îşi desfăşoară
activitatea; în cazul în care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea în mai
multe unităţi de învăţământ, ajutorul financiar se acordă de către unitatea de
învăţământ la care se păstrează şi se completează carnetul de muncă.
Art. 2 din Norme prevede că „ajutorul financiar se
acordă anual pe bază de cerere formulată de beneficiar şi înregistrată până la
data de 1 noiembrie pentru anul următor la unitatea de învăţământ la care
beneficiarul exercită funcţia de bază, iar plăţile se efectuează începând cu
luna ianuarie din anul următor”.
Procedura de alocare şi de acordare a sumelor este
detaliată de art. 5 din Norme, respectiv:
„(1) Unităţile şcolare vor solicita lunar, până la
data de 10 a fiecărei luni, la inspectoratul şcolar, sumele necesare pentru
plata ajutorului financiar aferent lunii următoare.
(6) Plata ajutorului financiar se face de către
unităţile de învăţământ, integral, pe baza documentelor justificative, sau în
avans, într-o singură tranşă, cu încadrare în cuantumul stabilit la art. 1
alin. (2). Plata se face în lei, la cursul de schimb la data efectuării plăţii.
Justificarea sumelor primite ca avans se realizează în condiţiile legii, în
termen de 15 zile calendaristice”.
Prima instanţă a reţinut că în prezenta
cauză reclamantul a făcut dovada că s-a depus până la 01.11.2009 cerere prin
care s-a solicitat acordarea dreptului dedus judecăţii, dar nu au fost depuse
acte justificative privind achiziţionarea de cărţi sau de programe educaţionale
pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice
pentru anul şcolar 2009-2010, astfel că procedura legală stabilită în vederea
beneficierii de acest ajutor solicitat de reclamant nu a fost urmată.
Pentru aceste motive, tribunalul a apreciat ca fiind
neîntemeiată acţiunea.
Împotriva acestei sentinţe civile a formulat apel
reclamantul N.V., considerând-o ca
fiind nelegală şi netemeinică pentru următoarele motive:
Legea nr.315/2006 prevede la art.1 următoarele: „se
acordă un ajutor financiar cadrelor didactice titulare şi/sau suplinitoare
calificate din învăţământul preuniversitar, în vederea achiziţionării de cărţi
sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii
calităţii activităţii didactice”. Acest ajutor „se acordă anual, la solicitarea
cadrelor didactice, şi reprezintă echivalentul în lei a 100 euro, calculat la
cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României la data
plăţii”.
Art.2 alin.1 din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 315/2006 prevede că:„ajutorul financiar se acordă de unitatea de
învăţământ preuniversitar la care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea.
În cazul în care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea în mai multe
unităţi de învăţământ, ajutorul financiar prevăzut la art. 1 alin. (2) se
acordă de către unitatea de învăţământ la care se păstrează şi se completează
carnetul de muncă.”
Art.3 din norme prevede că acest ajutor financiar,
numit şi fond de carte, se acordă anual pe baza unei cereri formulate de
beneficiar şi care se înregistrează până la data de 1 noiembrie pentru anul
următor, iar plăţile se efectuează începând cu luna ianuarie din anul următor.
Apelantul arată că a solicitat în termen acordarea
acestui ajutor financiar, prin cererea formulată la data de 29.10.2009.
Conform art.5 din Norme: „Unităţile şcolare vor
solicita lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, la inspectoratul şcolar,
sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii următoare.”
Avându-se în vedere aceste dispoziţii legale,
apelantul arată că în mod greşit prima instanţă i-a respins acţiunea întrucât
normele metodologice nu prevăd obligativitatea depunerii în avans de documente
justificative privind modul în care s-a cheltuit ajutorul de 100 de Euro.
În apel nu s-a formulat întâmpinare şi nu s-au
administrat probe noi.
Analizând apelul formulat de reclamantul N.V., prin prisma motivelor de apel invocate şi a
dispoziţiilor legale aplicabile în cauză, se reţine că acesta este fondat
pentru următoarele considerente:
În vederea stimulării achiziţionării de cărţi sau de
programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii
activităţii didactice, în învăţământul preuniversitar, legiuitorul a decis că
se impune emiterea unei legi prin care să fie prevăzut dreptul la un ajutor
financiar pentru cadrele didactice, în cadrul formării profesionale continue a
acestei categorii de salariaţi, iniţiativa în acest sens având la bază
cunoaşterea realităţilor economico-sociale, respectiv posibilităţile financiare
pe care angajaţii vizaţi le au pentru a-şi procura materialele necesare
sporirii calităţii activităţii desfăşurate.
A fost emisă astfel Legea nr.315/2006, prin care, la
articolele 1 şi 2 s-a prevăzut că Statul acordă anual un ajutor financiar
reprezentând echivalentul în lei a 100 euro,
calculat la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Naţională a României la data plăţii, cadrelor didactice
titulare şi/sau suplinitoare calificate din învăţământul preuniversitar, în
scopul achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport
electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, la
solicitarea acestora.
Potrivit disp.art.4 din Legea nr.315/2006, sumele
necesare acordării ajutorului financiar se asigură de la bugetul de stat, prin
Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Analizând modul de exprimare de care a uzat
legiuitorul în redactarea acestei legi, Curtea constată că toate dispoziţiile
acesteia au un caracter imperativ, nefiind prevăzută nicio condiţionare în ceea
ce priveşte plata ajutorului financiar la care sunt îndreptăţite cadrele
didactice, în cuantumul anual de 100 Euro, expres prevăzut de actul normativ.
Potrivit disp.art.8 alin.3 din Legea nr.24/2000
privind normele de tehnică legislativă, în cazul în care dispoziţiile din actul
normativ ar avea un alt caracter, respectiv ar fi supletive, permisive,
alternative, derogatorii, facultative, tranzitorii, temporare, de recomandare,
sau altele asemenea, “aceste situaţii trebuie să rezulte expres din redactarea
normelor”.
De altfel, în situaţia în care legiuitorul nu ar fi
avut la bază studii temeinice de impact financiar, acesta nu ar fi prevăzut în
mod expres cuantumul ajutorului financiar acordat, urmând ca de acest drept
cadrele didactice să beneficieze în funcţie de fondurile existente la un moment
dat.
Se mai reţine că şi Normele metodologice de aplicare a
Legii nr.315/2006, aprobate prin H.G. nr.453/2007, folosesc, în art.2, acelaşi
mod de exprimare, imperativ, prevăzând că acordarea ajutorului financiar, ce
reprezintă echivalentul în lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Naţională a României la data plăţii, se face pentru fiecare
cadru didactic, pentru funcţia de bază.
De altfel, potrivit art.4 alin.3 din Legea nr.24/2000,
actele normative date în executarea legilor, ordonanţelor sau a hotărârilor
Guvernului se emit în limitele şi potrivit normelor care le ordonă.
Curtea reţine că, potrivit prevederilor exprese ale
art.4 alin.3 din Legea nr.24/2000, ce cuprind norme de tehnică legislativă
obligatorii, prin actul normativ dat în aplicarea unei legi ce prevede un drept
al cadrelor didactice, nu se poate adăuga la lege şi goli astfel de conţinut
acest drept, exonerând astfel Statul de obligaţia pe care şi-a asumat-o prin
Legea nr.315/2006.
Se mai reţine că leguitorul, adoptând această lege, a
avut în vedere, în primul rand, conform art.30 alin.1 lit.a) din Legea
nr.24/2000, cerinţele care reclamă intervenţia normativă, respectiv imperativul
stimulării achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport
electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, în
învăţământul preuniversitar, considerând insuficiente reglementările în
vigoare, ori nu se poate reţine că scopul legii ar putea fi atins doar prin
simpla prevedere legală a unui drept la un ajutor financiar, ci cadrele
didactice vor fi “stimulate” numai în situaţia în care se va plăti efectiv suma
prevăzută expres cu acest titlu, atunci când legiuitorul a edictat norma.
De asemenea, conform art.8 alin.1 din Legea
nr.24/2000, legiuitorul a avut, pentru adoptarea acestei legi, avizul tuturor
autorităţilor interesate în aplicarea acesteia, deci şi a Ministerului
Finanţelor Publice.
Mai mult, conform disp.art. 23 şi 30 alin.1 din Legea
nr.24/2000, Statul, la elaborarea acestei legi a luat desigur în considerare
“diferitele ipoteze ce se pot ivi în activitatea de aplicare a actului
normativ” şi “efectele avute în vedere” prin această
reglementare, în urma evaluării
impactului financiar asupra bugetului consolidat atât pe termen scurt, cât şi
pe termen lung ( 5 ani), inclusiv informaţii cu privire la cheltuieli şi
venituri, astfel încât nu se poate reţine că, deşi a prevăzut imperativ prin
lege plata acestui drept financiar, ulterior, în cursul aplicării acestor
prevederi legale, achitarea efectivă a acestor drepturi băneşti, ar putea fi
afectată de condiţia existenţei fondurilor necesare.
De asemenea, pentru aceleaşi considerente, în sensul
că prin normele metodologice date în scopul organizării executării legii nu se
poate adăuga la lege, se reţine că achitarea efectivă a ajutorului financiar
pentru cărţi nu poate fi afectată nici de condiţia depunerii în prealabil a
unor documente justificative privind achiziţionarea de cărţi sau de programe
educaţionale pe suport electronic.
De altfel, în acest sens chiar şi disp.art.5 alin.6
din Normele aprobate prin H.G. nr.453/2007 prevedeau în mod alternativ
modalitatea de plată a ajutorului financiar pentru cărţi, una dintre modalităţi
fiind şi cea a plăţii acestor drepturi băneşti în avans, într-o singură tranşă.
În consecinţă, Curtea reţine că, întrucât potrivit
art.3 din Norme, reclamantul a formulat cerere pentru plata ajutorului
financiar prevăzut de Legea nr.315/2006, aferent anului 2010, la data de
29.10.2009, cerere înregistrată la angajator sub nr. 517(fila nr.4 dosar de
fond), acesta îndeplinind toate condiţiile cerute de lege pentru plata în avans
a ajutorului, iar conform art.6 din H.G. nr.453/2007, responsabilitatea privind
asigurarea ajutorului financiar prevăzut la art.1 alin.2 revine directorului la
nivelul instituţiei de învăţământ, inspectorului şcolar general responsabil de
curriculum la nivelul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti
şi direcţiilor de specialitate la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, în mod eronat prima instanţă a respins ca neîntemeiată acţiunea
acestuia.
Pentru aceste considerente, în temeiul disp.art.480
alin.2 Cod.proc.civilă., urmează să se admită apelul formulat de reclamantul
N.V. şi să se schimbe în tot sentinţa civilă pronunţată de prima instanţă,
în sensul de a se admite acţiunea formulată de reclamantul N.V. în
contradictoriu cu ŞCOALA GIMNAZIALĂ L., pârâta fiind obligată să-i plătească
reclamantului ajutorul financiar de 100 Euro, prevăzut de Legea nr.315/2006
pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic
necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, pentru anul 2010,
calculat la cursul de schimb valutar B.N.R. de la data plăţii, actualizat cu
indicele de inflaţie la data efectiva a plăţii efective.
|