Prin Decizia nr. 817 din 1 martie 2012 a Curtea de Apel
Ploieşti – Secţia I civilă a admis recursul declarat de reclamanţi împotriva
Sentinţei civile nr. 1530 din 14 noiembrie 2011 pronunţată de Tribunalul Buzău
– Secţia I civilă, în contradictoriu cu pârâta C. J. P. B. şi a modificat în
tot hotărârea menţionată în sensul că pe fond admite acţiunea în parte.
Pe cale de consecinţă instanţa a
obligat pârâta la calcularea începând cu luna ianuarie 2011 a indemnizaţiilor
cuvenite recurenţilor reclamanţi în temeiul Legii nr. 341/2004 în funcţie de
câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor
sociale potrivit Legii nr. 287/2010 şi să plătească acestora diferenţa dintre
indemnizaţia calculată conform prezentei hotărâri şi cea efectiv încasată
începând cu luna ianuarie 2011.
A fost respinsă cererea recurenţilor
reclamanţi privind anularea răspunsurilor emise de intimata pârâtă.
Pentru
a pronunţa această decizie instanţa de recurs a reţinut că recurenţii
reclamanţi sunt beneficiarii dispoziţiilor Legii nr. 341/2004 – Legea
recunoştinţei faţă de eroii martiri şi luptătorii care au contribuit la
victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele
care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit de pe urma revoltei
muncitoreşti anticomuniste din Braşov din noiembrie 1987.
La baza raportului juridic litigios a
stat modul de interpretare şi de aplicare a dispoziţiilor art. 4, respectiv
art. 5 din respectivul act normativ în ceea ce modul de calcul al
indemnizaţiilor cuvenite recurenţilor reclamanţi.
Potrivit art. 4 al. 2 din Legea nr.
341/2004 persoanele care au obţinut titlurile prevăzute la alineatul 1 au
dreptul la o indemnizaţie lunară reparatorie, calculată pe baza coeficienţilor
de multiplicare care vor fi aplicaţi asupra salariului mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea
bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului pentru care se face
plata.
Alineatul 4 al aceluiaşi articol prevede
că de o indemnizaţie lunară reparatorie, calculată prin aplicarea coeficientului
de 1,10 la salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor
sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat,
aferent anului pentru care se face plata, beneficiază şi persoanele care au
obţinut titlurile prevăzute la art. 3 al. 1 lit. b pct. 3 numai dacă au un
venit mai mic decât salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurărilor
sociale de stat.
La rândul său art. 5 al. 1 lit. m din
actul normativ menţionat dispune că anumite categorii de persoane beneficiază
de acordarea unei indemnizaţii lunare echivalentă cu un coeficient de 0,6,
calculat conform prevederilor art. 4 al. 2.
Dintr-o interpretare coroborată a
dispoziţiilor legale arătate rezultă că baza de calcul a drepturilor la care
sunt îndreptăţiţi beneficiarii Legii nr. 341/2004 este dată de salariului mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi
aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului
pentru care se face plata.
Ori, pentru anul 2011 bugetul asigurărilor sociale de
stat a fost aprobat prin Legea nr. 287/2010.
Potrivit art. 15 din acest din urmă act
normativ câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2011 este de 2.022 lei.
Împrejurarea că
aferent anului 2011 legea bugetului asigurărilor sociale de stat utilizează
sintagma „ câştig salarial mediu utilizat la fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat”, în loc de „ salariu mediu brut utilizat la
fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”, nu poate conduce la
concluzia că suntem în prezenţa unui vid legislativ, iar indemnizaţiile trebuie
raportate la sumele prevăzute pentru anul 2010, aşa cum susţine în mod eronat
intimata.
În realitate, actele
normative trebuie interpretate în mod coroborat şi în scopul pentru care au
fost edictate.
În cauza pendinte
legiuitorul prin dispoziţiile speciale cuprinse în Legea nr. 341/2004 a urmărit
să stabilească un criteriu la care să se raporteze indemnizaţiile cuvenite şi
anume suma utilizată la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat
aferent anului pentru care se face plata.
De altfel, acesta nu
este singurul act normativ care foloseşte ca indicator de referinţă salariul
mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Tocmai pornind de la
această situaţie a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului
nr. 11/2011 privind utilizarea indicatorului de referinţă câştigul salarial
mediu brut în actele normative din domeniul muncii şi protecţiei sociale.
Chiar dacă acest din
urmă act normativ nu face referire în mod expres la Legea nr. 341/2011 din
preambul său se reţine că la adoptare s-a avut în vedere împrejurarea că Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2011 nr. 287/2010 utilizează la fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat indicatorul de referinţă câştigul salarial mediu brut
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, că există
acte normative care stabilesc drepturi în raport cu indicatorul de referinţă
salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de
stat şi că nepromovarea sa poate conduce la apariţia unor disfuncţionalităţi în
aplicarea unor alte legi.
Faţă de cele
învederate Curtea a apreciat ca fondate criticile recurenţilor privitoare la
modul în care trebuie calculate indemnizaţiile cuvenite acestora.
De asemenea au fost considerate ca fondate şi criticile vizând reţinerea în
mod greşit de către instanţa de fond ca incidente în soluţionarea cauzei a
dispoziţiilor art. 14 lit. d din Legea nr. 118/2010 şi art. 5 al. 2 din Legea
nr. 285/2010.
Primul din cele două acte normative reglementează unele măsuri necesare în
vederea restabilirii echilibrului bugetar.
Împrejurarea că la art. 14 lit. d din aceasta se menţionează că de la data
intrării în vigoare a legii se reduc cu 15% şi indemnizaţiile prevăzute de
Legea nr. 341/2004 nu are nici o legătură cu baza de calcul a respectivelor
indemnizaţii.
Pe de altă parte, chiar art. 16 al. 2 din Legea nr. 118/2010 face trimitere
pentru anul 2011 la respectarea prevederilor legii bugetului asigurărilor
sociale de stat.
În ceea ce priveşte Legea nr. 285/2010 acesta reglementează materia
salarizării în anul 2011 a
personalului plătit din fonduri publice, categorie în care nu pot fi încadraţi
recurenţii.
Sub aspectul petitiul referitor la anularea
răspunsurilor emise de către intimată Curtea a constatat că acestea nu
reprezintă în fapt acte care să se bucure de forţă juridică şi care să poată
face obiect de contestare pe cale judiciară.
În realitate, respectivele răspunsuri reprezintă
simple punte de vedere ale intimatei faţă de cererile adresate acesteia de
către recurenţi.